Sähköauton kotilataus

Edelleen palataan siihen asiaan, että koko ketju liittymältä autoon pitää olla 22kW yhteensopiva, ellei autossa ole tuplalaturia niin hyötyä ei tule. Jos useampia autoja taloudessa niin tarvitaan useampi latauslaite jos aiotaan kaikki ladata samalla aikaikkunalla ellei käydä vaihtamassa letkua toiseen.

Monillako on se 22kW vastaanottava auto nyt, merkkiä ketjuun. Itselläni ei ole, ajan työkseni ja en ole vielä ahdistunut 11kW latauksella. :comp:En usko, että 22kW yleistyy radikaalisti, se pysyy lisävarusteena autoissa edelleen ja siten harva sen uutena ottaa.
 
Mitähän mieltä oltiin sähköautoista yleisesti vaikka 10 vuotta sitten? Tesla oli jo markkinoilla, mutta kuinka moni uskoi, että 2025 sähkis on näin varteenotettava vaihtoehto lähes jokaiselle?

22kW tulee, jos markkinamiehet uskovat, että se myy autoja. Auton hintaan suhteutettuna sellaisen lisääminen tuskin kovin kallista on.

Ja useimmillehan riittäisi vaikka se sukopistoke, jos latausnopeuksista puhutaan.
 
Onneksi oma työ ei ole omalla autolla ajamista :D Auto seisoo arkipäivisin keskimäärin varmasti yli 20 tuntia niin ehtii siinä ladata vaikka minkälaisella laturilla.
En millään näe että tarve 22 kw kotilataukselle yleistyisi tulevaisuudessa.
 
Täytyy sanoa, että tämän ja muutaman muun vastaavan ketjun perusteella alkaa ymmärtää, miksi osa ihmisistä kokee sähköautoilun työlääksi tai sekavaksi.

Yhdessä viestissä todetaan, että ilman kotilatausta ei pärjää, ja heti seuraavassa kerrotaan, ettei kotilatauksen teholla ole väliä, koska pikalatausverkosto kasvaa ja latausnopeudet paranevat tulevaisuudessa. Samalla toisaalla muistutetaan, että pikalataus kuluttaa akkua enemmän kuin AC-lataus, laturit ovat täynnä, tehonjakomoduuleja jää allokoimatta syistä X ja Y (jonka seurauksena korkeisiin lataustehoihin ei todellisuudessa päästä), ja hinnat ovat selvästi korkeammat kuin kotona ladattaessa. Saa siinä olla aikamoinen fakiiri, jos näistä ristiriidoista yrittää vetää yhden selkeän linjan.

Ja vaikka ei välittäisikään DC-latauksen korkeammista hinnoista, niin ainakin itseäni turhauttaisi lähteä matkaan, jos kotilatauksesta ei saanut tarpeeksi virtaa mukaan ja pitää heti alkuun pysähtyä. Laturilla sählääminen ja latauksen aloitus vie aina aikaa, vaikka latausteho sitten olisikin 400 kW. Kaikilla ei tietenkään ole kotilatausmahdollisuutta, mutta jos on, niin en näe järkeä tietoisesti tähdätä siihen, että käyttää aktiivisesti pikalatausverkostoa.

Oma näkemykseni on, että mitä nopeampi kotilataus, sen parempi. Toki jokaisen pitää arvioida asia omista lähtökohdistaan: jos nopeampi lataus vaatii sähköliittymän päivittämistä, tehomaksuja tai muuta lisäsäätöä, voi olla ettei se ole järkevää. Mutta itse laittaisin todennäköisesti 22 kW laturin kuormanhallinnan kanssa 3x25 A liittymäänkin. Jos auto ja muu kuormitus sallii, niin siitä saa ulos reilut 17 kW, ja muutoin sitten jotain tuon alle.

Totta kai 1x6 A latauksellakin varmaan pärjää, jos ajomäärät ovat maltilliset ja/tai jakautuvat tasaisesti vuoden ympäri. Mutta en näe suuremmassa tehossa mitään haittaakaan. Monessa keskustelussa puhutaan myös pörssisähkön hyödyntämisestä ja yöllä lataamisesta edullisilla tunneilla. Jos haluaa oikeasti osua juuri niihin halvimpien hintojen ikkunoihin, nopea lataus on silloin nimenomaan etu, ei turhuus. Etenkin, kun varttitase tulee käyttöön.
 
Ei kai tuo sähköautoilu nyt niin monimutkaista ole jos on tottunut polttovehkeillä leikkimään. Bensanhintaa seuraillaan, tänään 1,9e huomena 1,6e... kestääkö ajaa nesteelle vai ottaakko Teboililta veribensaa. Mitä jos kuljen pyörällä loppuviikon koska iltalehti kertoo että kohta bensa alle 1,5e / litra. Keskiviikko on kallein päivä niin silloin ei ainakaan kannata tankata. Ajellaan tämä päivä max 40km/h niin selvitään.

Päälle vielä kyttäys että milloin öljynsuodatin pitää vaihtaa, kestääkö tulpat, mites kitkajarrut, onko hiekkaa välissä ja menee levytkin paskaksi, noh nyt meni akku kun meni pakkanen -20C eikä nämä paskat niin kylmässä käynnisty koskaan. Katsastus-ukko sanoo että pitäs pistää tämmöne satasen purkki tankkiin että puhdistetaan järjestelmä kun on sakkaa siellä varmasti... emminä tiiä pakko kai se on ostaa kun ammattilainen niin sanoo. Väärästä päätöksestä pelotellaan 5000e moottorinvaihtoremontilla.

Näihin on vain polttisautolla tottunut niin ne on "arkipäivää". Kaikki uusi tietenkin on monimutkaista koska kuka haluaa miettiä ladataanko kotona vai muualla ja paljonko se maksaa.
 
Eihän se hetken sähköautoilleelle todennäköisesti monimutkaiselta tunnukaan, mutta kuten sanottua, on helppo ymmärtää, miksi joku (vasta sähköautoa harkitseva) saattaa sen sellaiseksi kokea.

Itse en koe sähköautoilua sinänsä vaikeaksi. Lähinnä ihmetyttää, että osa keskustelusta vetää täysin eri suuntiin: välillä kehotetaan panostamaan kotilataukseen, ja toisessa hetkessä sanotaan, ettei sillä ole väliä kunhan pikalatureita löytyy. Tai puhutaan pörssisähkön hyödyntämisestä, mutta samalla suositellaan minimitehoista latausta, jolloin latausaika venyy helposti yli vuorokauden. Ei tämä tee teknologiasta huonoa, mutta kyllä se voi tehdä esimerkiksi ostopäätöksestä tai latausratkaisun suunnittelusta monelle tarpeettoman sekavaa.

Mitä tulee sarkastiseen heittoosi öljynsuodattimista, kitkajarruista ja akuista, niin eipä ne sähköautotkaan täysin ongelmattomia ole olleet. Joissain malleissa saa ihan samalla tavalla "kytätä", milloin huoltoväli tulee täyteen, kitkajarrut jumittavat jos niitä ei käytä, 12V akku kyykkää korealaisissa ja VAGeissa jne. ;)
 
Ainahan nopeampi on parempi, mutta mitä "tavallisia" töitä ihmiset tekee niin että koko päivän on oma auto ajossa? Ilmeisesti puhutaan jostain 100k - 200k kilometrin ajosuoritteesta vuodessa?
Eikö riitä esim. 100 km suuntaansa oleva työmatka ja talvipakkaset? Alkaa monella autolla olla range vähissä siinä kohtaa kun pääsee kotiin.

Ihan tavallinen tilanne ja sekin on ihan tavallista että töiden jälkeen on muuta ajoa. Ei tarvitse olla 100k - 200k vuotuista ajoa.
 
Osa kokee sähköautoilun vaikeaksi vaikka mitä tekisi. Omalla kohdalla tämä on hyvin helppoa, auto on käytännössä aina täynnä mikäli sitä ei itse jostain syystä halua laittaa piuhan päähän. Jos tulee äkillinen tarve lähteä pidemmälle matkalle eikä ole akkua, niin sitten pistäydytään pikalaturilla. Muuten pikalataus onnistuu vaikka ostosreissun yhteydessä.
Sähköautoilua on takana vähän yli vuosi ja olen havainnut että epäily varaustason riittämättömyydessä äkillisessä lähdössä on ollut vain epäily. Kertaakaan ei ole tullut tilannetta, että olisi ollut pakko käydä ylimääräisellä pikalatauksella ihan vain lataamisen vuoksi, aina on hoitunut lataus muiden asioiden yhteydessä. Tai no itse asiassa yhden kerran on, kun lähdin aika yllättäen käymään Verkkokaupassa eikä auto ollut töpselissä. Sekin oli ihan oma moka, en ollut ajatellut että lähden mihinkään ja lataan seuraavan kerran töissä.
Kovasti mietin vaihtaa vanhan dieselauton 1000+ km toimintamatkan nykyisen kulkineen noin 200 km toimintamatkaan, mutta järki väitti että kyllä se riittää. Ja niin se on hyvin riittänytkin. Jos ajot olisi yli säännöllisesti yli 200 km päivässä ilman töissä latauksen mahdollisuutta, sitten ei varmasti toimisi.
En minä ottaisi sähköautoa ilman kotilatausta, mutta kotilatauksen ei minun mielestä tarvitse olla nopea. Riittää että se on, vaikka edes 8 ampeerilla. Pakkohan sitä joskus nukkua on ja auto voi sen aikaa ladata?!?
Tästä saa olla ihan vapaasti eri mieltä, kaikilla on yksilölliset tarpeet :) Aika helposti sen laskee paljonko keskimäärin pitää päästä vuorokaudessa. Ja jos suunnitellun auton / latauksen yhdistelmällä ei joskus pääse tarvitsemaa matkaa, onko ylivoimainen este käydä siinä tapauksessa 10 - 30 minuuttia pikalaturilla.
Sähköauto vaatii ylimääräistä suunnittelua, mutta ei se käytännössä ole ongelma. Ongelma on ennemmin tunteessa että autolla pitäisi päästä 500 km kerralla melkein milloin vain, mutta hyvin harvalla sellaista tarvetta oikeasti on. Jos on, se pitää ottaa huomioon autoa ja kotilatausta hankittaessa.
 
Eikö riitä esim. 100 km suuntaansa oleva työmatka ja talvipakkaset? Alkaa monella autolla olla range vähissä siinä kohtaa kun pääsee kotiin.

Ihan tavallinen tilanne ja sekin on ihan tavallista että töiden jälkeen on muuta ajoa. Ei tarvitse olla 100k - 200k vuotuista ajoa.
Tossa tilanteessa olisi hyvä olla mahdollisuus ladata töissä. 200 km talvella voi tehdä tiukkaa aika monellakin autolla. Omalla autolla tekisi vähän tiukkaa jo yksi suunta yli 30 asteen pakkasella :D
 
Koska minä tämän väittelyn sain aikaan, niin haluan sanoa, että kiitos kaikille mielipiteistä. Hyviä pointteja kuitenkin kaikki.
 
Ehkä joku keksii joskus hitaan DC kotilatauksen :hmm:
Ja missäkohtaa kandee dc lataus kotio laittaa?? Vaikka ees hidas? Ei hyvää päivää...
Edit eikös 50kw dc lataus vaateis jo about 80A pää nallit? Ja laitteet päälle... eikun jos haluuaa muunkin kodin sähköä viel saada niin 100A nallit...
 
Viimeksi muokattu:
Jos palautetaan keskustelua sen verran aiheeseen, niin tässä mahdollisesti tulevana sähköautoilijana ajattelin jo alkaa bongailla ja varautua kotilataukseen.

Tuo Elli ID Charger Pro on ilmeisesti ollut hyvä diili aiemmin, mutta mikä tällä hetkellä olisi kustannustehokkain 11kW kotilaturi?

Ja tarkoitus olisi olla erittäin DIY-henkinen ja hoitaa kuormanhallinta ja pörssisähköohjaus Home Assistantilla. (Nyt jo VILP ja varaaja on rakennettu pörssisähköohjaukselle, joten pitänee jokatapauksessa rakentaa jotain älyä auto vs. varaaja vs. hinta yms...)
Onko tuo lataustehon hallinta aina järkevää hoitaa laturin päästä, vai onko tapauksia (autoja) joissa tuota voi yhtä hyvin tai paremmin hoitaa myös auton puolelta?

Vai onko joku niin toimiva valmis kuormanhallinta+pörssiohjaus olemassa kaupallisesti että ei kannata edes DIY-tielle lähteä?
 
Ja missäkohtaa kandee dc lataus kotio laittaa?? Vaikka ees hidas? Ei hyvää päivää...
Edit eikös 50kw dc lataus vaateis jo about 80A pää nallit? Ja laitteet päälle... eikun jos haluuaa muunkin kodin sähköä viel saada niin 100A nallit...
Käytännössä kaikki sellaiset ihmiset joilla on kotona aurinkopaneelit hyötyisivät CCS-latauksesta kotona. Aurinkosähköinvertteri jossa on tuki ulkoiselle akulle on käytännössä CCS-laturi, jos siihen lisätään kyki neuvotella CCS-protokollalla auton kanssa latausteho. CCS:hän on käytännössä vain tapa kytkeä suoraan akun napoihin ulkoinen virtalähde ja sitähän se hybridi-invertteri just on.

Hybridi-invertterin sisällä oleva DC-DC step-up / stepdown laturiliitäntä on aina fiksumpi kuin DC-AC tuottaminen invertterillä ja sen jälkeen auton sisäänrakennetulla laturilla AC-DC tasasuuntaus ja akun lataus step-up/downilla.

Sen lisäksi CCS-laturi on aina lähtökohtaisesti kaksisuuntainen + käytännössä kaikki autot tukevat vähintään jossain määrin kaksisuuntaista latausta CCS:llä.
No ei se ole yhtään luonnollisempi kuin vaikkapa 11KW AC-lataus
Kyllä se DC-lataus on luonnollisempi, koska akkua ei ylipäätään voi ladata AC:lla, vaan ainoastaan DC:llä.
 
Käytännössä kaikki sellaiset ihmiset joilla on kotona aurinkopaneelit hyötyisivät CCS-latauksesta kotona. Aurinkosähköinvertteri jossa on tuki ulkoiselle akulle on käytännössä CCS-laturi, jos siihen lisätään kyki neuvotella CCS-protokollalla auton kanssa latausteho. CCS:hän on käytännössä vain tapa kytkeä suoraan akun napoihin ulkoinen virtalähde ja sitähän se hybridi-invertteri just on.

Hybridi-invertterin sisällä oleva DC-DC step-up / stepdown laturiliitäntä on aina fiksumpi kuin DC-AC tuottaminen invertterillä ja sen jälkeen auton sisäänrakennetulla laturilla AC-DC tasasuuntaus ja akun lataus step-up/downilla.

Sen lisäksi CCS-laturi on aina lähtökohtaisesti kaksisuuntainen + käytännössä kaikki autot tukevat vähintään jossain määrin kaksisuuntaista latausta CCS:llä.

Kyllä se DC-lataus on luonnollisempi, koska akkua ei ylipäätään voi ladata AC:lla, vaan ainoastaan DC:llä.
No siinä menis inutkin kaikilla uusiksi ja 10kw inu vois teoreettisesti ladata sen 10kw.. ja tuke tarveis autoon sekä inuihin...
Ja nyt jo saadaan ac:llä 11kw et talon sähöt ei kärsi.. toi teoriittinenen et paneelit kans antais sen 10kw sen ajan...
Mutta siihen päälle edelleen muu sähkön kulutus..
 
Mutta eikö tuo vool nyt ole sellainen kauhea 22kW laite jota ei kannata ostaa?!?
Tee asiasta ongelma itsellesi jos haluat ja tärise 11kW teholla lataavassa autossa? Voolin hyvänä puolena on kuormanhallinnan monipuolisuus ehkäisemään kiroilua, mutta kysyjän tapauksessa se antaa hyvin monipuolisen kombon ilman, että itse tarvitsee alkaa koodaamaan; lataus suhteellisesti edullisimmilla tunneilla.

Mikä on nopea lataus ja mikä hidas , missä se raja menee?
Kun siirrytään vaihtovirtasta tasavirtaan.
 
Vool esimerkiksi.
Tämä on varmasti hyvä, mutta eikö tuohon väliin osu mitään järkevää? Voimavirtapistokkeella matkalatureita saa alle 300e. Vool on 700e.



Tee asiasta ongelma itsellesi jos haluat ja tärise 11kW teholla lataavassa autossa? Voolin hyvänä puolena on kuormanhallinnan monipuolisuus ehkäisemään kiroilua, mutta kysyjän tapauksessa se antaa hyvin monipuolisen kombon ilman, että itse tarvitsee alkaa koodaamaan; lataus suhteellisesti edullisimmilla tunneilla.

Ymmärrän että tuolla on helppo ladata halvoilla tunneilla, ja jos tuohon vielä lisää kalliin kuormanhallinnan niin ei pauku pääsulakkeetkaan...
Tuo ei kuitenkaan mahdollista minkäänlaista tasapainottelua auton lataus vs. lämmitys. VILPillä voisi tarvittaessa esim. ajaa varaajaa hiukan yli ennenkuin autoa on tarvetta ladata... Ei sillä ettäkö tuollaisen logiikan rakennus automaattiseksi helppoa olisi, mutta kunhan laturi on ratkaisuna sellainen ettei HW ja SW rajoita mitään tulevia "kikkailuja".
 
Tämä on varmasti hyvä, mutta eikö tuohon väliin osu mitään järkevää? Voimavirtapistokkeella matkalatureita saa alle 300e. Vool on 700e.





Ymmärrän että tuolla on helppo ladata halvoilla tunneilla, ja jos tuohon vielä lisää kalliin kuormanhallinnan niin ei pauku pääsulakkeetkaan...
Tuo ei kuitenkaan mahdollista minkäänlaista tasapainottelua auton lataus vs. lämmitys. VILPillä voisi tarvittaessa esim. ajaa varaajaa hiukan yli ennenkuin autoa on tarvetta ladata... Ei sillä ettäkö tuollaisen logiikan rakennus automaattiseksi helppoa olisi, mutta kunhan laturi on ratkaisuna sellainen ettei HW ja SW rajoita mitään tulevia "kikkailuja".
Saahan tollasen logiikankin rakennettua, mutta eikö alkuperänen kysymys mahtanut olla millä laturilla jo ominaisuuksia?
Jos on valmis nostaa nallit 35A
 


Olisko sitten tuosta sopivampaa? @andyks
Ei kyllä liitettävyydeltään oikein vakuuta. Täytyy varmaan kyttäillä tarjouksia ja käytettyjä ja napata jokin Elli Id tai VOOL tms joka varmasti integroituu Home Assistantiin.
Onneksi ei vielä ole kiire kun ei ole sopivaa autoakaan osunut kohdalle.
 
Kehu, tuohon hintaan hyvin monipuolinen suorittaja kiinteähintaiselle lataa ja unohda 'tavikselle' tai pörssisähköilevälle kotiautomaatio-Onnille.
 
Tämä on varmasti hyvä, mutta eikö tuohon väliin osu mitään järkevää? Voimavirtapistokkeella matkalatureita saa alle 300e. Vool on 700e.

Go-e on yksi vaihtoehto. Kolmivaiherasiallisena mallina ei tarvitse sähkömiestäkään vaivata. Kuormanhallintaan homewizard p1, kun home assistant jokatapauksessa käytössä. Ei tarvitse tähänkään sähkäriä.
 
Nykypäivänä kuormanhallinnan saattaa saada edullisesti, jos se on sähkömittarin HAN-porttiin tökättävää mallia ja mittarissa on tämä portti käytettävissä. Tällöin keskuksella ei tarvitse tehdä sähkötöitä kuormanhallinnan takia.
HAN-portti alkaa olla sähkömittareissa vakio. Mitä tuo kuormanhallinta silloin käytännössä vaatii? Jonkin langattoman HAN-purkin, wlanin ja sopivan latausaseman?
 
Ei siitä 22kW latauslaitteesta haittaa ole.

Siis kun hakee itselleen sopivaa latauslaitetta se mun suosittelu on että 11kW on minimi, mutta moni valmistaja ei edes tee 11kW laitetta, vaan suoraan 22kW, koska valmistuskustannusero on ehkä 2 euroa. Sen 22kW laitteen voi säätää 11kW teholle, jolloin se toimii täsmälleen kuten 11kW latauslaite.

Mä en osaa sanoa montako 22kW latauslaitetta olen asentanut, useista jokatapauksessa, mutta olen 99% varma että ikinä en ole asentanut 22kW teholla lataavaa latauslaitetta, vaan ne ovat aina olleet rajoitettu 11kW (yksi 3,6kW).

Eli jos silmäillessä latauslaitetta silmiin osuu soveltuva 22kW laite, ei ole mitään syytä olla ottamatta sitä, vaikka 11kW olisikin riittävä, ja olemassa olevan infran maksimi.

Ja missäkohtaa kandee dc lataus kotio laittaa?? Vaikka ees hidas? Ei hyvää päivää...
Edit eikös 50kw dc lataus vaateis jo about 80A pää nallit? Ja laitteet päälle... eikun jos haluuaa muunkin kodin sähköä viel saada niin 100A nallit...

Ei sillä DC latauksella mitään minimitehoa ole, toisin kuin AC latauksella, joka ei alle 6A virralla lataa.

Yleensä nuo koti-DC laturit ovat max 30kW tehoisia.

Mun käsittääkseni noita valmistetaan siksi koska valmistetaan myös sähköautoja joissa on vain DC lataus mahdollisuus. Jos markkina on sellainen että merkittävä asiakaskunta on pelkän julkisen latauksen varassa on ihan perusteltua myydä mallia jossa ei ole sisäistä AC latauslaitetta lainkaan. Jos tuollaisen auton ostaa, ja se latausmahdollisuus olisikin omassa pihassa pitää hankkia DC laturi.

 
HAN-portti alkaa olla sähkömittareissa vakio. Mitä tuo kuormanhallinta silloin käytännössä vaatii? Jonkin langattoman HAN-purkin, wlanin ja sopivan latausaseman?
Varmaan on olemassa valmiitakin pakettiratkaisuja. Edullisimmillaan pääsee esim homewizard p1 lukijalla (noin 50€, omani ostin tarjouksesra 20€), sopiva latausasema (itsellä go-e, mutta moni muukin käy yhtälailla). Ohjaamaan home assistant tai joku vastaava. Samalla saa TOIMIVAN pörssisähköohjauksen. Toimivalla tarkoitan sitä, että ohjaus tietää akun varauksen tason, ja tätä kautta tarvittavan latausajan. Näillä tiedoilla lataus ajoitetaan niille halvoille tunneille.
 
Itse en koe sähköautoilua sinänsä vaikeaksi. Lähinnä ihmetyttää, että osa keskustelusta vetää täysin eri suuntiin: välillä kehotetaan panostamaan kotilataukseen, ja toisessa hetkessä sanotaan, ettei sillä ole väliä kunhan pikalatureita löytyy.;)

Ei tässä viime aikoina mielestäni ole sanottu, että kotilatauksella ei ole välilä, vaan on keskusteltu onko 22kW tarpeen ja yleistyykö se tulevaisuudessa. Ja kun 11kW lataa akun täyteen helposti yön aikana, niin tuolla 22kW ei suurin osa saa mitään hyötyä.

Ja pikalataus liittyy tähän keskusteluun siinä, että aikaisemmin pikalatureita oli vähemmän, mutta asiointilatausta löytyi kauppojen pihoilta hyvin. Eli tuolloin autossa kannatti olle 22kW lataus julkista latausta varten, vaikka kotona se 11kW riittäisikin. Eli kun pikalaturit löytyy nykyään, joka kulmalta jää tuo 22kW hieman turhaksi, koska kuka haluaisi matkalla tuota asiointilatausta käyttää.
 

Buustilla on myös pätevät "fire and forget" ratkaisut.

Dynaaminen kuormanhallinta
Buusti Box tukee myös dynaamista kuormanhallintaa. Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa sitä että latausasema saa energiamittarilta tiedon kiinteistön energian kulutuksesta ja tarvittaessa alentaa lataustehoa, jotta pääsulakkeiden kapasiteettia ei ylitetä ja pääsulakkeet pauku. Suosittelemme vahvasti lähes kohteeseen kuin kohteeseen asennettavaksi latausaseman dynaamisella kuormanhallinnalla. Dynaaminen kuormanhallinta on erityisen suositeltavaa, jos talossa on suuri sähkönkulutus (sähkölämmitteinen talo, sähkökiuas, ulkoporeallas) etkä halua tehdä päässäsi laskutoimenpiteitä että riittääkö pääsulakekoko vai ei. Dynaaminen kuormanhallinta mahdollistaa lataamisen suurimmalla mahdollisella teholla automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee miettiä esimerkiksi suurempien pääsulakkeiden asentamista. Usein pääsulakekoon korotus maksaa enemmän kuin dynaamisen kuormanhallinnan asentaminen.

Buusti Boxissa dynaaminen kuormanhallinta on mahdollista toteuttaa neljällä eri tavalla. Uusien pääenergiamittareiden HAN-porttia hyödyntäen joko langattomasti tai langallisesti, langattomasti WiFin ylitse tai langallisesti. Tuotekortilla on tarjolla neljä eri vaihtoehtoa dynaamisen kuormanhallinnan toteuttamiseen. Valitse HomeWizard P1 Meter HAN-portinlukija jos sinulla on uusittu pääenergiamittari kiinteistössäsi, jossa on P1/HAN-portti ja WiFin kantavuus riittää asemalle. Valitse P1/HAN-ModBus RTU -adapteri, jos haluat luoda yhteyden langallisesti datakaapelia pitkin luotettavasti ja WiFin kantavuus pääenergiamittarilla ei ole hyvä. Eastron SDM72D-M-2 on oikea vaihtoehto energiamittariksi, jos latausasemalle kuormanhallinta on mahdollista vetää langallisesti eikä käytössä ole vielä HAN-porttia. Shelly Pro 3EM on parhain vaihtoehto jos energiamittari asennetaan ulkotiloihin tai halutaan vetää ethernet-yhteys energiamittarille.

Tilaamalla energiamittarin meiltä yhdessä aseman kanssa teemme tilauksellesi esikonfiguraation valitun energiamittarin mukaisesti, jolloin asennus käy helposti. Buusti Boxin dynaaminen kuormanhallinta toimii aina täysin paikallisesti, eikä ole riippuvainen pilvipalveluiden yllä pysymisestä. Dynaaminen kuormanhallinta ei tarvitse toimiakseen toimivaa internet-yhteyttä. Langattomissa toteutuksissa riittää että Buusti Box ja energiamittari ovat yhteydessä samaan tukiasemaan. Buusti Boxin kaikki ominaisuudet saa käyttöön toimivalla internet-yhteydellä.
 
Vähän offtopiccia, mutta siis onko noissa perussähkömittareilta ulos dataa tuollaisia Homewizard kaltaisia laitteita varten? En kyllä omasta kaapistani hoksannut minkäänlaista ulostuloa.
 
Vähän offtopiccia, mutta siis onko noissa perussähkömittareilta ulos dataa tuollaisia Homewizard kaltaisia laitteita varten? En kyllä omasta kaapistani hoksannut minkäänlaista ulostuloa.
<OT>: Kutakuinkin niin, että uudemmista mittareista löytyy, sähkönsiirto yhtiöstä riippuvainen asia. Saa tuon vaihdatettua rahallakin, jos vanhan mallinen mittari häiritsee. Kannattaa tarkistaa omalta siirtoyhtiöltä normaali vaihtoaikataulu tai hinnasto omasta toiveesta tehtävälle vaihdolle (Carunalla 270€ tai muun homman ohella tehtävän 170€). <OT loppu>
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 115
Viestejä
4 861 174
Jäsenet
78 542
Uusin jäsen
Dorito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom