Sähköauton kotilataus

Se on käsittääkseni maakohtainen suositus jota autonvalmistajat noudattavat. Suomessa 8A, jossain muualla kuulemma 6A. Tämä 8A on yleisesti hyväksytty jatkuva virta jota tavallisesta pistorasiasta voi ottaa tuntikausia putkeen. Tuollaisen laturin uskaltaa antaa jokaiselle tumpelolle ilman pelkoa että se saa sillä vahinkoa aikaan.

Sitten jos itse hommaa tehokkaamman laturin, niin voi ajatella että silloin tietää mitä tekee, ja vastaa itse seurauksista.
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri
 
Satun olemaan sähköluvat omaava, joten virransaanti ei ole ongelma. #jatkuva16A
Laitan kuitenkin nykyiseen 3vaihe rasiaan suko adapterin, enkä ala vetää uutta supesukoa vaikka keskus on ihan vieressä.
 
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
Datsunissa tuli laturi mukana, sillä ollaan ladattu, joku 30 000km vuoteen
 
Satun olemaan sähköluvat omaava, joten virransaanti ei ole ongelma. #jatkuva16A
Laitan kuitenkin nykyiseen 3vaihe rasiaan suko adapterin, enkä ala vetää uutta supesukoa vaikka keskus on ihan vieressä.

Eikö tuohon kannattaisi sitten laittaa 3x16A laturi, jos 3-vaihe rasia on jo valmiina?
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
nopeammalla laturilla saa paremmin hyödynnettyä yön halvat tunnit, jos on pörssisähkö.
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
 
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
Joo näyttää tosiaan olevan, katoin ID 4:sta:
1752336632341.png
 
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri

Juu, oletettavasti tulee edelleen. Sain juuri omaan Ceediin MY21 versioon uuden laturin valmistajalta hajonneen tilalle. 8-10-12A mahdollista valita laturista.

Sinänsä pörssiltauksen hinnalla ei hirveästi väliä koska 8A saa lähes samat hyödyt kuin 12A latauksellakin (tai itse en ainakaan jaksa säätää). Hyödyllisempää tuo nopeampi lataus on arjessa kun nytkin viikonloppuna sähkön lähellä oleva aika oli suoraan verrannollinen peräkärryn lastausnopeuteen. Kaikki watit ovat täten hyödyllisiä kun ei plugarin tapauksessa auto ehdi täyteen kuitenkaan.
 
No kiirettä ei ole ladata, ja suko käy sitten muuallakin.

Oma matkalaturi, joka tuli auton mukana on sellainen, että laturissa on kiinteästi toisessa päässä type 2 ja toiseen päähän voi vaihtaa sukon tai voimavirtapistokkeen. Sukolla lataa 1x8A ja voimavirtapistokkeella 3x16A. Tuollaisen hankkisin itse jos olisi tarvetta, niin saa tarvittaessa ladattua voimavirrasta nopeammin ja sukolla sitten aina jos voimavirtaa ei ole tarjolla. En tiedä hintoja, kun tämä tuli auton mukana ja myyjän mukaan oli tullut auton mukana uutena.
 
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
Ei ainakaan omassa Tavascanissa tullut enää. Lisähintaan olisi saanut, tiedustelin tuolloin ID.5 ja ID.7 malleihin tuota, niin eipä ainakaan paikallinen myyntiorganisaatio enää sellaisia mukaan laita. Eipä sillä että moiselle on tarvettakaan, kun reipasta 70kWh akkua ei juuri kerkeä lataamaan päivisin tuollaisella paneeleista tulevalla energialla.
 
Ei ainakaan omassa Tavascanissa tullut enää. Lisähintaan olisi saanut, tiedustelin tuolloin ID.5 ja ID.7 malleihin tuota, niin eipä ainakaan paikallinen myyntiorganisaatio enää sellaisia mukaan laita. Eipä sillä että moiselle on tarvettakaan, kun reipasta 70kWh akkua ei juuri kerkeä lataamaan päivisin tuollaisella paneeleista tulevalla energialla.
Näemmä uudemmissa VW groupin autoissa, kuten tuossa Tavascanissa tai ID7:ssa ei tule. Cupra Bornissa tuli vuosi sitten ja ymmärtääkseni pitäisi tulla edelleen, kuten myös yllä mainitusti ID4:ssa ja ainakin osassa ID3/ID5 (vitosesta vain yksi malliversio K-Auton sivuilla ja siinä mainitaan tulevan). Kaipa poistuvat vakiovalikoimasta näiltäkin. Sinänsä toki ihan hyvä, että ei pistetä mukaan piuhoja mitä valtaosa ei kuitenkaan oletettavasti käytä. Kaiken lataamisensa (super)sukosta tekevät voi ostaa suoraan 16A piuhan ja jostain ikivanhasta pistorasiasta uskalla kuitenkaan ottaa tuollaisella 8A:llakaan paljoa akkua.
 
Näemmä uudemmissa VW groupin autoissa, kuten tuossa Tavascanissa tai ID7:ssa ei tule. Cupra Bornissa tuli vuosi sitten ja ymmärtääkseni pitäisi tulla edelleen, kuten myös yllä mainitusti ID4:ssa ja ainakin osassa ID3/ID5 (vitosesta vain yksi malliversio K-Auton sivuilla ja siinä mainitaan tulevan). Kaipa poistuvat vakiovalikoimasta näiltäkin. Sinänsä toki ihan hyvä, että ei pistetä mukaan piuhoja mitä valtaosa ei kuitenkaan oletettavasti käytä. Kaiken lataamisensa (super)sukosta tekevät voi ostaa suoraan 16A piuhan ja jostain ikivanhasta pistorasiasta uskalla kuitenkaan ottaa tuollaisella 8A:llakaan paljoa akkua.
Aika mielenkiintoinen linjaveto sinällään, kun eihän tuo VW:lle maksa kuin pennejä. Meillä on toki toisessa sähkärissä tuollainen 6A/8A versio, muttei sillä hirveästi käyttöä tule. Vanhassa plugarissa tuollainen luonnollisesti tuli mukana, mutta eipä se nyt hyvällä tahdollakaan ottanut kuin yhdestä vaiheesta sen 3.6kW, niin yön aikana latautui käytännössä missä vaan.
 
Oma matkalaturi, joka tuli auton mukana on sellainen, että laturissa on kiinteästi toisessa päässä type 2 ja toiseen päähän voi vaihtaa sukon tai voimavirtapistokkeen. Sukolla lataa 1x8A ja voimavirtapistokkeella 3x16A. Tuollaisen hankkisin itse jos olisi tarvetta, niin saa tarvittaessa ladattua voimavirrasta nopeammin ja sukolla sitten aina jos voimavirtaa ei ole tarjolla. En tiedä hintoja, kun tämä tuli auton mukana ja myyjän mukaan oli tullut auton mukana uutena.
Työkaverin Fordin mukana tuli vastaava, mutta siinä oli vaihtoehtoina suko tai 32A 1-vaihe voimavirta, joka aiheutti sitten hämmennystä kun ei mahtunut asuntovaunupistorasiaan.
 
ID Charger Pro asennettu muutama viikko sitten sähkärin toimesta. Kuormanhallinta käytössä ja homma näyttää toimivan eli laskee tehoja ja auto latautuu laturin toimesta ongelmitta.

Kuitenkin joka kerta, kun auto ID4 lopettaa latauksen saavutettuaan tavoitetason 80% laturi menee virhetilaan ja kaikki ledit vilkkuvat punaisena. Kaapeli irti autosta ja kaikki on taas kunnossa. Onko kellään mitään vastaavia kokemuksia?
Kuitataan tämä mahdollisille myöhemmille pohtijoille. Laturi meni takuuvaihtona parin kuukauden väännön jälkeen Ellin kanssa. Uusi laturi toimii ongelmitta, ajastukset ja muut toimivat ongelmitta ilman vikatilaan joutumista.
 
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?
Itseäni lainaten, sain tämän asian päätökseen ja otin tuon VOOLin. Kuormanhallinta myös VOOLin omalla palikalla. 6.5m johto on ~ok nyt + tilanne helpottuu kun pihalla asiat hieman muuttuu..

Käyttökokemukset vielä erittäin rajalliset, mutta asennuksesta pisteet. Asentaja ei ollut yhtään tuollaista kuormantasainta aiemmin laittanut ja käytännössä meni single click -tyyliin sovelluksen kautta.

Näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että 3x25A suorasähkölämmitteisessä talossa kuormanhallinta on pakollinen. Sain jo nyt kesäaikaan päälle tilanteen jossa 25A kapasiteetista oli syöty 88% ja ei edes lämmitetä taloa. ILP, kylmäkoneet 3kpl, televisio, pesukone, kuivuri, IV-kone, auto ja LVV yhdessä riitti jo tuohon. Talvella palaisi nallit varmuudella.

Laitoin ekan latauksen jälkeen pörssisähkövetoisen ohjelman käyttöön. Säädettävää löytyy ja kaikkea en vielä ole edes kokeillut/kaivellut. Tarpeet täyttyi kun sain määriteltyä pörssisähkön, max latausaika tunteina ja "lähtöaika". Näillä perustein antaa halvimmat tunnit lataamista varten ja on myös toiminut. Jos luen oikein, niin on jollakin tapaa myös mahdollista liittää VOOL auton/valmistajan softaan, jonka jälkeen SOC voidaan ottaa huomioon. Tuo vielä betassa, joten jääkööt tulevaisuuteen omalla kohdalla.

Huonot puolet löytyy softasta. Isoin ärsytys on se, että kun kerran laitat pörssisähköohjauksen, et voi toisessa hetkessä pakottaa latausta alkamaan per-heti, jos sellainen tarve iskee. Joutuu tiputtamaan pörssiohjauksen pois ja kertalatauksen jälkeen laittamaan takaisin. Toki se muistaa edelliset asetukset, mutta miksei voisi olla yksinkertainen "lataa heti 6h" tmv. Latausstatistiikka voisi olla parempi tai helpommin saatavilla, nyt joutuu turhan monen mutkan kautta hakemaan tietoja. Kuormanhallinan puolelle voisi myös kerryttää statistiikkaa ja varsinkin se voisi näyttää tehon/vaihe ja miksei kokonaistehokin.

Kerran jäi jo lataamatta auto. Syytän kuitenkin tästä autoa, en VOOLia. Latasin autoa, painoin VW sovelluksesta latauksen seis ja heti perään laitoin VOOLista pörssisähköohjelman jonka piti alkaa seuraavana yönö. Aamulla auto ei ollut ladannut. Ongelma ei ole toistunut, joten luultavasti auto päätti ettei kertastoppauksen jälkeen enää jatkossakaan ladata vaikka johto oli vielä kiinni.

VOOL taitaa olla vielä hieman startup-henkinen yritys. Koen tuon lähes pelkästään positiivisena asiana. Kaikki nuo pienet ärsytykset on nimittäin varmasti korjattavissa ja uskon vakaasti niiden myös korjaantuvan ajan sekä asiakaspalautteiden myötä.
 
Itseäni lainaten, sain tämän asian päätökseen ja otin tuon VOOLin. Kuormanhallinta myös VOOLin omalla palikalla. 6.5m johto on ~ok nyt + tilanne helpottuu kun pihalla asiat hieman muuttuu..

Käyttökokemukset vielä erittäin rajalliset, mutta asennuksesta pisteet. Asentaja ei ollut yhtään tuollaista kuormantasainta aiemmin laittanut ja käytännössä meni single click -tyyliin sovelluksen kautta.

Näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että 3x25A suorasähkölämmitteisessä talossa kuormanhallinta on pakollinen. Sain jo nyt kesäaikaan päälle tilanteen jossa 25A kapasiteetista oli syöty 88% ja ei edes lämmitetä taloa. ILP, kylmäkoneet 3kpl, televisio, pesukone, kuivuri, IV-kone, auto ja LVV yhdessä riitti jo tuohon. Talvella palaisi nallit varmuudella.

Laitoin ekan latauksen jälkeen pörssisähkövetoisen ohjelman käyttöön. Säädettävää löytyy ja kaikkea en vielä ole edes kokeillut/kaivellut. Tarpeet täyttyi kun sain määriteltyä pörssisähkön, max latausaika tunteina ja "lähtöaika". Näillä perustein antaa halvimmat tunnit lataamista varten ja on myös toiminut. Jos luen oikein, niin on jollakin tapaa myös mahdollista liittää VOOL auton/valmistajan softaan, jonka jälkeen SOC voidaan ottaa huomioon. Tuo vielä betassa, joten jääkööt tulevaisuuteen omalla kohdalla.

Huonot puolet löytyy softasta. Isoin ärsytys on se, että kun kerran laitat pörssisähköohjauksen, et voi toisessa hetkessä pakottaa latausta alkamaan per-heti, jos sellainen tarve iskee. Joutuu tiputtamaan pörssiohjauksen pois ja kertalatauksen jälkeen laittamaan takaisin. Toki se muistaa edelliset asetukset, mutta miksei voisi olla yksinkertainen "lataa heti 6h" tmv. Latausstatistiikka voisi olla parempi tai helpommin saatavilla, nyt joutuu turhan monen mutkan kautta hakemaan tietoja. Kuormanhallinan puolelle voisi myös kerryttää statistiikkaa ja varsinkin se voisi näyttää tehon/vaihe ja miksei kokonaistehokin.

Kerran jäi jo lataamatta auto. Syytän kuitenkin tästä autoa, en VOOLia. Latasin autoa, painoin VW sovelluksesta latauksen seis ja heti perään laitoin VOOLista pörssisähköohjelman jonka piti alkaa seuraavana yönö. Aamulla auto ei ollut ladannut. Ongelma ei ole toistunut, joten luultavasti auto päätti ettei kertastoppauksen jälkeen enää jatkossakaan ladata vaikka johto oli vielä kiinni.

VOOL taitaa olla vielä hieman startup-henkinen yritys. Koen tuon lähes pelkästään positiivisena asiana. Kaikki nuo pienet ärsytykset on nimittäin varmasti korjattavissa ja uskon vakaasti niiden myös korjaantuvan ajan sekä asiakaspalautteiden myötä.
No ei todellakaan ole pakollinen kaikissa suorasähkölämmitteisissä vaikka 3x25A. 😂
 
Aika hyvä se on olla jos huoletta haluaa latailla. Eri asia sitten säätäjät joilla on intoa varoa ettei sauno samaan aikaan kun taloa lämmitetään ja autoa ladataan täydellä teholla.
~140 neliöinen suora sähkö okt, +erillinen talli ja varasto lämmitettävänä ja 3x25A pääsulake. 12A virralla vuosi ladattu voimavirtarasiasta ongelmitta kesät talvet ja nyt elli pro chargerin asennuksne jälkeen se laskee jo näin kesällä kuormanhallinnalla lvv käynnistyessä lataustehon 11kw-> 9kw 😂
 
~140 neliöinen suora sähkö okt, +erillinen talli ja varasto lämmitettävänä ja 3x25A pääsulake. 12A virralla vuosi ladattu voimavirtarasiasta ongelmitta kesät talvet ja nyt elli pro chargerin asennuksne jälkeen se laskee jo näin kesällä kuormanhallinnalla lvv käynnistyessä lataustehon 11kw-> 9kw 😂
Meillä tulee varmaan tiputtamaan latauksen alle 5 kW kun maalämpöpumpun lvv:n sähkövastus (9 kW) käynnistyy. Tuohon kun lisää induktiolieden neljällä levyllä tai saunan niin pysähtyy lataus kokonaan.

Parin kuukauden seurannassa suurin 10 minuutin keskikulutus on 19 kW ilman auton latausta (sauna 8kW, lvv vastus 9 kW ja hella 2-5 kW). Sulakehan sallii pienen hetkellisen ylityksen, mutta itse ainakin mielummin otan kuormanhallinnan kuin jännitän sitä että nalli napsahtaa kun kuormitus on hetkellisesti yli jo ilman auton lataustakin.

Jos liittymässä on tehomaksu niin kuormanhallinnalla voi ohjata sitäkin pienemmäksi.
 
Te ketkä kuormanhallinnan koette pakolliseksi niin onko teillä oikeasti tarve ladata päivällä ja sellaiset sähkösopimukset ettei siinä tule pahasti takkiin?

Itsellä yleensä vuodessa ehkä muutama kertaa kun kotona päivällä lataan. Silloinkin yleensä se lyhyt viimeinen 90 -> 100% tiristys jos illemalla pitää täydellä akulla lähteä.
 
Te ketkä kuormanhallinnan koette pakolliseksi niin onko teillä oikeasti tarve ladata päivällä ja sellaiset sähkösopimukset ettei siinä tule pahasti takkiin?

Itsellä yleensä vuodessa ehkä muutama kertaa kun kotona päivällä lataan. Silloinkin yleensä se lyhyt viimeinen 90 -> 100% tiristys jos illemalla pitää täydellä akulla lähteä.
Ei oo tarvetta kuormanhallinnalle. Tai periaatteessa on, en nimittäin lataa täydellä 11kw teholla vaan 9,7kw teholla 14ampeerilla.

Voisin katsoa että jos on useampi sähköauto taloudessa niin erillinen kuormanhallinta voisi olla paikallaan, nyt ei kuormaa tässä talossa ole niin paljoa että olisi oikeaa tarvetta.
 
Nyt olis ollu muutamaan otteeseen ja jatkossa entistä useammin kunhan saa(isi) isompia palikoita Elisalta; isompi invertteri, akuston lisämoduleita ja 3x määrä paneeleita että voi hyödyntää keväästä syksyyn täydellä teholla.

Nyt kun arska paistaa niin pitää osin katsoa jos on samaan aikaan päällä auton lataus, vesivaraaja, sauna ym. Maalämpö tulee syksyllä uutena mukaan. Pääsulake kestää, talon alikeskuksen pääsulakkeen ykkösvaihe ei kestä montaa minuuttia kun kuorma lähentelee 26kW. Halu pitää kaikki päällä ja hyödyntää rajallisessa aikaa kaikki ilmainen sähkö miettimättä asetuksia on hyvä myynninedistys kuormanhallintaan.
 
Latailen autoa kun tarve on. Joskus on kuormaa paljonkin. Sauna, pyykinpesukone, kuivauskone, astianpesukone. Lattialämmitys, ja muutama +pleikkarit ,telkkarit, PC:t.

Kuormanhallinta on ollut toiminnassa monesti. Ei tarvii säätää auton lataustehoa tai kellonaikaa ja miettiä että riittääkö paukut....
 
Te ketkä kuormanhallinnan koette pakolliseksi niin onko teillä oikeasti tarve ladata päivällä ja sellaiset sähkösopimukset ettei siinä tule pahasti takkiin?

Itsellä yleensä vuodessa ehkä muutama kertaa kun kotona päivällä lataan. Silloinkin yleensä se lyhyt viimeinen 90 -> 100% tiristys jos illemalla pitää täydellä akulla lähteä.
Eikö sinulla ole yöllä mitään muuta kulutusta?

Siinähän se kuormanhallinta on entistä tärkeämpi jos yrittää siirtää kaiken kulutuksen yön halvoille tunneille. Voi rauhassa lämmittää talon, vedet ja ladata autoa silloin kun sähkö on halvinta. Itse kylläkin maksan vähän ekstraa kiinteällä sopparilla, koska en jaksa vatuloida millon voi käydä saunassa tai ladata autoa. Samalla maksan mielelläni enemmän siitäkin että voi ladata autoa ihan koska vain miettimättä pääsulakkeita.

Kuromanhallinnasta maksaisin itse siitä että voi surutta ladata juuri silloin kuin itselle sopii. Ei ole raha niin tiukassa että olisi pakko säästää 200 euroa jättämällä pois sitä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 610
Viestejä
4 858 553
Jäsenet
78 414
Uusin jäsen
Porzech

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom