Sähköauton kotilataus

Harvassa laturissa on karavaani töpseli. Suko hieman yleisempi :D Mikä ongelma superschuko pistorasiassa on?
Niissä on huomattavasti vähemmän kosketuspinta-alaa verrattuna karavan töpseliin. Shukot kuumenee ja palaa 100% pitkässä käytössä. Tuo seinätöpseli 8A mummolaturilla oli ihan musta ennen kuin vaihdoin karavaaniin. Nyt ei lämpene ja on turvallista latailla 13A 247.
 
Loppujen lopuksi latausasema ei ole mikään kaunistus, kun niin kiinteässä kuin voimavirrallisessa on latausjohto kiepillä. Kiinteä asema seinän läpi tehdyllä syöttöjohdon läpiviennillä (jää laitteen taakse) ja irrotettavalla type2-johdolla on ihan ok-näköinen, mutta eihän kukaan jaksa johtoa joka päivä kytkeä seinään.

Jos latausasema tulee katokseen, niin ehdottomasti kannattaa kiinteässä asemassa olla 7-7,5m johto. Voi muuten kaduttaa jälkikäteen.
Mä ton latausjohtokiepin takia päädyin kompromissina 5m johtoon (Parkkipaikka, tolppamallinen Walle ruudun vasemmassa nurkassa). Johto riittää niin pitkään sekä etu-, että takaperin ruutuun ajettaessa kunhan auton latauspistoketta ei ole asennettu keskelle keulaa tai perää. Hölmön näköistähän se toki on, jos auto on ajettu parkkiin etuperin ja johto kulkee lähes kylkeä viistäen töpseliin, mutta vähän maltillisemman näköinen kieppi sen 80% ajasta kun se johto ei ole missään kiinni.
 
Onko muilla comboa Defa Power + ID3/4/5/7? Itsellä ID5, enkä saa autoa heräämään lataamaan keskellä yötä ajastetusti, kun piuha on ollut kiinni virrattomana pidempään. Yrittänyt kikkailla asetuksien kanssa vaikka mitä comboja, mutta auto ei vain herää lataamaan itsestään, kun virtaa alkaisi tulemaan Defasta. Ainoa tapa on mennä VW-appista painamaan synkronoi, niin auto herää lataamaan.
 
Niissä on huomattavasti vähemmän kosketuspinta-alaa verrattuna karavan töpseliin. Shukot kuumenee ja palaa 100% pitkässä käytössä. Tuo seinätöpseli 8A mummolaturilla oli ihan musta ennen kuin vaihdoin karavaaniin. Nyt ei lämpene ja on turvallista latailla 13A 247.
Oliko se supershuko vai joku vanha pistorasia? Tietenkin caravan pistorasia on parempi, mutta tuskin hyvä uusi superschuko on huonompi?
Meillä on töissä lataukset eParkingin supershuko pömpeleistä eikä niiden kanssa ole mitään ongelmaa.
 
CEE 16A "caravan" rasiaan voi ostaa schuko-adapterin jos on muutakin käyttöä kuin lataus, joten sellaisen asentamisesta ei ole oikeastaan mitään pysyvää haittaa.

 
Supersukossa ei oikein taida olla virallista määritelmää 'millainen' sen pitäisi olla ja kuulemma laadullisesti riippuen valmistajasta toleranssia on.

Caravan taas on luotu pitkään kuormitukseen täydellä 16A virralla ja kestämään käyttöä kuten 3x16 pistokkeetkin.
Niin siis voimavirtapistorasiat ovat suunniteltu juurikin jatkuvaan käyttöön, toisin kuin tämä 1920 luvulla suunniteltu suko.

Se "Caravan" pistokehan on siis vain 1 vaiheinen 230V voimavirta pistoke.

Voimavirtapistokkeita on olemassa eri jännitteille värikoodattuna, ja myös erilaisille vaihemäärille. Se sininen värihän tarkoittaa vaan 200-250V, punainen taisi olla 380-440V tjsp. Keltainen 100-130V, suht harvinainen täällä päin,
 
Defan Poweri löytyy täältä ja ei ole kaapeli kankea.

Ihan hyvin on toiminut tuo laite ilman mainittavia ongelmia, mitä nyt muutamaan kertaan oli jostain syystä pörssisähköhinnat Defan järjestelmässä päin prinkkalaa. Lopulta olen käytännössä todennut, että tuosta pörssisähköohjauksesta ei niin kovin suuria hyötyjä saa, jos latailee autoa öisin kuten minä. Silloin ne tunnit on lähes aina kuitenkin halvimpia, joten sieltä ei merkittävästi niitä halvimpia poimita seasta. Mutta jos on lataustarvetta ympäri vuorokauden, niin sitten on varmasti enemmän hyötyä.

Jees, kiitoksia. Jotain vanhempia keskusteluja luin ja tuossa ei silloin ollut vielä tuntikohtaista kulutusraportointia. Mahtaako olla vieläkään? Lähinnä yleisestä mielenkiinnosta olisi kiva seurailla kuinka usein ja paljon auto lämmittelee akkua latauksen ulkopuolella.
 
Onko muilla comboa Defa Power + ID3/4/5/7? Itsellä ID5, enkä saa autoa heräämään lataamaan keskellä yötä ajastetusti, kun piuha on ollut kiinni virrattomana pidempään. Yrittänyt kikkailla asetuksien kanssa vaikka mitä comboja, mutta auto ei vain herää lataamaan itsestään, kun virtaa alkaisi tulemaan Defasta. Ainoa tapa on mennä VW-appista painamaan synkronoi, niin auto herää lataamaan.
Jos ajastat jo autolla, niin miksi virrat pitää olla poissa defasta?
 
Jos ajastat jo autolla, niin miksi virrat pitää olla poissa defasta?
Tuossa testailin tänään, ja totesin, että paras tyyli on laittaa Defasta lataa heti, ja autosta ajastus yöksi. En saa millään tyylillä toimimaan Defan ecomoden eli pörssisähkön kanssa. Syynä se, että ecomode jää odottelemaan Defan valitsemaa optimaalista pörssisähköaikaa, eikä anna virtaa heti autolle, ja auto odottaa heti virtaa, kun piuhan laittaa kiinni. Jos Defasta laittaa ensin lataa heti ja sen jälkeen keskeyttää latauksen, niin ecomode-vipua ei saa enää käännettyä päälle ennen kuin piuhan taas irroittaa autosta ja laittaa takaisin. Tässä on sekä Defan että auton typerää logiikkaa - eivät vain sovi toisilleen, vaikka Defan sivuilla ID:n pitäisi olla yhteensopiva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 232
Viestejä
4 579 095
Jäsenet
75 375
Uusin jäsen
vallua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom