Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.
Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.
Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.
Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.
Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.
Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?
Itseäni lainaten, sain tämän asian päätökseen ja otin tuon VOOLin. Kuormanhallinta myös VOOLin omalla palikalla. 6.5m johto on ~ok nyt + tilanne helpottuu kun pihalla asiat hieman muuttuu..
Käyttökokemukset vielä erittäin rajalliset, mutta asennuksesta pisteet. Asentaja ei ollut yhtään tuollaista kuormantasainta aiemmin laittanut ja käytännössä meni single click -tyyliin sovelluksen kautta.
Näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että 3x25A suorasähkölämmitteisessä talossa kuormanhallinta on pakollinen. Sain jo nyt kesäaikaan päälle tilanteen jossa 25A kapasiteetista oli syöty 88% ja ei edes lämmitetä taloa. ILP, kylmäkoneet 3kpl, televisio, pesukone, kuivuri, IV-kone, auto ja LVV yhdessä riitti jo tuohon. Talvella palaisi nallit varmuudella.
Laitoin ekan latauksen jälkeen pörssisähkövetoisen ohjelman käyttöön. Säädettävää löytyy ja kaikkea en vielä ole edes kokeillut/kaivellut. Tarpeet täyttyi kun sain määriteltyä pörssisähkön, max latausaika tunteina ja "lähtöaika". Näillä perustein antaa halvimmat tunnit lataamista varten ja on myös toiminut. Jos luen oikein, niin on jollakin tapaa myös mahdollista liittää VOOL auton/valmistajan softaan, jonka jälkeen SOC voidaan ottaa huomioon. Tuo vielä betassa, joten jääkööt tulevaisuuteen omalla kohdalla.
Huonot puolet löytyy softasta. Isoin ärsytys on se, että kun kerran laitat pörssisähköohjauksen, et voi toisessa hetkessä pakottaa latausta alkamaan per-heti, jos sellainen tarve iskee. Joutuu tiputtamaan pörssiohjauksen pois ja kertalatauksen jälkeen laittamaan takaisin. Toki se muistaa edelliset asetukset, mutta miksei voisi olla yksinkertainen "lataa heti 6h" tmv. Latausstatistiikka voisi olla parempi tai helpommin saatavilla, nyt joutuu turhan monen mutkan kautta hakemaan tietoja. Kuormanhallinan puolelle voisi myös kerryttää statistiikkaa ja varsinkin se voisi näyttää tehon/vaihe ja miksei kokonaistehokin.
Kerran jäi jo lataamatta auto. Syytän kuitenkin tästä autoa, en VOOLia. Latasin autoa, painoin VW sovelluksesta latauksen seis ja heti perään laitoin VOOLista pörssisähköohjelman jonka piti alkaa seuraavana yönö. Aamulla auto ei ollut ladannut. Ongelma ei ole toistunut, joten luultavasti auto päätti ettei kertastoppauksen jälkeen enää jatkossakaan ladata vaikka johto oli vielä kiinni.
VOOL taitaa olla vielä hieman startup-henkinen yritys. Koen tuon lähes pelkästään positiivisena asiana. Kaikki nuo pienet ärsytykset on nimittäin varmasti korjattavissa ja uskon vakaasti niiden myös korjaantuvan ajan sekä asiakaspalautteiden myötä.