Ilman fukushimaa olisi osa laitoksista Merkelin päätöksillä ollut voimassa vielä 2036, osa suljettu 2030 (laitosten rakennusvuosiin sidottu)
Lisäksi mikäli laitokset olisivat vielä käytössä ryssän sidoksesta muodostunutta ongelmaa tuskin olisi..
Eli Merkelin päätöksellä mentiin 30-36 -> 2020-2022 sulkemisaikatauluun, 10-15v nopeutus alasajoon.
Jos Merkel ei olisi tuota päätöstä hätäillyt, Saksalla olisi kymmenkunta nukea enemmän linjoilla ja euroopassa olisi rutkasti enemmän päästötöntä energiaa ja vähemmän tarvetta kaasulle.
Miksi fossiilittoman sähkön hinta on sama pörssissä, kuin tällä kalliilla hiilellä tuotettu?
Olen kysynyt jo monta kertaa sähkönmyyjältä että saako teiltä ydinvoimaa, mutta aina on tullut kielteinen vastaus. Kuulemma uusiutuvaa on vain tarjolla. Tämän enempää ei loppukäyttäjä tälle asialle voi. Loput on paskaa politiikkaa jota eräät kannattaa, minä en.
Ostaja ei voi eritellä että mitä sähköä käyttää.
Jos ostajia olisi 8GW:lle, mutta tuotantoa 100€/MWh hinnalla on vain 7GW, niin miten päätetään kuka jää ilman ja kuka saa sähköt?
Vastaus on, että huutokaupalla - hintaa nostetaan kunnes joku ostajaehdokas nostaa kädet pystyyn ja ilmoittaa, että ok, minä jään ilman, muut saakoon tällä hinnalla.
”Ongelma” on se, että kukaan ei suostu vähentämään ostamista ennen kuin hinta nousee tosi ylös.
Lopulta tällä hetkellä käy niin, että kun ostajat huutavat hintaa kilpaa ylös, niin joku kaasuvoimalaa pyörittävä taho ilmoittaa, että joo, kyllä me startataan voimala ja tuotetaan 1GW hinnalla 500€/MWh.
Ja silloin se huutokauppa loppuu siihen kun kaikki 8GW ostajat saavat haluavansa ja kaikki maksavat 500€/MWh. Oleellista on se, että kukaan ei ole maksanut senttiäkään enempää kuin mitä on itse halunnut maksaa…
Toiseksi ongelmaksi jää sitten se, että pörssisähköä kuluttavan asiakkaan pitää itse seurata vähentää omaan sähkön käyttöä hinnan mukana, koska äärimmäisen harvalla on mitään älykkäitä laitteita tuohon.