Sähkökatkoihin varautuminen

Pulloissa on erilaisia kierteitä/liittimiä, kaikki ei sovi yhteen. Myös fyysisen kokonsa suhteen eivät yleensä sovi ristiin. Joihinkin voi sopia pienempi tai isompi pullo, kunhan liitäntä on sama. Ihan syystä niitä erilaisia patruunoita on kaupassa.

Jahas onpas hankalaa. Jotkut keittimet ja pullot kyllä mainostaa että kaikki sopii yhteen, mutta ilmeisesti ei.
 
Jahas onpas hankalaa. Jotkut keittimet ja pullot kyllä mainostaa että kaikki sopii yhteen, mutta ilmeisesti ei.
Noita taitaa olla tyyliin kahta-kolmea erilaista kaasuputelia. Yksi on kem577 joka on sellainen spraypullon näköinen ja toinen sellainen leveämpi ja matalampi joka monesti kerretään suoraan polttimeen kiinni ja ehkä joku muukin pieni kaasupullomalli. Itse en ainakaan ole juurikaan muunlaisia nähnyt.
 
Noita taitaa olla tyyliin kahta-kolmea erilaista kaasuputelia. Yksi on kem577 joka on sellainen spraypullon näköinen ja toinen sellainen leveämpi ja matalampi joka monesti kerretään suoraan polttimeen kiinni ja ehkä joku muukin pieni kaasupullomalli. Itse en ainakaan ole juurikaan muunlaisia nähnyt.

Joo onhan niitä selvästi erikokoisia, mm. se retkipullo johon ruuvataan poltin pystyyn. Mutta jos siis on tuollainen saman kokoinen pullo mikä siihen keittimen pullolokeroon menee, niin luulisi että sopii aina.
 
Tulipahan yksi asia lisää listalle katkohin varautumisen suhteen, eli kelloradioiden varmistusparistot. Ainakin itse olen poistanut noista järjestelmällisesti paristot kun ne aina vuotaa alleen kun ei ole mitään indikaatiota että ovat loppu. Mutta pitänee nyt ostaa ja laittaa paikoilleen. Keittiöradiokin tuollaista kaipaa, pysyy sitten kanavat ja kello oikeassa katkon yli.
 
Itse tuossa välillä mietin, että pitäisikö ostaa joku akku+invertteri katkojen varalle, mutta sitten totesin että taitaa olla aika yhtä tyhjän kanssa. Jääkaappipakastinta sillä ei kuitenkaan kauaa aja ellei osta aika järeitä vehkeitä, ja läppärillä sekä puhelimella ei kyllä tee kovin paljoa sen jälkeen kun puhelinmastoista loppuu varavirta.

Kerrostalossa asuvana ylipäätään aika rajalliset mahdollisuudet varautua. Vettä, ruokaa, tasku- ja otsalamppu, kynttilöitä, paristokäyttöinen radio ja lukemista ajankuluksi kyllä löytyy.
 
Jääkaappipakastinta sillä ei kuitenkaan kauaa aja ellei osta aika järeitä vehkeitä, ja läppärillä sekä puhelimella ei kyllä tee kovin paljoa sen jälkeen kun puhelinmastoista loppuu varavirta.
Toisaalta voi tehdäkin. Todennäköisyys vaihtelee alueittain eikä mitään voi varmaksi tietää, mutta aina voin mutuilla ja muistella. Jo tavalliset katkotkin voivat perinteisesti haja-asutusalueella olla melko paikallisia, vaikka aistinvaraisesti seutu näyttää pimentyneen. Vaihtoehtoisesti ne voivat rajautua siten, että lähin masto on virroissa vaikka kotona olisikin sähkö poikki ja laajalta alueeltakin. Jälkimmäinen lienee ihan mahdollista pelätyissä säännöstelykatkoissakin.
 
Oli polttoaineen säilyvyydestä puhe. Eikö se kestä ns. ikuisesti kunhan astia on täytetty aivan täyteen, ei ole säilytetty saunassa tai muutenkaan saa ilmasta kosteutta? Vai alkaako siellä home kasvamaan?
Jos tiedän etten harrasteautolla aja vähäänaikaan niin tankkaan sen aivan piripintaan ettei vesi sekoitu polttoaineeseen. Tai toisinsanoen valahda sinne pohjalle jolloin kun ajaa melkein tyhjällä tankilla se hörppää vettä.
 
Ei tää nykyaikainen bensa vaan säily talven ylitse. Siitä haihtuu jotain pois ja sitten kone alkaa käymään kuin helvetin laihalla. Ja kaikeksi hulluudeksi tuntuu, että piisaa että lisää jonkun 20% uutta bensaa niin alkaa taas toimimaan. Mutta kyllä mulla aina vene on pärähtänyt käymään mutta agrekaattia saa sumulla käynnistää ja pitää ryyppyä päällä että suostuu käymään.
 
Eikö se kestä ns. ikuisesti kunhan astia on täytetty aivan täyteen, ei ole säilytetty saunassa tai muutenkaan saa ilmasta kosteutta?
Ei kestä. Tuo kuvaamasi piripintaan täyttäminen estää tehokkaasti ilmankosteuden päätymistä vedeksi polttoaineen sekaan mutta muuta apua siitä ei ole. Tavallinen bensiini vanhenee aika nopeasti, joskin erillisiä purkissa myytäviä stabilointilitkuja löytyy joita polttoaineeseen sekoittamalla se säilyy pidempään. En kyllä tiedä yhtään kuinka pitkään, tuskin silloinkaan loputtomasti. Veneen talvisäilytyksen saa kuitenkin kätevästi hoidettua tuollaisten kanssa.

Diesel säilyy paremmin, mutta jos siinä on seassa biokomponentteja (suuressa osassa diesellaatuja on) niin sekin alkaa jossain vaiheessa kasvaa mikrobikasvustoa joka tukkii kaiken.
 
Noihin isoihin kaasupulloihin liitetään ensiksi paineenalentaja, joka pudottaa sen kaasunpaineen sopivaksi grilleille, liesille tai lämmittimmille yms. Halvat kaasuliedet eivät montaa kymppiä maksa. (esim Kaasukeittolevy Hottia, 1 poltin ), mutta tarvitsee lisäksi tuon paineenalentajan ja letkun jotka maksamat sen pari kymppiä lisää.
11 kilon teräspullo on kotikäytössä hinnaltaan ehdottomasti paras valinta. 5 kiloa kaasua maksaa melkein samanverran. Retkikaasu on todella kallista, jos sitä tarvitsisi käyttää muuten kuin retkellä.
Minulle on siunaantunut aikojen saatossa 2kpl 11kg teräspulloja, kaasugrilli ja rengaspoltin. Tilasin vielä Hobby Hallista halvan keittotason. https://hobbyhall.fi/fi/urheilu-ja-...et/poytakaasuliesi-ravanson-k-01br?id=2133498 Eiköhän noilla pärjää. Leivinuunissa voi sitten kokkailla lisää ja talo lämpenee samalla.

Mummolassa 70-luvulla ei ollut sähköjä ja tuommoisella kaasuliedellä kokkailivat kesäaikaan kun ei viitsinyt puuhellaa sytyttää. Siellä oli myös hienot nestekaasuvalot. Olivat tosi kirkkaat ja antoivat paljon lämpöä. Illan kohokohta oli kun ukki sytytti kaasuvalot tupaan. Patteriradiosta ukki kuunteli uutiset ja kirkonmenot. Se oli siihen aikaan normaalia jokapäiväistä menoa syrjäkylillä. Sähköt oli melkein joka talossa, mutta ukki ei jostain syystä (=nuukuudesta) koskaan hommannut.
 
Onko joku törmännyt pistorasiaan asennettavaan "yövaloon" jossa olisi sisäinen akku ja joka aktivoituisi automaattisesti kun sähköt katkeavat? Pitäisi saada vanhuksille jotain apua katkojen varalle, pari talvea sitten olivat kontanneet pimeässä taskulamppua etsien kun koko lähiö pimeni.
 
Onko joku törmännyt pistorasiaan asennettavaan "yövaloon" jossa olisi sisäinen akku ja joka aktivoituisi automaattisesti kun sähköt katkeavat? Pitäisi saada vanhuksille jotain apua katkojen varalle, pari talvea sitten olivat kontanneet pimeässä taskulamppua etsien kun koko lähiö pimeni.
Jossain tuli jokunen vuosi sitten törmättyä led-taskulamppuun jonka sai ladattua pistorasiasta ja se meni päälle automaattisesti sähkökatkon aikana (tai irroitettaessa pistorasiasta) jos virtakytkin oli "auto" -asennossa. Eli ainakin noita on ollut olemassa, varmaan on vieläkin. Tuo malli minkä jossain näin taisi olla poistomyynnissä kun oli NiCd tai NiMH -akuilla, uudemmissa varmaan on litium-akku.
 
Tälläiseen taskulamppuun törmäsin myös, mutta tuo suoraan pistorasiaan tuleva induktiolaturi ei oikein toimi kun kaikki rasiat ovat lattianrajassa:

Joskus 10v sitten hankin tällaisen vastaavan mallin Clasulta ihan yleiseksi taskulampuksi, mutta ei tuo montaa vuotta kestänyt jatkuvassa käytössä, akkuhan tuosta paistui käyttökelvottomaksi. Hyvä konsepti sinänsä jos tuon saa kätevään paikkaan tökättyä, mutta kuten sähköhammasharjoissa, akku menee sököksi jatkuvassa latauksessa.
 
"Turvavalo" haulla löytyy esim. tälläinen:

 
Onko kokemusta biltema kaasukeittimestä?:
Kauankohan lämmittää tällä ?
 
Onko kokemusta biltema kaasukeittimestä?:
Kauankohan lämmittää tällä ?
n. 1.5 tuntia
 
Itse suosittelen ehdottomasti tälläisen mallista kaikkeen muuhun paitsi retkeilyyn. Nuo "pullon päälle tulevat" on huonoja vähänkään isommalle astialle ja yleensä myös kiikkeriä. Pääasiassa retkeilyyn sopivia pienemmän kokonsa takia.

Jep eipä huvittaisi sekoitella ruokaa paistinpannussa retkikeittimen päällä.
 
Onko kokemusta biltema kaasukeittimestä?:
Kauankohan lämmittää tällä ?

En suosittele. Mulla on ollut pari Biltemalaista pulloon kiinnitettävää keitintä retkeilykäytössä, vähän vastaavia kuin tuo mutta hieman eri designilla. Periaatteessa toimii, mutta laatu on huonoa. Toisesta petti mekaaniset taittuvat lipareet, toisessa mureni tiivisteet jo muutaman kuukauden jälkeen.

Toisaalta, lainassa ollut hiton kallis maassa seisova MSR oli ihan yhtä huono, sammuili ja poksahteli.

Nyt on menossa XXL:n FireMaple, ei ollut hinnalla pilattu sekään. Liian vähän kokemusta vielä arvosteluun siitä. Hyvän etsintä jatkuu.
 
Miettinyt tuossa että mikähän se todennäköisyys on pidemmälle sähkökatkolle näin kaava-alueella. Talon saa kyllä lämpöisenä pidettyä uunia lämmittämällä, mutta jos tilanne jatkuisi useita päiviä, voisi jonkunlainen varavirta olla tarpeesen.
 
Miettinyt tuossa että mikähän se todennäköisyys on pidemmälle sähkökatkolle näin kaava-alueella. Talon saa kyllä lämpöisenä pidettyä uunia lämmittämällä, mutta jos tilanne jatkuisi useita päiviä, voisi jonkunlainen varavirta olla tarpeesen.
Minulla on varalla valon lähteenä sähköpotkulauta, jossa on n. 700 Wh akku ja kirkas led valo. Sähköpolkupyörässä on myös usb-c liitin, jolla saa puhelimen ladattua. Vielä on Ryobi sähkötyökaluja, pitääkin katsoa josko niiden akuille saisi jotain työvalaisinta tai jotain muuta sopivaa.
edit. Löytyikin hyvä työvalaisin, siihen olisi valmiina 2 akkua.
 
Minulla on varalla valon lähteenä sähköpotkulauta, jossa on n. 700 Wh akku ja kirkas led valo. Sähköpolkupyörässä on myös usb-c liitin, jolla saa puhelimen ladattua. Vielä on Ryobi sähkötyökaluja, pitääkin katsoa josko niiden akuille saisi jotain työvalaisinta tai jotain muuta sopivaa.
Ainahan se on tyhjää parempi että on edes jotain akkua tai powerbankkia nurkissa.
Mutta ei joku muutaman satasen agregaatti välttämättä olisi huono hankinta. Ei vaan ole mitään käyttöä sellaiselle muuten.
 
Vielä on Ryobi sähkötyökaluja, pitääkin katsoa josko niiden akuille saisi jotain työvalaisinta tai jotain muuta sopivaa.
Ainakin pieniä verkkovirtainvertterejä on työkaluakuille, Ryobillakin. Kahvinkeitintä en ole nähnyt Ryobin valikoimassa, mutta ainakin Makitan ja Parksiden systeemeissä on sekin.
:rofl2:
 
Miettinyt tuossa että mikähän se todennäköisyys on pidemmälle sähkökatkolle näin kaava-alueella. Talon saa kyllä lämpöisenä pidettyä uunia lämmittämällä, mutta jos tilanne jatkuisi useita päiviä, voisi jonkunlainen varavirta olla tarpeesen.
No viikko oltiin aikoinaan Tapani myrskyn ansiosta ilman sähköä Pirkkalassa, takka ja puuhella hoiti lämmöt pienessä pakkasessa mutta olihan se sissin hommaa pimeässä, oli onneksi puukiuas ja pata niin sai peseydyttyä. Nyt on myös kaasulämmitin ja aggregaatti niin ei olla aivan tyhjän päällä. Mitä tahansa voi sattua missä tahansa
 
Espoossa omalla alueella on 2-3 sähkökatkoa vuodessa, mikä on 2-3 enemmän kuin millään aikaisemmalla alueella Helsingissä. Kesto 10-30 min ja yleensä ilta-aikaan kun kotona. Kyllä noissa olisi harmittanut jos ei olisi varavirtaa.
 
Täällä Tuusulassa on nykyään hyvin harvoin sähkökatkoja mutta ennen niitä oli suunnilleen aina kun vähänkin tuuli puhalsi vaikka ilmajohtoja ei ole lähimaillakaan. Tosin, sitten kun täällä on sähkökatko niin se onkin sitten yleensä tunteja. Aikanaan monesti oli jotain 3-6h sähkökatkoja, harmemmin on ollut mitään muutaman minuutin räpsyjä.

Viimeksi tosin sähkökatkon syyksi selvisi että joku sähkäri oli kyllä ennakkoon ilmoittanut sähkölaitokselle tekevänsä sähkötöitä ja katkaisevansa sähköt koko kadulta mutta jostain syystä kyseisestä katkoksesta ei ollut mitään mainintaa sähkölaitoksen kartalla ja kun heille ilmoittelin katkosta niin olivat ihan ihmeissään. Kävin sitten juttelemassa tien vieressä jonkun sähkökaapin kimpussa olevalta ukolta ja hän sitten kertoi että noin 4h katko olisi ja tieto pitäisi olla sähkölaitoksella, mutta eipähän ollut.

Joten aikalailla yllättäen noita katkoja tosiaan voi tulla, keskellä aurinkoista päivääkin. Itselläni on muutama UPS että koneet ja laitteet ei ihan nahkoineen sammu, mutta ei noilla UPSeilla hirveän pitkiä katkoja kuitenkaan mennä. Tottakai lisäksi on kasa powerbankkeja, AA- sekä AAA-akkuja, erilaisia paristoja jne joilla nyt saa edes joihinkin laitteisiin sähköä jos pidempi katko on. Ja tietty jonkinlainen kotivara löytyy eli muutamaksi päiväksi ruokaa sun muuta välttämätöntä. Tosin veden ja muun juotavan määrää pitäisi kyllä tuossa kotivarassa lisätä, sitä on liian vähän eikä alkoholijuomat oikein toimi hätävaranesteenä kovinkaan mnessa tarkoituksessa :D
 
Vähänpä noita oikesti pitki katkoja on omalle kohdalla sattunut kaupungissa Hki/Vantaa/Jpää/Riihimäki tai maaseudulla Pohjois-Pohjanmaalla. Näissä oloissa ja tulevaisuuden näkymissä olen koittanut pitää normaalia kotivaraa mistä sähköjuttuihin liittyy ehkä alla olevat kohdat.

Olen harmonisoidut kaikki patterikäyttöiset vehkeet AAA-paristolle -> tarvii olla vain yhtä paristomallia varastossa. Paristoilla näyttää olevan ihan hyvä hyllyikä niin voi pitää isompaakin kasaa. Ladattavat jutut on kaikki type-C laitteita. Type-C laturit ja virtapankit kans sellaisia millä voi ladata läppäriäkin käytön aikana, eli 45W/65W tehoisia.

Tuli ostettua noiden lisäksi Bluetti AC200L virta-asema mikä on varsin kätevä kampe. Kallis on eikä maksa itseään mitenkään takaisin ellei näe myös varautumisarvoa. Vähä saa omia pois kun sen voi ohjelmoida seuraavaksi vuorokaudeksi purkamaan akkua kalleilla pörssisähkön tunneilla ja lataamaan halvoilla. Olen testannut että pyörittää jääkaappia, PC:tä, modeemia, kodin automaatiota jne. kivuttomasti. Vedenkeitin, keittolevy, mikroaaltouuni ja airfryer menisi varmaan kans hyvin. Sen verran ehti jo käytännössä mieltä rauhoittamaan että kun kylän sähköt räpsi yhtenä myrskyiltana kymmenisen kertaa niin omat pelit pyöri nätisti kokoajan ilman mitään räpsyjä.

Tuollainen "huononmallinen" pullonpäälle ruuvattava kaasukeitinkin on mutta sillä olen ajatellut lähinnä lämmittää jonkun keiton tai keittää ihan vain vettä. Pari kertaa koekäyttänyt ja onnistunut ihan ok. Rimpula se kyllä on ja helposti saanee rikki jos huolimattomasti käyttää.

Ratkaisematta vielä olisiko aggrekaatille oikeasti tarvetta tai miten vessahommat pidemmän katkon aikana menisi mutta hiljalleen, hiljalleen.
 
Omasta mielestä tuo aggregaattiosasto alkaa olla jo siinä mielessä ongelmallista että noita pitäisi kuitenkin käytellä aina sillointällöin että pysyvät käyttökuntoisena (ja huoltaakkin) ja jos tähän ei normaalisti ole käyttöä. Toinen juttu on sitten se polttoainerumba, mikäli kyseessä on besankone. Diesel (tai polttoöljy) kyllä sailyy pitkään.

Toisaalta kannattaa miettiä mitkä ovat niitä sähkölaitteita joille on oikeasti pakottava tarve olla käytössä näissä oletetuissa 1-3 päivän katkoissa (tai lyhyemmissäkin).
 
Omasta mielestä tuo aggregaattiosasto alkaa olla jo siinä mielessä ongelmallista että noita pitäisi kuitenkin käytellä aina sillointällöin että pysyvät käyttökuntoisena (ja huoltaakkin) ja jos tähän ei normaalisti ole käyttöä. Toinen juttu on sitten se polttoainerumba, mikäli kyseessä on besankone. Diesel (tai polttoöljy) kyllä sailyy pitkään.

Toisaalta kannattaa miettiä mitkä ovat niitä sähkölaitteita joille on oikeasti pakottava tarve olla käytössä näissä oletetuissa 1-3 päivän katkoissa (tai lyhyemmissäkin).
Kyllä kaikessa varautumisessa on oma vaivansa, meillä aggregaatissa on pienkone bensaa joka säilyy hyvin mutta käyttää tietysti tarvitsee. Saa nähdä saavatko sähköverkot osansa hyökkäyksistä joita pankit ovat saaneet kokea
 
En usko. Pankkien järjestelmien pitää olla kuitenkin kytkettynä julkiseen internettiin palvelun tuottamisen takia kun taas sähkönjakeluverkon ei pidä, joten mikään palvelunestohyökkäys ei tule sähköverkkoa häiritsemään.
 
Itse olen jo päätöksen tehnyt pienen aggregaatin hankinnasta. Koneella, joka tuottaa 2kw jatkuvaa virtaa, voisi käyttää esim. rakennuslämmitintä (2kw) tai vaikka induktiolevyä (2kw). Lisänä tietysti akkujen lataukset valaisimiin ja muihin laitteisiin.
Vaikea vain päättää minkä mallin ottaisi. Joku Honda/Yamaha varmasti paras valinta, mutta pelkästään varalle tulevaan laitteeseen ei huvittaisi yli tonnia sijoittaa.
Joku Kiinan ihme varmaan laitettava tilaukseen kun tulee sopiva tarjous eteen. Öljyt moottoriin ja Nesteen pienkonebensat tankkiin ja koekäyttö. En tiedä montako vuotta pienkonebensat säilyy, äkkiähän tuosta tankin ja kaasuttimen tyhjentää.
 
Itse olen jo päätöksen tehnyt pienen aggregaatin hankinnasta. Koneella, joka tuottaa 2kw jatkuvaa virtaa, voisi käyttää esim. rakennuslämmitintä (2kw) tai vaikka induktiolevyä (2kw). Lisänä tietysti akkujen lataukset valaisimiin ja muihin laitteisiin.
Vaikea vain päättää minkä mallin ottaisi. Joku Honda/Yamaha varmasti paras valinta, mutta pelkästään varalle tulevaan laitteeseen ei huvittaisi yli tonnia sijoittaa.
Joku Kiinan ihme varmaan laitettava tilaukseen kun tulee sopiva tarjous eteen. Öljyt moottoriin ja Nesteen pienkonebensat tankkiin ja koekäyttö. En tiedä montako vuotta pienkonebensat säilyy, äkkiähän tuosta tankin ja kaasuttimen tyhjentää.
En nyt tiedä, ovatko kiinasta vai vinkuintiasta. Länsinaapuri näitä myy. Tämä voisi ehkä olla tarpeeseesi soveltuva. Näin maallikon Internet selailun pohjalta.

 
En nyt tiedä, ovatko kiinasta vai vinkuintiasta. Länsinaapuri näitä myy. Tämä voisi ehkä olla tarpeeseesi soveltuva. Näin maallikon Internet selailun pohjalta.

No tuossahan olisi ainakin potkua. Mitenhän käy jos lyö kuormaa tuon ilmoitetun tehon verran?
Itseasiassa tuollainen rakenne on jopa huollon kannalta parempi ja ehkä lujempi kuin nämä muoviset salkkumallit.
 
En usko. Pankkien järjestelmien pitää olla kuitenkin kytkettynä julkiseen internettiin palvelun tuottamisen takia kun taas sähkönjakeluverkon ei pidä, joten mikään palvelunestohyökkäys ei tule sähköverkkoa häiritsemään.
Noista energiayhtiöiden tietoverkoista, varautumisista sun muistahan oli joku uutisartikkelikin olisikohan viimeisen vuoden sisällä jossa kertoivat sen verran että osa järjestelmistä on internettiin kytketty, osa omissa erityetyissä verkoissaan jne. Lisäksi noita käsittääkseni pystyy aika hyvin paikallisesti ajamaan katkaisemalla kaikki ulkopuoliset yhteydet. Aika hyvin nuo ovat käsittääkseni eriytetty internetistä, ainakin niiltä osin kun noita oikeasti ohjaillaan, varmaankin kaikenlaisia valvontajärjestelmiä on netin puolella kun ovat helpompia ja halvempia toteuttaa kun kaikelle ei tarvitse olla omia eritytettyjä yhteyksiä.

Tietty ainahan joku voi tehdä ilkivaltaa noille internet- ja eriytetyille yhteyksille ja oikein paskassa tapauksessa pääsee noihin eriytettyihin yhteyksiin käsiksi mutta niiden varalle taitaa olla jonkinlaiset suunnitelmat, vastahan oli joku harjoituskin jossa valtio, puolustusvoimat, kaikenlaiset virastot ja energialaitokset sun muut simuloivat jotain hyökkäystä ja sen torjuntaa.
 
Onko kenelläkään kokemuksia Dual Fuel aggregaateista?

Ne toimii bensan lisäksi myös nestekaasulla, sillä ainakin olisi pitkä säilyvyys.
 
Olen harmonisoidut kaikki patterikäyttöiset vehkeet AAA-paristolle -> tarvii olla vain yhtä paristomallia varastossa.
Riippuu paristolaitteiden valikoimasta, miten toimivaa tai ongelmallista tuo on. Jos suppea valikoima pieniä riittää ja tarkoitetaan lähinnä, että vältetään 9V paristoa palovaroittimessa, homma saattaa toimia(vaikka oikeasti tuon lisäksi esimerkiksi 2032-paristoja tarvitsee ihan jokainen). Jos taas tykkää käyttää kaikenlaisia laitteita paristoilla perämoottorista perseensuristimeen, AAA on monessa käyttötapauksessa erittäin epäideaali. Kappalehinta on suunnilleen sama kuin AA siinä missä tehon ja kapasiteetin tarve olisi usein suurempi. Olen itse asiassa hieman harmitellut sitä, että vanhaa kunnon D-paristoa ei nykyään oikein osata käyttää tuotteiden voimanlähteenä. Se on joissain vehkeissä melkein ylisukupolvinen kunhan ei pääse olosuhteiden tai paskan laadun takia vuotamaan. Eikä olisi huono energiataloudellisen taskulampunkaan kanssa, kun on ympäristöjä joihin ei huvittaisi antaa li-ioneja palovaaraa aiheuttamaan tai NiMH turhaan roskiin heiteltäväksi.

En ole mikään kertakäyttöparistojen ystävä, vaikka pidän niitä moneen ratkaisuun hyvänä käytännön kompromissina. Laitevalikoima ei ole laajin mahdollinen mutta ei minimalistinenkaan. Tällä hetkellä tarvitsen käsivarastoon vähintään tyyppejä:
-AA
-AAA
-9V
-2032
-LR44

Lisäksi pidän varmuusvarastoituna seuraavia, joita käyttäviä laitteita ei muistaakseni ole itselläni yhtään. Aina niitä tarvitaan jonkun muun laitteisiin tai niistä voisi olla poikkeustapauksessa hyötyä.
-C
-D
-2025(en edes muista, onko minulla nykyään auton avaimessa kumpi noista 20xx)

4,5V ja 6V tölkit ovat onneksi ja harmiksi kadonnutta aikaa. Olihan niissä tyyliä.

Ai niin, en osta paristoja mistään Prismasta tai Tokmannilta. Tulee suhteellisesti kalliiksi ja/tai saa käteen paskaa tahi arveluttavaa tavaraa. Kun vuoden parin välein tilaa satsin vaikkapa nkonilta, säästää ja tietää saavansa tuoretta laatutavaraa pitkällä päiväyksellä. Lidlin 2032-kuraa sai vaihtaa kuukauden välein yhteen vaakaan(normaali pariston kesto useita vuosia) ja paketissa oli myyntihetkellä 2 vuotta päiväystä. :mad:

Onko kenelläkään kokemuksia Dual Fuel aggregaateista?

Ne toimii bensan lisäksi myös nestekaasulla, sillä ainakin olisi pitkä säilyvyys.
Ainakin tubettavilla amerikkalaisilla on, katsopa sieltä muutama tunti materiaalia. En ole edes miettinyt millainen saatavuus noilla on Suomessa. Oma ja varmaan aika monen näkemys täällä kalliin bensan ja kaasun maassa on, että tietyn koneluokan jälkeen kannattaa siirtää katse dieseliin.
 
Riippuu paristolaitteiden valikoimasta, miten toimivaa tai ongelmallista tuo on. Jos suppea valikoima pieniä riittää ja tarkoitetaan lähinnä, että vältetään 9V paristoa palovaroittimessa, homma saattaa toimia(vaikka oikeasti tuon lisäksi esimerkiksi 2032-paristoja tarvitsee ihan jokainen). Jos taas tykkää käyttää kaikenlaisia laitteita paristoilla perämoottorista perseensuristimeen, AAA on monessa käyttötapauksessa erittäin epäideaali. Kappalehinta on suunnilleen sama kuin AA siinä missä tehon ja kapasiteetin tarve olisi usein suurempi. Olen itse asiassa hieman harmitellut sitä, että vanhaa kunnon D-paristoa ei nykyään oikein osata käyttää tuotteiden voimanlähteenä. Se on joissain vehkeissä melkein ylisukupolvinen kunhan ei pääse olosuhteiden tai paskan laadun takia vuotamaan. Eikä olisi huono energiataloudellisen taskulampunkaan kanssa, kun on ympäristöjä joihin ei huvittaisi antaa li-ioneja palovaaraa aiheuttamaan tai NiMH turhaan roskiin heiteltäväksi.

En ole mikään kertakäyttöparistojen ystävä, vaikka pidän niitä moneen ratkaisuun hyvänä käytännön kompromissina. Laitevalikoima ei ole laajin mahdollinen mutta ei minimalistinenkaan. Tällä hetkellä tarvitsen käsivarastoon vähintään tyyppejä:
-AA
-AAA
-9V
-2032
-LR44

Lisäksi pidän varmuusvarastoituna seuraavia, joita käyttäviä laitteita ei muistaakseni ole itselläni yhtään. Aina niitä tarvitaan jonkun muun laitteisiin tai niistä voisi olla poikkeustapauksessa hyötyä.
-C
-D
-2025(en edes muista, onko minulla nykyään auton avaimessa kumpi noista 20xx)

4,5V ja 6V tölkit ovat onneksi ja harmiksi kadonnutta aikaa. Olihan niissä tyyliä.

Ai niin, en osta paristoja mistään Prismasta tai Tokmannilta. Tulee suhteellisesti kalliiksi ja/tai saa käteen paskaa tahi arveluttavaa tavaraa. Kun vuoden parin välein tilaa satsin vaikkapa nkonilta, säästää ja tietää saavansa tuoretta laatutavaraa pitkällä päiväyksellä. Lidlin 2032-kuraa sai vaihtaa kuukauden välein yhteen vaakaan(normaali pariston kesto useita vuosia) ja paketissa oli myyntihetkellä 2 vuotta päiväystä. :mad:


Ainakin tubettavilla amerikkalaisilla on, katsopa sieltä muutama tunti materiaalia. En ole edes miettinyt millainen saatavuus noilla on Suomessa. Oma ja varmaan aika monen näkemys täällä kalliin bensan ja kaasun maassa on, että tietyn koneluokan jälkeen kannattaa siirtää katse dieseliin.
Tuo eri paristomallien määrä on kyllä vähän ärsyttävää. Onneksi suurimpaan osaan laitteita kelpaa AA, AAA tai CR2032 joten AA- ja AAA-paristoja ja akkuja on aina jonkun verran varastossa, kuten myös jokunen CR2032-paristo. Muutamia 18650-akkujakin taitaa olla. 9V paristoa ei taida olla kuin palovaroittimessa ja muitakin malleja on onneksi varsin harvoissa laitteissa, niitä tarvitsee vaihtaa todella harvoin tai ne eivät ole mitään kovin merkityksellisiä laitteita, niissä onkin sitten aikalailla sekalainen määrä erilaisia paristoja: CR2, LR44, CR123A, ja muutama ihmeellisemmän kokoinen nappiparisto. Noita harvinaisempia malleja en ole varastoinut kun monessa vaihtoväli on ollut useampia vuosia.

Aikanaan oli kyllä yksi pirun hyvä "taskulamppu" johon sopi joko se iso 6V paristo tai sitten adapterilla 4x D-kokoinen paristo. Tuohon ei tarvinnut olla koko ajan vaihtamassa paristoa kun noilla isoilla paristoilla taskulamppu olisi toiminut varmaan useammankin päivän yhtämittaa. Ihan pieni ja varsinaisesti taskukokoinenhan tuo ei ollut mutta valotehoa löytyi. Harmi vaan että tuo sai vähän isomman kolhun ja hajosi sen verran pahasti ettei enää kannattanut korjata. Tuo olikin sitten viimeinen laite mikä söi noita D-kokoisia paristoja, joten viimeiset varastossa olleet D-paristot lahjoitin faijalle jonka ovikelloon nuo vielä sopivat.
 
Ainakin tubettavilla amerikkalaisilla on, katsopa sieltä muutama tunti materiaalia. En ole edes miettinyt millainen saatavuus noilla on Suomessa. Oma ja varmaan aika monen näkemys täällä kalliin bensan ja kaasun maassa on, että tietyn koneluokan jälkeen kannattaa siirtää katse dieseliin.

Juu kyllä videoita on kateltu, lähinnä ne mahdolliset palstalaisten kokemukset kiinnostaa. Karavaanaripiireissä noita on lukemani perusteella suosittu.

Timco ja Champion ainakin niitä tarjoaa, ja verkkokauppa komissa oli EcoFlow merkkistä.
 
Juu kyllä videoita on kateltu, lähinnä ne mahdolliset palstalaisten kokemukset kiinnostaa. Karavaanaripiireissä noita on lukemani perusteella suosittu.

Timco ja Champion ainakin niitä tarjoaa, ja verkkokauppa komissa oli EcoFlow merkkistä.
Joo, onhan se mahdollinen ratkaisu. Mutta onko se jossain mielessä parempi kuin diesel? Ainakin melutason osalta etu saavutetaan varmaan lähinnä minimikuormituksella. Tietysti kaasu on siistiä eikä haise pöö. Kuitenkin ominaiskulutus on alkeellisellakin dieselmoottorilla käytännön toiminnassa parempi kuin bensakoneella, ja kaasun tapauksessahan ollaan joka tapauksessa absurdin rajamailla jos vähän enemmän pitäisi käyttää ja pullosta. Säilyvyyden ja paloturvallisuuden kannaltakin asiallisesti säilytetty polttoöljy on aika kova.

Toki jos jotain oikein äärimmäisen pientä miniaggregaattia puuhataan, niin voihan se kaasu ollakin ihan kiva. Mutta alkylaattibensiini on sekin. Eikä tarvitse olla pullo letkun päässä liekana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 601
Viestejä
4 501 831
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom