Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

On kyllä aika outoa tuo Teslan superchargereiden uusi hinnoittelu. Täytyy toivoa, että jää väliaikaiseksi aivopieruksi.

Sähkömarkkinoilla kun ei tietääkseni ole mitään suurempaa ollut tai edes tiedossa, puhumattakaan kuinka lauhaa keliä taas on ollut valtakunnallisestikin.

Vaikka omistan Teslan, niin noilla hintapreemioilla käytän K-latausta tai ABC-latausta 100% SC:n sijaan. Ei se 10 sekuntia mobiiliäpin käyttöä oikeuta jopa 50% hintapreemioon.
Outoa tosiaan kun SC:llä lataaminen tulee kalliimmaksi kuin dieselautolla ajaminen. K ja ABC yms. saavat tuoton muun oston kautta. SC on noin tuplannut latauksen hinnan. Tosi "Tesla-uskossa" olevat ovat kuitenkin sitä mieltä että jatkavat SC:llä lataamista. Hintahan putoaisi välittömästi kun pari viikkoa boikotoitaisiin. Täytyy toivoa että ST1 iskee hinnoittelullaan lujaa ABC/K-latausken tuntumaan.

Edelleen yritykset ostavat sähkönsä jollakin 2-4snt/kWh.
 
Kyllä jaloilla äänestäminen kannattaa aina. Eihän operaattoreilla ole mitään syytä pitää hintoja alhaisena, jos asiakkaita ei hinta kiinnosta ja jatkavat lataamista nousseista hinnoista huolimatta. Itsellä ainakin loppui kuin seinään Teslan latureilla lataaminen normaalissa tilanteessa, toki jossain ruuhkatilanteessa voin valita myös kalliimman vaihtoehdon jos ripeä eteneminen sitä edellyttää.
 
Outoa tosiaan kun SC:llä lataaminen tulee kalliimmaksi kuin dieselautolla ajaminen. K ja ABC yms. saavat tuoton muun oston kautta. SC on noin tuplannut latauksen hinnan. Tosi "Tesla-uskossa" olevat ovat kuitenkin sitä mieltä että jatkavat SC:llä lataamista. Hintahan putoaisi välittömästi kun pari viikkoa boikotoitaisiin. Täytyy toivoa että ST1 iskee hinnoittelullaan lujaa ABC/K-latausken tuntumaan.

Edelleen yritykset ostavat sähkönsä jollakin 2-4snt/kWh.
Jotenkin luulen, että teslan hinnat tulevat jostain automaatista. Eli joku algoritmi katsoo viimeisen 3kk sähkön hinnan ja siitä sitten lätkäistään hinta SC lataukselle. Nyt viimeiset 3kk ovat olleet ilmeisesti aika kalliita ja hinta laskee varmaan taas parin kk päästä. Nuohan olivat todella kalliita myös viimeksi kun oli ollut kalliit sähkön hinnat, mutta laskivat sitten takaisin tuonne 30-35c/kWh tasolle.

No onneksi muut toimijat pitävät enemmän vakiona hinnat niin voi niissä sitten ladata. Superit kyllä noin muuten niin käteviä ja hyvin toimivia että jos hinta kohdallaan niin valitsen aina superin.

Toistaiseksi vielä ilmaista superilatausta käytössä niin sama vaikka olisi 10€/kWh, saapahan ladata ruuhkattomilla asemilla. Mutta kohta loppuu ilmaiset niin sitten täytyy taas valita tarkemmin.

Välillä kyllä mietityttää että olisiko alkuperäisen ajatuksen mukaisesti pitänyt ostaa 2017 vm Model S90D ilmaisilla supereilla eikä uutta Model Y mallia niin ei tarvitsisi näitä miettiä. Näyttäisi että noin 4500kWh tulee ensimmäisenä vuotena julkista latausta, eli noin 1600€/vuosi tulisi säästöä jos olisi ilmaiset superit ja hinta siis 0,35c/kWh. Tosin vuosi sitten päätökseen vaikutti se varsin paljon että lähin superi oli kaukana ja supereita oli muutenkin paljon vähemmän, mutta viime vuonna niitä sitten tulikin aika monta ja myös kohtuu lähelle.

Onneksi sentään päälle 50% latauksesta on kuitenkin tullut töissä ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä oikein järkisyytä ole ostaa halpojen latausten takia hitaasti lataavaa autoa. Silloin kun se nopeampi lataus on tarpeen niin pieni lisämaksu kuuluu asiaan ja kun vähän hitaampi latauskin kelpaa niin hinta on edullisempi muualla. Muutamia vuosia sitten se oli vielä jollain lailla perusteltavissa, mutta kun vanhempien latausnopeutta on laskettu samalla kun uudemmat akkutekniikat lataavat nopeampaa niin ei tuossa ole oikein järkeä kuin hyvin kapeassa käyttö skenaariossa. Ehkä jos kotona ei voi ladata ja asiointisupereita löytyy tuo voi olla ihan käyttökelpoinen tapa.
 
Noiha superien hinnat muuttuu koko euroopassa samalla kerralla. Joku tekoäly kait siellä ynnäilee viimeisten kuukausien hintoja yhteen ja arpoo sopivan hinnan. Tanskassa on esim nyt 31c/34c
 
Löytyykö noita lataushintoja koontinäyttönä?

Vähän niin kuin tähän tyyliin:

1708853011702.png
 
Yleisesti kaikilta: ei taida löytyä, lisäksi hinta vaihtelee sen mukaan lataatko roamingin kautta, sopparilla ... ne pitää itse kaivaa myyjiltä esille. En tiedä löytyykö SC-pisteistä omaa listaansa.
 
Sähkön hinnan kanssa noilla korotuksilla ei ole mitään tekemistä, päinvastoin nyt pitäisi hinnat tippua jos seuraisivat sähkön hintaa.

Eiköhän tässäkin ole takana voiton maksimointi kuten yleensä firmoilla, laskevat sen varaan että ihmiset haluavat maksaa enemmän nopeasta latauksesta ja vapaista paikoista.
 
Sähkön hinnan kanssa noilla korotuksilla ei ole mitään tekemistä, päinvastoin nyt pitäisi hinnat tippua jos seuraisivat sähkön hintaa.

Eiköhän tässäkin ole takana voiton maksimointi kuten yleensä firmoilla, laskevat sen varaan että ihmiset haluavat maksaa enemmän nopeasta latauksesta ja vapaista paikoista.
Sehän on myytävä palvelu. Latailee kotona kuka halvempaa sähköä haluaa.
 
Parkkipaikka- ja huoltamolatureita näyttää olevan kahdenlaisella latauskaapelisijoittelulla. Kaapeli sijaitsee laturin sivulla ja tässä kuvan esittämä malli jossa kaapeli roikkuu latausaseman edessä.

Tämä jälkimmäinen kaapelisijoittelu on ongelmallinen ainakin talviolosuhteissa. Tässäkin tapauksessa (ja monessa muussa) latausaseman edessä on 2 metriä auraamatonta aluetta. Käytännössä kun auton peruuttaa tälle asemalle, on auton perän etäisyys laturista lähes 3 metriä. Sitten siihen vielä päälle se että kevyillä sisäkengillä pitää kahlata tuossa auraamattomssa lumessa niin loppumatkan saa viettä märissä sukissa.

Tässä asiassa laturien valmistajien ja sijoittajien kannattaisi käydä katsomassa mallia bensa-asemiltta, että miten Suomen olosuhteissa varaudutaan talveen.

Jos se laturi on taivasalla, niin kuin melkein kaikki ovat, niin jotenkin se lumen poisto siitä laturin edestä pitäisi järjestää.


20240222_193251.jpg
Rahastahan se on kiinni kuinka tarkkaan lumet poistetaan. Se, että auraus jätetään tuohon kuntoon kertoo ettei lataus tuo kauheasti rahaa taloon. Mutta ratkaisukin on yksinkertainen.

Kaikilla meillähän on mukana takakontissa lumilapio siltä varalta että auto jää ojaan (onhan?!). Tuon näköisen kohteen vastaan tullessa vaihtaa sen normaalin latauksen aikaisen hillomunkin mässytyksen reippaaksi lumiliikunnaksi Vähän talkoohenkeä eikä aina odota että kaikki tehdään valmiiksi.
 
Rahastahan se on kiinni kuinka tarkkaan lumet poistetaan. Se, että auraus jätetään tuohon kuntoon kertoo ettei lataus tuo kauheasti rahaa taloon. Mutta ratkaisukin on yksinkertainen.

Kaikilla meillähän on mukana takakontissa lumilapio siltä varalta että auto jää ojaan (onhan?!). Tuon näköisen kohteen vastaan tullessa vaihtaa sen normaalin latauksen aikaisen hillomunkin mässytyksen reippaaksi lumiliikunnaksi Vähän talkoohenkeä eikä aina odota että kaikki tehdään valmiiksi.
Ongelma oli että lipokkailla ei pääse laittamaan latausta autoon päälle ilman että sukat kastuu niin ratkaisu siihen on laittaa edelleenkin se auto lataukseen lipokkailla että sukat kastuu ja sitten latauksen ajan vielä aurata pienellä tarvikelapiolla ja lipokkailla parkkipaikkaa niin että sukat kastuu vielä enemmän.

10/10 ratkaisu.
 
Nestehän nuo lataustolpat teki kuulemma heti oikein. On kortti maksumahdollisuus ja jonkinlainen lippa ettei lumi sada vehkeiden päälle. Kaipa se lippa jotain maksaa mutta tuskin niitä sen takia jätettiin pois vaan kokemattomuuden.
 
Tommosesta lumesta et tiedä missä on reuna kun ei ole merkintää. Lisäksi johdot roikkuu. Tuosta kun aurataan niin ei lataa enää ketää kun pistokkeet on muualla.
 
Rahastahan se on kiinni kuinka tarkkaan lumet poistetaan. Se, että auraus jätetään tuohon kuntoon kertoo ettei lataus tuo kauheasti rahaa taloon. Mutta ratkaisukin on yksinkertainen.

Kaikilla meillähän on mukana takakontissa lumilapio siltä varalta että auto jää ojaan (onhan?!). Tuon näköisen kohteen vastaan tullessa vaihtaa sen normaalin latauksen aikaisen hillomunkin mässytyksen reippaaksi lumiliikunnaksi Vähän talkoohenkeä eikä aina odota että kaikki tehdään valmiiksi.

Varmaan trollailit, mutta kerron omia tuntemuksi siitä huolimatta.

Itselläni on ajatuksena, että kun kaupan pihassa on latureita, niin auto olisi latauksessa kaupassa käynnin ajan. Maksan mielestäni sinne kauppaan ja latausoperaattorille riittävästi, että minun ei tarvisi tehdä:
- Lumitöitä latausasemalla
- Ottaa erillisiä lapioita ja varsisaappaita kaupassa käyntireissulle mukaan
- Suojakelillä pelätä että laurin edessä olevalla epätasailla jäätiköllä lentää nurin ja loukkaa itsensä
 
K-lataukseen tullut uusi hinnoittelumalli. Kello 07:00-20:00 33c/kWh ja kello 20:00-07:00 29c/kWh.
Samoin myös hidaslatauksella halpenee yöksi ja aikaveloitus poistuu, joten voi lähellä asuvat yön aikana latailla täyteen.

 
Hyva kun vie hidaslataukseen 6:55 niin saa koko paivan ladata ilman minuuttiveloitusta hidaslaturista.
 
Kuinka niin? Mun mielestä perushinta pysyy koko latauksen ajan, mutta ei siinä mun mielestä sanota, että aikamaksua ei tulis?
IMG_5824.jpeg

Jos olisit liittänyt koko kuvan niin tuossa yläpuolella se sanoo et latauksen aloitushetkellä ollut hinnasto on voimassa koko latauksen ajan.

15223222.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hyvään suuntaan mennään. HInta-ero on vielä kovin pieni, mutta ehkä paljon ajavalle (esim takseille) se voi olla merkittävä kannuste.
 
Millon Jämsän ST1 latausasema aukeaa, vai joko on toiminnassa? ainakaan latauskarttasivujen mukaan ei ole toiminnassa.
 
näyttääkö muilla neste äppi lataushinnat asemilta? oma oneplus9pro ei näytä. ensin toki varoitukset ettet ole asemalla ja oletko varmasti asemalla, no oleolen (en ollut) ilmottelee "laturin haku epäonnistui"
nettiä vaihdeltu wifin ja 4g välissä ja välillä suljettu appi.
sain kyllä hinnan nesteen tsätin kautta (0,35e/kWh Pukarossa) ja hänellä toimi ok.
jotain "matoja" tuossa on kun ei anna laittaa päälle ilmoituksia sovelluksesta (on sallittu androidin asetuksista) ei toimi anna meille palautetta nappi.
versio on uusin eilen asennettu.
 
näyttääkö muilla neste äppi lataushinnat asemilta? oma oneplus9pro ei näytä. ensin toki varoitukset ettet ole asemalla ja oletko varmasti asemalla, no oleolen (en ollut) ilmottelee "laturin haku epäonnistui"
nettiä vaihdeltu wifin ja 4g välissä ja välillä suljettu appi.
sain kyllä hinnan nesteen tsätin kautta (0,35e/kWh Pukarossa) ja hänellä toimi ok.
jotain "matoja" tuossa on kun ei anna laittaa päälle ilmoituksia sovelluksesta (on sallittu androidin asetuksista) ei toimi anna meille palautetta nappi.
versio on uusin eilen asennettu.

Sovelluksen tiedoista tietojen poisto ja cachen tyhjennys.

Uudelleenasentaminen ei välttämättä auta, jotain dataa jää puhelimelle ja bitti lienee selkeästi vinossa jossain.
 
Ollaan kesällä lähdössä sähköautolla (ID4) reissuun Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan. Viikon verran ollaan matkalla.

Mikä olisi paras ratkaisu lataamiseen matkan varrella? Kertokaa nyypälle. On ionity, recharge, e-on yms. asemia. Ja Teslakin vielä.
Fortum Charge & Drive on ladattu, mutta kertaakaan ei ole käytetty. Tekeekö sillä ulkomailla mitään ja kannattaako siihen hommata se tagi? Sofat ei aina toimi.

Sinänsä ei nyt ole väliä maksaako lataus 10 senttiä enemmän tai vähemmän per kWh. Jostain sitä virtaa täytyy kuitenkin saada. Sanotaan vaikka, että tulevan reissun latausmaksut on säästetty polttoainekuluissa kotimaassa.

Onko järkevää hommata esim. tuon Ionityn kuukausisettiä?

Kaikki vinkit otetaan vastaan.
 
Teslan app ja tili kuntoon, sillä pärjää. Fortumihan toimii rechargella, joka on ilmeisesti vain pohjoismaissa.
 
Ollaan kesällä lähdössä sähköautolla (ID4) reissuun Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan. Viikon verran ollaan matkalla.

Mikä olisi paras ratkaisu lataamiseen matkan varrella? Kertokaa nyypälle. On ionity, recharge, e-on yms. asemia. Ja Teslakin vielä.
Fortum Charge & Drive on ladattu, mutta kertaakaan ei ole käytetty. Tekeekö sillä ulkomailla mitään ja kannattaako siihen hommata se tagi? Sofat ei aina toimi.

Sinänsä ei nyt ole väliä maksaako lataus 10 senttiä enemmän tai vähemmän per kWh. Jostain sitä virtaa täytyy kuitenkin saada. Sanotaan vaikka, että tulevan reissun latausmaksut on säästetty polttoainekuluissa kotimaassa.

Onko järkevää hommata esim. tuon Ionityn kuukausisettiä?

Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Kannattaa katsoa tämä vlogi Youtubesta. Hän on tehnyt saman reissun, mutta vielä vähän pidemmälle etelään ja kertoo todella hyvin matkasta ko. videosarjassa.

Pääseekö vanhalla teslalla alpeille? Päivä 1 (youtube.com)
 
Kannattaa katsoa tämä vlogi Youtubesta. Hän on tehnyt saman reissun, mutta vielä vähän pidemmälle etelään ja kertoo todella hyvin matkasta ko. videosarjassa.

Pääseekö vanhalla teslalla alpeille? Päivä 1 (youtube.com)

Videoita katseltu. Se ainakin tuli huomattua, että kannattaa ottaa se vuoden tilaus Juutinrauman sillan ylittämiseen, säästää noin 20e meno-paluussa erikseen maksettuihin verrattuna.

Mutta tuo lataamisen hinta. Teslaa ladattiin vissiin ilmaiseksi. Yhdessä videossa mainittiin ID3 lataamisen hinnaksi 0,8e/kkWh Allegon (tms) laturista. Se kuulostaa jo meikäläisenkin korvaan todella kalliilta. Mikä on normaalihinta vaikka tuolla Saksassa? Ja mikäli nyt ymmärsin oikein, niin Ionityllä voi ladata 5,99e kuukausimaksulla noin 0,5e / kWh hintaan Saksassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Kuulostaa ihan järkevältä, K-Lataus maksaa täällä 0,39e / kWh.
 
Ranskassa jossain Loiren laaksossa lataus onnistuu ainakin Ionityllä ja Virralla (AC lataus). Tuollainen 150e/1200km on ilmeisesti jollain about 18kWh/h kulutuksella.

Uskoisin Ionityn olevan se about järkevin ja sitten täydentää edullisella ac latauksella (esim. juuri Virta).
 
Katselin nyt vähän eri toimijoiden hintoja (Ruotsi, Tanska, Saksa) ja Rechargella noin 0,6e, Teslalla noin 0,6 - 0,7 e ja sillä Ionityllä tuo 0,5e teholataus. Ja Recharge on vain pohjoismaissa, niinkuin tuolla ylempää jo sanottiinkin. Kaikilla tietty pitää olla omat apit ja tilit käytössä, että saa oikeilla hinnoilla ladattua. Vähän sama tilanne, että bensan hinta riippuu siitä, millä kortilla maksaa. Koska keksitään joku yhteinen standardi. On tää hankalaa.
 
Katselin nyt vähän eri toimijoiden hintoja (Ruotsi, Tanska, Saksa) ja Rechargella noin 0,6e, Teslalla noin 0,6 - 0,7 e ja sillä Ionityllä tuo 0,5e teholataus. Ja Recharge on vain pohjoismaissa, niinkuin tuolla ylempää jo sanottiinkin. Kaikilla tietty pitää olla omat apit ja tilit käytössä, että saa oikeilla hinnoilla ladattua. Vähän sama tilanne, että bensan hinta riippuu siitä, millä kortilla maksaa. Koska keksitään joku yhteinen standardi. On tää hankalaa.
Maksupääte.
 
Katselin nyt vähän eri toimijoiden hintoja (Ruotsi, Tanska, Saksa) ja Rechargella noin 0,6e, Teslalla noin 0,6 - 0,7 e ja sillä Ionityllä tuo 0,5e teholataus. Ja Recharge on vain pohjoismaissa, niinkuin tuolla ylempää jo sanottiinkin. Kaikilla tietty pitää olla omat apit ja tilit käytössä, että saa oikeilla hinnoilla ladattua. Vähän sama tilanne, että bensan hinta riippuu siitä, millä kortilla maksaa. Koska keksitään joku yhteinen standardi. On tää hankalaa.
Luottokortin maksupäätteellä varustettuja latureita löytyy jo aika paljon tuolta reitin varrelta, varsinkin Tanskasta eteenpäin. Tässä Chargefinderin kartalta napattuna pikalaturit korttimaksulla. Siihen päälle vielä Tesla/Recharge/Ionity/Virta äpit, niin niillä pärjää jo hyvin pitkälle.
 

Liitteet

  • 1710328885409.png
    1710328885409.png
    749 KB · Luettu: 34
Ollaan kesällä lähdössä sähköautolla (ID4) reissuun Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan. Viikon verran ollaan matkalla.

Mikä olisi paras ratkaisu lataamiseen matkan varrella? Kertokaa nyypälle. On ionity, recharge, e-on yms. asemia. Ja Teslakin vielä.
Fortum Charge & Drive on ladattu, mutta kertaakaan ei ole käytetty. Tekeekö sillä ulkomailla mitään ja kannattaako siihen hommata se tagi? Sofat ei aina toimi.

Sinänsä ei nyt ole väliä maksaako lataus 10 senttiä enemmän tai vähemmän per kWh. Jostain sitä virtaa täytyy kuitenkin saada. Sanotaan vaikka, että tulevan reissun latausmaksut on säästetty polttoainekuluissa kotimaassa.

Onko järkevää hommata esim. tuon Ionityn kuukausisettiä?

Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Pohjoismaissa Teslan Superchargerit, ReCharge (Fortumin C&D appi käy) ja Ionity ionityn omalla appilla. Saksassa ja muualla euroopassa sitten pääsee helpoimmalla kun lataat Teslan supereilla ja ionityllä.
 
Luottokortin maksupäätteellä varustettuja latureita löytyy jo aika paljon tuolta reitin varrelta, varsinkin Tanskasta eteenpäin. Tässä Chargefinderin kartalta napattuna pikalaturit korttimaksulla. Siihen päälle vielä Tesla/Recharge/Ionity/Virta äpit, niin niillä pärjää jo hyvin pitkälle.

Juu tosiaan en ajatellutkaan korttimaksua ollenkaan. Hyvä tietää, että sellanenkin onnistuu ja kohtahan pitää uusissa latureissa olla se jo valmiiksi.
 
Pohjoismaissa Teslan Superchargerit, ReCharge (Fortumin C&D appi käy) ja Ionity ionityn omalla appilla. Saksassa ja muualla euroopassa sitten pääsee helpoimmalla kun lataat Teslan supereilla ja ionityllä.

Ionityyn varmaan päädyn, 6 euroa ei ole paha hinta ollenkaan. Kiitos hyvästä vastauksesta.
 
Jo on hintaa. Vähän odotin että olisi siellä 40c paikkeilla, niin olisi hyvä lisä lataustarjontaan. No, ainakin tulee ST1:n asemilla olemaan tilaa.
 
Eiköhän tuossa vain katsota ensin että miten lähtee käyttäytymään kävijämäärä.

Ei kai siinäkään mitään järkeä olisi yrittää tehdä uutta abc:ta ja hinnoittelemaan halvimmaksi ja sitten jengi valittaa kun ruuhkaa.
 
Mäntsälässä ST1:n latauskenttä on nyt auki.

1,2MW kokonaisteho / 12 pistoketta / 400kw (800V) 200kw (400V)
Hinta 58c/kwh
Melko tyyristä tosiaan. Myös hieman yllättävä konfiguraato sikäli, että CEF-tuki kai vaati mitoituksen olevan 150kW/töpseli, mutta ehdottomasti käyttäjien kannalta parempi näin.
 
Ollaan kesällä lähdössä sähköautolla (ID4) reissuun Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan. Viikon verran ollaan matkalla.

Mikä olisi paras ratkaisu lataamiseen matkan varrella? Kertokaa nyypälle. On ionity, recharge, e-on yms. asemia. Ja Teslakin vielä.
Fortum Charge & Drive on ladattu, mutta kertaakaan ei ole käytetty. Tekeekö sillä ulkomailla mitään ja kannattaako siihen hommata se tagi? Sofat ei aina toimi.

Sinänsä ei nyt ole väliä maksaako lataus 10 senttiä enemmän tai vähemmän per kWh. Jostain sitä virtaa täytyy kuitenkin saada. Sanotaan vaikka, että tulevan reissun latausmaksut on säästetty polttoainekuluissa kotimaassa.

Onko järkevää hommata esim. tuon Ionityn kuukausisettiä?

Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Ellin/powerpassin tai mikä se VW puolella on,oli itsellä käytössä kun tuota väliä tahkosin edestakas useamman kerran. Sitten vaan ionityjä pitkin. Varaudu kuitenkin ruuhkiin etenkin ruotsi-tanska läpiajossa ellet sitten yöllä aja. Teslaa tai Circle K asemia sitten jos hinnalla ei väliä tai haluaa ruuhkia välttää.

Suosittelen kuitenkin dieseliä jos sellainen vaihtoehtoajoneuvo löytyy. Pääsee helpommalla ja todennäköisesti myös halvemmalla.

Niistämsilloista toinen ei ainakaan viimevuonna tunnistanut suomalaisia kilpiä. Suosittelen sen etätunnistinkikkareen tilaamista, muuten ei alennusta tainnut saada.
 
Ellin/powerpassin tai mikä se VW puolella on,oli itsellä käytössä kun tuota väliä tahkosin edestakas useamman kerran. Sitten vaan ionityjä pitkin. Varaudu kuitenkin ruuhkiin etenkin ruotsi-tanska läpiajossa ellet sitten yöllä aja. Teslaa tai Circle K asemia sitten jos hinnalla ei väliä tai haluaa ruuhkia välttää.

Suosittelen kuitenkin dieseliä jos sellainen vaihtoehtoajoneuvo löytyy. Pääsee helpommalla ja todennäköisesti myös halvemmalla.

Niistämsilloista toinen ei ainakaan viimevuonna tunnistanut suomalaisia kilpiä. Suosittelen sen etätunnistinkikkareen tilaamista, muuten ei alennusta tainnut saada.
Dieselikin löytyy, tarkoitus on kuitenkin lähteä tolla sähköllä menemään. Ison-Beltin silta ei juu hyväksy suomalaisia kilpiä (eikä kyllä "private"autoilla muita kuin tanskalaisia). Täytyy vaan sitten maksaa normihinta.
 
Dieselikin löytyy, tarkoitus on kuitenkin lähteä tolla sähköllä menemään. Ison-Beltin silta ei juu hyväksy suomalaisia kilpiä (eikä kyllä "private"autoilla muita kuin tanskalaisia). Täytyy vaan sitten maksaa normihinta.
Sen etäluettavan kalikan ainakin aikaisemmin sai ilmaiseksi kotiin jos halusi.
 
Autoliitolta löytyy infoa matkailusta(kin) ja liity toki e-jäseneksi joukkoon mukaan. :whistling:
 
Ohimennen kysymys K-latauksen pikalatureista. On käynyt muutaman kuukauden sisällä pari kertaa että olen jättänyt reissussa Teslan lataukseen johonkin Cittarin pihalle. Kaupassa käydessä tullut ilmoitus tai olen huomannut apista että lataus keskeytynyt. Kun olen palannut autolle, huomaan että samaan pömpeliin on tullut toinen auto lataukseen.

Onkohan tuo joku häiriö, vai kenties voiko tuon tehdä tahallisesti jotta saat tolpan koko latausnopeuden itsellesi? Sinänsä vähän vituttavia tapauksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 872
Viestejä
4 559 421
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom