Sähköauton kotilataus

Katsoin huvikseni kesäkuun osalta montako kuormanhallinnan rajoituskertaa löytyy. Latauskertoja yhteensä ehkä 20-25 ja kuormanhallinta rajoittanut lataustehoa 11 päivänä.

Kiinteistössä 3*25 A pääsulakkeet ja asukkaina nelihenkinen perhe. Joo, latausvirtana on yhdestä vaiheesta maksimissaan 16 A eli on nykyään hieman erikoistapaus. Suurempi ongelma on melkeinpä kolmosvaihe, jossa MLP voi ottaa sen 2,8 kW käyttöveden lämmityksessä ja samaan aikaan vaikkapa sauna reilut 2 kW, muulle isolle kulutukselle ei enää paljoa jääkään ja esim. uunia ei sovi saunan kanssa pitää samaan aikaa päällä. Ei ole ylityksistä huolimatta tosin vielä sulake mennyt.

Eli ainakin meidän tapauksessa nykytilanteessa kuormanhallinta on yksivaiheisella latauksella säännöllisesti pelissä. Kolmivaihelatauksella kuormanhallinnalle saattaisi olla jopa suurempi tarve kolmosvaiheen isojen kuormien vuoksi.

Kannattaa siis miettiä omaa kulutusta ja sen jakautumista eri vaiheille. Jos käytössä on pörssisähkön optimointeja voi isoja kulutuksia painottua samoille tunneille. Itse en kuormanhallinnasta luopuisi.
 
Katsoin huvikseni kesäkuun osalta montako kuormanhallinnan rajoituskertaa löytyy. Latauskertoja yhteensä ehkä 20-25 ja kuormanhallinta rajoittanut lataustehoa 11 päivänä.

Kiinteistössä 3*25 A pääsulakkeet ja asukkaina nelihenkinen perhe. Joo, latausvirtana on yhdestä vaiheesta maksimissaan 16 A eli on nykyään hieman erikoistapaus. Suurempi ongelma on melkeinpä kolmosvaihe, jossa MLP voi ottaa sen 2,8 kW käyttöveden lämmityksessä ja samaan aikaan vaikkapa sauna reilut 2 kW, muulle isolle kulutukselle ei enää paljoa jääkään ja esim. uunia ei sovi saunan kanssa pitää samaan aikaa päällä. Ei ole ylityksistä huolimatta tosin vielä sulake mennyt.

Eli ainakin meidän tapauksessa nykytilanteessa kuormanhallinta on yksivaiheisella latauksella säännöllisesti pelissä. Kolmivaihelatauksella kuormanhallinnalle saattaisi olla jopa suurempi tarve kolmosvaiheen isojen kuormien vuoksi.

Kannattaa siis miettiä omaa kulutusta ja sen jakautumista eri vaiheille. Jos käytössä on pörssisähkön optimointeja voi isoja kulutuksia painottua samoille tunneille. Itse en kuormanhallinnasta luopuisi.
Tuossakin se 11kW-lataus helpottaisi tilannetta, kun ei tarvitse ladata koko iltaa, vaan yleensä riittäisi vaikka se 01 jälkeen aloitus isommallakin akulla.

Kuitenkin kuten jo monta kertaa täällä onkin todettu, vaikka kuormanhallinta ei ole pakollinen, on siitä monessa ympäristössä jo helppoutensa vuoksi iloa. Ei ole hankintavaiheessa älytön lisäinvestointi. Mutta ei sitä silti kaikki tarvitse, kannattaa vaikka sieltä sähköverkon sivustolta käydä katsomassa omaa kulutusta ja miettiä siihen kylkeen omia ajojaan.

Omassa kämpässä ei ole kuormanhallintaa, eikä sille ole akuuttia tarvetta 3x35A liittymän vuoksi. Jos nyt olisin laturia asennuttamassa, ottaisin silti kuormanhallinnan.
 
Tämä on aivan totta, mutta kuormanhallinta poistaa tuon siirtämisen ja säätämisen tarpeen. Mukavuusvaruste ennenkaikkea ja katsoisin, että oleellinen osa sähköautoilun huolettomuutta. Ja siihenhän tässä pyritään, että mitään ylimääräistä säätämistä ei tarvitse tehdä eikö ? Moni maksaa jostain auton "turhasta" lisävarusteesta moninkertaisesti. Ja sitten säädetään kotona kellonaikoja ja kyttäillään tehonkulutusta.

Nämä ovat niitä valintoja. IMO.
Juuri näin. Sanoin, että kuormanhallinta on "pakollinen", jos muuta automaatiota ei ole ja haluaa elellä kuten ennenkin.

Meillä ei ole 300l LVV mitään mahdollisuutta ohjata sitä yöaikana lämpeämään. Käyttötapaus on se, että illalla 4hlö käy suihkussa ja monesti on 300l mennyt kylmäksi. Tämän jälkeen se lämmittää täysillä 2-3h. Suihkun jälkeen tehdään ruokaa. Induktioliesi yksinään voi haukata hetkellisesti 5+ kW.

Ihan kaikki kulutus on mahtunut ja mahtuu 3x25A, mutta enää sitä auton tuomaa 11kW ei kapa riitä.

Ne ketkä sanoo "kyllä riittää" samaan aikaan kaikki laitteet päällä kyselee miksei tehdä latauksia ja lämmityksiä öisin. Ostin VOOLin sen takia, että sain pörssihintaohjauksen ja käytännössä lataa aina yöllä, mutta voi ladata myös päivällä/illalla riippuen sähkön hinnasta.

Maksoin 200e(+työt) siitä, että voin kotiin tullessa laittaa auton johdon perään ajattelematta mitään. Samaan aikaa ei nallit pauku. Käyttömukavuus..

Kuormanhallintaa tarvitaan myös siihen kun tulee tarve ladata auto heti, välittämättä paljonko on pakkasta tai oliko hellat ja pesukoneet päällä vai ei.

Ehdoton suositus on säästää tuo kuormanhallinnan hinta jos sitä ei tarvitse!

Liitteenä kuva kun ihan normaalissa käyttötilanteessa jätin auton lataamaan illalla. En katsonut latausnopeutta tuolla hetkellä, mutta veikkaan että oli jo tuon yhden vaiheen takia teho rajoitettu. Näin kävi ilman että mikään lämmitys on edes päällä.

Screenshot_20250711_212327_VOOL.jpg
 
Sitäkin voi harkita että onko kuormanhallintalaite myös helpotus kiinteistöä myydessä. Voi olla että ostajalla menee sormi suuhun jos ei kiinnosta hittoakaan ajatella vaan haluaa kovaa ajoa ilman säätöä. Itse ainakin jäisin odottelemaan soittoa että mites pitäis toimia kun pääsulake paloi vaikka "latasin autoa ihan normaalisti".

Toistan nyt vielä: jokainen saa tehdä niin kuin itse parhaaksi kokee. Ihan turha sitä on toisten valintoja tai kiinteistöjen sähköasennuksia tuomita kun kaikki käyttötapaukset ja kiinteistöt on erilaisia.
 
Maksoin 200e(+työt) siitä, että voin kotiin tullessa laittaa auton johdon perään ajattelematta mitään. Samaan aikaa ei nallit pauku. Käyttömukavuus..

Kuormanhallintaa tarvitaan myös siihen kun tulee tarve ladata auto heti, välittämättä paljonko on pakkasta tai oliko hellat ja pesukoneet päällä vai ei.
Kuuten foorumin tyyliin kuuluu tartun pieniinkin asioihin :)

Suurimassa osassa autoja taitaa olla mahdollisuus laittaa latausaikoja. Eli vaikka latailisi öisin voi auton ajattelematta laittaa kiinni piuhaan myös päivällä. Joissain on vielä nappi latausliittimen vieressä josta saa tarvittaessa ohitettua ajastuksen.

Tuo toinen lause pitänee täysin paikkaansa. Tosin sitten jos kuormanhallinta tiputtelee latauksen tehoja paljonki niin kovin heti sitä autoa ei taida saada kuitenkaan ladattua.
 
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi halpoin ja edullinen tapa toteuttaa latauksen automaattinen ajastus esim muutamalle yön halvimmalle tunnille sähkönhinnan perusteella? Kombona Elli Connect Charger ja Volvo.
 
Katsoin huvikseni kesäkuun osalta montako kuormanhallinnan rajoituskertaa löytyy. Latauskertoja yhteensä ehkä 20-25 ja kuormanhallinta rajoittanut lataustehoa 11 päivänä.

Kiinteistössä 3*25 A pääsulakkeet ja asukkaina nelihenkinen perhe. Joo, latausvirtana on yhdestä vaiheesta maksimissaan 16 A eli on nykyään hieman erikoistapaus. Suurempi ongelma on melkeinpä kolmosvaihe, jossa MLP voi ottaa sen 2,8 kW käyttöveden lämmityksessä ja samaan aikaan vaikkapa sauna reilut 2 kW, muulle isolle kulutukselle ei enää paljoa jääkään ja esim. uunia ei sovi saunan kanssa pitää samaan aikaa päällä. Ei ole ylityksistä huolimatta tosin vielä sulake mennyt.

Eli ainakin meidän tapauksessa nykytilanteessa kuormanhallinta on yksivaiheisella latauksella säännöllisesti pelissä. Kolmivaihelatauksella kuormanhallinnalle saattaisi olla jopa suurempi tarve kolmosvaiheen isojen kuormien vuoksi.

Kannattaa siis miettiä omaa kulutusta ja sen jakautumista eri vaiheille. Jos käytössä on pörssisähkön optimointeja voi isoja kulutuksia painottua samoille tunneille. Itse en kuormanhallinnasta luopuisi.
Onko sulla jokin yksivaiheinen kuormanhallintasysteemi siellä?

Tietysti noita maailmassa on, kun on maita joissa sähköliittymät ovat yksivaiheisia, mutta mun mielestä yksivaiheisen latausaseman ja kuormanhallinnan asentaminen ei vaikuta järkevältä.
 
Onko sulla jokin yksivaiheinen kuormanhallintasysteemi siellä?

Tietysti noita maailmassa on, kun on maita joissa sähköliittymät ovat yksivaiheisia, mutta mun mielestä yksivaiheisen latausaseman ja kuormanhallinnan asentaminen ei vaikuta järkevältä.
Eikö kolmivaihelaturit yleensä osaa ladata ja hallita kuormaa yhdellä vaiheella?
 
Kiitos. Vaikuttaa hyvältä. Onkohan mitään muita helppoja appeja, joihin ei sähkönmyyjällå ole vaikutusta?
Gridio ainakin. Ei omia kokemuksia, mutta on ainakin aikaisemmin ollut ilmainen.

Edit. Home assistantin pystyttää illassa ja hintaa muutama kymppi. Tämä itsellä, eikö jatkossakaan muutu takuulla maksulliseksi.
 
Eikö kolmivaihelaturit yleensä osaa ladata ja hallita kuormaa yhdellä vaiheella?
Kyllä ne toki myös yhdellä vaiheella osaavat ladata, mutta ei latausstandardi tue mitään vaihekohtaista ohjausta.

Tosin, nyt kun asiaa pohtii aamuaivoilla, niin ei tuo sinänsä mikään ongelma ole, paitsi siinä tapauksessa että talon muut sähköt ovat rajusti vinossa.

Käytännössähän nuo toimivat niin että kun millä tahansa vaiheella saavutetaan asetettu maksimivirta, lähetetään autolle komento vähentää virtaa, ja virtaa vähennetään niin kauan kunnes maksimivirtaa ei ylitetä. Jos sen maksimivirran ylittää L3 vaiheen muu kuorma ja auto latautuu L1 vaiheessa, sitä virtaa vähennetään aina 0 asti, vaikka L1 vaiheeessa ei olisikaan muuta kuormaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne toki myös yhdellä vaiheella osaavat ladata, mutta ei latausstandardi tule mitään vaihekohtaista ohjausta.

Tosin, nyt kun asiaa pohtii aamuaivoilla, niin ei tuo sinänsä mikään ongelma ole, paitsi siinä tapauksessa että talon muut sähköt ovat rajusti vinossa.

Käytännössähän nuo toimivat niin että kun millä tahansa vaiheella saavutetaan asetettu maksimivirta, lähetetään autolle komento vähentää virtaa, ja virtaa vähennetään niin kauan kunnes maksimivirtaa ei ylitetä. Jos sen maksimivirran ylittää L3 vaiheen muu kuorma ja auto latautuu L1 vaiheessa, sitä virtaa vähennetään aina 0 asti, vaikka L1 vaiheeessa ei olisikaan muuta kuormaa.
Yksi oleellinen rajoitus vielä lisää: matalin tuettu virta on 6A, joten jos yksikin vaihe rajoittaa maksimit alle 6A:n, ohjataan auto imemään 0A.
 
Olin jostain ymmärtänyt että kolmivaihelaturit (ainakin osa) osaavat yksivaihelatauksessa valita sopivan vaiheen kuormantasauksen mukaan, mutta ehkä se sitten oli harhakäsitys 🤷‍♂️

Googlen AI vastauskin harhaili jotain vastaavaa kun yritin googletella jotain oikeaa tietoa:
Kyllä, kolmivaiheinen sähköauton laturi voi ohjata yksivaiheisen latauksen oikeaan vaiheeseen kuormanohjauksella. Tämä tarkoittaa, että laturi valitsee automaattisesti sopivan vaiheen, jos kuormitus on epätasapainossa, jotta lataus on tehokasta ja turvallista.

Tämä toiminto on tärkeä, koska se varmistaa, että sähköverkko ei kuormitu epätasaisesti, mikä voi johtaa ongelmiin. Kuormanohjaus mahdollistaa myös sen, että voit ladata autoa yksivaiheisesti, vaikka kotisi sähköjärjestelmä olisi kolmivaiheinen.

Joissakin tapauksissa latauslaite saattaa jopa ohjata latauksen automaattisesti oikeaan vaiheeseen, kun se havaitsee epätasapainon. Tämä on yleensä latauslaitteen sisäänrakennettu ominaisuus, joka parantaa latauksen tehokkuutta ja turvallisuutta.
 
Olin jostain ymmärtänyt että kolmivaihelaturit (ainakin osa) osaavat yksivaihelatauksessa valita sopivan vaiheen kuormantasauksen mukaan, mutta ehkä se sitten oli harhakäsitys 🤷‍♂️

Googlen AI vastauskin harhaili jotain vastaavaa kun yritin googletella jotain oikeaa tietoa:
Kyllä, kolmivaiheinen sähköauton laturi voi ohjata yksivaiheisen latauksen oikeaan vaiheeseen kuormanohjauksella. Tämä tarkoittaa, että laturi valitsee automaattisesti sopivan vaiheen, jos kuormitus on epätasapainossa, jotta lataus on tehokasta ja turvallista.

Tämä toiminto on tärkeä, koska se varmistaa, että sähköverkko ei kuormitu epätasaisesti, mikä voi johtaa ongelmiin. Kuormanohjaus mahdollistaa myös sen, että voit ladata autoa yksivaiheisesti, vaikka kotisi sähköjärjestelmä olisi kolmivaiheinen.

Joissakin tapauksissa latauslaite saattaa jopa ohjata latauksen automaattisesti oikeaan vaiheeseen, kun se havaitsee epätasapainon. Tämä on yleensä latauslaitteen sisäänrakennettu ominaisuus, joka parantaa latauksen tehokkuutta ja turvallisuutta.
Go-e osaa ladata 1 tai 3 vaiheesta. 1 vaihelataus tulee aina samasta (1.) vaiheesta. Luulen, että muissa lienee vastaavasti.

Jos taloudessa on useampia 1 vaihe latureita, vaiheet kannattaa kytkeä eri järjestyksessä kolmivaihelaturiin jos aikoo ladata 1-vaiheisena. Lähinnä tästä on hyötyä jos käyttää aurinkokennojen kanssa. (Mahdollista ladata pienemmällä teholla).
 
Taitaa tosiaan vahtia kaikkia vaiheita ja määrittää alimman vapaan mukaan maksimivirran.
Omaan Go-e + HA yhdistelmään tein vaihtajan, eli jos ladataan yksivaiheisena (aina) tarkkailee vain L1:n tilaa. Jos L2 / L3 teho nousee kytkeytyy kolmivaiheinen kuormanhallinta käyttöön. Esim porealtaan lämmitys L2'ssa ei tällöin härnää auton latausta ollenkaan.
 
Onko sulla jokin yksivaiheinen kuormanhallintasysteemi siellä?

Tietysti noita maailmassa on, kun on maita joissa sähköliittymät ovat yksivaiheisia, mutta mun mielestä yksivaiheisen latausaseman ja kuormanhallinnan asentaminen ei vaikuta järkevältä.

Latauslaite kertoo HA:lle, onko käytössä yksivaiheinen vai kolmivaiheinen lataus. Jos yksivaiheinen lataus, ohjataan automaatiolla latausta ainoastaan vaiheen 1 perusteella. Jos lataus olisi kolmivaiheinen, käytetään kriteerinä vaiheiden 1-3 maksimivirtaa.

Kolmosvaiheen osalta käytössä on manuaalinen kuormanhallinta eli ei laiteta uunia saunomisen aikana päälle, kun myös MLP saattaa uunin ja kiukaan lisäksi kuormittaa kolmosvaihetta. Voisihan tuossakin MLP:n osalta tehdä automaatiota tai sitten kaiuttimista varoittaa sanallisesti, jos jokin vaihe on yli sallitun maksimin - tämä ollut itseasiassa tarkoitus tehdä.
 
Taitaa tosiaan vahtia kaikkia vaiheita ja määrittää alimman vapaan mukaan maksimivirran.
Omaan Go-e + HA yhdistelmään tein vaihtajan, eli jos ladataan yksivaiheisena (aina) tarkkailee vain L1:n tilaa. Jos L2 / L3 teho nousee kytkeytyy kolmivaiheinen kuormanhallinta käyttöön. Esim porealtaan lämmitys L2'ssa ei tällöin härnää auton latausta ollenkaan.

Go-e:sta saa tiedon, onko käytössä yksi- vai kolmivaiheinen lataus, jos nyt siis käytössä tehoista tunnistaminen?
 
Kun nyt tuli tällainen tarve jossain vaiheessa, mutta ei vielä mikään hirveä kiire, niin voisi bongailla vaikka hyviä tarjouksia. Niin onko jotain laitteita, joista on huonoja kokemuksia? Tai jos on lyhytlista, jota kannattaa bongailla ja unohtaa muut? Tarve siis 11kW laturille, tietenkään 22kW ei haittaa kun ei noissa taida paljon hintaeroa olla. Älykäs, jotta voi jatkossa hyödyntää pörssisähköä. Defa lienee ainakin suhteellisen varma valinta, mutta niin lienee aika moni muukin, joten siksi noita negatiivisia kokemuksia haen ennemmin.
 
Kun nyt tuli tällainen tarve jossain vaiheessa, mutta ei vielä mikään hirveä kiire, niin voisi bongailla vaikka hyviä tarjouksia. Niin onko jotain laitteita, joista on huonoja kokemuksia? Tai jos on lyhytlista, jota kannattaa bongailla ja unohtaa muut? Tarve siis 11kW laturille, tietenkään 22kW ei haittaa kun ei noissa taida paljon hintaeroa olla. Älykäs, jotta voi jatkossa hyödyntää pörssisähköä. Defa lienee ainakin suhteellisen varma valinta, mutta niin lienee aika moni muukin, joten siksi noita negatiivisia kokemuksia haen ennemmin.
Taitaa tuo 22kW vaatia hieman järeämpää kaapelia. Eli ei sitä välttämättä kannata varalta hommata, kun on sitten jäykempi ja hankalammin käsiteltävä kaapeli. Vaikka joskus tulisi auto joka tukee 22kW latausta, niin onko tuolle nopeudelle oikeasti tarvetta ja riittääkö sähköliittymä edes siihen?
 
Taitaa tuo 22kW vaatia hieman järeämpää kaapelia. Eli ei sitä välttämättä kannata varalta hommata, kun on sitten jäykempi ja hankalammin käsiteltävä kaapeli. Vaikka joskus tulisi auto joka tukee 22kW latausta, niin onko tuolle nopeudelle oikeasti tarvetta ja riittääkö sähköliittymä edes siihen?
Aika erikoinen tarve pitäisi olla että oikeasti tarvitsee 22 kw latausta kotona. Se on kuitenkin 176 kWh kahdeksassa tunnissa! Jo 11 kw:n laturilla saa 8 tunnissa ladattua noin 88 kWh vähennettänä lataushäviöillä joka on sekin todella paljon.
Pörssisähkökikkailut sitten asia erikseen, mutta vaikea kuvitella sellaista tilannetta ettei 11 kw riittäisi yöllä auton lataamiseen.
No joo yhdellä vaiheella lataavat autot saavat sillä ladattua noin 7,3 kW 11 kw laturin 3,7 kW sijasta mutta ei kai yksivaiheautoja kovin hirveästi liikenteessä ole.
 
Ja edelleen harva auto ottaa 22kW tehoa.
Mutta kun ottaa, niin miksi olis pahasta että kotona saa myös ladattua "pikana"? Itselle on tullut muutama kerta että olisi kiva ladata kotona kovempaakin.

Jos kotona vaan pääkeskus kestää myös teoriassa 22kW latausta , niin miksi ei varautuisi latausaaseman osalta myös siihen. Lieneekö edes lisähintaa, tai jos on niin ihan pikku lisä.
 
Ei siitä lisähintaa latausasemalle tule jos talosta löytyy 56A tai 63A päänallit jo ennestään. 35A suosittelisin kuormanhallintaa, koska hörppy ottaa äkkiä paljon virtaa muun kulutuksen kanssa.
 
Jos 1) 22KW aseman saa about samaan hintaan 2) kodista löytyy vähintään 35A nallit ja 3) koti on jotain muuta kuin suorasähkölämmitteinen niin tottakai tuo kannattaa hankkia.

Jos joku noista ei toteudu niin sitten kannattaa miettiä tarkkaan
 
No siis ymmärränkö minä nyt ihan väärin, mutta ainakin tässäkin perusvehkeessä luvataan olevan 22kW maksimi: Defa Power sähköauton latausasema 22 kW | Motonet Oy. Tuostakin kaupasta löytyy kaksikin muuta samalla speksillä.

Ja mitä tekniseen kyvykkyyteen tulee, niin oletteko varmoja, että suurin osa autoista ei esimerkiksi 10 vuoden päästä hörppää 22kW? Toki jos ne kaapelit on niin paljon kalliimmat, että työn hinta jää toiseksi, niin sitten voi vetää vaikka tarvittaessa 10 vuoden päästä uudet kaapelit. Nuo asemathan ei ainakaan Linja-ahon mukaan ole mitään ikuisia, mutta kun on kerran kaapelit, niin sen vaihtohan nyt ei kummoinen homma ole.
 
Itse ostin 11 kW aseman koska uskoin tekkiläisiä siinä että kotona ei tarvitse koskaan ladata nopeammin. Kerron sitten täällä jos meni pieleen.
Tuskin meni pieleen, 11kw lataa yölläkin jo isonkin akun täyteen.. ja kuten sanottu kaikki osaa ees ottaa vastaan 22kw.. ja sen takia jos alkaa isommista nalleista maksaan ni metaään menee enempi.
Puoltoista vuotta latasin 2kw sukolla ja pärjäain (toki ajomatkat per päivä vaikuttaa), pari hassua kertaa olen ladannu täydellä 11kw teeholla ja sillonkin ne muutamat tunnit sillä riittänyt paremmin ko hyvin.. tecciläiset nyt tuntuvat tarveevan aina max tehon
 
No siis ymmärränkö minä nyt ihan väärin, mutta ainakin tässäkin perusvehkeessä luvataan olevan 22kW maksimi: Defa Power sähköauton latausasema 22 kW | Motonet Oy. Tuostakin kaupasta löytyy kaksikin muuta samalla speksillä.

Ja mitä tekniseen kyvykkyyteen tulee, niin oletteko varmoja, että suurin osa autoista ei esimerkiksi 10 vuoden päästä hörppää 22kW? Toki jos ne kaapelit on niin paljon kalliimmat, että työn hinta jää toiseksi, niin sitten voi vetää vaikka tarvittaessa 10 vuoden päästä uudet kaapelit. Nuo asemathan ei ainakaan Linja-ahon mukaan ole mitään ikuisia, mutta kun on kerran kaapelit, niin sen vaihtohan nyt ei kummoinen homma ole.
Itse pyysin sähkäriä laittamaan 22 kW:lle riittävät kaapelit keskukselta. Siitä ei paljoa haittaa ole, muttei varmaan hyötyäkään.

Kymmenen vuoden päästä näen että tässä taloudessa on suurempi kiinnostus kahdemme 11 kW laturille, kuin yhdelle 22 kW laturille.
 
No siis ymmärränkö minä nyt ihan väärin, mutta ainakin tässäkin perusvehkeessä luvataan olevan 22kW maksimi: Defa Power sähköauton latausasema 22 kW | Motonet Oy. Tuostakin kaupasta löytyy kaksikin muuta samalla speksillä.

Ja mitä tekniseen kyvykkyyteen tulee, niin oletteko varmoja, että suurin osa autoista ei esimerkiksi 10 vuoden päästä hörppää 22kW? Toki jos ne kaapelit on niin paljon kalliimmat, että työn hinta jää toiseksi, niin sitten voi vetää vaikka tarvittaessa 10 vuoden päästä uudet kaapelit. Nuo asemathan ei ainakaan Linja-ahon mukaan ole mitään ikuisia, mutta kun on kerran kaapelit, niin sen vaihtohan nyt ei kummoinen homma ole.
Juu Powerilla maksimi tuo 22kw, käyttöönotossa asentajasetä tai -täti sitten säätää sen maksimitehon jos esim pääsulakkeet tai kaapelointi ei kestä kuin 11kw.
 
Lataan ehtooste paneelien voimalla, jos ei prosentit riittäviä ni kotiautomatio ottaa evcc:n kanssa huomioon ja lataa lisää si yöllä halvoilla tunneilla, tällä järjestelyllä monasti tultu kotio alle 3% akulla ja ei mitään hermoilua..
Edit: monelle se on vaan sama kiiloteltava esine ja status.. mulle vaan kulkuneuvo.. ajan sitä ja se kestää minkä kestää, ja vaitän et kestää paremmin ko näille akun suojelioille seka max tehon lataajille..
Enempi sanon et ihme nillittäjiä..
Edit 2 mun tavalla akku oo heikentyny kahes vuodes lainkaan, ja kilsoja tullu sinäaikana yli 45 tuhatta.. koska auto ko auto on kulkuneuvopäästä a paikasta b.. ei kiiloteltava peltilehmä
 
Viimeksi muokattu:
Itse pyysin sähkäriä laittamaan 22 kW:lle riittävät kaapelit keskukselta. Siitä ei paljoa haittaa ole, muttei varmaan hyötyäkään.

Kymmenen vuoden päästä näen että tässä taloudessa on suurempi kiinnostus kahdemme 11 kW laturille, kuin yhdelle 22 kW laturille.
Itse laitan mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ethernetkaapelitkin on Cat6 vaikka taisivat silloin n. 2012 maksaa euron tai kaksi enemmän per metri ja vaikka 5e olisi taatusti riittänyt ja riittäisi jatkossakin. Taloissa puhutaan kuitenkin vuosikymmenistä eikä kukaan osaa ennustaa tarpeita noin pitkälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 032
Viestejä
4 861 839
Jäsenet
78 513
Uusin jäsen
me_4520

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom