Sähköauton kotilataus

Syitä rajoitukselle voivat olla olemassa olevan kaapeloinnin pituus ja koko tai manuaalisen kuormanohjauksen tarve.

Tässä tapauksessa ei taida olla ainakaan kaapeloinnista kiinni. Veikkaan, että asentaja on turvannut takamustaan. Tulee vähemmän jälkikäteen soittoja palaneista sulakkeista, kun tehot on rajattu heti kättelyssä. 13A kanssa mahtuu sauna ja kodin muut laitteet toimimaan yhtäaikaa paremmin kuin 16A kanssa.
 
On kielletty jatkojohdot.
Niin no ei edes schukojatkojohtoja saisi käyttää kotona sisätiloissa jatkuvassa käytössä. Vain tilapäisesti. Käsi ylös, jos tämä toteutuu kotona. Harva käsi nousee.

Voimavirtajatkojohtojakin on kaupat pullollaan, että jotain käyttöä niillekin sitten täytyy olla. Tietysti riskit aina kasvavat, kun liitoksia tulee enemmän, mutta omalla vastuulla ja maalaisjärjellä tässäkin asiassa pärjää. Jos toteaa, että liitokset eivät lämpene eikä niitä jatkuvasti irrotella, niin riskit lienevät olemattomat. Johtimien on syytä olla mahdollisimman paksut.
 
Aika nopeasti heikkenee metrien lisääntyessä se teho, mitä Type 2:sta tulee ulos autoon.
 
Uudet kaapelit tuonne vedettiin ja pyysin laittamaan sen verran järeät että menee vaikka vaihtaisi ne 32A sulakkeet ja lataisi 22kW teholla. Defa Power on se latausasema ja laitatin kuormantasaajankin, vaikka tuskin sillä näillä asetuksilla tulee tarvetta.
 
Vaikka pääsulakkeet olis kolmeviitoset niin eipä ne 22kW latausta kestä ellei muu kuorma ole pois talosta samaan aikaan. :comp:
 
Tuosta tulikin mieleen että onko kolmivaihelatureissa kielletty jatkojohdon käyttö? Suko latureissa sen ymmärrän, mutta kolmivaihejohdot ovat kuitenkin huomattavasti parempia.
Jatkojohdothan ovat kaikki kiellettyjä missä tahansa käytössä, mutta toisaalta samaan aikaan jatkojohtoja saa myydä ja käyttää.

Sinänsä sille jatkojohdon kieltämiselle ei sinänsä ole mitään perustetta, muuten kuin siinä mielessä että jos se on pysyvästi käytössä se jatkojohto on helposti sijoitettu siten että se ei kestä pidemmän päälle, tai sitten sitä on liikaa ja se mytätään johonkin tiukalle kiepille jossa se alkaa kuumentua.

Se asiallisen jatkojohdon häviöhän ei sinänsä ole yhtään sen isompi kuin kiinteästi asennetun kaapelinkaan, ellei sitä jatkojohtoa sitten kierrätetä tarpeettomien mutkien kautta.
 
Mahdollisesti vaikuttaisi siltä, että olisi muutto tiedossa omakotitaloon ja pitäisi sähköautonlataus järjestää sinne. Autona Id7. Kohteessa on autotallissa voimavirtapistoke. 11kW latausteho riittää. Minkälainen latausasema olisi hyvä tuohon voimavirtapistokkeeseen kiinni? Latausasemassa saisi olla älyä. Pikkuhiljaa varmaankin värkkäilisin home assistant systeemin tuohon taloon. Edelliseltä sivulta bongasin TopAC Portable EV Charger 11kW PbS laitteen. Onko muita vastaavia?

Olenko ymmärtänyt oikein että voimavirtapistokkeessa homma toimii yksinkertaisesti ihan vain siten, että plug and play eikä sähkäriä tarvita mihinkään? Alkuun ei olisi muuttohässäkässä hetkeen aikaa säätää latauslaitteen kanssa. Kunhan se ensi alkuun lataa kun laittaa autoon kiinni.


 
Mahdollisesti vaikuttaisi siltä, että olisi muutto tiedossa omakotitaloon ja pitäisi sähköautonlataus järjestää sinne. Autona Id7. Kohteessa on autotallissa voimavirtapistoke. 11kW latausteho riittää. Minkälainen latausasema olisi hyvä tuohon voimavirtapistokkeeseen kiinni? Latausasemassa saisi olla älyä. Pikkuhiljaa varmaankin värkkäilisin home assistant systeemin tuohon taloon. Edelliseltä sivulta bongasin TopAC Portable EV Charger 11kW PbS laitteen. Onko muita vastaavia?

Olenko ymmärtänyt oikein että voimavirtapistokkeessa homma toimii yksinkertaisesti ihan vain siten, että plug and play eikä sähkäriä tarvita mihinkään? Alkuun ei olisi muuttohässäkässä hetkeen aikaa säätää latauslaitteen kanssa. Kunhan se ensi alkuun lataa kun laittaa autoon kiinni.


Shellyn voimapistorasiaan laitettava latauslaite nyt pitäisi ainakin olla suhteellisen avoin, niin ettei sen kanssa ole sitten naimisissa jonkun pilven kanssa..

Pääsääntöisestihän noissa pistorasiaan kytkettävissä latausasemissa ei ole mitään varsinaisia älytoimintoja.
 
Shellyn voimapistorasiaan laitettava latauslaite nyt pitäisi ainakin olla suhteellisen avoin, niin ettei sen kanssa ole sitten naimisissa jonkun pilven kanssa..

Pääsääntöisestihän noissa pistorasiaan kytkettävissä latausasemissa ei ole mitään varsinaisia älytoimintoja.
Eikö juuri go-e gemini ole älyllinen ja voimavirtapistorasiaan kytkettävä? Ottaisin sen jos oma säätäminen ilman pilveä kiinnostaa
 
Latausasemassa saisi olla älyä. Pikkuhiljaa varmaankin värkkäilisin home assistant systeemin tuohon taloon.

Ota sähkäri vaan suoraan laittamaan asema... Tai se Shellyn laturi.
 
Go-e Controller voi mitata ihan suoraan aurinkopaneelien tuottamaa energiaa ja lataus sitten hyötykäyttää tätä soveltuvalla teholla. Controllerissa on kuusi pihtimittausta, 3 talon liittymisjohdon vaiheille ja kolme muuhun käyttöön.

Osaakos tuo Go-E pörsissähköohjausta ja aurinkosähkölatausta ns. ristiin, eli latailee ylimääräiset aurinkosähköllä ja sitten loput "vuorokauden 6 halvinta tuntia" tai "kun hinta on alle X -senttiä"? Entäpä osaako pistää aurinkosähkön latauksen seis, jos sähkön hinta onkin vaikka 20 senttiä (Jolloin myynti on kannattavaa ja lataus kannattaa tehdä yöllä pörssillä). Tuo lähinnä alkukevään/syksyn skenaario.

Mietin tässä ultimaattista penninvenytystä, jos kerran laturi palvelee kuitenkin ~kymmenen seuraavaa vuotta. Käyttötapauksessani riittää, että latausta tulee päivässä vain muutama tunti, ei tarvitse ladata joka päivä täyteenkään.
 

Ota sähkäri vaan suoraan laittamaan asema... Tai se Shellyn laturi.
Tai sitten ostaa tällaisen, antaa aluksi olla irrallaan ja seinälle sitten kun ehtii. Ei tarvitse sähkäriä, saa kunnollisen laturin ja voi ohjata pilven kautta tai suoraan lähiverkossa jos niikseen haluaa.

 
Osaakos tuo Go-E pörsissähköohjausta ja aurinkosähkölatausta ns. ristiin, eli latailee ylimääräiset aurinkosähköllä ja sitten loput "vuorokauden 6 halvinta tuntia" tai "kun hinta on alle X -senttiä"? Entäpä osaako pistää aurinkosähkön latauksen seis, jos sähkön hinta onkin vaikka 20 senttiä (Jolloin myynti on kannattavaa ja lataus kannattaa tehdä yöllä pörssillä). Tuo lähinnä alkukevään/syksyn skenaario.

Mietin tässä ultimaattista penninvenytystä, jos kerran laturi palvelee kuitenkin ~kymmenen seuraavaa vuotta. Käyttötapauksessani riittää, että latausta tulee päivässä vain muutama tunti, ei tarvitse ladata joka päivä täyteenkään.
Vaikea kuvitella että mikään laturi varsinaisesti tukisi tuollaisia featureita - laturin sijana tuo äly kannattaa olla jossain koko kiinteistön energiankäyttöä hallitsevassa energianhallintajärjestelmässä joka sitten kokonaisvaltaisesti hoitaa optimointia.

Valitettavasti koko markkina on aika surkealla tolalla ja käytännössä vain DIY ratkaisu homeassistantin kanssa on oikeasti suositeltava. Yksittäisiä laitteita voi optimoida ilman, mutta koko kämpän energian hallintaan ei ole tietääkseni oikein mitään kunnollisia vaihtoehtoja kaupallisella puolella kuluttajahintaluokissa.
 
Jatkojohdothan ovat kaikki kiellettyjä missä tahansa käytössä, mutta toisaalta samaan aikaan jatkojohtoja saa myydä ja käyttää.

Sinänsä sille jatkojohdon kieltämiselle ei sinänsä ole mitään perustetta, muuten kuin siinä mielessä että jos se on pysyvästi käytössä se jatkojohto on helposti sijoitettu siten että se ei kestä pidemmän päälle, tai sitten sitä on liikaa ja se mytätään johonkin tiukalle kiepille jossa se alkaa kuumentua.

Se asiallisen jatkojohdon häviöhän ei sinänsä ole yhtään sen isompi kuin kiinteästi asennetun kaapelinkaan, ellei sitä jatkojohtoa sitten kierrätetä tarpeettomien mutkien kautta.
Nuo jatkojohdot on käsittääkseni kielletty siitä syystä kun standardien mukaisessa latauslaitteessa on pistokkeen lämmön tunnistus. Jos siinä on jatkoroikka välissä niin siinä on silloin myös pistoke jonka kuumenemista ei valvota. Kaikki varmaan ymmärtää mihin tuo yhtälö vie.
 
Go-e geminin ottaisin myös, itsellä go-e ollut vuoden ja ei mitään valittamista lokaalisti mqtt:llä käsken ha:n kautta.
 
Aika nopeasti heikkenee metrien lisääntyessä se teho, mitä Type 2:sta tulee ulos autoon.
10-15 m 3-vaihe jatkojohto ollut käytössä nyt 3 vuotta. Samaa noin 11kW näyttää kuin julkisetkin laturit. Mutta se tarvii sanoa että kaikki liitokset tuntuu lämpimiltä, ei kuitenkaan kuumilta.

Joskus alkupäivinä tallin alkuperäinen 3-vaihe rasia suli. Siitä löytynee kuva vieläkin tässä ketjussa. En siis missään tapauksessa suosittele mitään ratkaisua.
 
Nuo jatkojohdot on käsittääkseni kielletty siitä syystä kun standardien mukaisessa latauslaitteessa on pistokkeen lämmön tunnistus. Jos siinä on jatkoroikka välissä niin siinä on silloin myös pistoke jonka kuumenemista ei valvota. Kaikki varmaan ymmärtää mihin tuo yhtälö vie.
Ei niissä kolmivaihelatureissa mitään lämmöntunnistusta ole.

Tosin ei niitä ole kyllä kovin monessa sukolaturissakaan, vissiin paremmissa 16A lataavissa on tuo.
 
Mikä tuossa Geminissä on parempaa kuin puolet halvempi Shelly laturi? Geministä puuttuu kaapelikin?
Minulla ei siis ole kumpaakaan :)
 
Ei niissä kolmivaihelatureissa mitään lämmöntunnistusta ole.

Tosin ei niitä ole kyllä kovin monessa sukolaturissakaan, vissiin paremmissa 16A lataavissa on tuo.

Vag konsernin ainakin Seat, Cupra, skoda ja vw taitaa aika useissa 8a shuko laturissa olla lämmön tunnistus pistokkeesta, koska sinne menee 3x1.5mm+2x0.5mm2 kaapeli, näin ainakin täälläkin taidettiin spekuloida kuukausia sitten.
 
Ei niissä kolmivaihelatureissa mitään lämmöntunnistusta ole.

Tosin ei niitä ole kyllä kovin monessa sukolaturissakaan, vissiin paremmissa 16A lataavissa on tuo.
Kyllä allekirjoittaneen e-tapissa vaikka matkalaturi onkin on lämmöntunnistin koko johdon ja pistokkeen matkalle, kuumalla kelillä täyttä 11kW tykittäessä voi alkaa rajoittamaan syöttöä kun kaapeli lämpenee selkeästi.
 
Vag konsernin ainakin Seat, Cupra, skoda ja vw taitaa aika useissa 8a shuko laturissa olla lämmön tunnistus pistokkeesta, koska sinne menee 3x1.5mm+2x0.5mm2 kaapeli, näin ainakin täälläkin taidettiin spekuloida kuukausia sitten.
Hyvähän se tietysti on jos lämpöanturi on, mutta se ei missään tapauksessa ole kaikissa.
Kyllä allekirjoittaneen e-tapissa vaikka matkalaturi onkin on lämmöntunnistin koko johdon ja pistokkeen matkalle, kuumalla kelillä täyttä 11kW tykittäessä voi alkaa rajoittamaan syöttöä kun kaapeli lämpenee selkeästi.
Kyllähän se kaapeli tietysti lämpeää, jos tuntikaupalla mennään maksimiteholla, mutta toisaalta ne ovat myös 90°C speksattu.

Käytännössä sitä kaapelin lämpöä toki voidaan vahtia (vaikka en tiennyt että on olemassa kaapelia jossa on sisäinen lämmöntunnistus), mutta se pistoke on kuitenkin käytännössä se jossa se ylikuumeneminen todennäköisimmin tapahtuu lian tai kulumisen vuoksi. Kyllä noihin cee pistokkeisiinkin varmaan jotkut on lämpöantureita laittaneet, mutta lähtökohtaisesti ne ovat myös suunniteltu alunperinkin kestämään jatkuvassa käytössä sen nimellisvirran.
 
Mitäs laturia arvon raati suosittelee? Vanhempi sähkölämmitteinen omakotitalo jossain ei pääkeskuksessa ole han porttia. Pääsulakkeet 25A niin vaatii kuormanohjauksen. Voimavirta ja pääkeskus löytyy ihan vierestä
 
Mitäs laturia arvon raati suosittelee? Vanhempi sähkölämmitteinen omakotitalo jossain ei pääkeskuksessa ole han porttia. Pääsulakkeet 25A niin vaatii kuormanohjauksen. Voimavirta ja pääkeskus löytyy ihan vierestä
Motonetin Defan paketti on ainakin edullinen. Kokemuksia ei ole mutta pitäisi takuiden ja vastaavien onnistua helpommin kuin minkään pikkupuljujen kanssa. Mutta jos sulla on jotain hinkuja kotiautomaatioon niin sitten ehkä fiksumpia ratkaisuja. Itselleni kotiautomaatioksi riittäisi kellokytkin 01:00 - 07:00 ja manuaalinen munakello kytkin pakko-ohjaukseen niin se defa toimisi sen kanssa ihan ok.
 
Motonetin Defan paketti on ainakin edullinen. Kokemuksia ei ole mutta pitäisi takuiden ja vastaavien onnistua helpommin kuin minkään pikkupuljujen kanssa. Mutta jos sulla on jotain hinkuja kotiautomaatioon niin sitten ehkä fiksumpia ratkaisuja. Itselleni kotiautomaatioksi riittäisi kellokytkin 01:00 - 07:00 ja manuaalinen munakello kytkin pakko-ohjaukseen niin se defa toimisi sen kanssa ihan ok.

Tuo oli vähän harkinnassa, joka taitaa olla sama paketti kun Motonetin. Täällä ei myöskään ole tarve kotiautomaatiolle vaan perus kellokytkin riittää
 

Tuo oli vähän harkinnassa, joka taitaa olla sama paketti kun Motonetin. Täällä ei myöskään ole tarve kotiautomaatiolle vaan perus kellokytkin riittää
Kannattaa huomata, että tuo kellokytkin on väliaikaislataukseen, eli sillä ei ilmeisesti voi ohjata 3vaihelatausta. Jos siis tarvitset vain kellokytkintä, niin varmaan kannattaa ostaa se erikseen eikä latausaseman kanssa :D Lisäksi kaikki autot ei lähde lataamaan/jatka latausta, jos pistoke on kytkettynä ja kellokytkimellä tapetaan kylmästi laturinvirtoja.
 
Go-e on kanssa ok, varsinkin jos haluaa kolmivaiherasiaan.

Tätäkin saa muuten nykyään motonetistä.

Edit. Hinta ei kyllä ole markkinoiden halvin. Siis motonetissä.
 
Mitäs laturia arvon raati suosittelee? Vanhempi sähkölämmitteinen omakotitalo jossain ei pääkeskuksessa ole han porttia. Pääsulakkeet 25A niin vaatii kuormanohjauksen. Voimavirta ja pääkeskus löytyy ihan vierestä
Se riippuu todella paljon siitä miten autolla ajat. Jos ajat tyyliin maks 300 km päivässä ja saat auton tarpeeksi lähelle olemassa olevaa voimavirtapistorasiaa niin mikä tahansa säädettävä voimavirtaan tökättävä laturi ajaa asiansa. Esimerkiksi 8 metrin Motorwerk:

Tai jos matkaa tule reilusti päivässä, piipahdus pikalaturille ei ole missään tapauksessa vaihtoehto ja tarvitset maksimilataustehon niin sitten joku kuormanhallintaa tukeva laturi, esimerkiksi Shellyä tukeva TopAC:
Tuohon tarvitsee kaveriksi esimerkiksi Shelly Pro 3EM-, Shelly 3EM-63T- tai Shelly 3EM-63W niin saa kuormanhallinnan käyttöön.

Tuossa yllä tulikin sitten "oikeita" latausasemia vaihtoehdoiksi :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 003
Viestejä
4 977 170
Jäsenet
79 934
Uusin jäsen
ralphie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom