No sitten kaikki muu on ihan samassa suhteessa kalliimpaa ja jos palkat eivät ole nousseet tätä vastaavasti, niin meillä on käsillä vähän muitakin ongelmia kuin sähkön hinta.
Saksassa on maksettu sähköstä jo vuosikaudet noin 25c/kWh. Sama vihreä unelmahöttö ja ilmastonpelastusmentaliteetti vallannut jo kotimaankin, niin ei mene montaakaan vuotta jotta ollaan ihan uusissa lukemissa täälläkin.
Miksei saisi? Pelkästään jo nuo mainitut ilmalämpöpumput, lisäeristeet ja ikkunoiden päivitykset leikkaavat helposti vaikka jostain 30 MWh kulutuksesta vähintäänkin kolmanneksen pois, luultavasti enemmänkin, ja paljon pienemmällä kertakustannuksella, kuin vaikkapa mitä sen ihaillun maalämmön rakentaminen öljylämmitteiseen taloon maksaa. Säästöä alkaa tulemaan saman tien, eikä sitten *ehkä* joskus kymmenen vuoden päästä.
No mitä olen itse seuraillut omakotitalojen markkinoita, niin nämä remontit jo tehty niihin vanhempiin kohteisiin. Kovin montaa mökkiä en ole nähnyt kaupan mikä olisi valmistunut n. 20 vuoden sisään ja olisi suoralla sähkölämmityksellä. Ne mitä on ollut tyrkyllä, niin on selkeästi tehty rakentajan toimesta mahdollisimman halvalla ja 2 vuoden asumisen jälkeen myyntiin...
Toisaalta niitä vesikiertoisia systeemejäkin pitää huoltaa, ne voi vuotaa ja aiheuttaa helvetin kalliin vesivahingon yms. Sen takia niillä onkin omat käyttöikänsä, jonka jälkeen ne kannattaa uusia.
Ei ole kyllä minun korviin kuulunut jotta vesikiertoisella lattialämmityksellä olevia asuntoja olisi joutunut vesivahingon uhriksi niiden lattialämmitysputkien pettämisen vuoksi. Elinikä noilla kai arvioitu jotain 50 vuotta?
Mikään ei myöskään estä laittamassa niitä kiertovesiputkia siihen sähkölämmitteiseen taloon, eikä se ole juuri sen tyyriimpää kuin niiden uusiminenkaan jo ennestään vesikiertoiseen kohteeseen.
Ei ole ihan pieni remontti tuo, kaikki lattiat auki, pinnat uusiksi jne.
Lisäksi jos se vesikiertoinen kohde on kaukolämmössä, niin siinä on tosiaan sen tilanne, että 1) et voi ikinä kilpailuttaa lämpöenergiasi tuottajaa 2) joudut maksamaan kk-maksua lämmöstä vaikket olisi edes kotona tai tarvitsisi lämmitystä ollenkaan (esim. keskikesä) 3) talon iroittaminen siitä kaukolämmöstä maksaa mallia 5000 euroa, jos haluat vaihtaa johonkin muuhun.
Kaukolämpöön tukeutuminen on kyllä täyttä typeryyttä, juurikin syistä mitä mainitsit.
Suorasähkölämmittäjät, tai sellaista ostopäissään ostattelevat, täällä jo näköjään vähän triggeröityi. Ei se mitään, kukin ostaa ja maksaa juuri siitä mitä haluaa.
Mitä tulee sähkönhintaan, eli aiheeseen: meillä vielä ensi vuoden huhtikuuhun saakka sopimus reilut 4c/kWh, 0,00€/kk maksu. Kulutus vuodessa maalämpötalossa jotain luokkaa 12000 - 15000kWh, riippuen paljonko tallissa lämpojä vaiko ollenkaan.
En nyt ihan kauhulla itse odottele sitä sähkönhinnan nousua, 30c/kWh vielä ihan ok