Sähköauton kotilataus

Väitän että nimenomaan lyhyellä päivittäisajolla on hitaastakin laturista iso hyöty talvella.

Jos ajaa 1000km päivässä niin se ei ole niin justiinsa saako yöllä muutaman kilowattitunnin.

Mutta jos ajaa vaikka 10km päivässä, niin silloin on suuri hyöty saada akkuun vähän sähköä jotta saa ainakin aamulla kabiinin lämpimäksi. Talvella se on se lyhyt pätkä-ajo mikä tuhoaa rangen.
 
Väitän että nimenomaan lyhyellä päivittäisajolla on hitaastakin laturista iso hyöty talvella.

Jos ajaa 1000km päivässä niin se ei ole niin justiinsa saako yöllä muutaman kilowattitunnin.

Mutta jos ajaa vaikka 10km päivässä, niin silloin on suuri hyöty saada akkuun vähän sähköä jotta saa ainakin aamulla kabiinin lämpimäksi. Talvella se on se lyhyt pätkä-ajo mikä tuhoaa rangen.
Mitenkäs muuten esim. Teslassa kun on tuo akun lämmitys, lataako 8A:lla ollenkaan vaan meneekö pakkasilla kaikki sähkö lämmitykseen?

Työpaikalle on luultavasti tulossa kunnon latauspisteet vuoden loppuun mennessä myös, joten sieltä tarvittaessa saisi enemmän virtaa akkuun..
 
Mitenkäs muuten esim. Teslassa kun on tuo akun lämmitys, lataako 8A:lla ollenkaan vaan meneekö pakkasilla kaikki sähkö lämmitykseen?

Työpaikalle on luultavasti tulossa kunnon latauspisteet vuoden loppuun mennessä myös, joten sieltä tarvittaessa saisi enemmän virtaa akkuun..

Kai riippuu pakkasesta. Jos 30 pakkasta niin menee varmaan lämmitykseen jos vain yksi vaihe käytettävissä. Toki yön aikana luulisi saavan jotain akkuunkin asti.

Pikkupakkasilla ei pitäisi olla ongelmaa saada akkuun sähköä. Se koittaa saada akuston noin 10 asteen lämpötilaan AC latauksessa. Ehkä kylmempikin kelpaa pienemmällä latausteholla, en ole itse testannut alle tuon 3x8A

Lämpö karkaa tietenkin nopeammin mitä isompi lämpötilaero on.
 
Pakkasilla pitää noissa yksvaihelatauksissa kytkeä heti laturiin kun tulee ajosta kun on paikat vielä lämpimänä ettei pääse akku kylmenemään.
 
Mietin tässä asunnon ostoa ja yhteen potentiaaliseen olisi mahdollista asentaa autopaikalle latausasema, mutta vain 8A. Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...
Olen ajellut pikkuakkuisella kohta vuoden 8A latauksella, ei mitään ongelmia. Muutaman kerran viikossa latailen. Toki nyt kun harkitsen toisen sähköauton ostamista ensi vuonna, voi olla että tulee vedettyä 3x10A latauspiste. Yhdellä autolla pärjäisin isommallakin akulla ihan samalla tavalla, mutta 2 autoa alkaa olemaan ehkä vähän nihkeä 8A latauksella.
 
Onko suosituksia laadukkaasta latausasemasta 3X25A keskukseen ? Halvinta en hae. Lataustehon hallinta olisi hyvä olla. Mitä muuta siinä oli hyvä olla ?
 
Katsot jotain malleja mitkä näyttää hyvältä tallin seinällä.

Sitten katsot että löytyy tarvittavat ominaisuudet.

Nykyään nuo kotilaturit on niin yleisiä vehkeitä että lähes jokaisesta löytyy perusominaisuudet.

Jos haluaa integroida johonkin kotiautomaatioon niin löytynee varmaan joku lista että mitkä on yhteensopivia sen järjestelmän kanssa.
 
Sitten katsot että löytyy tarvittavat ominaisuudet.
Mitä olisi hyvä olla ? Mitään kotiautomaattioa en tarvitse.

Latausasemat kun ovat uusi juttu minulle, niin en oiken tiedä mikä olisi hyvä ja laadukas merkki saati sitten mitä ominaisuuksia niissä ylipäätään olsi hyvä olla. Speksi/markkinajargonin persässä jos juoksee, niin voi mennä valinta metsään.
 
Mitä olisi hyvä olla ? Mitään kotiautomaattioa en tarvitse.

Latausasemat kun ovat uusi juttu minulle, niin en oiken tiedä mikä olisi hyvä ja laadukas merkki saati sitten mitä ominaisuuksia niissä ylipäätään olsi hyvä olla. Speksi/markkinajargonin persässä jos juoksee, niin voi mennä valinta metsään.

Tuo on sellainen että pitää vähän itse tietää mitä tarvitsee.

Itse säädän lataustehon autosta ja laturi on mallia niin yksinkertainen kun voi määräysten mukaan olla. Okei energiamittari löytyy niin voi seurata kulutusta jos haluaa.

Ei ole mitään sovelluksia tai mitään.

Laitan johdon kiinni ja lataus alkaa heti jos auto sitä haluaa.


Ei tarvetta muulle kuormanhallinnalle kun ei ole sähkökiuasta. Pelittänyt hyvin vuosikaudet. Jatkossakin ottaisin niin yksinkertaisen laturin kuin mahdollista.
 
Yksi ominaisuus mikä itseltä puuttuu on kiinteä kaapeli. Olen jättänyt yhden kaapelin toki seinään kiinni eli periaatteessa nyt on kiinteä kaapeli, mutta jos ei ole ylimääräistä type 2 kaapelia niin ehdottomasti kaapelimalli.

Paljon kätevämpi kun ei tarvitse kuin ottaa johto seinältä ja tökätä autoon.
 
Tuo Defa power vaikuttaa varsin pätevältä peliltä. Tuo se voisi olla.
Huomasin tuossa yhden detaljin joka pisti silmään yhden aseman välillä, alin käyttölämpötila -20. Defassa -40. Kyykkääkö asema jos menee yli ?
Tällä etelässä ei koskaan ole yli -40 päiviä, mutta -20 menee joka talvi yli.
 
Viimeksi muokattu:
Sori varmasti asiasta puhuttu ketjussa mutta en nopeasti löytänyt: uskaltaako sähköautoa ladata schuko-laturilla (ulkokäyttöön soveltuvan-) JATKOJOHDON kanssa 10A teholla? 16A sulakkeet. En tietty 16A teholla uskalla kun kehittyisi liikaa lämpöä, mutta eikös nyt kympillä uskalla kun sen asettaa laturista? Kylmäkin ulkona :D
 
Ei. Jatkojohdot ei sovi näihin hommiin ja vastus kasvaa äkkiä niin ettet välttämättä saisi siihen laturiin riittävästi virtaskaa, että se edes suostuis lataamaan millään teholla ylipäätään jos siellä on useampi metri roikkaa jo edessä.
 
Itse olen jatkojohdolla lataillut 12A asti plugaria (Kian oma laturi ja ulkokäyttöön 1:1 liitimillä tarkoitettu jatkojohto). Yleensä siis tarvittaessa vain 8A virralla, mutta muutaman kerran 12A virralla testannut kun itse paikalla. Omalla kokemuksella se pistorasian pää on se joka kuumenee jos on kuumentuakseen. Ainakaan omissa testeissä itse jatkojohdon ja latauslaitteenliittimet eivät ole juurikaan lämmenneet. Ennemmin olisin huolestunut laadukkaista liittimistä ja johdoista ja tietty siitä ettei piuhat ole jollain kiepillä tms. Osassa jatkojohdoissa on myös omat lämpöreleet, joten toki sellaistakin voi hyödyntää jos arveluttaa (tosin noissa yleensä kaapelia on niin tolkuttomasti että jättäisin käyttämättä ihan sen takia).

Jatkojohtona käyttänyt tuollaista mitä autolämppärinkin kanssa joskus käyttänyt.
 
Sori varmasti asiasta puhuttu ketjussa mutta en nopeasti löytänyt: uskaltaako sähköautoa ladata schuko-laturilla (ulkokäyttöön soveltuvan-) JATKOJOHDON kanssa 10A teholla? 16A sulakkeet. En tietty 16A teholla uskalla kun kehittyisi liikaa lämpöä, mutta eikös nyt kympillä uskalla kun sen asettaa laturista? Kylmäkin ulkona :D
Uudella 2.5mm2 jatkojohdolla mikään ongelma jos roikka on alle 20 metrinen.
TUKES ei varmaan suosittele mutta niiden mielestä kaikki onkin vaarallista.
 
Juu enkä ketään tästä ketjusta tietty syytä jos talo palaisikin. Kiitos, hyviä mietteitä. Taidan kokeilla ainakin lyhyehkön testilatauksen ensin ja sitten tutkia vähän lämpöjä liittimissä yms. kohdissa
 
Kallistun tässä enemmän "ei" osastoon ihan siitä syystä, että ensin pitäisi tietää n+1 asiaa mitkä voi mahdollistaa jatkoroikalla lataamisen turvallisesti. Mutta koska emme tiedä näitä niin pelkkä virran rajoittaminen x Ampeeriin ei yksinään riitä tekemään roikkalataamisesta turvallista.
 
Uudella 2.5mm2 jatkojohdolla mikään ongelma jos roikka on alle 20 metrinen.
TUKES ei varmaan suosittele mutta niiden mielestä kaikki onkin vaarallista.

2.5mm2 jatkojohto ei maagisesti tee sitä jatkojohtoa syöttävästä pistorasiasta 10A kestävää, vaan se kestää sen 8A maksimissaan olettaen että liitokset on edelleen hyvät.
 
Nojoo, ero 8 ja 10 A välillä on melko veteen piirretty viiva.

25% enemmän virtaa -> 25% enemmän kuormitusta huonoon liitokseen -> x % isompi riski, että jotain kärähtää.

Ja jos nyt lähdetään veteen piirretyssä viivassa liikkeelle vaikka siitä, että kotitalouspistorasiaa ei valmistajat ole hyväksyneet käytettäväksi pitkiä aikoja yli 8A virralla niin siinä ei ole mitään veteen piirrettyä. Todistelu menee toki vaikeahkoksi suuntaan jos toiseen talon palaessa, mutta ihan riittävästi noita kärähtäneitä pistorasioita on näkynyt eri someryhmissä, että olisin kaikenlaisen pistorasiasta lataamisen, jatkoroikkasäädön ja muun kohdalla hyvin, hyvin varovainen.
 
itselläkin vuosikausia ollut 16a yhden vaiheen lataus vaikka autopaikalle menee vain 1,5 neliön kaapeli

Kaapelin kuormitettavuus muodostuu muistakin tekijöistä kuin poikkipinta-alasta. Nyrkkisäännöillä pärjää johonkin asti, mutta monimutkaisimmissa tapauksissa laillinen ja turvallinen asennus syntyy vasta laskennan jälkeen jossa huomioidaan useita muita muuttujia.

Mutta kyllä, esim. MCMK 2x1,5+1,5 tyyppistä maakaapelia voi kuormittaa maahan asennettuna jatkuvasti 26A virralla(lähde: Prysmianin datasheet). Ilmassa asennettuna tai vastaavalla asennustavalla kuormitettavuus onkin sitten enää 15A eli rapeat 40% vähemmän.
 
Sori varmasti asiasta puhuttu ketjussa mutta en nopeasti löytänyt: uskaltaako sähköautoa ladata schuko-laturilla (ulkokäyttöön soveltuvan-) JATKOJOHDON kanssa 10A teholla? 16A sulakkeet. En tietty 16A teholla uskalla kun kehittyisi liikaa lämpöä, mutta eikös nyt kympillä uskalla kun sen asettaa laturista? Kylmäkin ulkona :D

13A menee 10m ja 1,5mm2 (kuuden euron) jatkojohdosta ihan hyvin läpi. Jatkojohdon ja laturin johdon liitoskohta lämpenee kesäkelillä noin käden lämpöiseksi, 30 vuotta vanha seinäpistorasia ei yhtään.

Bilteman 3-vaihe adapterilla (Sovitin CEE 3–1 vaihe, 16 A) kun latailee 16A:lla ilman jatkojohtoja, niin vain kuormitetun vaiheen tulppasulake lämpenee.
 
Kannattaa muuten tarkistaa isännöinnistä mikä mekanismi tuohon käytetyn sähkön laskutukseen on ja onko siinä jotain kummia sääntöjä, esim. ennalta määrätty sähkön hinta.
Kysyin tätä laskutuasiaa ja ei osannut varmaksi sanoa, koska yhtäkään latausasemaa ei ole vielä asennettu. Yleinen käytäntö muissa taloyhtiöissä kuulemma olisi kuitenkin laskutus 1-2 vuoteen ja sähkön hinta vuoden keskiarvo.

Uskaltaako sitten lyödä rahoja kiinni asuntoon näillä oletuksilla, ehkä ei...
 
Vähänkin vanhempi rasia ja lämpenee muutamassa tunnissa 10 A:lla aivan perhanasti, vaikka 8 A:lla ihan OK.

Omakohtaista kokemusta on.

Nehän vanhemmiten kontaktit kuluu/väljistyy tai jouset löystyy tms. ja sitten kun kontaktit huononee niin lämpöä tulee ja korostuu kaikilla muilla kuin pienillä kuormilla. Jos vaihtaa muutaman vuoden välein uuden laadukkaan ja kurantin niin ei ole minkäänlaista riskiä ladata vaikka 12 A virralla / ei ainakaan Schneiderin ulkopistorasia lämpiä yhtään. Kakkosautoon 2100 W sisälämpällä + säteilylämppä 330 W + 5 A akkuylläpitolaturi menee nätisti eli max ~15,6 A ja useemman vuoden ollut jo kylmillä ilmoilla lämmityksessä (ei se ainakaan 3-4 tunnissa mihinkään lämpii). Ja joskus kesäkuumalla testasin 12 A:lla Kia E-Niron about lähes tyhjästä täyteen ja siinä meni jotain 24 tuntia... Ei lämminnyt kesähelteessäkään.

Onhan tossa takapihalla ulkopistorasiassa kiinni ulkoporeallaskin, sitä saa enempi vahtia ku sähköisiä menopelejä. Toki nythän mulla on sähköautoa varten Arctiv EV ja lataan sillä 3x9 A (=kuormanhallinta) kun kiirus ei ole.
 
Nehän vanhemmiten kontaktit kuluu/väljistyy tai jouset löystyy tms. ja sitten kun kontaktit huononee niin lämpöä tulee ja korostuu kaikilla muilla kuin pienillä kuormilla. Jos vaihtaa muutaman vuoden välein uuden laadukkaan ja kurantin niin ei ole minkäänlaista riskiä ladata vaikka 12 A virralla / ei ainakaan Schneiderin ulkopistorasia lämpiä yhtään. Kakkosautoon 2100 W sisälämpällä + säteilylämppä 330 W + 5 A akkuylläpitolaturi menee nätisti eli max ~15,6 A ja useemman vuoden ollut jo kylmillä ilmoilla lämmityksessä (ei se ainakaan 3-4 tunnissa mihinkään lämpii). Ja joskus kesäkuumalla testasin 12 A:lla Kia E-Niron about lähes tyhjästä täyteen ja siinä meni jotain 24 tuntia... Ei lämminnyt kesähelteessäkään.

Se, että se toimii sinulla tietyissä olosuhteissa, eikä mitään ole (vielä) sattunut ei ole mikään tae sille, että kaikki voisivat tai pitäisi tehdä samoin.

Ja se, että pistorasia on uusi ja laadukas ei poista sitä faktaa, että sen pistorasian valmistaja lupaa sen kestävän 16A nimellisvirtaansa vain lyhyitä aikoja ja pitkäaikaisesti yleensä vain 8A virtaa.
(En nyt muistä mistä standardista tuo on lähtöisin, mutta IEC jotain).
 
Se, että se toimii sinulla tietyissä olosuhteissa, eikä mitään ole (vielä) sattunut ei ole mikään tae sille, että kaikki voisivat tai pitäisi tehdä samoin.

Ja se, että pistorasia on uusi ja laadukas ei poista sitä faktaa, että sen pistorasian valmistaja lupaa sen kestävän 16A nimellisvirtaansa vain lyhyitä aikoja ja pitkäaikaisesti yleensä vain 8A virtaa.
(En nyt muistä mistä standardista tuo on lähtöisin, mutta IEC jotain).

Ei tietenkään. Eihän mistään ole mitään takeita mut jos käyttää laadukkaita kamoja niin se on turvallisempaa. 12 A merkintä lukee Scheiderin kyljessäkin.
 
Sähkömittariin saisi H1 portin. Mitä käytännön hyötyä tästä on sähköauton lataukselle, vaatiiko halvan PLC:n väliin jotta saa optimoitua latausta halvoille tunneille ja kuormanhallintaa kaupan päälle?
 
Sähkömittariin saisi H1 portin. Mitä käytännön hyötyä tästä on sähköauton lataukselle, vaatiiko halvan PLC:n väliin jotta saa optimoitua latausta halvoille tunneille ja kuormanhallintaa kaupan päälle?
Yleisimmin käytetään termiä han-portti.

Hyöty liittyy kuormanohjaukseen. Jos latauslaite osaa lukea han-portin mittausdataa, niin erikseen asennettavia (asentajan toimesta) mittauksia ei tarvita vaan tieto kokonaiskuormituksesta saadaan han-portin kautta. Yleensä tieto han-portin lukijalta siirtyy langattomasti latauslaitteelle.
 
Nehän vanhemmiten kontaktit kuluu/väljistyy tai jouset löystyy tms. ja sitten kun kontaktit huononee niin lämpöä tulee ja korostuu kaikilla muilla kuin pienillä kuormilla. Jos vaihtaa muutaman vuoden välein uuden laadukkaan ja kurantin niin ei ole minkäänlaista riskiä ladata vaikka 12 A virralla / ei ainakaan Schneiderin ulkopistorasia lämpiä yhtään. Kakkosautoon 2100 W sisälämpällä + säteilylämppä 330 W + 5 A akkuylläpitolaturi menee nätisti eli max ~15,6 A ja useemman vuoden ollut jo kylmillä ilmoilla lämmityksessä (ei se ainakaan 3-4 tunnissa mihinkään lämpii). Ja joskus kesäkuumalla testasin 12 A:lla Kia E-Niron about lähes tyhjästä täyteen ja siinä meni jotain 24 tuntia... Ei lämminnyt kesähelteessäkään.

Onhan tossa takapihalla ulkopistorasiassa kiinni ulkoporeallaskin, sitä saa enempi vahtia ku sähköisiä menopelejä. Toki nythän mulla on sähköautoa varten Arctiv EV ja lataan sillä 3x9 A (=kuormanhallinta) kun kiirus ei ole.
Ei noista tule yhteen laskettuna kuin n. 10 A ja akkulaturi tuskin painaa täydellä teholla kuin pienen hetken. Sisätilalämppäritkin taitaa nykyään itse säätyä eli tuo pienenee pikku hiljaa.
 
Vähänkin vanhempi rasia ja lämpenee muutamassa tunnissa 10 A:lla aivan perhanasti, vaikka 8 A:lla ihan OK.

Omakohtaista kokemusta on.
Itse latailen kesämökillä plugaria 70-luvun bakeliittipistorasiasta ja 10A:lla ei minkäänlaista lämpenemistä havaittavissa. Jatkojohdon rasiapää lämpenee hieman.

10 A voi oman havainnon mukaan vedellä aika huoleti, kunhan vaan pistorasia on "tiukka". 16 A:lla alkaa sitten jo lämmetä
 
Itse latailen kesämökillä plugaria 70-luvun bakeliittipistorasiasta ja 10A:lla ei minkäänlaista lämpenemistä havaittavissa. Jatkojohdon rasiapää lämpenee hieman.
Vanhat sähköt kyllä ruuvarilla kiristäisin taululta saakka, jos pitkään aikoo kuormittaa. 70-luvun talossa faijalla suli schoko-rasia ilmalämpöpumpun "voimasta" eli jollain 8A:lla pidemmän päälle.
Itsellä on riippana yksi kiinteistö, jossa on "tervapaperilla" eristettyjä johtoja + vähän uudempia suloisesti sekaisin - taitaa olla 80-luvulta sitten vielä jotain lisävirityksiä. Yksi sellainen kierrettävä valokatkaisin porsi, niin piti vaihtaa uuteen. Jestas sitä vanhaa piuhaa (ei tervattu vaan "metallikuori" eli uudempaa), yksijohtiminen ja varmaan 0,75mm2. Jos vanhat pistorasiat on samaa "mitoitusta" niin ei uskaltaisi paljon autoa ladata.
Vanhoihin (ilman suojamaata) sähköihin pystyy käsittääkseni laittamaan keskuksen kylkeen vikavirtasuojatun boksin ja siitä sitten voi ottaa enempi virtaa. Ilman että pitää remontoida koko talon sähköt. (joo, menee ohi topicista)
Itse latasin 3 vuotta 10A:lla 1,5mm2 15m jatkojohdolla hybridiä. Kaikki osat olivat ulkona + uusia. Ei mit. ongelmaa, mutta en suosittele.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 385
Viestejä
4 476 180
Jäsenet
73 921
Uusin jäsen
kapri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom