Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Litiumakut kuitenkin kuluvat siitä, että ne ovat kokoajan täynnä. Jos tykkää ladata 20 %-yksikköä kerrallaan, se kannattaisi ladata 60 %:sta 80 %:iin, eikä 80:stä 100:aan. Harva jaksaa varmaankaan kärkkyä akkunsa vieressä irrottaakseen sen sopivassa kohdassa latauksesta, joten parempi on antaa varauksen tippua reilummin ennen uutta latausta.
Tämmöisellä autistisella akun kyttäämisellä ei saavuta mitää mitattavissa olevaa lisähyötyä. Turha käytää aikaa näiden miettimiseen.
 
Mikähän olisi järkevä sähköpyörä kesä/talvi työmatkapyöräilyyn budjetti siinä 2500 euron hujakoilla. Työmatka on 12km per suunta. Joku haibike?
 
Tämmöisellä autistisella akun kyttäämisellä ei saavuta mitää mitattavissa olevaa lisähyötyä. Turha käytää aikaa näiden miettimiseen.
Vähällä saa autismi-diagnoosin, jos siihen riittää ehdottaa, että lataisi mieluummin silloin kun akku on melkein tyhjä, sen sijaan että lataisi jokaisen lyhyenkin ajelun jälkeen o_O

Litiumakun pitäminen jatkuvasti lähes täytenä kuluttaa akkua todella paljon nopeammin kuin latauksen päästäminen alemmaksi. Käytännön esimerkkinä jatkuvasti latauksessa oleva työläppäri: vuodessa akku on menettänyt yli puolet kapasiteetistaan. Toistunut tähän mennessä neljällä läppärillä. Kotona lataan silloin kun akku on tyhjenemässä ja akut ovat kestäneet vuosia.
 
Vähällä saa autismi-diagnoosin, jos siihen riittää ehdottaa, että lataisi mieluummin silloin kun akku on melkein tyhjä, sen sijaan että lataisi jokaisen lyhyenkin ajelun jälkeen o_O

Litiumakun pitäminen jatkuvasti lähes täytenä kuluttaa akkua todella paljon nopeammin kuin latauksen päästäminen alemmaksi. Käytännön esimerkkinä jatkuvasti latauksessa oleva työläppäri: vuodessa akku on menettänyt yli puolet kapasiteetistaan. Toistunut tähän mennessä neljällä läppärillä. Kotona lataan silloin kun akku on tyhjenemässä ja akut ovat kestäneet vuosia.
Paremmissa laitteissa (läppärit mukaanlukien) akkua ei ladata jatkuvalla syötöllä, vaikka ne olisivatkin laturissa/telakassa koko ajan kiinni, mutta kuten jo aiemminkin mainittiin, se on totta että pidemmissä säilytyksissä suositus on että varaus olisi luokkaa 70-80%. Päivittäinen lataaminen ei akkua kuitenkaan havaittavasti kuluta, mutta olisi hyvä kuitenkin päästää akun varaus putoamaan välillä alemmaksikin. Suojauksista johtuen akkuja ei ajamalla saa liian tyhjäksi, jos ei sitten fillarin tekniikka ole jotain halpiskamaa.
 
Vähällä saa autismi-diagnoosin, jos siihen riittää ehdottaa, että lataisi mieluummin silloin kun akku on melkein tyhjä, sen sijaan että lataisi jokaisen lyhyenkin ajelun jälkeen o_O

Litiumakun pitäminen jatkuvasti lähes täytenä kuluttaa akkua todella paljon nopeammin kuin latauksen päästäminen alemmaksi. Käytännön esimerkkinä jatkuvasti latauksessa oleva työläppäri: vuodessa akku on menettänyt yli puolet kapasiteetistaan. Toistunut tähän mennessä neljällä läppärillä. Kotona lataan silloin kun akku on tyhjenemässä ja akut ovat kestäneet vuosia.

En kanssa ymmärrä miksi noiden akkujen pitäisi olla tykätä lyhyen ajonkin jälkeen täyteen lataamisesta, juurikin noilla perusteilla mitä litiumakuista on aiemmin sanottu. Jossei sitten ole jätetty ”reservikapasiteettia”.
 
IMG_20190710_120300.jpg


Mulla on tämmönen kinneri, jossa on lisävarusteena jousitettu satulatolppa.

Kysymys: mikä on hissitolppa josta niin puhutaan?
 
Eli dropperi. Maastopyörissä jos kerran omistanu, ei voi olla enään ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt kallistumassa joku Haibike hardnine 4.0 tai hardnine 2.0 pyörään. Suurin merkittävä ero noissa on tuo moottori. 2.0 on Yamaha PW-SE ja 4.0 Bosch Performance CX. Täällä paljon puhutaan tuosta Boschin vastaustamisesta yli 25 km/h nopeuksilla. Onko siis tuo PW-SE moottori parempi työmatkapyöräilyyn?
 
Olen nyt kallistumassa joku Haibike hardnine 4.0 tai hardnine 2.0 pyörään. Suurin merkittävä ero noissa on tuo moottori. 2.0 on Yamaha PW-SE ja 4.0 Bosch Performance CX. Täällä paljon puhutaan tuosta Boschin vastaustamisesta yli 25 km/h nopeuksilla. Onko siis tuo PW-SE moottori parempi työmatkapyöräilyyn?

Vastaan internetlähteisiin perustuen, että on. Yamahaa myös itse koeajanut ja oli hyvä moottori myös 25 km/h jälkeen. Suosittelen Yamahaa, Brosea (kallis) tai Shimanoa tai jos työmatkapyöräilyä niin Bosch Active -line plus mallistot tms.
Ja Bosch CX on täysin uusi 2020, jossain jo myynnissä.
 
Vastaan internetlähteisiin perustuen, että on. Yamahaa myös itse koeajanut ja oli hyvä moottori myös 25 km/h jälkeen. Suosittelen Yamahaa, Brosea (kallis) tai Shimanoa tai jos työmatkapyöräilyä niin Bosch Active -line plus mallistot tms.
Ja Bosch CX on täysin uusi 2020, jossain jo myynnissä.
Jännä suositus Boschin kohdalla, kun tuo Active line on käytännössä vain tehottomampi ja heiveröisempi versio CX:stä. Uusissa Boschin moottoreissa avustamattoman tilan vastustusta on vähennetty, mutta kuten olen aiemminkin sanonut, ihmiset kokevat sen kovin eri tavoin ja ilmeisesti malleissakin on jotain pieniä eroja. Ei kannata missään nimessä hylätä Boschia nettimutuilun perusteella, eli rohkeasti vaan johonkin fillariliikkeeseen testaamaan. Minä olen ajellut työmatkoja ja vapaa-ajan kurvailuita Boschin elektroniikalla varustetulla Trekillä tyytyväisenä about 8000 km (josta merkittävä osa ilman avustusta), eikä ole mitään valittamista, päinvastoin.

Mikään noista isoista valmistajista ei ole huono ja kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Käyttötarpeet ja omat mieltymykset ratkaisevat enemmän. Ja osaltaan myös lompakon paksuus.
 
Ei nyt pelkkää nettimutua ole se Bosch CX vastustus, kun pyörälehtikin sen testasi ja totesi olevan olemassaoleva asia. Löytynee googlella numero, en muista itse tarkalleen.
 
Ei nyt pelkkää nettimutua ole se Bosch CX vastustus, kun pyörälehtikin sen testasi ja totesi olevan olemassaoleva asia. Löytynee googlella numero, en muista itse tarkalleen.
Joo, totta se on ja siitä on juttua tarkemmin taaempana ketjussa testilinkkien kanssa, mutta se on sitten eri asia kuinka merkittävä se vastus on kenellekin. Minulla on fillarissa se tavallinen Bosch performance line -moottori (ei siis CX), jonka vastustus on käytännössä merkityksetön. CX:ssä vastustusta saattaa olla enemmän, vaikka en sitä kaverin fillaria testatessa sen kummemmin huomannut (kun en erityisesti siihen kiinnittänyt huomiota).

Edelleen olen sitä mieltä, että aika autistista on meno, jos tuon vuoksi jättää Boschin pois vaihtoehdoista, varsinkin kun tekniikka on muuten kokonaisuutena niin pätevää. Kannattaa käydä koeajamassa, ei se ole sen kummempaa. Nykyään noita on aika hyvin tarjolla fillariliikkeissä, paitsi Brosea (ja Yamahaa), joita selvästi vähemmän.
 
Vähällä saa autismi-diagnoosin, jos siihen riittää ehdottaa, että lataisi mieluummin silloin kun akku on melkein tyhjä, sen sijaan että lataisi jokaisen lyhyenkin ajelun jälkeen o_O

Litiumakun pitäminen jatkuvasti lähes täytenä kuluttaa akkua todella paljon nopeammin kuin latauksen päästäminen alemmaksi. Käytännön esimerkkinä jatkuvasti latauksessa oleva työläppäri: vuodessa akku on menettänyt yli puolet kapasiteetistaan. Toistunut tähän mennessä neljällä läppärillä. Kotona lataan silloin kun akku on tyhjenemässä ja akut ovat kestäneet vuosia.
Suurin tekijä taitaapi olla lämpötila. Läppärin tapauksessa akun täynnä pitäminen vanhentaa sitä erityisen nopeasti juuri sen takia, että ulkopuolinen(ei akun purkamisesta tai lataamisesta syntyvä sisäisen resistanssin mukainen, vaan läppärin CPU:n ym. kulutuslaitteiden tuottama) lämpö nostaa akuston lämpötilaa käytössä, ja tekee sitä vielä hyvin pitkiä aikoja. Tietenkin jatkuva varaustila ja lämpötila vaikuttavat ikääntymiseen yhdessä ja valitettavasti synergistisellä yhteisvaikutuksella, mutta normaalioloissa pitkälle päästään(äkkikuolemat vältetään) sillä, että jompikumpi on kohtuullisissa lukemissa.

Taskulampun litiumioniakut kestävät nähdäkseni mainiosti 3 vuotta kevyttä käyttöä ilman että niiden kapasiteetti juuri vähenee, vaikka aika usein ne ovatkin latauksen jälkeen pitkään kokonaan tai lähes käyttämättä. Varaustila on joka tapauksessa keskimäärin hyvin korkealla - väittäisin että yli 80% ajasta yli 4,1 volttia. Toki syklejäkin tulee paljon vähemmän kuin läppärin tai puhelimen akkuun, mutta syklithän eivät näytä olevan ongelma monissa nopeasti kuolevissa akuissa kuten työläppärissäsi. Ne taskulampun kennot kun pysyvät lähes koko ikänsä huoneenlämpöisen "viileinä", ja silloinkin kun kovassa käytössä vähän pääsevät ulkoisesta lämmöstä kuumenemaan, ovat jo hieman purkautuneita, eivätkä varsinkaan latauksessa.

Fillarin tai potkulaudan akusto ei sekään tavallisesti altistu ulkopuoliselle lämmölle ainakaan siinä määrin kuin läppärin. Ehkä aurinko porottaa ulkopysäköinnissä, mutta ainakaan siinä ei ole pikku patterin ympärillä verrattain isoa koteloa täynnä lämpöä tuottavaa elektroniikkaa ja 50-asteista ilmaa. Eikä akun pitäisi olla täysi siinä vaiheessa kun ulos säiden armoille pysäköidään. Kun ajoneuvo tai siitä irrotettu akku laitetaan lataukseen(yleensä kai varjoisessa huoneenlämpöisessä sisätilassa tai tätä viileämmässä kellarissa), akkua ei lämmitä mikään muu kuin akkujen olematon sisäinen lämpö ja marginaalisesti lataus- ja valvontaelektroniikka. Jotta tilanne olisi vertailukelpoinen läppäriin, pitäisi akuston ympärillä pöhistä koko latausajan ja muun johtoon kytketyn ajan joku turha kulutuslaite, vaikkapa 200 watin pakkasvahtilämmitin.

Jätetään nyt huomiotta se, että sylinterimäiset nykyaikaiset 18650-akut etenkin vain 4,2 volttiin ladattavina ovat karskin kestäviä verrattuna tiukasti kapasiteetti-paino-optimoituihin elektroniikan akkuihin. Pointti säilyy silti samana.
 
Alkoi riepomaan kun kaupassa käydessä ei pyörän kyytiin mahtunut mitään, joten täytyi ostaa fillari johon mahtuu juomat kyytiin. Ostin ebaysta aikuisten kolmipyörän ja siihen Yose Powerista sähköistyssarjan. Toistaiseksi vielä käytössä vanhan pyörän helvetin iso ja painava akku, mutta se vaihtuu vielä litiumakkuun.

On kyllä hurja peli ajella ja takakoriin mahtuu hyvin ostokset tai muuta roinaa. Tämä kyllä korvaa hyvin auton lyhyemmillä matkoilla, jos vain säät sallii.

katso liitettä 264306

Noissa ei muuten mitään vikaa, mutta helvetin rumia
 
Joo, totta se on ja siitä on juttua tarkemmin taaempana ketjussa testilinkkien kanssa, mutta se on sitten eri asia kuinka merkittävä se vastus on kenellekin. Minulla on fillarissa se tavallinen Bosch performance line -moottori (ei siis CX), jonka vastustus on käytännössä merkityksetön. CX:ssä vastustusta saattaa olla enemmän, vaikka en sitä kaverin fillaria testatessa sen kummemmin huomannut (kun en erityisesti siihen kiinnittänyt huomiota).

Edelleen olen sitä mieltä, että aika autistista on meno, jos tuon vuoksi jättää Boschin pois vaihtoehdoista, varsinkin kun tekniikka on muuten kokonaisuutena niin pätevää. Kannattaa käydä koeajamassa, ei se ole sen kummempaa. Nykyään noita on aika hyvin tarjolla fillariliikkeissä, paitsi Brosea (ja Yamahaa), joita selvästi vähemmän.
Testasin viikonloppuna CX:ää ja Active Lineä back-to-back ja oli se CX:n vastus ainakin minulle merkittävästi suurempi (lue: iso miinus). Testasin myös Brosea, Shimanon 5000:sta ja Ebikemotionia, joista Ebikemotion (Orbea Gain F30) oli täysin vastukseton ja muutenkin ihan sleepperi. Sen moottorin käytös oli kuitenkin aika hyökkäilevä, eikä akkuakaan saa irti talvilatausta varten.

Itse aion ainakin osan matkoista ajaa ilman apua (kiva sää, mukava myötätuuli jne), joten pidät tuota vastuksettomuutta vähän normaalia isommalla arvolla. Mutta jos aikoo ajaa 100% avustuksella <27 km/h niin se ja sama paljonko se vastustaa.

Ostan kyllä varmaan Specializedin Brosella, joka joustokeulaa lukuunottamatta sai rastin ruutuun joka kohtaan. Ehkä sitä keulaakin oppii arvostaan talvella jäisiä uria ryttyyttäessä.
 
Testasin viikonloppuna CX:ää ja Active Lineä back-to-back ja oli se CX:n vastus ainakin minulle merkittävästi suurempi (lue: iso miinus). Testasin myös Brosea, Shimanon 5000:sta ja Ebikemotionia, joista Ebikemotion (Orbea Gain F30) oli täysin vastukseton ja muutenkin ihan sleepperi. Sen moottorin käytös oli kuitenkin aika hyökkäilevä, eikä akkuakaan saa irti talvilatausta varten.

Itse aion ainakin osan matkoista ajaa ilman apua (kiva sää, mukava myötätuuli jne), joten pidät tuota vastuksettomuutta vähän normaalia isommalla arvolla. Mutta jos aikoo ajaa 100% avustuksella <27 km/h niin se ja sama paljonko se vastustaa.

Ostan kyllä varmaan Specializedin Brosella, joka joustokeulaa lukuunottamatta sai rastin ruutuun joka kohtaan. Ehkä sitä keulaakin oppii arvostaan talvella jäisiä uria ryttyyttäessä.
Uudempi Active Line vastustaa vähemmän kuin edeltäjänsä. Oliko myös se CX uusinta versiota? En ole sitä itse päässyt testaamaan, joten en tiedä sen toiminnasta käytännössä. Vaimoon fillarissa on tuo uusin Active Line ja sitä olen käynyt testaamassa, mutta vanhaa versiota en ole kokeillut, eli tuo kommentti uuden version vähemmästä vastustuksesta perustui nettiartikkeleihin ja mainosmiesten juttuihin.

Minä tosiaan ajan omalla fillarilla pääsääntöisesti aina avustusrajan yläpuolella, enkä omassa fillarissa kärsi vastustuksesta millään tavalla. Avustus astuu kuvioihin vain ylämäissä ja silloin jos ei jaksa painaa niin kovaa.
 
Alkoi riepomaan kun kaupassa käydessä ei pyörän kyytiin mahtunut mitään, joten täytyi ostaa fillari johon mahtuu juomat kyytiin. Ostin ebaysta aikuisten kolmipyörän ja siihen Yose Powerista sähköistyssarjan. Toistaiseksi vielä käytössä vanhan pyörän helvetin iso ja painava akku, mutta se vaihtuu vielä litiumakkuun.

On kyllä hurja peli ajella ja takakoriin mahtuu hyvin ostokset tai muuta roinaa. Tämä kyllä korvaa hyvin auton lyhyemmillä matkoilla, jos vain säät sallii.

Tuli heti mieleen Sam Pilgrim testivideo :D

 
Sieltä taas vähän lisää ongelmia pääkaupunkiseudulle sähköpotkulautojen lisäksi:

Helsinkiin ilmestyi tuliteriä ”jymysähköpyöriä”, joilla voi ajaa jopa 45 km/h – poliisitarkastaja jyrähtää menopeleistä, jotka eivät oikeastaan ole pyöriä

Varmaan tosi moni ajelee näillä liikennesääntöjen mukaisesti. :D
Joo nuo kyllä haiskahtavat katastrofilta liikennesääntöjen noudattamisen kannalta. Nykyisillä kaupunkipyörilläkin ajellaan välillä miten sattuu.
 
Ymmärsinkö oikein, että sähköpyörät millä pääsee enintään 25km/h voi ajaa myös humalassa?

"– Niitä koskevat mopon liikennesäännöt, kuten kypäräpakko sekä promillerajat. Eikä niillä tietenkään ajeta jalkakäytävällä, Arvelin kirjoittaa somessa."
 
Ymmärsinkö oikein, että sähköpyörät millä pääsee enintään 25km/h voi ajaa myös humalassa?

"– Niitä koskevat mopon liikennesäännöt, kuten kypäräpakko sekä promillerajat. Eikä niillä tietenkään ajeta jalkakäytävällä, Arvelin kirjoittaa somessa."

Voi ajaa jos pystyy, mutta ei saa ajaa. Tai niin minä asian maallikkona ymmärrän.

Laki rikoslain 23 luvun 9 ja 12 §:n muuttamisesta 1611/2015 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

"
23 luku
Liikennerikoksista

9 §
Liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla

Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla tuomitaan myös tienkäyttäjä, joka kuljettaa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena kävelynopeutta nopeammin käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle.

"
 
Ymmärsinkö oikein, että sähköpyörät millä pääsee enintään 25km/h voi ajaa myös humalassa?

"– Niitä koskevat mopon liikennesäännöt, kuten kypäräpakko sekä promillerajat. Eikä niillä tietenkään ajeta jalkakäytävällä, Arvelin kirjoittaa somessa."
Samahan se on ihan normipyörälläkin, ei saa mutta ei oikeestaan valvotakkaan. Promillerajat on sitte vasta tossa mopoluokassa niinkui kaikilla muillakin ajoneuvoilla.

Suomen erikoinen laki – humalassa pyöräily on kiellettyä, mutta sallittua
 
Voi ajaa jos pystyy, mutta ei saa ajaa. Tai niin minä asian maallikkona ymmärrän.

Laki rikoslain 23 luvun 9 ja 12 §:n muuttamisesta 1611/2015 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

"
23 luku
Liikennerikoksista

9 §
Liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla

Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla tuomitaan myös tienkäyttäjä, joka kuljettaa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena kävelynopeutta nopeammin käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle.

"
Boldasin tärkeimmän asian. Jos aiheuttaa polkupyörällä, oli siinä moottori tai ei, kännissä vaara muille, tuomitaan liikennejuopumuksesta. Jos osaa ajella, ei ole laitonta.

Kannattaa myös huomata, että tuon pykälän muotoilu "aiheuttaa" on eri asia kuin esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamisen muotoilu "on omiaan aiheuttamaan". Jälkimmäisessä riittää pelkkä mahdollisuus, ensimmäisessä on tosiasiassa aiheutettava jotain.
 
Boldasin tärkeimmän asian. Jos aiheuttaa polkupyörällä, oli siinä moottori tai ei, kännissä vaara muille, tuomitaan liikennejuopumuksesta. Jos osaa ajella, ei ole laitonta.

Kannattaa myös huomata, että tuon pykälän muotoilu "aiheuttaa" on eri asia kuin esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamisen muotoilu "on omiaan aiheuttamaan". Jälkimmäisessä riittää pelkkä mahdollisuus, ensimmäisessä on tosiasiassa aiheutettava jotain.

Oma tulkintani on että "ja siten aiheuttaa vaaraa" viittaa siihen että jos joku "tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena", hän myös samalla, ihan automaattisesti ja oletuksena aiheuttaa vaaraa.

Jos laissa lukisi vain "ja aiheuttaa vaaraa", voisi tulkinta olla epämääräisempi. Tai jos olisi kirjoitettu asia toisinpäin eli "Joka aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle siten että tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."

Tämä on kuitenkin vain oma henkilökohtainen tulkintani ja tiedän että lakeja usein tulkitaan täysin omista tulkinnoistani poikkeavasti. Ikävää ettei laeista voida mitenkään kirjoittaa sellaisia että myös tämmöinen junttisuomalainen ymmärtäisi ilman minkäänlaista väärinkäsityksen mahdollisuutta.
 
Tuo laki tosiaan tarkoittaa konkreettista tötöilyä eli käytännössä osumaa, tästä on ollut useasti uutisissa. Eli käytännössä saat pyörätiellä seilata laidasta laitaan ja pannuttaa N kertaa kunhan et törmää keneenkään :).
 
Oma tulkintani on että "ja siten aiheuttaa vaaraa" viittaa siihen että jos joku "tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena", hän myös samalla, ihan automaattisesti ja oletuksena aiheuttaa vaaraa.

Jos laissa lukisi vain "ja aiheuttaa vaaraa", voisi tulkinta olla epämääräisempi. Tai jos olisi kirjoitettu asia toisinpäin eli "Joka aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle siten että tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."

Tämä on kuitenkin vain oma henkilökohtainen tulkintani ja tiedän että lakeja usein tulkitaan täysin omista tulkinnoistani poikkeavasti. Ikävää ettei laeista voida mitenkään kirjoittaa sellaisia että myös tämmöinen junttisuomalainen ymmärtäisi ilman minkäänlaista väärinkäsityksen mahdollisuutta.
Harmillisesti Finlexissä ei ole riittävän vanhoja valtiopäiväasiakirjoja, joista voisi käydä lukemassa lainsäätäjän tarkemmat perustelut. Rikoslain pykälästä todetaan vain, että se siirretään sellaisenaan tieliikennelaista.

Tämä sivu käyköön lähteestä:
OpusLex :: Liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla
Rangaistavuus edellyttää myös todellisen vaaran aiheutumista. Esimerkiksi polkupyöräilijän tulee siten juopuneisuutensa lisäksi aiheuttaa jokin todellinen vaaratilanne. Hän voi vaikkapa ajaa kovalla vauhdilla pimeässä tai kyyditä toista henkilöä. Kunhan vain käyttäytymisestä aiheutuu vaaraa jollekulle toiselle.
 
Väärää tietoa on jokaisessa jutussa. Poliisikin vaatii mopokypärää vaikka näihin riittää pyöräilykypärä. Ja tämä tulee suoraan EU direktiivistä, eli turha itkeä.

Ihme valitusvirsi taas kommenttipalstoilla. Vedetään johtopäätös, että voi ajaa 45kph = ajetaan aina kaasu pohjassa joka paikassa. Näitähän on liikenteessä vaikka kuinkapaljon nytkin. Tosin pieni osa virallisia kilvissä olevia mutta käytännössä sama asia on joku BBSHD. Itseasiassa sen saa nopeammaksikin eturatasta suurentamalla.
 
Väärää tietoa on jokaisessa jutussa. Poliisikin vaatii mopokypärää vaikka näihin riittää pyöräilykypärä. Ja tämä tulee suoraan EU direktiivistä, eli turha itkeä.

Ihme valitusvirsi taas kommenttipalstoilla. Vedetään johtopäätös, että voi ajaa 45kph = ajetaan aina kaasu pohjassa joka paikassa. Näitähän on liikenteessä vaikka kuinkapaljon nytkin. Tosin pieni osa virallisia kilvissä olevia mutta käytännössä sama asia on joku BBSHD. Itseasiassa sen saa nopeammaksikin eturatasta suurentamalla.
Ei sillä hetkellisellä nopeudella ole mitään merkitystä. Noilla nyt ei vaan yksiselitteisesti saa ajaa pyörätiellä ja ihan hyvä niin.
 
Ei sillä hetkellisellä nopeudella ole mitään merkitystä. Noilla nyt ei vaan yksiselitteisesti saa ajaa pyörätiellä ja ihan hyvä niin.

Onko joku väittänyt että saisi ajaa? Paitsi että saa jos siinä on sallittu mopoille lisäkilpi.
 
Itellä ois tollanen 7vaihteinen painava(muistaakseni 19kg) fatbike jouten. "Edessä" ei siis ole kertojaa vaan vaihteet vaan takana.
Mielessä pyörinyt jos siitä rakentaisi enduropyörän korvikkeen, löytyisi jo jousitettu keula ja nestejarrut eteen ja taakse.
Millainen sähkömoottorikonversio olisi sopiva?
Ja tietysti sais olla halpa ja hyvä, tai edes jompikumpi.

edit. ei siis tarvii olla 450cc 4t enduropyörän vertainen teho/painosuhteeltaan. Lähinnä, että noilla metsäpoluilla vois kruisailla.
Ja sheriffien mielipidettä metsäpoluilla sähköpyörällä ajeluun ei tarvita, metsäpolkuja kun löytyy omasta takaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kukas osaisi ottaa kantaa pariin kysymykseen näistä pyöristä: Helsingissä voi kaupunkipyörällä ajaa 45 km/h – edellytyksenä oikeanlainen ajokortti

Pyörää varten luodussa sovelluksessa mainitaan, että jos moottorin asettaa pois päältä, saisi tällä ajaa myös pyörätiellä. Poliisi näitä koskevissa artikkeleissa sanonut kuitenkin, että ei saa. Kumpi on oikeassa? Jos akku loppuu, niin pitääkö polkea autojen seassa 15km/h?

"Lisäksi sähköpyöräilijän tulee käyttää mopoiluun tarkoitettua kypärää." Pyörän mukana kulkee fillarikypärä, ja jossain myös todettiin, että koska pyörän teho on alle 1kW ja painoa alle tietyn verran, riittää pyöräilykypärä. Totta vai tarua?

Onko tämä nyt palvelun tuottajalta surkea yritys sopeutua paikalliseen lainsäädäntöön, vai eikö poliisikaan tiedä miten näihin pitäisi suhtautua? Tein tunnuksen palveluun ja ajattelin mielenkiinnosta kokeilla kun rekisteröityessä sai ilmaiseksi krediittejä, mutta olisi kiva tietää ensin onko nuo palveluntarjoajan ohjeistukset laittomia. Vastuu kun taitaa loppupeleissä olla käyttäjällä, vaikka mitä sanoisivat.

Edit: liikenneturvan tiedoitehan kertoikin eri asioita, mitä toimittaja oli uutiseen raapustanut.. Taustatyö iltaskeidalla tehty taas hyvin :)

"”Vaikka mopoillessa tulee käyttää mopoiluun tai moottoripyöräilyyn tarkoitettua kypärää, näillä nopeilla sähköpyörillä voi käyttää myös polkupyöräilyyn tarkoitettua kypärää. Kypärä on kuitenkin aina oltava**”, Heiskanen muistuttaa."
 
Kukas osaisi ottaa kantaa pariin kysymykseen näistä pyöristä: Helsingissä voi kaupunkipyörällä ajaa 45 km/h – edellytyksenä oikeanlainen ajokortti

Pyörää varten luodussa sovelluksessa mainitaan, että jos moottorin asettaa pois päältä, saisi tällä ajaa myös pyörätiellä. Poliisi näitä koskevissa artikkeleissa sanonut kuitenkin, että ei saa. Kumpi on oikeassa? Jos akku loppuu, niin pitääkö polkea autojen seassa 15km/h?

"Lisäksi sähköpyöräilijän tulee käyttää mopoiluun tarkoitettua kypärää." Pyörän mukana kulkee fillarikypärä, ja jossain myös todettiin, että koska pyörän teho on alle 1kW ja painoa alle tietyn verran, riittää pyöräilykypärä. Totta vai tarua?

Onko tämä nyt palvelun tuottajalta surkea yritys sopeutua paikalliseen lainsäädäntöön, vai eikö poliisikaan tiedä miten näihin pitäisi suhtautua? Tein tunnuksen palveluun ja ajattelin mielenkiinnosta kokeilla kun rekisteröityessä sai ilmaiseksi krediittejä, mutta olisi kiva tietää ensin onko nuo palveluntarjoajan ohjeistukset laittomia. Vastuu kun taitaa loppupeleissä olla käyttäjällä, vaikka mitä sanoisivat.

Edit: liikenneturvan tiedoitehan kertoikin eri asioita, mitä toimittaja oli uutiseen raapustanut.. Taustatyö iltaskeidalla tehty taas hyvin :)

"”Vaikka mopoillessa tulee käyttää mopoiluun tai moottoripyöräilyyn tarkoitettua kypärää, näillä nopeilla sähköpyörillä voi käyttää myös polkupyöräilyyn tarkoitettua kypärää. Kypärä on kuitenkin aina oltava**”, Heiskanen muistuttaa."
Fillarikypärä riittää, mutta pyöräteillä noilla ei käsittääkseni saa ajaa vaikka akku olisikin lopussa tai käytössä rajoitettu teho. Taitaa kuitenkin olla tulkinnallinen kysymys ja ennakkotapaukset puuttuvat.
 
Canyon näköjään viikko sitten julkaissut 15kg painavan Fazua-moottorilla varustetun Roadlite : on sähköpyörän. Ainakin itsellä mennyt kyseinen julkistus ohi.

Canyon introduces Roadlite:ON electric hybrid for 2020

Ensiesittelyssä Roadlite:ON
Tuon tyylisuunnan pyörät eivät erityisemmin kiinnosta, mutta tämä pisti silmään mainosteksteistä:

Ilman akkua moottori kytkeytyy pois, etkä tunne polkiessa minkäänlaista ylimääräistä vastusta.

Näinköhän pitää paikkaansa ja jos pitää, niin olisi kiva tietää millä tavalla tuossa on moottori toteutettu.
 
Kukas osaisi ottaa kantaa pariin kysymykseen näistä pyöristä: Helsingissä voi kaupunkipyörällä ajaa 45 km/h – edellytyksenä oikeanlainen ajokortti

Pyörää varten luodussa sovelluksessa mainitaan, että jos moottorin asettaa pois päältä, saisi tällä ajaa myös pyörätiellä. Poliisi näitä koskevissa artikkeleissa sanonut kuitenkin, että ei saa. Kumpi on oikeassa? Jos akku loppuu, niin pitääkö polkea autojen seassa 15km/h?

"Lisäksi sähköpyöräilijän tulee käyttää mopoiluun tarkoitettua kypärää." Pyörän mukana kulkee fillarikypärä, ja jossain myös todettiin, että koska pyörän teho on alle 1kW ja painoa alle tietyn verran, riittää pyöräilykypärä. Totta vai tarua?

Onko tämä nyt palvelun tuottajalta surkea yritys sopeutua paikalliseen lainsäädäntöön, vai eikö poliisikaan tiedä miten näihin pitäisi suhtautua? Tein tunnuksen palveluun ja ajattelin mielenkiinnosta kokeilla kun rekisteröityessä sai ilmaiseksi krediittejä, mutta olisi kiva tietää ensin onko nuo palveluntarjoajan ohjeistukset laittomia. Vastuu kun taitaa loppupeleissä olla käyttäjällä, vaikka mitä sanoisivat.

Edit: liikenneturvan tiedoitehan kertoikin eri asioita, mitä toimittaja oli uutiseen raapustanut.. Taustatyö iltaskeidalla tehty taas hyvin :)

"”Vaikka mopoillessa tulee käyttää mopoiluun tai moottoripyöräilyyn tarkoitettua kypärää, näillä nopeilla sähköpyörillä voi käyttää myös polkupyöräilyyn tarkoitettua kypärää. Kypärä on kuitenkin aina oltava**”, Heiskanen muistuttaa."
Pyöräilykypärä riittää:

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
6 § (28.12.2018/1310)
Poikkeukset turvavyön ja suojakypärän käyttövelvollisuudesta
--
9) mopoksi luokitellun polkimin varustetun sähköpolkupyörän kuljettajaa, jos hän käyttää polkupyöräilijälle tarkoitettu kypärää ja jos polkupyörän massa ajokunnossa on enintään 35 kilogrammaa ja moottorin nimellisteho enintään 1 kilowattia.

Nopeat sähköpyörät pitää rekisteröidä ja ne rekisteröidään mopoiksi. Ajoneuvoluokka määrää ajoneuvon paikan joko pyörätielle tai ajoradalle. Ajoneuvoluokka tuskin muuttuu akun tyhjentyessä eli tyhjällä akulla pitää polkea ajoradalla. Tilanne on kieltämättä hieman kummallinen käytännön kannalta.
 
Pyörää varten luodussa sovelluksessa mainitaan, että jos moottorin asettaa pois päältä, saisi tällä ajaa myös pyörätiellä. Poliisi näitä koskevissa artikkeleissa sanonut kuitenkin, että ei saa. Kumpi on oikeassa?
Jos moposta / moottoripyörästä / autosta sammuttaa moottorin, saako sillä ajaa pyörätiellä, tms? No ei...
 
tuossa canyonissa on fazua moottori. moottori ja akku on rungossa. täysin erilainen kun Shimanon ja muiden isojen tekijöiden. tästähän olisi kiva kuulla lisää onko kestävä ja toimiiko moottori tuoltakäsin paremmin??
tuo selittää että moottoria jos ei käytä ei se hidasta polkemista muuten kuin painonsa verran.
 
Jos moposta / moottoripyörästä / autosta sammuttaa moottorin, saako sillä ajaa pyörätiellä, tms? No ei...
Saako mopoa ajaa pyöräilykypärä päässä? Ei, mutta tätä saa.

Vaikka saman luokkaan onkin rekisteröity, niin on jotain poikkeavuuksia säännöissä.
 
tuossa canyonissa on fazua moottori. moottori ja akku on rungossa. täysin erilainen kun Shimanon ja muiden isojen tekijöiden. tästähän olisi kiva kuulla lisää onko kestävä ja toimiiko moottori tuoltakäsin paremmin??
tuo selittää että moottoria jos ei käytä ei se hidasta polkemista muuten kuin painonsa verran.
On kyllä erikoinen toteutus. Moottori sijaitsee samassa kotelossa akun kanssa. En ehkä olisi ihan ensimmäisenä tuon testaajaksi haluamassa.

Täällä tarkemmin esittelyä:

 
Et sitä ensimmäisenä ole pääsemässä testaamaan vaikka haluaisitkin. Mielenkiintoinen toteutushan tuo on ja sinänsä oikein hyödynnettynä tuo mielenkiintoisia etuja.

Koko moottorin akkuineen voi halutessaan helposti hetkessä poistaa, jolloin jäljelle jää normaali kevyehkö polkupyörä. Lisäksi Fazua pystyisi tuomaan parin vuoden päästä uuden tehokkaamman moottorin samoilla mitoilla, jolloin jokaiseen Fazua-pyörään pystyisi vaihtamaan hetkessä uuden moottorin ilman mitään työkaluja. Takuuhuolto onnistuu lähettämällä huoltoon pelkkä moottori koko pyörän sijasta. Akkukin painaa vain 1.3kg, joten repussa on helppo kantaa toista akkua jos haluaa pidempää kantamaa.

Tehoa toki vähemmän kuin isoissa moottoreissa. Lapierre eZestyhän viime vuonna aiheutti aika paljon kohua ollessaan ainoastaan 18 kiloinen täysjousitettu sähkömaastopyörä.

E-ZESTY AM 9.0 Ultimate | Lapierre Shop
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän olisi järkevä sähköpyörä kesä/talvi työmatkapyöräilyyn budjetti siinä 2500 euron hujakoilla. Työmatka on 12km per suunta. Joku haibike?

Itse pähkäilin samaa ja päädyin tähän.

raymon.jpg

R Raymon E-Tourray 5.0 HE

-Yamahan uusi PW-TE moottori
-Saksasta 2100€ kotiovelle

Täältä olis saanut 4.5 mallin 1939€, mutta halusin 5.0 mallin, koska hieman laadukkaammat vaihteet, isompi bluetooth näyttö ja hienompi ulkonäkö.
 
Innovatiivisuudesta pisteet kyllä, heräs vaan lisää kysymyksiä. Pitääkö tuo moottorin akseli aina ropeltaa samaan asentoon keskiön kanssa kiinnittäessä pakettia? Helpostihan se menee aina takaisin kun kumpikaan ei liikahda. Toisekseen, tuleeko tuohon ajan kanssa välystä? Se on sitten melkosta kolinaa aina vedon kytkeytyessä/irrotessa.
 
Innovatiivisuudesta pisteet kyllä, heräs vaan lisää kysymyksiä. Pitääkö tuo moottorin akseli aina ropeltaa samaan asentoon keskiön kanssa kiinnittäessä pakettia? Helpostihan se menee aina takaisin kun kumpikaan ei liikahda.
Samaa katselin itsekin. Se fillarin puoli liikkuu aina polkimien mukana, eli se ei pysy paikoillaan.

Toisekseen, tuleeko tuohon ajan kanssa välystä? Se on sitten melkosta kolinaa aina vedon kytkeytyessä/irrotessa.
En tiedä, vaikutti kyllä melko heppoiselta rakenteelta kokonaisuutena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 771
Viestejä
4 498 586
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom