• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Menee vähän saivartelun puolelle, mutta kyllähän sen verkon voi saada kaatumaan ihan silläkin kun kulutus kasvaa yli tuotannon ja verkon taajuus lähtee laskemaan riittävästi, ei siinä välttämättä mitään akuuttia yhtäkkistä vikaa tarvita. Toki suojamekanismejakin on olemassa, ja isoja kuormia trippaa pois verkosta kun taajuus riittävästi laskee, mutta siinä on jonkinlainen vaara sitten että taajuus lähteekin yhtäkkiä nousemaan jos riittävän moni iso kuorma trippaakin samalla hetkellä pois verkosta jne.

Point being, ne varavoimalat kannattaa ehkä riittävän akuutin sähköpulan sattuessa laittaa tulille jo ennen kuin se vika iskee verkkoon...

Edit: nopeammat näköjään ehtikin ensin...
Erotetaan kaksi eri asiaa: Akuutti vikatilanne ja pidempiaikainen sähköpula. Akuutissa vikatilanteessa (voimala tippuu verkosta ja siirtolinja Ruotsin katkeaa) Fingridin voimaloilla katetaan äkillinen tehopula. Tämän jälkeen markkinaehtoisilla mekanismeilla etsiään korvaavaa kaupallista tuotantoa. Jos sellaista ei ole, käynnistetään kiertävät sähkökatkot ja Fingridin varavoimalat ajetaan alas odottamaan seuraavaa vikaa. Fingridin varavoimaloita ajetaan vikatilanteessa enintään tunteja - ei päiviä. Ne eivät ole sähköpulaa varten!
 
Väärin. Ei käytetä.

Fingridin varavoimaloita käytetään nimenomaan äkillisissä vikatilanteessa: Siirtolinja katkeaa tai suuri voimalaitos (kuten ydinvoimala) tippuu linjalta. Tällä estetään välitön verkon kaatuminen. Jos sähköä ei ole kaupallisesti riittävästi saatavilla korvaamaan Fingridin voimaloiden teho, aloitetaan kiertävät sähkökatkot ja Fingridin voimalat ajetaan alas odottamaan seuraavaa vikatilannetta. Sähköpula ei ole vikatilanne.

Jos Fingridin varavoimaloita ajettaisiin sähköpulatilanteessa, ei olisi mitään suojaa seuraavalle verkko- tai voimalavialle ja tällöin verkko saattaisi oikeasti kaatua. Verkon kaatuminen on tilanne, jossa ihmisiä alkaa kuolemaan, joten sellaista riskiä ei voi ottaa. Kaatuneen verkon nostaminen ylös voi kestää päiviä ja kovalla pakkasella tämä olisi todellinen hätätilanne, mutta jo pelkästään satojen teollisuuslaitosten äkillinen tippuminen verkosta aiheuttaisi valtavia vahinkoja sekä oletettavia ihmishenkien menetyksiä.
Pahoittelut, mutta olet väärässä. Käytetään ja satun tämän asian tietämään. Kaasarit ovat lämpöisenä jo muutamia tunteja ennen sitä käyttötuntia, jolle ennustetaan sähköpulaa. Jos vaikuttaa, että kaasarit riittää, ei kiertäviin katkoihin mennä. Jälkimmäisessä on enemmän riskejä kuin kaasuturbiinien käytössä.

Erotat nyt kaksi sellaista asiaa, jotka oikeassa elämässä ovat sama juttu. Sähköpula tai merkittävä vikaantuminen ovat koko järjestelmän kannalta yhtä kriittisiä tilanteita ja silloin kaasuturbiineita käytetään.

Siinä olet oikeassa, että pitkäaikaisessa sähköpulassa (kymmeniä tunteja / päiviä) kaasareita ei ajeta. Muutaman tunnin sähköpulassa / päivä ajetaan.
 
Foreca lupailee niukkoja tuulia jouluaatolle (lukuunottamatta iltaa) ja aatonaatolle. Pääsevätköhän iltapäivälehdet revittelemään otsikoilla sähkön hinnasta, kun kansa haluaisi paistaa kinkkua ja saunoa. Jouluaattona kulutusta toki vähentää se, että teollisuuden sähkönkulutus on arkea pienempää.
 
Siinä olet oikeassa, että pitkäaikaisessa sähköpulassa (kymmeniä tunteja / päiviä) kaasareita ei ajeta. Muutaman tunnin sähköpulassa / päivä ajetaan.
Käytännössä noiden pahimpienkin päivien aikana on isoja hintaheiluntoja ja selkeästi tiukempia tunteja ja tunteja jolloin on löysää. Esim. 4-6h ajoajalla ja 500MW teholla olisi ollut massiivisia vaikutuksia kaikkiin näihin viimeisen parin vuoden isoihin piikkeihin.

En tiedä onko turbiineita ajettu valmiiksi jotain noita piikkejä varten ihan vaan jos jotain sattuu trippaamaan? Onko moista tietoa soveliasta edes julkistaa, oli tilanne sitten niin tai näin?
 
Käytännössä noiden pahimpienkin päivien aikana on isoja hintaheiluntoja ja selkeästi tiukempia tunteja ja tunteja jolloin on löysää. Esim. 4-6h ajoajalla ja 500MW teholla olisi ollut massiivisia vaikutuksia kaikkiin näihin viimeisen parin vuoden isoihin piikkeihin.

En tiedä onko turbiineita ajettu valmiiksi jotain noita piikkejä varten ihan vaan jos jotain sattuu trippaamaan? Onko moista tietoa soveliasta edes julkistaa, oli tilanne sitten niin tai näin?
Eiköhän noissa tilanteissa ole vielä se spotin pieni marginaali ja esim. intradayjoustoja ennen kaasuturbiineita.
 
Eiköhän noissa tilanteissa ole vielä se spotin pieni marginaali ja esim. intradayjoustoja ennen kaasuturbiineita.
Aina on toki jotain marginaalia kun ei olla siellä 4-5€/kWh tasolla, mutta ei kyllä enää kauhean paljon.

Intraday on näin tavalliselle pulliaiselle tietty aivan tuntematon. Nyt sinne varmaan on ilmaantunut noita megawattiluokan akustoja, mutta ei niistä riitä jos loviisassa tai olkiluodossa menee pelikaani turbiiniin.
 
Foreca lupailee niukkoja tuulia jouluaatolle (lukuunottamatta iltaa) ja aatonaatolle. Pääsevätköhän iltapäivälehdet revittelemään otsikoilla sähkön hinnasta, kun kansa haluaisi paistaa kinkkua ja saunoa. Jouluaattona kulutusta toki vähentää se, että teollisuuden sähkönkulutus on arkea pienempää.
Oli jo tänään radiossa että kinkut kannattaa paistaa jo sunnuntaina... Etelässä plussakelit aattona niin tuskin se sähkönhinta karkaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 164
Viestejä
4 548 203
Jäsenet
74 925
Uusin jäsen
Rasse69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom