Jos on seurannut uutisia, niin tämä uhka on ollut tiedossa jo huhtikuulta kun Putin alunperin sen ukaasinsa ruplamaksuista ääneen ilmoitti. Tiedossa on myös ollut tämä päivämäärä, joten yllätyksenä tämän ei pitäisi tulla. Yllättävää olisi ennemminkin se, että kaasun tulo jatkuisi. Markkinat ovat jo tähän asti hinnoitelleet myös sähkön hintaan ns. riskilisää, joka realisoituessaan todennäköisemmin tasaa tilannetta kuin tekee siitä epävakaamman. En toki väitä, etteikö samalla asetuttaisi energiassa korkeammalle tasolle.
Mutta ainakin itse voin ja pystyn edelleen katsomaan tilannetta ihan rauhassa. Kuten edellä totesin, en näe järkeä tarttua kalliiseen määräaikaiseen nyt, jolla takaisin vuodenajasta ja kellonajasta riippumatta korkean hinnan ja ainoa vaikutuskeino siihen olisi sähkönkäytön vähentäminen, joka kaukolämmitteisessä 3000 kwh vuotuisella kulutuksella on jokseenkin haastavaa ja missä esim. ruuanlaitto aiheuttaa kovimmat piikit sähkönkulutukseen. Kukin tekee valintansa omista lähtökohdistaan, mutta minä en ole kateellinen, enkä vahingoniloinen yhtään kenellekään täällä, enkä suosittele kenellekään mitään paniikkiratkaisuja. Nämä sinun viestisi vaikuttavat A) siltä, että olet nyt itse mennyt solmimaan kalliin sopimuksen ja toivot samaa vahinkoa muille tai B) et tuo näitä huoliasi kovin rakentavasti esille. Nimittäin melkein voisi sanoa, että saat jotain iloa tästä tilanteesta. Itse en kenellekään toivo kalliita laskuja ja en myöskään ole niin naiivi, että pelkästään omalla edullisella sopimuksellani voisin kuittailla kaikille muille ja jättäisin sen huomiotta, että se kallis sähkö tulee lompakollesi muutakin kautta kuin vain oman sähkölaskun kautta.