Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Ihmisillä on eri tarpeet; joku ajaa viikossa 150km, toinen 1500 ja kolmas 50. Kaks heistä pärjäis sukolla, mutta kaikkien on mukavampi ja turvallisempi ladata latausasemasta.

Ei nykyään uuden auton mukana edes tule suko eli tilapäislaturia; ihan syystä.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
Kannattaa kokeilla lataamista tuolla suko-kaapelilla ennen kuin tuomitsee sen. Tietysti jos työmatkaa tulee päivässä 100km, niin viimeistään talvella saattaa osoittautua riittämättömäksi.
Tosiasia on kuitenkin valtaosalla se, että auto seisoo parkkipaikalla enemmän kuin riittävästi päivittäisajoja ajatellen.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
Tavallista sukopistorasiaa ei ole tarkoitettu jatkuvalle 16Amppeerin kuormalle. Alan yleinen näkemys on että 8Alla kestää kuormittaa.

Oikea pistorasia yksivaiheisena ja 16A kuormalle on ns. Caravan pistorasia. Esim. Teslan matkalaturi antaa ottaa max. 13A sukopistorasiasta ja vaihtamalla laturin pään ns. Caravan pääksi sallii se 16Ampeerilla lataamisen.
 
vaihtamalla laturin pään ns. Caravan pääksi sallii se 16Ampeerilla lataamisen.
Mukana ilmeisesti tulee käyttäjän itsensä vaihdettavissa oleva pää, ja laturi tunnistaa kumpi pää kiinni. ? vai miten vaihto toteutettu ?

Edit, kuvakaappaus seuraavan viestin linkin documentista.
kuva_2025-07-26_094917994.png
 
Viimeksi muokattu:
No jospa hankkisit ihan oikean latausaseman niin saat sen 11kw latauksen kotiin
Toki hankin jossain vaiheessa. Nyt vaan kaikenlaista muutakin rahareikää niin olin ajatellut että jos talven olisi pärjännyt ilman. Tuohon asemaan menee kuitenkin vähintään touhutonni.
 
Lue kotilataus lankaa, riippuu niin kovasti tilanteesta mitä haluaa asemalta ja mihin paikkaan laitetaan.
 
No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran.
Jos ja kun sinulla ilmeisesti pitkä työmatka eikä työpaikalla latausmahdollisuutta, niin tuolla nyt pärjää jo aika pitkälle jos ei arkena isosti muuta ajoa.

Eli jos ajat työmatkan lisäksi illalla jotan muuta pientä ajoa, esim harrastukset, ilman asiointi latausta, niin se lataus aika voi jäädä lyhyeksi, että päivän kulutusta ei saa aina ladattua. Se tarkoittaa sitä että jäät paitsi siitä sähkisen edusta että tankkai aina aamulla täynnä, mutta ei se mikään hätätilanne, tarkoittaa vain sitä että joskus joudut käymään julkisilla asemilla "tankilla". En keskimääräisiä ajojasi tiedä, mutta monella riittää viikottainen asiointi lataus jossa 22kw AC pisteessä.

Toinen on sitten se että laittaa auton aina roikan perään kun kotona, lisää vaivaa ja ei ehkä ole sen arvoista vs. satunnainen asiointi lataus, ja pikalataus.

Mutta he joilla mahdollisuus kotona tehokkaampaa lataukseen niin hommaavat sellaisen, 11Kw tyypillinen tai ainakin 16A yksivaiheinen, silläkin jo lataa aika isot päivittäisen kilometrit.




Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
 
Ensin Plugit, sitten Virta/Nero epäonnistui -22 MEB:n latauksen aloituksessa. Kaapelin lukitus ei kai toiminut niissä huolimatta useista yrityksistä parilla eri töpselillä, kun Kempower Nero/Virta sanoo "Failed_ChargerConnectorLockFault". ABC:lle 3% akulla ja pienellä jonotuksella töpseliin joka toimi kerrasta. Meinasi alkaa tosissaan syömään miestä tämä sähköautoilu. Aina ennen on lataukset käynnistynyt viimeistään töpseliä tukemalla. Nyt olin jo varma että lähdetään hinauksessa kotiin. Tällainen kokemus tällä kertaa ja vastaisuudessa varmaankin sitten suoraan ABC:lle...
 
Kaapelin lukitus on auton pään juttu, kuulitko latausportin / lukitustapin rapsuvan yrittäen kiinnittyä liittimeen siinä onnistumatta?
 
Vakiokikka on tosiaan pitää pistoolia pohjaan painettuna kunnes kättely onnistuu ja lataus alkaa. Osa autoista/malleista ovat aika herkkiä.tuon kanssa. Siintomaalla taisi olla ainakin Toyotan ja joidenkin vanhempien MEB pohjoisten kanssa tuota ja Björnikin on käyttänyt roskiksia latauspistoolin alla tukemaan latausletkua.

Jippo tukea kunnes lataus alkaa, tämän jälkeen noi kyllä ovat toimineet
 
Ensin Plugit, sitten Virta/Nero epäonnistui -22 MEB:n latauksen aloituksessa. Kaapelin lukitus ei kai toiminut niissä huolimatta useista yrityksistä parilla eri töpselillä, kun Kempower Nero/Virta sanoo "Failed_ChargerConnectorLockFault". ABC:lle 3% akulla ja pienellä jonotuksella töpseliin joka toimi kerrasta. Meinasi alkaa tosissaan syömään miestä tämä sähköautoilu. Aina ennen on lataukset käynnistynyt viimeistään töpseliä tukemalla. Nyt olin jo varma että lähdetään hinauksessa kotiin. Tällainen kokemus tällä kertaa ja vastaisuudessa varmaankin sitten suoraan ABC:lle...
Tämä on varsin yllättävä kokemus, koska juuri ABC:n kanssa on MEB-autoilla ollut ongelmaa. Niissä on varmaan pari vuotta jo ollut ongelmaa, että sitä auton liitintä täytyy tukea yläviistoon oikealle, että on mitään toivoa saada lukitusta. Mutta tosiaan - tätä päinvastaista ongelmaa tulee harvemmin vastaan. Mystiset on liittimien tiet.
 
Tämä on varsin yllättävä kokemus, koska juuri ABC:n kanssa on MEB-autoilla ollut ongelmaa. Niissä on varmaan pari vuotta jo ollut ongelmaa, että sitä auton liitintä täytyy tukea yläviistoon oikealle, että on mitään toivoa saada lukitusta. Mutta tosiaan - tätä päinvastaista ongelmaa tulee harvemmin vastaan. Mystiset on liittimien tiet.

Tai oikeammin ongelma on tietyissä latausliittimissä ja joidenkin MEB autojen liittimien toleransseissa.

ABC ei ole mitenkään kehittänyt omia latausliittimiä. Samoja liittimiä pääsee käyttämään muidenkin asemilla. Ainakin rechargella ja virralla olen käyttänyt samoja. Ihmekö tuo kun laturitkin tulee samalta valmistajalta.

Onkohan ABC:llä vaan isommat asiakasmäärät niin ongelmat tuntuu laajemmilta kuin muilla.
 
Eipä tuossa juuri kuulu lukituspinnin liikeestä ääntä, niin ei voi sitä päätellä mitään. Koitin kyllä tukea liitintä, mutta siitä ei ollut nyt apua. ABC:llä oli selvästi vähiten kulunein pistoke, että olisiko ollut siitä kiinni tällä kertaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 607
Viestejä
4 877 348
Jäsenet
78 601
Uusin jäsen
Lederhosen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom