Tässä lisää vettä myllyyn.
Finanssiala toivottaa hallituksen esittämän lakimuutoksen tervetulleeksi.
www.is.fi
"Finanssiala toivottaa hallituksen esittämän lakimuutoksen tervetulleeksi."
"Muutos liittyy EU-direktiiviin, jonka mukaan yli 25 kiloa painavilla tai yli 25 kilometrin tuntivauhtia kulkevilla ajoneuvoilla on oltava vakuutus."
Eihän tuo tee yhdestäkään nykyään laillisesta kulkineesta laitonta. Se mikä muuttu on, yli 25kg on liikennevakuutettava, paitsi jos se on sähköavusteinen polkupyörä. Pistää tosin miettimään mitenkäs esimerkiksi ajettavat sähkökäyttöiset ruohonleikkurit (esim.
Husqvarna Rider R 112iC Rider , kallis ääriesimerkki), niitähän ei kai ole tässä erikseen ole suljettu. Tai mukuloiden lelusähköautot jotka kai kulkee pääsääntöisesti 5-8km/h mutta saattaa akkuineen painaa yllättävän paljon.
Jos joku jaksaa tuon sillisalaatin lukea niin olkaa hyvä;
Napattu täältä;
valtioneuvosto.fi
Äkkiseltään tuo ei jostain syystä näytä selvinpäin kirjoitetulta, ei tarvitse kovin pitkälle lukea ennen ensimmäisiä virheitä, tai mun käsitys lauseista on pahasti vanhentunut. Ja asiavirheitäkin varmasti löytyy jos alku on tuota luokkaa... Luen tuon itse läpi kokonaan kunhan joudan.
Pääpiirteittäin en pitäisi liikennevakuutusta näille mitenkään huonona ajatuksena, mikäli vakuutusmaksu tulisi olemaan edes lähelle kohtuullinen, kuten muualta pohjoismaista juoruttu alle 10€-30€/v. Mutta tämä on nähty kaasukahvallisten fillarien kanssa että Suomi on kallis, joten pahaa pelkään ettei alle satasen päästä vieläkään joten haistakoon mun puolesta..
Tarkoitan siis että varmasti jo 50€/v vakuutusmaksu tuommoiselle yleisnimitetylle härpäkkeelle (nimitys sähköajoneuvo tai sähköinen henkilökuljetin on melkoisen laaja nykyään) tekee hallaa varsinkin lähiliikenteen päästövähennyksille.
Muistelisin että tuon piti alunperin tulla voimaan 2025 mutta näemmä kolikon kylki kiiltää nyt kirkkaasti..