Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Mitäs mieltä täällä ollaan Verkkokauppa.com:in myymistä sähköpyöristä, erityisesti Colnago ja Haibike? Tuolla olisi riittävän pieni runkokoko (S/44cm) vaimolle mitä ei muuten tunnu suomalaisista pyöräliikkeistä löytyvän. Tosin ongelmana on vielä, että tuota ei pääse koeajamaan. Muuten näyttäisi joutuvan tilaamaan ulkomailta. Miten tuollaisen huoltaminen, tarvitseeko huoltoliikettä ja kannattaisiko viedä pinnojen ja laakerien kiristykseen sisäänajon jälkeen?
 
Mitäs mieltä täällä ollaan Verkkokauppa.com:in myymistä sähköpyöristä, erityisesti Colnago ja Haibike? Tuolla olisi riittävän pieni runkokoko (S/44cm) vaimolle mitä ei muuten tunnu suomalaisista pyöräliikkeistä löytyvän. Tosin ongelmana on vielä, että tuota ei pääse koeajamaan. Muuten näyttäisi joutuvan tilaamaan ulkomailta. Miten tuollaisen huoltaminen, tarvitseeko huoltoliikettä ja kannattaisiko viedä pinnojen ja laakerien kiristykseen sisäänajon jälkeen?
Kaveri osti verkkokaupasta haibiken sähkötäpärin. Verkkokaupalla on huoltosoppari baiks.fi kanssa. Sanoko se et tuli ensihuolto samaan syssyyn, senkus varaa baiksilta ajan ja ilmottaa pyörän ostetun verkkokaupasta. Haibike on ihan pätevä saksalainen merkki, käyttää yamahan ja boschin moottoreita. Ihan pätevät osasarjat, shimanoa/sramia/maguraa löytyy. Colnagosta en ole kuullutkaan joten en sano siitä juuta enkä jaata.
 
Mitäs mieltä täällä ollaan Verkkokauppa.com:in myymistä sähköpyöristä, erityisesti Colnago ja Haibike? Tuolla olisi riittävän pieni runkokoko (S/44cm) vaimolle mitä ei muuten tunnu suomalaisista pyöräliikkeistä löytyvän. Tosin ongelmana on vielä, että tuota ei pääse koeajamaan. Muuten näyttäisi joutuvan tilaamaan ulkomailta. Miten tuollaisen huoltaminen, tarvitseeko huoltoliikettä ja kannattaisiko viedä pinnojen ja laakerien kiristykseen sisäänajon jälkeen?
Colnago taas on maantiepuolella vähintään maantiepyörien mersu. Miten paljon verkkiksen sähkömaastopyörillä ja Colnagon maantiepyörillä on tekemistä toistensa kanssa on sitten ihan toinen asia. Luulisin kuitenkin, ettei kyseinen merkki tahrisi nimeään myymällä sen alla ihan mitä tahansa roskaa ja ainakaan verkkiksen sähkömaastopyörät ei näytä olevan ihan hintahaarukan alapäästä.
 
Olin positiivisesti yllättynyt, kuinka vähän Shimano E-8000 moottori vastustaa! Saahan tuosta sähköpyöräilystäkin näköjään kuntoilua mm. Eco-moodissa.

Ajotyyliä/tekniikkaa pitää opetella. Vaikea päästä esim. korkean esteen yli. Tottunut enskalla esim. siihen, että keulan nostaa ja mennään. Sähkiksellä kun keulan nostaa, niin polkimet pitäisi osata jotenkin maagisesti laittaa "puoliväliin", että ei ota polkimista kiinni. Varmaan joku käsikaasuturbonappi helpottaisi rungon ylittämistä, että ei tarvitsisi polkimiin koskea.
Toki ajamaan opettelukin auttanee.
 
Olin positiivisesti yllättynyt, kuinka vähän Shimano E-8000 moottori vastustaa! Saahan tuosta sähköpyöräilystäkin näköjään kuntoilua mm. Eco-moodissa.

Ajotyyliä/tekniikkaa pitää opetella. Vaikea päästä esim. korkean esteen yli. Tottunut enskalla esim. siihen, että keulan nostaa ja mennään. Sähkiksellä kun keulan nostaa, niin polkimet pitäisi osata jotenkin maagisesti laittaa "puoliväliin", että ei ota polkimista kiinni. Varmaan joku käsikaasuturbonappi helpottaisi rungon ylittämistä, että ei tarvitsisi polkimiin koskea.
Toki ajamaan opettelukin auttanee.
Niihin kampiin voi hankkia suojat mutta en tunne ketään kellä ei olis kammet ja polkimet saanu kunnon damaget.
 
25km/h rajoitus pyörässä on hyvä asia, akku riittää paljon paremmin kun moottori ei avusta kokoajan.
 
Boschin uusi Performance CX ei enää vastustele yli 25km/h nopeuksilla. Pitää kuitenkin ilmeisesti jonkinlaista kolinaa.. Vaikuttaa kuitenkin selvältä parannukselta vanhaan moottoriin.

Saksalaiset kehuvat pistäneensä tuohon anti-tuning softan joka pistää pyörän limp modeen jos yrittää peukaloida.

New Bosch Performance Line CX 2020 Motor in Test | E-MOUNTAINBIKE Magazine
Tämä nyt taas kuulostaa siltä kuin joskus muinoin että "meidän peliä ei hakkeroi kukaan" ja sit alkoi kilpajuoksu että kuka ehtii ensin.. .
 
Tämä nyt taas kuulostaa siltä kuin joskus muinoin että "meidän peliä ei hakkeroi kukaan" ja sit alkoi kilpajuoksu että kuka ehtii ensin.. .

Juu ei mene varmaan kauaa kun netistä saa taas uuden boksin rajoitinten poistamiseen. :D Ja hyvä niin.
 
25km/h rajoitus pyörässä on hyvä asia, akku riittää paljon paremmin kun moottori ei avusta kokoajan.
Tuo on yksi seikka, mutta olennaisempaa lienee kuitenkin, että kaiken maailman satunnaisajelijat eivät vetele kelveillä tukka putkella vaaratilanteita aiheuttaen. Siellä kävelijät ovat jo nyt paikoin helisemässä käyräsarvispandexien kanssa, saati sitten jos kaikilla olisi mittarissa joku 40km/h.

Oman fillarin statistiikat kertoivat huollossa, että viimeisen reilun 600h ajosta avustus on ollut käytössä noin 130h ajan, eli pääosin lihasvoimin on edetty. Lisäksi tuosta avustusajasta suurin osa lienee verrattain vähäistä avustusta, kun ohjaimen asetus on kuitenkin minulla 95% asennossa "Tour" ja lisäksi avustus hiipuu loppuvaiheessa. Huollossa pitivät noita lukemia aika poikkeuksellisina ja minä taas ihmettelin että kuinka niin, mutta ehkä se on sitten ajajan lisäksi myös fillarista aika paljon kiinni. Tuossa omassa Trekissä moottorin (Bosch Performance) vastus ei tosiaan mainittavasti vaikuta tasaisella ajettaessa.
 
Tämä nyt taas kuulostaa siltä kuin joskus muinoin että "meidän peliä ei hakkeroi kukaan" ja sit alkoi kilpajuoksu että kuka ehtii ensin.. .
Mitä hyötyä siitä rajoittimen poisto boksista on jos sen anturin voi vaan siirtää eri paikkaan. Ite luovuin ajatuksesta kun huomasin kaikissa maininta että näyttää nopeuden väärin. Turha maksaa 200€ siitä minkä voi tehä helposti ite.
 
Mitä hyötyä siitä rajoittimen poisto boksista on jos sen anturin voi vaan siirtää eri paikkaan. Ite luovuin ajatuksesta kun huomasin kaikissa maininta että näyttää nopeuden väärin. Turha maksaa 200€ siitä minkä voi tehä helposti ite.
En nyt ihan saanut kiinni mitä tarkoitat, mutta jos meinaat sitä yleensä takahaarukassa olevaa anturia ja sen vastakappaletta takakiekon pinnoissa, niin sen siirtämisellä et voi vaikuttaa kuin 1-2 km/h verran siihen kuinka tarkka nopeusmittarin näyttämä on. Sama juttu renkaan kehän muuttamisella, joka tosin ei ole enää mm. Boschin Purion-ohjaimen kanssa edes mahdollista ilman huoltoliikettä.

Jos taas alkaa askartelemaan ja siirtää sen anturin kokonaan jonnekin muualle, vaikka kampiin, niin sillä saanee aikaiseksi pykälää suuremman muutoksen, mutta aika harva varmaan haluaa, että nopeusmittari näyttää ihan mitä sattuu.

Ja tuo kommenttisi siitä, että rajoittimen ohittavat boksit näyttäisivät kaikki järjestään mittarin lukeman väärin, on yksinkertaisesti väärin, sillä ainakin kaikki yleisimmät Boschin moottoreille tarkoitetut viripalikat näyttävät nopeuden oikein.

Edit.
Sen verran vielä lisää, että minä suosittelisin jättämään kaikki nuo virikikkareet sinne kaupan hyllylle ja tyytymään siihen 25km/h avustusnopeuteen. Jos pitää päästä kovempaa, niin reisillä loput. Ei ole hyväksi sähköpyörien yleistymiselle, eikä muutenkaan, jos niillä ajellaan muun liikenteen seassa reikäpäänä jotain 45km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Edit.
Sen verran vielä lisää, että minä suosittelisin jättämään kaikki nuo virikikkareet sinne kaupan hyllylle ja tyytymään siihen 25km/h avustusnopeuteen. Jos pitää päästä kovempaa, niin reisillä loput. Ei ole hyväksi sähköpyörien yleistymiselle, eikä muutenkaan, jos niillä ajellaan muun liikenteen seassa reikäpäänä jotain 45km/h.
Kiitos, äiti!
 
Ekan tonnin nyt rullaillut täysjoustosähkiksellä, metsää ja vähän työmatkaakin. Paras ostos vuosikausiin.

Itse ehkä 32kmh rajoittimen voisin vielä sallia kevlille, mutta kovempaa kulkevat kikottimet joutavat kyllä autojen sekaan.
Toisaalta jo tuo 25kmh sähköpotkulauta kamikazeteinin käsissä on aika pelottava yhdistelmä.

25 riittää poluille oikein hyvin niin tuskin itse tulen tekemään mitään muutoksia
 
Kaupasta saa myös sähköpyöriä, jotka avustaa 45 km/h asti. Toki ne vaatii liikennevakuutuksen, rekisteröinnin kilpineen ja sitten ei saa enää ajaa pyörätiellä.
2_517502-2526x1511.jpg

Haibike SDURO Trekking S 8.0 Herren -sähköpyörä, M 2 990,00
 
Kaupasta saa myös sähköpyöriä, jotka avustaa 45 km/h asti. Toki ne vaatii liikennevakuutuksen, rekisteröinnin kilpineen ja sitten ei saa enää ajaa pyörätiellä.
Saa toki ja voihan ne omatkin viritetyt fillarit vakuuttaa ja varustella samalle tasolle, mutta ei tässä nyt tainnut sellaisista olla kyse kuitenkaan. En tiedä onko vakuutusyhtiöillä suomessa edes tuohon vielä mitään valmiita toimintamalleja olemassa, enkä suoraan sanottuna tiedä miksi kukaan ylipäätään ostaisi tuollaista Suomessa, kun ei sillä sitten tosiaan saa ajaa enää niillä pyöräteillä. Tuossa vaiheessa joku sähkömopo tai vastaava on varmaan loogisempi vaihtoehto.
 
Saa toki ja voihan ne omatkin viritetyt fillarit vakuuttaa ja varustella samalle tasolle, mutta ei tässä nyt tainnut sellaisista olla kyse kuitenkaan. En tiedä onko vakuutusyhtiöillä suomessa edes tuohon vielä mitään valmiita toimintamalleja olemassa, enkä suoraan sanottuna tiedä miksi kukaan ylipäätään ostaisi tuollaista Suomessa, kun ei sillä sitten tosiaan saa ajaa enää niillä pyöräteillä. Tuossa vaiheessa joku sähkömopo tai vastaava on varmaan loogisempi vaihtoehto.
Omavalmisteen kilvittäminen taitaa olla mahdoton tehtävä, kun Verkkiksen myymistä Corratec-pyöristäkin sanotaan, ettei valmistaja ole tyypittänyt niitä ja siksi niistä ei saa tieliikennekelpoisia. Halusin kuitenkin tuoda keskusteluun laillisen vaihtoehdon, jos haluaa polkupyörän jolla pystyy avustettuna polkemaan 45 km/h asti. Omasta mielestä sähköfillarissa ja sähkömopossa on ihan eri fiilis ja sen takia ne ei ole markkinoilla toistensa vaihtoehtoja. Joku toinen saattaa nähdä asian tietysti toisin.
 
Omasta mielestä sähköfillarissa ja sähkömopossa on ihan eri fiilis ja sen takia ne ei ole markkinoilla toistensa vaihtoehtoja. Joku toinen saattaa nähdä asian tietysti toisin.
Olen samaa mieltä. Minulla tuossa oli näkökulma lähinnä siinä, että kun ne pyörätiet pitää näiden kovempaa kulkevien sähköfillarien kohdalla sulkea pois (ainakin virallisesti) ja siirtyä ajoradalle, niin siellä on liikennedynamiikan suhteen edessä ihan erilaiset ongelmat polkupyörältä näyttävän kulkineen kanssa liikuttaessa, verrattuna siihen että ajaa siellä jollakin skootterin/mopon tapaisella kulkineella, riippumatta siitä mikä näiden voimanlähde on. Varsinkin kun laki sanoo, että polkupyörällä pitää ajaa siellä viereisellä pyörätiellä, mikäli sellainen löytyy, eikä voi olettaa että autoilijat ihan hetkessä oppivat erottamaan tavallisen fillarin pedelec-s -luokitellusta sähköpyörästä.
 
eikä voi olettaa että autoilijat ihan hetkessä oppivat erottamaan tavallisen fillarin pedelec-s -luokitellusta sähköpyörästä.

Ei kai tuossa mitään epäselvää autoilijan näkökulmasta oo. Kummiskin pyörässä on samanlainen rekkari ku mopossa joten rekkarista sen jo tunnistaa joko mopoksi/sähköpyörä joka kulkee max 45 km/h.
Jos puhutaan laillisesta sähköpyörästä.
 
Ei kai tuossa mitään epäselvää autoilijan näkökulmasta oo. Kummiskin pyörässä on samanlainen rekkari ku mopossa joten rekkarista sen jo tunnistaa joko mopoksi/sähköpyörä joka kulkee max 45 km/h.
Jos puhutaan laillisesta sähköpyörästä.
Teoriassa ei ole mitään epäselvää, mutta käytännössä varmasti on vielä vuosien ajan. Meillä on täällä foorumilla tavallaan pieni kupla ja ollaan varmasti paljon taviksia valistuneempia kaikista muutoksista ja säännöksistä.

En kyllä jaksa uskoa, että nuo s-pedelecit meillä ovat edes kovasti yleistymässä, joka sekin haittaa osaltaan niiden tunnetuksi tekemistä. Ja hyvä toisaalta niin, kun mopojenkin osalta on ollut puhetta, että niiden nopeutta pitäisi nostaa turvallisuuden vuoksi, kun eivät ne pysy muun liikenteen mukana ja jos sinne sekaan heitetään jotain parhaimmillaankin vain 45km/h kulkevia fillareita, niin ei siitä kyllä hyvä heilu.
 
Teoriassa ei ole mitään epäselvää, mutta käytännössä varmasti on vielä vuosien ajan. Meillä on täällä foorumilla tavallaan pieni kupla ja ollaan varmasti paljon taviksia valistuneempia kaikista muutoksista ja säännöksistä.

En kyllä jaksa uskoa, että nuo s-pedelecit meillä ovat edes kovasti yleistymässä, joka sekin haittaa osaltaan niiden tunnetuksi tekemistä. Ja hyvä toisaalta niin, kun mopojenkin osalta on ollut puhetta, että niiden nopeutta pitäisi nostaa turvallisuuden vuoksi, kun eivät ne pysy muun liikenteen mukana ja jos sinne sekaan heitetään jotain parhaimmillaankin vain 45km/h kulkevia fillareita, niin ei siitä kyllä hyvä heilu.
Miks sun mielestä pyörässä oleva sähkömoottori muuttaa tilanteen niin radikaalisesti että se on vaarallisempi kun normi fillari, maantepyörä kulkee luomuna helposti 40km/h ja silti ei täällä sellasia kohtaan ole mitään vastustusta tai kilpi vaatimuksia. 25 on maasturille sopiva mutta muussa käytössä 25km/h rajoitus on turha rahan haaskausta.
 
Viimeksi muokattu:
Miks sun mielestä pyörässä oleva sähkömoottori muuttaa tilanteen niin radikaalisesti että se on vaarallisempi kun normi fillari, maantepyörä kulkee luomuna helposti 40km/h ja silti ei täällä sellasia kohtaan ole mitään vastistusta tai kilpi vaatimuksia. 25 on maasturille sopiva mutta muussa käytössä 25km/h rajoitus on turha rahan haaskausta.
Mietipäs nyt vähän itsekin.

Kukaan tavis ei varmasti aja perusfillareillaan tasaisella pyörätiellä yli 35km/h ja sekin on todellisuudessa liioiteltua (todellisuus lienee jossakin 15-20km/h välillä). Jos samalle porukalle laitetaan alle viritetty sähköpyörä, jolla pääseekin yhtäkkiä samalla vaivalla 40km/h tai enemmän vastaavissa olosuhteissa, niin aivan varmasti päästään lukemaan lööpeistä kaikenlaisista onnettomuuksista, kun ajokin hallinta ja turvalaitteet eivät vastaa kasvanutta nopeutta.

Eikä siinä sinäänsä mitään jos porukka teloisi vain itseään, mutta Suomessa suurin osa pyöräteistä on yhdistettyjä jalankulijoiden kanssa, joten uhreiksi päätyvät hyvin helposti sivulliset. Infra ei meillä yksinkertaisesti vastaa esim. Keski-Eurooppaa, missä nuo s-pedelecit ovat monissa maissa tietyin ehdoin olleet jo pidempään sallittuja (mm. rekisteröinti ja vakuutus pitää löytyä sielläkin).

Noiden mainitsemiesi maantiepyörien liiallisista tilannenopeuksista ja läheltäpiti-tilanteista on ollut puhetta eri foorumien pyöräilyketjuissa vähän väliä, eli ei niiden nopeuksilla kannata perustella sitä, että muillakin vehkeillä pitäisi päästä kaikkialla yhtä kovaa.

Maastossa ja vastaavissa paikoissa tilanne on tietenkin eri, mutta nyt puhutaan julkisista teistä. Ja siis tämähän ei ole mikään mielipidekysymys muutenkaan, kun tällä hetkellä ehdot ja rajat sanelee laki. Jos se ei miellytä, kannattaa viedä asiaa eteenpäin jossakin muualla kuin täällä ja pyrkiä sitä kautta muuttamaan liikenneinfraa ja rajoituksia.

Ja siis kyllä minäkin ajan omalla sähköfillarilla pääsääntöisesti 28-34km/h, eli yli sen 25km/h rajan, mutta teen sen lihasvoimin avustusrajan yläpuolella. Pääsääntöisesti joku tuollainen 30-32km/h on vielä nopeus, joka olisi järkisyin perusteltavissa myös avustusrajaksi näiden tavallisiksi polkupyöriksi luokiteltujen kulkineiden kohdalla, mutta tällä hetkellä raja on kuitenkin se 25km/h, eikä se siitä ole hetkeen varmasti miksikään muuttumassa, varsinkaan kun rinnalla on mahdollisuus hankkia virallinen s-pedelec (ja ajaa sillä ajoradalla).

Saa nähdä missä vaiheessa viranomaiset ottavat asiakseen testata ja valvoa sähköpyöriä. Tällä hetkellähän ei valvontaa käytännössä ole lainkaan.
 
Mietipäs nyt vähän itsekin.

Kukaan tavis ei varmasti aja perusfillareillaan tasaisella pyörätiellä yli 35km/h ja sekin on todellisuudessa liioiteltua (todellisuus lienee jossakin 15-20km/h välillä). Jos samalle porukalle laitetaan alle viritetty sähköpyörä, jolla pääseekin yhtäkkiä samalla vaivalla 40km/h tai enemmän vastaavissa olosuhteissa, niin aivan varmasti päästään lukemaan lööpeistä kaikenlaisista onnettomuuksista, kun ajokin hallinta ja turvalaitteet eivät vastaa kasvanutta nopeutta.

Eikä siinä sinäänsä mitään jos porukka teloisi vain itseään, mutta Suomessa suurin osa pyöräteistä on yhdistettyjä jalankulijoiden kanssa, joten uhreiksi päätyvät hyvin helposti sivulliset. Infra ei meillä yksinkertaisesti vastaa esim. Keski-Eurooppaa, missä nuo s-pedelecit ovat monissa maissa tietyin ehdoin olleet jo pidempään sallittuja (mm. rekisteröinti ja vakuutus pitää löytyä sielläkin).

Noiden mainitsemiesi maantiepyörien liiallisista tilannenopeuksista ja läheltäpiti-tilanteista on ollut puhetta eri foorumien pyöräilyketjuissa vähän väliä, eli ei niiden nopeuksilla kannata perustella sitä, että muillakin vehkeillä pitäisi päästä kaikkialla yhtä kovaa.

Maastossa ja vastaavissa paikoissa tilanne on tietenkin eri, mutta nyt puhutaan julkisista teistä. Ja siis tämähän ei ole mikään mielipidekysymys muutenkaan, kun tällä hetkellä ehdot ja rajat sanelee laki. Jos se ei miellytä, kannattaa viedä asiaa eteenpäin jossakin muualla kuin täällä ja pyrkiä sitä kautta muuttamaan liikenneinfraa ja rajoituksia.

Ja siis kyllä minäkin ajan omalla sähköfillarilla pääsääntöisesti 28-34km/h, eli yli sen 25km/h rajan, mutta teen sen lihasvoimin avustusrajan yläpuolella. Pääsääntöisesti joku tuollainen 30-32km/h on vielä nopeus, joka olisi järkisyin perusteltavissa myös avustusrajaksi näiden tavallisiksi polkupyöriksi luokiteltujen kulkineiden kohdalla, mutta tällä hetkellä raja on kuitenkin se 25km/h, eikä se siitä ole hetkeen varmasti miksikään muuttumassa, varsinkaan kun rinnalla on mahdollisuus hankkia virallinen s-pedelec (ja ajaa sillä ajoradalla).

Saa nähdä missä vaiheessa viranomaiset ottavat asiakseen testata ja valvoa sähköpyöriä. Tällä hetkellähän ei valvontaa käytännössä ole lainkaan.
Ihan hyvin voisin tyytyä 32km/h rajoittimeen mutta en näe arvoa siinä että asia mikä maks 5k€ rajoittuu 25km/h joka on jo toinen polkasu ja moottori sammuu. Onneks metsässä ei yli 25km/h ajeta niin siellä ei ole mitään väliä.
 
Miks sun mielestä pyörässä oleva sähkömoottori muuttaa tilanteen niin radikaalisesti että se on vaarallisempi kun normi fillari, maantepyörä kulkee luomuna helposti 40km/h ja silti ei täällä sellasia kohtaan ole mitään vastistusta tai kilpi vaatimuksia. 25 on maasturille sopiva mutta muussa käytössä 25km/h rajoitus on turha rahan haaskausta.

Jokseenkin kahtia jakoiset fiilikset itsellä näistä rajoituksista. 25km/h raja on kyllä itselle riittävä maastossa, mutta kyllä sillekin löytyy nurisijoista jos fillarifoorumia käy lukemassa. 32km/h olisi silti kiva kulkea siirtymiä tosin en ole nähnyt kovin montaa ihmistä ajelevan luomumaasturilla aggressiivisilla nappuloilla yli 30 vauhteja asfaltilla, saati sitten edes 25 vauhteja.

Katusähkiksilla voisi sinänsä ajella mun mielestä 30km/h rajoilla, mutta olen silti kääntynyt enemmän sille kannalle etten halua nähdä yhtään tuulipukua ajelemassa yli 30km/h oli sitten sähköt tai ei. Yleensä nuo pyöräilijät, jotka ajaa yli 30 km/h keskinopeuksilla on jo sen verta kokeneita pyöräilijöitä ettei niistä ole suurta vaaraa. Ongelman muodostaa tavan tumpiot, jotka sitten ajelee sähköllä kovia nopeuksia. Siksi siis ei kiitos 32km/h rajalle.
 
Miks sun mielestä pyörässä oleva sähkömoottori muuttaa tilanteen niin radikaalisesti että se on vaarallisempi kun normi fillari, maantepyörä kulkee luomuna helposti 40km/h ja silti ei täällä sellasia kohtaan ole mitään vastistusta tai kilpi vaatimuksia. 25 on maasturille sopiva mutta muussa käytössä 25km/h rajoitus on turha rahan haaskausta.
Maantiepyöräkään ei mene luomuna ihan helposti 40km/h pitkiä aikoja kenen tahansa käsissä. Niillä joilla on jalkaa ajaa luomupyörällä 40km/h on yleensä myös sen verran järkeä etteivät tee sitä kelveillä muiden seassa ja vaatii se luomuna vähän enemmän tilaakin kuin hetkessä kiihtyvällä sähkärillä.

Viimeisen vuoden aikana olen pari kolme kertaa joutunut ajamaan "tieltä ulos" kun vastaan on tullut heikon näkyväisyyden kohdassa joku tuuhio viritetyllä sähkärillä joko leikaten mutkaa tai ohittaen hitaampaa kulkijaa. Joka kerta vauhtia on ollut niin paljon että kyseiset henkilöt tuskin olisivat niihin omin voimin kyenneet.
 
Tuli tuossa vähän kiihdyteltyä moottoripyörällä ja taitaa käydä silleen ettei tarvi toviin ajella. Onko kokemuksia tuosta bilteman fillarista? Lyhyeen työmatkaan ja tiedä sitten jos innostuisi enempikin kulkeen.
En siis ole mikään pyöräilijä ja tuo olisi sopivan hintainen kokeilu lajiin.
Sähköpolkupyörä MTB 27,5" 7-vaihteinen
 
Tuli tuossa vähän kiihdyteltyä moottoripyörällä ja taitaa käydä silleen ettei tarvi toviin ajella. Onko kokemuksia tuosta bilteman fillarista? Lyhyeen työmatkaan ja tiedä sitten jos innostuisi enempikin kulkeen.
En siis ole mikään pyöräilijä ja tuo olisi sopivan hintainen kokeilu lajiin.
Sähköpolkupyörä MTB 27,5" 7-vaihteinen
Ootko mihin tarkotukseen hakemassa pyörää?

Meinaan että aijotko mennä maastoon kans sillä vai ihan yleis fillarointia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa vähän kiihdyteltyä moottoripyörällä ja taitaa käydä silleen ettei tarvi toviin ajella.
Heh, been there, done that. Tekevälle sattuu. :D

Onko kokemuksia tuosta bilteman fillarista? Lyhyeen työmatkaan ja tiedä sitten jos innostuisi enempikin kulkeen.
En siis ole mikään pyöräilijä ja tuo olisi sopivan hintainen kokeilu lajiin.
Sähköpolkupyörä MTB 27,5" 7-vaihteinen
Ei ole juuri tuosta kokemuksia, mutta kutakuinkin samoilla komponenteilla varustetuista muista Bilteman Yosemiteista on jonkin verran. Osasarjat ovat tuolla hinnalla luonnollisesti karvalakkimallia ja muutenkaan nuo eivät ole missään nimessä laadukkaita kulkineita, mutta se on ihan selväkin, kun niiden oikeasti laadukkaiden sähköfillarien hinnat alkavat parista tonnista.

Lukittava keula on plussaa, sillä nuo halvat joustokeulat ovat parhaimmillaankin kehnoja. Lisäksi tuossa näyttää olevan hydrauliset jarrut. Merkki/malli ei ole tiedossa, mutta on tuo silti parempi kuin mekaaniset vastaavat.

Tuo ohjain on logiikaltaan vähän typerä. Jos se toimii edelleen samalla tavalla kuin muissa Bilteman fillareissa, niin esim. joka kerta sammutettaessa se unohtaa viimeksi käytetyn avustustason ja se on naksutettava sinne kytkimestä uudestaan. Lisäksi tuossa ei ole minkäänlaista poljinvoiman tunnistusta, joten moottori tuuppaa kaiken voiman aina saman tien ja se taas saattaa aiheuttaa vähän töksähtelevää menoa. Voimaa ei kuitenkaan ole hirveästi, joten se ei ole merkittävä ongelma.

Hintalaatusuhde on kuitenkin ok ja kyllä noilla pari kesää ajelee ihan kivasti.

Ootko mihin tarkotukseen hakemassa pyörää?

Meinaan että aijotko mennä maastoon kans sillä vai ihan yleis fillarointia.
Siinähän luki että lyhyeen työmatkaan ja ehkä vähän muuhunkin fillarointiin.

Maastoon noilla rimpuloilla ei ole hirveästi asiaa, mutta ei taida tässä tapauksessa ole tarvekaan.
 
Siinähän luki että lyhyeen työmatkaan ja ehkä vähän muuhunkin fillarointiin.

Maastoon noilla rimpuloilla ei ole hirveästi asiaa, mutta ei taida tässä tapauksessa ole tarvekaan.
Ei sitä koskaan tiedä, oon nähny vaikka minkänlaisia rimpuloita poluilla.
 
Onko mielipiteitä riittääkö Boschin "perusmallin" 40Nm vääntö työmatkakäyttöön? Toiveissa olisi yhteen suuntaan päästä ilman isompaa hikeä 20kmh nopeutta, kovassa mäessä voi vähän himmatakkin. Vai pitäisikö olla 60-70Nm vääntävä moottori? Käyttäjä max 70kg.

Nopeassta koeajossa Yamahan ledinäyttöinen tuntui sen verran kämäisemmältä, että mielummin ottaisin Boschin. Mutta toisaalta Yamaha vääntää enemmän, 70Nm ainakin täydellä akulla.

E: Perusfillareissa onko vahvaa perustetta jättää tietty moottori pois ehdokkaista? Erityisesti Bosch, Yamaha, Shimano? Sen perusteella mitä löysin näyttäisivät olevan varsin tasaisia, lukuunottamatta että Yamahassa enemmän vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
E: Perusfillareissa onko vahvaa perustetta jättää tietty moottori pois ehdokkaista? Erityisesti Bosch, Yamaha, Shimano? Sen perusteella mitä löysin näyttäisivät olevan varsin tasaisia, lukuunottamatta että Yamahassa enemmän vääntöä.

Fillarilehden power-mittareilla tehdyn testin mukaan Bosch vastustaa aika lailla sen 25km/h rajoituksen jälkeen. Shimanossa ei ole ollenkaan vastusta ja Yamahassakin vain kymmenisen wattia vastusta. Itse omistan Bosch CX ja Shimanon E8000 moottoreilla varustetut pyörät, joten omaa kokemusta myös löytyy ja Boschin tiputtaisin itse jos on yhtään halua kulkea yli 25km/h.

Nuo tietysti järeämmän pään moottorit, mutta käsittääkseni niissä kaupunkimalleissa ei taida olla hirveästi eroa toiminnan kannalta.

Suurta vääntöä ei työmatkaliikenteessä tarvi ellei vastassa ole todella jyrkkiä mäkiä ja itsellä paljoa painoa. Tosin ei ole kyllä kokemusta 40Nm malleista, mutta tullut kyllä ajeltua eco-moodilla ajoa, missä vääntö on rajoitettu niille tasoille eikä se ole menoa haitannut (ainakaan maastopyörällä).
 
Onko mielipiteitä riittääkö Boschin "perusmallin" 40Nm vääntö työmatkakäyttöön? Toiveissa olisi yhteen suuntaan päästä ilman isompaa hikeä 20kmh nopeutta, kovassa mäessä voi vähän himmatakkin. Vai pitäisikö olla 60-70Nm vääntävä moottori? Käyttäjä max 70kg.

Nopeassta koeajossa Yamahan ledinäyttöinen tuntui sen verran kämäisemmältä, että mielummin ottaisin Boschin. Mutta toisaalta Yamaha vääntää enemmän, 70Nm ainakin täydellä akulla.

E: Perusfillareissa onko vahvaa perustetta jättää tietty moottori pois ehdokkaista? Erityisesti Bosch, Yamaha, Shimano? Sen perusteella mitä löysin näyttäisivät olevan varsin tasaisia, lukuunottamatta että Yamahassa enemmän vääntöä.
Boschilla on kolme moottorivaihtoehtoa, Active line, Performance Line ja Performance Line CX. Active Line on se perustaso ja CX sitten se eniten vääntävä maastoversio. Tavallista Performancea ei enää hirveästi uusissa pyörissä näe, voi olla että sen valmistus on lopetettu CX:n myötä. Sillä perusversiolla pärjää ihan varmasti normaalissa käytössä ihan hienosti, korkeintaan joissakin todella jyrkissä ylämäissä saattaa joskus toivoa lisää vääntöä. Vaimon uudessa maasturissa on uusin Active Line Plus, joka on selvästi hiljaisempi ja kevyempi kuin aiemmat Active Line -versiot ja samalla mielestäni hiljaisempi kuin mikään muukaan Boschin moottori. Ei sillä, että ne muutkaan mitään kovaa ääntä pitäisivät, mutta silti.

Brose on vielä yksi vaihtoehto noihin luettelemiisi, mutta niitä on harvemmassa paikassa tarjolla edes koeajettavaksi. Henkilökohtaisesti eniten kokemusta on eri Boschin kamoista ja se on oma suosikki, mutta kaikkia olen kyllä kokeillut ja kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Taaempaa ketjusta löytyy laajemmin keskustelua aiheesta ja linkkejä testeihin jne.

Kuten olen aiemmin maininnut, minulla on omassa Trekin sähkärissä tuo Boschin Performance-moottori (ei CX), joka ei mielestäni hirveästi lisää vastusta. Tuttavien CX-versioilla olen ajanut myös, enkä huomannut niissä merkittävästi suurempaa vastusta, mutta toisaalta en siinä vaiheessa siihen osa-alueeseen erityisesti keskittynyt ja niissä oli muutenkin niin erilainen rengastus, että en osaa siitä sanoa tarkemmin. Monet täällä ovat sanoneet, että sen vastustuksen huomaa kyllä ainakin CX:ssä selvästi.

Avustus lakkaa toimimasta (ja vastaavasti myös palautuu) ainakin tuossa omassa fillarissa pehmeästi 25-26,5km/h alueella, eli se ei pätkäise yhtäkkiä pois päältä. Minulla on fillarissa Purion-ohjainta monipuolisempi Intuivia, josta näkee kätevästi minkä verran moottori milloinkin avustaa. Jos tuohon voi hankintavaiheessa itse vaikuttaa, niin minä ainakin valitsisin jatkossakin ehdottomisti sen Intuivian. Purionin etu on lähinnä siinä, että se on kiinteä ja pienempi, mutta kaikki muu siinä sitten onkin mielestäni pelkkää miinusta.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeassta koeajossa Yamahan ledinäyttöinen tuntui sen verran kämäisemmältä, että mielummin ottaisin Boschin.

Onhan Yamahallakin sellaisia isompia näyttöjä. Itsekin valitsin taannoin sellaisen, koska en halunnut sitä hinnat alkaen ledikikkaretta.
 
Olen samaa mieltä. Minulla tuossa oli näkökulma lähinnä siinä, että kun ne pyörätiet pitää näiden kovempaa kulkevien sähköfillarien kohdalla sulkea pois (ainakin virallisesti) ja siirtyä ajoradalle, niin siellä on liikennedynamiikan suhteen edessä ihan erilaiset ongelmat polkupyörältä näyttävän kulkineen kanssa liikuttaessa, verrattuna siihen että ajaa siellä jollakin skootterin/mopon tapaisella kulkineella, riippumatta siitä mikä näiden voimanlähde on. Varsinkin kun laki sanoo, että polkupyörällä pitää ajaa siellä viereisellä pyörätiellä, mikäli sellainen löytyy, eikä voi olettaa että autoilijat ihan hetkessä oppivat erottamaan tavallisen fillarin pedelec-s -luokitellusta sähköpyörästä.
Ei se ole muiden tielläliikujien homma alkaa miettimään, onko edessä kulkeva polkupyöränoloinen vehje ajoradalla laillisesti vai ei. Ainoa asia, josta muiden on pidettävä huolta on se, että noudattavat itse liikennesääntöjä. Mopolla ja polkupyörällä on sitä paitsi ajoradalla täysin identtiset säännöt.
 
Ei se ole muiden tielläliikujien homma alkaa miettimään, onko edessä kulkeva polkupyöränoloinen vehje ajoradalla laillisesti vai ei. Ainoa asia, josta muiden on pidettävä huolta on se, että noudattavat itse liikennesääntöjä. Mopolla ja polkupyörällä on sitä paitsi ajoradalla täysin identtiset säännöt.
Joo, mutta jos nyt kuitenkin ajattelet asiaa ihan järjellä, niin varmaan huomaat mikä ongelma on siinä jos yhtäkkiä porukka alkaa ajamaan ajoradalla "fillarilla" jossa on pieni rekisterikilpi, vaikka tähän saakka on kaikkialla sanottu, että fillarin paikka on pyörätiellä. Siinä tarvitaan vähän muutakin, kuin pelkästään toivo siitä että kaikki ymmärtävät kuin salaman iskusta, että ajoradalla edessä mateleva polkupyörä ei olekaan enää oikeasti polkupyörä, vaan joku mopon ja pyörän välimalli, jonka pitääkin ajaa siellä ajoradalla.

Ja tosiaan polkupyörän ja mopon säännöt ovat ajoradalla muuten samat, paitsi että jos vieressä kulkee pyörätie, pitää polkupyörällä ajaa siellä. Vastaavasti s-pedelecillä pitää ajaa ajoradalla ja pyörätie on se kielletty paikka. Ei tuo varmasti massoille ihan hetkessä oikene, kun yleiset väistämissäännötkin ovat edelleen suurimmalle osalle hepreaa.
 
Joo, mutta jos nyt kuitenkin ajattelet asiaa ihan järjellä, niin varmaan huomaat mikä ongelma on siinä jos yhtäkkiä porukka alkaa ajamaan ajoradalla "fillarilla" jossa on pieni rekisterikilpi, vaikka tähän saakka on kaikkialla sanottu, että fillarin paikka on pyörätiellä. Siinä tarvitaan vähän muutakin, kuin pelkästään toivo siitä että kaikki ymmärtävät kuin salaman iskusta, että ajoradalla edessä mateleva polkupyörä ei olekaan enää oikeasti polkupyörä, vaan joku mopon ja pyörän välimalli, jonka pitääkin ajaa siellä ajoradalla.

Ja tosiaan polkupyörän ja mopon säännöt ovat ajoradalla muuten samat, paitsi että jos vieressä kulkee pyörätie, pitää polkupyörällä ajaa siellä. Vastaavasti s-pedelecillä pitää ajaa ajoradalla ja pyörätie on se kielletty paikka. Ei tuo varmasti massoille ihan hetkessä oikene, kun yleiset väistämissäännötkin ovat edelleen suurimmalle osalle hepreaa.
Oliko tässä nyt lannanhajuisesta maalaisjärjestä vai mistä kyse, kun en millään ainakaan omalla järjelläni keksi, missä se ongelma oikein olisi. Polkupyörän paikka on ensisijaisesti ajoradalla, aivan kuten kaikkien muidenkin ajoneuvojen. Jos vieressä on pyörätie, vain silloin polkupyörän paikka on siellä. Se, missä kenenkin kuuluu ajaa, ei vaikuta millään tavalla muihin ajoradalla kulkeviin. Kun polkupyörä ei ole ongelma ilman pyörätietä, ei se voi olla ongelma, vaikka vieressä kulkisikin pyörätie. Samoin on monia tilanteita, joissa polkupyörä saa ajaa ajoradalla, vaikka vieressä olisikin pyörätie. Jos se on jollekin ongelma, kyseinen yksilö voisi tarkkaan miettiä kyvykkyyttään yleisen liikenteen seassa sompailuun.
 
Oliko tässä nyt lannanhajuisesta maalaisjärjestä vai mistä kyse, kun en millään ainakaan omalla järjelläni keksi, missä se ongelma oikein olisi.
Etpä tietenkään. :D

Polkupyörän paikka on ensisijaisesti ajoradalla, aivan kuten kaikkien muidenkin ajoneuvojen. Jos vieressä on pyörätie, vain silloin polkupyörän paikka on siellä. Se, missä kenenkin kuuluu ajaa, ei vaikuta millään tavalla muihin ajoradalla kulkeviin. Kun polkupyörä ei ole ongelma ilman pyörätietä, ei se voi olla ongelma, vaikka vieressä kulkisikin pyörätie. Samoin on monia tilanteita, joissa polkupyörä saa ajaa ajoradalla, vaikka vieressä olisikin pyörätie. Jos se on jollekin ongelma, kyseinen yksilö voisi tarkkaan miettiä kyvykkyyttään yleisen liikenteen seassa sompailuun.
Ensisijaisesti ajoradalla? Pikemminkin se on juuri päinvastoin, eli polkupyörällä saa ajaa ajoradalla vain poikkeustilanteissa, lähinnä silloin jos vieressä ei kulje pyörätietä (kliks). Lopputulos on sama, mutta toisinpäin ilmaistuna se antaa väärän kuvan siitä missä polkupyörää tulee kuljettaa.

Ei tästä tarvitse mitään tappelua taas rakentaa. Pointti kommentissani oli puhtaasti siinä, ettei Suomalainen liikennekulttuuri ole välttämättä tällaisenaan valmis siihen, jos yhtäkkiä ajoradalle ilmestyykin ajelemaan kulkuneuvoja, jotka näyttävät pientä rekisterikilpeä lukuun ottamatta 100% polkupyöriltä, mutta joilla ei saakaan ajaa pyörätiellä vaikka sellainen olisi vieressä. En siis missään nimessä tarkoittanut, etteivätkö nämä voisi siella ajoradalla lain mukaan ajaa.

Ihmismassat tuppaavat kuitenkin olemaan aika pihalla kaikenlaisista uudistuksista ja muutoksista ja jos tälläkin hetkellä pyöräilijät ajoradalla aiheuttavat konflikteja, niin sellaisia on varmasti luvassa vielä enemmän noiden s-pedelecien myötä. Osasyyllinen on luonnollisesti viranomaiskoneisto, joka ei ole kyennyt asiaa selkeästi esittämään ja tiedottamaan. Ja kun tosiaan paljon merkittävämpi asia, eli väistämissäännötkin ovat vielä massoilta pahasti hukassa, niin en pidätä hengitystä että tämä selkiytysi paljon sen kätevämmin.
 
Etpä tietenkään. :D


Ensisijaisesti ajoradalla? Pikemminkin se on juuri päinvastoin, eli polkupyörällä saa ajaa ajoradalla vain poikkeustilanteissa, lähinnä silloin jos vieressä ei kulje pyörätietä (kliks). Lopputulos on sama, mutta toisinpäin ilmaistuna se antaa väärän kuvan siitä missä polkupyörää tulee kuljettaa.

Ei tästä tarvitse mitään tappelua taas rakentaa. Pointti kommentissani oli puhtaasti siinä, ettei Suomalainen liikennekulttuuri ole välttämättä tällaisenaan valmis siihen, jos yhtäkkiä ajoradalle ilmestyykin ajelemaan kulkuneuvoja, jotka näyttävät pientä rekisterikilpeä lukuun ottamatta 100% polkupyöriltä, mutta joilla ei saakaan ajaa pyörätiellä vaikka sellainen olisi vieressä. En siis missään nimessä tarkoittanut, etteivätkö nämä voisi siella ajoradalla lain mukaan ajaa.

Ihmismassat tuppaavat kuitenkin olemaan aika pihalla kaikenlaisista uudistuksista ja muutoksista ja jos tälläkin hetkellä pyöräilijät ajoradalla aiheuttavat konflikteja, niin sellaisia on varmasti luvassa vielä enemmän noiden s-pedelecien myötä. Osasyyllinen on luonnollisesti viranomaiskoneisto, joka ei ole kyennyt asiaa selkeästi esittämään ja tiedottamaan. Ja kun tosiaan paljon merkittävämpi asia, eli väistämissäännötkin ovat vielä massoilta pahasti hukassa, niin en pidätä hengitystä että tämä selkiytysi paljon sen kätevämmin.
Tänään fillaroitiin idässä päin, tähän fillari ja kävely säännöt menossa.
5bPWDkf.jpg


Oma liikenneympyrä fillareille, nyt oon kaiken nähny. :D
 
Tänään fillaroitiin idässä päin, tähän fillari ja kävely säännöt menossa.
5bPWDkf.jpg


Oma liikenneympyrä fillareille, nyt oon kaiken nähny. :D
Joo tuota tuli naurettua kun näin ensimmäisen kerran. Tiesin jo kuvauksesta ilmankin kuvaa mistä on kyse :D. Suoraan sanottuna ihan hv järjstely. Juu on kiva että jengi joutuu hidastamaan mutta mielestäni enemmän vaivaa kuin hyötyä. Kuitenkin joka kerta kun tuosta on mennyt on joku ajellut siitä miten sattuu.
 
Eikö tuossa sekamelskassa ole oikeastikaan muita opastimia kuin pelkät maalaukset maassa?
 
Itse tulee tuo ajettua päivittäin kun on duunimatkan varrelta. Tulen aina tuolta oikealta (kuvassa oikealla siis) ja käännyn vasemmalle (sinne mistä suunnasta kuva otettu) Tuo on niin typerä keksintö, mutta suurimman osan ajasta ajan kyllä tuon kuten kuuluukin, vaikka tuntuu typerältä, kun ei tuossa samoihin aikoihin ikinä ole muita käyttäjiä :D

Saas nähdä jaksanko talvella kiertää tuon ympyrän, vai käännynkö suoraan vain vasemmalle :D
 
Itse tulee tuo ajettua päivittäin kun on duunimatkan varrelta. Tulen aina tuolta oikealta (kuvassa oikealla siis) ja käännyn vasemmalle (sinne mistä suunnasta kuva otettu) Tuo on niin typerä keksintö, mutta suurimman osan ajasta ajan kyllä tuon kuten kuuluukin, vaikka tuntuu typerältä, kun ei tuossa samoihin aikoihin ikinä ole muita käyttäjiä :D

Saas nähdä jaksanko talvella kiertää tuon ympyrän, vai käännynkö suoraan vain vasemmalle :D
Jos ei tuossa ole kiertosuuntaa merkittynä muualle kuin maahan, niin se on ainakin talvella aika sama mistä siinä ajaa. Erikoinen viritys muutenkin.
 
Tampereelta löytyy myös vastaava kiertoliittymä polkupyörille. Olikohan viime vai toissa kesänä kun ilmestyi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 781
Viestejä
4 565 603
Jäsenet
75 021
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom