Sähköautojen akut, teoria ja käytäntö

Kiva että tekniikka kehittyy. Edelleen pohdin, että miten käytännössä latauskentät ja verkko antaa näitä huipputehoja, jos oletetaan että tulevaisuudessa me kaikki ajamme sähköautoilla ja pidemmillä siirtymillä siellä ABC:n pihassa on kymmeniä autoja vaatimassa virtaa jotta matka mökille voi jatkua.
Säköautojen toimintasäteen kasvu tekee monille aika turhaksi tämän ultranopean latauksen. Jos mökkimatka on 400-500km ja toimintasäde on yli tuon niin aika moni varmasti skippaa abcllä latailut. Ennen matkaa akku täyteen kotona halvalla ja sitten mökillä seuraavan kerran piuhaan.
 
Säköautojen toimintasäteen kasvu tekee monille aika turhaksi tämän ultranopean latauksen. Jos mökkimatka on 400-500km ja toimintasäde on yli tuon niin aika moni varmasti skippaa abcllä latailut. Ennen matkaa akku täyteen kotona halvalla ja sitten mökillä seuraavan kerran piuhaan.
Kyllä sille nopealle lataukselle kuitenkin kysyntää on, erityisesti jos autoilijalla ei ole "omaa" latauspistettä.
 
Kyllä sille nopealle lataukselle kuitenkin kysyntää on, erityisesti jos autoilijalla ei ole "omaa" latauspistettä.
Ja eikös tämä toimi kahteen suuntaan, eli akusta saa tarvittaessa jerkkua ulos eri tyyliin:
” As a result, a BYD-branded EV with the latest can speed up to 100 km/h in a 2-second range. Moreover, they can repeatedly speed up to 100 km/h more than 70 times. The car’s top speed is over 300 km/h (Han L EV’s top speed is 305 km/h).”
 
Ja eikös tämä toimi kahteen suuntaan, eli akusta saa tarvittaessa jerkkua ulos eri tyyliin:
” As a result, a BYD-branded EV with the latest can speed up to 100 km/h in a 2-second range. Moreover, they can repeatedly speed up to 100 km/h more than 70 times. The car’s top speed is over 300 km/h (Han L EV’s top speed is 305 km/h).”
No yleensä joo ison latausvirran mahdollistava akku antaa myös ison purkuvirran, mutta tuo purkuvirta ei ole ollut mikään rajoittava tekijä pitkään aikaan.
 
Huomasiko joku 10C-akun tiedoissa 16,4 kW/kg? Aika miehekäs ominaispurkuteho.


Parhaalle RC-auton akulleni on ilmoitettu continuous 13,2 kW/kg ja burst 26,3 kW/kg. Olen tosin ottanut parhaimmillaan vain 4,1 kW/kg. Jännitteen kyykkäämisen perusteella en usko 13,2:n olevan mahdollista, vaan todellinen maksimi lienee johdotusten takia lähempänä kymppiä.

Eipä se BYD:kään näemmä paljon ota irti 16,4:stä. Suuressa Tang L:ssä on suurempi akku, joten kovin lukema revitään Han L:stä. Siinä on 83,2 kWh 10C, joka LFP:n takia on raskaat 640 kg. Etu- ja takamoottorit ovat yhteensä 810 kW.

810 kW / 640 kg = 1,27 kW/kg. Se on alle kymmenys 16,4:stä, joten turha paukutteluarvo. Olishan se aika menijä, jos 640 kg akusta oikeasti otettaisiin 16,4 kW/kg = 10,5 MW. Siinä sais top fuelit haastetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 803
Viestejä
4 692 990
Jäsenet
76 807
Uusin jäsen
Nigelson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom