• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Ihan älytöntä ajantuhlausta on tämän softan kanssa pelleily. Varmistuipahan ainakin, että kohta ajankohtainen sähköauton hankinta ei kohdistu VAGeihin, koska niidenkin softahuolista kuullut pahaa.
 
Vieläkään ei toimi laturi, eli ei tule virtoja. Sähkäri oli käynyt tarkistamassa ja laitteen sisältä mitannut, että taululta tulee virta. Mitähän seuraavaksi? Kuvassa laturin kytkennät ja dip-kytkimet on seuraavasti.

"Ylös, alas,ylös,,alas,alas" ja "ylös, ylös,ylös,alas,alas"

IMG_20241011_175015747.jpg
 
Vieläkään ei toimi laturi, eli ei tule virtoja. Sähkäri oli käynyt tarkistamassa ja laitteen sisältä mitannut, että taululta tulee virta. Mitähän seuraavaksi? Kuvassa laturin kytkennät ja dip-kytkimet on seuraavasti.

"Ylös, alas,ylös,,alas,alas" ja "ylös, ylös,ylös,alas,alas"

IMG_20241011_175015747.jpg
Mitkä klampit kuormanhallinassa on? Kokeillut et ne on irti antaako si latausta?
Edit ja silloin tietty group A kaikki alas kokeen ajaksi.
Edit 2 itse en ees noihin koskenut ko shelly 3em oli jo pääkeskuksessa ja laitoin heti evcc:n.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä klampit kuormanhallinassa on? Kokeillut et ne on irti antaako si latausta?
Edit ja silloin tietty group A kaikki alas kokeen ajaksi.
Edit 2 itse en ees noihin koskenut ko shelly 3em oli jo pääkeskuksessa ja laitoin heti evcc:n.
Shelly 50a current clamp:it.
En ole kokeillut ilman noita, pitää varmaan testata.
 
Ongelma on siinä, että ei vilkuttele mitään. Laite ei lähde päälle...
Jaah mitään ei syty?? No sit saattaa olla ihan huono tuuri ja valmiiks rikki 😔
Edit uudelleen katsottua kuvaa, kuis musta näyttää et syöttö on aika ohkasta? 🤔 Vai onko vaan harhaa? 🤔
Ja laitteessa ole siis syttynyt missään vaiheessa yhtään valoa? Vaikkei auto kii?
 
Ei ole syttnyt missään vaiheessa. Pitää vielä huomenna mittailla, jospa ei olisi rikki valmiiksi. Ja kokeilla tuota HMI johtoa irti ja takaisin.
 
Ei ole syttnyt missään vaiheessa. Pitää vielä huomenna mittailla, jospa ei olisi rikki valmiiksi. Ja kokeilla tuota HMI johtoa irti ja takaisin.
Sekin toki voi olla, mutta jollei auto saanutkaan mitään virtaa ni epäilen et siinä vika, paitsi jos asetuksissa et kortilla saa vaan ladata
 
Vieläkään ei toimi laturi, eli ei tule virtoja. Sähkäri oli käynyt tarkistamassa ja laitteen sisältä mitannut, että taululta tulee virta. Mitähän seuraavaksi? Kuvassa laturin kytkennät ja dip-kytkimet on seuraavasti.

"Ylös, alas,ylös,,alas,alas" ja "ylös, ylös,ylös,alas,alas"

IMG_20241011_175015747.jpg
Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
 
Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
Se tarkoittaa että ei ole tehnyt mittauspöytäkirjaa.
Sama kävi itselläkin tosin eri laturilla. Enää ei voi luottaa kehenkään.
 
Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
No melkonen sähkäri ollu si.. reklamaatiota vaan kehiin... Mutta hyvä et vika löytyi👍🏻
 
Laturia kilpailuttaessa laitoin mallin, asennusohjeen jne pdf spostilla useaan firmaan.
Voisi sanoa, että puolet jätti vastaamatta, 1/4 sano että kuormanhallinnan osat hankala saada ja kallista jne. 1/4 osa sanoi että tämän ja tämän verran, näistä pari oli asentanut kyseisiä latureita ja pari sanoivat että onnistuupi näillä ja näillä nippeleillä.

Asennusfirma oli lopulta sellainen, ketä ei kyseistä laturia ole asentanut mutta osasi kyllä ohjeista tulla oikeiden hallinnan tarvikkeiden ja nippeleiden kanssa paikalle ja asentaa laitteen.
 
Laturia kilpailuttaessa laitoin mallin, asennusohjeen jne pdf spostilla useaan firmaan.
Voisi sanoa, että puolet jätti vastaamatta, 1/4 sano että kuormanhallinnan osat hankala saada ja kallista jne. 1/4 osa sanoi että tämän ja tämän verran, näistä pari oli asentanut kyseisiä latureita ja pari sanoivat että onnistuupi näillä ja näillä nippeleillä.

Asennusfirma oli lopulta sellainen, ketä ei kyseistä laturia ole asentanut mutta osasi kyllä ohjeista tulla oikeiden hallinnan tarvikkeiden ja nippeleiden kanssa paikalle ja asentaa laitteen.

Se on helpompi asennella niitä plug and play settejä ja samalla myydä itse latauslaite hyvällä katteella asiakkaalle. Nuo kuormanhallinnan osat maksaa n. 50€, eli onko se sitten kallista vai ei lienee suhteellista.

Tuli tänään asenneltua toinen Elli autokatokseen ja yhdisteltyä kuormanhallintakaapelit molempiin / keskukselle olemassa olevan Shelly Pro 3EM:n clampeihin. Huomenna tulee sähkäri vielä tsekkailemaan tuon toisen osalta omat kytkennät ja mittailemaan ja sitten vaan kovaa ajoa vaikka taloudessa toistaiseksi onkin vain yksi sähköauto.

Ainakin olemassa olevassa toimii tuo kuormanhallinta ilman ongelmia kun tuossa testailin, ainut ongelma oli saada tarpeeksi kuormaa kun pelkkä sauna ei vielä riittänyt kun näin päivällä ei tarvitse lämmittää.
 
Naapuri kävi mittailemassa ja ongelma löytyi. Sinisen ja keltavihreän välillä on jännite, eli jostain vuotaa ja pahasti. Sähkäri ei tällaista sitten ollut huomannut kun tarkisti työnsä...
Mittailiko sinisen ja eri vaiheiden välistä jännitettä (ruskea, musta, harmaa)? Jos mittaili niin mitä näytti? Sama mittaus myös kevi + vaiheet. Mittasko myös vaiheiden väliltä eli ruskea-musta, ruskea-harmaa, musta-harmaa?
 
Sähkäri kävi taas. Nyt on laturi toiminnassa. Vika johtui vikavirtasuojasta, sen kun ohitti alkoi homma pelata. Tarvitsee kuulemma sen kalliimmaan n.200€) maksavan vikurin jotta toimii. Kyseessä vanha talo ja sekin vaikeutti/vaikeuttaa hommaa ku taulukaan ei ole nykyaikainen.

Nettiin/wlaniin en saanut laturia yhdistettyä kun nopeasti ilman perehtymistä ohjekirjan kokeilin.
 
Sähkäri kävi taas. Nyt on laturi toiminnassa. Vika johtui vikavirtasuojasta, sen kun ohitti alkoi homma pelata. Tarvitsee kuulemma sen kalliimmaan n.200€) maksavan vikurin jotta toimii. Kyseessä vanha talo ja sekin vaikeutti/vaikeuttaa hommaa ku taulukaan ei ole nykyaikainen.

Nettiin/wlaniin en saanut laturia yhdistettyä kun nopeasti ilman perehtymistä ohjekirjan kokeilin.

Onkohan näin, että tarvitaan (kallis) B-tyypin vikavirtasuoja?
Manuaalissa mainitaan A-tyypin vikavirtasuoja. Kuulostaa kyllä oudolta.
1728898985763.png
 
Onkohan näin, että tarvitaan (kallis) B-tyypin vikavirtasuoja?
Manuaalissa mainitaan A-tyypin vikavirtasuoja. Kuulostaa kyllä oudolta.
1728898985763.png
Tässä vaatimus:
"Jokainen latauspiste tulee suojata vähintään 30 mA:n A-tyypin vikavirtasuojalla. Jos käytetään varsinaisia SFS-EN 62196:n mukaisia pistorasioita tai pistokkeita latausasemissa, tulee jokainen latauspiste suojata
– B-tyypin vikavirtasuojalla tai
– A-tyypin vikavirtasuojalla yhdistettynä 6 mA:n tasasähkövikavirran
poiskytkevän laitteen kanssa."
 
Tässä vaatimus:
"Jokainen latauspiste tulee suojata vähintään 30 mA:n A-tyypin vikavirtasuojalla. Jos käytetään varsinaisia SFS-EN 62196:n mukaisia pistorasioita tai pistokkeita latausasemissa, tulee jokainen latauspiste suojata
– B-tyypin vikavirtasuojalla tai
– A-tyypin vikavirtasuojalla yhdistettynä 6 mA:n tasasähkövikavirran
poiskytkevän laitteen kanssa."
Ja eikös tuossa ID Chargerissa ole DC 6mA suoja?
edit:

Kyllä aika yksiselitteinen on speksin kuvaus asiasta. A-tyyppi riittää ja tässä on sisäinen DC vian valvonta.
1728902495396.png


Jos jollain on parempaa tietoa, niin kiitollisena otan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Melko hitaasti tulee Ellin aspasta vastaukset. Viikon otti saada vastaus kysymykseen ja eipä ollut mitään apua asiaan. Katsotaan kestääkö taas viikko että tulee seuraava vastaus.
Kyselin siis että voivatko laittaa tulemaan päivitystiedoston jonka saisi manuaalisesti asennettua kun ei itsestään päivity tuo laite.
Enkä ole edelleenkään saanut sitä wlaniin ja VW:n appi ei näytä ladattuja kolowattitunteja.
Hieman pistää vihaksi kun ei hommat etene.
 
Ja eikös tuossa ID Chargerissa ole DC 6mA suoja?
edit:

Kyllä aika yksiselitteinen on speksin kuvaus asiasta. A-tyyppi riittää ja tässä on sisäinen DC vian valvonta.
1728902495396.png


Jos jollain on parempaa tietoa, niin kiitollisena otan vastaan.
Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
 
Melko hitaasti tulee Ellin aspasta vastaukset. Viikon otti saada vastaus kysymykseen ja eipä ollut mitään apua asiaan. Katsotaan kestääkö taas viikko että tulee seuraava vastaus.
Kyselin siis että voivatko laittaa tulemaan päivitystiedoston jonka saisi manuaalisesti asennettua kun ei itsestään päivity tuo laite.
Enkä ole edelleenkään saanut sitä wlaniin ja VW:n appi ei näytä ladattuja kolowattitunteja.
Hieman pistää vihaksi kun ei hommat etene.
Juuri samat ongelmat oli itsellä. Päivitys onnistui iPhonella. Kilowatteja näytti ennen päivitystä, mutta ei päivityksen jälkeen.

Tuki pyysi katsomaan onko MID-mittarin kaapeli kiinni, mutta en usko sen itsestään irronneen.

Toimisiko tämä omalla LTE-yhteydellä vai kannattaako pitää WLANissa? Saako kummastakaan mitään hyötyä toiseen nähden?
 
Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
En kyllä jaksa uskoa, että tuo ratkaisee ongelmaa millään tavalla.

Vanha talo kun kyseessä, niin kannattaa tarkistaa, ettei vikavirtasuojan jälkeen ole nolla ja kevi missään yhdessä. Eli tehty ns. nollausta. Sen jos tekee vikavirtasuojan jälkeen, niin laukeaa heti kun sähköt lyö päälle.
 
En kyllä jaksa uskoa, että tuo ratkaisee ongelmaa millään tavalla.

Vanha talo kun kyseessä, niin kannattaa tarkistaa, ettei vikavirtasuojan jälkeen ole nolla ja kevi missään yhdessä. Eli tehty ns. nollausta. Sen jos tekee vikavirtasuojan jälkeen, niin laukeaa heti kun sähköt lyö päälle.
Näin vähän itsekin ajattelin, että tuskin tuo ratkaisee mitään. Pitääpä kysyä tuosta nollauksesta, toki luulisihan ammattilaisen tietävän? Vähän kutina, että noin se on tehty. Öö, onkos siihen muuta vaihtoehtoa?
 
Näin vähän itsekin ajattelin, että tuskin tuo ratkaisee mitään. Pitääpä kysyä tuosta nollauksesta, toki luulisihan ammattilaisen tietävän? Vähän kutina, että noin se on tehty. Öö, onkos siihen muuta vaihtoehtoa?
Laturille ihan oma a-tyypin vikavirta?
 
Näin vähän itsekin ajattelin, että tuskin tuo ratkaisee mitään. Pitääpä kysyä tuosta nollauksesta, toki luulisihan ammattilaisen tietävän? Vähän kutina, että noin se on tehty. Öö, onkos siihen muuta vaihtoehtoa?
Sähköalalla työskentelevänä olen nähnyt ja vielä enemmän kuullut tapauksista, joissa on nollaus tehty vikavirtasuojan jälkeen ja eihän se ylhäällä pysy. Sillä tätä veikkaisin, mutta kyllä luulisi olevan kyseiselläkin sähkärillä asia tiedossa, ehkä.

Voihan vikurissa olla ihan vikaakin, mutta tuo B-tyypin vikavirtasuoja menee kyllä tuossa hukkaan ja myös sinun rahat siltäosin.
 
Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Ei kyllä kannata missään nimessä mennä laittamaan B-tyypin vikavirtasuojaa, kun aiemmin linkatussa datasheetissä oli selkeä maininta A-tyypistä (+laitteessa on DC puolen tunnistin). Tämä on ihan säädöksien mukaan. Jos se nykyinen A-tyypin vikavirtasuoja ei pysy hetkeäkään ylhäällä? Asentaja veti uuden kaapelin keskukselta latausasemalle?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Kuten jo tossa muut on sanonut, niin (halvempi) A-tyypin vikavirtasuoja riittää.

Itellä Hagerin CDA425K (noin 60-70€) ja sen perässä MCN316E (noin 35€) johdonsuojakatkaisija ("automaattisulake").

Omassa kytkennässä tuon vikavirran ja johdonsuojan kanssa ei ole sitten mitään muita laitteita. Ja auto lataa vain L1 ja L2 vaiheista ja L3 on ilman kuormaa (syy siinä, että auto ottaa vain kahdesta vaiheesta).

Eli veikkaan myös, että sulla on jotain muita laitteita samassa ryhmässä ja siellä on joko vuotovirtaa tai todennäköisimmin "rasiassa nollattu", eli suojamaa (KeVi) ja nolla (yleensä sininen) laitettu yhteen. Tämä nollaus laukaisee aina vikavirtasuojan ja se kyllä pitäisi olla kaikilla sähkäreillä tiedossa.
 
Eikä muuta sen takana? Siis hommattu ja asennettu ihan laturin kanssa ja sitä varten?
Kyllä.
Ei kyllä kannata missään nimessä mennä laittamaan B-tyypin vikavirtasuojaa, kun aiemmin linkatussa datasheetissä oli selkeä maininta A-tyypistä (+laitteessa on DC puolen tunnistin). Tämä on ihan säädöksien mukaan. Jos se nykyinen A-tyypin vikavirtasuoja ei pysy hetkeäkään ylhäällä? Asentaja veti uuden kaapelin keskukselta latausasemalle?
Eli ei voi johtua "vanhan talon oudoista sähköistä"? Hitto kun en tarkasti muista, mutta sanoikohan että 1-vaiheen sulake pomppaa pois pelistä (vikurin kanssa oli myös vaiheille automaattisulakkeet). Ei vetänyt uutta piuhaa vaan "ohitti" vikurin. Lisäsin kuvan taulusta.

Edit. Pitää laittaa sille viestiä kysyä vielä asiasta. Luulisi kyllä ammattilaisen tietävän....Tulipas tästä melkoinen päänvaivaa kun kokoajan ollut säätämistä. Ihan kuin itse alentaisi :)

IMG-20241014-WA0000.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä.

Eli ei voi johtua "vanhan talon oudoista sähköistä"? Hitto kun en tarkasti muista, mutta sanoikohan että 1-vaiheen sulake pomppaa pois pelistä (vikurin kanssa oli myös vaiheille automaattisulakkeet). Ei vetänyt uutta piuhaa vaan "ohitti" vikurin. Lisäsin kuvan taulusta.

Edit. Pitää laittaa sille viestiä kysyä vielä asiasta. Luulisi kyllä ammattilaisen tietävän....Tulipas tästä melkoinen päänvaivaa kun kokoajan ollut säätämistä. Ihan kuin itse alentaisi :)

IMG-20241014-WA0000.jpg
No periaatteessa tuo näyttää olevan ihan OK kytkentä, jos taulun sisällä hommat on kunnossa. Eli riittävän vahva maadoitus, niin sillon ei pitäisi vikavirran laueta.

Ja tuosta uudelta kytkentäkotelolta alaspäin lähtevä johto menee ainoastaan laturille?
 
Tarkistapas @hybroidi muuten nuo virran rajoittimen kytkennät. Kuvasta katsoen näyttää, että menee väärään reunaan nuo piuhat. Pitäisi olla alhaalta katsottuna oikean reunan kaksi liitintä, mihin nuo menee. Nyt näyttää tuolla ylemmän kuvan mukaan menevän vasemman reunimmaisiin kahteen.

IMG_20241014_183801.jpg
 
No periaatteessa tuo näyttää olevan ihan OK kytkentä, jos taulun sisällä hommat on kunnossa. Eli riittävän vahva maadoitus, niin sillon ei pitäisi vikavirran laueta.

Ja tuosta uudelta kytkentäkotelolta alaspäin lähtevä johto menee ainoastaan laturille?
Kyllä, ainoastaan laiturille.
Tarkistapas @hybroidi muuten nuo virran rajoittimen kytkennät. Kuvasta katsoen näyttää, että menee väärään reunaan nuo piuhat. Pitäisi olla alhaalta katsottuna oikean reunan kaksi liitintä, mihin nuo menee. Nyt näyttää tuolla ylemmän kuvan mukaan menevän vasemman reunimmaisiin kahteen.

IMG_20241014_183801.jpg
Ne menee vasemman reunimmaisiin jos ei tänään muuttanut erilailla, kun oli löytänyt jonkun uuden ohjeen netistä. Virranhallinta kyllä toimii... Olisiko sitten vaihtanut nuo oikein.

Pitää vielä tarkistaa kuhan reissusta loppuviikosta pääsen kotia.
Iso kiitos kaikille jo nyt avusta!
 
Meillä se poltti vikavirtasuojasta sulaketta kokoajan. Tällainen kyseessä Vikavirtasuojakytkin TX3 - LG-411765 VVSK, 4-nap. 40A, 30mA - 3235100 - Legrand Jotain puhui epätasapainoista, en sen enempää saanut päähäni kun samalla muuta touhusin. Sähkäri vaan sanoi, että tarvitsee sen kalliimmaan, jotta toimii.
Ihan vielä varmistuksena. Vikavirta ei pysy yhtään päällä eli laukeaa saman tien kun yrittää nostaa ylös (kuvaan ympyröitynä)? Kuvassa se on lauenneena.
1728920893624.png


Millä poikkipinnalla se asentaja veti tuon kaapelin? Tässä kun katsoo kuvaa niin sisääntulevat näyttää ohuemmilta, kun riviliittimiltä piirilevylle menevät. Aiemmasta kuvasta olin kattovinaankin, että MMJ näytti aika ohuelta, mutta en heti siihen kiinnittänyt huomiota, kun voi hyvin olla optinen harha.

1728921233622.png


Datasheetissä on 1-6mm^2. Onpas mielenkiintoista.
1728921408818.png


Eihän vaan latausasema olisi rikki ja siksi pudottaa vikavirran. Releen kohdalla näkyy piirilevyssä, että kovempi virta olisi saanut piirilevyn pinnan "kuplimaan". Voi olla, että on optinen illuusio.
1728921693832.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vielä varmistuksena. Vikavirta ei pysy yhtään päällä eli laukeaa saman tien kun yrittää nostaa ylös (kuvaan ympyröitynä)? Kuvassa se on lauenneena.
1728920893624.png


Millä poikkipinnalla se asentaja veti tuon kaapelin? Tässä kun katsoo kuvaa niin sisääntulevat näyttää ohuemmilta, kun riviliittimiltä piirilevylle menevät. Aiemmasta kuvasta olin kattovinaankin, että MMJ näytti aika ohuelta, mutta en heti siihen kiinnittänyt huomiota, kun voi hyvin olla optinen harha.

1728921233622.png


Datasheetissä on 1-6mm^2. Onpas mielenkiintoista.
1728921408818.png


Eihän vaan latausasema olisi rikki ja siksi pudottaa vikavirran. Releen kohdalla näkyy piirilevyssä, että kovempi virta olisi saanut piirilevyn pinnan "kuplimaan". Voi olla, että on optinen illuusio.
1728921693832.png
Tota tulevaa johtoa koitin kans kysellä sillon heti ko mustakin näytti niin hentoselta.. toki kuvakin voi valehdella, kuten myös noi virranhallinnan näyttää tosiaan menevän väärään reunaan kuten mainittu kans
 
Ihan vielä varmistuksena. Vikavirta ei pysy yhtään päällä eli laukeaa saman tien kun yrittää nostaa ylös (kuvaan ympyröitynä)? Kuvassa se on lauenneena.
1728920893624.png


Millä poikkipinnalla se asentaja veti tuon kaapelin? Tässä kun katsoo kuvaa niin sisääntulevat näyttää ohuemmilta, kun riviliittimiltä piirilevylle menevät. Aiemmasta kuvasta olin kattovinaankin, että MMJ näytti aika ohuelta, mutta en heti siihen kiinnittänyt huomiota, kun voi hyvin olla optinen harha.

1728921233622.png


Datasheetissä on 1-6mm^2. Onpas mielenkiintoista.
1728921408818.png


Eihän vaan latausasema olisi rikki ja siksi pudottaa vikavirran. Releen kohdalla näkyy piirilevyssä, että kovempi virta olisi saanut piirilevyn pinnan "kuplimaan". Voi olla, että on optinen illuusio.
1728921693832.png
Nyt on siis ohitettu tuo vikavirta, eli ei ole käytössä ja laturi siis toimii (ilman vikavirtasuojaa tällä hetkellä). Kaapeli on: MMJ 5X2,5S R50 ECA DRAKA.
Ja jos en väärin muista/ymmärtänyt, niin 1-vaiheen sulake pompsahtaa heti pois pelistä, ei vikavirta.
 
Nyt on siis ohitettu tuo vikavirta, eli ei ole käytössä ja laturi siis toimii (ilman vikavirtasuojaa tällä hetkellä). Kaapeli on: MMJ 5X2,5S R50 ECA DRAKA.
Ja jos en väärin muista/ymmärtänyt, niin 1-vaiheen sulake pompsahtaa heti pois pelistä, ei vikavirta.
Aivan. Jos kyseessä olisi ns. ensimmäisen vaiheen sulakkeen laukeaminen (L1:n johdonsuoja) niin tilanne ole muuttunut mihinkään kuormitusmielessä eli jos se olisi lauennut vikavirran kanssa niin kyllä se laukeaise ilman sitäkin. Oikosulkutilanteessa sulake laukeaisi nopeasti, jolloin virrat olisivat suuria. Ylikuormitustilanteessa laukeaminen on hitaampaa.

Jos pitäisi veikata niin nyt laturin vuotovirrat suojamaahan (kevi) ovat syystä tai toisesta liian suuret. Itse kyllä tutkisin tuota syytä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laitan alapuolella olevan "mahdolliset ongelmat" tiivistelmän sähkärille, niin ei mene metsään?


"Laturin vuotovirrat suojamaahan (kevi) ovat syystä tai toisesta liian suuret.

Jotain muita laitteita samassa ryhmässä ja siellä on joko vuotovirtaa tai todennäköisimmin "rasiassa nollattu", eli suojamaa (KeVi) ja nolla (yleensä sininen) laitettu yhteen.


Voisiko vikurissa olla ihan vikaakin, mutta tuo B-tyypin vikavirtasuoja menee kyllä tuossa hukkaan ja rahat. Eli A-tyyppi riittää, niinkuin ohje sanoo."
 
Jos laitan alapuolella olevan "mahdolliset ongelmat" tiivistelmän sähkärille, niin ei mene metsään?


"Laturin vuotovirrat suojamaahan (kevi) ovat syystä tai toisesta liian suuret.

Jotain muita laitteita samassa ryhmässä ja siellä on joko vuotovirtaa tai todennäköisimmin "rasiassa nollattu", eli suojamaa (KeVi) ja nolla (yleensä sininen) laitettu yhteen.


Voisiko vikurissa olla ihan vikaakin, mutta tuo B-tyypin vikavirtasuoja menee kyllä tuossa hukkaan ja rahat. Eli A-tyyppi riittää, niinkuin ohje sanoo."
Tuon laittamasi kuvan perusteella tuon VVSK (vikavirtasuojakytkin) takana ei ole rasiassa nollattuja kytkentöjä, eli ei pitäisi olla siitä kiinni.

Yksi kokeiltava juttu olisi käyttää nuo virtamittareiden liittimet irti ja vikavirta takaisin kytkentään väliin. Vikavirran kun laukaisee jo 30mA nollasta suojamaahan karkaava virta, niin tuolta voi hyvin päästä sen verran väärälle polulle virtaa, että laukeaa.

Ja jos tosiaan VVSK:n kanssa vikavirta pysyy päällä, mutta L1 johdonsuoja laukeaa, mutta ilman vikavirtaa se kestää päällä, niin se haiskahtaa kyllä vialliselta vikavirtakytkimeltä. Eihän tuo L1 johdonsuoja ole vahingossa 10A ja L2/L3 16A?
 
Tämän kuvan perusteella tuo vasemmalla reunimmainen nimenomaan johtaisi virtaa suojamaadoitukseen. Se suojamaa yhdistyy kyllä keskuksessa nollakiskoon, minkä takia se toimii ilman vikavirtasuojaa, mutta VVSK:n takana olevassa kytkennässä se saattaa laukoa vikavirtaa.

ellievpinout.webp
 
Jos laitan alapuolella olevan "mahdolliset ongelmat" tiivistelmän sähkärille, niin ei mene metsään?


"Laturin vuotovirrat suojamaahan (kevi) ovat syystä tai toisesta liian suuret.

Jotain muita laitteita samassa ryhmässä ja siellä on joko vuotovirtaa tai todennäköisimmin "rasiassa nollattu", eli suojamaa (KeVi) ja nolla (yleensä sininen) laitettu yhteen.


Voisiko vikurissa olla ihan vikaakin, mutta tuo B-tyypin vikavirtasuoja menee kyllä tuossa hukkaan ja rahat. Eli A-tyyppi riittää, niinkuin ohje sanoo."
Itse tekisin seuraavanlaisesti:
1. Vikavirta takaisin.
2. Latausaseman syöttökaapelille käyttöönottotarkastus (aistinvaraiset, PE-jatkuvuusmittaus, oikosulkuvirta (silmukkaimpedanssi), eristystesistanssin mittaus ja lopuksi vikavirtasuojan mittaus (AC-testillä)).
3. Edelle olevilla mittauksilla saa poissuljettua laturista keskukseen johtuvat viat esim. voi varmuudella sanoa, että vikavirta toimii kuten pitää jne..
4. Jos käyttöönottotestit ok, sen jälkeen laturin kanssa ihmettelyä.
 
Tuon laittamasi kuvan perusteella tuon VVSK (vikavirtasuojakytkin) takana ei ole rasiassa nollattuja kytkentöjä, eli ei pitäisi olla siitä kiinni.

Yksi kokeiltava juttu olisi käyttää nuo virtamittareiden liittimet irti ja vikavirta takaisin kytkentään väliin. Vikavirran kun laukaisee jo 30mA nollasta suojamaahan karkaava virta, niin tuolta voi hyvin päästä sen verran väärälle polulle virtaa, että laukeaa.

Ja jos tosiaan VVSK:n kanssa vikavirta pysyy päällä, mutta L1 johdonsuoja laukeaa, mutta ilman vikavirtaa se kestää päällä, niin se haiskahtaa kyllä vialliselta vikavirtakytkimeltä. Eihän tuo L1 johdonsuoja ole vahingossa 10A ja L2/L3 16A?


Soittelin asentajalle. VVSK laukeaa heti (muistin väärin). Niinkuin kuvassa näkyy, niin sulakkeet kestää kun VVSK ohittaa. Edelleen sitä mieltä että kalliimpi VVSK auttaa... Toki voisihan tässä jo toista sähkäriä käyttää paikalla, mutta tulee asennuksella kyllä hintaa tästä selvittämisestä. Toki valmiiksi pitäisi saada. Auton sain ladattua ja kuormahallinta toimii (vaihtaa valot keltaiseksi välillä). Pitää huomenna paremmalla ajalla aukaista taulu ja laittaa sen asennuksista kuvat.

Yläpuolella olevaan ohjeeseen: sähkärilla ei ole laitetta jolla saisi mittaukset tehtyä, näin ymmärsin.
 
Soittelin asentajalle. VVSK laukeaa heti (muistin väärin). Niinkuin kuvassa näkyy, niin sulakkeet kestää kun VVSK ohittaa. Edelleen sitä mieltä että kalliimpi VVSK auttaa... Toki voisihan tässä jo toista sähkäriä käyttää paikalla, mutta tulee asennuksella kyllä hintaa tästä selvittämisestä. Toki valmiiksi pitäisi saada. Auton sain ladattua ja kuormahallinta toimii (vaihtaa valot keltaiseksi välillä). Pitää huomenna paremmalla ajalla aukaista taulu ja laittaa sen asennuksista kuvat.

Yläpuolella olevaan ohjeeseen: sähkärilla ei ole laitetta jolla saisi mittaukset tehtyä, näin ymmärsin.
Kyllä siltä asennustesteri pitäisi löytyä jos kyseessä on oikea asentaja. Olethan tarkistanut, että yrityksellä on luvat kunnossa?
 
Itse tekisin seuraavanlaisesti:
1. Vikavirta takaisin.
2. Latausaseman syöttökaapelille käyttöönottotarkastus (aistinvaraiset, PE-jatkuvuusmittaus, oikosulkuvirta (silmukkaimpedanssi), eristystesistanssin mittaus ja lopuksi vikavirtasuojan mittaus (AC-testillä)).
3. Edelle olevilla mittauksilla saa poissuljettua laturista keskukseen johtuvat viat esim. voi varmuudella sanoa, että vikavirta toimii kuten pitää jne..
4. Jos käyttöönottotestit ok, sen jälkeen laturin kanssa ihmettelyä.

Kyllä siltä asennustesteri pitäisi löytyä jos kyseessä on oikea asentaja. Olethan tarkistanut, että yrityksellä on luvat kunnossa?
Siis jotain "kallista" näihin latureihin olevaa laitetta ei ole. Luvat toki kunnossa ja hommat hoitunut tähän asti loistavasti. Nyt on vähän ollut tässä projektissa epävarmuutta ilmassa.
 
Siis jotain "kallista" näihin latureihin olevaa laitetta ei ole. Luvat toki kunnossa ja hommat hoitunut tähän asti loistavasti. Nyt on vähän ollut tässä projektissa epävarmuutta ilmassa.
Niin joo sillä ei todennäköisesti ole asennustesteriin liitettävää sähköauton latausaseman testauslaitetta mikä esittää olevansa sähköauto jolloin sen itse latausliittimen kautta pystyy mittaamaan latausta.

Kyllä se silti pystyy sen latausasemalle tulevan syöttökaapelin mittaamaan ja oletan, että olet siitä mittauspöytäkirjan saanut?

Sähköautojen latausasemien tarkempi sielunelämä on todennäköisesti monille asentajille vielä täysin uutta mikä varmasti voi aiheuttaa epävarmuutta jos jotain ongelmia tulee latausaseman toiminnan kanssa.
 
Alkaa vaikuttaa siltä että olis viisainta ottaa laitteesta virrat pois ja lopettaa käyttö. Asennus täytyy ensin saattaa lailliselle tolalle, eli tutkia miksi vikavirtasuoja laukeaa, sekä tehdä lain mukaiset käyttöönottomittaukset + pöytäkirja. Ei taida nyt olla asennuslupia omaava sähkäri asialla.

Korjaus: Ja jos se oli kiinni siitä ettei ole sitä mittaus adapteria, niin ainakin joissakin asemissa saa testimoodin päälle, jolloin sen mittauksen pystyy kyllä tekemään normi asennustesterillä. En tiedä oliko ellissä tätä mahdollisuutta. En ole tuota laitetta koskaan asentanut.
 
Alkaa vaikuttaa siltä että olis viisainta ottaa laitteesta virrat pois ja lopettaa käyttö. Asennus täytyy ensin saattaa lailliselle tolalle, eli tutkia miksi vikavirtasuoja laukeaa, sekä tehdä lain mukaiset käyttöönottomittaukset + pöytäkirja. Ei taida nyt olla asennuslupia omaava sähkäri asialla.
Luvat on kunnossa, pitkänlinjan asentaja kyseessä. Hän on nyt siinä uskossa mittailujen jälkee , että kalliimpi vikavirtasuoja on ratkaisu. Pöytäkirjaa ei toki ole tarjonnut/tehnytkään ,että siinä mielessä hassua. Toki voisihan tässä toista firmaa käyttää ja katsoa mitä sanoo.
 
Luvat on kunnossa, pitkänlinjan asentaja kyseessä. Hän on nyt siinä uskossa mittailujen jälkee , että kalliimpi vikavirtasuoja on ratkaisu. Pöytäkirjaa ei toki ole tarjonnut/tehnytkään ,että siinä mielessä hassua. Toki voisihan tässä toista firmaa käyttää ja katsoa mitä sanoo.
Jos linkatut datasheetistä otetut kaappaukset pitävät paikkaansa, kyseinen laturi on varustettu 6 mA tasavikavirran tunnistimilla eli B-luokan vikavirtasuojaa ei tässä enää tarvita.

Jos verrataan A- ja B-tyypin suojien nimellistoimintavirtoja. Voidaan päätellä, että jos jo nyt vikavirrat laukaisevat A-tyypin vikavirtasuojan, tulee B-tyypin suoja myös laukeamaan. Poislukien sellainen tilanne, että nyt paikalla oleva suoja on viallinen ja laukeaa siitä syystä ennen aikojaa. Tämän mahdollisen vian saisi kiinni sillä asennustesterillä.

1729096524510.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom