No eihän kukaan nyt ala mistään vanerista rakentamaan ultrakevyttä kaupallista lentokonetta. Jos nyt johonkin alkaa vertaamaan, niin pitäisi vertailla johonkin kevyeen komposiittiin. Materiaalin lujuus & kestävyys käytössä on myös melko olennainen asia. Lentokoneet lentää läpi raekuurojen jne. joten sen pintamateriaalin pitää kestää melkoisia rasituksia. Ne aurinkokennot tarvitsee myös johdotuksen, invertterit jne, joten sitä painoa kyllä tulee. Tuollainen 37% hyötysuhdekkin tarkoittaa melko vaatimatonta tehoa.
Polkemaan matkustalentokoneeseen sähköä.

Tämä nyt on kyllä tyhmimpiä esityksiä mitä tässä ketjussa on. Ihminen on todella huono tehonlähde (tehopainosuhde). Normi pulliainen pystyy 100w tehoon kun puhutaan jostain useammasta tunnista ilman taukoja (joo pyöräilyä harrastavat pystyy kovempiin tehoihin, mutta ei kaikki matkustajat ole mitään ammattipyöräilijöitä). Tälläinen laitteisto myös painaa jotain ja se pitää kiinnittää johonkin. Jos puhutaan matkustalentokoneesta ~10 matkustajaa, nopeus 500kmh+, niin moottorien tehot on tuhansissa kilowateissa -> muutoma kilowatti ei kyllä auta mitään. Jos kyydissä olisi vain ammattipyöräilijöitä yhdeksän ja he jaksaisivat polkea 500W teholla koko lennon, niin silti tehoa saataisiin vain 4,5kW. Otetaan nyt vaikka Eviation Alice esimerkiksi niin moottorien yhteisteho on 1,4MW (ei matkalennossa toki täysiä tehoja käytetän, tuosta nyt tajuaa kuitenkin teholuokan josta puhutaan), ei tuollainen 4,5kW vielä auta mitään. Itse näen tuon ~500kmh ihan miniminä kaupallisessa matkustajakoneessa. Jos lentonopeus tiputetaan johonkin 100kmh, niin silloinhan auto/juna on järkevämpi kulkumuoto kun kentälle saapuminen ja siellä turvatarkastukset ym. vie aikaa. Atlantin ylittämisestä ollaan vielä kaukana sähköisillä matkustajalentokoneilla. Matkustalentokoneen pitää pystyä aina lentämään varakentälle, jos syystä x ei voi laskeutua suunnitellulle kentälle ja silloinkin pitää vielä pystyä lentämään 30min varakentän yllä, ETOPS jne.