Riippuu paristolaitteiden valikoimasta, miten toimivaa tai ongelmallista tuo on. Jos suppea valikoima pieniä riittää ja tarkoitetaan lähinnä, että vältetään 9V paristoa palovaroittimessa, homma saattaa toimia(vaikka oikeasti tuon lisäksi esimerkiksi 2032-paristoja tarvitsee ihan jokainen). Jos taas tykkää käyttää kaikenlaisia laitteita paristoilla perämoottorista perseensuristimeen, AAA on monessa käyttötapauksessa erittäin epäideaali. Kappalehinta on suunnilleen sama kuin AA siinä missä tehon ja kapasiteetin tarve olisi usein suurempi. Olen itse asiassa hieman harmitellut sitä, että vanhaa kunnon D-paristoa ei nykyään oikein osata käyttää tuotteiden voimanlähteenä. Se on joissain vehkeissä melkein ylisukupolvinen kunhan ei pääse olosuhteiden tai paskan laadun takia vuotamaan. Eikä olisi huono energiataloudellisen taskulampunkaan kanssa, kun on ympäristöjä joihin ei huvittaisi antaa li-ioneja palovaaraa aiheuttamaan tai NiMH turhaan roskiin heiteltäväksi.
En ole mikään kertakäyttöparistojen ystävä, vaikka pidän niitä moneen ratkaisuun hyvänä käytännön kompromissina. Laitevalikoima ei ole laajin mahdollinen mutta ei minimalistinenkaan. Tällä hetkellä tarvitsen käsivarastoon vähintään tyyppejä:
-AA
-AAA
-9V
-2032
-LR44
Lisäksi pidän varmuusvarastoituna seuraavia, joita käyttäviä laitteita ei muistaakseni ole itselläni yhtään. Aina niitä tarvitaan jonkun muun laitteisiin tai niistä voisi olla poikkeustapauksessa hyötyä.
-C
-D
-2025(en edes muista, onko minulla nykyään auton avaimessa kumpi noista 20xx)
4,5V ja 6V tölkit ovat onneksi ja harmiksi kadonnutta aikaa. Olihan niissä tyyliä.
Ai niin, en osta paristoja mistään Prismasta tai Tokmannilta. Tulee suhteellisesti kalliiksi ja/tai saa käteen paskaa tahi arveluttavaa tavaraa. Kun vuoden parin välein tilaa satsin vaikkapa nkonilta, säästää ja tietää saavansa tuoretta laatutavaraa pitkällä päiväyksellä. Lidlin 2032-kuraa sai vaihtaa kuukauden välein yhteen vaakaan(normaali pariston kesto useita vuosia) ja paketissa oli myyntihetkellä 2 vuotta päiväystä.
Ainakin tubettavilla amerikkalaisilla on, katsopa sieltä muutama tunti materiaalia. En ole edes miettinyt millainen saatavuus noilla on Suomessa. Oma ja varmaan aika monen näkemys täällä kalliin bensan ja kaasun maassa on, että tietyn koneluokan jälkeen kannattaa siirtää katse dieseliin.