• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Yritin löytää tietoa paljonko tuo MW :ssa mitattuna mut en löytänyt.
Lisätietoja. Rakennuttaja Fingrid Oyj. Juha Pikkupeura projektipäällikkö puh. 030 395 4169.

Kokeile piruuttasi soittaa ja kysya.

Olettaisin vastuksen olevan jotain tallaista. Jannite on 110kV. Maksimi virta on 4000A. Vauhtipyora pyorii vasten oikosulkua 5 sekunttia.

Noista minun arvoistani saataisiin lukema etta generaattorissa on 400 MW teho.

Opinnayte tyosta loytyi etta sita oikosulkuvirtaa loytyy sitten ihan 50x suhteessa nimellisvirtaan. Nimellisteho 44 MW ja Oikosulkuteho 2 GW.

1748299535150.png


Minulla on sellainen jonkinlainen muistikuva etta sahkolinjat ovat lahes jannitteesta riippumatta ovat suunniteltu 2-4 kA virroille. Olettaisin niissa silloin sitten olevat 5 kA sulakkeita niin tuon 160 kA pitaisi riittaa helposti sulattamaan se nopeasti.

Jos akuilla haluisi tehdä vastaavan oikosulkutehon niin heitetään lonkalta että akut kestävät 3 sekunttia 20C kuormitusta niin akkuja tarvittaisiin 100 MWh. 100 MWh ei ole mikään järjetön, kun miettii että Suomessa nyt jo asennellaan 40 MWh akkuja. Ongelma taitaa enemmänkin olla saada järkevään hintaan puolijohteet joka kestävät 150 kA. Mitä olen YouTubesta katsellut kuinka 230V invertterit käynnistävät isoja sähkömoottoreita niin invertterit vaikuttavat menevän kantti aalto moodiin. Ei ole mitään siniaaltoa enää siinä vaiheessa kun invertteriä kuormitetaan 10x virralla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen kuvio tämäkin. Sähköautojen latauspisteessä on akku, jolla taataan 150 kW latausteho, vaikka olisi useampi auto samaan aikaan latauksessa. Akkujen kapasiteettia tarjotaan samalla Fingridin reservimarkkinoille, josta tulee ilmeisesti merkittävästi liikevaihtoa.
 
Mistäs nyt tuulee (heh) kun huomenna palataan vähän normaalimpiin (korkeampiin) sähkönhintoihin. Ainakaan täälläpäin tämä päivä ei sään puolesta näyttäisi juuri huomisesta poikkeavan (enimmäkseen pilvistä, suht tyyntä mutta kuitenkin lämmintä). Tänään keskihinta 0,29 c/kWh ja huomenna 4,34 c/kWh. Vaihdetaanko huomenna taas (jostain syystä) hinta-aluetta, ei tuule oikeassa paikassa tms, vaikea käsittää välillä tätä pörssihinnan muodostumista.
 
Mistäs nyt tuulee (heh) kun huomenna palataan vähän normaalimpiin (korkeampiin) sähkönhintoihin. Ainakaan täälläpäin tämä päivä ei sään puolesta näyttäisi juuri huomisesta poikkeavan (enimmäkseen pilvistä, suht tyyntä mutta kuitenkin lämmintä). Tänään keskihinta 0,29 c/kWh ja huomenna 4,34 c/kWh. Vaihdetaanko huomenna taas (jostain syystä) hinta-aluetta, ei tuule oikeassa paikassa tms, vaikea käsittää välillä tätä pörssihinnan muodostumista.

Tämä menee kyllä sulta jo puhtaasti trollauksen puolelle. Vai meinaatko oikeasti, että kaiken tämän keskustelun jälkeen, et vieläkään ole oppinut katsomaan niitä tuuliennusteita ennen kuin alat ihmettelemään pörssisähkön hintaa?
 
Lisätietoja. Rakennuttaja Fingrid Oyj. Juha Pikkupeura projektipäällikkö puh. 030 395 4169.

Kokeile piruuttasi soittaa ja kysya.

Olettaisin vastuksen olevan jotain tallaista. Jannite on 110kV. Maksimi virta on 4000A. Vauhtipyora pyorii vasten oikosulkua 5 sekunttia.

Noista minun arvoistani saataisiin lukema etta generaattorissa on 400 MW teho.

Opinnayte tyosta loytyi etta sita oikosulkuvirtaa loytyy sitten ihan 50x suhteessa nimellisvirtaan. Nimellisteho 44 MW ja Oikosulkuteho 2 GW.

1748299535150.png


Minulla on sellainen jonkinlainen muistikuva etta sahkolinjat ovat lahes jannitteesta riippumatta ovat suunniteltu 2-4 kA virroille. Olettaisin niissa silloin sitten olevat 5 kA sulakkeita niin tuon 160 kA pitaisi riittaa helposti sulattamaan se nopeasti.

Jos akuilla haluisi tehdä vastaavan oikosulkutehon niin heitetään lonkalta että akut kestävät 3 sekunttia 20C kuormitusta niin akkuja tarvittaisiin 100 MWh. 100 MWh ei ole mikään järjetön, kun miettii että Suomessa nyt jo asennellaan 40 MWh akkuja. Ongelma taitaa enemmänkin olla saada järkevään hintaan puolijohteet joka kestävät 150 kA. Mitä olen YouTubesta katsellut kuinka 230V invertterit käynnistävät isoja sähkömoottoreita niin invertterit vaikuttavat menevän kantti aalto moodiin. Ei ole mitään siniaaltoa enää siinä vaiheessa kun invertteriä kuormitetaan 10x virralla.
Kyllä nykyisillä puolijohteilla saadaan tehoa ja jännitettä tarvittaessa. Onhan meillä DC-siirtoverkkoja missä täytyy tehdä AC-DC-AC konversiota isoilla jänitteillä ja virroilla. Eihän tuota huippuoikosulkuvirtaa tarvita järjettömästi kunhan sitä on selvästi enemmän kuin sulakkeiden koko.
 
Kyllä nykyisillä puolijohteilla saadaan tehoa ja jännitettä tarvittaessa. Onhan meillä DC-siirtoverkkoja missä täytyy tehdä AC-DC-AC konversiota isoilla jänitteillä ja virroilla. Eihän tuota huippuoikosulkuvirtaa tarvita järjettömästi kunhan sitä on selvästi enemmän kuin sulakkeiden koko.
Huonosti valitsin sanani. Sanotaan näin, että se muuttaa verkkoakun tehoasteen mitoituksen aivan erilaiseksi, jos se mitoitetaan siten että sillä pystyy paukuttelemaan verkon sulakkeita verrattuna nimelliseen mitoitukseen. Numeroilla sanottuna niin normaalisti 100 MWh akkuun piisaisi 100 MW tehoaste mutta jos sillä halutaan paukutella sulakkeita niin tarvitaan tehoaste joka pystyy 1-2 GW tehoihin lyhyt aikaisesti.
 
Näköjään SE1-FI-siirtoyhteys on huollossa lähes koko kesäkuun ja osan heinäkuuta. 1500 MW siirtokapasiteetista on tuon ajan käytössä vain 200 MW, ja Ruotsiin päin 300/1100 MW. Mielenkiintoista nähdä, että aiheuttaako tuo hintapiikkejä ennen kuin OL2:n huolto valmistuu. Näin kesäaikaan niillä ei tietysti ole juuri merkitystä.
 
Mielenkiintoinen kuvio tämäkin. Sähköautojen latauspisteessä on akku, jolla taataan 150 kW latausteho, vaikka olisi useampi auto samaan aikaan latauksessa. Akkujen kapasiteettia tarjotaan samalla Fingridin reservimarkkinoille, josta tulee ilmeisesti merkittävästi liikevaihtoa.
Tuolla reservimarkkinalla on eittämättä merkitystä. Sen takia varmaan Virtakin on sähköautojen latausasemien operointisopimuksen yleisiin ehtoihin "piilottanut" klausuulin että Virta voi halutessaan käyttää asiakkaan omistamia asemia reservimarkkinoilla ilman eri korvausta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 499
Viestejä
4 788 548
Jäsenet
77 772
Uusin jäsen
Nipaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom