Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tuli katsottua tämän viestin innoittamana BikeDiscountin valikoimaa.

Mondraker itselle outo merkki, mutta ao fillari oman käyttötarkoitukseen sopiva ja muotokieli miellyttää. Onko jotain syytä, miksi ei ostaisi, vai saako samalla rahalla jotain parempaa?

Mondraker on ihan tunnettu merkki vakavammin harrastavien keskuudessa. En kyllä vastaavaa ole halvemmalla nähnyt missään. Spessunkin vastaava on kotimaassa pitkälti yli 3k€. Itselläkin ollut tuo harkinnassa.
 
Mondraker on ihan tunnettu merkki vakavammin harrastavien keskuudessa. En kyllä vastaavaa ole halvemmalla nähnyt missään. Spessunkin vastaava on kotimaassa pitkälti yli 3k€. Itselläkin ollut tuo harkinnassa.
Osaatko sanoa miten tähän pyörään vertautuisivat seuraavat pyörät jotka ovat olleet itselläni harkinnassa ?

Nokoblaze, 670 Wh & 95 Nm, 2040€ sis. pk:t

Tenways AGO X, 504 Wh & 80 Nm, 2278€ sis. pkt:
 
Osaatko sanoa miten tähän pyörään vertautuisivat seuraavat pyörät jotka ovat olleet itselläni harkinnassa ?

Nokoblaze, 670 Wh & 95 Nm, 2040€ sis. pk:t

Tenways AGO X, 504 Wh & 80 Nm, 2278€ sis. pkt:

Jos Mondrakerin kunnon osilla ja Boschin tekniikalla saa vain pari sataa kalliimmalla tai samaan hintaan, en miettisi hetkeäkään noita randomi kiinalaisperäisiä merkkejä.
 
Itsellä on Mondraker Prime ollut 3 vuotta / 4000km työmatkakäytössä ilman mitään ongelmia - toki vuosittain huollettuna.
 
Onko täällä kohtalon tovereita joilla Canyonin Spectral:ON tai Torque:ON ja olette tehnyt rekkulan akusta Canyonin akkutakaisinkutsusta? Itse tein sen lokakuussa viime vuonna ja edelleen odotellaan akkua. Kyselin viikko sitten, että mikä tilanne kun lupailivat että arvioidusti toukokuussa tulee uusi akku, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että ei ole aika tiedossa ja pitäisi lähteä akun toukokuussa. Mitä kansainvälisiä foormumeita lueskelellut, niin aika harva vielä saanut akkua.

Onko täällä kellään ollut samaa takaisinkutsua ja joko olette akun saaneet?
 
Onko täällä kohtalon tovereita joilla Canyonin Spectral:ON tai Torque:ON ja olette tehnyt rekkulan akusta Canyonin akkutakaisinkutsusta? Itse tein sen lokakuussa viime vuonna ja edelleen odotellaan akkua. Kyselin viikko sitten, että mikä tilanne kun lupailivat että arvioidusti toukokuussa tulee uusi akku, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että ei ole aika tiedossa ja pitäisi lähteä akun toukokuussa. Mitä kansainvälisiä foormumeita lueskelellut, niin aika harva vielä saanut akkua.

Onko täällä kellään ollut samaa takaisinkutsua ja joko olette akun saaneet?

Itse saattaisin kuluttajaneuvonnan kanssa laatia tuosta kirjelmän, jossa vaaditaan kaupan purkua ja ilman akkua = ilman pyörää oltu aika ei vaikuta ns. käyttöhyödyn laskentaan.

Onhan tuo nyt aivan kohtuutonta.

Vähintään nyt pyörän hinnasta takaisin x/y * ostohinta, jossa x on ilman akkua oltu kuukaudet ja y pyörän oletettu kestoikä, esim. 48kk tms.
Ja suorana käteisenä, eikä minään lahjakorttina Canyonin ylihintaiseen tarvikenettikauppaan.
 
Onko täällä kohtalon tovereita joilla Canyonin Spectral:ON tai Torque:ON ja olette tehnyt rekkulan akusta Canyonin akkutakaisinkutsusta? Itse tein sen lokakuussa viime vuonna ja edelleen odotellaan akkua. Kyselin viikko sitten, että mikä tilanne kun lupailivat että arvioidusti toukokuussa tulee uusi akku, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että ei ole aika tiedossa ja pitäisi lähteä akun toukokuussa. Mitä kansainvälisiä foormumeita lueskelellut, niin aika harva vielä saanut akkua.

Onko täällä kellään ollut samaa takaisinkutsua ja joko olette akun saaneet?
Työkaverille lähti viime viikolla tulemaan akku. Itse vielä odottelen. Sieltähän tulee ainakin Spectraliin 900wh akku entisen 720 tilalle. Ja hyvitystä ainakin omaan pyörään on luvassa 104 euroa joka kuukausi mitä toimitus viivästyy alkuperäisestä maaliskuusta.

edit. 260e tuli hyvitystä joulukuussa ja tosiaan huhtikuulta tulee 104 euroa ja toukokuulta 104 euroa. Ja nämä siis tilille käteisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä kohtalon tovereita joilla Canyonin Spectral:ON tai Torque:ON ja olette tehnyt rekkulan akusta Canyonin akkutakaisinkutsusta? Itse tein sen lokakuussa viime vuonna ja edelleen odotellaan akkua. Kyselin viikko sitten, että mikä tilanne kun lupailivat että arvioidusti toukokuussa tulee uusi akku, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että ei ole aika tiedossa ja pitäisi lähteä akun toukokuussa. Mitä kansainvälisiä foormumeita lueskelellut, niin aika harva vielä saanut akkua.

Onko täällä kellään ollut samaa takaisinkutsua ja joko olette akun saaneet?
Tänne on vielä matkalla Spectral:ON 900Wh akku, joka on lähetetty 14.5 päivä ja nyt tänään 21. päivä tullut Canyonilta sähköposti 153 euron hyvityslaskusta.
 
Minulla on perus noname boschin cx gen4 maastopyörä. Muuten kiva, mutta akku on lukkopultilla kiinni. Onko tiedossa jotain modausta, jolla tuon pultin vaikka lukoksi tai jotain?
 
Hmm.. itsellä on myös 24-25.1 tilattu mutta ei ole mitään kuulunut akun osalta. Pari viikkoa sitten kyselin asiasta ja sanoivat, että on se tulossa vielä toukokuussa. Mielenkiintoista.

Edit.. .ei muuten ollutkaan kun 23.1 tullut että replacement battery available for order ja tyyliin 30 min sisällä mailin saapumisesta tein orderin. Eli minulla tehty orderi aiemmin kuin sinulla mutta mitään ei tapahtunut vielä :)
 
Mistä tuo ylimääräinen kustannus mahtanee tulla bike-discountin suhteen ?

Ensimmäisessa kuvassa pyörän hinta 2199€, jälkimmäisessä summaan on lisätty toimituskulut 79.99€ mutta kokonaishinta on kuitenkin noussut 2399.10€ eli 120.11€ ylimääräistä oman laskuoppini mukaan.


2199€.jpg 2199€c.jpg

Edit. selaimen keksien tyhjennys korjasi vat-laskelmat.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuo ylimääräinen kustannus mahtanee tulla bike-discountin suhteen ?

Ensimmäisessa kuvassa pyörän hinta 2199€, jälkimmäisessä summaan on lisätty toimituskulut 79.99€ mutta kokonaishinta on kuitenkin noussut 2399.10€ eli 120.11€ ylimääräistä oman laskuoppini mukaan.


2199€.jpg 2199€c.jpg
Taitaa olla alv-erotus; 19 vs 25.5%, kun nopsaan laskin. Näyttää jostain syystä väärän VAT-arvon tuossa.
 
Joo jos sieltä ylävalikosta muuttaa ensin maaksi Suomen, niin hinnat:
1747931614268.png
 
Canyonissa näköjään Boschin koneen valokytkentä ei ole oletuksena päällä, MIKSI? :D Siis miksi ihmeessä tuollaisia asioita pitää oletuksena disabloida ja se mikä ihmetyttää vielä enemmän, enabloidakseen etuvalon käytön pitää pyörä käyttää huoltoliikkeessä jossa on käytössä Bosch Diagnostic Tool. Voi jumaleisson sentään miten jotain asioita voidaan tehdä vain niin perkeleen hankalaksi käyttäjälle.
 
Canyonissa näköjään Boschin koneen valokytkentä ei ole oletuksena päällä, MIKSI? :D Siis miksi ihmeessä tuollaisia asioita pitää oletuksena disabloida ja se mikä ihmetyttää vielä enemmän, enabloidakseen etuvalon käytön pitää pyörä käyttää huoltoliikkeessä jossa on käytössä Bosch Diagnostic Tool. Voi jumaleisson sentään miten jotain asioita voidaan tehdä vain niin perkeleen hankalaksi käyttäjälle.
Taitaa olla oletus kaikissa Boschilla varustetuissa pyörissä, joissa ei ole valoja valmiiksi asennettuna.
Omaan Cubeen huollossa tuon kävin naksauttamassa päälle, olikohan 30€ mitä joutui siitä köyhtymään, joka toki on melko absurdia, mutta yhtälailla Bosch riistää näiltä liikkeiltä softalisenssistä.
 
Taitaa olla oletus kaikissa Boschilla varustetuissa pyörissä, joissa ei ole valoja valmiiksi asennettuna.
Omaan Cubeen huollossa tuon kävin naksauttamassa päälle, olikohan 30€ mitä joutui siitä köyhtymään, joka toki on melko absurdia, mutta yhtälailla Bosch riistää näiltä liikkeiltä softalisenssistä.
Joo todella käsittämätöntä, mutta onhan näitä käsittämättömiä juttuja joka puolella ja koko ajan. Ehkä mä nyt sit pistän tuon auton perään ja ajelen 30km päähän enablointiin. No näppärä jätkä ajais pyörällä ja ottais samalla ilon irti..
Toisessa Canyonissa Shimanolla tällaista höpöhöpöilyä ei ollut, joten hieman nk. pusikosta tuli tämä boschin tapa toimia.
 
Varmaan joku Boschin rahastus että saavat myytyä softalisenssejä, itse onneksi ennen pyörän ostoa luin asiasta niin mainitsin että aktivoivat valoportit pyörästä valmiiksi kun sen ostin.
 
Varmaan joku Boschin rahastus että saavat myytyä softalisenssejä, itse onneksi ennen pyörän ostoa luin asiasta niin mainitsin että aktivoivat valoportit pyörästä valmiiksi kun sen ostin.
Jep, tämä tuli käytettynä niin ei voinut vaikuttaa. No löysin tästä ihan kohtuullisen matkan päästä pyörähuollon missä on diagnostiikkasofta. Eli pitäisi saada valot kyllä toimintakuntoon. Oli muuten helvetisti kivempi kaapeloida etuvaloa pyörään, josta lähtee akku pois. Tästä Grandista kun ei akkua saa ilman moottorinpurkua pois, niin 30min puuhastelun lopuksi tein valinnan kaapeloida etuvalo ulkokautta. Ei se nyt nätti ole, mutta hermot säästyi. Runkoputkessa on kyllä ihan samalla tavalla läpivientireikä kaapelille kuin Neuronissakin, mutta reikä ei johtanut kuin 10cm eteenpäin ja todennäköisesti törmää runkoputken sisällä olevaan akkuun. Voi kun näitäkin joskun joku pohtisi end userin kannalta.
 
Se valon kytktkentä varaa akusta osan, eiköhän se ole syy sille miksi se ei ole kytketty. Jostain luin että 10-15% riippuen asetuksesta. Ite otan kesäksi valon pois, siis fillarifirmassa.
 
Se valon kytktkentä varaa akusta osan, eiköhän se ole syy sille miksi se ei ole kytketty. Jostain luin että 10-15% riippuen asetuksesta. Ite otan kesäksi valon pois, siis fillarifirmassa.
No mut sehän kuulostaa tyhmältä jos se noin toimii. Mä oon ymmärtänyt taas, että pyörän moottoria priorisoidaan aina. Tästä syystä ep8:ssa mun mielestä valo sammuu jos akku menee vähiin. Toki nyt kun mietin että kumpi on tärkeämpi..se valo vai moottori, niin turvallisuuden kannalta varmaankin valo jos olet keskellä metsää pimeässä ja akku vetelee viimeisiään.
 
Kuinkas ajattelit tämän toimivan?


Screenshot_20250525_164402_Photos.jpg
Mutta kestääkö akku ihan saman verran, vaikka valo olisi poistettu käytöstä? Eli akku loppuisi joka tapauksessa samassa kohdassa? Siis jos ajat akun tyhjäksi valon ollessa pois kytkettynä ja sen jälkeen kytket valon käyttöön, niin riittääkö siinä silti virtaa valolle pariksi tunniksi.
 
Mutta kestääkö akku ihan saman verran, vaikka valo olisi poistettu käytöstä? Eli akku loppuisi joka tapauksessa samassa kohdassa? Siis jos ajat akun tyhjäksi valon ollessa pois kytkettynä ja sen jälkeen kytket valon käyttöön, niin riittääkö siinä silti virtaa valolle pariksi tunniksi.
Näin minä ymmärtäisin myös eli viimeisessä vaiheessa akkua riittää vielä hetkeksi valoille ja ajotietokoneelle/elektroniikalle oli valoa kiinni tai ei, samalla lailla se akku on tyhjä etkä voi käyttää tehostusta ajamiseen.
 
Kohdassa 5:20 sanotaan, että Shimanon ohjelma ohjeistaa jättämään kapasiteettia valoa varten valoporttia aktivoitaessa. Näyttäisi olevan valittavissa 0...100 Wh.
 
Onko täällä kohtalon tovereita joilla Canyonin Spectral:ON tai Torque:ON ja olette tehnyt rekkulan akusta Canyonin akkutakaisinkutsusta? Itse tein sen lokakuussa viime vuonna ja edelleen odotellaan akkua. Kyselin viikko sitten, että mikä tilanne kun lupailivat että arvioidusti toukokuussa tulee uusi akku, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että ei ole aika tiedossa ja pitäisi lähteä akun toukokuussa. Mitä kansainvälisiä foormumeita lueskelellut, niin aika harva vielä saanut akkua.

Onko täällä kellään ollut samaa takaisinkutsua ja joko olette akun saaneet?
Äsken tuli tilausvahvistus itselle 900 Wh akusta. Toimitus 6. kesäkuuta mennessä. 28. maaliskuuta tein hakemuksen.
 
Käväisin muissa asioissa Kauppakeskus Kaaressa, oli 3 kpl Helkama FE12 sähköfattista tarjouksessa,17-20" kokoja, 1 kpl 17" oli joustokeulalla 2350e, 2 muuta ilman joustoa 2200e.

Ehkä viime vuoden malleja, koska pienempi akku kuin uusissa?
20250527_134040.jpg


Ei taida käytettyäkään saada tuohon hintaan.
 
Promilleraja tulossa kevyille sähköajoneuvoille, ja sen myötä oman Velocifero MAD aika tulee päätökseen. Kiitos, 1300km olet minua pääosin selvinpäin, mutta toisinaan lievästi päihtyneenä kuskaillut.

Sähköavusteiset polkupyöräthän tähän rajoitukseen kuulu käsittääkseni, joten jatkellaan sellaisella.

Kysynkin nyt yleisluontoisesti; minä en mitään kadunnielijää tarvise. Eli sähköavusteinen pyörä rentoon taajamaliikkumiseen. Rangen ei tarvitse olla mikään 50+.
Mutta rajoittimen näppärä ohitus olisi hyvä lisä. Mitään siis kolmen tonnin pyörää en tarvitse, ja olisi hyvä jos olisi mukava istuin ja rennohko ajoasento.

Mistä porukka sähköpyöriä hankkii, mistä niitä kannattaa katsoa?
 
Promilleraja tulossa kevyille sähköajoneuvoille, ja sen myötä oman Velocifero MAD aika tulee päätökseen. Kiitos, 1300km olet minua pääosin selvinpäin, mutta toisinaan lievästi päihtyneenä kuskaillut.

Sähköavusteiset polkupyöräthän tähän rajoitukseen kuulu käsittääkseni, joten jatkellaan sellaisella.

Kysynkin nyt yleisluontoisesti; minä en mitään kadunnielijää tarvise. Eli sähköavusteinen pyörä rentoon taajamaliikkumiseen. Rangen ei tarvitse olla mikään 50+.
Mutta rajoittimen näppärä ohitus olisi hyvä lisä. Mitään siis kolmen tonnin pyörää en tarvitse, ja olisi hyvä jos olisi mukava istuin ja rennohko ajoasento.

Mistä porukka sähköpyöriä hankkii, mistä niitä kannattaa katsoa?
Jos kiinan vehkeet ei pelota niin tämä suomalainen kaveri testailee ja "arvostelee" nuita paljonkin. Noita välillä katellut ja ihan mielenkiintosia pelejä kohtuu hintaan tuntuis löytyvän, vähän vaikka millaseen menoon
 
Jos kiinan vehkeet ei pelota niin tämä suomalainen kaveri testailee ja "arvostelee" nuita paljonkin. Noita välillä katellut ja ihan mielenkiintosia pelejä kohtuu hintaan tuntuis löytyvän, vähän vaikka millaseen menoon
Ja lisäyksenä vielä tähän, niin monet hänen koeajamista pyöristä menee myyntiin hieman alle OVH:n. Sinänsä ihan hyvä diili että saa valmiiks testatun pyörän hieman halvemmalla. Ilmoitukset ja muuta juttua löytyy Discordista johon linkki Youtuben puolella.
 
Käväisin muissa asioissa Kauppakeskus Kaaressa, oli 3 kpl Helkama FE12 sähköfattista tarjouksessa,17-20" kokoja, 1 kpl 17" oli joustokeulalla 2350e, 2 muuta ilman joustoa 2200e.

Ehkä viime vuoden malleja, koska pienempi akku kuin uusissa?
20250527_134040.jpg


Ei taida käytettyäkään saada tuohon hintaan.
Piti käydä Oulun Limingantullin Prisma tsekkaamassa mutta ei ollut tarjouksia. Olisi lähtenyt kyllä muuten matkaan.
 
Oli kyllä hervottoman kokoinen kapistus. Lumella varmaan hauska peli, mutta muuten en pystynyt perustelemaan ostoa. Jäi kauppaan, kun käyttötarvetta ei ole.
 
Oli kyllä hervottoman kokoinen kapistus. Lumella varmaan hauska peli, mutta muuten en pystynyt perustelemaan ostoa. Jäi kauppaan, kun käyttötarvetta ei ole.
Vuoden ympäri polkiessa tuo tosiaan hyvä peli lumella ja sitten kesällä todella hauska menopeli maastossa. Työmatkapyöräilyyn nyt muuten ei se järkevin menopeli :)
 
Lisäksi kaupungissa ei nupukivet tai ne joka paikkaan kylvetyt kynnykset haittaa mitään, yli vaan. Ei tuolla nyt varmaan mikään mukavin ole 20km työmatkaa taittaa, mutta joku 10km menee ihan siinä missä millä tahalla muullakin maasturilla ja ihan hyvin tuo rullaa asfaltillakin, kunhan vain rengaspaineet laittaa kohdilleen. Itsellä ainakaan ei ole varaa ostaa useampaa tuon hintaista pyörää, jolloin ympärivuotiseen käyttöön tuo läski on edelleen aika hyvä kompromissi, vaikka se ei enää kovin trendikästä olekaan.
 
Lisäksi kaupungissa ei nupukivet tai ne joka paikkaan kylvetyt kynnykset haittaa mitään, yli vaan. Ei tuolla nyt varmaan mikään mukavin ole 20km työmatkaa taittaa, mutta joku 10km menee ihan siinä missä millä tahalla muullakin maasturilla ja ihan hyvin tuo rullaa asfaltillakin, kunhan vain rengaspaineet laittaa kohdilleen. Itsellä ainakaan ei ole varaa ostaa useampaa tuon hintaista pyörää, jolloin ympärivuotiseen käyttöön tuo läski on edelleen aika hyvä kompromissi, vaikka se ei enää kovin trendikästä olekaan.
Mulla oli aikaisemmin kaksi pyörää, mutta päädyin myös samaan, että sähköläski sai jäädä ja hetkekään en ole katunut.

Minä en seuraa mitään trendejä, menen tasan sinne mikä itselle on paras.
 
Käväisin muissa asioissa Kauppakeskus Kaaressa, oli 3 kpl Helkama FE12 sähköfattista tarjouksessa,17-20" kokoja, 1 kpl 17" oli joustokeulalla 2350e, 2 muuta ilman joustoa 2200e.

Ehkä viime vuoden malleja, koska pienempi akku kuin uusissa?
20250527_134040.jpg


Ei taida käytettyäkään saada tuohon hintaan.
Kiitos vinkistä! Kävin hakemassa tuon ilman joustoa olevan isomman. Gzr black raw meni moottori rikki ja 3kk säätö verkkiksen kanssa. Tämä ei ollut pahan hintainen kun sai 15% asiakasomistajapäivän alen ja vielä myöhemmin tulee 5% bonarit (yht alle 1800). Merkittävästi paremmat osat ku vielä tekstistä poiketen XT M8100 vaihtaja
 
No siinä ei sit kauaa mennykkään, hommasin työmatka kulkemiseen sähköpyörän ja esimieheltä sain luvan laittaa parkkiin sisään käynnin viereen rappusten alle ettei ole kulkuväylällä. Ei mennyt edes tuntia niin joku on todennut sen paloturvallisuus riskiksi. Pyörä on poistumistien vieressä muttei estä ovesta kulkua ellei mene väkisin ahtaiden rappusten alle ryömimään kun vieressä on suora väylä ulos.

Eikös näitten pitäisi turvallisia olla kun en laturissa pidä ja virrat ei ilman avainta tule päälle?
 
Viimeksi muokattu:
No siinä ei sit kauaa mennykkään, hommasin työmatka kulkemiseen sähköpyörän ja esimieheltä sain luvan laittaa parkkiin sisään käynnin viereen rappusten alle ettei ole kulkuväylällä. Ei mennyt edes tuntia niin joku on todennut sen paloturvallisuus riskiksi. Pyörä on poistumistien vieressä muttei estä ovesta kulkua ellei mene väkisin ahtaiden rappusten alle ryömimään kun vieressä on suora väylä ulos.

Eikös näitten pitäisi turvallisia olla kun en laturissa ja pidä ja virrat ei ilman avainta tule päälle?

Porrashuoneessa ei saa säilyttää mitään tavaraa. Ei mitään.

Onhan noita tapauksia kun on porrashuoneessa ollut lastenvaunuja yms ja joku on sitten tuikannut sellaiset tuleen. Ei se mitenkään mahdotonta ole, että sähköpyörän akku syttyy itsekseen, on noitakin käynyt vaikka useimmiten se tapahtuu ladatessa.
 
No siinä ei sit kauaa mennykkään, hommasin työmatka kulkemiseen sähköpyörän ja esimieheltä sain luvan laittaa parkkiin sisään käynnin viereen rappusten alle ettei ole kulkuväylällä. Ei mennyt edes tuntia niin joku on todennut sen paloturvallisuus riskiksi. Pyörä on poistumistien vieressä muttei estä ovesta kulkua ellei mene väkisin ahtaiden rappusten alle ryömimään kun vieressä on suora väylä ulos.

Eikös näitten pitäisi turvallisia olla kun en laturissa pidä ja virrat ei ilman avainta tule päälle?
Pelastuslaki sen yksiselitteisesti kieltää. Ei siinä mikään pomon sana paljoa paina.
 
Pelastuslaki sen yksiselitteisesti kieltää. Ei siinä mikään pomon sana paljoa paina.
Siirsin pyörän ohjeistuksesta hallin sisälle missä on välillä sähköautoakin ollut sisällä (ja vieläpä laturissa kiinni), eikä ole poistumistien lähellä. Saa nähdä vieläkö tästäkin tulee natinaa. Tarkoitus ei kuitenkaan ole laturissa tuota pitää täällä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 556
Viestejä
4 792 800
Jäsenet
77 768
Uusin jäsen
enpatienny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom