Niin siksi sanoinkin että konesuunnitelmani tekee aurinkoenergialla vain 12% tehosta loput tulee akuista.
Eli siis jos käytetään Solar Impulse 2:ta lähtöpisteenä, niin siinä on neljä 13kW moottoria. Eli 52kW kokonaistehoa.
Jotta tuon nopeus voitaisiin viisinkertaistaa sinne 500km/h paikkeille, tarvitaan karkeasti laskettuna 1300kW edestä moottoritehoja. 12% tuosta on 156kW. Jos sulla on joku huipputehokas aurinkopaneeli, niin voit ehkä saada siitä jonkun 500W / neliö. Eli tarvitaan 300, ei 200, neliötä paneeleja tuota varten.
Jäljelle jää 1144kW akkutehoa. Meinasit, että tuolla lentää sen about 2000km. Eli tarvitaan 4576kWh edestä akkuja. Tällä hetkellä parhaat akut ovat luokkaa 300Wh / kg, eli tarvitaan sellaiset 15 tonnia akkuja.
Eli nyt ollaan yli 7-kertaistettu lentokoneen massa. Eikä ole vielä edes lisätty niitä matkustajia ja heidän tarvitsemien tilojen tuomaa lisäpainoa.
Jos koneen massa 7 kertaistetaan, niin myös niiden moottorien teho pitää lähes 7 kertaistaa (en tiedä tarkkaa kaavaa tuolle, mutta jos katsot perinteisiä koneita, niin maksimi nousupaino ja moottoreiden maksimi teho tuppaavat seuraamaan toisiaan lähes lineaarisesti). Mutta jos moottorien teho 7-kertaistetaan, niin myös niiden akkujen määrä pitää 7-kertaistaa. Joka taas tarkoittaa, että moottorien tehot pitää lisätyn painon takia 7-kertaistaa ja huppistakeikkaa, meillä on loputon kierre.
Eli se mitä sä ehdotat, on yksinkertaisesti mahdotonta nykyteknologialla.
*edit*
Muutenkin tuo akkujen paino on massiivinen haitta noille sähkökoneille etenkin pitkällä matkoilla. Tarvit enemmän akkuja jotta voida roudata enemmän akkuja jotta voit roudata enemmän akkuja. Perinteisissä koneissa tarvit myös enemmän bensaa, jotta voit kuljettaa enemmän bensaa, mutta se bensan massa laskee jatkuvasti matkan aikana. Tehden koneesta kevyemmän sitä mukaa kun matka taittuu.
Sähkökoneessa taaskin joudut roudamaan saman akkumassan lennon alusta loppuun.