Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Onko siinä joku yritys brändäytyä "premium" asemaksi vai mikä homma?

No juurikin tämä. Halutaan asiakkaaksi ne EQS/iX/Taycan yms. käyttäjät joille tärkeintä on vapaat paikat ja nopea lataus, rahalla ei niin merkitystä. Tää jengi ei nojaile Lidlin latureilla kyttäämässä 5c halvempaa latausta.
 
No juurikin tämä. Halutaan asiakkaaksi ne EQS/iX/Taycan yms. käyttäjät joille tärkeintä on vapaat paikat ja nopea lataus, rahalla ei niin merkitystä. Tää jengi ei nojaile Lidlin latureilla kyttäämässä 5c halvempaa latausta.

Mutta juuri noilla autoilijoilla on autovalmistajan kautta halpaa latausta, eli ei sitä rahaa sieltä tule.

Mersun 12,90€/kk hinnalla saa ladata ionityllä 0,39€/min, eli jo 60kW latausteholla ollaan samoissa hinnoissa kuin muilla operaattoreilla. Jos saa 120kW teholla ladattua niin se on lähes ilmaista latausta. Pitkän päälle ei voi olla kannattavaa
 
Näyttää hieman vaihtelevan Ionityn hinnat:
Ionityn oma appi: 0,79€/min
Fortum C&D: 0,495€/kWh
K-lataus: 0,62€/kWh(appi tosin näyttää vielä 0,79€/min)
 
Eri asia tietty jos yritys on lätkinyt kaikille halukkaille latauspaikat joita voi vapaasti käyttää (ja niitä on riittävästi), mutta en ole tällaiseen törmännyt missään
Kävin Erlangenissa Siemensillä vierailulla. Parkkitaloissa oli useempi kerros jossa joka ruudussa 11kw laturi. Ja nykyisillä etätyökuvioilla käyttöaste alle 50%. Ilmatteeksi. Toki toi on PR juttu, mutta oli ihan kiva kokemus. Nykyfirman pääkonttorilla joutuu maksaan Helenille sähköstä, mutta ei oo ikinä ollu tilannette ettei olis laturia tarjolla. Paikkaa hyvin sitä, ettei kämpillä oo kuin hidaslaturi mahdollisuus.
 
Kävin Erlangenissa Siemensillä vierailulla. Parkkitaloissa oli useempi kerros jossa joka ruudussa 11kw laturi. Ja nykyisillä etätyökuvioilla käyttöaste alle 50%. Ilmatteeksi. Toki toi on PR juttu, mutta oli ihan kiva kokemus. Nykyfirman pääkonttorilla joutuu maksaan Helenille sähköstä, mutta ei oo ikinä ollu tilannette ettei olis laturia tarjolla. Paikkaa hyvin sitä, ettei kämpillä oo kuin hidaslaturi mahdollisuus.

Meinaat hidaslaturilla varmaan tilapäislaturiksi kutsuttua schuko pistorasiaan kytkettävää laitetta? Kaikkihan me kotona ladataan "hidaslaturilla" 22kW tai alle, ellei DC vehkeitä ole asennuttanut :D
 
Nyt on Ionity päivittänyt omatkin hintansa. Uusi hinta on nyt 59c/kWh. Ionity Passportin alennettu hinta on vähän epäselvä kun siellä puhutaan vielä 20c/min alennuksesta.
 
Sunnuntaina tuli käytyä Iittalan Shellillä ja 58c/kwh oli hinta. Ei tehnyt mieli ladata kuin juuri sen mitä tarvitsi, eikä kyllä tule ihan mieluusti uudestaan mentyä kun ei ennakkoon tiedä mitä maksaa.

Oliko ruuhkaa? ST1:nenhön taitaa tuolla latauksella kuitata osan jakeluvelvoitteestaan. Kun tietää hölmöt lainsäätäjät niin arvaan että "jakeluvelvoiteale" annetaan latureiden nimellistehon perusteella, ei ladattujen kWh:n mukaan???

Kärkkäisen pihassa kummallisuus tänä päivänä eli ilmainen 50kW laturi (2xchademo&2xccs). Jotenkin huvittavaa miten ihmiset jaksaa jonottaa siinä ja tänäänkin 3 Teslaa päivysti kahden ollessa latauksessa ja yks Leaffi välissä lataili chademolla. Parinsadan metrin säteellä kuitenkin ~25 pikalaturia lähes vapaana.

Tuo lienee Suomen eniten ladattu asema. Teslakuskit tuolla FB:n puolella niin puolustelivat SC-verkoston hinnannousuja "ei vaikuta mitään", "ei näy kuin tuttuja lataamassa" jne, mutta Kärkkäisen pihassa istuvat perse märkänä keinonahkapenkeillään odottaen 5 euron ilmaista latausta.

MUTTA taisi SC:n hinnatkin nyt taas vaihteeksi laskea? Kesälomaksi voi taas ottaa sen 13€ KK-maksun ja käydä Norjassa pyörimässä.
 
Mites toi ionity passport toimii ulkomailla? Maksaako lataus sielläkin suomen hinnan verran vai tarkoittaako tuo että maksat saksan hinnan joka on passportilla 0,49€/kWh
 
Oliko ruuhkaa? ST1:nenhön taitaa tuolla latauksella kuitata osan jakeluvelvoitteestaan. Kun tietää hölmöt lainsäätäjät niin arvaan että "jakeluvelvoiteale" annetaan latureiden nimellistehon perusteella, ei ladattujen kWh:n mukaan???
Pääsiäis-sunnuntaina oli tien päällä muutenkin vähän liikennettä, että saatiin olla ainoat latauskentällä. Toki ei huoltsikalla juuri muitakaan asiakkaita ollut.
 
Miten muut ymmärsivät tuon? Minä sain viestistä käsityksen että pitäisi tehdä tuohon OmaHeleniin uudet tunnarit, vaikka olisi jo ennestään Helenin tunnarit jolla käyttänyt Virta-appia.
 
Virta-sovellus toimii muutoksen jälkeen muiden kuin Helenin latureiden kanssa. "Oma Helen"-sovellukseen pitää tehdä uusi tili.
 
Miten muut ymmärsivät tuon? Minä sain viestistä käsityksen että pitäisi tehdä tuohon OmaHeleniin uudet tunnarit, vaikka olisi jo ennestään Helenin tunnarit jolla käyttänyt Virta-appia.
Maksukortin tallennus ei tuntunut onnaavaan. Kahdesti jaksoin kokeilla. Pankin varmennus menee läpi, mutta Helenin applari sanoo että tallennus epäonnistui. Jaksanu pelata enempää. iOs 17.4.1 ja tuorein appi mitä storesta saa.
Duunissa olen käyttäny Helenin tagia maksamiseen, niin ei tolla nyt niin oo tarvettakaan.
 
Tällä viikolla todettua; Salon Piihovissa kaikki Superchargerit (12 paikkaa) tyhjänä ja 4kpl Tesloja ABC:n latureissa kiinni.

Noinkohan on että ämpäri-Suomessa hinta on niin olennaista ettei nopea lataus kiinnosta?
 
Tällä viikolla todettua; Salon Piihovissa kaikki Superchargerit (12 paikkaa) tyhjänä ja 4kpl Tesloja ABC:n latureissa kiinni.

Noinkohan on että ämpäri-Suomessa hinta on niin olennaista ettei nopea lataus kiinnosta?
Kyllähän se hinta määrittelee tankkauspaikkojakin monella, niin miksei latauspaikkaa? Ihan samaa kysynnän ja tarjonnanlakia. Teslatkin latautuu kyllä nopeasti muualtakin kuin superchargerista.
 
Kyllähän se hinta määrittelee tankkauspaikkojakin monella, niin miksei latauspaikkaa? Ihan samaa kysynnän ja tarjonnanlakia. Teslatkin latautuu kyllä nopeasti muualtakin kuin superchargerista.

Vertaus vähän ontuu koska bensapumpuista tulee samaa kamaa samalla nopeudella niin ei oikeasti ole merkitystä missä tankkaat.

SC:t tarjoaa selvästi nopeammat lataukset mutta se ei kiinnosta nähtävästi.
 
SC:t tarjoaa selvästi nopeammat lataukset mutta se ei kiinnosta nähtävästi.
Ei ole näistä keskusteluista käynyt selville että käyttäjiä on niin monelaisia? Lapsiperheellä menee aina sen tunti kun pysähtyy niin ei siinä ole merkitystä lataako 75kw vain 150kw keskinopeudella.
 
Tällä viikolla todettua; Salon Piihovissa kaikki Superchargerit (12 paikkaa) tyhjänä ja 4kpl Tesloja ABC:n latureissa kiinni.

Noinkohan on että ämpäri-Suomessa hinta on niin olennaista ettei nopea lataus kiinnosta?
Salon ABC taitaa olla "riittävän nopea" 600kW/6 paikkaa ettei SC käy nopeammaksi ellei aivan tyhjällä akulla saavu paikalle.
 
Täytyy sanoa että en ymmärrä kyllä latausinfran hinnoittelua. Palveluntarjoajalle se sähkö kuitenkin maksaa vain sen kaikkine siirtoineen reilusti alle 10snt/kWh. Luulisi että se voitto tulee siitä että joka letkussa on auto kiinni lataamassa 24/7.

Esimerkkinä ST1:sen naurettava hinnoittelu viimeisimpänä. Olisi nyt luullut että ST1 olisi laittanut "avajaishinnoittelunsa" kilpailukykyiseksi, jolloin asiakkaat olisivat löytäneet ja tottuneet pysähtymään asemille lataamaan (ja syömään/kahvittelemaan). En tiedä tuleeko latausmyynti sitten rikkaista, työsuhdeautoilijoista, vai laskutaidottomista?
 
Vertaus vähän ontuu koska bensapumpuista tulee samaa kamaa samalla nopeudella niin ei oikeasti ole merkitystä missä tankkaat.

SC:t tarjoaa selvästi nopeammat lataukset mutta se ei kiinnosta nähtävästi.
Teslat saa supereilla max. 250kW kun muilla max. ~185kW. Hinnat alkaen takatuupparit max 170kW oli superi tai ei.
 
Täytyy sanoa että en ymmärrä kyllä latausinfran hinnoittelua
Mun mielestä näissä on nyt sama henki kuin matkapuhelinliittymissä 25 vuotta sitten. Jäätävää voiton tavoittelua ja ei mitään kilpailua asiakkaista. Menee varmaan siihen 2030 vuoden paikkeille että kaikilla maksaa pikalataus suurin piirtein saman verran ja se on vain 8 senttiä / kwh kalliimpaa kuin kotona. Tuo 8 senttiä muodostan päässäni siitä että latausasemille tulee omia akkuja joista muodostuu 2 senttiä kulua per kwh. 3 senttiä on muita kuluja ja 3 senttiä on sitten se voitto.
 
Mun mielestä näissä on nyt sama henki kuin matkapuhelinliittymissä 25 vuotta sitten. Jäätävää voiton tavoittelua ja ei mitään kilpailua asiakkaista. Menee varmaan siihen 2030 vuoden paikkeille että kaikilla maksaa pikalataus suurin piirtein saman verran ja se on vain 8 senttiä / kwh kalliimpaa kuin kotona. Tuo 8 senttiä muodostan päässäni siitä että latausasemille tulee omia akkuja joista muodostuu 2 senttiä kulua per kwh. 3 senttiä on muita kuluja ja 3 senttiä on sitten se voitto.

Jep. Ja v.2030 vanhimmat latausasemat alkavat olemaan käyttöikänsä päässä. Suomen latausinfrassa törmää 50kW:n latausasemiin joissa kalliimpi hinnoitelu kuin tien toisella puolella olevalla ABC/K-latauksessa. Luulisi että kannattaisi hintaa painaa alas ennen kuin latausaseman tekninen käyttöikä tulee tiensä päähän.
 
Latauslaiteinvestoinneissa on aika paljon muutakin kuin se sähköenergian hinta. En toimi kyseisellä alueella/alalla, mutta äkkiseltään näin maallikon ajatuksen virtana tulee mieleen koko elinkaaren hallinta. Huollot, lumityöt, latauskentän liittymämaksut, sovellusten ja järjestelmien ylläpito, jälleenkehittäminen, testaaminen, raportointi yms.

Eli kyllä niissä on muitakin kuluja kuin itse sähköenergia, sen verot ja siirrot. Eli näihin faktoihin peilaten en itse usko, että se latauksen hinta tulee dramaattisesti laskemaan koskaan.
 
Eli näihin faktoihin peilaten en itse usko, että se latauksen hinta tulee dramaattisesti laskemaan koskaan.
Dramaattisesti laskemaan ABC vain Rechargen hinnoista? Minusta ABC hinta on dramaattisesti halvempi verrattuna Rechargeen tai muihin joissa se on luokkaa 50 senttiä / kwh.
 
Dramaattisesti laskemaan ABC vain Rechargen hinnoista? Minusta ABC hinta on dramaattisesti halvempi verrattuna Rechargeen tai muihin joissa se on luokkaa 50 senttiä / kwh.
Tarkoitin universaalisti kaikkia toimijoita. Tietty ”lattiahinta” tulee muodostumaan automaattisesti kulurakenteiden myötä. Isoilla toimijoilla joilla on oheispalveluita, esim. K/S ryhmät, pystyvät olemaan lähellä lattiahintaa koska katetta syntyy myös muualta.

Stand-alone toimijoilla hinnat onkin sitten ihan muuta. Toki taustalla voi olla myös ”typeryyttä” tai strategisia linjauksia jotka nostavat hintoja yksittäisillä toimijoilla.
 
ST1:nenhön taitaa tuolla latauksella kuitata osan jakeluvelvoitteestaan. Kun tietää hölmöt lainsäätäjät niin arvaan että "jakeluvelvoiteale" annetaan latureiden nimellistehon perusteella, ei ladattujen kWh:n mukaan???
Yritin googlata enkä löytänyt mitään viitteitä siitä että jakeluvelvoitetta voisi kuitata myymällä sähköä.
 
Latauslaiteinvestoinneissa on aika paljon muutakin kuin se sähköenergian hinta. En toimi kyseisellä alueella/alalla, mutta äkkiseltään näin maallikon ajatuksen virtana tulee mieleen koko elinkaaren hallinta. Huollot, lumityöt, latauskentän liittymämaksut, sovellusten ja järjestelmien ylläpito, jälleenkehittäminen, testaaminen, raportointi yms.

Eli kyllä niissä on muitakin kuluja kuin itse sähköenergia, sen verot ja siirrot. Eli näihin faktoihin peilaten en itse usko, että se latauksen hinta tulee dramaattisesti laskemaan koskaan.


Tarkoitin universaalisti kaikkia toimijoita. Tietty ”lattiahinta” tulee muodostumaan automaattisesti kulurakenteiden myötä. Isoilla toimijoilla joilla on oheispalveluita, esim. K/S ryhmät, pystyvät olemaan lähellä lattiahintaa koska katetta syntyy myös muualta.

Stand-alone toimijoilla hinnat onkin sitten ihan muuta. Toki taustalla voi olla myös ”typeryyttä” tai strategisia linjauksia jotka nostavat hintoja yksittäisillä toimijoilla.

Ei se tosiaan ilmaista ole, mutta ihmettelen kyllä sitä että kulujen sijasta ei oteta tuottoa laskemalla hintaa. Taannoinen K-latauksen hinta-ale oli mielestäni hyvä keino ohjata uusia asikkaita K-latauksen piiriin. Samoin heidän yöhinnoittelu.

Yritin googlata enkä löytänyt mitään viitteitä siitä että jakeluvelvoitetta voisi kuitata myymällä sähköä.

En jaksa enempää perehtyä mikä viherpesudirektiivi on kyseessä: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi...124/VNTEAS_2023_50.pdf?sequence=1&isAllowed=y

"RED III -direktiivi velvoittaa jäsenmaita liittämään vähintään julkisten latausasemien kautta
jaetun liikennesähkön osaksi jakeluvelvoitetta erillisen hyvitysjärjestelmän avulla"
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
En jaksa enempää perehtyä mikä viherpesudirektiivi on kyseessä: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi...124/VNTEAS_2023_50.pdf?sequence=1&isAllowed=y

"RED III -direktiivi velvoittaa jäsenmaita liittämään vähintään julkisten latausasemien kautta
jaetun liikennesähkön osaksi jakeluvelvoitetta erillisen hyvitysjärjestelmän avulla"

Silmäilin tuon läpi sähkön osalta. Pitäisin aika selvänä että relevanttia tulee olemaan myydyn sähkön määrä eikä tolppien nimellisteholla ole merkitystä.
 

Tämä on sinänsä toivottavaa, mutta autoilijan oikeusturvan kannalta olisi hyvä tietää kuinka nopeasti latauksen päätyttyä auto tulee siirtää pois, että välttää maksun. Onko kaikissa autoissa edes sellaista mahdollisuutta, että auto reaaliajassa ilmoittaa puhelimeen että lataus on valmis? Ja kun ilmoitus tulee ja olet asioilla ja sinulla menee 5 min päästä autolle, niin lappu on jo ikkunassa.
 

Tämä on sinänsä toivottavaa, mutta autoilijan oikeusturvan kannalta olisi hyvä tietää kuinka nopeasti latauksen päätyttyä auto tulee siirtää pois, että välttää maksun. Onko kaikissa autoissa edes sellaista mahdollisuutta, että auto reaaliajassa ilmoittaa puhelimeen että lataus on valmis? Ja kun ilmoitus tulee ja olet asioilla ja sinulla menee 5 min päästä autolle, niin lappu on jo ikkunassa.

Kaikissa ei, tänä päivänä kyllä useimmissa pitäisi olla se mahdollisuus vaikkei valmistaja ole sitä koodannut.

Mieleen tulee että mitä jos lataus on päättynyt latauslaitteiston virheen takia? Ja olet olettanut että auto on laturissa muutaman tunnin ja olet jossain palaverissa etkä pääse autolle edes parin tunnin sisään. Sakot rapsahtaa vaikka et ole mitään virhettä itse tehnyt.

Toki voi riitauttaa mutta taas tulee aivan turhaa työtä josta ei makseta mitään.
 
Kaikissa ei, tänä päivänä kyllä useimmissa pitäisi olla se mahdollisuus vaikkei valmistaja ole sitä koodannut.

Mieleen tulee että mitä jos lataus on päättynyt latauslaitteiston virheen takia? Ja olet olettanut että auto on laturissa muutaman tunnin ja olet jossain palaverissa etkä pääse autolle edes parin tunnin sisään. Sakot rapsahtaa vaikka et ole mitään virhettä itse tehnyt.

Toki voi riitauttaa mutta taas tulee aivan turhaa työtä josta ei makseta mitään.

Jep, ongelmallinen kuvio. Oikeusturvan kannalta tuollaiset pitäisi ratkaista, ennenkuin aletaan virhemaksuja jakelemaan.
 
Eroaako tuo olennaisesti normaalista parkkeerauksesta noilta osin? Samalla lailla pysäköintivalvonta tekee muistiinpanoja ja todisteita tapauksista ja auton omistaja voi kiistää rikkeen omilla perusteluilla (tai esittää lieventäviä asianhaaroja). Näitä sitten verrataan, että onko perustelut riittäviä.

Itselläkin joskus mennyt pysäköinti sen puolisen tuntia pitkäksi kun auto on saanut itsensä ladattua ja oma meno on venynyt niin ettei ole paikalle päässyt heti autoa siirtämään (tämä siis hidaslatauksessa). Tietty tämmöinen toleranssi olisi käytännön kannalta hyvä ilmoittaa niin valituksetkin vähenisivät, mutta en sitä nyt ihan välttämättömänä kuitenkaan pitäisi. Sinänsä aika monessa paikassa on mieletäni tullut maksimilatausajat nykyään, joka itsessään ns. "korjaa" tilanteen jo itsekseen.

Jos jotain niin puuttumiskynnystä pitäisi ainakin nykyisestä laskea (tai valvontaa lisätä) kun tuntuu olevan samat pääsäännöt kuin parkkeerauksessa yleisestikin, eli osa vaan parkkeeraa miten sattuu.
 
Mites toi ionity passport toimii ulkomailla? Maksaako lataus sielläkin suomen hinnan verran vai tarkoittaako tuo että maksat saksan hinnan joka on passportilla 0,49€/kWh
Eikö ne hinnat nyt ole äärettömän helposti listattu ionityn nettisivulla maakohtaisesti sekä subscriptiolla että ilman? Ja latausasemalla tietysti vallitsee sen latausaseman (maan) hinta?


Suomessa 0,59/0,39€
Ruotsissa 7,4/5,14SEK
Norjassa 5,99/3,82NOK
Tanska 5,27/3.78DKK
Saksassa 0,69/0,49€
Virossa 0,79/0,59€

Ja kk-maksu subscriptionille ~5,99€/kk, maan valuuttaan käännettynä.

Hintojen kilpailukykyisyys on sitten maakohtainen kysymys - sen verran osaan sanoa, että ainakin Saksassa tuo 0,49 on aika hyvä hinta pikalataukselle. Maksaa toki 6e/kk subscriptiota, mutta en edes miettisi asiaa edes sekuntia vaan ottaisin subin aivan suoraan lomakuukauden / kahden ajaksi jos lähtisin autolomalle.
 
Nesteeltä moikka! Suomesta jonkun verran käy sähköautoja Baltiassa, ja siksi halusimme jakaa tänne tiedon Nesteen ensimmäisestä suurteholatausasemasta Latviassa. Latausasema sijaitsee Neste-asemalla Riikan Lucavsalassa erinomaisten liikenneyhteyksien äärellä. Kokonaistehoa löytyy 300 kW ja 4 CCS pistoketta. Maksu hoituu Neste-äpillä, korttimaksuautomaatti on tulossa myöhemmin. Asemalta löytyy myös Narvesenin kahvila/myymälä, joten latauksen ja tauon yhdistäminen onnistuu mainiosti.

Baltiassa Nesteellä on jo ennestään suurteholatausasema Tallinnan Kadakassa, sekä Pasvaliossa Liettuassa. Kesäkeleillä matkan Tallinnasta Vilnaan pitäisi jo onnistua Nesteen nykyisten latausasemien kautta. Lisää asemia Baltiaan on tulossa lähivuosina, nimittäin Neste sai juuri EU-tukea 19 suurteholatausaseman rakentamiseen 2026 loppuun mennessä.
Tervetuloa lataamaan Nesteelle, taitat sitten matkaa Suomessa tai Baltian suuntaan. Hyvää viikonloppua kaikille!
Antti, Nesteen Tiimi


Neste laajenee Baltiassa, joten pian voi matkailla sähköautolla sielläkin suunnalla sen enempää suunnittelematta etukäteen, samalla sovelluksella/pankkikortilla.
 
On sitten etusivulla hieman sekavasti kun pitäisi olla "

Affordable, transparent fixed prices¹

Fixed prices apply in Germany and in most countries in Europe. Time-based rates apply in some countries: in Austria, France, Slovenia, Estonia, Lithuania and Finland. "


4.99 €
monthly
AC
0,60 € / kWh
DC
0,79 € / kWh
IONITY
0,69 € / kWh
For regular public charging in the city
Monthly subscription (renews automatically)



Englanninkieliset sivut ilman mitään tarkempaa maavalintaa joten olettaisin että näytetyt hinnat ovat noita Germany and most countries in europe hintoja
 
Jep, ongelmallinen kuvio. Oikeusturvan kannalta tuollaiset pitäisi ratkaista, ennen kuin aletaan virhemaksuja jakelemaan.
Joo, en ole samaa mieltä että pitäsi heti saada sakkolappu ikkunaan jos lataus täyttyy. Eikö tuo hoidu itsestään pistämällä 1) alueelle normi pysäköintimaksu 2) laturissa tuntimaksu alkaa raksuttamaan tietyn ajan jälkeen

Sakottaisivat mielummin dinotettuja latauspaikkoja, tai tilanteita joissa sähköauto varaa latauspaikan olematta kuitenkaan latauksessa (näitäkin näkee vaikka miten paljon..).
 
Joo, en ole samaa mieltä että pitäsi heti saada sakkolappu ikkunaan jos lataus täyttyy. Eikö tuo hoidu itsestään pistämällä 1) alueelle normi pysäköintimaksu 2) laturissa tuntimaksu alkaa raksuttamaan tietyn ajan jälkeen

Sakottaisivat mielummin dinotettuja latauspaikkoja, tai tilanteita joissa sähköauto varaa latauspaikan olematta kuitenkaan latauksessa (näitäkin näkee vaikka miten paljon..).
Se laturin tuntimaksu pitäisi olla sitten sen verran korkea, ettei kukaan siitä huolimatta jätä autoaan "kalliiseen" parkkiin. Esim. 10 € aina alkavalta puolelta tunnilta.
 
Vaikea uskoa, että tilanne olisi sen vaikeampi kuin normipysäköinnin kanssakaan. Jos jättää extra-aikaa niin aika lailla samalla tavalla se pysäköintivirhemaksu lankeaa kuskille kuin polttiksillakin.

Mutta tosiaan tuo on tuntunut lisääntyvän ettei autoa kytketä latautumaan. Polttiksia näkee latauspisteillä enää suht harvoin (en varmaan vuoteen enää ole nähnyt mutta toinen auton kuskeista tähänkin on törmännyt muutaman kerran), mutta näiden paikat ovat sitten ottaneet sähkikset jotka eivät lataa.
 
Alkaa latauspaikoilla olemaan ruuhkaa jo pohjoisempanakin. Tätä vauhtia jos sähköautot lisääntyy jonottaminen laturille on väistämätöntä.
Pelkäänpä, että edullisetkin operaattorit alkavat nostamaan hintoja vähintään 50snt/kwh tasolle.
 
Alkaa latauspaikoilla olemaan ruuhkaa jo pohjoisempanakin. Tätä vauhtia jos sähköautot lisääntyy jonottaminen laturille on väistämätöntä.
Pelkäänpä, että edullisetkin operaattorit alkavat nostamaan hintoja vähintään 50snt/kwh tasolle.

Jos hinnat nousevat halvimmillakin 50snt/kWh tasolle ja laturit silti ruuhkautuneita, niin eiköhän sitä nopeasti saada lisää latauskenttiä. Ja kun ruuhkat helpottaa, niin alkaa ehkä hinnalla kilpailu?
 
Englanninkieliset sivut ilman mitään tarkempaa maavalintaa joten olettaisin että näytetyt hinnat ovat noita Germany and most countries in europe hintoja
Onhan siellä linkki siihen pdf:ään, jossa selviää hinnat eri maissa. Sinänsä hölmöä antaa jotkut ”random” hinnat esimerkeiksi, mutta kyllä hinnasto on minusta erittäin selkeä pdf.
 
kSSE lataus (toimii virta-verkossa) on ottanut käyttöön alennushinnan yö-aikaan suurteholatureillaan:

- klo 06–22 lataushinta 0,38 €/kWh
- klo 22–06 lataushinta 0,29 €/kWh

uutiskirjeen mukaan heillä on suurteholaturit kouvolassa kymen paviljongilla ja hartolan kuninkaanportilla.
 
Kempower julkaisi tänään veret seisauttavan paskan Q1 -tuloksensa. Pieni firma toki maailman mittakaavassa, mutta heijastelee varmaan ainakin jonkinverran sekä tämän ketjun aihetta, että myös sähköautojen myynnin kehitystä yleisestikin ottaen. Laturivalmistajilla näyttää menevän lähes poikkeuksetta aivan päin helvettiä ja kursseihin jonkinlaisen sähköautobuumin aiheuttama kupla on posahtanut atomeiksi hyvinkin lyhyessä ajassa. Saapa nähdä miten infran kehitys tässä etenee. Näennäistä tarvetta ehkä olisi, mutta jos ei autoja myydä, niin aika varovaisiksi ovat käyneet latureiden ostajatkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 208
Viestejä
4 453 191
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom