Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Kempower julkaisi tänään veret seisauttavan paskan Q1 -tuloksensa. Pieni firma toki maailman mittakaavassa, mutta heijastelee varmaan ainakin jonkinverran sekä tämän ketjun aihetta, että myös sähköautojen myynnin kehitystä yleisestikin ottaen. Laturivalmistajilla näyttää menevän lähes poikkeuksetta aivan päin helvettiä ja kursseihin jonkinlaisen sähköautobuumin aiheuttama kupla on posahtanut atomeiksi hyvinkin lyhyessä ajassa. Saapa nähdä miten infran kehitys tässä etenee. Näennäistä tarvetta ehkä olisi, mutta jos ei autoja myydä, niin aika varovaisiksi ovat käyneet latureiden ostajatkin.
Etteikö ongelma olisi se Pohjois-Amerikan investoinnit?
 
Etteikö ongelma olisi se Pohjois-Amerikan investoinnit?
Varmaan on sielläkin ongelmaa. Siellähän taisi sen pään johtokin mennä uusiksi, mutta kasvuyritykselle reippaasti miinuskasvuinen, ja vielä rajusti turskainen, kvartaali ei mitään kauhean hyvää kerro minkään muun mantereen myynneistäkään. Miljardin markkina-arvolle nauraa Mietaakin. Puhumattakaan siitä, että se oli vielä syksyllä 3 miljardia.
 
Toimiiko teillä Virran sovellus? Karttanäkymän ylälaidassa ainoastaan pyörii latauskuvake, mutta laturit eivät ilmesty kartalle.

Näyttäisi vähän siltä, että kaikki pk-seudun laturit eivät vieläkään ole siirtyneet Helenin sovellukseen, niin olisi vielä tarvetta käyttää Virran sovellusta.
 
Toimiiko teillä Virran sovellus? Karttanäkymän ylälaidassa ainoastaan pyörii latauskuvake, mutta laturit eivät ilmesty kartalle.

Näyttäisi vähän siltä, että kaikki pk-seudun laturit eivät vieläkään ole siirtyneet Helenin sovellukseen, niin olisi vielä tarvetta käyttää Virran sovellusta.
Kyllä mulla ainakin jotakin latureita löytyy
Ja näkyy ne kartallakin kun pisti filtterin fiksummin
IMG_1718.jpeg
 

Liitteet

  • IMG_1717.png
    IMG_1717.png
    277,8 KB · Luettu: 25
Kempower julkaisi tänään veret seisauttavan paskan Q1 -tuloksensa. Pieni firma toki maailman mittakaavassa, mutta heijastelee varmaan ainakin jonkinverran sekä tämän ketjun aihetta, että myös sähköautojen myynnin kehitystä yleisestikin ottaen. Laturivalmistajilla näyttää menevän lähes poikkeuksetta aivan päin helvettiä ja kursseihin jonkinlaisen sähköautobuumin aiheuttama kupla on posahtanut atomeiksi hyvinkin lyhyessä ajassa. Saapa nähdä miten infran kehitys tässä etenee. Näennäistä tarvetta ehkä olisi, mutta jos ei autoja myydä, niin aika varovaisiksi ovat käyneet latureiden ostajatkin.
Kyllähän sähköautojen määrä liikenteessä kasvaa aivan hurjaa vauhtia. Liikenteessä olevien sähkisten määrä kasvaa useita kymmeniä prosentteja tänä vuonna ja myyntiosuus uusista autoista on useissa kymmenissä prosenteissa.
 
-27 vuosi on se oma veikkaus koska alkaa taittumaan sähkön ylivoimaan.
 
Ei se ihan valtavaa riemumarssia ole. Hidastuu: Electric Vehicle Sales Review Q1-2024
Jenkeissä sama juttu, osuus kokonaismyynnistä 7.3%: EV Sales Growth Slows; Market Leader Tesla Stalls - Cox Automotive Inc.
Niin, siis myynti kasvoi läntisessä euroopassa verrattuna vuoden takaiseen ja oli kokonaisuutena korkeammalla tasolla kuin koskaan maailmanhistoriassa jotain paria viime vuoden kvartaalia lukuunottamatta?

Nykyisillä myyntimäärillä - tai jopa hieman matalammilla, teillä kulkevien sähköautojen määrä kasvaa edelleen suorastaan räjähdysmäisesti ja tulee tuplaantumaan huimaavan nopeasti.
 
Nykyisillä myyntimäärillä - tai jopa hieman matalammilla, teillä kulkevien sähköautojen määrä kasvaa edelleen suorastaan räjähdysmäisesti ja tulee tuplaantumaan huimaavan nopeasti.

Ehkä. Markkina on silti aiheen suhteen vähän varovaisempi ja laturifirmojen kursseista on paukkuneet ilmat pihalle. Ja ihan aiheesta kun myyntejä ja tuloksia katsoo.
 
Ehkä. Markkina on silti aiheen suhteen vähän varovaisempi ja laturifirmojen kursseista on paukkuneet ilmat pihalle. Ja ihan aiheesta kun myyntejä ja tuloksia katsoo.
Niin, totaalisen mielipuoliset arvostustasot nyt ovat asia eriksee - infraa rakennetaan silti huimaavan nopeasti lisää, eikä se ole hetkeen hidastumassa kun sähköautomäärät kasvavat kohisten.

Jos pörssissä pöhistään jostain rajoittamattomista hockey-stickeistä, niin se on pörssin ja osakkeita ostaneiden ongelma.
 
Pitäisi taas muutaman viikon Ruotsi-Tanska-Saksa-Belgia-Hollanti reissu körötellä. Vaimo haluaa ajaa dieselillä kotona niin patteriauto ehkä se seuraavaksi halvin vaihtoehto.

Onko tietoa mitä näitä latausjäsenyyksiä saisi vain kuukaudeksi? Elli piti ainakin aikaisemmin ottaa koko vuodeksi kerralla, nyt kyllä hinnat niin kovat että se ei ehkä kannata, edes VAG alennusta ei näytä kk maksussa olevan.

Teslaa en ole koskaan kokeillut, ei ainakaan apissa maininnut että koko vuodeksi pitäisi ottaa?

Kulutus arviolta 650 kWh
 
Tesla näyttää rajoitusta 5 latausta / pv. Hinta vissiin normaali sen jälkeen? Ei tuo nyt pitäisi tulla vastaan kuin pidemmillä siirtymillä tai jos yöllä innostuu jotain 10-40 ajoa suorittamaan.
 
On tuo 5 latausta silti helposti 1500 km paivassa. Hiukan teoreettinen raja jos ei ole tarkoitus myos yotamyoten ajaa.
 
On tuo 5 latausta silti helposti 1500 km paivassa. Hiukan teoreettinen raja jos ei ole tarkoitus myos yotamyoten ajaa.
Näin on etenkin jos ottaa vähimpien stoppien taktiikan. Mutta esim ABRP näyttää Tukholma - Kiel välille 6 stoppia ja ainakin yhdessä pitää ladata 90%.

asetukset
22kWh/100km @ 110km/h
Nopeus 108%, max 140km/h
Laturille min 10%
Perillä 30%
Nopein Teslaa suosien.
 
Pitäisi taas muutaman viikon Ruotsi-Tanska-Saksa-Belgia-Hollanti reissu körötellä. Vaimo haluaa ajaa dieselillä kotona niin patteriauto ehkä se seuraavaksi halvin vaihtoehto.

Onko tietoa mitä näitä latausjäsenyyksiä saisi vain kuukaudeksi? Elli piti ainakin aikaisemmin ottaa koko vuodeksi kerralla, nyt kyllä hinnat niin kovat että se ei ehkä kannata, edes VAG alennusta ei näytä kk maksussa olevan.

Teslaa en ole koskaan kokeillut, ei ainakaan apissa maininnut että koko vuodeksi pitäisi ottaa?

Kulutus arviolta 650 kWh
Riippuu autosta - itse ottaisin varmaankin ionityn. Jos se ei oikein sovi omalle autolle, niin ehkä Teslan.

Ranskan yksityismotareilla Superit ovat paskoja (niitä ei juuri ole), muista maista en tiedä - oletettavasti sijainnit ovat parempia.

edit: jos viettää paljon aikaa benelux-maissa, niin yksi optio on myös maksaa yksi kuukausi Fastnediä - jos sitä nyt saa kuukausittain, en ole tarkastanut. Se on ainakin Hollannissa hyvä operaattori ja muutama laturi on Saksan ja Tanskan puolellakin.
 
Viimeksi muokattu:
K-lataus asentaa 18 latauspisteen 1600KW latauskenttiä. Kohteina Citymarketit Heinola, Hämeenlinna, Tampere, Tammisto (Vantaa), Länsikeskus (Turku), Ylöjärvi.


Myös ST1 asentaa tyypillisesti 12 latauspisteen kenttiä. Siirtyminen kaksinumeroisiin kenttiin on alkanut.
 
Nyt on asemilla hienosti kokoa ja tehoa. Toivottavasti pitävät hinnat edelleen järkevinä jolloin niillä on kävijöitäkin.
 
Voisivat alkaa myös myymään premium sähköä noissa kauppakeskuksissa. Pirkka sähköä saisi parkkipaikkojen perältä 75 kw teholla 5 senttiä halvemmalla kuin pääovien viereisiltä parkkipaikoilta joissa olisi maksimi teho 200kw. Vaatisi vaan appeihin hiukan lisää kyvykkyyttä jotta pysyy asiakkaille ymmärrettävänä.
 
Voisivat alkaa myös myymään premium sähköä noissa kauppakeskuksissa. Pirkka sähköä saisi parkkipaikkojen perältä 75 kw teholla 5 senttiä halvemmalla kuin pääovien viereisiltä parkkipaikoilta joissa olisi maksimi teho 200kw. Vaatisi vaan appeihin hiukan lisää kyvykkyyttä jotta pysyy asiakkaille ymmärrettävänä.
Miksi?

Eiköhän kaupat halua laittaa niitä latauspisteitä houkutellakseen asiakkaita.
 
Ainahan kaupat ovat samaa tuotetta myyneet eri hintaan eri paketissa koska se on hyvää businestä. Itse näen tässä valinnan vapautta. Sitä joko saa akun täyteen kahveella käydessään hiukan arvokkaammalla tai sitten akku täyteen edukkaasti kun tekee muita ostoksia. Suurimalle osalle citymarketin kävijöistä riittää 75kw teho mutta ompahan sitten tarjolla myös premium tuete niille joilla on matkanteko mielessä.
 
ABC-lataukselta tiedotetta:
ABC-lataus avaa noin 300 uutta latauspistettä tänä vuonna – suunnitteilla Suomen suurimmat ja tehokkaimmat julkiset latausasemat

Ensimmäiset megawattien tehoiset "jättiasemat” vilkkaiden väylien varrelle

Osuuskauppa Hämeenmaa avaa tänä vuonna ABC-latauksen ensimmäiset megawattien tehoiset asemat, kun se laajentaa suosittuja ABC-latausasemiaan Riihimäen, Lahden Renkomäen, Heinolan, Forssan ja Hämeenlinnan Tiiriön ABC-asemilla. Suunnitelmissa on laajentaa asemia 20 uudella latauspisteellä, ja nostaa asemien kokonaistehot kahteen megawattiin eli 2000 kilowattiin. Esimerkiksi Heinolan ABC-latausasemalla on uudistuksen jälkeen jopa 28 suurteholatauspistettä.

Asemien laajennukset otetaan käyttöön syksyn aikana. Myös muiden osuuskauppojen alueille on suunnitteilla kattavasti latausasemia, ja niistä kerrotaan lisää myöhemmin.

Suurin osa noin 300:sta tänä vuonna avattavasta ABC-latauspisteestä on suurteholatauspisteitä.

Tiedote:

Voit myös liittyä ABC-lataajat -ryhmään.

Sähköistä vappua kaikille, ABC-lataus, Marko

Aina ne vaan kasvaa, ei tule ongelmaa liikenteen sähköistymisessä kun kansa ei pysty ostamaan uusia sähköautoja niin infra ehtii levittäytyä khyllä. :comp:
 
Ainahan kaupat ovat samaa tuotetta myyneet eri hintaan eri paketissa koska se on hyvää businestä. Itse näen tässä valinnan vapautta. Sitä joko saa akun täyteen kahveella käydessään hiukan arvokkaammalla tai sitten akku täyteen edukkaasti kun tekee muita ostoksia. Suurimalle osalle citymarketin kävijöistä riittää 75kw teho mutta ompahan sitten tarjolla myös premium tuete niille joilla on matkanteko mielessä.
Siihen isojen ostosten ideologiaan kuuluu päästä lähelle ovia, tai muuten ostokset jää kevyiksi. Ennemmin matkantekijöiden nopeat latauspaikat sinne äärireunaan, josta käväistään hakemassa pieniä matkaeväitä tai mahdollisesti ei mitään ja ovien lähelle päästetään ne jotka tulee hakemaan kassikaupalla tavaraa ja joiden auto ehtii latautua mahdollisesti tunnin kestävillä ostoksilla täyteen puolitoista kertaa.
 
Katselin tuota Helenin uutta lataushinnastoa:
Helsinki Kantakaupunki 1
  • Peruslataus
    • päivähinta 7-21: alkaen 0,22 €/kWh + 2 €/h

Eikös tuo ole aika kallista, jos käytännössä suurimmalle osalle peruslataus on 11 kW teholla, niin tuosta aikaveloituksesta tulee vielä lisähintaa 0,18 €/kWh, jolloin kokonaishinta on 0,40 €/kWh. Eli kalliimpaa kuin pikalataus ja suurteholataus:
  • Pikalataus: 0,25 €/min
  • Suurteholataus: 0,38 €/kWh + 0,20€/min ensimmäisen tunnin jälkeen
 
Katselin tuota Helenin uutta lataushinnastoa:
Helsinki Kantakaupunki 1
  • Peruslataus
    • päivähinta 7-21: alkaen 0,22 €/kWh + 2 €/h

Eikös tuo ole aika kallista, jos käytännössä suurimmalle osalle peruslataus on 11 kW teholla, niin tuosta aikaveloituksesta tulee vielä lisähintaa 0,18 €/kWh, jolloin kokonaishinta on 0,40 €/kWh. Eli kalliimpaa kuin pikalataus ja suurteholataus:
  • Pikalataus: 0,25 €/min
  • Suurteholataus: 0,38 €/kWh + 0,20€/min ensimmäisen tunnin jälkeen

Jos parkkimaksu sisältyy tuohon lataushintaan, niin ei kai tuo mikään kallis ole.
 
Jos parkkimaksu sisältyy tuohon lataushintaan, niin ei kai tuo mikään kallis ole.

Juu, mutta tuo on pelkkä lataushinta. Sehän riippuu sitten latauspaikan sijainnista, tarvitseeko siinä erikseen pysäköinnistä maksaa.
 
Juu, mutta tuo on pelkkä lataushinta. Sehän riippuu sitten latauspaikan sijainnista, tarvitseeko siinä erikseen pysäköinnistä maksaa.
Joo mutta noissä Helenin kadunvarsipaikoissa ei ole erillistä pysäköinti maksua, vaan pysäköinti maksetaan latauksen yhteydessä juuri tuolla 2€/h maksulla.
 
Laitoin autoni virran ac laturiin, appi sanoo että kWh maksaa tietyn verran eikä muita maksuja. Kuitenkin joku muu lataaja tuossa sanoi että muista siirtää pois kun on täynnä kun ainakin hänelle oli tullut kallis lisälasku ns joutoajasta.

En nyt tiedä puhuiko hän tästä nimenomaisesta paikasta vai jostain muusta. Eli jos virralla tulee täyden auton seisottamisesta piuhassa jotain maksua niin pitäisikö sen näkyä sovelluksessa?

Toki siirtäisin sinänsä mielelläni muuten, mutta olen hotellissa ja akku on täynnä joskus keskellä yötä niin ei jaksaisi herätä kahdelta siirtämään autoa, mutta en toki viitsisi maksaa kovaa minuuttihintaakaan.
 
Laitoin autoni virran ac laturiin, appi sanoo että kWh maksaa tietyn verran eikä muita maksuja. Kuitenkin joku muu lataaja tuossa sanoi että muista siirtää pois kun on täynnä kun ainakin hänelle oli tullut kallis lisälasku ns joutoajasta.

En nyt tiedä puhuiko hän tästä nimenomaisesta paikasta vai jostain muusta. Eli jos virralla tulee täyden auton seisottamisesta piuhassa jotain maksua niin pitäisikö sen näkyä sovelluksessa?

Toki siirtäisin sinänsä mielelläni muuten, mutta olen hotellissa ja akku on täynnä joskus keskellä yötä niin ei jaksaisi herätä kahdelta siirtämään autoa, mutta en toki viitsisi maksaa kovaa minuuttihintaakaan.
Riippunee varmaan paikasta, mutta kyllä siitä parkkivirhemaksun voi joissain paikoissa saada jos on kylteillä ilmoitettu. Sovelluksessa kyllä näkyy jos lataamisessa on myös aikarjoitus jonka jälkeen (oli akku täynnä tai ei) alkaa juoksemaan lisälasku
 
Riippunee varmaan paikasta, mutta kyllä siitä parkkivirhemaksun voi joissain paikoissa saada jos on kylteillä ilmoitettu. Sovelluksessa kyllä näkyy jos lataamisessa on myös aikarjoitus jonka jälkeen (oli akku täynnä tai ei) alkaa juoksemaan lisälasku
Parkkihalli kyseessä ja erikseen maksoin kyllä parkkeeraamisen, eli siinä ei ongelmaa. Lähinnä vaan ettei ala tuo virran appi sitten laskuttamaan omiaan kun akku on täynnä.
 
Parkkihalli kyseessä ja erikseen maksoin kyllä parkkeeraamisen, eli siinä ei ongelmaa. Lähinnä vaan ettei ala tuo virran appi sitten laskuttamaan omiaan kun akku on täynnä.

Näkyy sovelluksessa näin, jos siinä on jotain aikaperusteisia maksuja lisäksi:
1715794719009.png
 
Eli jos lukee vain tuo kWh hinta eikä mitään minuuteista niin tällöin ei haittaa pitää autoa akku täynnä piuhassa?
Joo, silloin laskutetaan vain ladatusta sähköstä.

Eli jos sovelluksessa näkyy hinta näin:
1715795509037.png
 
Facebookin puolella oli jujutsua että siisti rivi supereita tulossa espoon ikealle, V4:sia.
 
Joo, olen 50+v ja tottunut siihen, että bensiksellä on tien varressa taulu, jossa näkyy sama hinta kuin pumpun näytöllä :hmm:
Se on lailla säädetty siihen. Sitä voisi olla myös laki että maitopurkin hinta täytyy näkyä tolpassa ruokakaupan vieressä.
 
Mielummin olisin fossiiliautoiluaikana kotisohvalta katsonut mitä polttoaine maksaa missäkin asemalla ennen tankkaamista. Kun silloin ei voinut kotona tankata.

Nyt jos menee reissuunkin, saa katsottua hinnat etukäteen. Ne tosin vaihtuu niin harvoin että ei kovin usein tarvitse katsella, toisin kuin polttoaineen kanssa.
 
Onko tuossa pilkku väärässä paikassa? 1,23€/kWh?

Heh joo :) Otin vain randomilla sovelluksesta nuo screenshotit esimerkiksi, miten hinnat näkyy, niin sattui vaan olemaan roaming-asemia. Roamingilla hinnat on tosiaan omalla levelillään, eli on pilkku oikeassa paikassa ;)
 
Eilen tuli vastaan laturi, jossa olis voinu maksaa latauksen kortilla ihan kuin entisaikaan. Kun sattu oleen Virran laturi ja appi siihen valmiina, niin ei tullu käytettyä. Mutta onhan toi hyvä satunnaislataajalle ettei tartte asennella appia ja muutenkin kin on joku toinen maksutapa jos kännykkä kiukuttelee.
Noita ei vain taida ihan kauheesti olla käytössä?
 
Eilen tuli vastaan laturi, jossa olis voinu maksaa latauksen kortilla ihan kuin entisaikaan. Kun sattu oleen Virran laturi ja appi siihen valmiina, niin ei tullu käytettyä. Mutta onhan toi hyvä satunnaislataajalle ettei tartte asennella appia ja muutenkin kin on joku toinen maksutapa jos kännykkä kiukuttelee.
Noita ei vain taida ihan kauheesti olla käytössä?
Kokoajan noita tulee lisää ja kaikki uudet asennukset pitää varustaa maksupäätteellä. Vanhoilla asennuksilla taisi olla vuoteen 2027 asti siirtymäaika.
 
Se on vaan etta mikaan ei pakota antamaan kortille samaa hintaa kuin apille. Kortti hinta voi olla 1e ja appi hinta tilauksen kanssa 0.25e.
 
Se on vaan etta mikaan ei pakota antamaan kortille samaa hintaa kuin apille. Kortti hinta voi olla 1e ja appi hinta tilauksen kanssa 0.25e.
Toki tuo on arkipäivää muutenkin. Hinta riippuu isostikin maksutavasta riippuen. Mutta kalliimpi hinta on silti parempi kuin ei mitään kun on se tilanne että on pakko ladata.
 
Jaa missä tilanteissa?
Mitä nyt joskus kattonu, niin vaikka Bemarin kortilla ladatessa sama watti maksaa enemmän kuin dedikoidulla applarilla.
Edit. Yleensä ei kyllä tuu seurattua näitä, kun vaimo työnsä puolesta on paremmin perillä. Ajan vain parkkiin ja pistän töpselin kiinni.
 
Korttimaksu on kyllä kätevä tietyissä tilanteissa. Itse maksan mieluusti äpillä kyllä normaalisti, mutta jos menisi vaikka ulkomaille niin aika hankalaa olisi alkaa selvittelemään eri äppejä jne. Tai jos itsellä ei olisi sähköautoa, mutta vaikka vuokraisi tai lainaisi sellaisen vähäksi aikaa niin aika työ alkaa selvittelemään jotain äppejä jne. jos vaikka ajaisi vain yhden reissun tms. ja tarvitsisi pari latausta.
 
Äppi on ihan hyvä ratkaisu vakireiteille sellaisille latureille joille on kanta-asiakas. Muuhun satunnaiseen matkailuun korttimaksu parempi.

Ja joka tapauksessa tärkeätä on, että on monta eri maksutapaa tarjolla. Jos yksi tapa kusee jostain syystä, pääsee kokeilemaan vielä toista tapaa. Luottokorttejakin on hyvä olla reissussa useammalta eri pankilta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom