Hyvä, että painetta saadaan aikaiseksi. Mutta tossakin muistaakseni jätettiin tuomatta esiin todelliset kulujen muutokset vuoden aikana.Aiemmin kysyttiin miksi media ei tutki sähkön hinnoittelua.
Kaupungin sähköyhtiö takoo hurjaa tulosta, asukkaat keittävät kahvia puuhellalla – selvitimme miksi Suomen sähkömarkkina on "rikki" ja miksi sitä ei korjata
Sähkön hinnat eivät pysy millään tavalla kohtuullisina ja yhtiöt voivat tahkota ihan käsittämätöntä voittoa, arvioi Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Paine kunnallisia sähköyhtiöitä kohtaan kasvaa.yle.fi
Kaupungin sähköyhtiö takoo hurjaa tulosta, asukkaat keittävät kahvia puuhellalla – selvitimme miksi Suomen sähkömarkkina on "rikki" ja miksi sitä ei korjata
Sähkön hinnat eivät pysy millään tavalla kohtuullisina ja yhtiöt voivat tahkota ihan käsittämätöntä voittoa, arvioi Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Paine kunnallisia sähköyhtiöitä kohtaan kasvaa.
yle.fi
Samaan aikaan yhtiö kertoi tehneensä heinä–syyskuussa 58 miljoonan euron voiton. Summa on kolme kertaa suurempi kuin vuosi sitten.
Tämä herätti ärtymystä.
Helenin hallituksen puheenjohtaja Osmo Soininvaara totesi, että yhtiö haluaa pysyä samassa hintatasossa kuin muut. Toisaalta hän tunnisti, että monet kotitaloudet ovat joutuneet kohtuuttomiin vaikeuksiin.
– Mutta se ei muutu paremmaksi sillä, että alettaisiin tehdä yhtiökohtaisia ratkaisuja, joiden jälkeen ihmiset olisivat täysin eriarvoisessa asemassa riippuen, missä he asuvat ja minkä yhtiön asiakkaita he ovat, Soininvaara totesi.
Eli Soininvaarakin epäsuorasti myöntää ylihinnan. Olikohan Soininvaara itse säätämässä tota lakia sähkön hinnan kohtuullisuudesta. Ehkäpä ei.
Minä ihan oikeasti mietin tässä kansantaloutta ja olen ihan sata varma että sinäkin tajuat sähkönhinnan merkityksenToki sen sähkönkin osalta suurin osa jää kiertämään nimenomaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansantalouteen, kun valtaosa sähköntuottajista on julkisyhteisöjen omistamia. Oikeastaan Fortum ja UPM on ne suurimmat poikkeukset ja niistäkin Fortumin omistus valtaosaltaan kotimaista. Esim. niillä Helenin tuotoilla Helsinki rahoittaa omia palveluitaan.
Muutoinkin on ehkä turha kirjoittaa kansantaloudesta jos teksteissä se fokus on kuitenkin lähinnä omassa sähkönhinnassa ja oman talouden kulutuksen optimoinnisa ja oman sähköyhtiön välittämisessä ahneeksi.
yhteiskunnan kannalta. Mä käytän tänä talvena niin vähän sähköä, ettei se minun taloutelleni tänä talvena kaadu vaikka maksaisi 1€/kWh läpi talven. Mutta osaan asettua heidän asemaan joiden on pakko tehdä energiansa sähköllä.
Mutta kuten jo sanoin tämän seuraukset tulevina vuosina voivat sitten satuttaa minuakin.
Suomi on tänään TV:ssä jo pudonnut euroopaan keskivelkaisten joukkoon ja ensi vuonna 8 miljardia lisää + tulevat
miljardien aseostot (Laivat , F35, Ohjukset). Kyllä tässä ihan aiheesta olen huolissani.
Oman kulutuksen optimointia aion siitä huolimatta jatkaa vaikka hinta putoaisikin ehkä aste lisää, sitten kun fossiilista
aletaan käyttää, sen näkee sitten talvella.
Ei meillä viimetalvenakaan 4.19snt hinnalla sähköä hirveästi tuhlattu kuten varmaan jo olet lukenutkin.
Olen kyllä ton nähnyt, mutta toi ei ole Fortumin ja edelleen kyselen niiden lukujesi todenperäisyyden perään.No niitä voit itsekin googlettaa, jos kiinnostaa. Laitetaan nyt vaikka tämä esimerkiksi: Analyysi: Fortum tulee kohta kukkarollesi
Olivat sen verran isot 150miljarjia?
Parikkalasta en tiedä edes hintaa, mutta meillä oli toimiva ja selkeä systeemi, jossa enerdiayhtiötkin tienasivatMiksi sen pitäisi olla sitä kalleinta sopimustyyppiä, eli toistaiseksi voimassa olevaa? Niitä hyviä soppareita voit itsekin bongata tuolta toisesta ketjusta, jos kiinnostaa. Vaikka se parikkala olisi ollut paljon halvempi ja se hinta sisälsi alv:n. Kukaan vielä edes voi sanoa mikä se hinta on toistaiseksi voimassa olevassa sopparissa joulukuussa. Se on voi olla 12.12 ihan mitä tahansa. Sen hintaa kun saa nostaa kunhan vain ilmoittaa 30vrk etukäteen uuden hinnan.
kohtuullisesti ja kansalaiset siihen tottuivat ja emme ole valmistautuneet pörssisähköön ja kukaan ei tiedä, mitä
sen avulla ryöstetään ennenkuin aletaan tekemään sitä oikeaa toimivaa toimenpidettä eli sähkökatkoja.
Varmasti varsinkin nuoremmilla, mutta vanhuksista en olisi niinkään varma.Se toistaiseksi voimassa oleva on se kallein soppari (oliko tähän vai toiseen ketjuun laitetun tilaston perusteella). Enemmistöä ei kiinnostanut sähkönhinta kun se oli halpaa. Nyt kun hinta nousee, niin alkaa varmaan kiinnostamaan se kilpailuttaminen.
Niinpä ja niiden työllistäminen on vähäistä muihin yrityksiin verrattaessa ja me tarvitaan niitä työpaikkoja.Tottakai niiden isojen lukumäärä on pieni, kun ovat niin isoja.
Kuule sillä rikkaalla pariskunnalla jonka piti sillä samalla elää viikon tuli nälkä. Sulla on köyhän todellisuus täysin kadoksissa. Tuskin on autoa ja mikroaaltouunin taisi ostaa ja lapselle aitoja värejä maalausta varten (joita hänellä ei koskaan ole ollut) noilla 3200€ rahoilla, joilla heidän piti kokeilla sitä varakkaan elämää.Jos eletään yli varojensa jo hyvinä aikoina, niin tottakai sitten minkä tahansa tärkeän hyödykkeen hinnan nousu aiheuttaa heille ongelmia. Hyvä esimerkki tuo esille tuomasi äiti ja lapsi, viikossa käyttävissä 96€, eli eletään selävästi yli varojensa. Eihän tuollaiset selviä ilman katastrofia, jos vaikka kodinkone/auto tai vaikka puhelin hajoaa.
Eikä ole monen muunkaan mielestä. Toi pörssisähkö toimii " älä myy tätä halvemmalla" kuten se yksi enerkiayhtiön toimitusjohtaja sanoi.Niin, mutta kun se pörssihintainen sähkö on se kohtuu hintainen sähkö, niin se ei ole mitään ryöstämistä kuten yrität kokoajan väittää. Se hinta ei myöskään ole ylikorkea, vaan käypä hinta.
Voihan se olla, etta mulla on sinua huomattavasti monipuolisempi kokemus yrittäjäjien arjestakin? Ja pitemmältä ajalta.Itse en kyllä näe miten kannattaisit yrittäjyyttä kun kokoajan tunnut vastustavan yrittämisen perusideaa, eli voittojen tekemistä. No jotain samaa varmaan aina on nähtävissä kun aina kun talouskasvu hiipuu, mutta en kyllä näe miten tämän olisi pahempi kuten väitit. Yrityksiä kaatuu kokoajan, se on osa yrittämistä, kaikki yritykset ei vaan kannata.
Älä suotta kysy tarkennusta. Meillä on muitakin kuin noita suuryrityksiä joiden puolestapujaksi sinut koen.
Joo odotellaan vaan ja katsellaan pitääkö lakia noudattaa. Keskustelu kyllä julkisuudessakin jatkuu ehkä jopa kesään asti. Energian on hyvin tärkeä ja sen kulut puhuttavat ensiviikollakin.Edelleen mitään ryöstämistä ei ole esitetty. Samassa jutussa missä kerrottiin Helenin voitoista sanottiin, että kaukolämmöstä tulee turskaa niin siihen et tuntunut millään uskovan, ainoastaan hirveä haloo hyvästä kvartaalista. Ihan sama tilanne on Tampereen sähkölaitoksella, kaukolämpöön ei haluta siirtää kokonaan hinnan nousua, vaan sitä subventoidaan sähköstä saatavilla tuotoilla. Kuten sanoin Helenillä oli viime vuosi huono. Kunhan on vuoden tulokset esillä, niin nähdään mikä se totuus on.
Kyllä se vaan avuksi, on siitäkin on monenlaista kokemusta lähipiirissä, kuten siitäkin, että isän elämäntyö pannaan sileäksi hetkessä. Hyviäkin esimerkkejä on.Ei tarvitse syntyä hyvään perheeseen, käy koulussa ja menee sitten töihin. Töitä tekemällä sitä rahaa saa, mutta sohvalla makoilemalla ei niinkään.
Kyllä vihreillä olisi halua ydinvoimalostakin luopua ( 70-luvulla jopa marssittiin niiden vastustamiseksi), nyt vaan on käytännön pakko niitä käyttää. En minä ole kertaakaan sanonut, että ne pitäisi purkaa, mutta niiden vikaantumiseen pitäisi varautua nykyistä paremmin. Minä en todellakaan usko, että ne eivät vikaantuisi. Eli me tarvitsemme sitä turvevoimaakin muiden ohella ja kauan. Määrä on sitten ihan miten haluat. Sen vasta aika näyttää.Ei niitä lupia minkään "pakon" edessä lupia anneta kuten väitit. Tottakai Fortum ajaa niitä niin kauan kun se on turvallista ja kannattavaa. Miksi ne voimalat pitäisi purkaa, kun niiden kanssa ei mitään ihmeellisiä ongelmia ole? Haluat väkisin nostaa energian hintaa keksimällä ongelmia, joita ei ole? Eikö kaikkien kannalta ole järkevää niillä tehdä sitä sähköä, kun sen niillä tuotantokustannus taisi olla ~2snt/kWh. Vai haluatko vaan nostaa sähkön hintaa, ihan sen takia, että ne voimalat on sinun mielestäsi liian vanhoja?
Viimeksi muokattu: