Sähköauton kotilataus

Syitä rajoitukselle voivat olla olemassa olevan kaapeloinnin pituus ja koko tai manuaalisen kuormanohjauksen tarve.

Tässä tapauksessa ei taida olla ainakaan kaapeloinnista kiinni. Veikkaan, että asentaja on turvannut takamustaan. Tulee vähemmän jälkikäteen soittoja palaneista sulakkeista, kun tehot on rajattu heti kättelyssä. 13A kanssa mahtuu sauna ja kodin muut laitteet toimimaan yhtäaikaa paremmin kuin 16A kanssa.
 
On kielletty jatkojohdot.
Niin no ei edes schukojatkojohtoja saisi käyttää kotona sisätiloissa jatkuvassa käytössä. Vain tilapäisesti. Käsi ylös, jos tämä toteutuu kotona. Harva käsi nousee.

Voimavirtajatkojohtojakin on kaupat pullollaan, että jotain käyttöä niillekin sitten täytyy olla. Tietysti riskit aina kasvavat, kun liitoksia tulee enemmän, mutta omalla vastuulla ja maalaisjärjellä tässäkin asiassa pärjää. Jos toteaa, että liitokset eivät lämpene eikä niitä jatkuvasti irrotella, niin riskit lienevät olemattomat. Johtimien on syytä olla mahdollisimman paksut.
 
Aika nopeasti heikkenee metrien lisääntyessä se teho, mitä Type 2:sta tulee ulos autoon.
 
Uudet kaapelit tuonne vedettiin ja pyysin laittamaan sen verran järeät että menee vaikka vaihtaisi ne 32A sulakkeet ja lataisi 22kW teholla. Defa Power on se latausasema ja laitatin kuormantasaajankin, vaikka tuskin sillä näillä asetuksilla tulee tarvetta.
 
Vaikka pääsulakkeet olis kolmeviitoset niin eipä ne 22kW latausta kestä ellei muu kuorma ole pois talosta samaan aikaan. :comp:
 
Tuosta tulikin mieleen että onko kolmivaihelatureissa kielletty jatkojohdon käyttö? Suko latureissa sen ymmärrän, mutta kolmivaihejohdot ovat kuitenkin huomattavasti parempia.
Jatkojohdothan ovat kaikki kiellettyjä missä tahansa käytössä, mutta toisaalta samaan aikaan jatkojohtoja saa myydä ja käyttää.

Sinänsä sille jatkojohdon kieltämiselle ei sinänsä ole mitään perustetta, muuten kuin siinä mielessä että jos se on pysyvästi käytössä se jatkojohto on helposti sijoitettu siten että se ei kestä pidemmän päälle, tai sitten sitä on liikaa ja se mytätään johonkin tiukalle kiepille jossa se alkaa kuumentua.

Se asiallisen jatkojohdon häviöhän ei sinänsä ole yhtään sen isompi kuin kiinteästi asennetun kaapelinkaan, ellei sitä jatkojohtoa sitten kierrätetä tarpeettomien mutkien kautta.
 
Mahdollisesti vaikuttaisi siltä, että olisi muutto tiedossa omakotitaloon ja pitäisi sähköautonlataus järjestää sinne. Autona Id7. Kohteessa on autotallissa voimavirtapistoke. 11kW latausteho riittää. Minkälainen latausasema olisi hyvä tuohon voimavirtapistokkeeseen kiinni? Latausasemassa saisi olla älyä. Pikkuhiljaa varmaankin värkkäilisin home assistant systeemin tuohon taloon. Edelliseltä sivulta bongasin TopAC Portable EV Charger 11kW PbS laitteen. Onko muita vastaavia?

Olenko ymmärtänyt oikein että voimavirtapistokkeessa homma toimii yksinkertaisesti ihan vain siten, että plug and play eikä sähkäriä tarvita mihinkään? Alkuun ei olisi muuttohässäkässä hetkeen aikaa säätää latauslaitteen kanssa. Kunhan se ensi alkuun lataa kun laittaa autoon kiinni.


 
Mahdollisesti vaikuttaisi siltä, että olisi muutto tiedossa omakotitaloon ja pitäisi sähköautonlataus järjestää sinne. Autona Id7. Kohteessa on autotallissa voimavirtapistoke. 11kW latausteho riittää. Minkälainen latausasema olisi hyvä tuohon voimavirtapistokkeeseen kiinni? Latausasemassa saisi olla älyä. Pikkuhiljaa varmaankin värkkäilisin home assistant systeemin tuohon taloon. Edelliseltä sivulta bongasin TopAC Portable EV Charger 11kW PbS laitteen. Onko muita vastaavia?

Olenko ymmärtänyt oikein että voimavirtapistokkeessa homma toimii yksinkertaisesti ihan vain siten, että plug and play eikä sähkäriä tarvita mihinkään? Alkuun ei olisi muuttohässäkässä hetkeen aikaa säätää latauslaitteen kanssa. Kunhan se ensi alkuun lataa kun laittaa autoon kiinni.


Shellyn voimapistorasiaan laitettava latauslaite nyt pitäisi ainakin olla suhteellisen avoin, niin ettei sen kanssa ole sitten naimisissa jonkun pilven kanssa..

Pääsääntöisestihän noissa pistorasiaan kytkettävissä latausasemissa ei ole mitään varsinaisia älytoimintoja.
 
Shellyn voimapistorasiaan laitettava latauslaite nyt pitäisi ainakin olla suhteellisen avoin, niin ettei sen kanssa ole sitten naimisissa jonkun pilven kanssa..

Pääsääntöisestihän noissa pistorasiaan kytkettävissä latausasemissa ei ole mitään varsinaisia älytoimintoja.
Eikö juuri go-e gemini ole älyllinen ja voimavirtapistorasiaan kytkettävä? Ottaisin sen jos oma säätäminen ilman pilveä kiinnostaa
 
Latausasemassa saisi olla älyä. Pikkuhiljaa varmaankin värkkäilisin home assistant systeemin tuohon taloon.

Ota sähkäri vaan suoraan laittamaan asema... Tai se Shellyn laturi.
 
Go-e Controller voi mitata ihan suoraan aurinkopaneelien tuottamaa energiaa ja lataus sitten hyötykäyttää tätä soveltuvalla teholla. Controllerissa on kuusi pihtimittausta, 3 talon liittymisjohdon vaiheille ja kolme muuhun käyttöön.

Osaakos tuo Go-E pörsissähköohjausta ja aurinkosähkölatausta ns. ristiin, eli latailee ylimääräiset aurinkosähköllä ja sitten loput "vuorokauden 6 halvinta tuntia" tai "kun hinta on alle X -senttiä"? Entäpä osaako pistää aurinkosähkön latauksen seis, jos sähkön hinta onkin vaikka 20 senttiä (Jolloin myynti on kannattavaa ja lataus kannattaa tehdä yöllä pörssillä). Tuo lähinnä alkukevään/syksyn skenaario.

Mietin tässä ultimaattista penninvenytystä, jos kerran laturi palvelee kuitenkin ~kymmenen seuraavaa vuotta. Käyttötapauksessani riittää, että latausta tulee päivässä vain muutama tunti, ei tarvitse ladata joka päivä täyteenkään.
 

Ota sähkäri vaan suoraan laittamaan asema... Tai se Shellyn laturi.
Tai sitten ostaa tällaisen, antaa aluksi olla irrallaan ja seinälle sitten kun ehtii. Ei tarvitse sähkäriä, saa kunnollisen laturin ja voi ohjata pilven kautta tai suoraan lähiverkossa jos niikseen haluaa.

 
Osaakos tuo Go-E pörsissähköohjausta ja aurinkosähkölatausta ns. ristiin, eli latailee ylimääräiset aurinkosähköllä ja sitten loput "vuorokauden 6 halvinta tuntia" tai "kun hinta on alle X -senttiä"? Entäpä osaako pistää aurinkosähkön latauksen seis, jos sähkön hinta onkin vaikka 20 senttiä (Jolloin myynti on kannattavaa ja lataus kannattaa tehdä yöllä pörssillä). Tuo lähinnä alkukevään/syksyn skenaario.

Mietin tässä ultimaattista penninvenytystä, jos kerran laturi palvelee kuitenkin ~kymmenen seuraavaa vuotta. Käyttötapauksessani riittää, että latausta tulee päivässä vain muutama tunti, ei tarvitse ladata joka päivä täyteenkään.
Vaikea kuvitella että mikään laturi varsinaisesti tukisi tuollaisia featureita - laturin sijana tuo äly kannattaa olla jossain koko kiinteistön energiankäyttöä hallitsevassa energianhallintajärjestelmässä joka sitten kokonaisvaltaisesti hoitaa optimointia.

Valitettavasti koko markkina on aika surkealla tolalla ja käytännössä vain DIY ratkaisu homeassistantin kanssa on oikeasti suositeltava. Yksittäisiä laitteita voi optimoida ilman, mutta koko kämpän energian hallintaan ei ole tietääkseni oikein mitään kunnollisia vaihtoehtoja kaupallisella puolella kuluttajahintaluokissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 024
Viestejä
4 983 636
Jäsenet
79 871
Uusin jäsen
poroo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom