• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Suomessa ei ole? Joka puolella se kulutus nousee.
Ei ole. Kaikki nousu nykytasosta Suomessa on arvailujen varassa, tietysti sinänsä tervetullutta kotimaisen teollisuuden kasvu olisi. Jotkut sähköautot ja muut perseensuristimet ovat aika pieni elementti siinäkin tapauksessa että sähköistyminen liikenteessä etenee optimistisen ennusteen mukaan. Toistaiseksi huippu on 20 vuoden takana menneisyydessä.

Toisin on jälkijunassa kehittyvässä kolmannen maailman jätissä, jossa se ensimmäinen nousu on vielä käynnissä.
 
Viime vuonna kulutus Suomessa oli (ennakkotiedon mukaan) 79,8 TWh mikä oli pari prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. 2006-2007 huippuihin, noin 90 TWh on melkoisesti matkaa. Itseasiassa koko viime vuosien ajan kulutus on laskenut, ennenkaikkea metsä- ja metalliteollisuuden supistuessa ja pienentäessä muilla keinoin energian käyttöään. Fingridillä on sitten ihan oman näköiset ennusteet kulutuksen kasvulle tulevaisuudessa, mutta siihen ennusteeseen kannattaa suhtautua terveellä epäilyksellä.

Tuotanto kattoi kulutuksesta 98% eli se rummutettu sähköomavaraisuus ei ihan näyttänyt toteutuvan. Luvut otettu Motivan jutusta. Sähkön hankinta ja kulutus


1717695014407.png
 
No ehkä siinä välissäkkin on jotain.

Jos mietit Suomea niin aurinko(paneli)voiman lisä haaste meillä on se että meillä on osa vuodesta sellaista milloin teoreettiset maximitehotkin ovat murto-osa keskimääräisestä, tai lähemmäksi nollaa. ympärivuotiseen kulutukseen ei edes millään akkuteknologialla ole missään tolkullisessa hinnassa. En tuota kiinan voimalan sijainti katsonut, mutta oli se nyt missäpäin Kiinaa tahansa niin päivänpituus vuodenajan mukaan ei vaihtele läheskään niin kuin meillä Suomessa. Joillain alueilla , toisinkuin Suomessa, kulutus huiput voivat mennä enemmän aurinkopaisteen mukaan, esim jäähdytys. Meillä taasen kokonaiskulutuksen haaste on lämmitys, joka pitkälti kääntäen aurinkovoiman tuotantoon.

Meillä tuuli + aurinko on osaan kulutukseen ihan hyvä yhdistelmä, kulutus mikä sopeutuu tuotantoon, niin halpuus ja kohtuu riskit ovat plussaa. ja osa investoinneista nivoutuu sen kuluttavan toiminnan investointiin. Yhdistelmä tuo muullekkin kulutus/kysyntä tarpeelle tukea, jos ulosmyydessä saa paremman hinnan.

Se sitten toinen asia meneekö noin ideaalisti onhan noista osa sellaisia investointeja joissa kulutus ei merkittävästi jousta ja se pimeän tuulettoman tarve hankitaan markkinoilta. Keskihinta ei välttämättä pärjääkkään OL3 mankalahinnalle. (joka toki väärä vertailu kohde, hanhikivikin olisi väärä)
Tasaisessa ilmastossahan on ihanteellista tehdä perusvoima jollakin vakaalla ja sitten päivän ekstrakuorma kattaa aurinkovoimalla. Suomessa vain vuodenaikojen ero on iso auringon määrässä ja lämpötilassa. Aurinkovoimaa on silloin eniten kun vähiten tarvitaan ja vähiten kun tarvittaisiin eniten. Tuulivoima taas on tuurivoimaa kesät talvet. Joku kesämökki kesäkäytössä, niin aurinkopaneelit plus sopiva akku on täydellinen ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Viime vuonna kulutus Suomessa oli (ennakkotiedon mukaan) 79,8 TWh mikä oli pari prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. 2006-2007 huippuihin, noin 90 TWh on melkoisesti matkaa. Itseasiassa koko viime vuosien ajan kulutus on laskenut, ennenkaikkea metsä- ja metalliteollisuuden supistuessa ja pienentäessä muilla keinoin energian käyttöään. Fingridillä on sitten ihan oman näköiset ennusteet kulutuksen kasvulle tulevaisuudessa, mutta siihen ennusteeseen kannattaa suhtautua terveellä epäilyksellä.
Onkohan tämä mikään kovin positiivinen juttu? Varmaan ennemminkin tarvittaisiin lisää sitä teollisuutta, jos valtion talous haluttaisiin saada paremmalle tolalle.
 
Viime vuonna kulutus Suomessa oli (ennakkotiedon mukaan) 79,8 TWh mikä oli pari prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. 2006-2007 huippuihin, noin 90 TWh on melkoisesti matkaa. Itseasiassa koko viime vuosien ajan kulutus on laskenut, ennenkaikkea metsä- ja metalliteollisuuden supistuessa ja pienentäessä muilla keinoin energian käyttöään. Fingridillä on sitten ihan oman näköiset ennusteet kulutuksen kasvulle tulevaisuudessa, mutta siihen ennusteeseen kannattaa suhtautua terveellä epäilyksellä.

Tuotanto kattoi kulutuksesta 98% eli se rummutettu sähköomavaraisuus ei ihan näyttänyt toteutuvan. Luvut otettu Motivan jutusta. Sähkön hankinta ja kulutus
Itse uskon sähkön kulutuksen kasvuun, vaikkakin se tapahtuu hyvin energiatehokkaasti. Loppukin lämmitys niin kotitalouksissa kuin kaukolämmössä sähköistyy 10 vuodessa ja raskaan liikenteen muuttuessa akuille, liikenteen kulutus alkaa näkymään käppyröissä. Isoin tekijä on toki vety, johon liittyy paljon kysymysmerkkejä. Datakeskukset voivat olla yksi iso kulutussektori, koska Suomella on monta kilpailutekijää niiden saamiselle.

Korkojen nousun vaikutus teollisuuden tilauskirjoihin iski kovaa juuri viime vuonna ja se näkyi alentuneena kulutuksena.
 
Suomessa myytiin vuonna 2023 liikennepolttonesteitä noin 42 TWh (lähde), josta voisi arvioida että suunnilleen puolet menee hukkalämmöksi. Eli liikenteen täysi sähköistyminen tarkoittaisi ehkä 25 TWh lisäkulutusta vuositasolla.
 
Tuotanto kattoi kulutuksesta 98% eli se rummutettu sähköomavaraisuus ei ihan näyttänyt toteutuvan. Luvut otettu Motivan jutusta. Sähkön hankinta ja kulutus
Jotenkin kumman isolta tuntuu tuo omavaraisuusaste. Ihan perstuntumalta aina kun katson Fingridin sivuilla sähköjärjestelmän tilaa, nettovienti on aika harvinainen tapaus. "Normaalitilanne" on 1000-2000MW Ruotsin tuontia. Lasketaanko Viron "vienti" vienniksi, koska se on käytännössä Ruotsin tuonnin kierrätystä?
 
Suomessa myytiin vuonna 2023 liikennepolttonesteitä noin 42 TWh (lähde), josta voisi arvioida että suunnilleen puolet menee hukkalämmöksi. Eli liikenteen täysi sähköistyminen tarkoittaisi ehkä 25 TWh lisäkulutusta vuositasolla.
Bensiiniautoissa hötytysuhde on 20-25% + sitten talvella hukkalämpöä voidaan käyttää kopin lämmittämiseen: Bensiinimoottori

Toinen lähde kertoo, että autojen keskikulutus on noin 7l/100km, joka vastaa noin 70kWh/100km kulutusta. Sähköautot menevät noin 20kWh/100km energiamäärällä, josta saisi noin 30% hyötysuhteen sähköautoon verrattuna. Bensiini-autojen kulutus pudonnut 20 prosenttia, tutki iso leasingautoyhtiö

Raskaan liikenteen osuudesta en osaa sanoa kyllä yhtään kuinka paljon energiatehokkaampaa se olisi sähköisenä.

Jos lasketaan tuolla 30% kaikki niin tarvittaisiin vajaa 13TWh lisäsähköä vuodessa eli yhden OL3 verran lisää.
 
Jotenkin kumman isolta tuntuu tuo omavaraisuusaste. Ihan perstuntumalta aina kun katson Fingridin sivuilla sähköjärjestelmän tilaa, nettovienti on aika harvinainen tapaus. "Normaalitilanne" on 1000-2000MW Ruotsin tuontia. Lasketaanko Viron "vienti" vienniksi, koska se on käytännössä Ruotsin tuonnin kierrätystä?
Juu, tottakai Viroon siirtyvä sähkö on vientiä.
 
"Normaalitilanne" on 1000-2000MW Ruotsin tuontia. Lasketaanko Viron "vienti" vienniksi, koska se on käytännössä Ruotsin tuonnin kierrätystä?
No jos ajatellaan että Suomi toimisi puhtaasti läpikulkumaana eli Ruotsista tuotu vietäisiin aina Viroon, niin silloinhan oma kulutus ja oma tuotanto olisi sama eli olisi nimenomaan omavarainen.

Itse asiassa vaikka Viroon vietäisiin hieman vähemmän kuin Ruotsista tuotaisiin, niin silti Suomi voisi olla täysin omavarainen, koska osa sähköstä "katoaa" matkalla. Tai sitten voisi olla päinvastoin, tämähän riippuu siitä missä tuotanto ja kulutus Suomessa on.
 
Sähköautot menevät noin 20kWh/100km energiamäärällä

Raskaan liikenteen osuudesta en osaa sanoa kyllä yhtään kuinka paljon energiatehokkaampaa se olisi sähköisenä.
Niin no omassa laskelmassa oli tarkoitus olla "Worst case" eli paljonko homma pahimmillaan voisi tarkoittaa. Sinun laskelmasi on mielestäni taas ehkä sitten se "best case" eli vähimmäismäärä, koska on usko että Suomessa ympäri vuoden kulutus jäisi tuohon 20kWh / 100km ja lisäksi tulisi huomioida ainakin latauksen häviöt, vaikkei nyt valtavat olekaan.
 
Niin no omassa laskelmassa oli tarkoitus olla "Worst case" eli paljonko homma pahimmillaan voisi tarkoittaa. Sinun laskelmasi on mielestäni taas ehkä sitten se "best case" eli vähimmäismäärä, koska on usko että Suomessa ympäri vuoden kulutus jäisi tuohon 20kWh / 100km ja lisäksi tulisi huomioida ainakin latauksen häviöt, vaikkei nyt valtavat olekaan.

20kWh on kyllä nykyautoilla hyvä keskiarvo, uusilla sitten pienempi. Kun enemmä ihmisiä ostaa sähkäreitä niin kaikkien keskikuluts vähenee kun suurin osa matkoista ajetaan taajamilla missä sähkärit ovat ihan omillaan.

Toinen tekijä tähän hommaan on se että suurin osa tulee lataa autoonsa yöllä, eli ei tarvita rakentaa lisäkapasiteettai, pystytään hyödyntämään nykyistä kapasiteettia paremmin.

Autoa ei myöskään tarvita ladata joka päivä, ja osan lataajista ainakin tulevat olemaan pörssisoppareilla niiden hyötyjen takia -> eli siirtävät latauksensa myös päivien välissä jolloin huippukuroma pienenee. Toki jotkut lataa päivisin tehoasemilla ja joskus on vain pakko ladata kalliilla tunneilla kun pitää anopille mennä, mutta ei tuo kyllä tule olemaa mikään yleinen tapa.

Ite veikkaan ettei tarvita edes puolta OL3:sta kattamaan koko liikenteen sähköistyminen.
 
20kWh on kyllä nykyautoilla hyvä keskiarvo, uusilla sitten pienempi. Kun enemmä ihmisiä ostaa sähkäreitä niin kaikkien keskikuluts vähenee kun suurin osa matkoista ajetaan taajamilla missä sähkärit ovat ihan omillaan.

Toinen tekijä tähän hommaan on se että suurin osa tulee lataa autoonsa yöllä, eli ei tarvita rakentaa lisäkapasiteettai, pystytään hyödyntämään nykyistä kapasiteettia paremmin.

Autoa ei myöskään tarvita ladata joka päivä, ja osan lataajista ainakin tulevat olemaan pörssisoppareilla niiden hyötyjen takia -> eli siirtävät latauksensa myös päivien välissä jolloin huippukuroma pienenee. Toki jotkut lataa päivisin tehoasemilla ja joskus on vain pakko ladata kalliilla tunneilla kun pitää anopille mennä, mutta ei tuo kyllä tule olemaa mikään yleinen tapa.

Ite veikkaan ettei tarvita edes puolta OL3:sta kattamaan koko liikenteen sähköistyminen.
Ja vielä kun saataisiin valjastettua sähköautojen potentiaali myös myyntilaidalle. Mikäs sen parempaa, kun jokainen sähköautoilija voisi halutessaan tarjota akkunsa kapasiteettia myös verkon tukemiseen. Lataat halpoina tunteina eli kun kulutusta on vähän ja myyt kalleina tunteina kun tuotantoa on vähän.
 
Ja vielä kun saataisiin valjastettua sähköautojen potentiaali myös myyntilaidalle. Mikäs sen parempaa, kun jokainen sähköautoilija voisi halutessaan tarjota akkunsa kapasiteettia myös verkon tukemiseen. Lataat halpoina tunteina eli kun kulutusta on vähän ja myyt kalleina tunteina kun tuotantoa on vähän.
Oma tiukka henkilokohtainen mielipide etta 2030 mennassa on sellaisia akkukemikaaleja tarjolla kuten ilma-rauta joitka sopivat niin hyvin verkon tukemiseen etta on alytonto siihen kayttaa mitaan litiumeja
 
Oma tiukka henkilokohtainen mielipide etta 2030 mennassa on sellaisia akkukemikaaleja tarjolla kuten ilma-rauta joitka sopivat niin hyvin verkon tukemiseen etta on alytonto siihen kayttaa mitaan litiumeja
Itse taas epäilen noin nopeaa kehitystä. Keskustelu rauta-ilma -akuista on pyörinyt hiljaisella liekillä kymmenisen vuotta ja sitä on aina näissä yliopistojen tutkimuksissa hehkutettu äärimmäisen hyvänä akkutekniikkana erityisesti materiaalien edullisuuden ja yleisyyden takia. Vaikka materiaali on ylivertainen ja äärimmäisen halpa, niin vieläkään ei ole kukaan tuota saanut puskettua kalliin litiumiakun ohi. Miksi? Mikäli se olisi ylivertainen, niin halvat materiaalit ja markkinatalous kyllä hoitaisivat loput.

Nykyinen infra on jo käytännössä valmis V2G/V2H ratkaisuille ja tästä hyödyttäisiin nimenomaan lähitulevaisuudessa välillä 2025-2035 ennen kuin tuollaiset muut varastointitekniikat kehittyvät järkeviin mittasuhteisiin. Meillä on ongelma: uusiutuvaa energiatuotantoa ja kulutusta ei saada kohtaamaan, mikä johtaa markkinoiden epätasapainoon eli markkinoiden hintaheiluntaan. Meillä on ratkaisun avaimet käsissämme: sähköautot ovat kuluttajamittaluokassa älyttömän isoja varavirtapankkeja, joilla voitaisiin helposti syöttää kotitalouden useamman vuorokauden energiatarve. Akkuja ladataan energian ollessa halpaa ja akkuja puretaan energian ollessa kallista. Ongelma on vieläkin mittakaava eli sähköautojen määrä Suomessa ja sähköautovalmistajien heikko tuki V2x-sovelluksille (vain muutama valmistaja tukee). Ei siis tämäkään täydellinen ratkaisu ole, mutta se on valmis käyttöön toisin kuin nämä tulevaisuuden akkumateriaalit.
 


Tuossa kaydaan kemioita lavitse mita saksalaiset ovat puntaroineet. 13 minuttia timestamppina jos linkki ei toimi. Redox flow on markkinoilla nyt suola akun kanssa ja kumpikin pieksee edullisuudessa lithiumin, Halpoja mutta ainakin nykyisellaan autoon liian huonoja energiatilavuutensa vuoksi. Tuossa on kaksi sellaista mita mitka ovat nyt jo mielekkaampia verkon tukemiseen nyt jos. 2030 joistain niista ja jotka ovat nyt alle 8 tulee verkon tukemiseen ratkaisuja,
 
Oma tiukka henkilokohtainen mielipide etta 2030 mennassa on sellaisia akkukemikaaleja tarjolla kuten ilma-rauta joitka sopivat niin hyvin verkon tukemiseen etta on alytonto siihen kayttaa mitaan litiumeja
Nopea uuden akkuteknologian mullistava kaupallistaminen on ihan kulman takana ja muutaman vuoden päässä. Niin on ollut nyt neljällä vuosikymmenellä. Siis tällä erää ja haaveeksi jääden. Olihan samoja ajatuksia aiemminkin ja li-ion tosiaan löi läpi nollaten tilanteen. Eikä sekään yön yli tapahtunut.

Nyt on toki ihmeitä tapahtunut, kun enää ei ajoakustoissa olla ihan pelkästään yhden(ja laskutavasta riippuen kahden) kortin varassa. Mullistava teknologia antaa kuitenkin odottaa itseään.
 


Tuossa kaydaan kemioita lavitse mita saksalaiset ovat puntaroineet. 13 minuttia timestamppina jos linkki ei toimi. Redox flow on markkinoilla nyt suola akun kanssa ja kumpikin pieksee edullisuudessa lithiumin, Halpoja mutta ainakin nykyisellaan autoon liian huonoja energiatilavuutensa vuoksi. Tuossa on kaksi sellaista mita mitka ovat nyt jo mielekkaampia verkon tukemiseen nyt jos. 2030 joistain niista ja jotka ovat nyt alle 8 tulee verkon tukemiseen ratkaisuja,

Erona se, että maailmalla on globaalisti tuotantoa joku ziljoona miljoonaa GWh/vuosi NMC ja LFP akuille ja noille kaikille muille kemioille globaali tuotantokapasiteetti mitataan MWh/vuosi mittaluokassa.

Jotta 5v päästä joku rauta-ilma tai redox flow voisivat olla missään määrin merkittäviä, jonkun olisi pitänyt jo käynnistää varmaan 250GWh/v kapasiteetin tehdasprojektit, jotta globaalista akkuvarannosta missään määrin merkittävä osuus vuonna 2030 voisi olla noita mainitsemiasia akkuja.

Kun kerran noita oikeasti ultramassiivisia tehdasinvestointeja ei ole tietääkseni uutisoitu, voidaan käytännössä tietää varmuudella, että 2030 ei mikään muu kuin LFP akku tule merkittävästi olemaan markkinoilla.

Teoreettisesta paremmuudesta on äärettömän pitkä matka siihen, että joku rakentaa valmistuskapasiteetin merkittäville määrille uuden teknologian akkuja. Ja se rakentaminen ei tapahdu silmänräpäyksessä, vaikka halua jollain olisikin. Miljardiluokan tehdasinvestoinnit harvoin rakentuvat alle 5v…

Globaali akkujen valmistuskapasiteetti on kait n. 2.5TWh/v ja viime vuonna tuotettiin n. 1TWh edestä akkuja. Tuosta keksin tuon 250GWh/vuosi lukeman.

.
 
Ennustan, että akkujen läpimurto Euroopassa tapahtuu seuraavan syklin kautta:
1) paneelien hinta laskee edelleen
2) koteihin, yrityksiin yms. asennetaan paneeleja
3) siirtoyhtiöiden tulot vähenevät erityisesti kesäaikaan
4) siirtoyhtiöt joutuvat korottamaan siirtomaksuja
5) kohonneista siirtomaksuista johtuen siirrytään kohtaan 2
6) sykli 2-5 jatkuu jonkin aikaa
7) paneelien omistajat havahtuvat, että a) aurinkosähkön myymisestä joutuu maksamaan ja b) siirtomaksut ovat niin korkeat, että oma tuotanto kannattaisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti itse
8) luvut syötetään Exceliin ja akuille alkaa tulla järkevä takaisinmaksuaika.

Läpimurto kotitalouksissa edellyttänee, että natriumpohjaiset akut tai muu paloturvallinen tekniikka on saatavilla samaan hintaan kuin akut nykyään. Yrityksissä voidaan varmaankin monissa tapauksissa rakentaa erillinen rakennus/tila, josta palo ei pääse leviämään tuotantotiloihin.
 
Erona se, että maailmalla on globaalisti tuotantoa joku ziljoona miljoonaa GWh/vuosi NMC ja LFP akuille ja noille kaikille muille kemioille globaali tuotantokapasiteetti mitataan MWh/vuosi mittaluokassa.
Tassa taytyy muistaa etta keskustelun vastapuolena on henkiloautojen akkujen kayttaminen verkontukemisena ja ei sekaan ihan heti ole tulossa. Ehka tuo 2030 on ennenaikaista uusille akkukemioille verkon tukemisessa mutta niin se on myos sille etta merkittava maara sahkoautoja olisi tukemassa sahkoverkkoa.
 
Ennustan, että akkujen läpimurto Euroopassa tapahtuu seuraavan syklin kautta:
1) paneelien hinta laskee edelleen
2) koteihin, yrityksiin yms. asennetaan paneeleja
3) siirtoyhtiöiden tulot vähenevät erityisesti kesäaikaan
4) siirtoyhtiöt joutuvat korottamaan siirtomaksuja
5) kohonneista siirtomaksuista johtuen siirrytään kohtaan 2
6) sykli 2-5 jatkuu jonkin aikaa
7) paneelien omistajat havahtuvat, että a) aurinkosähkön myymisestä joutuu maksamaan ja b) siirtomaksut ovat niin korkeat, että oma tuotanto kannattaisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti itse
8) luvut syötetään Exceliin ja akuille alkaa tulla järkevä takaisinmaksuaika.

Läpimurto kotitalouksissa edellyttänee, että natriumpohjaiset akut tai muu paloturvallinen tekniikka on saatavilla samaan hintaan kuin akut nykyään. Yrityksissä voidaan varmaankin monissa tapauksissa rakentaa erillinen rakennus/tila, josta palo ei pääse leviämään tuotantotiloihin.
Vaikka kesällä ei siirrettäisi yhtään sähköä siirtomaksut nousisi alle 100%. Eli oltaisiin vähän yli 10snt hintatasossa. Koti akut maksaa vähän alle 1000€/kWh. Kuoletusajasta tulee 1000€/(365/2)/0.1€ noin 50 vuotta olettaen jokatoinen päivä saisi ladattua ilmaiseksi. Akkujen hinta olisi saatava 100€/kWh tasolle että niissä olisi jotain taloudellista järkeä, tai siirtohinnat 1€/kWh...
 
Vaikka kesällä ei siirrettäisi yhtään sähköä siirtomaksut nousisi alle 100%. Eli oltaisiin vähän yli 10snt hintatasossa. Koti akut maksaa vähän alle 1000€/kWh. Kuoletusajasta tulee 1000€/(365/2)/0.1€ noin 50 vuotta olettaen jokatoinen päivä saisi ladattua ilmaiseksi. Akkujen hinta olisi saatava 100€/kWh tasolle että niissä olisi jotain taloudellista järkeä, tai siirtohinnat 1€/kWh...
Jep. Jos lämmittää sähköllä niin nykyhinnoilla joku vuorokaudenkin tarpeisiin riittävä akusto maksaa jo ihan tolkuttomasti.
 
Viime vuonna kulutus Suomessa oli (ennakkotiedon mukaan) 79,8 TWh mikä oli pari prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. 2006-2007 huippuihin, noin 90 TWh on melkoisesti matkaa. Itseasiassa koko viime vuosien ajan kulutus on laskenut, ennenkaikkea metsä- ja metalliteollisuuden supistuessa ja pienentäessä muilla keinoin energian käyttöään. Fingridillä on sitten ihan oman näköiset ennusteet kulutuksen kasvulle tulevaisuudessa, mutta siihen ennusteeseen kannattaa suhtautua terveellä epäilyksellä.

Tuotanto kattoi kulutuksesta 98% eli se rummutettu sähköomavaraisuus ei ihan näyttänyt toteutuvan. Luvut otettu Motivan jutusta. Sähkön hankinta ja kulutus


1717695014407.png
On hieman samankaltaisuutta tämän kanssa

vienti.png
 
Vaikka kesällä ei siirrettäisi yhtään sähköä siirtomaksut nousisi alle 100%. Eli oltaisiin vähän yli 10snt hintatasossa. Koti akut maksaa vähän alle 1000€/kWh. Kuoletusajasta tulee 1000€/(365/2)/0.1€ noin 50 vuotta olettaen jokatoinen päivä saisi ladattua ilmaiseksi. Akkujen hinta olisi saatava 100€/kWh tasolle että niissä olisi jotain taloudellista järkeä, tai siirtohinnat 1€/kWh...
Jos on hybridi-invertteri jo olemassa, niin käsittääkseni kotiakun hinta on lähempänä 500 €/kWh kuin 1000. Mutta varmasti hinnan pitää vielä tulla alaspäin ainakin täällä Pohjolassa, jotta Excelit alkaa näyttää järkeviä lukemia. Muutos alkanee joko Saksa/Benelux-akselilta jossa ostovoimaa ja paneeleita jo on runsaasti, tai mahdollisesti Etelä-Euroopasta jossa on suotuisammat tuotanto-olosuhteet aurinkovoimalle.
 
Tassa taytyy muistaa etta keskustelun vastapuolena on henkiloautojen akkujen kayttaminen verkontukemisena ja ei sekaan ihan heti ole tulossa. Ehka tuo 2030 on ennenaikaista uusille akkukemioille verkon tukemisessa mutta niin se on myos sille etta merkittava maara sahkoautoja olisi tukemassa sahkoverkkoa.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin autojen akkujen käytössä on se ongelma, että niiden kesto on rajattua. Täten auton akun käyttö verkon tasapainottamiseen ei välttämättä kannata, koska se lyhentää akun käyttöikää.
 
Nämä akkujutut on vähän sellaisia että uskon kun näen. Toistaiseksi aivan järjettömän kallis tapa varastoida sähköä oikeasti isossa skaalassa.

Esim. pumppuvoimalat vaikuttaa realistisemmalta vaihtoehdolta.
 
Nämä akkujutut on vähän sellaisia että uskon kun näen. Toistaiseksi aivan järjettömän kallis tapa varastoida sähköä oikeasti isossa skaalassa.

Esim. pumppuvoimalat vaikuttaa realistisemmalta vaihtoehdolta.
Tuossahan ne just oli laskettu auki ja hintaero ei ollut ihan niin suuri kuin kommenttisi perusteella voisi arvioida. En nyt muista kuka ne tähän ketjuun hetki sitten postasi.

Ja tosiaan akkujen hinta on syöksykierteessä - pumppuvoimaloiden lähinnä nousussa.
 
Näin saadaan seuraavanlainen järjestys halvimmasta kalleimpaan:
1. Kemijoki best case scenario. Hinta 156 t€/MWh
2. Kemijoki worst case scenario. Hinta 208 t€/MWh.
3. Pyhäsalmi, arvio 2022. Hinta 238 t€/MWh.
4. Melbourne, AU. Hinta 283 t€/MWh.
5. Neoen, LPR. Hinta 354 t€/MWh.
----------- Tässä menee kannattavuusraja eli viivan alapuolella olevia ei ole toteutettu -----------
6. Pyhäsalmi, arvio 2023. Hinta 474 t€/MWh.
7. Pohjolan Voima, kaavailu 2021. Hinta 571 t€/MWh.
Tuossa energiavarastojen hintoja. Kohdat 1, 2, 3 ja 6 pumppuvoimaloita, 4, 5 ja 7 akkuja. Kemijoen luvut laskettu olettaen että purkuaika puretaan täydellä teholla, kapasiteettia MWh:na en löytänyt. Pyhäsalmen voimalan kustannusarvio nousi rajusti 2022->2023 ja sitä ei toistaiseksi ole toteutettu. Jos Kemijoki menisi niin kuin Strömsössä, niin se olisi suunnilleen puolet Neoenin akkuprojektin hinnasta per MWh. Pahoittelut hassusta yksiköstä, en tuota postausta kirjoittaessani tajunnut, että yleisesti käytetty yksikkö on €/kWh energiavarastojen kohdalla.
 
Nämä akkujutut on vähän sellaisia että uskon kun näen. Toistaiseksi aivan järjettömän kallis tapa varastoida sähköä oikeasti isossa skaalassa.

Esim. pumppuvoimalat vaikuttaa realistisemmalta vaihtoehdolta.
Mulle on tullut vähän sellainen vaikutelma, että pumppuvoimalat ovat teoriassa hyvin järkevä tapa varastoida energiaa, mutta käytäntö on toinen juttu, koska pitää käydä valitusputket läpi ja kyse on aina isosta projektista. Vähän sama kuin ydinvoimalan kohdalla perusvoiman tapauksessa, eli kovin iso kokonaisuus kerralla läpi vietäväksi. Pienissä projekteissa on aina se puoli, että joku saattaa maksaa päästöttömyydestä, vaikka taloudellisesti kyseessä ei olisikaan kannattava juttu.
 
Suomessa ei ole? Joka puolella se kulutus nousee.
Jos vertaa kehittyviin maihin, niin Suomen kohdalla kyse on enimmäkseen siitä, että fossiilisia korvataan vähäpäästöisellä sähköllä (siirtymä sähköisiin ajoneuvoihin, lämmityksen tapahtuminen sähköllä). Kehittyvissä maissa sen sijaan kyse voi olla ihan vain energiankulutuksen kasvusta.
 
Jos vertaa kehittyviin maihin, niin Suomen kohdalla kyse on enimmäkseen siitä, että fossiilisia korvataan vähäpäästöisellä sähköllä (siirtymä sähköisiin ajoneuvoihin, lämmityksen tapahtuminen sähköllä). Kehittyvissä maissa sen sijaan kyse voi olla ihan vain energiankulutuksen kasvusta.
Kaikki sähköntuottajat vissiin tietää jotain muuta kun ovat kiimassa rakentamassa Suomeen tuotantoa lisää. Mitenhän me on pärjätty viimeiset 20v kun on ollut hirveä sähköpula.
 
Nämä akkujutut on vähän sellaisia että uskon kun näen. Toistaiseksi aivan järjettömän kallis tapa varastoida sähköä oikeasti isossa skaalassa.
Itse myös pidän näitä ison mittakaavan akkuvarastoja vielä täysin utopisena ratkaisuna, vaikka työn puolesta läheltä tällaistakin kymmenien miljoonien investointia päässyt seuraamaan. Tämän takia uskon kuluttajien olevan avainasemassa varastoinnissa niiden sähköautojensa kanssa. Vaikka muut kemialliset akut olisivat edullisempia teoriassa, niin investointeja ei silti edelleenkään tapahdu isossa mittakaavassa pilottiprojekteja lukuunottamatta. Kuluttajat ja heidän sähköautot ovat kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla; sähköauton ajomukavuus ja ajamisen edullisuus, ja parhaillaan jopa voiton tuottaminen. Jos kuluttajalla on se sähköauto jo joka tapauksessa olemassa ja sitten pystyt hyödyntämään hintavaihtelut sähkön oston ja myynnin välillä, niin onhan siinä sopivasti porkkanaakin tarjota sitä omaa kapasiteettia suhteellisen suuresta akustosta, joka on siinä autokatoksessa 60% vuorokaudesta. Vielä sopiva määrä aurinkopaneeleja katolle, niin koti voi päästä käyttökustannuksiltaan omavaraiseksi tarjoten jopa ilmaiset kilometrit autoiluun. Mielestäni paljon järkevämpi, kuin alkaa rakentaa erillisiä akustoja.

Ja jotta tällä tavalla saataisiin merkittäviä tasausvaikutuksia valtakunnallisesti, niin luonnollisesti sähköautojen määrän tulisi moninkertaistua ja V2G/V2H ratkaisujen tulla useammille automerkeille saataville. Joka tapauksessa edellä mainittu V2G/V2H-potentiaali on sinänsä olemassa jo omakotitalossa asuville sähköautoilijoille.
 
Kuluttajat ja heidän sähköautot ovat kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla;
Näkisin tässä sen ongelman että sähköautoja on vähemmän järkevää seisottaa lähellekään yhtä paljon kuin polttomoottori autoja. Akusto vanhenee ajoipa tai ei, ja sen uusiminen on kallista. Olettaisin että suurin osa osaa laskea 1+1 että kannattaa hommata sähköauto vain jos on paljon ajettavaa. Se taas edellyttää että auto on useammin käyttövalmiina, eli täyteen ladattuna kuin ei. Ratkaisuna on toki se jos akusto on tarpeeksi suuri päivittäiseen käyttöön vaikkei olisikaan lähellä täyttä. Tai supernopeat kotilaturit/julkisia paljon.
 
Näkisin tässä sen ongelman että sähköautoja on vähemmän järkevää seisottaa lähellekään yhtä paljon kuin polttomoottori autoja. Akusto vanhenee ajoipa tai ei, ja sen uusiminen on kallista. Olettaisin että suurin osa osaa laskea 1+1 että kannattaa hommata sähköauto vain jos on paljon ajettavaa. Se taas edellyttää että auto on useammin käyttövalmiina, eli täyteen ladattuna kuin ei. Ratkaisuna on toki se jos akusto on tarpeeksi suuri päivittäiseen käyttöön vaikkei olisikaan lähellä täyttä. Tai supernopeat kotilaturit/julkisia paljon.
Nykyiselläkin akkutekniikalla sähköauton akku pitää toimintamatkan helposti 6-8 vuotta kohtalaisen hyvällä tasolla ilman suurempaa heikkenemää. Mutta en näe mitään suurempaa eroa siinä, että joko ajaa paljon autolla tai sitten ajaa vähän autolla + myy akkukapasiteettia sähkömarkkinoilla. Akun kapasiteettia puretaan molemmissa tapauksissa. Ja nykyään akustojen kapasiteetit alkavat olla helposti sitä luokkaa, että yhdellä latauksella ajelet viikon keskimääräiset ajot (400-600 km), joten jos tuosta akusta antaa kapasiteettia sähkömarkkinoille vaikka 30 kWh verran, niin todennäköisesti ajelet seuraavanakin päivänä normaalit ajot, mikäli et halua ladata sitä esimerkiksi yöllä..
 
Viimeksi muokattu:
Tassa taytyy muistaa etta keskustelun vastapuolena on henkiloautojen akkujen kayttaminen verkontukemisena ja ei sekaan ihan heti ole tulossa. Ehka tuo 2030 on ennenaikaista uusille akkukemioille verkon tukemisessa mutta niin se on myos sille etta merkittava maara sahkoautoja olisi tukemassa sahkoverkkoa.
Markinoille on alkanut tulee, on esitelty automalleja joissa on tuki molempiin suuntiin tehonsiirtoon (verkosta ja verkkoon päin), samoin sitä tukevia latureita.

Se milloin se on kannattavaa, on sitten eriasia, kannattaako päivittää laturi, tai maksaa siitä lisähintaa, ja sen jälkeen paljonko se akkuvarastointi maksaa per kWh. Tätä määräajoin ynnätty eri ketjuissa.

Autoetuauto, jossa akunkäyttö ei vaikuta edunsaajan lomapkkoon, niin itsekkäästi ei välttämättä välitä siitä akusta, jos viellä on sitä omaa tuotantoa mitä voi varastoida ja palautella, niin alkaa olemaan tätäpäivää.

Se että verkosta varastoisi ja verkkoon palauttaisi, niin se vaatisi sopimusta jossa nimenomaan myy sitä akkukapasiteettia, eikä osta/myy energiaa. Yksittäisten talousten lisäksi markkinaa parkkihalleissa ja niiden latauspisteissä, kiinteistöyhtiöissä, sitä myöten kun palveluratkaisuja (optimointia).
Vaikka kesällä ei siirrettäisi yhtään sähköä siirtomaksut nousisi alle 100%. Eli oltaisiin vähän yli 10snt hintatasossa. Koti akut maksaa vähän alle 1000€/kWh. Kuoletusajasta tulee 1000€/(365/2)/0.1€ noin 50 vuotta olettaen jokatoinen päivä saisi ladattua ilmaiseksi. Akkujen hinta olisi saatava 100€/kWh tasolle että niissä olisi jotain taloudellista järkeä, tai siirtohinnat 1€/kWh...
Kotikäytössä se akkun ykkösjuttu täytyy olla joku muu, esim sijoitetaan huoltovarmuuteen.

Joku elinkaarikesto sillä akkulla, niin ajallisesti kuin lataussyklien määrässä, ja se tila, asennus, ylläpitokin maksaa. Jos tavoittelee 200 latausykliä vuodessa, niin 11 kuukautta menee niin ettei taida alittaa edes kk piikin hintaa.

10 000 syklinakkua odotellessa tyydyttävä siihen mitä markkinoilta saa. Viisivuotta vai kymennen vuotta, jälkimmäiseen joutuisi laittaa enemmän riskiä.
 
Aika hullulta kyllä kuulostaa sekin, että tulevaisuudessa ei enää saisi sähköä verkosta kohtuuhintaan todella korkeiden siirtomaksujen takia. En jaksa ihan äkkiseltään uskoa. Enkä kyllä edelleenkään tiedä, että onko tällainen kehitysmaalaistuminen millään tavalla hyvä juttu. Jossain Afrikassa ei voi luottaa siihen, että verkosta saa sähkö, mutta kyllä meillä pitäisi pystyä.
 
Viimeksi muokattu:
Tassa keskustelussa on nyt ollut hiukan sellainen paine etta jonkun taytyisi olla jo pitkalla etta se olisi tullakseen 2030. Suomessakin jo muutama kohtuullinnen kiintea akku tukemassa sahkoverkkoa mutta en ole kuullut oikein mistaan viela etta kukaan sahkostaisi edes omaa asuntoaan sahkoautolla. Oma mielipide on edelleen se ettei autojen akut tule koskaan nayttelemaan mitaan merkittavaa osuutta sahkoverkoissa. Mutta se on samanlainen mielipide kuin se ettei autojen vaihdettavat akut, liikkuessa lataaminen tai vety tule yleistymaan.
 
Tassa keskustelussa on nyt ollut hiukan sellainen paine etta jonkun taytyisi olla jo pitkalla etta se olisi tullakseen 2030. Suomessakin jo muutama kohtuullinnen kiintea akku tukemassa sahkoverkkoa mutta en ole kuullut oikein mistaan viela etta kukaan sahkostaisi edes omaa asuntoaan sahkoautolla. Oma mielipide on edelleen se ettei autojen akut tule koskaan nayttelemaan mitaan merkittavaa osuutta sahkoverkoissa. Mutta se on samanlainen mielipide kuin se ettei autojen vaihdettavat akut, liikkuessa lataaminen tai vety tule yleistymaan.
Aika kiire ainakin tulee rakentaa infraa noita sähköautoja varten, kun aika monessa taloyhtiössä ei ole vielä mitään latausasemiakaan (ei ole meilläkään). Kyllä muutenkin kuulostaa vähän hassulta, jos tulevaisuuden sähköjärjestelmää rakennetaan näiden sähköautojen varaan.

Aurinkovoimaan ehkä riittää vuorokausitason varastointi. Tuulivoima kyllä kaipaisi kaveriksi jotain pidempiaikaista varastointia tai vaikka sitä paljon puhuttua vedyn tai synteettisten polttoaineiden tuotantoa. Vähän muna-kana ongelma, jonkun pitäisi varmaan ensin investoida näihin, että tuulivoimaa kannattaisi rakentaa lisää.
 
Aika kiire ainakin tulee rakentaa infraa noita sähköautoja varten, kun aika monessa taloyhtiössä ei ole vielä mitään latausasemiakaan (ei ole meilläkään). Kyllä muutenkin kuulostaa vähän hassulta, jos tulevaisuuden sähköjärjestelmää rakennetaan näiden sähköautojen varaan.
Latausinfran lisäämistä on vauhditettu eri toimin, veloittein, tuin , luvituksin jne, Kaikissa ei tietenkään vielä olo, osa etupanotteisia, osassa tehty kun kysyntää tullut, ja toki on niitä kohteita joissa harataan vastaan.
Eikä kaikilla asuntoyhtiöillä ole omia parkkipaikkoja tai hyvin niukasta suhteessa asukkaiden automäärään. Yksityiset ja julkiset pysäköinti parkit myös investoi latausinfraan.

Jos siis mietit sitä sähköautojen säätövoima potenttiaalia, niin se enemmän kyse siihen valjastetusta latauspisteistä, tausta järjestelmistä jne. ja nimenomaan nämä asukas ja työpaikka pysäköinti on potenttiaalista. Niissä ennustettavaa pysäköintiä, eli voidaan ajoittaa latausta tuotannon mukaan, eli ei tarvi kaksisuuntaista tukea, ja toki mahdollistaa jopa sen kaksisuuntaisen toiminnan, sitä vastaan voidaan antaa pysäköijälle etua.
Kuormanhallinta on perusjuttua jo ihan sillä pysäköintipaikalle, joten jos se on, niin se taustajärjestelmän tuominen ei vaadi isoja paikanpäällä tehtävi toimia.


Aurinkovoimaan ehkä riittää vuorokausitason varastointi. Tuulivoima kyllä kaipaisi kaveriksi jotain pidempiaikaista varastointia tai vaikka sitä paljon puhuttua vedyn tai synteettisten polttoaineiden tuotantoa. Vähän muna-kana ongelma, jonkun pitäisi varmaan ensin investoida näihin, että tuulivoimaa kannattaisi rakentaa lisää.
Suomessa aurinkovoiman potenttiaali riipuu suuresti vuodenajasta, ja se on lisäksi ihan kääntäen sen kanssa milloin meillä on suurinkysyntä. Tuulivoima taasen enemmän ympärivuotista.

Aurinko ja tuuli sopii toki yhteen ja tyydyttään sellaista kysyntää mikä seuraa tuotantoa, esim vetytalous, siinä sivussa se voi olla satunnaisena säätövoimana. ja toki nuo toimii aina tehokkaasti säätyvän fosiilisen tuotannon ajoittaisena korvaajana.

Ylijäämä kelpaa toki vetytaloudelle, mutta sitten on jotain lämpöpatereita jne. mutta jos syntyy paljon hyvin tuotantoon sopeutuvaa kysyntää, niin se nostaa noiden tuotantomuotojen kanattavuutta kun kaikelle löytyy ottaja.


Vetyhankkeet kulkevat nimenomaan käsikädessa tuuli, aurinko hankkeiden kanssa, eli luvitus laitoksille, luvitus tuulipuistoille, mukaan lukien liitynnät, rakentaminen aikataulutetaan yhteen.
 
Markinoille on alkanut tulee, on esitelty automalleja joissa on tuki molempiin suuntiin tehonsiirtoon (verkosta ja verkkoon päin), samoin sitä tukevia latureita.

Se milloin se on kannattavaa, on sitten eriasia, kannattaako päivittää laturi, tai maksaa siitä lisähintaa, ja sen jälkeen paljonko se akkuvarastointi maksaa per kWh. Tätä määräajoin ynnätty eri ketjuissa.

Autoetuauto, jossa akunkäyttö ei vaikuta edunsaajan lomapkkoon, niin itsekkäästi ei välttämättä välitä siitä akusta, jos viellä on sitä omaa tuotantoa mitä voi varastoida ja palautella, niin alkaa olemaan tätäpäivää.

Se että verkosta varastoisi ja verkkoon palauttaisi, niin se vaatisi sopimusta jossa nimenomaan myy sitä akkukapasiteettia, eikä osta/myy energiaa. Yksittäisten talousten lisäksi markkinaa parkkihalleissa ja niiden latauspisteissä, kiinteistöyhtiöissä, sitä myöten kun palveluratkaisuja (optimointia).

Kotikäytössä se akkun ykkösjuttu täytyy olla joku muu, esim sijoitetaan huoltovarmuuteen.

Joku elinkaarikesto sillä akkulla, niin ajallisesti kuin lataussyklien määrässä, ja se tila, asennus, ylläpitokin maksaa. Jos tavoittelee 200 latausykliä vuodessa, niin 11 kuukautta menee niin ettei taida alittaa edes kk piikin hintaa.

10 000 syklinakkua odotellessa tyydyttävä siihen mitä markkinoilta saa. Viisivuotta vai kymennen vuotta, jälkimmäiseen joutuisi laittaa enemmän riskiä.
Kotikäytössä ihmiset eivät mieti yhtä rationaalisesti kannattavuutta kuin vaikkapa pörssiyhtiöiden hallitukset miettivät tehdessään investointipäätöksiä. Monet ovat esimerkiksi ostaneet kalliit latausasemat autokatoksensa seinään, vaikka taloudellisesti se ei tule ikinä maksamaan takaisin verrattuna siihen, että lataat suoraan halvan adapterin kanssa kolmivaiherasiasta. Joten tältä osin ihmiset kyllä voisivat päivittää latausasemansa niihin kaksisuuntaisiin asemiin aika kevyinkin perustein.

Ja akkujärjestelmän hinta tietenkin on ratkaiseva eikä niitä hommata kuin huoltovarmuusmielessä kotioloihin ja siksi näkisin tuplahyödyn sähköautojen kaksoiskäytöstä. Alle 50 k€ alkaa saamaan sähköautoja 80 kWh akkujärjestelmällä, siinä on se auto ja kallis akkujärjestelmä samassa paketissa. Paljon järkevämpi kuin käyttää se pelkkään 1000€/kWh akkuun. Auton käyttöastekin voisi monessa tapauksessa kasvaa, mikäli akkuvarastona toimiminen laskettaisiin käyttöasteeseen.
 
Aika hullulta kyllä kuulostaa sekin, että tulevaisuudessa ei enää saisi sähkö verkosta kohtuuhintaan todella korkeiden siirtomaksujen takia.
Kohtuuhintaan luultavasti, mutta kalliimmalla kuin nykyään. On ihan päivänselvää, että kun verkon kulut pysyy samana tai jopa kasvaa, samalla kun sisääntuleva raha vähenee (yhä useamman kotitalouden tuottaessa sähkönsä itse), niin paine on ylöspäin.

-------------------------

Leveysasteilla, joissa suurin osa maailman väestöstä asuu, fysiikan lait ja taloudelliset realiteetit alkavat tuottaa konkreettisia tuloksia. Portugalin sähköntuotannosta oli uusiutuvaa 27 % vuonna 2005 ja 54 % vuonna 2017. Vastaavat luvut tänä talvena: tammikuu 81 %, helmikuu 88 %, maaliskuu 91 % ja huhtikuu 95 %. Viime kuukausina sähkön hinnat Portugalissa ovat olleet Euroopan halvimpia. Huhtikuussa keskihinta oli 1,32 snt/kWh. Vesivoima tuotti ensimmäisellä kvartaalilla 48 % sähköstä, tuuli 30 %, kaasu 9 %, aurinko 7 % ja biomassa 6 %.

Uruguayssä vieläkin dramaattisempia lukuja: siellä käytettiin vain uusiutuvia ajanjaksolla heinäkuu 2023-huhtikuu 2024. Tästä vesivoima tuotti 42,9 %, tuuli 40,6 %, biomassa 12,9 % ja aurinko 3,5 %. Toukokuussa putki katkesi, kun uusiutuvat tuottivat vain n. 94 % ja fossiilisia tarvittiin avuksi. Uruguayssa muutoksen kerrotaan alkaneen jo 2010-luvulla, kun sähkön tarve kasvoi kovasti ja uutta kapasiteettia oli saatava nopeasti. Tällöin maan presidentti pestasi erään hiukkasfyysikon vastaamaan maan energia-asioista. Tämä kaveri ei ole enää tuossa pestissä, mutta hehkuttaa haastattelussa, että hänen tavoitteensa oli vähentää riippuvuutta tuonnista ja että energiakriisin vaikutus Uruguayhin oli kuulemma pyöreä nolla.

Jos olisin hyökkäyssotaa fossiilisen energian viennillä rahoittavan maan johtaja, saattaisin olla hitusen huolissaan.
 
Aika hullulta kyllä kuulostaa sekin, että tulevaisuudessa ei enää saisi sähköä verkosta kohtuuhintaan todella korkeiden siirtomaksujen takia.
Siirtomaksuja on viimeaikoinan nostanut kaksi tekiää
- Säävarmaverkko
- Putinin sekoilut, eli sähkönhinta, (joka siis vaikuttaa siirron vastuulla oleviin, mm siirtohäviöt)
- Huoltovarmuus

Ymmärtääkseni siirroto kustannuksissa paineet helpottaneet, korotkin taittumassa. Kuluttajan kannattaa toki muistaa että siirtolaskulla maksetaan myös veroja.
 
...ja siksi näkisin tuplahyödyn sähköautojen kaksoiskäytöstä. Alle 50 k€ alkaa saamaan sähköautoja 80 kWh akkujärjestelmällä, siinä on se auto ja kallis akkujärjestelmä samassa paketissa. Paljon järkevämpi kuin käyttää se pelkkään 1000€/kWh akkuun. Auton käyttöastekin voisi monessa tapauksessa kasvaa, mikäli akkuvarastona toimiminen laskettaisiin käyttöasteeseen.
Suomessa jostain syystä uskon että monet innostuu kaksisuuntaisesta latauksesta, sen akkukustannukset voi upottaa auton kustannuksiin, ja se että suomalaisilla on niitä vapaa-ajan asuntoja, joista moni on talvella kylmillään, sähköt joko kiinteät ei jotainpien paneli virityksiä, niin autolla tuotu sähkö voi innostaa.

Kotiin investointi sitten joko huoltovarmuus mielessä, tai jos markkinoille tulee kaupallisia innostavia palveluita, laturi tonnin, ja käytön vastineeksi hintaetua.
 
Siirtomaksuja on viimeaikoinan nostanut kaksi tekiää
- Säävarmaverkko
- Putinin sekoilut, eli sähkönhinta, (joka siis vaikuttaa siirron vastuulla oleviin, mm siirtohäviöt)
- Huoltovarmuus

Ymmärtääkseni siirroto kustannuksissa paineet helpottaneet, korotkin taittumassa. Kuluttajan kannattaa toki muistaa että siirtolaskulla maksetaan myös veroja.
Ei kyllä ole paineet helpottaneet, tänäkin kesänä korotetaan taas hintoja. 40€/kk + 8snt/kWh alkaa olla normi jos verkkoyhtiöillä on muuta kuin keskustan aluetta hoidettavana.
 
No johan asia on näin, esim. Kajavella. Siis siirto on jo nyt enemmän kuin energia.
No se kai riippuu sitä mitä se energiamaksaa ja paljonko sitä siirretään.

Edit Kajven hinnastosta, siirtomaksu 3,03 sentistä 6,76 senttiin (Yösiirto ja kallein talviarkipäivä) sisi 24% alv + energia verot(2,79senttiä).

Moni maksaa energiasta moninkertaisesti, toki jos joku kylmillään oleva mökki missä laitailee kesllä läppäriä, niin persumaksut
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 492 654
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom