Osa kokee sähköautoilun vaikeaksi vaikka mitä tekisi. Omalla kohdalla tämä on hyvin helppoa, auto on käytännössä aina täynnä mikäli sitä ei itse jostain syystä halua laittaa piuhan päähän. Jos tulee äkillinen tarve lähteä pidemmälle matkalle eikä ole akkua, niin sitten pistäydytään pikalaturilla. Muuten pikalataus onnistuu vaikka ostosreissun yhteydessä.
Sähköautoilua on takana vähän yli vuosi ja olen havainnut että epäily varaustason riittämättömyydessä äkillisessä lähdössä on ollut vain epäily. Kertaakaan ei ole tullut tilannetta, että olisi ollut pakko käydä ylimääräisellä pikalatauksella ihan vain lataamisen vuoksi, aina on hoitunut lataus muiden asioiden yhteydessä. Tai no itse asiassa yhden kerran on, kun lähdin aika yllättäen käymään Verkkokaupassa eikä auto ollut töpselissä. Sekin oli ihan oma moka, en ollut ajatellut että lähden mihinkään ja lataan seuraavan kerran töissä.
Kovasti mietin vaihtaa vanhan dieselauton 1000+ km toimintamatkan nykyisen kulkineen noin 200 km toimintamatkaan, mutta järki väitti että kyllä se riittää. Ja niin se on hyvin riittänytkin. Jos ajot olisi yli säännöllisesti yli 200 km päivässä ilman töissä latauksen mahdollisuutta, sitten ei varmasti toimisi.
En minä ottaisi sähköautoa ilman kotilatausta, mutta kotilatauksen ei minun mielestä tarvitse olla nopea. Riittää että se on, vaikka edes 8 ampeerilla. Pakkohan sitä joskus nukkua on ja auto voi sen aikaa ladata?!?
Tästä saa olla ihan vapaasti eri mieltä, kaikilla on yksilölliset tarpeet

Aika helposti sen laskee paljonko keskimäärin pitää päästä vuorokaudessa. Ja jos suunnitellun auton / latauksen yhdistelmällä ei joskus pääse tarvitsemaa matkaa, onko ylivoimainen este käydä siinä tapauksessa 10 - 30 minuuttia pikalaturilla.
Sähköauto vaatii ylimääräistä suunnittelua, mutta ei se käytännössä ole ongelma. Ongelma on ennemmin tunteessa että autolla pitäisi päästä 500 km kerralla melkein milloin vain, mutta hyvin harvalla sellaista tarvetta oikeasti on. Jos on, se pitää ottaa huomioon autoa ja kotilatausta hankittaessa.