Huomasiko joku 10C-akun tiedoissa 16,4 kW/kg? Aika miehekäs ominaispurkuteho.
We EV enthusiasts have heard it all from the haters before. “What are you gonna do with all those batteries?”...
electrek.co
Parhaalle RC-auton akulleni on ilmoitettu continuous 13,2 kW/kg ja burst 26,3 kW/kg. Olen tosin ottanut parhaimmillaan vain 4,1 kW/kg. Jännitteen kyykkäämisen perusteella en usko 13,2:n olevan mahdollista, vaan todellinen maksimi lienee johdotusten takia lähempänä kymppiä.
Eipä se BYD:kään näemmä paljon ota irti 16,4:stä. Suuressa Tang L:ssä on suurempi akku, joten kovin lukema revitään Han L:stä. Siinä on 83,2 kWh 10C, joka LFP:n takia on raskaat 640 kg. Etu- ja takamoottorit ovat yhteensä 810 kW.
810 kW / 640 kg = 1,27 kW/kg. Se on alle kymmenys 16,4:stä, joten turha paukutteluarvo. Olishan se aika menijä, jos 640 kg akusta oikeasti otettaisiin 16,4 kW/kg = 10,5 MW. Siinä sais top fuelit haastetta.