Sähköauton kotilataus

Varmaan joissain on, mutta lähtökohtaisesti vikistä ei ole.



Ei se oikarin sytyttämän sähköpalon riski ole käytännössä yhtään sen suurempi, kuin sähköpalon riski nimellisvirrallakaan.

Jos roikka on niin pitkä että sulake ei pala oikarissa se silloin kestää sen oikarin, ellei piirissä ole jokin heikko kohta, ja se heikko kohta ratkeaa todennäköisemmin pitkäkestoisessa kuormituksessa normaalilla viralla.
Niinpä joo, eipä ole tullut ajateltua asiaa tuolta kantilta. Periaatteessa oikosulkuvirralla ei siis tee yhtään mitään tavallisessa asuinkiinteistössä, koska vikuri hoitaa ihmiseen kohdistuvat riskit ja muut asennukset ei kerkeä palamaan puhki kuitenkaan, ennenkuin sulake jo laukeaisi vaikka 4-10 sekunnin kohdalla esim. C-käyrällä.
 
No ehkä nyt vedetään mutkia turhan suoraksi, jos sanotaan ettei oikosulkuvirralla ole väliä.

Tuosta nyt kun vilkaisi, niin c-käyrällä tuo n. 5 sekuntia tekee n. 3x nimellisvirta.

Äkkiseltään sanoisin että aika kuumaksi saattaa joku liitos käydä kun vaikka 30A laitetaan kuparista läpi, oli se sitten 1,5mm2 tai 2,5mm2.

Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.
 
No ehkä nyt vedetään mutkia turhan suoraksi, jos sanotaan ettei oikosulkuvirralla ole väliä.

Tuosta nyt kun vilkaisi, niin c-käyrällä tuo n. 5 sekuntia tekee n. 3x nimellisvirta.

Äkkiseltään sanoisin että aika kuumaksi saattaa joku liitos käydä kun vaikka 30A laitetaan kuparista läpi, oli se sitten 1,5mm2 tai 2,5mm2.

Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.
Siis 1,5mm2 kupariata voi laskea surutta 30A läpi, ja vaikka se lämpeneekin, niin palovaaraa aiheuttavaa lämpöä ei käytännössä muodostu ikinä, jos asennus on muuten kunnossa.

Jos siellä on jokin viallinen osa joka 30A virralla 1 minuutissa voisi olla syttymisriskissä, se ei varmasti kestäisi 10A virtaa tuntikausia.
 
Niinpä joo, eipä ole tullut ajateltua asiaa tuolta kantilta. Periaatteessa oikosulkuvirralla ei siis tee yhtään mitään tavallisessa asuinkiinteistössä, koska vikuri hoitaa ihmiseen kohdistuvat riskit ja muut asennukset ei kerkeä palamaan puhki kuitenkaan, ennenkuin sulake jo laukeaisi vaikka 4-10 sekunnin kohdalla esim. C-käyrällä.
Vikavirtasuoja ei suojaa vaiheen ja vaiheen/nollan väliseltä oikosululta. Eli vikavirtasuoja EI voi korvata sulaketta/johdonsuojaa. Oikosulkuvirran täytyy olla riittävä, jotta sulake/johdonsuoja toimii riittävän nopeasti ja voi siten estää tulipalolta.
 
Vikavirtasuoja ei suojaa vaiheen ja vaiheen/nollan väliseltä oikosululta. Eli vikavirtasuoja EI voi korvata sulaketta/johdonsuojaa. Oikosulkuvirran täytyy olla riittävä, jotta sulake/johdonsuoja toimii riittävän nopeasti ja voi siten estää tulipalolta.
Tärkeä korostus, ilmeisesti edellinen kirjoittaja tuossa mietti johdonsuojaa ja pitkiä kaapeleita sillä ajatuksella että virrat pysyy rajoissa. Jos 16 amppeeria menee niin se metri lämpiää sen mukaan

Riskipaikka silti se oikosulku paikka, joka voi sitten kuumentua, jos siinä ei muuta suojaa. Eli se mitä varmaan hait. Ehjäkin kuorma voi muuttua riskiksi jos oikosulkuvirrat kovin huonot, se aiempi moottori esimerkki, jossa suojana vain virtasulake. No yleensä, toivottavasti myös lämpösuoja, jos ei muuten niin kärähtää virtapiiri (käämit)poikki, tai vuotaa maihin, vikavirta.

Jos heikot oikosulkuvirrat johtuu jostain virtapiirin heikosta kohdasta, liitoksesta, niin ne ilman muuta vaarallisia, ja ovat vaarallisia normaali kuormilla ja niitä ei johdonsuoja havaitse, eikä vikavirtasuoja, no sitten kun hiiltyy maihin. eikä välttämättä kipinäsujakaan. (vai mikä sen nimi oli, mikä havaitsee "Kipinöintiä".
 
Ei kai kukaan nyt ollutkaan johdonsuojaa tai sulaketta poistamassa, vaan käyttämässä jatkoroikkaa.
 
Vikavirtasuoja ei suojaa vaiheen ja vaiheen/nollan väliseltä oikosululta. Eli vikavirtasuoja EI voi korvata sulaketta/johdonsuojaa. Oikosulkuvirran täytyy olla riittävä, jotta sulake/johdonsuoja toimii riittävän nopeasti ja voi siten estää tulipalolta.
No mutta just sanottiin että ei siellä mikään ehdi syttyä tuleen. :)
 
Viestini koski lähinnä tuota kohtaa, ettei oikosulkuvirralla olisi asuinkiinteistössä merkitystä.
Tärkeä korostus, ilmeisesti edellinen kirjoittaja tuossa mietti johdonsuojaa ja pitkiä kaapeleita sillä ajatuksella että virrat pysyy rajoissa. Jos 16 amppeeria menee niin se metri lämpiää sen mukaan

Riskipaikka silti se oikosulku paikka, joka voi sitten kuumentua, jos siinä ei muuta suojaa. Eli se mitä varmaan hait. Ehjäkin kuorma voi muuttua riskiksi jos oikosulkuvirrat kovin huonot, se aiempi moottori esimerkki, jossa suojana vain virtasulake. No yleensä, toivottavasti myös lämpösuoja, jos ei muuten niin kärähtää virtapiiri (käämit)poikki, tai vuotaa maihin, vikavirta.

Jos heikot oikosulkuvirrat johtuu jostain virtapiirin heikosta kohdasta, liitoksesta, niin ne ilman muuta vaarallisia, ja ovat vaarallisia normaali kuormilla ja niitä ei johdonsuoja havaitse, eikä vikavirtasuoja, no sitten kun hiiltyy maihin. eikä välttämättä kipinäsujakaan. (vai mikä sen nimi oli, mikä havaitsee "Kipinöintiä".
 
Nyt ois saapunu M3 AWD Long Range kotia ja Tesla Wall Connectorin asennutin vasta.

Sähkäri anto nuo ohjelappuset ja sano, ettei ole ite Teslan laturin conffausta tehny.

Sain Tesla One appin asennettua, kirjauduttua Wifiin ja yhdistettyä laturin Wifiin ja nettiin, eli onnistui yhdistää autoon.

Muistaako joku mitkä asetukset on tuossa konffaussoftassa: max.output current: 16 A? (ainaki sähkäri sano, että 16 A max.).

Entä tuo "Ground Monitor Interrupter"?

Mitä teillä näyttää "System details" lukemat?

Ei ole meillä erillistä kuormanhallintaa.

Mitenhän mahtaa pääsulakkeet kestää 3x25A? 😬

Yöllä on käytössä sähkön osalta:

LVV ohjattuna pörssisähkön mukaan ?
ILP Mitsu LN35 ? kW
Seinäpattereita 6 kpl 0,5 - 0,75 kW/kpl
KHH + PH lattialämmitys oisko yht. 1,7 kW

Kärsiiköhän ladata yhtä aikaa Teslaa 16A LVV:n kanssa, vai kannattaako suosiolla pyrkiä ajastaan eri aikoihin?

Millaisia kokemuksia? 😊
 
Nyt ois saapunu M3 AWD Long Range kotia ja Tesla Wall Connectorin asennutin vasta.

Sähkäri anto nuo ohjelappuset ja sano, ettei ole ite Teslan laturin conffausta tehny.

Sain Tesla One appin asennettua, kirjauduttua Wifiin ja yhdistettyä laturin Wifiin ja nettiin, eli onnistui yhdistää autoon.

Muistaako joku mitkä asetukset on tuossa konffaussoftassa: max.output current: 16 A? (ainaki sähkäri sano, että 16 A max.).

Entä tuo "Ground Monitor Interrupter"?

Mitä teillä näyttää "System details" lukemat?

Ei ole meillä erillistä kuormanhallintaa.

Mitenhän mahtaa pääsulakkeet kestää 3x25A? 😬

Yöllä on käytössä sähkön osalta:

LVV ohjattuna pörssisähkön mukaan ?
ILP Mitsu LN35 ? kW
Seinäpattereita 6 kpl 0,5 - 0,75 kW/kpl
KHH + PH lattialämmitys oisko yht. 1,7 kW

Kärsiiköhän ladata yhtä aikaa Teslaa 16A LVV:n kanssa, vai kannattaako suosiolla pyrkiä ajastaan eri aikoihin?

Millaisia kokemuksia? 😊
Mikä LVV:n teho on?
 
Millaisia kokemuksia? 😊
Laita alkuun vaikka 12A ja katso (nyt on pakkasta) niin vaikka viikon ajalta sähköyhtiön tms palvelusta, mikä on kW piikkiteho yöaikaan. Jos +13kW, niin voi palaa pääsulake kovalla pakkasella, koska aina on vähän vinokuormaa. Itse lähdin porsliinisulakkeita ostamaan klo 02 aikoihin (prisma pelastaa (toinen, ekasta oli sulakkeet loppu samasta syystä todnäk))) -25 pakkasessa (ja pihakeskukseen vaihtamaan joskus 04 fikkarin valossa).
 
Laita alkuun vaikka 12A ja katso (nyt on pakkasta) niin vaikka viikon ajalta sähköyhtiön tms palvelusta, mikä on kW piikkiteho yöaikaan. Jos +13kW, niin voi palaa pääsulake kovalla pakkasella, koska aina on vähän vinokuormaa. Itse lähdin porsliinisulakkeita ostamaan klo 02 aikoihin (prisma pelastaa) -25 pakkasessa (ja pihakeskukseen vaihtamaan joskus 04 fikkarin valossa).
Okei, voin kuvitella fiiliksen tuolloin 😆 Kiitti vinkistä 👍
 
Juu toi vinokuorma on se joka eniten vaikeuttaa sanoa, ko tie missä vaiheissa mikäkin. Onko muut ryhmäkeskuksesta ja laturi pää? Vai osa riipin raapin?
@IFLT_ITG idea tarkastaa kuorma Palvelusta ei auta kertoa jos kuitenkin si joku päänalli laukee. Koska ei se 3*25 kestä sitä 12kw yhestä vaiheesta likimainkaan
 
Okei, voin kuvitella fiiliksen tuolloin 😆 Kiitti vinkistä 👍
autosta joo voi toki rajata niin laturi voi olla 16A:lla, kun testailee. itsellä nyt 3x9A autossa rajattu talvella, kun kaikkea kulutusta ajastettu yölle eikä toistaiseksi kuormanhallinnassa (lattialämmöt pois lähinnä) auton syöttö mukana.
 
Juu toi vinokuorma on se joka eniten vaikeuttaa sanoa, ko tie missä vaiheissa mikäkin. Onko muut ryhmäkeskuksesta ja laturi pää? Vai osa riipin raapin?
@IFLT_ITG idea tarkastaa kuorma Palvelusta ei auta kertoa jos kuitenkin si joku päänalli laukee. Koska ei se 3*25 kestä sitä 12kw yhestä vaiheesta likimainkaan
Ok. Joo en osaa sanoa, mahtaa olla vähän ristiin rastiin 😬 Mahtoi se sähkäri kytkiessä kattoa mihin järkevin laittaa. Sano, että sitä 3:tta pääsulaketta kannattaa pitää silmällä 😆
 
autosta joo voi toki rajata niin laturi voi olla 16A:lla, kun testailee. itsellä nyt 3x9A autossa rajattu talvella, kun kaikkea kulutusta ajastettu yölle eikä toistaiseksi kuormanhallinnassa (lattialämmöt pois lähinnä) auton syöttö mukana.
Joo, laitoin testiksi nyt autosta 12A (laturiin jäi 16A) ja katotaan napsahtaako nalli aamuyöstä 😊

Unohin tosiaan vielä, että vaimolla arkena aamuyöstä pöhisee Defan sisälämppä+lohkolämmitin, joten nekin sen 2 kW lisänä silloin sähkökuormaan.
 
Ok. Joo en osaa sanoa, mahtaa olla vähän ristiin rastiin 😬 Mahtoi se sähkäri kytkiessä kattoa mihin järkevin laittaa. Sano, että sitä 3:tta pääsulaketta kannattaa pitää silmällä 😆
No se riippuu juuri siitä missä ne sillon yöllä eniten on kuluttamassa kuormaa, mutta ilmeisesti mittaili jo et L3 on eniten hommia.. ja jos se pauhkahtaa ni eniten kämpässäkin si tarvittaviapimeenä + kaikki kolmivaihe vaativat (jota ei liene ok talossa monia ainostaan, ainostaan ehkä hella ei ihan toimi kaikella ja LVV vesi lämpee hitaammin)
 
Niin ja jos sanoi et sitä kandee tarkailla? Ni sanoko paljonko oli kuormaa? Koska se A määrä mitä voit tarjota si autolle tulee tasasesti kaikista vaiheista, ja siten riskialtein määrittää maksimin
 
No se riippuu juuri siitä missä ne sillon yöllä eniten on kuluttamassa kuormaa, mutta ilmeisesti mittaili jo et L3 on eniten hommia.. ja jos se pauhkahtaa ni eniten kämpässäkin si tarvittaviapimeenä + kaikki kolmivaihe vaativat (jota ei liene ok talossa monia ainostaan, ainostaan ehkä hella ei ihan toimi kaikella ja LVV vesi lämpee hitaammin)
Helposti menee yhden vaiheen mukana esim. ilmalämpöpumppu, ilmanvaihto, netti, merkittävä osa valoista, porakaivopumppu tms. Ei vedä vessa tms eikä tule hanasta vettä siis :). Nimim. nyt on tulppasulakkeita varastossa.
 
Viimeksi muokattu:
Helposti menee yhden vaiheen mukana esim. ilmalämpöpumppu, ilmanvaihto, netti, merkittävä osa valoista, porakaivopumppu tms. Ei vedä vessa tms eikä tule hanasta vettä siis :). Nimim. nyt on tulppasulakkeita varastossa.
Sepä se, varsinkin ko käytetään kiskoa ja mietitä mitä sulakkeita laitetaan missäkin järjestyksessä.
Juuri tuon takia kuormanhallinta on oiva, vaikka monet sanoo ettei tarvee sellasta.. sähöä tulee tökkelistä...
Pää posliineja kandeis aina pitää varastossa 😊
 
Niin ja jos sanoi et sitä kandee tarkailla? Ni sanoko paljonko oli kuormaa? Koska se A määrä mitä voit tarjota si autolle tulee tasasesti kaikista vaiheista, ja siten riskialtein määrittää maksimin
En ole ihan varma, mutta mahto sanoa että yhdessä vaiheessa oli iltapäivällä kuormaa 12-13A välillä. Se oli tosin silloin, kun oli varmaan pyykkikone ym. päällä.
 
Sepä se, varsinkin ko käytetään kiskoa ja mietitä mitä sulakkeita laitetaan missäkin järjestyksessä.
Juuri tuon takia kuormanhallinta on oiva, vaikka monet sanoo ettei tarvee sellasta.. sähöä tulee tökkelistä...
Pää posliineja kandeis aina pitää varastossa 😊
Joo, pitää kokeilla miten kestää. Laitoin latauksen alkamaan yöllä 01.00 ja ainaki nyt äsken kävin yleismittarin valolla tarkistaa pääsulakkeet, niin oli kaikki ehjät ☺️ Sähkäri oli ajattelevainen ja jätti posliiniparin varalle 😁👌

Pitää seurailla tilannetta 👍
 
1740307568788.png

Onko kukaan hoitanut tällaisen vanhemman mallin Ellin latausaseman takuuasioita lähiaikoina? Miten se toimii?

Nettisivuilla luki, että sähköposti ja puhelinpalvelu on vain englanniksi. Mietin että onkohan niillä enää lähettää vaihdettavaksi näitä samoja laitteita vai mitäköhän tämän kanssa tehdään. Tietty voisivat pelkän latauskaapelinkin lähettää. Paras tilanne tietenkin olisi, mikäli saisi tuota uudempaa Connect 2 sarjaa olevan laturin, mutta tuskin sellaiseen kuitenkaan pääsee

Latasin omalla 3kk vanhalla Elli ID Charger Connect:lla ensimmäistä kertaa 16A virralla. Irroittessa ihmettelin erikoista palaneenkäryä:
1740307403122.png
 
Talon 1-vaiheisesta seinäpistoriasta ei taida millään tavoin visuaalisesti havaita, onko siinä löysiä liitoksia, ja sitä kautta riski tulipalolle?
 
Joten seinästä lataamalla ottaa aina tietoisen riskin tulipalon aiheuttamisesta?
No tietysti ottaa - aina on riski. Kun käytät mitä tahansa verkkovirtaan kytkettävää sähkölaitetta, otat tietoisen riskin tulipalosta, vakavasta tai pysyvästä vammautumisesta ja KUOLEMASTA. Tuon tuostahan porukkaa delaa sähköiskuihin ja tulipaloihin ties mistä sähkövispilöistä, lampuista jne. Sähköliesi taitaa olla se kaikkein yleisin, kun serkkupojan kummin naapuri asennellut vähän vaiheet ja maat sekaisin.

Mutta siihen riskin suuruuteen voi vaikuttaa aika paljon mm. olemalla selvillä siitä milloin, kuka ja miten talon sähköjärjestelmä on rakennettu/uusittu ja esim. miettimällä onko johtolinjoihin hiirillä ehkä pääsy, vaiko varmasti ei.

Riskien vähentämiseen kuuluu myös että ensimmäistä kertaa uutta latauslaitetta ja -pistorasiaa käyttäessä ei tehdä niin että loppuillasta piuha vaan kiinni ja nukkumaan. Schukolatauksen tapauksessa kannattaa suosia koko matkalta ulkopintavetoja ja käydä varsinkin alkuvaiheessa tarkkailemassa että kuumeneeko jossain. Seinän sisässä menevä vanha johto, jonka tilanteesta ei ole tarkkaa tietoa, on aina kohtalainen riski.
Mitähän vakuutusyhtiöt tykkäävät näin vastuuttomasta toiminnasta?
Sinänsä vakuutusyhtiöillä ei ole nokan koputtamista, jos 8 A tilapäislatauslaitteita käytetään tilapäiseen lataamiseen, koska ne on siihen tarkoitukseen hyväksytty myytäviksi EU:ssa. Noitten latureitten käyttöohjeissa todetaan että sähköverkon ja liitäntöjen kunto tulee varmistaa. Vakuutusyhtiöt sitten vain pyytävät vahingon sattuessa toimittamaan selvityksen sähköjärjestelmästä sen laatijalta. Jos se on joku maalaistalon 50 vuotta vanha systeemi, niin voi olla nihkeämmät korvaukset tiedossa.
 
No tietysti ottaa - aina on riski. Kun käytät mitä tahansa verkkovirtaan kytkettävää sähkölaitetta, otat tietoisen riskin tulipalosta, vakavasta tai pysyvästä vammautumisesta ja KUOLEMASTA. Tuon tuostahan porukkaa delaa sähköiskuihin ja tulipaloihin ties mistä sähkövispilöistä, lampuista jne. Sähköliesi taitaa olla se kaikkein yleisin, kun serkkupojan kummin naapuri asennellut vähän vaiheet ja maat sekaisin.

Mutta siihen riskin suuruuteen voi vaikuttaa aika paljon mm. olemalla selvillä siitä milloin, kuka ja miten talon sähköjärjestelmä on rakennettu/uusittu ja esim. miettimällä onko johtolinjoihin hiirillä ehkä pääsy, vaiko varmasti ei.

Riskien vähentämiseen kuuluu myös että ensimmäistä kertaa uutta latauslaitetta ja -pistorasiaa käyttäessä ei tehdä niin että loppuillasta piuha vaan kiinni ja nukkumaan. Schukolatauksen tapauksessa kannattaa suosia koko matkalta ulkopintavetoja ja käydä varsinkin alkuvaiheessa tarkkailemassa että kuumeneeko jossain. Seinän sisässä menevä vanha johto, jonka tilanteesta ei ole tarkkaa tietoa, on aina kohtalainen riski.

Sinänsä vakuutusyhtiöillä ei ole nokan koputtamista, jos 8 A tilapäislatauslaitteita käytetään tilapäiseen lataamiseen, koska ne on siihen tarkoitukseen hyväksytty myytäviksi EU:ssa. Noitten latureitten käyttöohjeissa todetaan että sähköverkon ja liitäntöjen kunto tulee varmistaa. Vakuutusyhtiöt sitten vain pyytävät vahingon sattuessa toimittamaan selvityksen sähköjärjestelmästä sen laatijalta. Jos se on joku maalaistalon 50 vuotta vanha systeemi, niin voi olla nihkeämmät korvaukset tiedossa.

Kotivakuutuksen ehdoissa on jo useilla vakuutusyhtiöllä, että jos kodin sähköverkkoa käytetään auton lataamiseen niin asennusten soveltuvuus on tarkastettava sähköalan ammattilaisella.
 
Talon 1-vaiheisesta seinäpistoriasta ei taida millään tavoin visuaalisesti havaita, onko siinä löysiä liitoksia, ja sitä kautta riski tulipalolle?
Jos epäilys, niin sähkäri pyytää mittaan, ja vähän silmällä tarkistaa.

Itse pistorasian osalta jos silmämääräisesti jotain sen (löysän*) tapaista, niin vaihtoon, eli sähkäri tilata. jos käytössä lämpiää (rasia ja tai pistoke) niin sama juttu.

Otsikko huomioiden, eli jos suunnittelet sähköauton lataamista niin onko asennukset kuinka tuoreet, onko pistorasia laadukkaan oloinen, ja onko laturisi sellainen mikä rajaa 8A. Oletko koskaan kiskonut töpseliä irti kuorma päällä, se aiheuttaa kipinöintiä.

Jos suunnittelut pysyvää käyttö, ei siis tilapäistä, niin sopivaa latausasemaa.


(*
Jälkiä lämpeämisestä, jälkiä kipinöinnistä, löysyyttä, jos ja kun on lapsisuojat niin kontaksipintoja ei näe. ja kaapeli liitoksia ei näe muutenkaan avaamatta, ja oikosulkimittausken sähkäri tekee samalla vaivalla.

Jos käytössä lämpökamera, niin jos kuomitettuna hehkuu, niin kertoo sekin jostain.
 
Super Schuko maksaa puuilossa 20 euroa mikä ei siinä 200 eurossa paljoa paina jos sillä hintaa edes saa sähkärin käymään.

Katso Youtubesta video kuinka pistorasia vaihdetaan ja kurkkaa kaapelin vahvuus siinä kohdin kun vaihdat pistorasian. Jos tuntuu kaapeli on ohkaista niin pyydä sähkäriä vaihtamaan kaapeli.

Oikein tehty asennus ei pala ja kukaan ei kysele oikein tehtyjen asennusten perään.
 
Tuli asennutettua Go-E Gemini 11 kW kiinteällä asennuksella. Itse pömpeli on ihan jees ja lataa miten pitää, mutta täytyy kyllä sanoa, että vehkeen käyttölogiikka on kyllä ihan perseestä. Mielestäni järkevin käyttö olisi sellainen, että oletuksena latausta tapahtuu vain ajastettuun / ohjelmoituun aikaan, mutta sen ulkopuolella latauksen voisi käynnistää koska tahansa myös RFID-lätkällä, kuten esim. isäukon ABB:n laturi toimii. Gemini ei kuitenkaan toimi näin, vaan jos latausten RFID-kuittaus on päällä, lätkää pitää heilauttaa aina (tai käydä äppskistä kuittaamassa) ennen kaikkia latauksia, eli edes ajastetut lataukset ei ala jos lätkää ei ole näytetty. Sitten taas jos pelkkä ajastus on päällä, RFID:n näyttö vehkeelle ei tee mitään, vaan ainoa tapa käynnistää lataus ajastuksen ulkopuolella on aktivoida se äppskistä.

Toki yleensä riittää, että lataus tapahtuu yöllä, mutta välillä saattaisi olla tilanteita, että vaimolla tulee päivän aikana niin paljon ajoa, että hänen tarvitsee ladata autoa myös päivällä työkeikkojen välissä, jolloin olisi näppärintä että homma hoituisi lätkällä, eikä hänen tarvitsisi asentaa tuota kohtuullisen huonoa äppskiä.

Energianäyttö/tilastointi tuossa on myös aika huonoa, mutta pitää kokeilla viritellä tuo HA integraatio toimintaan niin voi heittää vesilintua koko äpillä.
 
Miten näppärästi kiinteä latausasema yksivaihe johdon päähän.
Siis toimiiko nuo hinnat alkaen 3 vaihe malli ongelmitta yksi tai kaksi vaihe syötöillä.
 
Tuli asennutettua Go-E Gemini 11 kW kiinteällä asennuksella. Itse pömpeli on ihan jees ja lataa miten pitää, mutta täytyy kyllä sanoa, että vehkeen käyttölogiikka on kyllä ihan perseestä. Mielestäni järkevin käyttö olisi sellainen, että oletuksena latausta tapahtuu vain ajastettuun / ohjelmoituun aikaan, mutta sen ulkopuolella latauksen voisi käynnistää koska tahansa myös RFID-lätkällä, kuten esim. isäukon ABB:n laturi toimii. Gemini ei kuitenkaan toimi näin, vaan jos latausten RFID-kuittaus on päällä, lätkää pitää heilauttaa aina (tai käydä äppskistä kuittaamassa) ennen kaikkia latauksia, eli edes ajastetut lataukset ei ala jos lätkää ei ole näytetty. Sitten taas jos pelkkä ajastus on päällä, RFID:n näyttö vehkeelle ei tee mitään, vaan ainoa tapa käynnistää lataus ajastuksen ulkopuolella on aktivoida se äppskistä.

Toki yleensä riittää, että lataus tapahtuu yöllä, mutta välillä saattaisi olla tilanteita, että vaimolla tulee päivän aikana niin paljon ajoa, että hänen tarvitsee ladata autoa myös päivällä työkeikkojen välissä, jolloin olisi näppärintä että homma hoituisi lätkällä, eikä hänen tarvitsisi asentaa tuota kohtuullisen huonoa äppskiä.

Energianäyttö/tilastointi tuossa on myös aika huonoa, mutta pitää kokeilla viritellä tuo HA integraatio toimintaan niin voi heittää vesilintua koko äpillä.
Eipä ole äppiä tullut käytettyä kertaakaan alun jälkeen. HA:n kanssa pystyt tuonkin automatisoimaan.
Esim: tilana Don't Charge päällä xx-xx välisenä aikana ettei aloita kenelle tahansa latausta. RFID:n heilautus muuttaa tilan -> Charge. Määrättynä aikana tila Charge. Ja tosiaan tilastoinnit yms kulkee niin nätisti HA:ssa ja nousee sinne hyvin helposti.
 
Tuli asennutettua Go-E Gemini 11 kW kiinteällä asennuksella. Itse pömpeli on ihan jees ja lataa miten pitää, mutta täytyy kyllä sanoa, että vehkeen käyttölogiikka on kyllä ihan perseestä. Mielestäni järkevin käyttö olisi sellainen, että oletuksena latausta tapahtuu vain ajastettuun / ohjelmoituun aikaan, mutta sen ulkopuolella latauksen voisi käynnistää koska tahansa myös RFID-lätkällä, kuten esim. isäukon ABB:n laturi toimii. Gemini ei kuitenkaan toimi näin, vaan jos latausten RFID-kuittaus on päällä, lätkää pitää heilauttaa aina (tai käydä äppskistä kuittaamassa) ennen kaikkia latauksia, eli edes ajastetut lataukset ei ala jos lätkää ei ole näytetty. Sitten taas jos pelkkä ajastus on päällä, RFID:n näyttö vehkeelle ei tee mitään, vaan ainoa tapa käynnistää lataus ajastuksen ulkopuolella on aktivoida se äppskistä.

Toki yleensä riittää, että lataus tapahtuu yöllä, mutta välillä saattaisi olla tilanteita, että vaimolla tulee päivän aikana niin paljon ajoa, että hänen tarvitsee ladata autoa myös päivällä työkeikkojen välissä, jolloin olisi näppärintä että homma hoituisi lätkällä, eikä hänen tarvitsisi asentaa tuota kohtuullisen huonoa äppskiä.

Energianäyttö/tilastointi tuossa on myös aika huonoa, mutta pitää kokeilla viritellä tuo HA integraatio toimintaan niin voi heittää vesilintua koko äpillä.

Kytke kaapeli autoon, vilauta lätkää laturille ja tuplapainallus nappia aloittaa latauksen. Käyttölogiikka vaikuttaa kyl ihan loogiselle eli jos tunnistauminen vaaditaan niin se myös vaaditaan riippumatta muista tähtien asennoista.
 
Eipä ole äppiä tullut käytettyä kertaakaan alun jälkeen. HA:n kanssa pystyt tuonkin automatisoimaan.
Esim: tilana Don't Charge päällä xx-xx välisenä aikana ettei aloita kenelle tahansa latausta. RFID:n heilautus muuttaa tilan -> Charge. Määrättynä aikana tila Charge. Ja tosiaan tilastoinnit yms kulkee niin nätisti HA:ssa ja nousee sinne hyvin helposti.

Kuulostaa hyvältä. Pitää tosiaan säätää.

Kytke kaapeli autoon, vilauta lätkää laturille ja tuplapainallus nappia aloittaa latauksen. Käyttölogiikka vaikuttaa kyl ihan loogiselle eli jos tunnistauminen vaaditaan niin se myös vaaditaan riippumatta muista tähtien asennoista.

No minun mielestäni se, että äppi käskee ajastuksen kautta latauksen on ihan tarpeeksi tunnistautumista ja on typerää, että yöllä jää lataus sitten käynnistymättä jos unohtaa näyttää lätkää kotiin tullessa.

Mutta näköjään tosiaan lätkää näyttämällä ja nappia kahdesti painamalla tosiaan latauksen päälle myös ajastuksen ulkopuolella (mistä ei kyllä ohjekirjassa mainita mitään), mutta koska sama nappi myös vaihtaa latausnopeutta niin lataus tätä kautta lähtee 6A:lla...

Että kyllä tossa käyttölogiikassa minun mielestä vähän parantamisen varaa olisi.
 
Toki jos jotain bugeja löytyy niin aina voi vinkata valmistajalle :). Aika vähän tulee fyysisesti käpälöityä koko laitetta. Jos noita eri virtatasoja ei kaipaa napilla vaihdettavan niin ne voi ottaa pois päältä.
 
Nyt en ihan ymmärtänyt miksi ylipäätään pitää jotain lätkää käyttää?

Mulla Wallboxit lataa vain öisin. Kuitenkin halutessaan appi auki ja suoraan etusivulla nappi, joka käynnistää latauksen välittömästi.

IMG_6436.jpeg
 
Se nyt on vaan niin paljon nopeampaa näppärämpää käytyää kuin se iänikuinen kännykkä.
Ja vaatii sen lätkän aina mukaan.

Kuitenkin jos +90% ladataan vain öisin, niin +90% kerroista ei tartte mitään lätkiä tai appia. Jos tarttee heti ladata, niin auto laturiin vaikka sisälle kotiin päästyään kaivaa sen kännyn esiin ja napauttaa latauksen päälle. Saati sitten jos tajuaa vasta sisällä, että ai niin tarttee autoa muuten ladata…

Mulla muuten oli kolmas, työsuhdeauton laturi pihassa, joka toimi lätkällä tai appilla. Käytin appia aina, koska se lätkä kulki autossa ja olihan se hankalaa aina kaivaa lätkä autosta ja laittaa takas autoon. Koska samalla lätkällä ladattiin pikalatureilla myös, niin se oli oltava aina autossa.
 
En mä käytä mitään lätkää vaikka mulla sellainen tulikin go-e flexin kanssa. Käytän pörssisähköohjausta ja määrittelin latausmäärän ja koska sen pitää olla valmis ja kun tulen kotiin niin auto laturiin ja done.

Olen ollut tässä parin vuoden aikana tosi tyytyväinen go-e:n suoritukseen ja äppiin :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 076
Viestejä
4 651 107
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom