Sähköauton kotilataus

Se on käsittääkseni maakohtainen suositus jota autonvalmistajat noudattavat. Suomessa 8A, jossain muualla kuulemma 6A. Tämä 8A on yleisesti hyväksytty jatkuva virta jota tavallisesta pistorasiasta voi ottaa tuntikausia putkeen. Tuollaisen laturin uskaltaa antaa jokaiselle tumpelolle ilman pelkoa että se saa sillä vahinkoa aikaan.

Sitten jos itse hommaa tehokkaamman laturin, niin voi ajatella että silloin tietää mitä tekee, ja vastaa itse seurauksista.
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri
 
Satun olemaan sähköluvat omaava, joten virransaanti ei ole ongelma. #jatkuva16A
Laitan kuitenkin nykyiseen 3vaihe rasiaan suko adapterin, enkä ala vetää uutta supesukoa vaikka keskus on ihan vieressä.
 
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
Datsunissa tuli laturi mukana, sillä ollaan ladattu, joku 30 000km vuoteen
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
nopeammalla laturilla saa paremmin hyödynnettyä yön halvat tunnit, jos on pörssisähkö.
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
 
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
Joo näyttää tosiaan olevan, katoin ID 4:sta:
1752336632341.png
 
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri

Juu, oletettavasti tulee edelleen. Sain juuri omaan Ceediin MY21 versioon uuden laturin valmistajalta hajonneen tilalle. 8-10-12A mahdollista valita laturista.

Sinänsä pörssiltauksen hinnalla ei hirveästi väliä koska 8A saa lähes samat hyödyt kuin 12A latauksellakin (tai itse en ainakaan jaksa säätää). Hyödyllisempää tuo nopeampi lataus on arjessa kun nytkin viikonloppuna sähkön lähellä oleva aika oli suoraan verrannollinen peräkärryn lastausnopeuteen. Kaikki watit ovat täten hyödyllisiä kun ei plugarin tapauksessa auto ehdi täyteen kuitenkaan.
 
No kiirettä ei ole ladata, ja suko käy sitten muuallakin.

Oma matkalaturi, joka tuli auton mukana on sellainen, että laturissa on kiinteästi toisessa päässä type 2 ja toiseen päähän voi vaihtaa sukon tai voimavirtapistokkeen. Sukolla lataa 1x8A ja voimavirtapistokkeella 3x16A. Tuollaisen hankkisin itse jos olisi tarvetta, niin saa tarvittaessa ladattua voimavirrasta nopeammin ja sukolla sitten aina jos voimavirtaa ei ole tarjolla. En tiedä hintoja, kun tämä tuli auton mukana ja myyjän mukaan oli tullut auton mukana uutena.
 
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
Ei ainakaan omassa Tavascanissa tullut enää. Lisähintaan olisi saanut, tiedustelin tuolloin ID.5 ja ID.7 malleihin tuota, niin eipä ainakaan paikallinen myyntiorganisaatio enää sellaisia mukaan laita. Eipä sillä että moiselle on tarvettakaan, kun reipasta 70kWh akkua ei juuri kerkeä lataamaan päivisin tuollaisella paneeleista tulevalla energialla.
 
Ei ainakaan omassa Tavascanissa tullut enää. Lisähintaan olisi saanut, tiedustelin tuolloin ID.5 ja ID.7 malleihin tuota, niin eipä ainakaan paikallinen myyntiorganisaatio enää sellaisia mukaan laita. Eipä sillä että moiselle on tarvettakaan, kun reipasta 70kWh akkua ei juuri kerkeä lataamaan päivisin tuollaisella paneeleista tulevalla energialla.
Näemmä uudemmissa VW groupin autoissa, kuten tuossa Tavascanissa tai ID7:ssa ei tule. Cupra Bornissa tuli vuosi sitten ja ymmärtääkseni pitäisi tulla edelleen, kuten myös yllä mainitusti ID4:ssa ja ainakin osassa ID3/ID5 (vitosesta vain yksi malliversio K-Auton sivuilla ja siinä mainitaan tulevan). Kaipa poistuvat vakiovalikoimasta näiltäkin. Sinänsä toki ihan hyvä, että ei pistetä mukaan piuhoja mitä valtaosa ei kuitenkaan oletettavasti käytä. Kaiken lataamisensa (super)sukosta tekevät voi ostaa suoraan 16A piuhan ja jostain ikivanhasta pistorasiasta uskalla kuitenkaan ottaa tuollaisella 8A:llakaan paljoa akkua.
 
Näemmä uudemmissa VW groupin autoissa, kuten tuossa Tavascanissa tai ID7:ssa ei tule. Cupra Bornissa tuli vuosi sitten ja ymmärtääkseni pitäisi tulla edelleen, kuten myös yllä mainitusti ID4:ssa ja ainakin osassa ID3/ID5 (vitosesta vain yksi malliversio K-Auton sivuilla ja siinä mainitaan tulevan). Kaipa poistuvat vakiovalikoimasta näiltäkin. Sinänsä toki ihan hyvä, että ei pistetä mukaan piuhoja mitä valtaosa ei kuitenkaan oletettavasti käytä. Kaiken lataamisensa (super)sukosta tekevät voi ostaa suoraan 16A piuhan ja jostain ikivanhasta pistorasiasta uskalla kuitenkaan ottaa tuollaisella 8A:llakaan paljoa akkua.
Aika mielenkiintoinen linjaveto sinällään, kun eihän tuo VW:lle maksa kuin pennejä. Meillä on toki toisessa sähkärissä tuollainen 6A/8A versio, muttei sillä hirveästi käyttöä tule. Vanhassa plugarissa tuollainen luonnollisesti tuli mukana, mutta eipä se nyt hyvällä tahdollakaan ottanut kuin yhdestä vaiheesta sen 3.6kW, niin yön aikana latautui käytännössä missä vaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 031
Viestejä
4 843 212
Jäsenet
78 347
Uusin jäsen
jimppa123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom