Oli tässä viikonloppuna työmatka toisella paikkakunnalla ja toisena päivänä ennen töiden alkua kävin joutessani koeajamassa täysjoustoista Trekin sähköpyörää. Aiempaa kokemusta sähköavusteisista, eikä liiemmin täysijoustoisistakaan ollut, niin alkuun oli vähän totuttelemista pyörän käsittelyyn. Hymyssä suin sai huristella menemään avustuksen rajoilla paikoista, joissa olisi omalla luomulla etujoustoläskillä päässyt ehkä puolella nopeudella ja huomattavasti kovemmalla hikoilulla(ei pysynyt paita kuivana sähkölläkään). Kunnoltani en ole huippuluokkaa, mutta pitäisin kuitenkin itseäni kokeneehkona pyöräilijänä.
Sitten tuli aika hidastaa vauhtia.. Koko käden kahvoilla rystyset valkoisina puristaen sai yhdistelmän (n.20kg pyörä + 100kg kuski reppuineen) hidastumaan. Aivan käsittämätöntä miten voi 4000+ hintaluokan vehkeissä olla sellaista kuraa. Ihan jo brändäyksen kannalta ja etenkin turvallisuusnäkökulmasta pitäisin valmistajana hyvinkin tärkeänä laittaa pyörään kunnon jarrut, sähköllä kun kokematonkin pyöräilijä pääsee liikkumaan kovalla nopeudella maastossa.
Jos mietitään että halvat kelvolliset jarrut maksaa etu+taka settinä kuluttajalle siinä 100€ pinnassa, niin valmistajalle niiden hinta tuskin on puoltakaan tuosta. Laittakoot sitten vaikka hintalappuun satasen lisää, tuskin tuntuu 4k+ hintaluokan pyöriä ostavilla missään.
Ei sillä että harrastajalle osien päivitys olisi mikään ongelma, eikä tarkoituksenani ole nillittää siitä, että rahalla saa parempia osasarjoja. On vain kummallista että muuten hyvin laadukkaanoloisessa ja osiltaan tasapainoisessa tuotteessa on tingitty siitä lähes halvimmasta ja käyttöturvallisuuden kannalta olennaisimmasta osasta eniten.
Lopuksi vielä, tuli aivan järjetön kuume taas uuden pyörän ostoon.
Hankintaa varten vain saisi myydä entiset pois ja varmaan auton myös.