Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
Minulle tuli vaihdossa sähkötäpäri. Vedin sen atomeiksi jo ennen ensimmäistäkään polkaisua kun tiesin että sillä oli ajettu DHta. Pari "pikku" juttua tuli esiin.
- Vannenauhat oli paskottu jollain ruuvarilla tms. ja litkut oli tukkinut vanteen sisäosan lähes kokonaan. Uudet vannenauhat laitoin.
- Navat oli täynnä hienoa hiekkaa ja takanapa oli kasattu väärin ja irtokuulalaakereista muutama jo haljennut. Uudet laakerit ja putsaus.
- Stemmi oli kiristetty Venäläisellä momentilla ja yksi pultti poikki sekä haarukan kaulaputkessa painaumat. Laitoin lyhemmän stemmin jonka olisin muutenkin tehnyt.
- Onneksi otin myös polkimet auki. Toisessa oli akselin päässä oleva mutteri korvattu eri kierteisellä ja vedetty väkisin kiinni. Lähti käsin irti ja polkimet roskiin (suht kalliit DH polkimet).
- Akun kiinnitys oli paskottu. Ostin uuden Saksasta.
- Linkkujen ruuvit oli kiristetty Venäjämomenttiin. Miehekäs naksahdus kuului joka kerta kun auki sai.
- Takaiskarin huolto oli mennyt ns. wituiksi (Tampereen Sportax kuitti kuukausi aikaisemmin). Uusi tiivistesarja ja uudet öljyt kun vanhat oli päässyt asennusvirheen vuoksi väärälle puolelle.
- Etuiskarissa jotain moottoriöljyä joka oli tuhonnut stefat ja jäykkää kuin mikä. Löytyi hyllystä onneksi tiivistesarja.
- Penkin toinen kiinnitysrauta oli katkeamaisillaan (läski kuski?). Laitoin uuden penkin jonka olisin vaihtanut anyway.
- Toisessa vannesarjassa oli tehty ghetto Boost konversio joka ei matchannut jarrusatulan kanssa. Laitoin oikeat adapterit.
- Kun otin keulan irti niin huomasin että laakerit ja laakerikupit olivat aivan loppu johtuen siitä hienosta hiekasta jota oli sielläkin. Hiekka + liian kireälle vedetty pääty cap = molemmat uusiksi.
Tässä pari kohtaa mitä nyt tuli mieleen. En ihmettele miksi tuon pyörän ostaja sen minulle dumppasi. Häntä oli vähän kusetettu tai sitten se myyjä oli vain käsi eikä tajunnut että tekee asiat väärin. Myös Sportaxin kuiteista päätellen voi myös sinne suuntaan laittaa vähän palautetta mm. keulan täyshuolto juuri tehty yms. Tosin menivät konkkaan juuri...
Itse tiesin mihin olen ryhtymässä ja otin projektin haasteena sekä tallista löytyy osaa jos toistakin valmiiksi niin mulle ihan mielenkiintoinen kohde.
Haluan vain varoittaa että jos et tiedä täysjoustopyörästä mitään käytettyä ostaessa niin lue allaolevat neuvot.
1. Maalipinta EI OLE tärkein kriteeri pyörää katsoessa. Se on tasan viimeisin mitä katsotaan. Ja vaikka se näyttäisi hyvältä niin todennäköisesti se on saanut WD-40 pinnan tuntia aikaisemmin tms.
2. Tsekkaa pyörä ilmassa vanteiden sivuliike. Jos klappia vähänkään niin ei ole mikään Sunnuntaikirkkopyörä kyseessä.
3. Älä usko mitään mitä myyjä kertoo. Kuitit huolloista voi olla toisesta pyörästä yms.
4. Katso etukäteen minkälaiset osat siinä on ollut uutena myydessä. Jos uudessa pyörässä on ollut RS Yari keula ja siinä on nyt halpis Suntour tms. niin tämä on hyvä tietää koska keulat maksavat 4-800 Euroa pelkästään n. 4k pyörissä.
5. Jos mahdollista nostaa huoltotelineelle niin ota takaiskari yläpäästä irti ja liikuta linkustoa. Huollon puute näkyy kyllä heti.
6. Pyörä huoltotelineellä tsekkaa vanteiden suoruus pyörittämällä ja sihtaamalla haarukan välistä (huom rengas voi vipottaa ja yleensä normalia mutta vanne ei). Tsekkaa myös pingaamalla pari pinnaa kynnellä. Jos pahasti pielessä niin kertoo rajusta kohtelusta.
Tässä ihan pari pikkujuttua. Korostan sitä että pyörä ei ole mikään auto jossa ostaja ihastuu kiiltävään maalipintaan (kuten suomalaiset yleensä), vaan sen tekniikka ja toiminta on oleellisinta.