Kuule , mulle riittää varsin hyvin, kunhan saisimme sen sähkön hinnan lähemmäksi oikeita tuotantokustannuksia, mutta aina kun tilaisuus tulee yksityisessä omistuksessa olevat energiayhtiöt pitäisi siirtää valtion omistukseen, elleivät ne ole kaatopaikkakamaa, jolloin ne kyllä valittavan usein jäävät valtion hoitettaviksi, yritysten tehdessä hallitun tai hallitsemattoman konkan. Olen täällä jo moneen kertaan sanonut, että kunnallinen omistus käy minulle todella hyvin, toki niin että heidänkin toimiaan valvotaan myös kuluttajan edeun kannalta.
Mutta tosiaan harmi, ettei valtio ottanut Fortumin osakkeita enemmän vastineeksi riskinotostaan Fortumin pelastamiseksi. Tossa ei se sijoittajan riski kunnolla toteutunut.
Miellä Suomessa on vaan valittavan usein käytäntö, että kun menee hyvin voitot kuuluu sijoittajille ja jos ei mene hyvin, niin yhteiskunnan pitäisi/pitää ne riskit maksaa.
Minusta toi viimevuotinen poliittinen toiminta, näytti siltä, että siinä haluttiin pelastaa Fortum ja kun sitä suoraa tukea ei saanut antaa. Niin kierrätettiin kansalaisten kukkaron kautta ja eniten kärsiviille sitten palautettiin (tai ainakin yritettiin) WindFallveron tuomia euroja, vai jäikö se vain ylimääräisten ALV-kertymien palauttamiseen. Samalla sitten noi muutkin kunnalliset yhtiöt saivat yliuuret voittonsa.
Metsäteollisuus tarvitsee niitä puita, sen sähkön lisäksi, joten ilman kauppasuhteiden palautumista Venäjän kanssa (puuta tuotiin sieltä n.10%). On aika helppoa päätellä, että sen osuus tulee kaventumaan puupulan takia (nyt hakataan liian aikaisin) ja vielä nopeammin jos siihen kytketään noi hiilinielut. Se onkin sitten mielenkiintoinen kysymys miten toi vaikuttaa sähkön tuotantoon.