Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Onko Fortum Keston (toistaiseksi voimassa ja päivittyy neljännesvuosittain) seuraavan kauden hinta on ilmoitettu nykyisille asiakkaille jos täällä sattuu sellaisia olemaan?
 
Tällaista tarjoavat vielä tänään Helenin verkkopalvelussa. Soppari loppumassa 30.9.
B8ECBD41-CD93-4418-AF9E-E0E6697634CE.jpeg
Kulutus 10 000 kWh / vuosi.
Talvella max kulutus 1600 kWh / kk.

Tuntuu aika pieniltä asioilta ne sentin osien kanssa nysväämiset...
Varmaan sun hinta jatkosopimukselle?
Verkkosivulla uusille 24,40
 
Varmaan sun hinta jatkosopimukselle?
Verkkosivulla uusille 24,40
Joo siis tarkoitin juurikin, että tarjoavat tuolla Oma Helen -verkkopalvelussa nykyiselle sopimusasiakkaalle.

Myös Oma Helen -appissa tuo tarjous. Tässä myös tuo ote ehdoista:CC602F6E-46E9-4E35-805D-9DF95D8577DD.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Sähkösopparin päivitys olisi täälläkin käsillä, vanha Vaasan Sähkön 5,99e/kWh + 0 e/kk soppari loppuu loppusyksystä ja aika huonoja vaihtoehtoja näyttää tällä ajankohdalla olevan tarjolla. Nykyhinnat nykyisellä firmalla näyttäisi olevan 32,75 snt/kWh + 3,50 e/kk. Halvin parin vuoden soppari mitä tuli äkkiseltään vastaan on Tampereen Sähkön 21,99 snt/kWh + 3,89e/kk. Odottelemalla tilanne tuskin lähiviikkoina paranee, joten taitanen tyytyä tuohon 3+-kertaiseen hinnannousuun tässä kohtaa - tietääpä ainakin mitä on lähiajat luvassa. Meidän kulutuksella tuo hinnannousu tarkottaa onneksi vaan jotain 50-70 euron keskimääräistä lisäkustannusta kuukaudessa.
Kannattaa vielä selvittää tulevan sähköfirman irtisanoutumissakon määrä. Esim. päädyin itse Heleniin, vaikka oli hitusen kalliimpi kuin Kokkolan energia, kun Helenin sopimussakko on vain 50€. Jos siis nyt sattuisi käymään niin, että hinnat laskee roimasti, niin ei tarvitse maksaa riistohintaa 24kk.
 
Tuleeko sähköyhtiön ilmoittaa uusi hinta kun määräaikainen sopimus päättyy? Vai selviääkö se vasta ensimmäisen laskun yhteydessä?
 
Kannattaa vielä selvittää tulevan sähköfirman irtisanoutumissakon määrä. Esim. päädyin itse Heleniin, vaikka oli hitusen kalliimpi kuin Kokkolan energia, kun Helenin sopimussakko on vain 50€. Jos siis nyt sattuisi käymään niin, että hinnat laskee roimasti, niin ei tarvitse maksaa riistohintaa 24kk.
Mistä kulutuksesta tuo Helenin sakko määräytyy, uuden sopimuksen aikaisesta kulutuksesta vai jotenkin muuten?
 
Muutetaan okt->asoy erillistalo, NGE suostui mukisematta siirtämään 5,39snt/kwh sopparin uuteen osoitteeseen :oops:.

Enpä olis ihan heti uskonut.

edit: ja tätä on vielä 1,5v jäljellä

edit2: hinta korjattu, 5,7->5,39
No eipä niillä ollut mitään mukisemisen mahdollisuutta, kun asia on yksiselitteisesti kirjattu NGE:n määräaikaisten sopimusehtoihin. Siellä lukee, että asiakkaalla on oikeus siirtää sopimus muuton yhteydessä uuteen osoitteeseen.

Tiedän tämän, kun tutulla on tuolta soppari, ja äskettäin tuli muuton yhteydessä esille tämä. Edes jotain hyvää siinäkin puljussa, vaikka sinänsä Nordic Green Energy kuuluu niihin joita itse vältän kuin ruttoa.

Kannattaa ne oman sähkösopimuksen ehdot ihan oikeasti lukea läpi. Kuinkahan moni tänäkin syksynä ottaa muuton takia uuden jonkun 27 c hintaisen, vaikka olisi vanhassa sopimuksessa kirjattuna oikeus siirtää se jatkumaan uudessa osoitteessa.
 
Joo, toki tämä ehto olikin tiedossa, olisihan sen sopparin satasen sakolla saanut myös purettua ;)
 
Mistä kulutuksesta tuo Helenin sakko määräytyy, uuden sopimuksen aikaisesta kulutuksesta vai jotenkin muuten?
Ei mistään kulutuksesta, vaan maksaa kertalaakista 50€ jos katkaisee määräaikaisen sopparin ennen aikojaan. Tai näin ainakin ständimyyjä sanoi, kun ostin sopparia.
 
Ei mistään kulutuksesta, vaan maksaa kertalaakista 50€ jos katkaisee määräaikaisen sopparin ennen aikojaan. Tai näin ainakin ständimyyjä sanoi, kun ostin sopparia.
En jaksa tarkistaa mutta ainakin ennen Helenin sopimuksen irtisanominen maksoi 50,- vaan vähän kuluttavissa kohteissa. Jos kulutus meni yli rajan, muistaakseni 10 000 kWh, oli hinta 200,-.
 
Myyjän ja kuluttajan kirjallisesti solmimasta sopimuksesta poikkeaminen on lähtökohtaisesti sopimusrikkomus. En ymmärrä miksi joku yritys alkaisi kitisemään sitovasta sopimuksesta? Jos kuluttajaa on yritetty harhauttaa ottamaan uusi sopimus, kyseessä on petos.


Ei nyt tietenkään ihan vertailukelpoinen koska toinen on määräaikainen ja toinen toistaiseksi voimassaoleva. Mutta you get the point.

Tämä lienee nyt jankattu loppuun?
 
Kummankohan sitä nyt ottaisi, Kokkolan Energian ”toistaiseksi” 13c / 3kk vai Helenin tarjouksen (tarjous päättyy tänään) vanhalle asiakkaalle 19,74 c/kWh /24kk?
 
Kummankohan sitä nyt ottaisi, Kokkolan Energian ”toistaiseksi” 13c / 3kk vai Helenin tarjouksen (tarjous päättyy tänään) vanhalle asiakkaalle 19,74 c/kWh /24kk?
Mietin samaa, tällä hetkellä tuo sama Kokkolan Energialta. Mietin vaihtaisiko tuohon Helenin Suomisähkö 24kk 21,27c/kWh.
Alan kallistumaan ehkä tuohon määräaikaiseen. Meillä sopimussakko tulisi olemaan se 200e jos jostain syystä näyttäisi hinnat tulevan alas kahden vuoden sisällä.
 

Ei nyt tietenkään ihan vertailukelpoinen koska toinen on määräaikainen ja toinen toistaiseksi voimassaoleva. Mutta you get the point.

Tämä lienee nyt jankattu loppuun?
No, I don't get the point. Tuo linkkaamasi keissi on täysin erilainen tilanne eikä vertaudu puheena olevaan aiheeseen oikeastaan mitenkään. On muuten ylipäänsä huonotapaista "vastata" pelkällä linkillä, referoimatta sen sisältöä ja miten se mielestäsi tukee argumenttejasi.

Selvästikään tätä ei ole vielä jankattu loppuun, kun et millään suostu ymmärtämään, että ei ne firmat määräaikaisten sopimustensa itse laatimistaan ja täysin yksiselitteisistä sopimusehdoista rupea mitään "kitisemään", jos asiakas itse osaa pyytää niiden mukaan toimimista.
 
En jaksa tarkistaa mutta ainakin ennen Helenin sopimuksen irtisanominen maksoi 50,- vaan vähän kuluttavissa kohteissa. Jos kulutus meni yli rajan, muistaakseni 10 000 kWh, oli hinta 200,-.
Voi olla. Meillä menee alle tuon 10 000 rajan. Kannattaa varmistaa Heleniltä tuo ehto. Itse luotin vain myyjän sanaan.
 
Niinpä tietty. Aika hyvin siedän, eikä tarvitse köyttä rasvata vaikka olisi euron kwh. Mutta silti ei tekisi mieli maksaa enempää kuin on pakko.

Jep. Kristallipallo olisi varmasti paikallaan tuonne kahden vuoden päähän. Näyttää uutisoinnin perustella siltä, että sähkön hinta nousee ensi talvena korkeisiin lukemiin eli tuo 3kk sopparilla joutunee maksumieheksi/naiseksi mahdollisesti tuota määräaikaista suuremmalla kustannuksella. Tosin emme tiedä miltä ensi kevät ja kesä näyttää lukujen valossa. Toisaalta jos määräaikaisessa sopimuksessa on melko kivuton sakko siitä irtisanoutuessa, en näkisi ongelmaksi tuota 24kk määräaikaista. Vaihtaa edullisempaan jos jostain syystä tilanne näyttää paremmalle myöhemmin.
 
200€ jos vuosikulutus yli 10 000 kWh
Vahvistan. Tilasin juuri Heleniltä 24kk määräaikaisen ja siinä tosiaan sopimuksessa on;

" Sopimus tulee voimaan tässä vahvistuksessa mainituin ehdoin, mikäli asiakas ei huomauta vahvistuksen sisällöstä kolmen viikon kuluessa tämän vahvistuksen päiväyksestä. Jos asiakas purkaa sopimuksen kiinteähintaisen jakson aikana jostain sellaisesta syystä, jota ei ole mainittu sopimusehdoissa, Helen Oy:llä on oikeus periä sopimussakkona 50 eur, jos käyttöpaikan sähkönkulutus vuodessa on korkeintaan 10 000 kWh ja 200 eur, jos vuosikulutus on yli 10 000 kWh."
 
Jep, mulla alkoi tänään uusi soppari Heleniltä ja sama teksti.
edit:kalliina pitämäni 13,58c/kWh alkaa näyttää nyt kohtuuhintaiselta, kun katsoo noita viimeisimpiä tänne kirjattuja hintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vahvistan. Tilasin juuri Heleniltä 24kk määräaikaisen ja siinä tosiaan sopimuksessa on;

" Sopimus tulee voimaan tässä vahvistuksessa mainituin ehdoin, mikäli asiakas ei huomauta vahvistuksen sisällöstä kolmen viikon kuluessa tämän vahvistuksen päiväyksestä. Jos asiakas purkaa sopimuksen kiinteähintaisen jakson aikana jostain sellaisesta syystä, jota ei ole mainittu sopimusehdoissa, Helen Oy:llä on oikeus periä sopimussakkona 50 eur, jos käyttöpaikan sähkönkulutus vuodessa on korkeintaan 10 000 kWh ja 200 eur, jos vuosikulutus on yli 10 000 kWh."
Mutta, koskeeko kulutus nyt tehdyn sopimuksen aikaista kulutusta vai voiko se koskea aikaisemman sopimuksen aikaista kulutusta?

Esim. jos tulisikin jokin yllättävä hinnan alentuminen vaikka 6kk kohdalla..
 
Meinasivat KSS Energialta työntää 36snt/kwh sopimuksen vaikka laitoin viestiä, kun tarjous oli 27snt/kwh+3€/kk. Onneksi löyty halvempi, 22.5snt/kwh+2.95€/kk vuoden määräajaksi.

Kattoo ensi kesänä sitten uudestaan tätä maailman tilannetta, siksi aikaa pitää vissii laittaa kaikki sähkölaitteet menemään lepotilaan 5min käyttämättä olon jälkeen.
 
Mutta, koskeeko kulutus nyt tehdyn sopimuksen aikaista kulutusta vai voiko se koskea aikaisemman sopimuksen aikaista kulutusta?

Esim. jos tulisikin jokin yllättävä hinnan alentuminen vaikka 6kk kohdalla..
Eiköhän siinä katsota asiakkaan tyypillinen vuoden keskiarvokulutus, mikäli on ollut pidempään Helenin kirjoilla. Tai mikäli on juuri muuttanut/vaihtanut Heleniin, niin laskennallinen vuosikulutus kuukausikulutusten perusteella.

Turhaa tuota 200€ irtisanomissakkoa on murehtia, jos sopparissa on tämän hetken tyypillinen 20snt/kWh. Vain 10 000kWh kulutuksella tuo vastaa karkeasti kuukauden sähkölaskua.
 
Oma Oomin jatkuva tuntuu tänä päivänä lähes ilmaiselta, muu aika 6.47snt ja talvipäivä 8.45snt. tähän lisäksi osuuskunnan (Oulun energia) jäsenalet -30%. 1.1 laskee ale normaaliin -20%. Täytyy toivoa et merikoskessa riittää vettä.
 
Viimeksi muokattu:
Kattoo ensi kesänä sitten uudestaan tätä maailman tilannetta, siksi aikaa pitää vissii laittaa kaikki sähkölaitteet menemään lepotilaan 5min käyttämättä olon jälkeen.
Sanomasi perusteella ei ole juuri mitään merkitystä paljon sähkö maksaa jos mietit sähkölaitteiden lepotilaan laittamista? Vai mitä kiukaita laitat "lepäämään" kun sähkö kallistuu?
 
Tuli onneksi uusittua oma soppari ennen vuoden vaihdetta, Lumme-energialla:

NYKYINEN SOPIMUS
Voimassa alkaen 01.12.2021
Voimassaolo päättyy 31.07.2023
Kuukausimaksu yleissähkö 2,97 eur/kk
Yleisenergia 4,89 snt/kWh

Eipä nuo laskut tosin itselläni koskaan kummoisia ole, viimeisinkin kuukauden lasku oli:
-Yleisenergia 01.06.2022-30.06.2022 296,67 kWh 4,89 c/kWh 14,51 Kuukausimaksu, yleissähkö 01.06.2022-30.06.2022 2,97 ¤/kk 2,97
Myynti yhteensä 17,48e

Tietokone kai se isoin kuluttaja, muttei sekään päällä kuin silloin kun käytän. Saunassa käyn kerran viikossa, valoja pidän päällä siellä missä tarvitsen. Oma pesukone toki pari kertaa viikossa max.
Takaraivossa myös aina se, että jos poistun asunnosta sammutan valot ynm turhat jutut. Vähän kuin jätteiden lajittelu, siihen on tottunut. Asun kaksiossa, eli ei autotalleja, sähkölämmitystä ynm.
 
Hämmentävää ja sinänsä arvostettavaa huomata, kuinka tässäkin keskustelussa on ollut useampi kerrostalossa parinkympin sähkölaskuja maksava ja silti tarkka sähkönkäytöstään ja sähkösopimuksestaan. Se mikä ihmetyttää niin tiedän omakotitaloissa asuvia ruokakuntia, joilla menee tuo sama summa about. päivässä ja eivät ole pätkän vertaa kiinnostuneita kulutuksestaan. Olen myös kehunut itse kilpailuttavani sähkösopimuksen säännöllisesti, mutta useimmiten vastauksena on ettei jaksa liikaa vaivaa jne.. Muuttaakohan sähkönhinnan moninkertaistuminen tilannetta?
Muuttaa, aivan varmasti. Itsellä viikossa yli puolittunut jo kulutus
 
Hämmentävää ja sinänsä arvostettavaa huomata, kuinka tässäkin keskustelussa on ollut useampi kerrostalossa parinkympin sähkölaskuja maksava ja silti tarkka sähkönkäytöstään ja sähkösopimuksestaan. Se mikä ihmetyttää niin tiedän omakotitaloissa asuvia ruokakuntia, joilla menee tuo sama summa about. päivässä ja eivät ole pätkän vertaa kiinnostuneita kulutuksestaan. Olen myös kehunut itse kilpailuttavani sähkösopimuksen säännöllisesti, mutta useimmiten vastauksena on ettei jaksa liikaa vaivaa jne.. Muuttaakohan sähkönhinnan moninkertaistuminen tilannetta?
Niin, tiedän toki etten näin pienillä kulutuksilla sinällään säästä montaakaan euroa, kyseessä on enemmän sellainen ekologinen tapa eli en halua kuluttaa sähköä turhaan, vaikkei isompi lasku haittaisi taloudellisesti.
Jos jättäisin laitteet turhaan päälle, ajattelisin että tuhlaan energiaa turhaan, vaikka toki sitä joku taho tuottaakin ja siitä maksan. En mikään "viherpiiipertäjä" toki ole, laitteiden sähkönkulutus ei sinällään haittaa lainkaan, minulle sama mitä esimerkiksi näytönohjain käytössä kuluttaa. Mutta turhaa enrgiankulutusta maailmassa saisi leikattua jo pois niin, että sulkee lamput ja koneet sieltä mistä lähtee pois, sekin on iso asia jos moni tekee.

Toki sitten omakotitaloissa ja perheissä mukaan tulee se taloudellinenkin näkökulma.
 
Hämmentävää ja sinänsä arvostettavaa huomata, kuinka tässäkin keskustelussa on ollut useampi kerrostalossa parinkympin sähkölaskuja maksava ja silti tarkka sähkönkäytöstään ja sähkösopimuksestaan. Se mikä ihmetyttää niin tiedän omakotitaloissa asuvia ruokakuntia, joilla menee tuo sama summa about. päivässä ja eivät ole pätkän vertaa kiinnostuneita kulutuksestaan. Olen myös kehunut itse kilpailuttavani sähkösopimuksen säännöllisesti, mutta useimmiten vastauksena on ettei jaksa liikaa vaivaa jne.. Muuttaakohan sähkönhinnan moninkertaistuminen tilannetta?
Itse kuuluin aiemmin tuohon kiinnostusvapaaseen ryhmään, kerrostalossa yksin tai kaksin asuvana on ihan se ja sama mitä sähkö maksaa. Sitten kun muutti vanhaan sähkölämmitteiseen 200-neliöiseen taloon ja yhtäkkiä onkin neljä ihmistä taloudessa niin sillä hinnalla on vähän isompi merkitys :D

Edit: Näihin päiviin asti on kuitenkin sen verran laiskottanut, että takkaa viitsinyt poltella ehkä kerran kahteen viikkoon talvella. Luulen, että kun nykyinen sähkösopimus on taputeltu niin palaa aamuin illoin.
 
Sanomasi perusteella ei ole juuri mitään merkitystä paljon sähkö maksaa jos mietit sähkölaitteiden lepotilaan laittamista? Vai mitä kiukaita laitat "lepäämään" kun sähkö kallistuu?
4snt/kwh hinnoilla ei paljoo kiinnosta, onko esimerkiksi tietokone työpöydällä vai lepotilassa, kun ei montaa euroa vuodessa maksa. Nyt kun vähän päälle viisinkertaistuu sähkön hinta, niin molemmat tietokoneet, telkkari ja mitä nyt vaan mahdollista parempi laittaa edes lepotilaan ellei jopa sammuttaa. Louhinta olisi ollu vielä järkevää talvella vanhalla sopimuksella lämmön tuottajana, ei enää.

Laskin tässä, että kuukaudessa säästää ~6€ ihan vaan sillä, että kuivattaa vaatteet narulla koneen sijasta. Ennen se n. euro per kuukausi siihen oli vielä järkevää kun sujuvoittaa arkea. Uusi paistinpannukin on (sattumalta, vuosi ollu jo tarkoitus ostaa tämmönen) ruostumatonta terästä, sekin vähentää tarvittavaa sähkön määrää kolmanneksella tai yli. Jostain kun säästää, niin ei aiheuta seuraava lasku sydänkohtausta.
 
Itse kuuluin aiemmin tuohon kiinnostusvapaaseen ryhmään, kerrostalossa yksin tai kaksin asuvana on ihan se ja sama mitä sähkö maksaa. Sitten kun muutti vanhaan sähkölämmitteiseen 200-neliöiseen taloon ja yhtäkkiä onkin neljä ihmistä taloudessa niin sillä hinnalla on vähän isompi merkitys :D

Edit: Näihin päiviin asti on kuitenkin sen verran laiskottanut, että takkaa viitsinyt poltella ehkä kerran kahteen viikkoon talvella. Luulen, että kun nykyinen sähkösopimus on taputeltu niin palaa aamuin illoin.
Tervetuloa polttopuu harrastajiin;)
Pikahalkomakone on ehdoton..
 
Viimeksi muokattu:
Meillä päättyy nykyinen Karhu Voiman sopimus 7.9. Kesäkuussa heiltä tuli jatkotarjous 12,19 snt/kWh + perusmaksu 2,90€ / kk. Tarjous on voimassa 22.8 asti. Pitäisiköhän tähän jo tarttua vai tuleekohan sähkön hintaan muutoksia alaspäin seuraavien kolmen viikon aikana? Uusi sopimus siis 24kk kuten nykyinenkin.
 
4snt/kwh hinnoilla ei paljoo kiinnosta, onko esimerkiksi tietokone työpöydällä vai lepotilassa, kun ei montaa euroa vuodessa maksa. Nyt kun vähän päälle viisinkertaistuu sähkön hinta, niin molemmat tietokoneet, telkkari ja mitä nyt vaan mahdollista parempi laittaa edes lepotilaan ellei jopa sammuttaa. Louhinta olisi ollu vielä järkevää talvella vanhalla sopimuksella lämmön tuottajana, ei enää.

Laskin tässä, että kuukaudessa säästää ~6€ ihan vaan sillä, että kuivattaa vaatteet narulla koneen sijasta. Ennen se n. euro per kuukausi siihen oli vielä järkevää kun sujuvoittaa arkea. Uusi paistinpannukin on (sattumalta, vuosi ollu jo tarkoitus ostaa tämmönen) ruostumatonta terästä, sekin vähentää tarvittavaa sähkön määrää kolmanneksella tai yli. Jostain kun säästää, niin ei aiheuta seuraava lasku sydänkohtausta.
Kuivatuksessa säästää, jos ulkona kuivattaa. Riippuen toki siitä maksaako lämmitysenergian itse vai kuuluuko se esim. vuokraan, mutta sisällä kuivattaminen vie energiaa.

Meillä päättyy nykyinen Karhu Voiman sopimus 7.9. Kesäkuussa heiltä tuli jatkotarjous 12,19 snt/kWh + perusmaksu 2,90€ / kk. Tarjous on voimassa 22.8 asti. Pitäisiköhän tähän jo tarttua vai tuleekohan sähkön hintaan muutoksia alaspäin seuraavien kolmen viikon aikana? Uusi sopimus siis 24kk kuten nykyinenkin.
Tartu viimeistään heti. Selkeästi et ole ketjua seurannut, jos et tiedä että nyt tarjotaan 20-50snt soppareita.
 
Imatran Seudun Sähkö ilmoitti Ässä markkinahintojen seuraajan syyshinnat (syys-marraskuu) 46,90 c/kWh ;) Vaihtoonhan se syyskuusta menee, vielä tämä elokuu 11,9 c/kWh.

Kohta kannattaa alkaa polttaa kullattua bensaa ja tehdä energiaa itse.

Siinäpä ilmoittelee, itse otin just sopivasti uuden sopparin jonka 3 kk alkoi 1.7. ja hinta 1.7.-30.9. 11,90 snt per kilowattih. Kivasti siellä Watti-portalissa tuo selkeästi näkyvillä (otin vielä ruutukaappauksen).


Laitoin just meiliä sinne, että en suostu yksipuoliseen sopimuksen muuttamiseen. Että silleen.
Olen vaihtamassa muutenkin 1.10 jo toisen yhtiön asiakkaaksi, siihen asti mennään kyllä noilla sovituilla vanhoilla hinnoilla vaikka kuinka ISS:ä vituttaisi. Ja otan lisäksi ne S-bonuksetkin mitä luvattiin :psmoke:

Miten se kvartaali heillä nyt tälleen muka muuttuikin, ensinhän oli kolmas neljännes heinä-syys (jolle minulla sopimus) ja viimeinen loka-joulu.


Ei jatkoon.
 

Liitteet

  • sahko.png
    sahko.png
    25,9 KB · Luettu: 331
Viimeksi muokattu:
No sanotaan ettet ole ainakaan turhan ajoissa liikenteessä :rofl: Siis katsotko nyt oikeasti sopparia huomenna päättyvän vanhan sopimuksen jatkoksi? Tiesit kai, että ne saa aikaisintaan 14vrk päähän alkamaan ja jatkossa näitä kannattaa tsekkailla jo 3-4kk ennen nykyisen sopparin päättymistä..

Outoa kun jos olen muuttanut esim olen aina saanut heti sopparin alkamaan. Ehkä olen saanut vaan hyvää palvelua. Ja myös outoa jos vaikka tulee tulipalo, vesivahinko tms että olisi ilman sopparia sitten 14 vrk
 
Sähkö nyt vaan maksaa niin paljon :) Itse pidän näitä 50 c/kWh lähestyviä hintoja jo jonkinlaisena huijauksena, ei kenenkään kannata tällaisia hintoja maksaa, kun vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon ja vissiin vaan kokeillaan, että ignoroisiko joku epähuomiossa korotusviestin.

Ihan oikeasti nyt. Sähkön tekeminen maksaa edelleen alle 5 c/kWh ja sähkö ei ole pääsääntöisesti loppumassa, pieni riski koskee muutamaa talvipäivää ja mahdollisia odottamattomia, epätodennäköisiä tilanteita.
 
Kyllä nuo >45 c/kWh hinnat uusien sopimusten osalta ovat vain yritysten tapa viestiä sitä etteivät halua ottaa nyt uusia asiakkaita ja lisää riskiä kannettavaksi liian alhaisella hinnalla. Markkinat ovat melko sekaisin.
 
Itsellä onneksi viime syksyn alussa otettu 3v soppari menossa, mutta jännityksellä seuraan että miten käy tuon puhutun kiertävien sähkökatkojen kera. Itsellä kun on OKT jossa lämmönlähteenä ainoastaan maalämpö, ei ole tulisijaa tai muuta varalämmönlähdettä. Kuinka todennäköisenä täällä asiantuntijat pitää noita sähkökatkoja. Nm. pitääkö ostaa agregaatti..
 
Kyllä nuo >45 c/kWh hinnat uusien sopimusten osalta ovat vain yritysten tapa viestiä sitä etteivät halua ottaa nyt uusia asiakkaita ja lisää riskiä kannettavaksi liian alhaisella hinnalla. Markkinat ovat melko sekaisin.
Joo, uusien sopimusten osalta kyllä, itsellä tosin Imatran Seudun Sähkö nosti olemassa olevan sopparin hinnan 11,9 c/kWh tasolta 50 c/kWh tuntumaan ja jos asia ei itseäni kiinnostaisi, niin ihan hyvin olisin voinut skipata viestin.

Mutta tottahan se on, että markkina on sekaisin, ei niinkään sähköntuotanto. Sähköntuotannon ennusteet näyttävät hyviltä. Lisäksi kuluttajan kannattaa miettiä, että onko järkeä maksaa esim. vuosi räikeän ylikorkeaa sähkönhintaa, jos sillä torjutaan mahdollista sähköpulaa parin talvipäivän ajaksi vai olisiko parempi vain, että sähköä katkottaisiin muutamana päivänä vuodessa ja sähkö olisi normaalihintaista? Suurin kulutuspiikki on yleensä aamulla 7-9 aikaan, joten kello vaan muutamana kylmänä talvipäivänä vähän myöhempään herättämään, niin ei edes huomaisi koko energiakriisiä ;)

Mutta joo, tiedän, että kuluttajalla ei ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin maksaa se mitä pyydetään. Kuluttaja ei voi äänestää lompakollaan, jos markkina on sekaisin. Sähköä ei voi jättää hyllyyn.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 896
Viestejä
4 412 730
Jäsenet
73 267
Uusin jäsen
Miketti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom