Sähköauton kotilataus

Kiitos vahvistuksesta. Meillä näiden voimavirtojen ja sulaketaulun väliin sähkäri asensi erillisen vikavirtasuojan.
Taitaakin olla tuosta Motorwerkistä, ja ilmeisesti ulkoisesti saman näköisiltä näyttävistä eLoadeista, olla useampaa eri varianttia/erää olemassa joissa eroja sisuskaluissa.

Lainaus Fabon keskustelun kommenteista:
"Itse ostin omani keväällä Nordic Plugilta ja sain sieltä tänään vartissa vastauksen sähköpostiini: "Kyseinen tuote-erä on parin vuoden takaista Motorwerk-valmistajan tuotetta viivakoodilla EAN 6438014334837. Kyseinen laite ei ole sama laite vaikka se ulkoisesti samannäköinen on. Ongelma Motorwerkillä oli saatu rajattua tuohon yksittäiseen tuote-erään jossa mainittu N-rele puuttui."
Jos haluaa, niin voit toki asian tarkastaa vielä yleismittarin ohmi/piippariasennolla. Ota kaapeli irti seinästä ja mittaa resistanssi voimavirtatöpselin nollan ja Type 2 -liittimen nollan väliltä. Jos näyttää lähelle nollaa ohmia tai mittarin summeri soi, puuttuu kaapelista nollan katkaiseva rele.

PE-johdin on ainoa, jonka kuuluu aina "soida" läpi, maadoitusta ei kuulu eikä saa katkoa millään kytkinlaitteilla.
 
"Itse ostin omani keväällä Nordic Plugilta ja sain sieltä tänään vartissa vastauksen sähköpostiini: "Kyseinen tuote-erä on parin vuoden takaista Motorwerk-valmistajan tuotetta viivakoodilla EAN 6438014334837. Kyseinen laite ei ole sama laite vaikka se ulkoisesti samannäköinen on. Ongelma Motorwerkillä oli saatu rajattua tuohon yksittäiseen tuote-erään jossa mainittu N-rele puuttui."

Tämä(kin) on ihan hyvä todiste siitä että aliexpress-kriittisille puheille on katetta.

Aika usein tässäkin ketjussa on ollut väittelyitä tyyliin "ihan sama se on, miksi maksaisin x verran enemmän suomesta kun saan saman halvemmalla aliexpressistä".

No, mutta kun ei edelleenkään voi olla varma että se on sama. Kiinan pojat voi koska tahansa päättää että tämä kovin kallis suojalaite on täysin turha komponentti ja jättää sen pois.

Ja ihan alkeellisetkin asiat kuten riittämätön eristysväli verkkojännitteen ja toision välillä esim. usb-latureissa osoittaa, että mitään takeita ei ole turvallisuudesta.
 
Pitää tarkentaa, kun vähän ehkä epäselvästi kirjoitin. Eli ei siellä type2 liittimessä ole levossa 230v, kun on kytketty 3-vaihetöpseliin. Mittasin jännitteen type2-pinnien ja sähkökaapin schuko-rasian vaiheen väliltä -> oli jännite -> motorwerk ei katko kuin vaiheet.
Vikavirtasuojaushan tuossa motorwerkissä pitäisi itsessään(?) olla myös, mutta pitäsi olla testeri ja schuko-adapteri että worst casea voisi kokeilla. Osaamiseni rajoittuu yleismittariin.
En muuta numeroa löytänyt kuin että valmistettu ilmeisesti 2022-11. Kärkkäiseltä ostettu (jonka "merkki" motorwerk on). Ehkäpä uudemmat eri raudalla.
Jännite vaihetta vasten löytyi sekä N että PE pinneistä, niin tässä ei ole relettä (jos "suojarele" Tukesilla tässä kohtaa sitä tarkoittaa).
 
Kävin huvikseni mittailemassa oman noin viikko sitten ostetun 10 m piuhalla varustetun Motorwerkin. Tämä kyllä katkaisee nollan.
 
Tuo N katkaisu taitaa olla sitä varten, jos auto kiinni laturissa tulee nollavika, niin auton runko saattaa muuttua jännitteiseksi.
 
Tämä(kin) on ihan hyvä todiste siitä että aliexpress-kriittisille puheille on katetta.

Aika usein tässäkin ketjussa on ollut väittelyitä tyyliin "ihan sama se on, miksi maksaisin x verran enemmän suomesta kun saan saman halvemmalla aliexpressistä".

No, mutta kun ei edelleenkään voi olla varma että se on sama. Kiinan pojat voi koska tahansa päättää että tämä kovin kallis suojalaite on täysin turha komponentti ja jättää sen pois.

Ja ihan alkeellisetkin asiat kuten riittämätön eristysväli verkkojännitteen ja toision välillä esim. usb-latureissa osoittaa, että mitään takeita ei ole turvallisuudesta.
Itsekin olen vähän karsastanut näitä aliexpress/temu/alibaba/yms kiinahalpakauppoja, kun ulkonäöstä ei välttämättä voi olla varma onko siellä kuorien sisällä samaa tavaraa kuin täällä paikallisen kaupan hyllyssä olevassa samannäköisessä vermeessä.

Mutta voin olla itsekin väärässä tuon oman väitteeni suhteen että olisi eri sisuskaluja näissä.
Vähän kutina että tuo vaarallisuus Motorwerkin osalta lienee vain jos käyttää suko-töpseliä. Voimavirtatöpselin kanssa ei voi N ja L linjat mennä "väärinpäin" kun töpseli käy voimavirtaan vain yksinpäin. Sukoon voi laittaa töpselin kummin päin vaan jolloin seinärasian L linja eli "kuuma karva" onkin laturin N:ssä (maa/miinuskarva) josta puuttuu suojarele.
Tämäkin voi koskea vain Motorwerkkiä joka on voimavirtaversio jonka mukana on tullut suko-voimavirta -adapteri. Koskettaneeko niitä Motorwerkkejä jotka on natiivisti pelkällä kiinteällä suko-pistokkeella.
 
Tämmöiset valikot löytyvät Enyaqista liittyen kaksisuuntaiseen lataukseen = V2G

Tuo 10 000 kWh rajoitus tarkoittaa esimerkiksi minun tapauksessa sitä, että ilman sähköauton latauksia pystyisin 2 vuoden ajan juoksuttamaan kaiken kiinteistön käyttämän sähkön auton aukun kautta.

1729357744222.png


1729357782703.png


1729357818434.png

Semmoinen lisäys vielä liittyen noihin tuntimäärä ja kWh rajoituksiin, että 11 kW kotilatauksen kautta ominaisuutta käytettäessä tunnit tulevat huomattavasti aikaisemmin vastaan.

Kuvassa verkosta autoon noin vuoden lataukset eli rajoitus tulisi toisinpäin käyttäessä vastaan noin 1,6 vuodessa.

1729432058102.png
 
Nakataas Fabossa eteen tullut uutislinkki tännekin.
Etenkin tuota uutisessa mainittua Motorwerkin latauslaitetta löytynee myös foorumaisten talleista.


Screenshot_20241019-085804.png


Screenshot_20241019-085727.png
Kaveri tutki ja näyttää mahdollisesti koskevan myös Nord Plugitin myymiä Togo latureita, ainakin schuko adapterilla antoi 122,5 Vac pihalle.
 
Tämäkin voi koskea vain Motorwerkkiä joka on voimavirtaversio jonka mukana on tullut suko-voimavirta -adapteri. Koskettaneeko niitä Motorwerkkejä jotka on natiivisti pelkällä kiinteällä suko-pistokkeella.
Koskee ainakin tätä '22 valmistettua 3-vaihe-motorwerkkiä. Jos nyt en onnistunut mittausta jotenkin mokaamaan. Oli sekä N että PE jännite, kun mittasi sähkökaapin vaihetta vasten. Mutta joo, mielenkiintoista olisi tietää, miten laitteen AC vikavirtasuojaus toimii schuko-adapterin kanssa. Jos on oikein tehty, niin ei pitäisi olla väliä, mitenpäin nolla/vaihe on. Eli että saako siitä oikeasti tappavan vaikka sukkapuikkoja sinne Type2 tunkisi tai johdon leikkaisi poikki.

edit,. luin vastaamani viestin väärin. Itsellä siis 3-vaihe motorwerk eikä siinä mitään adapteria tullut mukana. 1-vaihelatureista (schuko) ei ole tietoa - laite näyttää samalta. Toki mahdollista, että (vanhoissa) voisi olla sama ongelma niissäkin. Näitä kun on paljon käytössä, niin ehkäpä joku osaava taho testaa ja tiedottaa. Tukes ei paljon näemmä detaileja jaksa jakaa.

(kaikista sähkölaitteista, joita käytössä on ja miten väärin niitä voi käyttää, näiden latausjohtojen vaarallisuus ei liene pahimmasta päästä)
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on 2022 Amazonista tilattu Boostech-merkkinen 11 kW voimavirtapistokkeella oleva latauskaapeli ja näkyy tuostakin puuttuvan nollan katkaiseva rele.

Koskee ainakin tätä '22 valmistettua 3-vaihe-motorwerkkiä. Jos nyt en onnistunut mittausta jotenkin mokaamaan. Oli sekä N että PE jännite, kun mittasi sähkökaapin vaihetta vasten. Mutta joo, mielenkiintoista olisi tietää, miten laitteen AC vikavirtasuojaus toimii schuko-adapterin kanssa. Jos on oikein tehty, niin ei pitäisi olla väliä, mitenpäin nolla/vaihe on. Eli että saako siitä oikeasti tappavan vaikka sukkapuikkoja sinne Type2 tunkisi tai johdon leikkaisi poikki.

edit,. luin vastaamani viestin väärin. Itsellä siis 3-vaihe motorwerk eikä siinä mitään adapteria tullut mukana. 1-vaihelatureista (schuko) ei ole tietoa - laite näyttää samalta. Toki mahdollista, että (vanhoissa) voisi olla sama ongelma niissäkin. Näitä kun on paljon käytössä, niin ehkäpä joku osaava taho testaa ja tiedottaa. Tukes ei paljon näemmä detaileja jaksa jakaa.

(kaikista sähkölaitteista, joita käytössä on ja miten väärin niitä voi käyttää, näiden latausjohtojen vaarallisuus ei liene pahimmasta päästä)
Jep. Tässäkin kohtaa Tukes olisi voinut ilmoituksessaan täsmentää, että mahdollinen vaaratilanne tulee vain käyttäessä sukoadapteria. Jos kaapelia käyttää voimavirtapistorasian kanssa, ei ole mitään vaaraa.

Vikavirtasuojauksen toimintaan tuo nollareleen puuttuminen ei vaikuta, koska vikavirtasuoja katsoo vain, että menevä ja palaava virta ovat yhtä suuria ja nyt jos tuossa on töpseli väärinpäin ja onnistuu ottamaan kiinni tuosta Type 2:n jännitteisestä nollajohtimesta seisten esim. paljain jaloin märässä maassa, tällin ehtinee juuri ja juuri tuntea ennen kuin vikavirtasuoja laukeaa, koska sen läpi menevä virta ei palannutkaan takaisin vaan johtui ihmistä pitkin maahan.
 
Viimeksi muokattu:
Semmoinen lisäys vielä liittyen noihin tuntimäärä ja kWh rajoituksiin, että 11 kW kotilatauksen kautta ominaisuutta käytettäessä tunnit tulevat huomattavasti aikaisemmin vastaan.

Kuvassa verkosta autoon noin vuoden lataukset eli rajoitus tulisi toisinpäin käyttäessä vastaan noin 1,6 vuodessa.

1729432058102.png
Mielenkiintoista olisi tietää miten VAG tuohon rajoutukseen on päätynyt? Onkohan muilla merkeillä vastaavaa?

Meillä jos kaiken sähkön tuota kautta ajaisi niin ilman auton lataamistakin alle 6 kk napsahtaisi rajoitin päälle. Jos olisi oma auto niin jotenkin pitäisi pystyä laskemaan hyöty / kustannus.
 
Mielenkiintoista olisi tietää miten VAG tuohon rajoutukseen on päätynyt? Onkohan muilla merkeillä vastaavaa?

Meillä jos kaiken sähkön tuota kautta ajaisi niin ilman auton lataamistakin alle 6 kk napsahtaisi rajoitin päälle. Jos olisi oma auto niin jotenkin pitäisi pystyä laskemaan hyöty / kustannus.

Ei tuota ominaisuutta ilmeisesti ole vielä missään oikeasti käytetty. Mutta kyllä se käyttöön tulee lähivuosien aikana varmuudella kun kotilaitteistoja alkaa jotenkin järkevällä hinnalla saamaan. Nuo rajoitukset nyt tappavat hyödyn jo ennen kuin sitä kukaan pääsee edes testailemaan.

Muutkin VAG-konsernin autojen käyttäjät voisivat katsoa omasta autosta, että onko se sama kaikisssa VAG autoissa.
 
Mites tuo Motorwerkin markkinoilta poisto. Tukesin sivuilla mainitaan lisäksi "Yritys on tehnyt samat toimenpiteet myös mallille MOTORWERK EV T2 11KW 8M, EAN 6438014334837."

Kärkkäisen myymä 8 metrinen on kuitenkin EAN 6438014362892.
Käytän itse suko adapteria eli voikohan kikottimeen luottaa näiden perusteella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 217
Viestejä
4 456 651
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom