Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Mikä olisi hyvä ns. starter pyörä tällaiselle isommalle kaverille(120 kg) pelkkään vapaa-ajan ajeluun. Lähinnä siis pientä matka-ajoa sora- ja asfalttiteitä, mutta satunnaisesti hyväkuntoisille metsäpoluillekin voisi eksyä. Aikaisemmin täällä on suositeltu tätä Bilteman mallia, mutta olisiko joku muu parempi? Irroitettava akku oikeastaan ainoa kriteeri, koska lämmintä säilytystilaa fillarille ei ole.

Budjetti varmaan 2k € luokkaa max. Ei nappaa oikein liioksi maksaa 6000 € fillarista, jolle ei mitään oikeeta käyttöä ole, kun ei sillä työmatkojakaan voi ajella. Huonosti on myöskään kivijalkaliikkeitä täällä päin, niin ei kauheasti testailemaan pääse.
 
Suosittelen efattiä, se tosin menee yli budjetista (3200€) mutta siinä on irrotettava akku enkä keksi näin parin kuukauden testaamisella siitä pahaa sanottavaa.
 
Yli 4800€ menevän joutuu maksamaan käsirahana.
Pitää laittaa infoa, kunhan saan päätettyä pyörän ja varusteet mitä tuli maksamaan kokonaisuudessaan.

Epassin kautta kaupat.
Oli näköjään väärää infoa alussa. Yli 4000€ ylittävän osuuden joutuu maksamaan itse. Sekä verkosta tilatessa ei saa tilattua yli 4000€ pyörää näillä näkymin.
 
Suosittelen efattiä, se tosin menee yli budjetista (3200€) mutta siinä on irrotettava akku enkä keksi näin parin kuukauden testaamisella siitä pahaa sanottavaa.
En oo oikein innostunut noista fatbikeista, kun kuvittelen, ettei nämä asfaltille ole oikein järkeviä.

Osaako joku sanoa onko tuossa Haibike Hardnine 4:ssa irroitettava akku vai ei? Yritin katsella tietoja, mutta löysin vaan tekstin "integroitu irroitettava", niin en ihan ymmärrä mitä tuolla tarkoitetaan. En oikein muutenkaan tiedä mistä näistä ylipäätään yrittäisi tietoa saada, kun täysin aloittelija näiden kanssa. Tätä ketjua yrittänyt selailla, mutta valtaosa tekstistä menee täysin ohi, kun taitaa olla vähän vakavempaa harrastelijaa täällä.

Edit. Youtubesta päätellen tuo Hardnine 4 akku olisi helposti irroitettavissa, mutta lataus pitäisi tehdä pyörässä kiinni ollessa? Oonko täysin hakoteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Youtubesta päätellen tuo Hardnine 4 akku olisi helposti irroitettavissa, mutta lataus pitäisi tehdä pyörässä kiinni ollessa? Oonko täysin hakoteillä.
Jos siinä on Bosch Powertube akku, niin kyllähän sen pitäisi voida ladata irrallaan.

Ja se integroitu irroitettava tarkoittaa sitä, että on pyörän runkoon integroitu akku, joka ei siis tule pyörän rungosta ulos, mutta joka on myös irroitettava. Eli akku menee pyörän rungon sisään.
FIT_Header_E-Bike_Akku_intern_oder_Extern_Akku_Integration_2000x600px_1920x1920.webp
 
En oo oikein innostunut noista fatbikeista, kun kuvittelen, ettei nämä asfaltille ole oikein järkeviä.

Nojoo kyllähän noi nappulat ärsyttävää rutinaa pitää asfaltilla mutta l1e-A luokan pyörissä on kaasukahva mikä on työmatkapyöräilyssä tosi kova juttu jos ei huvitakaan polkea kello 5.30 :D
 
Jos siinä on Bosch Powertube akku, niin kyllähän sen pitäisi voida ladata irrallaan.

Ja se integroitu irroitettava tarkoittaa sitä, että on pyörän runkoon integroitu akku, joka ei siis tule pyörän rungosta ulos, mutta joka on myös irroitettava. Eli akku menee pyörän rungon sisään.

Okei, kiitos tämä selkeytti asiaa. Ehkä tuo Hardnine on tällä hetkellä se varteenotettavin vaihtoehto.

Nojoo kyllähän noi nappulat ärsyttävää rutinaa pitää asfaltilla mutta l1e-A luokan pyörissä on kaasukahva mikä on työmatkapyöräilyssä tosi kova juttu jos ei huvitakaan polkea kello 5.30 :D

Joo, itsellä tosiaan ei työmatka-ajoon ole mitään käyttöä, kun voi melko yllättäenkin töissä tulla meno 100 km päähän, niin siinä ei edes kaasukahvat auta :D Vapaa-ajalla taas nimenomaan se polkeminen on se asia, miksi pyörää aloin edes harkitsemaan.
 
Jos siinä on Bosch Powertube akku, niin kyllähän sen pitäisi voida ladata irrallaan.

Ja se integroitu irroitettava tarkoittaa sitä, että on pyörän runkoon integroitu akku, joka ei siis tule pyörän rungosta ulos, mutta joka on myös irroitettava. Eli akku menee pyörän rungon sisään.
FIT_Header_E-Bike_Akku_intern_oder_Extern_Akku_Integration_2000x600px_1920x1920.webp
Juuri näin. Tosin on olemassa myös muutamia malleja, joista akku ei lähde irti ilman työkaluja. Tuo kannattaa varmistaa, jos ei ole tiedossa että fillaria säilytetään aina jossakin lämpimässä autotallissa tms, jossa sitä voi myös ladata.
 
Suosittelen efattiä, se tosin menee yli budjetista (3200€) mutta siinä on irrotettava akku enkä keksi näin parin kuukauden testaamisella siitä pahaa sanottavaa.
Efat:n takuualainen kantavuus 130kg eli siitä pois pyörän kokonaispaino (28kg), niin jää 102kg, joka ei riitä kysyjän painolle (120kg).

Onko kellä Best Gears Online with Local Warehouse Delivery :n myymiä pyöriä? Youtubessa BossManaatti kovasti niitä kehuu.
 
Efat:n takuualainen kantavuus 130kg eli siitä pois pyörän kokonaispaino (28kg), niin jää 102kg, joka ei riitä kysyjän painolle (120kg).

Tarkoittaako tuo sallittu maksimipaino siis kuljettajan ja pyörän yhteispainoa, eikä pelkästään pyörän päälle tulevan kuorman painoa? Nimittäin jos tuohon pitää pyörän paino huomioida mukaan, niin ei taida minun kokoiselle fillaria kovin helposti löytyäkään.
 
Maksimikuorma 130kg tarkoittaa pyörän päälle tulevaa kuormaa, eli kestää 130kg kuskin.
Maksimikuorma ja kantavuus on eri asia, jotkin pyörämerkit ilmoittaa kantavuuden juuri siten että paljonko on kokonaispaino (kuski + pyörä + tarvikkeet) eli kerrotaan mitä kiekot ja navat kestää.
 
Maksimikuorma ja kantavuus on eri asia, jotkin pyörämerkit ilmoittaa kantavuuden juuri siten että paljonko on kokonaispaino (kuski + pyörä + tarvikkeet) eli kerrotaan mitä kiekot ja navat kestää.
Ainakin maahantuoja sanoi että 130kg kuski saa tuolla ajaa takuun puitteissa...
 
Ainakin maahantuoja sanoi että 130kg kuski saa tuolla ajaa takuun puitteissa...
Jos tarkoitat efat, niin siellä tosiaan lukee ....
1683623791056.png


Muuten itsekin olisin tuommoisen tilannut, mutta jäi hiukan mietityttymään tuo ja se että "suomalaisuudesta" huolimatta kyseessä kiinaosista rakennettu pyörä yli 3k€.
 
Jos tarkoitat efat, niin siellä tosiaan lukee ....
1683623791056.png


Muuten itsekin olisin tuommoisen tilannut, mutta jäi hiukan mietityttymään tuo ja se että "suomalaisuudesta" huolimatta kyseessä kiinaosista rakennettu pyörä yli 3k€.

Kerro mikä pyörä ei ole tehty kiina/taiwan tai muualta sieltä olevista osista?

Niin väsynyt läppä kun vedotaan johonkin "valmistusmaahan" millä ei ole tänä päivänä mitään tekemistä laadun kanssa, ymmärrän jos tilataan Aliexpressistä pyörää niin laatu on silkkaa paskaa, mutta tuskin Suomalainen firma tuolla historialla mikä Rouvisilla on, alkaa pilaamaan mainettaan laaduttomalla tuotteella ja kannattaa muistaa että näitä on jo 5v ollut markkinoilla ilman vakavia puutteita tai vikoja. Samaan aikaan kiinasta ja taiwanista tulevista osista kasataan 5, 6 jopa 10k€ pyöriä ja ihmiset ostaa niitä hullun kiilto silmissä(Esimerkiksi Santa Cruz, rungot tehdään kiinassa tai taiwanissa).

Itse ostan pyörän sen mukaan mikä itselle on tarve ja mitä olen valmis maksamaan siitä, sitten on se että pitää olla Suomalainen kivijalkaliike, jossa pelaa huolto ja takuuasiat, saa tukea jos tarvetta ja ennen kaikkea, varaosat on suoraan hyllyssä tuossa 20min matkan päässä ja siellä se pyörä on tällä hetkelläkin vuosihuollossa.

Helkamaa katsoin, mutta pieni akku ja kalliimpi hinta ja Efatin 1000w ja 95nm moottorin takia valitsin Efatin ja hetkekään en ole katunut, ei ole shimanon moottorivikoja tai putoavia polkimia ja akku riittää pidemmälle kuin kuskilla jalat.

Toki jos haluaa bikepark+täysjousitetun pyörän niin silloin Efat ei ole oikea valinta, mutta eipä silloin ole mikään läskipyörä.
 
Viimeksi muokattu:
Kerro mikä pyörä ei ole tehty kiina/taiwan tai muualta sieltä olevista osista?

Niin väsynyt läppä kun vedotaan johonkin "valmistusmaahan" millä ei ole tänä päivänä mitään tekemistä laadun kanssa, ymmärrän jos tilataan Aliexpressistä pyörää niin laatu on silkkaa paskaa, mutta tuskin Suomalainen firma tuolla historialla mikä Rouvisilla on, alkaa pilaamaan mainettaan laaduttomalla tuotteella ja kannattaa muistaa että näitä on jo 5v ollut markkinoilla ilman vakavia puutteita tai vikoja. Samaan aikaan kiinasta ja taiwanista tulevista osista kasataan 5, 6 jopa 10k€ pyöriä ja ihmiset ostaa niitä hullun kiilto silmissä(Esimerkiksi Santa Cruz, rungot tehdään kiinassa tai taiwanissa).
Ei kannata hermostua :D

Lähinnä äkkiseltään osat vaikuttaa samoilta mitä saa jollain 1500-2000€ kun ostaa jostain esim. buybestgearin kautta. Monet osat on efat:ssä brändätty omalle nimelle, niin osien vertailu on hankalaa.
 
Ei kannata hermostua :D

Lähinnä äkkiseltään osat vaikuttaa samoilta mitä saa jollain 1500-2000€ kun ostaa jostain esim. buybestgearin kautta. Monet osat on efat:ssä brändätty omalle nimelle, niin osien vertailu on hankalaa.

En hermostu, kerron vain faktat.

Ethän sä nyt oikeasti vertaa Efattia johonkin noname kiinalaiseen verkkosivustoon :facepalm:

Kannattaa ymmärtää mitä kaikkia sitoumuksia suomalaisella yrityksellä on liiketoiminnan pyörittämiseen Suomessa.

Vaikuttaa siltä ettet ole edes koskaan nähnyt Efattia livenä kun vertaat sitä johonkin buybestgear:iin

:sdarra:
 
En hermostu, kerron vain faktat.
Kun haet pyöräsi huollosta, niin kysyppä samalla kuka heille tekee nuo moottorit.

En ole nähnyt efat:iä, kun ei niitä täällä 600km:n päässä ole missään nähtävillä/koeajettavissa. 3,3k€ on liikaa sokko-ostoksesta.
 
Kun haet pyöräsi huollosta, niin kysyppä samalla kuka heille tekee nuo moottorit.

En ole nähnyt efat:iä, kun ei niitä täällä 600km:n päässä ole missään nähtävillä/koeajettavissa. 3,3k€ on liikaa sokko-ostoksesta.

Kannattaa olla pyörävuokraamoihin yhteydessä, heillä usein Efatteja rivissä ja ne vuokraajat kenellä pyöriä on, selviää kun soittaa liikkeeseen ja kysyy eikä keksi tekosyitä internetissä mielikuvien perusteella. :tup:

Ei varmasti mikään maailman paras pyörä ja kompromisseja on tehty, mutta 3k€ mitä itse tuosta maksoin ja yli vuoden nyt ajanut niin paras hankinta heti prätkän jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Onko kellään kokemusta Canyon Pathline ON 4 SUV:sta? Vaikuttaisi hyvältä työmatkapyöräilyyn ja satunnaiseen ajoon maastopoluille.

 
Canyon on näköjään julkaissut uudistetut versiot Grand Canyon:ON sähköjäykkäperistä. Niistä mallisarjan kärkiversiossa On 9:ssä on ABS-jarrut.
Ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta olen kyllä skeptinen tarpeellisuudesta tai hyödyllisyydestä ilmeiseen hintalisään nähden.

Shimanon tekniikka on myös vaihtunut Boschin moottoriin.


Onko kellään kokemusta Canyon Pathline ON 4 SUV:sta? Vaikuttaisi hyvältä työmatkapyöräilyyn ja satunnaiseen ajoon maastopoluille.


Varmasti muuten ihan passeli, mutta kyllä näin 2023 alkaa ilmakeulat olemaan tuon hintaluokan pyörissä enemmänkin sääntö, tuossa on Suntourin kierrejousella oleva joka voi jättää tietyissä tilanteissa toivomisen varaa.
 
Varmasti muuten ihan passeli, mutta kyllä näin 2023 alkaa ilmakeulat olemaan tuon hintaluokan pyörissä enemmänkin sääntö, tuossa on Suntourin kierrejousella oleva joka voi jättää tietyissä tilanteissa toivomisen varaa.
Tätä voisi pitää vain pyöräilijäpaskana, mutta vähäiseen kokemukseen perustuen ainakin ympärivuotiseen käyttöön valitsisin ehdottomasti ilmakeulan. Ainakin vaimon pyörän Suntour on lähes jäykkä keula pakkasella. Todennäköisesti rasva on niin jäykkää ja varmaan joukkoon on päässyt vettäkin. Ilmakeulan toiminnassa en ole huomannut eroa pakkasellakaan. Jousitukselle olisi vielä talvella enemmän käyttöä kuin kesällä.
 
Canyon on näköjään julkaissut uudistetut versiot Grand Canyon:ON sähköjäykkäperistä. Niistä mallisarjan kärkiversiossa On 9:ssä on ABS-jarrut.
Ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta olen kyllä skeptinen tarpeellisuudesta tai hyödyllisyydestä ilmeiseen hintalisään nähden.
Magura CTE ABS
Paina molemmat jarrukahvat pohjaan ja Grand Canyon:ON 9 -pyörän lukkiutumaton jarrujärjestelmä huolehtii lopusta. Ei eturenkaan lukittumista, ei liukuvaa takarengasta.

Skeptisesti minäkin suhtaudun, mutta ei tuomita ennen kuin joku testaa. Joka tapauksessa tuntuu todella vieraalta ajatukselta, ettei takarengasta saisi jarrulla lukkoon.
 
Oli näköjään väärää infoa alussa. Yli 4000€ ylittävän osuuden joutuu maksamaan itse. Sekä verkosta tilatessa ei saa tilattua yli 4000€ pyörää näillä näkymin.
Jatketaampa vaikka tähän. Laitoin Canyonin Neuron On 6:n tilaukseen isommalla akulla.
hinta. 3539€

Pitää vaihtaa keula jossain vaiheessa sitten parempaan säästyneillä rahoilla.
Stealth väriäkään ei tietoa milloin on tulossa, joten valko/harmaa malli lähti tilaukseen.
Pitää kattoa tarviiko vaikka teipata mieleiseksi.
Onko ehdotuksia/kokemuksia valoista?
Esim. Sähköpyörän valo Light5 EB2000, Shimanoon, 2000 lm
O
 
Canyon Grand Canyon On:8 itsellä toissa kuun alesta ja toimi.

Hissitolppa olisi kiva lisä mutta sen saa vasta on:9:ssä.
Tilasin lopuksi tuon on:9 mutta vielä ei ole perille löytänyt.

En tiedä kävikö hyvä vai huono tuuri kun muutama päivä tilauksen jälkeen hinnat nousivat ja moottori muuttui boschiin. Hinnat nousi yllättävän paljon mutta olihan siinä speksissäkin muutosta myös esim ABS.

toivotaan että pyörä tulee hyvin perille eikä mitään varastosaldo sekoiluja käynyt.
 
Magura CTE ABS
Paina molemmat jarrukahvat pohjaan ja Grand Canyon:ON 9 -pyörän lukkiutumaton jarrujärjestelmä huolehtii lopusta. Ei eturenkaan lukittumista, ei liukuvaa takarengasta.

Skeptisesti minäkin suhtaudun, mutta ei tuomita ennen kuin joku testaa. Joka tapauksessa tuntuu todella vieraalta ajatukselta, ettei takarengasta saisi jarrulla lukkoon.

Voisi ajatella, että tuon saa appilla tms ohjelmoitua haluamakseen.
 
Tilasin lopuksi tuon on:9 mutta vielä ei ole perille löytänyt.

En tiedä kävikö hyvä vai huono tuuri kun muutama päivä tilauksen jälkeen hinnat nousivat ja moottori muuttui boschiin. Hinnat nousi yllättävän paljon mutta olihan siinä speksissäkin muutosta myös esim ABS.

toivotaan että pyörä tulee hyvin perille eikä mitään varastosaldo sekoiluja käynyt.

Shimanoissa ollut paljon ongelmia...

ABS nyt mun mielestä täysin turha pyörässä...
 

Tämä canyon vaikuttais kans hyvältä. Suht iso akku, shimanon ep8 moottori. Onko kokemuksia tästä pyörästä?

Alennuksessa ollut Canyon Neuron:on 7 on ollut nyt ajossa muutaman lenkin verran. Runkokokoa arvoin, kun Canyonin laskuri näytti M-kokoa, ja sitä kokoa jäykkäperäkin on, mutta vuokravehkeissä L on tuntunut myös hyvältä. Päädyin kuitenkin M-kokoon ja se on ihan ok ollut pienten säätämisten jälkeen. Toki satulatolppa on aika ylhäällä nyt. Satulatolpan korkeussäädön kiristysmomentti on aika pieni, mutta tuntui, että oikeaan momenttiin kiristettynä tolppa lähti hieman valumaan alas. Ehkä joku pitotahna auttaisi.

Hyvää pyörässä on yleiskäyttöisyys, se rullaa yllättävän hyvin, mutta pärjää myös maastossa. Renkaat (Nobby Nick) on ehkä vähän rullaavuuden ehdoilla valittu, aika ajoin toivoisi enemmän pitoa.

27,5 rengastuksella olevaan jäykkäperään verrattuna tuo ei ole mikään kovin ketterä peli.

Jousitus tuo mukavuutta, enkä kyllä maastoon tykkäisi lähteä sähköllä pomputtelemaan ilman takajoustoa. Hyvällä sorapinnalla ja asfaltilla jouston saa käytännössä täysin lukkoon. Jousitus lukossa ilman sähköjä tuolla pystyy hyvin pitämään matkavauhtia yllä.

Shimanon EP8-systeemi on pelannut hienosti ja tuntuma on hyvä Eco ja Trail -tiloissa. Boost on liian agressiivinen omaan makuun. Ennen ostopäätöstä tuli vuokrailtua muutamalla eri voimansiirrolla varustettua pyörää, ja tämä tuntui parhaimmalta niistä.

Neuron:ON9 ainakin on takarengas todella lähellä takalinkuston "vaakasiltaa" joten takalokareita on aika perseestä asentaa. Ei mahdu renkaan ja rungon väliin. Sähkömoottorin ja rungon väliin myös työntyy aika paljon paskaa. Muuten kyllä hyvä pyörä.

Tuo on totta, sopivasti jos on mutaa, niin se kertyy tuohon siltaan. Voisi kuvitella, että talvella saattaa olla samaa ongelmaa loskakeleillä.

Mutta tällänen siihen menee varmasti ihan kivasti, arvosteluissakin kehutaan sopivuutta neuroniin.

Juuri tämä tuli Verkkiksestä haettua, ja Neuron:onissa se ei mahdu renkaan ja tuon kyseisen sillan väliin. Muuten istuu hyvin. Toki maastoajossa kolisee, joten polkujen kuivuttua se taitaa ainakin lyhentyä. Eteen tuli MuckyNutz, joka on tuossa kuin hansikas.

1683698736743.png
 
Itselle tulee.nopeasti mieleen että takavaihtajan korvake ehkä turhan heikko.
 
On juu. Mutta meinasin shimanoita kun shimanolla yleensä sopii vaan omat osat keskenään
Ylempänä kysyttiin lisätietoa Shimanon keskiömoottorien ongelmista ja päätit osallistua keskusteluun takavaihtajan korvakkeella?:facepalm: Kumma, kun en pysynyt kärryillä.
 

Tämä canyon vaikuttais kans hyvältä. Suht iso akku, shimanon ep8 moottori. Onko kokemuksia tästä pyörästä?
Mulla on ollut tuo Neuron:ON 8 aika tasan pari vuotta, runsas 3000 km on sillä tullut rullailtua. Ainakin värivaihtoehdot näyttää muuttuneen, mutta en osaa sanoa onko jotain komponenttipuolella päivittynyt uuteen. Pääosin työmatkakäytössä ollut 80/20 sora/asvalttipinnalla ja satunnaista helpoilla poluilla ja pellonreunoissa rullailua. Asiansa se on tuossa hommassa ajanut, mutten nyt oikein osaa sanoa olenko supertyytyväinen tai mitenkään tyytymätön kokonaisuudessaan, kun ei ole mitään vertailupohjaa muista vastaavista pyöristä. Pyöräedun kauttahan tuo on, että tuskin omaa rahaani olisi valmis laittamaan tuota määrää kyseiseen pyörään.

Omassa käytössä suurin ero ennakkoajatusten ja käytännön välillä on ollut ehkä tuo 25 km/h tehostusraja tienreunaa pyöräillessä, eli tuo rohjo muuttuu tasaisella ja loivassa ylämäessä sen verran raskaaksi polkea ilman tehostusta, että käytännössä se nopeus rajautuu pitkälti tuohon tehostukseen. Niinkuin täällä ennen hankintaa puhuttiinkin, niin tuo sähköavustus on kyllä siltä osin avuksi, ettei tuosta polkutehon katoamisesta täysjoustoon tarvitse käytännössä huolehtia. Akku kestää itsellä sekalaisessa eco & trail -tehostuksen käytössä ehkä 50-70 km latauksella - ajotietokoneen range-mittari näyttää ihan höpöhöpölukemia täydellä akulla (eco-moodilla tyyliin 160 km). Siitä olen ehkä vähän pettynyt, kuinka huonosti näinkin kallista sähköpyörää voi hallita reaaliaikaisesti älylaitteella (esim. reaaliaikainen tietojen seuranta ja hallinta älypuhelimen näytöltä yms älypuhelimen mahdollistamat ominaisuudet loistavat poissaolollaan, erikseen otettavalla Bluetooth-yhteydellä voi kömpelösti säätää jotain asetuksia).

Se tuollaisen melko kalliin pyörän kanssa on ollut ikävää todellisuutta, etten sitä ole oikein pidemmiksi ajoiksi mihinkään uskaltanut jättää, vaikka käytössä onkin aina järeää U-lukkoa ja vaijeria.

1683803875463.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnosti muakin joskus hommata emaasturi, mutta stadissa ei vaan uskalla/halua jättää +2500 e fillaria mihinkään. Osaavat pirinaxut rullaa fillarin minuutissa, jollei siihen ole muistanut jättää 8 m Niilin krokoa ketjulla kiinni ;)
 
Se tuollaisen melko kalliin pyörän kanssa on ollut ikävää todellisuutta, etten sitä ole oikein pidemmiksi ajoiksi mihinkään uskaltanut jättää, vaikka käytössä onkin aina järeää U-lukkoa ja vaijeria.

Niinpä. Kotivakuutus yleensä korvaa jos et ole kovin kaukana (50 km?) kotoa, tietty siinä on omavastuu ja ikävähennykset. Toki pyörän pystynee myös vakuuttamaan erikseen kuten arvokellot ym. jolloin vakuuuus on voimassa joka paikassa.

En tiedä voisko tuollaiseen vakuutukseen hakea alennusta jos pyörässä on GPS paikannin tai hälytin.
 
Työsuhdepyörissä on yleensä rahoitusfirman vakuutus, joka ei välttämättä ole ehdoiltaan kotivakuutusta vastaava, vaikka siitä premiumia maksaakin. Kannattaa tarkistaa ehdot.
Meikäläisen työsuhdepyörä on ihan firman omaa omaisuutta. Rahoituksella ja leasingilla hommatut sitten saattaa olla juttu erikseen. Omilla vakuutuksilla siis mennään, mutta ei ne koskaan niin hyvät ole, etteikö pyörän varastetuksi tuleminen haittaisi.
 
Omilla vakuutuksella siis mennään, mutta ei ne koskaan niin hyvät ole, etteikö pyörän varastetuksi tuleminen haittaisi.
Tämä potenssiin sata. Voisin maksaa vaikka vähän enemmän sellaisesta vakuutuksesta, joka oikeasti korvaa vahingon niin ettei tunne tulleensa kusetetuksi sekä varkaiden että vakuutusyhtiön puolelta ja toisaalta ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä että ylipäätään tekee vahinkoilmoituksen. Mm. juuri fillarien kohdalla vakuutuksista saatavat korvaukset ovat ikävähennyksineen todellisuudessa ihan paskaa. Lopputulos on se, että jengi kuljettelee vakuutusten lisäksi mukana hillittömän painavia lukkoja ja raahaa fillareita yöksi parvekkeelle jne.

Sen lisäksi että Suomessa ilmasto rajoittaa suurimmalla osalla fillarointia 70% vuodesta, niin lopun ajasta haasteita tulee mm. juuri siitä, ettei tee mieli mennä fillarilla mihinkään, kun se kuitenkin pöllitään jos ei koko ajan päivystä itse vieressä. Eikä tämä valtion taloustilanne ainakaan tule parantamaan tätä kokonaisuutta.
 
Näissä varkauksissa on sellainenkin ikävä puoli, että jos saat toimeentulotukea, esim olet ostanut kalliihkon pyörän ja jäänyt työttömäksi ja pudonnut toimeentulotuelle tms. Tai vaikka kävisit ihan matalapalkka-alalla duunissa ja joudut hakemaan toimeentulotukea. Nyt jos joku varastaa pyöräsi (jolla suoritat esim arjen liikkumiset ja mahdolliset työmatkat jne), saat vakuutuksesta korvaukset, mutta tämä tarkoittaa sitä, että se vaikuttaa suoraan toimeentulotukeen, ja et saa sitä ennenkuin tuo korvaus on käytetty (vyörytetään niin monelle kuukaudelle kuin se laskennallisesti riittää). Menetit siis pyöräsi, eikä ole rahaa ostaa uutta (tt-tuella olevilla ei saa olla säästöjä), koska menetät saman verran tukina. Sama toki kaikissa vakuutuskorvauksissa. Jos esim. menetät omaisuutesi tulipalossa ja saat kotivakuutuksesta korvaukset, niin menetät toimeentulotuen, koska se vakuutuskorvaus katsotaan tuloksi.

Lisäksi tuossa on vielä sellainen hauskuus, että kun saat toimeentulotukea niin esim lääkkeesi maksetaan (maksusitoumus apteekkiin), mutta kun sen menetät pyörävarkauden vuoksi, niin joudut itse ne maksamaan tuolta ajalta kun vakuutuskorvaus poistaa tt-tuen, etkä saa niitä myöhemminkään takaisin. Tällöin polkupyörävarkaudesta tulee sinulle paljon haittaa, menetät pyöräsi, ei rahaa ostaa uutta, ja kaikenlisäski taloudellinen tilanteesi laskee jos joudut ostamaan tuolla ajalla lääkkeitä jne. Köyhimpien ei siis kannata edes hankkia vakuutuksia Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä potenssiin sata. Voisin maksaa vaikka vähän enemmän sellaisesta vakuutuksesta, joka oikeasti korvaa vahingon niin ettei tunne tulleensa kusetetuksi sekä varkaiden että vakuutusyhtiön puolelta ja toisaalta ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä että ylipäätään tekee vahinkoilmoituksen. Mm. juuri fillarien kohdalla vakuutuksista saatavat korvaukset ovat ikävähennyksineen todellisuudessa ihan paskaa. Lopputulos on se, että jengi kuljettelee vakuutusten lisäksi mukana hillittömän painavia lukkoja ja raahaa fillareita yöksi parvekkeelle jne.

Sen lisäksi että Suomessa ilmasto rajoittaa suurimmalla osalla fillarointia 70% vuodesta, niin lopun ajasta haasteita tulee mm. juuri siitä, ettei tee mieli mennä fillarilla mihinkään, kun se kuitenkin pöllitään jos ei koko ajan päivystä itse vieressä. Eikä tämä valtion taloustilanne ainakaan tule parantamaan tätä kokonaisuutta.

Eikös tuollaiselle saa erikseen jonkun "arvotavara" vakuutuksen? Toki maksaa enemmän kuin perus kotivakuutus...

Omassa pyörässä on liikenne+osakasko (juuri varkauksien varalle) ja ainakin vakuutusyhtiö sanoi että ikävähennykset ei ole niin rajut kuin perus kotivakuutuksessa... Tiedä sitten...
 
Mä kyselin LähiTapiolan vakuutuksesta ja vuodenvaihteessa päivittyi ainakin tämä joku "laajakotivakuutus" niin että kotona jos varastetaan 15 tuhatta raja YHDELLE. Jos viedään lukittuna jostain (Suomessa) kun olet reissussa niin Max. 10 tuhatta eli kaksi kallista pyörää alkaa olla jo rajoilla koska tämä lasketaan koko pottiin ei kappaleina.

Sitten se että mikäli kuljetat pyörää niin peräkärrystä, teltasta jne jne varastettuna vain 5000e ja ilmeisesti koskee myös kuljetustelinettä mutta sitä en sitten tiedä jos LUKITTUNA telineessä, teltassa koska muutenhan pyörä kannattaa aina irrottaa telineestä ja siirtää viereiseen tolppaan, puuhun koska saat rahat vakuutuksesta :whistling:

Kuljetuksessa tulee sitten myös mahdolliset kuljetusvälineen vakuutukset. Esim. Jos pudotat pyörän kuljetuksen aikana niin en edes yritä arvata mistä se korvataan.
 
Viimeksi muokattu:
Työnantajalta saisi työsuhdepyörän ehdotelkaapa hyviä malleja hintaluokassa 2000-2500€:

Kriteerit:
- Pitää täyttää työsuhdepyörän vaatimus, eikös tässä ollut tämä 25km/avustus ja max 250w moottori?
- Mielellään maasto tai gravel tyyppinen, ei "kilpapyörää"
- Canyon vaikuttaa nopealla vilkaisulla aika hyvältä vaihtoehdolta?
- Sähköpyörä
- Saatavuus järkevä eli ei mitään "odotettu toimitus syyskuussa"
 
Tämä potenssiin sata. Voisin maksaa vaikka vähän enemmän sellaisesta vakuutuksesta, joka oikeasti korvaa vahingon niin ettei tunne tulleensa kusetetuksi sekä varkaiden että vakuutusyhtiön puolelta ja toisaalta ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä että ylipäätään tekee vahinkoilmoituksen. Mm. juuri fillarien kohdalla vakuutuksista saatavat korvaukset ovat ikävähennyksineen todellisuudessa ihan paskaa. Lopputulos on se, että jengi kuljettelee vakuutusten lisäksi mukana hillittömän painavia lukkoja ja raahaa fillareita yöksi parvekkeelle jne.

Sen lisäksi että Suomessa ilmasto rajoittaa suurimmalla osalla fillarointia 70% vuodesta, niin lopun ajasta haasteita tulee mm. juuri siitä, ettei tee mieli mennä fillarilla mihinkään, kun se kuitenkin pöllitään jos ei koko ajan päivystä itse vieressä. Eikä tämä valtion taloustilanne ainakaan tule parantamaan tätä kokonaisuutta.
Ja sitten ihan käytännön tasolla se, että vaikka kuvitellusti saisit koko pyörän ostohinnan korvauksena takaisin, niin se uusi korvaava vastaava pyörä pitää silti etsiä ja hankkia jostain. Jos pyörä on arjen liikkumisväline päivä- tai lähes päivätasolla, niin koituuhan tuosta automaattisesti ihan hitonmoinen ylimääräinen show. Ja siihen päälle se, että sitä omaa pyörää vastaavaa mallia ei ihan automaattisesti löydy varastosta siitä lähimmästä fillariliikkeestä tai edes välttämättä mistään verkkokaupasta.
 
Onkos jollakulla GZR Pedelec Plus katkonut takakiekon pinnoja? Mikäli oikein muistan keskusteluista, tuo taitaa olla jonkinlainen tyyppivika. Itse huomasin työmatkalla, että takarengas alkoi vemputtamaan ja tuo paljastui syyksi. Verkkokauppa toimittaa noita lähimpään liikkeeseen, mutta ottaa useampia päiviä. Onko tietoa saako noita suoraan jonkun liikkeen hyllystä Pirkanmaa-Kanta-Häme-akselilla?
Tämä saaga päättyi siihen, että Verkkiksellä meni pari viikkoa pinnoja toimitellessa. Minulla paloi pinna, kun ensimmäisen kuukauden aikana pyörä oli jo toista kertaa lavetilla (pakasta vedettynä oli kiero kampi), joten purettiin kauppa.

Onko suosituksia vastaavasta taittovehkeestä, joka kestäisi käyttöä?
 
olisi hakusessa sellainen sähköpolkupyörä jolla voisi polkea yli 25km/h. Eli pitäisi olla kevyt polkea ja kyky ylittää polkemalla tuon sallitun rajan, niin saa laillisesti ajaa ylinopeutta? Elikkä pelkällä sähköllä polkematta se kulkisi sen tasan 25 km/h, mutta sen jälkeen ku alkaisin viellä polkemaan voisin ajaa vaikka 35 km/h
 
olisi hakusessa sellainen sähköpolkupyörä jolla voisi polkea yli 25km/h. Eli pitäisi olla kevyt polkea ja kyky ylittää polkemalla tuon sallitun rajan, niin saa laillisesti ajaa ylinopeutta? Elikkä pelkällä sähköllä polkematta se kulkisi sen tasan 25 km/h, mutta sen jälkeen ku alkaisin viellä polkemaan voisin ajaa vaikka 35 km/h
Jokainen sähköpyörä markkinoilla pystyy tuohon, jos reisissä on jerkkua tarpeeksi.
 
Jokainen sähköpyörä markkinoilla pystyy tuohon, jos reisissä on jerkkua tarpeeksi.
Kiitos. Itseäni häiritsee kun sähköpotkulaudalla menen ja välillä isot polkupyörät ajavat ohi. Niin pitää itsekki ostaa sellainen niin pääsen niiden ohi ajamaan.

Se on muutenkin turvallisemman näköistä menoa tuollaisilla nopeuksilla kuin pienillä sähköpotkulaudan renkailla ja se että saa myös istua ja pitää tukevasti kiinni.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 073
Viestejä
5 061 902
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom