Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitkä klampit kuormanhallinassa on? Kokeillut et ne on irti antaako si latausta?Vieläkään ei toimi laturi, eli ei tule virtoja. Sähkäri oli käynyt tarkistamassa ja laitteen sisältä mitannut, että taululta tulee virta. Mitähän seuraavaksi? Kuvassa laturin kytkennät ja dip-kytkimet on seuraavasti.
"Ylös, alas,ylös,,alas,alas" ja "ylös, ylös,ylös,alas,alas"
Shelly 50a current clamp:it.Mitkä klampit kuormanhallinassa on? Kokeillut et ne on irti antaako si latausta?
Edit ja silloin tietty group A kaikki alas kokeen ajaksi.
Edit 2 itse en ees noihin koskenut ko shelly 3em oli jo pääkeskuksessa ja laitoin heti evcc:n.
Ongelma on siinä, että ei vilkuttele mitään. Laite ei lähde päälle...Mitä se boksi vilkuttelee kun ei suostu lataamaan?
Jaah mitään ei syty?? No sit saattaa olla ihan huono tuuri ja valmiiks rikkiOngelma on siinä, että ei vilkuttele mitään. Laite ei lähde päälle...
Sekin toki voi olla, mutta jollei auto saanutkaan mitään virtaa ni epäilen et siinä vika, paitsi jos asetuksissa et kortilla saa vaan ladataEi ole syttnyt missään vaiheessa. Pitää vielä huomenna mittailla, jospa ei olisi rikki valmiiksi. Ja kokeilla tuota HMI johtoa irti ja takaisin.
Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...Vieläkään ei toimi laturi, eli ei tule virtoja. Sähkäri oli käynyt tarkistamassa ja laitteen sisältä mitannut, että taululta tulee virta. Mitähän seuraavaksi? Kuvassa laturin kytkennät ja dip-kytkimet on seuraavasti.
"Ylös, alas,ylös,,alas,alas" ja "ylös, ylös,ylös,alas,alas"
Se tarkoittaa että ei ole tehnyt mittauspöytäkirjaa.Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
No melkonen sähkäri ollu si.. reklamaatiota vaan kehiin... Mutta hyvä et vika löytyiNaapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
Laturia kilpailuttaessa laitoin mallin, asennusohjeen jne pdf spostilla useaan firmaan.
Voisi sanoa, että puolet jätti vastaamatta, 1/4 sano että kuormanhallinnan osat hankala saada ja kallista jne. 1/4 osa sanoi että tämän ja tämän verran, näistä pari oli asentanut kyseisiä latureita ja pari sanoivat että onnistuupi näillä ja näillä nippeleillä.
Asennusfirma oli lopulta sellainen, ketä ei kyseistä laturia ole asentanut mutta osasi kyllä ohjeista tulla oikeiden hallinnan tarvikkeiden ja nippeleiden kanssa paikalle ja asentaa laitteen.
Mittailiko sinisen ja eri vaiheiden välistä jännitettä (ruskea, musta, harmaa)? Jos mittaili niin mitä näytti? Sama mittaus myös kevi + vaiheet. Mittasko myös vaiheiden väliltä eli ruskea-musta, ruskea-harmaa, musta-harmaa?Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
Sähkäri kävi taas. Nyt on laturi toiminnassa. Vika johtui vikavirtasuojasta, sen kun ohitti alkoi homma pelata. Tarvitsee kuulemma sen kalliimmaan n.200€) maksavan vikurin jotta toimii. Kyseessä vanha talo ja sekin vaikeutti/vaikeuttaa hommaa ku taulukaan ei ole nykyaikainen.
Nettiin/wlaniin en saanut laturia yhdistettyä kun nopeasti ilman perehtymistä ohjekirjan kokeilin.
Tässä vaatimus:Onkohan näin, että tarvitaan (kallis) B-tyypin vikavirtasuoja?
Manuaalissa mainitaan A-tyypin vikavirtasuoja. Kuulostaa kyllä oudolta.
Ja eikös tuossa ID Chargerissa ole DC 6mA suoja?Tässä vaatimus:
"Jokainen latauspiste tulee suojata vähintään 30 mA:n A-tyypin vikavirtasuojalla. Jos käytetään varsinaisia SFS-EN 62196:n mukaisia pistorasioita tai pistokkeita latausasemissa, tulee jokainen latauspiste suojata
– B-tyypin vikavirtasuojalla tai
– A-tyypin vikavirtasuojalla yhdistettynä 6 mA:n tasasähkövikavirran
poiskytkevän laitteen kanssa."
Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.Ja eikös tuossa ID Chargerissa ole DC 6mA suoja?
edit:
Kyllä aika yksiselitteinen on speksin kuvaus asiasta. A-tyyppi riittää ja tässä on sisäinen DC vian valvonta.
Jos jollain on parempaa tietoa, niin kiitollisena otan vastaan.
Juuri samat ongelmat oli itsellä. Päivitys onnistui iPhonella. Kilowatteja näytti ennen päivitystä, mutta ei päivityksen jälkeen.Melko hitaasti tulee Ellin aspasta vastaukset. Viikon otti saada vastaus kysymykseen ja eipä ollut mitään apua asiaan. Katsotaan kestääkö taas viikko että tulee seuraava vastaus.
Kyselin siis että voivatko laittaa tulemaan päivitystiedoston jonka saisi manuaalisesti asennettua kun ei itsestään päivity tuo laite.
Enkä ole edelleenkään saanut sitä wlaniin ja VW:n appi ei näytä ladattuja kolowattitunteja.
Hieman pistää vihaksi kun ei hommat etene.
En kyllä jaksa uskoa, että tuo ratkaisee ongelmaa millään tavalla.Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Näin vähän itsekin ajattelin, että tuskin tuo ratkaisee mitään. Pitääpä kysyä tuosta nollauksesta, toki luulisihan ammattilaisen tietävän? Vähän kutina, että noin se on tehty. Öö, onkos siihen muuta vaihtoehtoa?En kyllä jaksa uskoa, että tuo ratkaisee ongelmaa millään tavalla.
Vanha talo kun kyseessä, niin kannattaa tarkistaa, ettei vikavirtasuojan jälkeen ole nolla ja kevi missään yhdessä. Eli tehty ns. nollausta. Sen jos tekee vikavirtasuojan jälkeen, niin laukeaa heti kun sähköt lyö päälle.
Laturille ihan oma a-tyypin vikavirta?Näin vähän itsekin ajattelin, että tuskin tuo ratkaisee mitään. Pitääpä kysyä tuosta nollauksesta, toki luulisihan ammattilaisen tietävän? Vähän kutina, että noin se on tehty. Öö, onkos siihen muuta vaihtoehtoa?
Tuo aikaisemmin linkkaamani vikavirtasuoja oli siis laturin ja taulun välissä...Laturille ihan oma a-tyypin vikavirta?
Sähköalalla työskentelevänä olen nähnyt ja vielä enemmän kuullut tapauksista, joissa on nollaus tehty vikavirtasuojan jälkeen ja eihän se ylhäällä pysy. Sillä tätä veikkaisin, mutta kyllä luulisi olevan kyseiselläkin sähkärillä asia tiedossa, ehkä.Näin vähän itsekin ajattelin, että tuskin tuo ratkaisee mitään. Pitääpä kysyä tuosta nollauksesta, toki luulisihan ammattilaisen tietävän? Vähän kutina, että noin se on tehty. Öö, onkos siihen muuta vaihtoehtoa?
Eikä muuta sen takana? Siis hommattu ja asennettu ihan laturin kanssa ja sitä varten?Tuo aikaisemmin linkkaamani vikavirtasuoja oli siis laturin ja taulun välissä...
Ei kyllä kannata missään nimessä mennä laittamaan B-tyypin vikavirtasuojaa, kun aiemmin linkatussa datasheetissä oli selkeä maininta A-tyypistä (+laitteessa on DC puolen tunnistin). Tämä on ihan säädöksien mukaan. Jos se nykyinen A-tyypin vikavirtasuoja ei pysy hetkeäkään ylhäällä? Asentaja veti uuden kaapelin keskukselta latausasemalle?Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Kuten jo tossa muut on sanonut, niin (halvempi) A-tyypin vikavirtasuoja riittää.Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Kyllä.Eikä muuta sen takana? Siis hommattu ja asennettu ihan laturin kanssa ja sitä varten?
Eli ei voi johtua "vanhan talon oudoista sähköistä"? Hitto kun en tarkasti muista, mutta sanoikohan että 1-vaiheen sulake pomppaa pois pelistä (vikurin kanssa oli myös vaiheille automaattisulakkeet). Ei vetänyt uutta piuhaa vaan "ohitti" vikurin. Lisäsin kuvan taulusta.Ei kyllä kannata missään nimessä mennä laittamaan B-tyypin vikavirtasuojaa, kun aiemmin linkatussa datasheetissä oli selkeä maininta A-tyypistä (+laitteessa on DC puolen tunnistin). Tämä on ihan säädöksien mukaan. Jos se nykyinen A-tyypin vikavirtasuoja ei pysy hetkeäkään ylhäällä? Asentaja veti uuden kaapelin keskukselta latausasemalle?
No periaatteessa tuo näyttää olevan ihan OK kytkentä, jos taulun sisällä hommat on kunnossa. Eli riittävän vahva maadoitus, niin sillon ei pitäisi vikavirran laueta.Kyllä.
Eli ei voi johtua "vanhan talon oudoista sähköistä"? Hitto kun en tarkasti muista, mutta sanoikohan että 1-vaiheen sulake pomppaa pois pelistä (vikurin kanssa oli myös vaiheille automaattisulakkeet). Ei vetänyt uutta piuhaa vaan "ohitti" vikurin. Lisäsin kuvan taulusta.
Edit. Pitää laittaa sille viestiä kysyä vielä asiasta. Luulisi kyllä ammattilaisen tietävän....Tulipas tästä melkoinen päänvaivaa kun kokoajan ollut säätämistä. Ihan kuin itse alentaisi
Kyllä, ainoastaan laiturille.No periaatteessa tuo näyttää olevan ihan OK kytkentä, jos taulun sisällä hommat on kunnossa. Eli riittävän vahva maadoitus, niin sillon ei pitäisi vikavirran laueta.
Ja tuosta uudelta kytkentäkotelolta alaspäin lähtevä johto menee ainoastaan laturille?
Ne menee vasemman reunimmaisiin jos ei tänään muuttanut erilailla, kun oli löytänyt jonkun uuden ohjeen netistä. Virranhallinta kyllä toimii... Olisiko sitten vaihtanut nuo oikein.Tarkistapas @hybroidi muuten nuo virran rajoittimen kytkennät. Kuvasta katsoen näyttää, että menee väärään reunaan nuo piuhat. Pitäisi olla alhaalta katsottuna oikean reunan kaksi liitintä, mihin nuo menee. Nyt näyttää tuolla ylemmän kuvan mukaan menevän vasemman reunimmaisiin kahteen.
Ihan vielä varmistuksena. Vikavirta ei pysy yhtään päällä eli laukeaa saman tien kun yrittää nostaa ylös (kuvaan ympyröitynä)? Kuvassa se on lauenneena.Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Tota tulevaa johtoa koitin kans kysellä sillon heti ko mustakin näytti niin hentoselta.. toki kuvakin voi valehdella, kuten myös noi virranhallinnan näyttää tosiaan menevän väärään reunaan kuten mainittu kansIhan vielä varmistuksena. Vikavirta ei pysy yhtään päällä eli laukeaa saman tien kun yrittää nostaa ylös (kuvaan ympyröitynä)? Kuvassa se on lauenneena.
Millä poikkipinnalla se asentaja veti tuon kaapelin? Tässä kun katsoo kuvaa niin sisääntulevat näyttää ohuemmilta, kun riviliittimiltä piirilevylle menevät. Aiemmasta kuvasta olin kattovinaankin, että MMJ näytti aika ohuelta, mutta en heti siihen kiinnittänyt huomiota, kun voi hyvin olla optinen harha.
Datasheetissä on 1-6mm^2. Onpas mielenkiintoista.
Eihän vaan latausasema olisi rikki ja siksi pudottaa vikavirran. Releen kohdalla näkyy piirilevyssä, että kovempi virta olisi saanut piirilevyn pinnan "kuplimaan". Voi olla, että on optinen illuusio.
Nyt on siis ohitettu tuo vikavirta, eli ei ole käytössä ja laturi siis toimii (ilman vikavirtasuojaa tällä hetkellä). Kaapeli on: MMJ 5X2,5S R50 ECA DRAKA.Ihan vielä varmistuksena. Vikavirta ei pysy yhtään päällä eli laukeaa saman tien kun yrittää nostaa ylös (kuvaan ympyröitynä)? Kuvassa se on lauenneena.
Millä poikkipinnalla se asentaja veti tuon kaapelin? Tässä kun katsoo kuvaa niin sisääntulevat näyttää ohuemmilta, kun riviliittimiltä piirilevylle menevät. Aiemmasta kuvasta olin kattovinaankin, että MMJ näytti aika ohuelta, mutta en heti siihen kiinnittänyt huomiota, kun voi hyvin olla optinen harha.
Datasheetissä on 1-6mm^2. Onpas mielenkiintoista.
Eihän vaan latausasema olisi rikki ja siksi pudottaa vikavirran. Releen kohdalla näkyy piirilevyssä, että kovempi virta olisi saanut piirilevyn pinnan "kuplimaan". Voi olla, että on optinen illuusio.
Aivan. Jos kyseessä olisi ns. ensimmäisen vaiheen sulakkeen laukeaminen (L1:n johdonsuoja) niin tilanne ole muuttunut mihinkään kuormitusmielessä eli jos se olisi lauennut vikavirran kanssa niin kyllä se laukeaise ilman sitäkin. Oikosulkutilanteessa sulake laukeaisi nopeasti, jolloin virrat olisivat suuria. Ylikuormitustilanteessa laukeaminen on hitaampaa.Nyt on siis ohitettu tuo vikavirta, eli ei ole käytössä ja laturi siis toimii (ilman vikavirtasuojaa tällä hetkellä). Kaapeli on: MMJ 5X2,5S R50 ECA DRAKA.
Ja jos en väärin muista/ymmärtänyt, niin 1-vaiheen sulake pompsahtaa heti pois pelistä, ei vikavirta.
Tuon laittamasi kuvan perusteella tuon VVSK (vikavirtasuojakytkin) takana ei ole rasiassa nollattuja kytkentöjä, eli ei pitäisi olla siitä kiinni.Jos laitan alapuolella olevan "mahdolliset ongelmat" tiivistelmän sähkärille, niin ei mene metsään?
"Laturin vuotovirrat suojamaahan (kevi) ovat syystä tai toisesta liian suuret.
Jotain muita laitteita samassa ryhmässä ja siellä on joko vuotovirtaa tai todennäköisimmin "rasiassa nollattu", eli suojamaa (KeVi) ja nolla (yleensä sininen) laitettu yhteen.
Voisiko vikurissa olla ihan vikaakin, mutta tuo B-tyypin vikavirtasuoja menee kyllä tuossa hukkaan ja rahat. Eli A-tyyppi riittää, niinkuin ohje sanoo."
Itse tekisin seuraavanlaisesti:Jos laitan alapuolella olevan "mahdolliset ongelmat" tiivistelmän sähkärille, niin ei mene metsään?
"Laturin vuotovirrat suojamaahan (kevi) ovat syystä tai toisesta liian suuret.
Jotain muita laitteita samassa ryhmässä ja siellä on joko vuotovirtaa tai todennäköisimmin "rasiassa nollattu", eli suojamaa (KeVi) ja nolla (yleensä sininen) laitettu yhteen.
Voisiko vikurissa olla ihan vikaakin, mutta tuo B-tyypin vikavirtasuoja menee kyllä tuossa hukkaan ja rahat. Eli A-tyyppi riittää, niinkuin ohje sanoo."
Tuon laittamasi kuvan perusteella tuon VVSK (vikavirtasuojakytkin) takana ei ole rasiassa nollattuja kytkentöjä, eli ei pitäisi olla siitä kiinni.
Yksi kokeiltava juttu olisi käyttää nuo virtamittareiden liittimet irti ja vikavirta takaisin kytkentään väliin. Vikavirran kun laukaisee jo 30mA nollasta suojamaahan karkaava virta, niin tuolta voi hyvin päästä sen verran väärälle polulle virtaa, että laukeaa.
Ja jos tosiaan VVSK:n kanssa vikavirta pysyy päällä, mutta L1 johdonsuoja laukeaa, mutta ilman vikavirtaa se kestää päällä, niin se haiskahtaa kyllä vialliselta vikavirtakytkimeltä. Eihän tuo L1 johdonsuoja ole vahingossa 10A ja L2/L3 16A?
Kyllä siltä asennustesteri pitäisi löytyä jos kyseessä on oikea asentaja. Olethan tarkistanut, että yrityksellä on luvat kunnossa?Soittelin asentajalle. VVSK laukeaa heti (muistin väärin). Niinkuin kuvassa näkyy, niin sulakkeet kestää kun VVSK ohittaa. Edelleen sitä mieltä että kalliimpi VVSK auttaa... Toki voisihan tässä jo toista sähkäriä käyttää paikalla, mutta tulee asennuksella kyllä hintaa tästä selvittämisestä. Toki valmiiksi pitäisi saada. Auton sain ladattua ja kuormahallinta toimii (vaihtaa valot keltaiseksi välillä). Pitää huomenna paremmalla ajalla aukaista taulu ja laittaa sen asennuksista kuvat.
Yläpuolella olevaan ohjeeseen: sähkärilla ei ole laitetta jolla saisi mittaukset tehtyä, näin ymmärsin.
Itse tekisin seuraavanlaisesti:
1. Vikavirta takaisin.
2. Latausaseman syöttökaapelille käyttöönottotarkastus (aistinvaraiset, PE-jatkuvuusmittaus, oikosulkuvirta (silmukkaimpedanssi), eristystesistanssin mittaus ja lopuksi vikavirtasuojan mittaus (AC-testillä)).
3. Edelle olevilla mittauksilla saa poissuljettua laturista keskukseen johtuvat viat esim. voi varmuudella sanoa, että vikavirta toimii kuten pitää jne..
4. Jos käyttöönottotestit ok, sen jälkeen laturin kanssa ihmettelyä.
Siis jotain "kallista" näihin latureihin olevaa laitetta ei ole. Luvat toki kunnossa ja hommat hoitunut tähän asti loistavasti. Nyt on vähän ollut tässä projektissa epävarmuutta ilmassa.Kyllä siltä asennustesteri pitäisi löytyä jos kyseessä on oikea asentaja. Olethan tarkistanut, että yrityksellä on luvat kunnossa?
Niin joo sillä ei todennäköisesti ole asennustesteriin liitettävää sähköauton latausaseman testauslaitetta mikä esittää olevansa sähköauto jolloin sen itse latausliittimen kautta pystyy mittaamaan latausta.Siis jotain "kallista" näihin latureihin olevaa laitetta ei ole. Luvat toki kunnossa ja hommat hoitunut tähän asti loistavasti. Nyt on vähän ollut tässä projektissa epävarmuutta ilmassa.
Luvat on kunnossa, pitkänlinjan asentaja kyseessä. Hän on nyt siinä uskossa mittailujen jälkee , että kalliimpi vikavirtasuoja on ratkaisu. Pöytäkirjaa ei toki ole tarjonnut/tehnytkään ,että siinä mielessä hassua. Toki voisihan tässä toista firmaa käyttää ja katsoa mitä sanoo.Alkaa vaikuttaa siltä että olis viisainta ottaa laitteesta virrat pois ja lopettaa käyttö. Asennus täytyy ensin saattaa lailliselle tolalle, eli tutkia miksi vikavirtasuoja laukeaa, sekä tehdä lain mukaiset käyttöönottomittaukset + pöytäkirja. Ei taida nyt olla asennuslupia omaava sähkäri asialla.
Jos linkatut datasheetistä otetut kaappaukset pitävät paikkaansa, kyseinen laturi on varustettu 6 mA tasavikavirran tunnistimilla eli B-luokan vikavirtasuojaa ei tässä enää tarvita.Luvat on kunnossa, pitkänlinjan asentaja kyseessä. Hän on nyt siinä uskossa mittailujen jälkee , että kalliimpi vikavirtasuoja on ratkaisu. Pöytäkirjaa ei toki ole tarjonnut/tehnytkään ,että siinä mielessä hassua. Toki voisihan tässä toista firmaa käyttää ja katsoa mitä sanoo.