Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Hyviä vinkkejä, kun Speziliazed Turbo Tero 4 X ei käynnisty?
Syksyllä kaikki ok. Akku oli talven sisällä lämpimässä ja ladattu täyteen. Akussa tasopalkki ledit mitkä näyttävät myös täyttä.
Takuuta toki on, mutta tuleeko jotain mieleen? 🤔
Ensimmäinen veikkaus olisi sama kuin aiemmin keskustelussa käyty Bosch, eli etäohjaimesta on akun jännite päässyt liian alas.
Pyörävarikon teksti viittaisi samaan asiaan:
Huomio: MasterMind TCD-w saattaa olla reagoimaton, jos sitä ei ole ladattu tai kytketty päälle pitkään aikaan. Liitä näyttö USB-C-kaapeliin ja anna sen latautua 20-30 minuuttia, jotta sisäinen akku latautuu.
 
Ensimmäinen veikkaus olisi sama kuin aiemmin keskustelussa käyty Bosch, eli etäohjaimesta on akun jännite päässyt liian alas.
Pyörävarikon teksti viittaisi samaan asiaan:
Huomio: MasterMind TCD-w saattaa olla reagoimaton, jos sitä ei ole ladattu tai kytketty päälle pitkään aikaan. Liitä näyttö USB-C-kaapeliin ja anna sen latautua 20-30 minuuttia, jotta sisäinen akku latautuu.
Kiitos. Olit täysin oikeassa. Ei käynyt pienessä mielessäkään tällainen. 🍻
 
Heh! Itse ostin just ton 499 läskipyörän ja pistin siihen Bafangin BBS02B 750W -keskimoottorin. Uuden CAN-protokollan näytöissä (osassa) on bluetooth, jolla pääsee säätämään esimerkiksi maksiminopeutta ajomoodin mukaan. Useissa sähköpyörissä kun on ongelma, että 1-taso avustaa esimerkiksi vain 12 km/h asti, ja vasta ylin taso 25 km/h asti. Nyt säätö on helppoa ilman erillisiä ohjelmointitaitoja/kaapeleita.
Eipä ole koskaan tullut moista pyörää vastaan, joka ei kaikilla avustustasoilla avusta max. Nopeuteen asti.

Ainakin kaikki Shimano/Bosch/Brose jne. Avustavat aina 25 km/h asti.
 
Eipä ole koskaan tullut moista pyörää vastaan, joka ei kaikilla avustustasoilla avusta max. Nopeuteen asti.

Ainakin kaikki Shimano/Bosch/Brose jne. Avustavat aina 25 km/h asti.
Bafangit toimii vähän eri tavalla riippuen mitkä asetukset kontrollerissä on. Siinä jokaiselle avustustasolle voi määrittää oman prosentin mitä se avustaa, siis nopeudesta. Esim. tasolla 1 voi laittaa, että avustaa vain 10% speed limitistä.

Shimano/Bosch/Brose/Yamaha toimii eri tavalla, mielestäni oletuksena paremmin kuin Bafangit. Mutta sinänsä tuo @tommiq sanoma "Useissa sähköpyörissä kun on ongelma, että 1-taso avustaa esimerkiksi vain 12 km/h asti, ja vasta ylin taso 25 km/h asti." ei kyllä paikkaansa pidä. Lähinnä se koskee vain noita Bafangeja.
 
Bafangit toimii vähän eri tavalla riippuen mitkä asetukset kontrollerissä on. Siinä jokaiselle avustustasolle voi määrittää oman prosentin mitä se avustaa, siis nopeudesta. Esim. tasolla 1 voi laittaa, että avustaa vain 10% speed limitistä.

Shimano/Bosch/Brose/Yamaha toimii eri tavalla, mielestäni oletuksena paremmin kuin Bafangit. Mutta sinänsä tuo @tommiq sanoma "Useissa sähköpyörissä kun on ongelma, että 1-taso avustaa esimerkiksi vain 12 km/h asti, ja vasta ylin taso 25 km/h asti." ei kyllä paikkaansa pidä. Lähinnä se koskee vain noita Bafangeja.
Boschi, Shimano ja bafangi high end moottoreille ajaneens voisin todeta että käyttö ja ajo mukavuudeltaan nuo kaksi ensimmäistä on ihan eri maailmasta kuin tuo bafang. Bafang hyvä budjetti malli, mutta esim. vaimo vihaa palavasti sitä miten se toimii ja ei suostunut bafang pyörällä sotkemaan
 
Niin, hyvä tarkennus että lähtökohtaisesti tuo on kadenssisensoria käyttävien moottorien ongelma. Tosta puuttuikin multa että viittasin lähinnä konversiosarjoihin - paremmat moottorit, jotka on yleensä myös kiinteä osa pyörän runkoa, käyttävät vääntösensoria jolloin ajotuntuma on luonnollisempi. Jälkiasenteisena vääntösensoria hyödyntävät on kuitenkin harvemmassa, vaihtoehtoja on käytännössä Tongshengit jotka vaativat jonkin verran huoltoa, tai sitten CYC-moottorit jotka painivat sitten omassa hintaluokassa.
 
hinta eroa / osien saatavutta nähden ajaa asiansa hyvin varmasti, vähän aiheuttaa vihaa ilmeisesti jos ei omaan kalliimpiin laatu menopeleihin saa varaosia,
ainoa keino olis viedä merkkihuoltoon / vaihtaa pyörä pienen osan takia

paljonko @tommiq oli XXL läskipyörässä painoa, muistatko ? 😬
Tunturi Colorado ois melko edullinen hydr. jarruineen, mut painaa 18 kg
ja ei ole läpivientiä rungossa vaijereille

ja vaihteitaki vaan 8
 
Viimeksi muokattu:
hinta eroa / osien saatavutta nähden ajaa asiansa hyvin varmasti, vähän aiheuttaa vihaa ilmeisesti jos ei omaan kalliimpiin laatu menopeleihin saa varaosia,
ainoa keino olis viedä merkkihuoltoon / vaihtaa pyörä pienen osan takia

paljonko @tommiq oli XXL läskipyörässä painoa, muistatko ? 😬
Tunturi Colorado ois melko edullinen hydr. jarruineen, mut painaa 18 kg
ja ei ole läpivientiä rungossa vaijereille

ja vaihteitaki vaan 8

14 kiloa oli. Pyörään tulee painoa n. 10 kiloa lisää konversion jälkeen.
 
Cuben Kathmandu Hybrid One meni tilaukseen Saksasta. Cuben pyörät on aina miellyttäneet silmää niin mukava vihdoin sellainen saada.

Sopivasti myös tulossa Gen5 moottoriin tehoa lisää kesällä, ohjelmiston päivityksellä :D
 
Kaipaisin vähän suosituksia / vinkkejä sähköpyörän hankintaan, nyt kun siihen saa vielä hetken ajan työsuhde-etua käytettyä.

Käyttötarkoitus ympärivuotiset työmatkat ja vapaa-ajan ajot, ei urheilua tai maastopyöräilyä, eli asfaltilla ja hiekkateillä pitäisi pärjätä, mutta juurakot voin jättää väliin.

Sen mitä noita nyt olen katsellut ja kavereiden kanssa jutellut niin must have ominaisuudet on
  • hihnaveto
  • helposti irroitettava akku (mielellään kantokahvalla)
    • akun kontaktit sellaiset tai siten aseteltu, että kestää ulkona vesi-/lumisateessa, vaikka akun ottaa irti
  • vääntöä sen verran, että Helsingin mäistä selviää hikoilematta
  • hyvä tavarateline johon Ortliebin laukut saa kiinni
Kaverilla testasin sopuhintaista Tenways CSGO600 PRO, joka oli ihan leppoisa peli, mutta tuo akun paikka vähän epäilyttää kontaktien säänkestävyyden suhteen. Ehkä enemmän hipsterien kesäkruisailuun sopiva pyörä kuin talviajoon...

Em. spekseillä liikkeistä on suositeltu mm. Winona Sinus R5, Terässiipi Nordic Master D, sekä O2Feel Vern 9.2, tosin näistä ainakin Terässiiven hinta-/laatusuhde on googlen mukaan herättänyt skeptisyyttä netin foorumikansan parissa. Muutamilla kavereilla on Tern HSD, mutta se menee vähän budjetin ylärajoille jo enkä muutenkaan ole ihan varma tuosta tavarapyörä/pikkurengasmallista omaan käyttöön.

Budjetti on joustavahko, olisi hyvä pysyä työsuhde-edun piirissä (eli alle 4ke pyörä), ja tietysti mitä edullisempi niin sen kivempi, mutta laadusta voi myös maksaa kunhan rahalle saa oikeasti vastinetta.
 
@kasuaali Tuosta Tenways pyörästä ei mitään tietoa, mutta ihan en ymmärrä, miksi akun paikka aiheuttaa mietitystä? Tuossa putkessahan se on integroituna kaikissa nykypyörissä.

Varmaan se irrotettavuus on kanssa tärkeää, jos ei pyörää saa vaikka talvella lämpimään, mutta itselle se on ainakin vain positiivinen asia, jos akku ei ole irrotettavissa. Yleensä se silloin on paremmin ja kestävämmin kiinni kuin jos sitä joka päivä venkslataan pois ja takaisin paikoilleen.
 
@kasuaali Tuosta Tenways pyörästä ei mitään tietoa, mutta ihan en ymmärrä, miksi akun paikka aiheuttaa mietitystä? Tuossa putkessahan se on integroituna kaikissa nykypyörissä.

Varmaan se irrotettavuus on kanssa tärkeää, jos ei pyörää saa vaikka talvella lämpimään, mutta itselle se on ainakin vain positiivinen asia, jos akku ei ole irrotettavissa. Yleensä se silloin on paremmin ja kestävämmin kiinni kuin jos sitä joka päivä venkslataan pois ja takaisin paikoilleen.
Tuossa akku on putken yläpuolella, kun useimmiten se on pyörissä putken alapuolella ja täten liitin paremmin suojattu sateelta.
 
Kaipaisin vähän suosituksia / vinkkejä sähköpyörän hankintaan, nyt kun siihen saa vielä hetken ajan työsuhde-etua käytettyä.

Käyttötarkoitus ympärivuotiset työmatkat ja vapaa-ajan ajot, ei urheilua tai maastopyöräilyä, eli asfaltilla ja hiekkateillä pitäisi pärjätä, mutta juurakot voin jättää väliin.

Sen mitä noita nyt olen katsellut ja kavereiden kanssa jutellut niin must have ominaisuudet on
  • hihnaveto
  • helposti irroitettava akku (mielellään kantokahvalla)
    • akun kontaktit sellaiset tai siten aseteltu, että kestää ulkona vesi-/lumisateessa, vaikka akun ottaa irti
  • vääntöä sen verran, että Helsingin mäistä selviää hikoilematta
  • hyvä tavarateline johon Ortliebin laukut saa kiinni
Kaverilla testasin sopuhintaista Tenways CSGO600 PRO, joka oli ihan leppoisa peli, mutta tuo akun paikka vähän epäilyttää kontaktien säänkestävyyden suhteen. Ehkä enemmän hipsterien kesäkruisailuun sopiva pyörä kuin talviajoon...

Em. spekseillä liikkeistä on suositeltu mm. Winona Sinus R5, Terässiipi Nordic Master D, sekä O2Feel Vern 9.2, tosin näistä ainakin Terässiiven hinta-/laatusuhde on googlen mukaan herättänyt skeptisyyttä netin foorumikansan parissa. Muutamilla kavereilla on Tern HSD, mutta se menee vähän budjetin ylärajoille jo enkä muutenkaan ole ihan varma tuosta tavarapyörä/pikkurengasmallista omaan käyttöön.

Budjetti on joustavahko, olisi hyvä pysyä työsuhde-edun piirissä (eli alle 4ke pyörä), ja tietysti mitä edullisempi niin sen kivempi, mutta laadusta voi myös maksaa kunhan rahalle saa oikeasti vastinetta.

Tässä Canyonin pyörä tarjouksessa + 100 euron lukko tulee kaupanpäälle. Netistä löytyy 5% alennuskoodeja, jolla hinta on 3ke+toimitus.

 
Tuossa akku on putken yläpuolella, kun useimmiten se on pyörissä putken alapuolella ja täten liitin paremmin suojattu sateelta.
Sade varmasti pienempi paha, kuin kaikissa maastopyörissä suoraan eturenkaalta tuleva vesisuihku suoraan akulle ja toisaalta taas kaikissa vanhoissa pyörissä akku on tuossa rungon päällä ja aika harvassa taitavat kosteuden aiheuttamat ongelmat olla. Akku on joko suojattu kunnolla tai ei, mutta ei tuo sijainti siinä mitenkään oleellinen ole.
 
Sade varmasti pienempi paha, kuin kaikissa maastopyörissä suoraan eturenkaalta tuleva vesisuihku suoraan akulle ja toisaalta taas kaikissa vanhoissa pyörissä akku on tuossa rungon päällä ja aika harvassa taitavat kosteuden aiheuttamat ongelmat olla. Akku on joko suojattu kunnolla tai ei, mutta ei tuo sijainti siinä mitenkään oleellinen ole.
Niin eihän sinne käytössä mitään pääse, kun akku on paikallaan, mutta kun akku irroitetaan, niin sitten voi päästä. Vesi ei tosiaan ehkä pahasta ole. Ehkä suomen talvet voi olla ongelmallisia, jos kontaktipinnoille tai akun kiinnityskohtiin pääsee lunta ja jäätä, että sen puolesta alapuolinen akku, tai rungon sisällä oleva akku on parempi mielestäni.

Ainakin noissa tarakakka-akuissa tahtoo lunta ja jäätä kertymään akun irti ollessa sen verran, ettei akku mene enää paikalleen.
 
Kyselisin apua, ensimmäistä sähköpyörää ostamassa jolla voi mennä myös vähän maastoon mutta lähinnä kuntoilumielessä tulee varmasti suhailtua lähinnä teitä pitkin sinne tänne, näiden kahden pyörän välillä nyt vähän arvon kumpi lähtisi ostoon.


ja

 
Kyselisin apua, ensimmäistä sähköpyörää ostamassa jolla voi mennä myös vähän maastoon mutta lähinnä kuntoilumielessä tulee varmasti suhailtua lähinnä teitä pitkin sinne tänne, näiden kahden pyörän välillä nyt vähän arvon kumpi lähtisi ostoon.


ja

Noista pyöristä en osaa sanoa, mutta larunpyörä on jossain saneerauksessa? Eli voinee mennä nurin kokonaan? Jos sieltä jotain ostat niin tuskin ainakaan kannattaa penniäkään maksaa ennenkuin pyörä on oikeasti hallussasi? Ja miten lie takuun laita?

 
Kyselisin apua, ensimmäistä sähköpyörää ostamassa jolla voi mennä myös vähän maastoon mutta lähinnä kuntoilumielessä tulee varmasti suhailtua lähinnä teitä pitkin sinne tänne, näiden kahden pyörän välillä nyt vähän arvon kumpi lähtisi ostoon.


ja


Mielestäni tuossa Superiorissa on selvästi paremmat osat, joskin vaihteiden määrä on hieman mielipidekysymys.

Tuo maksuhomma Larunpyörään näköjään kannattaa varmistaa, että ei mene rahat ja jää ilman pyörää.

Toinen asia on se, että tarvitsetko välttämättä täysjoustoa. Täpäri vaatii aina enemmän huoltoa ja lisää monimutkaisuutta, vaikka onhan sellaisella hieno päästellä menemään, sitä en kiistä.
 
Kyselisin apua, ensimmäistä sähköpyörää ostamassa jolla voi mennä myös vähän maastoon mutta lähinnä kuntoilumielessä tulee varmasti suhailtua lähinnä teitä pitkin sinne tänne, näiden kahden pyörän välillä nyt vähän arvon kumpi lähtisi ostoon.


ja

Sähkiksestä katsoo ekana moottorin, noissa sama. Jousitus minun silmään vaikutti oikeen hyvältä molemmissa.
Tuo Superior? pistänyt kertaluokkaa paremmat osat.

Rungosta paha sanoa mitään, mutta Superior-merkistä ole ikinä kuullutkaan. Laadukkaat osat siis mutta runko kysymysmerkki. Cube taas on tunnettu merkki ja ehkä hitusen halvemmat osat, kuitenkin paremmin kuin riittävät maastoon.

edit. Ja niinkuin tuossa yllä sanottiin, niin kannattaa miettiä onko se täpäri oikea valinta. Jos lihaskuntoa riittää eikä selän kanssa ongelmia niin pelkkä etujousto riittää. Huoltokustannukset nousee täpärillä aika reilusti, ellei ole aikaa ja mielenkiintoa itse suorittaa.
 
Sähkiksestä katsoo ekana moottorin, noissa sama. Jousitus minun silmään vaikutti oikeen hyvältä molemmissa.
Tuo Superior? pistänyt kertaluokkaa paremmat osat.

Rungosta paha sanoa mitään, mutta Superior-merkistä ole ikinä kuullutkaan. Laadukkaat osat siis mutta runko kysymysmerkki. Cube taas on tunnettu merkki ja ehkä hitusen halvemmat osat, kuitenkin paremmin kuin riittävät maastoon.

edit. Ja niinkuin tuossa yllä sanottiin, niin kannattaa miettiä onko se täpäri oikea valinta. Jos lihaskuntoa riittää eikä selän kanssa ongelmia niin pelkkä etujousto riittää. Huoltokustannukset nousee täpärillä aika reilusti, ellei ole aikaa ja mielenkiintoa itse suorittaa.
Eipä normitäpärissä ole kuin jokusen vuoden välein takaiskarin huolto ekstraa. Tai sitten mulla on vain ollut hyvä tuuri. Vuodesta 1999 ollut 8 täpäriä ja niillä ajettu paljon. Viikkoja enskaa ympäri Eurooppaa, enskakisoja, hissipyöräilyä jne. Yhteenkään ei mitään linkuston laakereita tms. Vaihdettu.
 
Täpäri lisää kustannuksia huomattavasti vain, jos noudattaa valmistajien ilmoittamaa huoltoväliä, eli yleensä kerran vuodessa. Harva pyöräilee sillä pyörällä vuoden aikana niin paljon ja sellaisella intensiivillä, että sitä joustoa olisi mikään tarve joka vuosi huoltaa. Takaiskarin huolto maksaa jotain 100-200 euroa, jos ei tee itse.

Mutta jos ei maastoon ole tarkoitus mennä, niin jäykkäperällä pärjää varmasti oikein mainiosti. Toki jos on selkävikaa, kuten itsellä, niin täysjousto tuo siihen helpostusta.
 
Niin eihän sinne käytössä mitään pääse, kun akku on paikallaan, mutta kun akku irroitetaan, niin sitten voi päästä. Vesi ei tosiaan ehkä pahasta ole. Ehkä suomen talvet voi olla ongelmallisia, jos kontaktipinnoille tai akun kiinnityskohtiin pääsee lunta ja jäätä, että sen puolesta alapuolinen akku, tai rungon sisällä oleva akku on parempi mielestäni.

Ainakin noissa tarakakka-akuissa tahtoo lunta ja jäätä kertymään akun irti ollessa sen verran, ettei akku mene enää paikalleen.
Totta, eipä tullut edes mieleen tuo ongelma akun ollessa pois paikoiltaan.
 
Tuo maksuhomma Larunpyörään näköjään kannattaa varmistaa, että ei mene rahat ja jää ilman pyörää.
Pitää muistaa, että mikäli firma lopettaa toimintansa, niin myöskin takuut raukeaa käytännössä siihen. Tämän voisi ehkä osin välttää ostamalla taas luottokortilla, mutta ehkä helpompi valita firma, joka ei ole aivan henkihieverissä. Varsinkin kun tähän kaiken päälle tulee painetta näistä hallituksen linjauksista työsuhdepyöräedun puolesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 450
Viestejä
4 765 649
Jäsenet
77 460
Uusin jäsen
Mara.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom