Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Ohimennen kysymys K-latauksen pikalatureista. On käynyt muutaman kuukauden sisällä pari kertaa että olen jättänyt reissussa Teslan lataukseen johonkin Cittarin pihalle. Kaupassa käydessä tullut ilmoitus tai olen huomannut apista että lataus keskeytynyt. Kun olen palannut autolle, huomaan että samaan pömpeliin on tullut toinen auto lataukseen.

Onkohan tuo joku häiriö, vai kenties voiko tuon tehdä tahallisesti jotta saat tolpan koko latausnopeuden itsellesi? Sinänsä vähän vituttavia tapauksia.
Normaalisti maksulliset laturit on konfiguroitu niin, että latauksen voi katkaista vain tunnistautumalla samalla rfid-tägillä kun latauksen on aloittanutkin. Ilmaisilla latureilla voi toki katkoa muiden latauksen, jos mitään tunnistautumista ei ole.

Eli Ellei laturin asetuksissa ole tehty virhettä, kyseessä lienee laturista johtuva häiriö joka on katkaissut latauksen.
 
Joku neropatti on keksinyt että ryssää..teboilia palvelemalla saa rahaa. Teboilin laturit on siirtyneet "Nero-lataus" brändin alle. Toisin kuin "Nero burning ROM" joka naurattaa edelleen vuosikymmenien jälkeen, nero-lataus on kyllä typerin mahdollinen nimi.
 
Joku neropatti on keksinyt että ryssää..teboilia palvelemalla saa rahaa. Teboilin laturit on siirtyneet "Nero-lataus" brändin alle. Toisin kuin "Nero burning ROM" joka naurattaa edelleen vuosikymmenien jälkeen, nero-lataus on kyllä typerin mahdollinen nimi.
En oo tienny edes et Teboililla on latausta. :o
 
En oo tienny edes et Teboililla on latausta. :o


Tuen saajien joukossa on myös Oy Teboil Ab, jonka 16 latauspisteen rakentamista tuetaan 270 000 eurolla.

”Oy Teboil Ab on Suomessa huoltoasematoimintaa harjoittava yritys, jota Ulkoasiainministeriö ei ole asettanut Venäjän hyökkäyssodan seurauksena pakotelistalle. Tämän vuoksi Energiavirasto käsitteli myös Oy Teboil Ab:n tarjouksia tasapuolisesti ja riippumattomasti”, perustelee Energiavirasto.
 
Ton minäkin löysin, mutta en mä silti löydä yhtään Teboilin sähköauton latausta mistään. Jopa heidän kotisivujen kartalla on filtteri tuota varten ja tarjoaa asemia missä ei todellakaan ole latausta.

Koitin myös etsiä tuon neron sidoksia Teboiliin enkä äkkiseltään löytänyt mitään.
 
Ton minäkin löysin, mutta en mä silti löydä yhtään Teboilin sähköauton latausta mistään. Jopa heidän kotisivujen kartalla on filtteri tuota varten ja tarjoaa asemia missä ei todellakaan ole latausta.

Koitin myös etsiä tuon neron sidoksia Teboiliin enkä äkkiseltään löytänyt mitään.
Nää löytyy virta-sovellukslla. Esim Teboil pirkanhovin tai Teboil Tähtihovin pihasta löytyy Nero-Lataus.
 
Onko ne teboilin omia? Eli onko tämä nero lataus oikeasti jotenkin Teboilin omistuksissa?
Laturit lienee Teboilin omistamia, koska sille sitä infratukea on annettukin. Ja infratuen edelltyksenä on, että ne laturit on sitten tukea hakeneen tahon omaisuutta. Nero-Lataus lienee jonkinlainen kumppani / bulvaani / alihankkija teboilille. En tiedä, että olisiko esim. Virta suostunut suoraan tekemään sopimusta Teboilin kanssa.
 
Ensimmäinen kokemukseni Nesteen latauksesta (maksu sovelluksella johon olin kirjautunut ja lisännyt maksutavan jo aiemmin tankkauksia varten):

1. yritys: "Todennus epäonnistui"
2. yritys: lataus alkoi, sovellukseen jäi kolmen minuutin aikalaskuri ja teksti "odota että sovellus ilmoittaa latauksen alkaneeksi". Odotin kolme minuuttia, auto latasi koko tämän ajan, kunnes laskurin mentyä loppuun lataus katkesi.
3. yritys: kaapeli irti ja kytkentä takaisin, nyt kaikki toimi normaalisti ja sovellukseenkin tuli latauksen tiedot ilman viivettä.

Nopeus oli hyvä, mutta olisi kiva jos sovellus toimisi ensimmäisellä yrityksellä.

1710667658561.png
 
Mikset maksanut kortilla? Toimii ilman applikaatiovammailuja.

Olen käyttänyt sovellusta tankkaukseen jo vuosia ja se on ollut paljon nopeampi ja helpompi kuin pankkikortin käyttö, oletin näin olevan latauksenkin kanssa.
 
Tesla laski hintojaan superchargereilla. Tosin vielä ollaan kaukana viime kesän hinnoista. Boikotti saa osaltani jatkua edelleen...
 
Viimeksi muokattu:
Tesla laski hintojaan superchargereilla. Tosin vielä ollaan kaukana viime kesän hinnoista. Boikotti saa osaltani jatkua edelleen...
Mikähän noita hintoja selittää, Tanskassa näyttää maksavan halvimmillaan 1,95 tanskan kruunua/kWh eli noin 26centtiä/kWh euroissa. Siinä 30centin molemmin puolin näyttää pyörivän yleisesti Tanskan superit. Muistaakseni Tanskassa on sähkökin kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.
 
Mikähän noita hintoja selittää, Tanskassa näyttää maksavan halvimmillaan 1,95 tanskan kruunua/kWh eli noin 26centtiä/kWh euroissa. Siinä 30centin molemmin puolin näyttää pyörivän yleisesti Tanskan superit. Muistaakseni Tanskassa on sähkökin kalliimpaa kuin muissa pohjoismaissa.

Arvatenkin ahneus. Koitetaan "kepillä jäätä" ja etsitään sweet spottia mahdollisimman korkealla kWh hinnalla. Yritykset kai ostavat sähköä kiinteällä hinnalla, mutta jonkinlainen kvartaalihinnoittelukin toki lienee mahdollista. Tesla kusee kyllä omiin muroihinsa jojottamalla hintaa.

ABC ja K-ryhmä pystyy subventoimaan hintaa myymällä muita palveluita. En tiedä onko Teslalla ja huoltamoyrittäjällä mitään "suhdetta" keskenään?

Joroinen, Jämsä ja Vaasa saamassa Superit:

IMG_5930.jpeg

Jämsässä myös ST1:sen tolpat liki valmiina ihan tien vieressä. ST1:sen pellehinnoittelu ei tosin tuo laturille ja oheispalveluiden ostajaksi kyllä muita kuin työsuhdeautoilijoita ja muutaman hiihtoloma/pääsiäisruuhkavierailijan.
 
Ohimennen kysymys K-latauksen pikalatureista. On käynyt muutaman kuukauden sisällä pari kertaa että olen jättänyt reissussa Teslan lataukseen johonkin Cittarin pihalle. Kaupassa käydessä tullut ilmoitus tai olen huomannut apista että lataus keskeytynyt. Kun olen palannut autolle, huomaan että samaan pömpeliin on tullut toinen auto lataukseen.

Onkohan tuo joku häiriö, vai kenties voiko tuon tehdä tahallisesti jotta saat tolpan koko latausnopeuden itsellesi? Sinänsä vähän vituttavia tapauksia.
Normaalisti maksulliset laturit on konfiguroitu niin, että latauksen voi katkaista vain tunnistautumalla samalla rfid-tägillä kun latauksen on aloittanutkin. Ilmaisilla latureilla voi toki katkoa muiden latauksen, jos mitään tunnistautumista ei ole.

Eli Ellei laturin asetuksissa ole tehty virhettä, kyseessä lienee laturista johtuva häiriö joka on katkaissut latauksen.
Onhan noissa hätäseis-painikkeet, joten en yhtään ihmettelisi, jos joku neropatti minä minä ajelee siihen ja käyttää tuota koko latausnopeuden itselleen saamiseksi.
 
Arvatenkin ahneus. Koitetaan "kepillä jäätä" ja etsitään sweet spottia mahdollisimman korkealla kWh hinnalla. Yritykset kai ostavat sähköä kiinteällä hinnalla, mutta jonkinlainen kvartaalihinnoittelukin toki lienee mahdollista. Tesla kusee kyllä omiin muroihinsa jojottamalla hintaa.

Jämsässä myös ST1:sen tolpat liki valmiina ihan tien vieressä. ST1:sen pellehinnoittelu ei tosin tuo laturille ja oheispalveluiden ostajaksi kyllä muita kuin työsuhdeautoilijoita ja muutaman hiihtoloma/pääsiäisruuhkavierailijan.
Ihan normaalia ”markkinatutkimusta” tuo hintojen säätö. Jossain vaiheessa se optimihintataso löytyy. Eipä sillä, itsekin teslan omistajana käytän periaatteesta ainakin tällä hetkellä K/ABC latausta koska Teslan hinnoissa ei ole mitään tolkkua.

Tuohon ST1 asiaan liittyen; miksi työsuhdeautoilijat noita käyttäisi? 99,99% työsuhdeautoista on käyttöedulla jolloin itse maksavat käyttövoimaenergian - ja tuo hintataso on niin ryöstöä että tokkopa tuolla montaa lataajaa käy vuorokaudessa
 
Ihan normaalia ”markkinatutkimusta” tuo hintojen säätö. Jossain vaiheessa se optimihintataso löytyy. Eipä sillä, itsekin teslan omistajana käytän periaatteesta ainakin tällä hetkellä K/ABC latausta koska Teslan hinnoissa ei ole mitään tolkkua.
Tesla hiukan laski hintoja, esim Espoo-Kuopio-Kempele 36c/kWh.
 
Tesla hiukan laski hintoja, esim Espoo-Kuopio-Kempele 36c/kWh.
Kyllä. Mutta yhä edelleen ne ovat korkeammalla kuin (pää)kilpailijat.

En itse ainakaan näe perusteluja tällaisille hintapreemiolle. Kymmenen sekunnin mobiilisovelluksen käyttö toisaalla ei ihan älyttömän iso homma ole ja ovat prosentuaalisesti paljon edukkaampia sekä useimmiten myös laajempien palvelutarjontojen yhteydessä.
 
Kyllä. Mutta yhä edelleen ne ovat korkeammalla kuin (pää)kilpailijat.

En itse ainakaan näe perusteluja tällaisille hintapreemiolle. Kymmenen sekunnin mobiilisovelluksen käyttö toisaalla ei ihan älyttömän iso homma ole ja ovat prosentuaalisesti paljon edukkaampia sekä useimmiten myös laajempien palvelutarjontojen yhteydessä.
Taitaa silti kaikki muut pl. mainitsemasi k-lataus ja abc lataus olla kalliimpia. Recharge 49c/kWh, Virta 45c/kWh, ST1 58c/kWh ja Neste 33-39c/kWh. Ionitykin siirtyy Suomessa ensikuussa kWh pohjaiseen hinnoitteluun.
 
Onhan noissa hätäseis-painikkeet, joten en yhtään ihmettelisi, jos joku neropatti minä minä ajelee siihen ja käyttää tuota koko latausnopeuden itselleen saamiseksi.
Jos ne on oikein asennettu, niin yhden painaminen pysäyttää koko alueen.
 
Taitaa silti kaikki muut pl. mainitsemasi k-lataus ja abc lataus olla kalliimpia. Recharge 49c/kWh, Virta 45c/kWh, ST1 58c/kWh ja Neste 33-39c/kWh. Ionitykin siirtyy Suomessa ensikuussa kWh pohjaiseen hinnoitteluun.

Ainakin itselleni näyttää Autoliiton Oriveden asema Virran apilla 30snt/kWh, vaikka en ole asiakas. Vetäisinkö tulevaisuudessa siitä 50kWh 15€:lla, vai vasta Jämsän ST1:stä saman määrän 29€:lla :D

Tässä on sama dilemma kuin kaikessa muussakin kuluttamisessa. Jos hyväksytään vähän korkeampi hinta, niin hinnat jatkavat kohoamistaan. Tämähän on nähty esim. pörssisähkön marginaaleissa. Kun ihmisen ajatukset ovat "ei se ole kuin pari kymppiä vuodessa" niin hinnathan jatkavat nousuaan. Tesla ei tunnusta mitään muuta kuin kapitalismia ja lopetan heti muiden asemien käytön jos saan sentin sadasosankin halvemmalla joltain muulta asemalta.

P.S LIDL:n taannoista hinnankorotusta en kyllä ymmärrä alkuunkaan. Ajan yhdestä LIDL:stä ohi joka päivä ja koskaan siinä ei lataa ketään. Aikaisemmin latasin joskus itse käydessäni kun hinta oli noin sama kuin kotona kaikkine siirtoineen ja veroineen.
 
Kyllä. Mutta yhä edelleen ne ovat korkeammalla kuin (pää)kilpailijat.

En itse ainakaan näe perusteluja tällaisille hintapreemiolle. Kymmenen sekunnin mobiilisovelluksen käyttö toisaalla ei ihan älyttömän iso homma ole ja ovat prosentuaalisesti paljon edukkaampia sekä useimmiten myös laajempien palvelutarjontojen yhteydessä.
IMO tuo yhden sentin (ABC:n hinta toki vaihtelee hieman, mutta 35snt on siellä aika yleinen) preemio on täysin perusteltu. K-Latauksella on lähinnä yksittäisiä latureita, joiden varaan en kauheasti laskisi ja ABC:llä mitoitus usein melko niukka, jos useampi lataaja, mutta toki löytyy tosi hyviäkin kenttiä. Teslalla on paljon töpseleitä ja taatusti hyvät tehot. 800-volttisille toki taas hieman eri homma.
 
IMO tuo yhden sentin (ABC:n hinta toki vaihtelee hieman, mutta 35snt on siellä aika yleinen) preemio on täysin perusteltu. K-Latauksella on lähinnä yksittäisiä latureita, joiden varaan en kauheasti laskisi ja ABC:llä mitoitus usein melko niukka, jos useampi lataaja, mutta toki löytyy tosi hyviäkin kenttiä. Teslalla on paljon töpseleitä ja taatusti hyvät tehot. 800-volttisille toki taas hieman eri homma.

Päivittä tietosi. K-latauksella 212kpl CCS-suurteholatauspistettä. K-lataussovelluksesta näkee että kattavuus on varsin hyvä pohjoista Itä-Suomea lukuunottamatta. Noissahan on aina 200kW:n letkut joten vauhtia piisaa ja varsinkin iltaisin lataaminen Suomen edullisinta.

Toki S-ryhmällä enemmän: "Teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 255 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 200 kW) 626 kappaletta"
 
Kesko on aikalailla kasvattanut ja laitellut noihin Siemensseihin satelliittejä eli kahdesta letkusta tuleekin neljä.

Tilanne kehittyy kaikilla, paitsi Lidl.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Päivittä tietosi. K-latauksella 212kpl CCS-suurteholatauspistettä. K-lataussovelluksesta näkee että kattavuus on varsin hyvä pohjoista Itä-Suomea lukuunottamatta. Noissahan on aina 200kW:n letkut joten vauhtia piisaa ja varsinkin iltaisin lataaminen Suomen edullisinta.

Toki S-ryhmällä enemmän: "Teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 255 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 200 kW) 626 kappaletta"

Näissä K/S-latauksissa on vain se ongelma, että vaikka yksittäisestä letkusta voi tuon 200kW saada, niin tehot tippuu heti kun kentällä useita lataajia. Tässä talven aikana useita K/S-latauksia ja nopeudet 30-60kW, kun lataa tyhjään (<5%) ja esilämmitettyyn akkuun. Tämän jälkeen siirtynyt käyttämään Recharge/Tesla, kun nopeudet siellä ~200kW tyhjään akkuun.

Toki K/S silloin hyvä, kun tarkoitus on matkalla lapsen kanssa syödä, niin voi hyvin tunnin latailla samalla.
 
Näissä K/S-latauksissa on vain se ongelma, että vaikka yksittäisestä letkusta voi tuon 200kW saada, niin tehot tippuu heti kun kentällä useita lataajia. Tässä talven aikana useita K/S-latauksia ja nopeudet 30-60kW, kun lataa tyhjään (<5%) ja esilämmitettyyn akkuun. Tämän jälkeen siirtynyt käyttämään Recharge/Tesla, kun nopeudet siellä ~200kW tyhjään akkuun.

Toki K/S silloin hyvä, kun tarkoitus on matkalla lapsen kanssa syödä, niin voi hyvin tunnin latailla samalla.

Totta. Siksi kannattaa ennen reissua valita latauspisteet tarpeen mukaan. Itse en ole valinnut koskaan S-latausta paikasta jossa 100/150kW:n kokonaisteho jaetaan neljälle koska osaan sovelluksesta katsoa aseman kokonaistehon ja laskea että jaettuna teho on varsin pieni. K-latauksessa useasti on vain 2x200kW:n letkut (kokonaisteho 200kW?), joten jaettunakin teho riittää.
 
Ainakin itselleni näyttää Autoliiton Oriveden asema Virran apilla 30snt/kWh, vaikka en ole asiakas. Vetäisinkö tulevaisuudessa siitä 50kWh 15€:lla, vai vasta Jämsän ST1:stä saman määrän 29€:lla :D
150kW ja sitä tehokkaammat Virran laturit näytti nopealla vilkaisulla olevan poikkeuksetta 45c/kWh ja 0.20€/min tunnin jälkeen. Vain nuo mopot autoliitto-virta laturit on 30c/kWh.
 
150kW ja sitä tehokkaammat Virran laturit näytti nopealla vilkaisulla olevan poikkeuksetta 45c/kWh ja 0.20€/min tunnin jälkeen. Vain nuo mopot autoliitto-virta laturit on 30c/kWh.

Kyllä se 100kW riittää. Kun katsoo TM:n testin lataustuloksia niin oikeastaan Kia on ainoa joka hyötyy yli 100kW:n lataustehosta. Esim. Teslan alkupiikin jälkeen latausteho tippuu kuin lehmänhäntä ja jos haluaa sillä yli 100kW:n lataustehoista hyötyä, niin pitäisi pysähdellä lataustauoille runsaan tunnin välein. Sehän se onkin näppärää matkantekoa :D
 
Kyllä se 100kW riittää. Kun katsoo TM:n testin lataustuloksia niin oikeastaan Kia on ainoa joka hyötyy yli 100kW:n lataustehosta. Esim. Teslan alkupiikin jälkeen latausteho tippuu kuin lehmänhäntä ja jos haluaa sillä yli 100kW:n lataustehoista hyötyä, niin pitäisi pysähdellä lataustauoille runsaan tunnin välein. Sehän se onkin näppärää matkantekoa :D

Tuo Teslan "alkupiikki" kuitenkin pysyy tuolla yli 100kW:ssa yli 50% lataukseen ja itse usein reissussa tulee lataus lopetettua ennen kuin teho tippuu alle tuon. Jos tarkoituksena on ladata vessatauon aikana, niin ehdottamasti pysähdys 200kW laturille jossa saa nopean latauksen. Matkan tekokin nopeampaa, jos pitää 1,5-2h välein nopean lataus/vessatauon, kuin jos kerralla latailee akun täyteen hitaasti.
 
Tuo Teslan "alkupiikki" kuitenkin pysyy tuolla yli 100kW:ssa yli 50% lataukseen ja itse usein reissussa tulee lataus lopetettua ennen kuin teho tippuu alle tuon. Jos tarkoituksena on ladata vessatauon aikana, niin ehdottamasti pysähdys 200kW laturille jossa saa nopean latauksen. Matkan tekokin nopeampaa, jos pitää 1,5-2h välein nopean lataus/vessatauon, kuin jos kerralla latailee akun täyteen hitaasti.
Se on juurikin noin. Ensin 400-500km yhtä soittoa ja sen jälkeen n. 200km pätkiä reippaan kusitauon pituisilla stopeilla. Alle 150kWh antaville latureille ei matkaa ajaessa yhtään mitään asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: jpp
Se on juurikin noin. Ensin 400-500km yhtä soittoa ja sen jälkeen n. 200km pätkiä reippaan kusitauon pituisilla stopeilla. Alle 150kWh antaville latureille ei matkaa ajaessa yhtään mitään asiaa.

Noinhan se menee kesällä myötätuuleen. Talvella pitää sitten vetää kaljaa että kusettaa tunnin välein.
 
Tuo Teslan "alkupiikki" kuitenkin pysyy tuolla yli 100kW:ssa yli 50% lataukseen ja itse usein reissussa tulee lataus lopetettua ennen kuin teho tippuu alle tuon. Jos tarkoituksena on ladata vessatauon aikana, niin ehdottamasti pysähdys 200kW laturille jossa saa nopean latauksen. Matkan tekokin nopeampaa, jos pitää 1,5-2h välein nopean lataus/vessatauon, kuin jos kerralla latailee akun täyteen hitaasti.

Omassa vanhassa kolmosessa alle 100kw tippuu vasta 73%:ssa. 5-6%:sta 80:een vie Superilla 19min.
Oon pistänyt merkille et kun 2-4 henkeä käy vessassa, etsii jotain juotavaa/pientä purtavaa ni paussi on lähes aina yli tuon.

Se on juurikin noin. Ensin 400-500km yhtä soittoa ja sen jälkeen n. 200km pätkiä reippaan kusitauon pituisilla stopeilla. Alle 150kWh antaville latureille ei matkaa ajaessa yhtään mitään asiaa.
Noinhan se menee kesällä myötätuuleen. Talvella pitää sitten vetää kaljaa että kusettaa tunnin välein.

Lofooteilla kun käytiin vuodenvaihteessa ja ajettiin superilta superille, niin pysähdykset oli 220-280km välein ja ajallisesti 3,5h luokkaa. Lyhyin tais olla Norjan puolella vuoristoteillä 130km, mutta siihen meni melkein 4h. Kertaakaan siinä 4000km/5päivän aikana ei autoa kyllä odoteltu. Kyllä se matkustajien huolto vei aina kauemmin kuin auto olisi tarvinnut.

Syksyllä tein akkutestin ja vedin 100%->4% ja noin 1,5-2h ennen määränpäätä sekä koira, että kolme matkustajaa alkoi vinkumaan pysähdystä.

Et en oo kyllä toistaiseksi kokenut että täytyis pätkääkään pidemmälle päästä.

Viime kesänä käytiin puolassa vanhalla dieselillä ja viikon aikana kaksikin yli 1000km rykäisyä tehtiin, muuten päivämatkat ois jääny alle akulliseen ja jälkeenpäin tuota laskeskelin, niin noi pitkät rykäisytkin oli sellasia et vaikka meil oli kaks kuskia, niin pysähdyksiä tuli enemmän mitä ois sähkikseen vaadittu.

Sikäli en kyllä omalta kohdalta ainakaan yhdy siihen et pitäs alkaa ”juomaan enemmän et ois vessahätä tarpeeksi usein”.
Toisaalta jos kerran vuodessa tai kahdessa tulee muutenkin tilanne missä päivän aikana tarvitaan enemmän kuin yksi lataus niin itelle ainakin se ja sama vaikka niitä joutuis tekee 100km nykyistä tiuhempaan ja vaikka joutuis autoa tovin odottaakkin. Ei keikauttais kokonaiskuvaa arjessa mihinkään.
 
Kyllä se matka-ajossa kun on tarkoitus edetä eikä jäädä ihmettelemään on suotuisaa pysähtyä V3/V4 superille tai sellaiselle laturille joka antaa täydet 500A (200kW) ja kokonais kapaa on kentässä riittävästi. Yleensähän nuo ”150kW” per kahva on max. 375A ja kun akun jännite ainakin karvalakki Model 3 LFP akussa n. 370V niin ei sieltä tule kuin max 138kW teholla.

Sodankylän Ionityllä tuli hyvällä teholla:
IMG_5947.jpeg
 
Lofooteilla kun käytiin vuodenvaihteessa ja ajettiin superilta superille, niin pysähdykset oli 220-280km välein ja ajallisesti 3,5h luokkaa. Lyhyin tais olla Norjan puolella vuoristoteillä 130km, mutta siihen meni melkein 4h. Kertaakaan siinä 4000km/5päivän aikana ei autoa kyllä odoteltu. Kyllä se matkustajien huolto vei aina kauemmin kuin auto olisi tarvinnut.
Me käytiin kesällä 2022 Lofooteilla osana isompaa Pohjoiskalotin kierrosta. Norjan puolella oli kyllä hienoa, kun ei tarvinnut kantaa mitään huolta siitä, etteikö latausinfraa olisi löytynyt kaikkialta.
 
Me käytiin kesällä 2022 Lofooteilla osana isompaa Pohjoiskalotin kierrosta. Norjan puolella oli kyllä hienoa, kun ei tarvinnut kantaa mitään huolta siitä, etteikö latausinfraa olisi löytynyt kaikkialta.
Mä en tullu edes kattoneeksi mitä siel ois ollu tarjolla. Teslan laturilta toiselle ilman sovelluksia tai muuta. Lykkäs kiinni vaan ja jatko koht matkaa.
 
Siis onko tosi, että St1 latausasemien hinnat näet ainoastaan jos menet fyysisesti paikan päälle katsomaan lataustolpasta?

Jos kyllä, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. :rofl2: Tasan nolla kertaa kyllä tulee käytettyä tuollaista "palveluntarjoajaa" näin kuluttajana.
 
Siis onko tosi, että St1 latausasemien hinnat näet ainoastaan jos menet fyysisesti paikan päälle katsomaan lataustolpasta?

Jos kyllä, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. :rofl2: Tasan nolla kertaa kyllä tulee käytettyä tuollaista "palveluntarjoajaa" näin kuluttajana.
Mutta eihän bensan tai dieselinkään hintaa näe muuta kuin vasta huoltoaseman tontilla seisovasta tolpasta...?:) Eiköhän ST1 appiin tule myös hinnat ja latauksen alotus-lopetus mahdollisuus myöhemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Mutta eihän bensan tai dieselinkään hintaa näe muuta kuin vasta huoltoaseman tontilla seisovasta tolpasta...?:) Eiköhän ST1 appiin tule myös hinnat ja latauksen alotus-lopetus mahdollisuus myöhemmin.
Ero toki tuossa on se, että polttoaineissa hintaerot on alueellisesti todella marginaalisia prosentuaalisesti.

Sähkölatauksessa ne hintaerot voi olla prosentuaalisesti 30-40% helpostikin.

Kyllä asia kiinnostaisi jos polttoaineiden hintahaarukka olisi 2€ - 2,80€ per litra mutta kun ei ole.
 
Siis onko tosi, että St1 latausasemien hinnat näet ainoastaan jos menet fyysisesti paikan päälle katsomaan lataustolpasta?

Jos kyllä, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. :rofl2: Tasan nolla kertaa kyllä tulee käytettyä tuollaista "palveluntarjoajaa" näin kuluttajana.
57c ja 50e katevaraus ni eipä niitä kannata paljoa käydä kattelemassa edes. :D
 
Täs ei oo kyllä järjen häivää.
Jokainen isompi koulu, k/s markettia isommat kaupat, kiinteistöt missä on tääl maalla esim kebab mestoja jne, pienet jäähallit, terveyskeskukset jne jne. Tänne pikkukylälle ja naapurikyliin tulis useampia. Ja käytännön tasol toi tulee menee niin että joko vähennetään ruutuja, tai sitten laitetaan yksi 3,7kw laturi millä kukaan ei koskaan tee yhtään mitään…
Kuka tästä taas hyötyi?? Konsultit…
Aivan perse edellä puuhun meininkiä…

 
No kyllähän sillä "jotain" tekee, mutta onhan se plugarikäytössäkin niin ja näin. Täällä päin kirjaston/kaupungintalon pihassa on tosin 8A laturipiste jolla sitten ei teekään tuossakaan käytössä yhtään mitään. Sillä kun ei käytännössä ehdi saada edes kirjastokäynnillä virtaa autoon.
 
Täs ei oo kyllä järjen häivää.
Jokainen isompi koulu, k/s markettia isommat kaupat, kiinteistöt missä on tääl maalla esim kebab mestoja jne, pienet jäähallit, terveyskeskukset jne jne. Tänne pikkukylälle ja naapurikyliin tulis useampia. Ja käytännön tasol toi tulee menee niin että joko vähennetään ruutuja, tai sitten laitetaan yksi 3,7kw laturi millä kukaan ei koskaan tee yhtään mitään…
Kuka tästä taas hyötyi?? Konsultit…
Aivan perse edellä puuhun meininkiä…


Kyllähän tuo 3,7kw laturikin työpäivän aikana lataa 100-200km edestä vähän autosta riippuen. Voisin kuvitella, että tuolle tulee kysyntää olemaan isompien koulujen kauppojen, terveyskeskusten yms. työntekijöille. Eihän tuo nyt nopeuden takia mihinkään asiakaskäyttöön sovi nopeilla käynneillä, mutta työntekijöitä varten tuo varmaan tulee olemaan.
 
Kyllähän tuo 3,7kw laturikin työpäivän aikana lataa 100-200km edestä vähän autosta riippuen. Voisin kuvitella, että tuolle tulee kysyntää olemaan isompien koulujen kauppojen, terveyskeskusten yms. työntekijöille. Eihän tuo nyt nopeuden takia mihinkään asiakaskäyttöön sovi nopeilla käynneillä, mutta työntekijöitä varten tuo varmaan tulee olemaan.
Silti iso osa kunnista ja firmoista on tehnyt linjauksen ettei työpaikalla saa ladata ollenkaan autoa. Eli kukaan ei noita sit käyttää saa..
toisaalta maalaiskylissä on älyttömästi isoja vanhoja rakennuksia missä on vaikka yks parturi tai kebab paikka tms. Ikinä oo ruutuja käytössä ku 2-3 mutta isot vanhat parkkipaikat. Ihan älyttömiä vaatimuksia sellasille paikoille.
 
Silti iso osa kunnista ja firmoista on tehnyt linjauksen ettei työpaikalla saa ladata ollenkaan autoa. Eli kukaan ei noita sit käyttää saa..
toisaalta maalaiskylissä on älyttömästi isoja vanhoja rakennuksia missä on vaikka yks parturi tai kebab paikka tms. Ikinä oo ruutuja käytössä ku 2-3 mutta isot vanhat parkkipaikat. Ihan älyttömiä vaatimuksia sellasille paikoille.

Boldattuun osaan ei ole laki syyllinen, vaan kyllä tuo on sitten työnantajan tyhmyyttä. Jälkimmäisiä paikkoja tuo velvoite ei taas koske.

"Asennusvaatimus ei koske, jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys. Mikroyritys on yritys tai yksityinen henkilö, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään 2 miljoonaa euroa."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 136
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom