Niin ja silti rakensivat voimalan joka laski sähkön hintaa myös kuluttajille. Edelleen väitteestäsi puuttuu täysin logiikka, jos haluaa niukkuuden kautta nostaa hintaa ei todellakaan kannata rakentaa isointa mahdollista tuotantolaitosta lisäämään tarjontaa.
Kun toi päätös OL3:sta tehtiin n.20 vuotta sitten, tilanne oli toinen mm, tuulivoimaa ei ollut juurikaan suhteessa siihen mitä sitä nyt on.
Tiesin mitä? Itse tulkitsen " käytettävissä olevin laillisin konstein ", että käytetään kaikki lailliset keinot. Miten muuten tuo pitäisi tulkita?
Lukea viesti (Olen varma että myös sen luit) ja siinä oli ylempänä "kokonaistaloudellisesti laillisin" . Eikähän tää tästä tullut selväksi
No TVO omistaa kaikki OL ydinvoimalaitokset ja niiden huoltojen venymisestä tässä puhuttiin kyllä käsittääkseni. Voinet toki tarkentaa mihin huoltojen venymisiin sitten viittasit ellet noiden huoltojen? Jos kirjotat, ettei sähköpörssiä ollut, niin miten minä tuon muka käsitin väärin? Väitteesi on yksiselitteisesti väärä. Jos todella tarkoitit kuluttajille suunnattua pörssiä, niin miksi et niin kirjoittanut? En minä voi tietää, jos tarkoitat jotain täysin muuta mitä kirjoitat. Kuten sanoin, kuluttajat kuluttavat vain viidenneksen sähköstä, joten ei kyllä mielessäkään käynyt, että viittaisit vain kuluttajiin. Kuluttajat on pieni vähemmistö, johon tuo vaikuttaa varsinkin, kun kuluttajilla on ainakin aiemmin ollut todella vähän pörssisopimuksia (määrä tosin tainnut nousta viime vuosina). Aivan samoin ne määräaikaisten sopparien omistajat on kuten sanoit "sähköyhtiön armoilla". Ei kaikki kuluttajat tule pörssisähköön menemään ja miksi menisivätkään.
Muutahan minä en ole väittänytkään
Kyllä myös noita (jos heille on siitä taloudellista etua), vaikka tässä ei olisikaan niin, jossain toisessa kohdin ja yhtiöissä sitten mietitään tilanteen mukaan). Uskon siis,
että yhtiöt miettivät toimintojaan kokonaistaloudelliselta kannalta. Se miten se raha kiertää missäkin yhtiössä on ulkopuolisen vaikea selvittää.
Pörssisähkössä minua kiinnostaa sen vaikutus kansantalouteen, kuluttajiin ja pienyrityksiin. Isoilla on paremmat mahdollisuuset neuvotella sopimuksiaan.
Noilla isoilla yrityssähkönkäyttäjillä on usein pitkät sopimukset "kiinteällä" hinnalla, joten minusta on selvää, että kuluttajille suunnattujen pörsssisähkö sopimusten kautta sähköyhtiöt pyrkivät kasvattamaan tuottojaan, pahimillaan hyvin nopein muutoksin.
=> On oletettavissa, että teollisuuden lisätessä sähkönkäyttöään pienkuluttajien maksama hinta nousee. Minusta pörssisähkö on erittäin huono pienkuluttajalle, koska sen avulla on kohtuu helppoa laittaa hinnat halutulle tasolle.
Vaikka välillä on halpaa, niin sitten se kompensoidaan järkyttävän korkeilla hinnoilla. Sillä ei ole merkitystä mikä on kuukauden keskimääräinen sähkön hinta,
vaan mitä se keskimäärin maksaa käytettyä kWh kohden, kun asiaa tarkastellaan kuluttajan kannalta.
Älähän ala satuilemaan taas, aiemmin väitit, että pörssisähkön takia muka huoltoja venytettäisiin ja tarkasteltaisiin paljon tarkemmin. Tälläiset on puhtaasti salaliittoteorioita ja niille saduille on ihan omat ketjunsa.
Ei siinä mitää satuilua ole, jos uskoo yritysten toimivan kokonaistaloudellisesti laillisin toimin tuloksensa parantamiseksi. Minusta olisi hyvin epä-älyllistä olettaa, etteikö
huoltojakin/sen ajoituksi (ja sen kustannuksia) sitä mietittäessä huomiotaisi.
Ei rakenneta, kun sähkö on niin halpaa Suomessa ettei kannata. Meillä on EU:n toisiksi halvin sähkö ja kun katsot uusien ydinvoimaloiden hintoja, niin ei vaan taloudellisesti ole järkeä rakentaa. Hinkley Point C tulee kaksi ERP:tä ja hintalappu on yli 20 miljardia per reaktori tällä hetkellä. Hinta on noussut rakentamisen aikana, kuten OL3 kohdalla kävi, joten kukaan ei vielä tiedä paljonko ne lopulta maksaa. Viime vuoden 6,66snt/kWh keskhinnalla tuollaiset ei ainakaan ole kannattavia. Tämän vuoden osalta keskihinta on 7,45snt/kWh ja tulee melko varmasti tuosta vielä laskemaan. Eli ei kannattaisi tuollakaan hinnalla. Jos en nyt väärin muista, niin taisi tuotantohinta olla jo yli 15snt/kWh, eli tuplat Suomen nykyiseen pörssinhintaa. Tähän vielä katetta päälle, että tuo olisi kannattavaa liiketoimintaa, niin melkoisen kallista sähköä luvassa. Nyt ei kannata hätäillä vaan katsoa mihin se hinta uudelle ydinvoimalle asettuu kunhan saadaa muutoma toimintaan, projekteja on kuitenkin reilusti menossa, vuosikymmenen lopulla ollaan paljon viisaampia ja tiedetään mitä ne uudet ydinvoimalat oikeasti maksaa. OL3 saatii puoli-ilmaiseksi kiitos ranskalaisten. Samanlaisia soppareita ei varmasti enää saa, jos saisi niin eikun heti parit vaan rakenteille. Tottakai ydinvoimaloita huolletaan ja aina huolloissa voi tulla jotain yllättävää, jota ei ole osattu ennakoida. Huollot tehdään kun tarve sähkölle on vähäisintä ja täten vaikutus hintaakin on pienen. OL3 huolto tehtiin milloin tehtiin, koska ensimmäinen huolto piti tehdä vuoden ajon jälkeen.
Sähkö on käytännössä välttämätön tuote ja jos sähköyhtiöt eivät huolehdi, että meillä on tuulettomina kovina pakkaspäivinä sähköä riittävästi omassa maassa tuotettuna. Niin valtiovallan pitää/pitäisi silloin vaikka itse rakentaa tuotantoa lisää. Joka tapauksessa ne tarvittavat eurot otetaan kansalaisilta maksoi se mitä tahansa.
Olen hyvin huolestunut, ettei mitään olleellisia päätöksiä ole saatu aikaiseksi toiden tuulettomien päivien varalle. Ydinvoimalaa ei enää 2020-luvulla saada tehtyä ja voimalat vanhenee.
Tarvittavat eurot kyllä saadaan tarvittaessa kerättyä niinä vuosina kun päätöksen tekeminen ja rakentaminen kestää.