Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Pyörä (joku Focuksen etujousto) jäänyt aika vähälle käytölle viimevuosina mutta nyt kiinnostaisi sähköpyörän hankinta jos se innostus siitä taas lähtisi ku tietää ettei 15km piippusetin jälkeen tarvi enään polkea kotiin.

Käyttö olisi satunnaista kavereilla/terassilla/töissä käyntiä kaupungissa about 20km reissuja, ja sitten metsäpolkujen, hiekkamonttujen yms tutkimista maastossa. Täysjoustot ilmeisesti ihan hyviä pelejä satunnaiseen katuajoonkin joten varmaankin joku fatbike-tyylinen täysjousto sitten haussa?

Budjettia nyt ei varsinaisesti ole eikä mitään muitakaan väri/valmistaja kriteereitä mutta tietysti jos ajoa ei tule, olisi kiva jos pyörän saisi vielä 1-2v päästä myytyä järkihintaan. Varmaan siis fiksua katsella Saksasta/briteistä noita tarjouskamppiksia kun uusia tai edellisvuoden malleja saa 30-50% alennuksella suomimalleihin nähden?

Pituutta 187cm ja painoa 90 joten L kokoa kannattaa varmaan katsella? Muistaakseni nykyinen Focus on runkokokoa 56...
 
Pyörä (joku Focuksen etujousto) jäänyt aika vähälle käytölle viimevuosina mutta nyt kiinnostaisi sähköpyörän hankinta jos se innostus siitä taas lähtisi ku tietää ettei 15km piippusetin jälkeen tarvi enään polkea kotiin.

Käyttö olisi satunnaista kavereilla/terassilla/töissä käyntiä kaupungissa about 20km reissuja, ja sitten metsäpolkujen, hiekkamonttujen yms tutkimista maastossa. Täysjoustot ilmeisesti ihan hyviä pelejä satunnaiseen katuajoonkin joten varmaankin joku fatbike-tyylinen täysjousto sitten haussa?

Budjettia nyt ei varsinaisesti ole eikä mitään muitakaan väri/valmistaja kriteereitä mutta tietysti jos ajoa ei tule, olisi kiva jos pyörän saisi vielä 1-2v päästä myytyä järkihintaan. Varmaan siis fiksua katsella Saksasta/briteistä noita tarjouskamppiksia kun uusia tai edellisvuoden malleja saa 30-50% alennuksella suomimalleihin nähden?

Pituutta 187cm ja painoa 90 joten L kokoa kannattaa varmaan katsella? Muistaakseni nykyinen Focus on runkokokoa 56...

Siitä vaa kaupoille! Suosittelen lämpimästi täysjoustoa heti alkuunsa - nälkä kasvaa ja hauskaa on. Itse ottaisin varmaan Shimano E8000, Yamahan tai Brose moottorisen, koska Bosch CX kuulemma vastustaa vähän avustuksen loppumisen jälkeen ja myös siitä syystä, että Bosch CX uudistuu 2020 vuodelle eli nykyinen jää "vanhaksi".. Toki mahdollista löytää hyvän hinta-laatusuhteen pyörä varmastikin Boschilta. Fatbikeä en näe kyllä pakolliseksi, mutta voihan sitä sellaisenkin ostaa, jos haluaa.

L kokoa juu vaan.

Merida One sixty 800/600 varmastikin on jepa, samoin Focus Jamit ja Haibiket. 3000-4000e väliin saa jo kelpotäpäreitä - tarjouksesta.. Verkkokauppa.com:ssa on silloin tällöin myös hyviä laitteita, joskin "hyvät tarjoukset" myydään vauhdilla.
 
Pyörä (joku Focuksen etujousto) jäänyt aika vähälle käytölle viimevuosina mutta nyt kiinnostaisi sähköpyörän hankinta jos se innostus siitä taas lähtisi ku tietää ettei 15km piippusetin jälkeen tarvi enään polkea kotiin.

Käyttö olisi satunnaista kavereilla/terassilla/töissä käyntiä kaupungissa about 20km reissuja, ja sitten metsäpolkujen, hiekkamonttujen yms tutkimista maastossa. Täysjoustot ilmeisesti ihan hyviä pelejä satunnaiseen katuajoonkin joten varmaankin joku fatbike-tyylinen täysjousto sitten haussa?

Budjettia nyt ei varsinaisesti ole eikä mitään muitakaan väri/valmistaja kriteereitä mutta tietysti jos ajoa ei tule, olisi kiva jos pyörän saisi vielä 1-2v päästä myytyä järkihintaan. Varmaan siis fiksua katsella Saksasta/briteistä noita tarjouskamppiksia kun uusia tai edellisvuoden malleja saa 30-50% alennuksella suomimalleihin nähden?

Pituutta 187cm ja painoa 90 joten L kokoa kannattaa varmaan katsella? Muistaakseni nykyinen Focus on runkokokoa 56...
Fatbike on tarkoitettu talvipyöräilyyn/pehmeälle. Turhaan laittaa fatbikeä vaan tekemään vastusta polkimiseen sekä painoa lisää, kun saa jo 29/27,5" isommilla renkailla plussa koossa 3" joka on paljon järkevämpi.

Mitä leveämpi rengas, sitä vähemmän rullaavuutta ja enemmän painoa.
Jos käyttö on satunnaista "kaverilla/terassilla/töissä" niin laittaisin jonkun 29" renkailla varustetun jäykkäperän. Jos taas enemmän metsää niin sitten täpäriä.
 
Sähkö kun kyseessä niin onko 27/27+/29/fat ei ole suurta merkitystä. Rullaavuudella ei ole kovin suurta merkitystä, enemmänkin renkaiden kestolla. Esim. omilla magic maryilla ei rengas kauaa kestä asfalttiajoa.

Jokaisella pärjää kesät talvet, mutta läskipyörä on mukavampi auraamattomilla teillä. Itse vaihdoin juuri 29 jäykkäperän 27+ täpäriin, koska halusin lisää hauskuuskerrointa omaan metsäajoon. Ei ollut ongelmia ajaa 29:llä talvellakaan, mutta jos haluaa polkuja ajella talvella niin silloin varmaan 27+ tai läskipyörä on parempi valinta.
 
Jos budjetti sallii niin suosittelen 27.5" tai 29" täpäriä kunnon renkailla millä tahansa kunnon moottorilla. Jäykkäperällä pärjää ja on tietyissä asioissa kadulla ja matka-ajossa parempi kuin täpäri mutta on siinä oma hupinsa ettei tarvitse juuri varoa mitään kun on kunnon täpäri. Sen sanon että katso minkälainen akku on jos pitkää lenkkiä tulee tehtyä kuten itsellä tulee monesti akku kulutettua loppuun asti. Itsellä omassa Bosch ja se ns iso möhkö akku. Tuo on itselle se paras, luulen että kohta alkaa vara-akkuja saamaan järkihintaan ja ovat semi mukavia vaihtaa ja irroittaaa kaupassa käynnin ajaksi yms verrattuna näihin uudempiin tikkuakkuihin . Itsellä oli ensimmäisenä 29" jäykkäperä ja kyllähän se nälkä kasvoi syödessä. Boschin tuo vastus on asia mitä en ole niin huomioinut koska renkaatkaan eivät sliksit ole enkä ole muita moottoreita kokeillut. Vauhti on kuitenkin matka-ajossa mäkiä lukuunottamatta yli 25kmh. Ja uudemmissa softissa tuo moottorin avustuksen loppu on pehmeämpi joten ei ole sellaista on off tökkäystä. Toinen asia mitä kannattaa katsoa jos fättis tavallaan kiinnostaisi on se että otat keulan ja rungon johon mahtuu isommat renkaat. Itsellä ollut 1.95:stä nykyisiin 2.25 leveisiin ja tavallaan olisi tehnyt mieli kokeilla josko 2.4 menisi ja todennäköisesti olisi mennyt mutta otin hiukan kompromissia. Hyvä 2.4 tai leveämpi kuten kaverilla taisi olla 2.75 rullaa kyllä aivan tarpeeksi ihan asfaltilla ajoonkin.
 
Ehkä tuo fatbike oli vähän väärin ilmaistu, 27,5/2-2,75" renkaita noissa focucsen/cuben pyörissä on mitä vilkuilin.

Joku tämmöinen siis mielessä CUBE Stereo Hybrid 140 Race 500 27.5 sähkömaastopyörä - Rtech
Tuolla tosin painoa jo 25kg ja boscin moottorilla, ehkä ennemmin siis Shimano/brose moottorilla varustettu 20kg luokassa oleva 27,5". Hyviä tarjouksia saa myös vinkkailla jos tulee vastaan :)
 
Ehkä tuo fatbike oli vähän väärin ilmaistu, 27,5/2-2,75" renkaita noissa focucsen/cuben pyörissä on mitä vilkuilin.

Joku tämmöinen siis mielessä CUBE Stereo Hybrid 140 Race 500 27.5 sähkömaastopyörä - Rtech
Tuolla tosin painoa jo 25kg ja boscin moottorilla, ehkä ennemmin siis Shimano/brose moottorilla varustettu 20kg luokassa oleva 27,5". Hyviä tarjouksia saa myös vinkkailla jos tulee vastaan :)
Fätiksi menee vasta yli 3" kummeil ;) Loistava pyörä varmasti tuo. En osaa muuten sähköpyöriin sanoa, koska ei ole kokemusta. Mutta ehdottomasti ottaisin 5kg kevyemmän jos suinkin semmonen löytyy.
 
Ehkä tuo fatbike oli vähän väärin ilmaistu, 27,5/2-2,75" renkaita noissa focucsen/cuben pyörissä on mitä vilkuilin.

Joku tämmöinen siis mielessä CUBE Stereo Hybrid 140 Race 500 27.5 sähkömaastopyörä - Rtech
Tuolla tosin painoa jo 25kg ja boscin moottorilla, ehkä ennemmin siis Shimano/brose moottorilla varustettu 20kg luokassa oleva 27,5". Hyviä tarjouksia saa myös vinkkailla jos tulee vastaan :)
EI nuo Cubet ole huonoja todellakaan. Itsellä ollut kolme ja kaverilla toinen menossa. Suosittelen tosin omien kokemusten perusteella yhtään Rtechiä dissaamatta kun ei ole kokemusta niin Velo&Oxygeniä jos PK-seudulla asut. Saa neuvoteltua hintaa, saa hyvää palvelua ja takuun kanssa ei tapella kokoajan jos jotain menee. Itsellä oli se joku 2500e jäykkäperä hetken kunnes tuli eteen käytettynä KTM Macina täpäri niin halvalla että myin Cuben rahoittaakseni KTM:n. Kannattaa siis myös katsella käytettyjä fillarifoorumeilta yms. Maksoin omasta KTM:stä 1700e tms kun uusi oli yli 4000e saksasta muistaakseni ja tuohon oli lisäilty hissitolppaa, polkimia, paremmat renkaat, stemmi yms yms. Ainoa mitä vaihdoin oli takavanne ja sekin on varavanteena kun viipotti pikkuisen asfaltilla. Käytetystä saisit parhaimmillaan luotettavan takuunalaisen pelin jossa on jo osaa hyvin paikoillaan ja jäisi budjettia korjata mahdolliset viat ja päivittää osia omaan makuun. Itse esim en olisi ikinä ostanut itse hissitolppaa mutta kun kerran ollut se niin enää en luovu. Jäi myös budjettia päivittää jarrut nelimäntäisiin ja isompiin levyihin, vaihtaa renkaat enemmän omaan ajoon sopiviin jne jne. Pyörä kun tulee tehtaalta niin se on kuitenkin aina kompromissi ja esim rengastukseen saa itsessään jo aika hyvän rahan menemään, lisää siihen mieleinen satula, jarrut (jos olet kuten minä niin jarrujen pitää olla mallia täysin yli omien taitojen ja tarpeiden), kunnon polkimet jotka eivät revi kenkiä paskaksi hetkessä, kivat gripit, hyvä lokarisetup, päivitä vaikka kypärä kunnolliseen ja asenna pyörään hyvät valot ilta ja yökeikkoja varten jne.
 
Onkos antaa vinkkiä sopivan pyörän hankkimiseen ensisijaisesti ympärivuotista työmatkapyöräilyä ajatellen? Tällä hetkellä käytössä cc, joka talvioloissa jatkossa n. 9 km matkalla saattaa olla liian haastava ajettava. Nyt mielessä ollut e-MTB 29" kiekoilla. Canyonista kuullut hyvää ja tällä hetkellä Neuron:ON 5.0 kesätarjouksessa. Onko tuo ongelmallinen, kun on täpäri? Jatkossa varmasti myös metsäpolkuja tuolla samoaisi, mutta ennen kaikkea pitäisi täyttää työmatkatarpeet.

Edit. Typo
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pari viestiä kun luet ylöspäin niin siellähän muutama vinkki jo onkin.

Mutta ilmeisesti siis näissä ei ole mitään erityisen hyviä/huonoja yksilöitä vaan voi sieltä 2500€ hintaluokasta vapaasti valita ylöspäin kuinka hifit nippelit haluaa, ja jos oikein hifistelee niin sitten 6000€+ alkaa saamaan hiilikuiturunkoa ja niiden kanssa nippelihifistely menee taas sille 10000€ asti?

Eli taidan tilata ulkomailta jonkun Suomessa 5t€ maksavan cuben/meridan, eiköhän siitä sen 2500€ saa vielä ensikesänä jos ei homma kiinnostakkaan :)
 
Itsekin katselin noita e-täpäreitä ja Commencal Meta Power Ride 27, Orbea Wild FS 40 ja Canyonin Neuron/Spectral tuotteet osuivat silmään. Näistä voisin itse lähteä katsomaan.. Jos massia on päällä niin miksei Specializedin tai Rocky Mountainin tuotteet toimisi hienosti.

COMMENCAL 2019 | META POWER RIDE 650B 2019

Orbea Wild FS 40 27.5

Neuron:ON 5.0

Boschin vehkeitä välttäisin jossei satu huikea tarjous, koska omassa pyöräilyporukassakin CX-fillaristit hyytyy heti kun nopeus nousee 25+ (toki pääasiassa koskee tiesiirtymiä, metsässä ei väliä). 2020 CX mallissa tuo on korjattu, mutta se joidenkin raporttien mukaan taas kolisee, tiedä sitten..
 
Itellä edessä 29 ja takana 27.5+ ja ihan toimiva setti. Ite menin samana päivänä tubeless kun ostin fillarin.

Miten paljon bosch sitten rajoittaa, oon vetäny pelkäsän shimanolla ja testannu jammua mutta boschia en ole päässy testaa.
 
Itellä edessä 29 ja takana 27.5+ ja ihan toimiva setti. Ite menin samana päivänä tubeless kun ostin fillarin.

Miten paljon bosch sitten rajoittaa, oon vetäny pelkäsän shimanolla ja testannu jammua mutta boschia en ole päässy testaa.
Edelleen kokeilematta noita muita, varmaan rajoittaa jokseenkin mutta eipä tuo itseä ainakaan ole estänyt pitämästä keskinopeutta yli sähköavun. Käytännössä aina yli 25kmh tasaisella ja ylämäissä sitten sähköä jos silloinkaan kun matkaa ajaa. Ns hupilenkeillä ja työmatkalla sitten enemmän sähköllä hien estämiseksi mutta hyvillä renkailla menee silti hyvin helposti sen 25kmh+ asfaltilla. Itsellä Maxxiksen Iconit ja rullaavat nappulaksi erittäin nätisti.
 
Itsekin katselin noita e-täpäreitä ja Commencal Meta Power Ride 27, Orbea Wild FS 40 ja Canyonin Neuron/Spectral tuotteet osuivat silmään. Näistä voisin itse lähteä katsomaan.. Jos massia on päällä niin miksei Specializedin tai Rocky Mountainin tuotteet toimisi hienosti.

COMMENCAL 2019 | META POWER RIDE 650B 2019

Orbea Wild FS 40 27.5

Neuron:ON 5.0

Boschin vehkeitä välttäisin jossei satu huikea tarjous, koska omassa pyöräilyporukassakin CX-fillaristit hyytyy heti kun nopeus nousee 25+ (toki pääasiassa koskee tiesiirtymiä, metsässä ei väliä). 2020 CX mallissa tuo on korjattu, mutta se joidenkin raporttien mukaan taas kolisee, tiedä sitten..
COMMENCAL 2019 | META POWER RIDE 650B 2019 tää on ainoa noista harkinnan arvonen. Canyonin suositelisin vaihtaa ihan suosiolla spectral on. Neuron oneja näkyny aika paljon torissa myynnissä perusteluna että haluaa spectral on.
 
Edelleen kokeilematta noita muita, varmaan rajoittaa jokseenkin mutta eipä tuo itseä ainakaan ole estänyt pitämästä keskinopeutta yli sähköavun. Käytännössä aina yli 25kmh tasaisella ja ylämäissä sitten sähköä jos silloinkaan kun matkaa ajaa. Ns hupilenkeillä ja työmatkalla sitten enemmän sähköllä hien estämiseksi mutta hyvillä renkailla menee silti hyvin helposti sen 25kmh+ asfaltilla. Itsellä Maxxiksen Iconit ja rullaavat nappulaksi erittäin nätisti.
Shimanon loppuu 25km/h ja suoralla asvaltti tiellä dh minioneilla saa kerättyy 45km/h en sanois että helposti mutta saa kumminkin.
 
Kahden sähköpyörän kuljetukseen soveltuvaa, edullisemmasta päästä olevaa, pyörätelinettä (mieluiten vetokoukkuun)? Lienee vain satunnaisia kuljetuksia.
 
Shimanon loppuu 25km/h ja suoralla asvaltti tiellä dh minioneilla saa kerättyy 45km/h en sanois että helposti mutta saa kumminkin.
Saa tuolla Boschillakin mutta sitä en osaa sanoa kumpi on rankempi ja vaatii enemmän löylyä jaloista kun itsellä loppuu tuosta 27.5 renkaisesta välitykset aikalailla 45kmh polkien jonka jälkeen omien jalkojen kadenssikyvyt eivät enää riitä. On vissiin samat välitykset moottorissa kun oli edellisessä 29" renkaisessa ja siinä oli luonnollisesti pidemmät ja 45kmh ei ollut mikään ihmeellinen näky suorilla loivemmissakaan alamäissä jos asfaltti oli kunnossa ja meni sen 50kmh polkien.
 
Olen kyllä aiemmin jo maininnut, mutta omistan boschilaisen ja shimanon moottoreilla varustetut emtb:t ja voin sanoa että bosch vastustaa paljon kun shimanossa ei ole vastusta ollenkaan.

Sama on testattu fillarilehden testissä. Ei se nyt kaikkia haittaa mutta mäessä ja vastatuulessa tuntuu kun on 100 wattia ylimääräistä vastusta ajaessa yli 25km/h.
 
Olen kyllä aiemmin jo maininnut, mutta omistan boschilaisen ja shimanon moottoreilla varustetut emtb:t ja voin sanoa että bosch vastustaa paljon kun shimanossa ei ole vastusta ollenkaan.

Sama on testattu fillarilehden testissä. Ei se nyt kaikkia haittaa mutta mäessä ja vastatuulessa tuntuu kun on 100 wattia ylimääräistä vastusta ajaessa yli 25km/h.
Veikkaan että omalla kohdalla on niinkin simppelistä asiasta kuin etten ole kokeillut enkä tiedä paremmasta jolloin ei ole mitään valittamista.
 
Olen kyllä aiemmin jo maininnut, mutta omistan boschilaisen ja shimanon moottoreilla varustetut emtb:t ja voin sanoa että bosch vastustaa paljon kun shimanossa ei ole vastusta ollenkaan.

Sama on testattu fillarilehden testissä. Ei se nyt kaikkia haittaa mutta mäessä ja vastatuulessa tuntuu kun on 100 wattia ylimääräistä vastusta ajaessa yli 25km/h.
Eli kuntoilun kannalta bosch parempi mutta jos haluaa päästä kovempaa niin shimppa.
 
Eli kuntoilun kannalta bosch parempi mutta jos haluaa päästä kovempaa niin shimppa.
Näin sen näen itse. Plus mitä arvoa antaa huollolle ja luotettavuudelle jne jne. En siis tiedä mikä on miten hyvä missä muuten mutta Bosch ainakin on luotettavassa maineessa joten itse otin mielummin hyväksi tunnetun koska ostin ensimmäisen kun muista ei ollut vielä pitkäaikaista kokemusta.
 
Näin sen näen itse. Plus mitä arvoa antaa huollolle ja luotettavuudelle jne jne. En siis tiedä mikä on miten hyvä missä muuten mutta Bosch ainakin on luotettavassa maineessa joten itse otin mielummin hyväksi tunnetun koska ostin ensimmäisen kun muista ei ollut vielä pitkäaikaista kokemusta.
Kauanko boschi käynnistyy, onko shimppaan huomattava ero ja sekoaako jos käynnistää järjestelmän kesken ajon? Todella rasittava kun antaa vikakoodin jos erehtyy koskee polkimeen kesken käynnistykseen.

Edit. Nyt tuli kysymys väärälle henkilölle.
 
Kauanko boschi käynnistyy, onko shimppaan huomattava ero ja sekoaako jos käynnistää järjestelmän kesken ajon? Todella rasittava kun antaa vikakoodin jos erehtyy koskee polkimeen kesken käynnistykseen.

Edit. Nyt tuli kysymys väärälle henkilölle.
No voin silti vastata osaan. Bosch vie pari sekunttia ainakin irroitettavan näytön kanssa. Ei sekoa ainakaan itsellä kun on ajaessa käynnistänyt kun oli tuota vauhtianturi ongelmaa (magneetti vangeen vaihdon päin veetä) ja heitteli koodeja. Eikä ollut moksiskaan pienistä poljinliikkeistä. En tainnut polea kun boottasin.
 
COMMENCAL 2019 | META POWER RIDE 650B 2019 tää on ainoa noista harkinnan arvonen. Canyonin suositelisin vaihtaa ihan suosiolla spectral on. Neuron oneja näkyny aika paljon torissa myynnissä perusteluna että haluaa spectral on.
Liittyykö suositus Commencalista osasarjojen paremmuuteen vai johonkin muuhun? Onkos noista koskaan ale-myyntejä? Lisäksi osaatko sanoa miksi väki vaihtaa Neuron onista Spectral oniin?

Onko muuten antaa suositusta jäykkäperäisestä, kun saattaisi olla fiksumpi kaupunkioloissa, jos tuolla pelillä myös työmatkaa on tarkoitus ajaa?
 
Liittyykö suositus Commencalista osasarjojen paremmuuteen vai johonkin muuhun? Onkos noista koskaan ale-myyntejä? Lisäksi osaatko sanoa miksi väki vaihtaa Neuron onista Spectral oniin?

Onko muuten antaa suositusta jäykkäperäisestä, kun saattaisi olla fiksumpi kaupunkioloissa, jos tuolla pelillä myös työmatkaa on tarkoitus ajaa?
Kaverilla on tämmöinen CUBE Reaction Hybrid EAGLE 500, 29” sähkömaastopyörä (12-v, black/blue) | velo-oxygen.fi ja on pirun tyytyväinen ollut lukuunottamatta painon/kokonsa takia tulevia kuluja ja viimeisin huolto meni osien saatavuuden ja postin takia varsin uhm... pitkätksi. On lisännyt hissitolpan, Maxxiksen mitkähän 3" leveät möhköt olikaan, vaihtanut gripit ja polkimet, isomman levyn eteen (paino ja koko+sama jarrufetissi kuin itsellä) ja loppu ollut pelkkää huoltoa. Itse en tykkää tuon akkusysteemistä kun vaatii taas yhden luukun avaamisen vaikka onkin kyllä nätimpi kun nuo vanhemmat toteutukset. Juuri viime yönä nakutettiin 40km+ lenkki pitkin poikin PK-seutua ihan lämmittelynä niin asfalttia, offia kuin hiekkaa ja juu kyllä se täpärin haluaa mutta toisaalta fakta on että tuo jäykkäperä on parempi matka-ajossa.
 
Tästä oli muuten se hyvä esimerkki siitä Turun Sanomien toimittajasta joska veti sähköpyörällä kohuvideon.

Työmatkapyöräilyä henkensä kaupalla

Tuskin olisi mummomankelilla jaksanut kerätä tuota spandex kiukkua ja keskisormia mitä videolla esittelee.

e: Omalla kohdalla kun ajelen noilla viritetyillä ja rajoittamattomilla vehkeillä niin ajan kyllä aivan eri tavalla kuin normipyörällä huomattavasti varovaisemmin ja ennakoimalla. Ei viitsi kerätä turhaa huomiota :).

Aissuatana, olis vaan tuo ajanu täysillä kesopystyssä sen yhdistelmän alle, kun yhdistelmä OLI JO risteysalueen ylityksessä pyörän piirtyessä horisonttiin.
Eipä ole mitään käsitystä tuolla polkijalla tilannenopeudesta tai omasta väistämisvelvollisuudestaan. Omista vapauksistaan tuntuu olevan hyvinkin perillä. Perinteinen ongelma. "minä ihan ite ekana", vapaudet otan, vastuuta en kanna.
 
Kauanko boschi käynnistyy, onko shimppaan huomattava ero ja sekoaako jos käynnistää järjestelmän kesken ajon? Todella rasittava kun antaa vikakoodin jos erehtyy koskee polkimeen kesken käynnistykseen.

Edit. Nyt tuli kysymys väärälle henkilölle.

Ei ole kovin iso ero käynnistyksessä ajallisesti, mutta shimano on tarkka siitä että polkimilla ei ole painetta. Näyttää erroria ja joutuu käynnistämään uusiksi.
 
Kaverilla on tämmöinen CUBE Reaction Hybrid EAGLE 500, 29” sähkömaastopyörä (12-v, black/blue) | velo-oxygen.fi ja on pirun tyytyväinen ollut lukuunottamatta painon/kokonsa takia tulevia kuluja ja viimeisin huolto meni osien saatavuuden ja postin takia varsin uhm... pitkätksi. On lisännyt hissitolpan, Maxxiksen mitkähän 3" leveät möhköt olikaan, vaihtanut gripit ja polkimet, isomman levyn eteen (paino ja koko+sama jarrufetissi kuin itsellä) ja loppu ollut pelkkää huoltoa. Itse en tykkää tuon akkusysteemistä kun vaatii taas yhden luukun avaamisen vaikka onkin kyllä nätimpi kun nuo vanhemmat toteutukset. Juuri viime yönä nakutettiin 40km+ lenkki pitkin poikin PK-seutua ihan lämmittelynä niin asfalttia, offia kuin hiekkaa ja juu kyllä se täpärin haluaa mutta toisaalta fakta on että tuo jäykkäperä on parempi matka-ajossa.
Täpärin jousitus saa osista riippuen lukkoon, ite saan siirtymä ajossa sekä etu että taka iskarin lukkoon.
 
Tuli tuossa vähän kiihdyteltyä moottoripyörällä ja taitaa käydä silleen ettei tarvi toviin ajella. Onko kokemuksia tuosta bilteman fillarista? Lyhyeen työmatkaan ja tiedä sitten jos innostuisi enempikin kulkeen.
En siis ole mikään pyöräilijä ja tuo olisi sopivan hintainen kokeilu lajiin.
Sähköpolkupyörä MTB 27,5" 7-vaihteinen


Itsellä hieman vastaava biltematekele. 29 tuumainen.

Pari tkm takana nyt. Oon yllättynyt miten mukava ja toimiva peli on ollut.

Kaupassa tulee käytyä muutaman km päähän, kun ei jaksa autoa käynnistellä.

Halppisvaihteet säädin ohjeiden avulla, hyvin on toiminut.

Sähköapustus toimii mielestäni mukavasti, tulee mukaan huomaamatta ja 25kmh tienoilla ei osaa sanoa lopettiko se. Eli ei juuri vastusta. Ompa tullut ajeltua koko sähkö pois päältäkin, ei paha.

Ei tietty vertoja kalliimmille, mutta hintalaatuviihdesuhde vähintäänkin hyvä.
 
Liittyykö suositus Commencalista osasarjojen paremmuuteen vai johonkin muuhun? Onkos noista koskaan ale-myyntejä? Lisäksi osaatko sanoa miksi väki vaihtaa Neuron onista Spectral oniin?

Tää kyllä kiinnostais myös, käsittääkseni tuo Neuron on rennompi ja pystympi vehje ajaa kuin Spectral, joka sitten on enempi semmonen kaahausvehje ilmeisesti. Neuronissakin on kolmea tasoa, 5.0/6.0/7.0 riippuen osasarjoista. Commencal olis varmaan paras vehje, mutta se maksaa tonnin enemmän enkä ole varma haluanko laittaa niin paljoa rahaa fillariin.. toisaalta olen edellisellä fillarilla ajellut jo viitisentoista vuotta, että ehkä se tonni ei niin paljoa ole. Toisaalta epäilen ettei nämä digitaalivehkeet ole ihan niin pitkäikäisiä kun nuo akustiset..
 
Cyclestoressa joitain Spessun sähkäreitä alessa, ei ne edelleenkään halpoja ole, mutta pari kuuta sitten noita ei saanut mistään ja reilu tonni viilattu hinnoista pois. En ole kyllä seurannut / verrannut hintoja muihin liikkeisiin. Näkymmä joidenkin mallien hintaan sisältyy 250€ / 670€ mitä hyvänsä kamaa tuolta kaupasta. Eli hintaa ei voi tiputtaa ja joutuu pakosti valitsemaan ryönää mukaan.

Specialized Turbo Levo Expert Carbon Fsr Electric Mountain Bike 2019 (L koko) €6,911.42 (€8,131.08)
Specialized Turbo Levo Comp Fsr Electric Mountain Bike 2019 (L koko) €4,765.54 (€5,606.52)

Tuota jälkimmäistä olen testannut ja oli kyllä hupipeli. Vaikka itsellä natu Spectral, niin sähköversio ei vakuuttanut messuilla pariin muuhun sähköön verrattuna.

Jos sähkön ostaisin, niin ehdottomasti täpärin. Jotenkin se sähkön idea on toimia vähän (muun muassa) hissin tapaan auttaen mäen päälle, jotta voi sitten ilotella enempi tasaisella ja alamäessä. Samoin se pitää paremmin vauhdin päällä sellaisissa paikoissa, missä natulla vauhti väkisinkin rankkuuden ja haastavuuden vuoksi tippuu. Hiki ja puhallus sähköllä kyllä tulee, se on ihan itsestä kiinni minkälaiseen rääkkiin itsensä laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kyllä kiinnostais myös, käsittääkseni tuo Neuron on rennompi ja pystympi vehje ajaa kuin Spectral, joka sitten on enempi semmonen kaahausvehje ilmeisesti. Neuronissakin on kolmea tasoa, 5.0/6.0/7.0 riippuen osasarjoista. Commencal olis varmaan paras vehje, mutta se maksaa tonnin enemmän enkä ole varma haluanko laittaa niin paljoa rahaa fillariin.. toisaalta olen edellisellä fillarilla ajellut jo viitisentoista vuotta, että ehkä se tonni ei niin paljoa ole. Toisaalta epäilen ettei nämä digitaalivehkeet ole ihan niin pitkäikäisiä kun nuo akustiset..
Neuron on on geometrialtaan erillainen ja erillainen jousitus. Tosta oikeastaan kannattaa alottaa, toi on monelle ihan tarpeeks.
 
Ehkä tuo fatbike oli vähän väärin ilmaistu, 27,5/2-2,75" renkaita noissa focucsen/cuben pyörissä on mitä vilkuilin.

Joku tämmöinen siis mielessä CUBE Stereo Hybrid 140 Race 500 27.5 sähkömaastopyörä - Rtech
Tuolla tosin painoa jo 25kg ja boscin moottorilla, ehkä ennemmin siis Shimano/brose moottorilla varustettu 20kg luokassa oleva 27,5". Hyviä tarjouksia saa myös vinkkailla jos tulee vastaan :)
Tilasin itse viime vuonna Bike-Discountista tämmöisen: [URL="https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-160-race-500-27.5-metal-n-grey-656073"]Cube Stereo Hybrid 160 Race 500 27.5 metal´n´grey | E-Bike Fully Shop[/URL]
Oli about 3.5k tarjouksessa silloin.

Nyt ~1500km rullailtu. On laskettu Åressa alamäkeä ja poljettu 70km "city trippejä" PK-seudulla, sekä rymytty pk-seudun metiköissä.
Ei valittamista ja tuo sähköavustus antaa kyllä pyöräilyyn täysin uuden ulottuvuuden.
Ostaisin uudestaankin. :tup:

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-160-race-500-27.5-metal-n-grey-656073
 
Kahden sähköpyörän kuljetukseen soveltuvaa, edullisemmasta päästä olevaa, pyörätelinettä (mieluiten vetokoukkuun)? Lienee vain satunnaisia kuljetuksia.
Mont Blanc polkupyöräteline 2 pyörälle TowQuick vetokoukkuun | Motonet Oy

64,90 oli ainakin omasta mielestäni vielä halpa hinta siihen nähden, miten hyvä teline tuo on verrattuna seuraavaksi halvimpaan, 35 euron rimpulaan. Ei liiku mihinkään, tuntuu kahdenkin pyörän kanssa erittäin tukevalta, kiinnitysnauhat kulkevat mukana ja telineessä on lukko. Ainoa miinus siitä, että irrottaessa pitää olla varovainen, sillä lukitusmekanismi antaa helposti sormille auetessaan.

Speksejä lukiessa väittää kyllä kantavuuden olevan vain 30 kg, mutta olen kuljettanut yhtä 25 kg sähköpyörää ja toista 20 kg kauramoottoripyörää ongelmitta.
 
Eivät näy ja kilvestä puhumattakaan eli laitonhan tuo on joka tapauksessa. En tajua miksi noita saa myydä.
Niitä saa myydä ja käyttää, koska hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Ihan tarpeetonta holhoamista olisi taas puuttua tuollaisiin lillukanvarsiin.
 
Niitä saa myydä ja käyttää, koska hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Ihan tarpeetonta holhoamista olisi taas puuttua tuollaisiin lillukanvarsiin.
Kerro ihmeessä lisää näistä hyödyistä :lol:

Esimerkiksi Saksassa poliisi puuttuu hyvin herkästi kuljetukseen, jos ei kilpi ja valot näy.
 
Kerro ihmeessä lisää näistä hyödyistä :lol:
Kai se nyt on itsestäänselvää, että jos joku kuljettaa fillaria autossaan, niin ei sitä huvikseen tehdä, eli autolla ajetaan jonnekin ja siellä sitten jatketaan fillarilla. Ilman kuljetusmahdollisuutta fillari olisi kotona ja kuntoilut/harrastukset jäävät väliin.

Esimerkiksi Saksassa poliisi puuttuu hyvin herkästi kuljetukseen, jos ei kilpi ja valot näy.
Onneksi Suomessa ei olla niin typeriä. Ei meidän kannata ihan kaikkia hölmöyksiä muualta kopioida.

Ja kyllähän poliisi täälläkin varmasti puuttuu sitten jos valot eivät näy ollenkaan, mutta se on aika epätodennäköinen skenaario normaalia fillaria kuljetettaessa. Rekisterikilven näkyminen nyt on ihan yksi hailea muutenkin, eikä sillä ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä.
 
Kilpeähän ei saa peittää vähäisessäkään määrin, mutta sitäkin Suomen poliisi katsoo sujuvasti läpi sormien. Myös monen automallin minimalistisen pienet vilkut mahtuu hyvin piiloutumaan pyörän taakse. Kalliimpi teline, jossa on takavalot ja paikka kilvelle puolustaa kyllä paikkaansa ja myös tukevampi kuin halpismallit. Pitää myöntää että itseltäkin halpisteline löytyy, mutta onneksi se on erittäin vähällä käytöllä.

upload_2019-7-27_14-35-4.png

Kuva: TM 10/2010
 
Järkyttävän huonot tulokset vetokoukkuun kiinnnitettävien pyörätelineiden testissä | Autotoday

Tässä toinen syy noiden suitsimiseen.

Itse olen nähnyt tuollaisesta halvasta telineestä pyörän putoavan ajoradalle routavaurioon ajettaessa.
Pyörän putoaminen ei ole mikään ihme, jos pyörä on kiinnitetty telineeseen mukanatulevalla mustekalalla. Itse kiinnitän kuormaliinalla, jotta pyörästä ja telineestä tulee yksi tukeva paketti. Tukevuutta kuitenkin rajoittaa melko paljon itse telineen tukevuus.
 
Itella oli käytössä just tuo halppisteline + mustekalat (tosin niitä oli yli 20). Mut sit kun tuli naarmut takapuskuriin niin samantien vaihtu Thule 3 pyörän telineeseen jossa voi sähkistä kuljetta. Enkä kyllä oo päiväkään katunut tuota vaihtoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 497 805
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom