Mulla on 2 kontio 2.0 kruiseria toinen perusmalli 2/2019 ja toinen premium valmistettu 3/2021....vanhemmastakaan löytäny tota valkosta piuhaa mitä joissain ohjeissa oon nähny että lähtis rajotin pois
Uudemmissa controlleri erilainen et ei onnistu enää piuhakikka. En tiedä onko muuta keinoa näissä uudemmissa.
Itse onneksi kun omani hankin sain sellaisen mallin missä johdon väliin laitetulla katkaisimella saa ohitettua rajoittimen ja tilanteen mukaan laitettua takaisin päälle. Joudun ajamaan pitkiä matkoja kruiserilla hoitamaan ihan arkielämän asiointia terveydellisistä syistä, jonka vuoksi on nyt autolla ajelut ollut vähissä. Kruiserilla ajelu tulee pidemmällä välillä halvemmaksi. Ostohinta toki oli kallis siihen aikaan mutta kun arvioi edes karkeasti ajettuja kilometrejä joita on todella paljon, niin bussiin verrattuna on kruiserilla kulkeminen tullut helvetisti halvemmaksi (en osaa sanoa kilometrimäärää tarkemmin kun omassa mittari nollautuu aina kun virrat käy pois päältä)
Itsellä pääsyy tuolle rajoitinkatkaisimelle oli se että kodin ja ison kauppakeskuspaikan välillä on kaupalta kotiin matkatessa helvetin jyrkkä ja pitkä mäki. Esimerkiksi 3 kassillista täynnä ostoksia jalkatilassa ja itse reppu selässä ajamassa niin vakiomoodi päällä ollaan todella lähellä hyytymistä. Vois melkeimpä sanoa että sillä nopeudella jalkaisin liikkuva pääsisi ohittamaan. Omassa 2 paikkaisessa aka. 2 akun mallissa rajoittimen poiskytkentä lisää myös vääntöä auttamaan vakioreitin ylämäkiin. Kotoa käytännössä joko omalle kylälle tai kaupunkiin on reitti suurimmaksi osaksi pelkkää alamäkeä mutta takaisin tullessa ylämäkeä joista kaupungin suunta on pahin jossa enemmän käy ostoksilla. Terveydellisistä syistä nyt on joutunut kesäisin/syksyisin kruiserilla hoitamaan suurimman osan arkielämän asioinneista eri paikkoihin kun edellä mainitusta syystä ei ole nyt päässyt autolla ajelun vapaudesta nauttimaan. Kodista taajamaan on aika pitkä matka käytännössä pelkkää autotietä missä ei juuri jalankulkijoita yms. kevyempää liikennettä kulje niin silloin on lisänopeus hyödyksi. Jos vaikka ostoksilta on takaisin kotiin matkalla ja sade tulossa tai alkanut jo niin ei kerkeisi ostokset saamaan vettä päällensä. Toki heti kun on vähänkään enemmän jalankulkijoita, pyöräilijöitä yms. liikennettä niin rajoitin päälle ja en käytännössä ikinä edes aja täyttä 25kmt. Varsinkin skoottisuhareiden tohelointeja kun saa ennakoida todella tarkkaan. Kerran meinasi tulla kylkikolari auton kanssa kun liikkeen pihasta autoilija tuli suoraan eteen katsomatta ollenkaan että liikkuuko kevyen liikenteen väylällä ketään mutta onneksi levyjarrussa riitti voima vetää renkaat täysin lukkoon, muuten olisi pamahtanut.
Voisin sanoa varmaksi että täällä on muillakin mennyt takalokareita kahden istuttavasta mallista jos takavalo+vilkut on takalokarissa. töyssyissä lokari myötäilee ja muovi joustaa aina samasta kohtaa joka murtuu kun ei lopulta enää kestä tuo muovimateriaali myötäilyä (lokarin kylkiosa). Itsellä oli helvetillinen vääntäminen myyjän kanssa jolta lopulta sain varmaankin lähes 2 vuoden jälkeen lopulta uuden lokarin takuuseen. En ole vielä uskaltanut tuota uutta asentaa kun täytyisi keksiä jotenkin järkevä toteutus millä vahvistaa lokaria ennen paikalleenlaittoa. Ettei kävisi uudelle lokarille sama homma joka niissä on muilta kuullun perusteella tyyppivika. Miettinyt eri keinoja, esim. lisävalon tukitankoja rungosta lokarin perään mutta tämä vaatisi poraamista jo valmiiksi heikkoon muoviin. yksi vaihtoehto olisi jonkun vaikka jäykän metalliteipin laittaminen lokarin sisäpuolelle useana kerroksena. Tämä ehkä saattaisi jäykistää lokaria tarpeeksi. Oman kruiserin lokarit mustia niin mitään äänieristysbitumimattoa en ole uskaltanut edes harkita kun lämpö sulattaisi sen liimat varmasti kesähelteillä irti. Renkaan ja lokarin väli kun ei omaa juuri ylimääräistä tilaa, tilaa kuitenkin täytyisi jäädä sen verta että jos renkaan kuvioon tarttuu esim. kivi niin tämä ei pienentyneen lokarin sisäpuolisen tilan vuoksi repäise lokaria kappaleiksi. Jotenkin tuota olisi silti saatava jäykemmäksi. Yksi idea mitä tuli mieleen olisi perinteinen lasikuitu+hartsi. Onko porukalla tähän ideoita miten lokaria saisi paranneltua?
Jos olette muuten asentaneet näihin useamman akun malleihin erillistä latausliitintä niin millaisiin paikkoihin olette niitä sijoittaneet? Itsellä tuli yhtenä paikkana mieleen tavaraboxi joka hoitaa kyytiläisen penkin virkaa. Liitäntäpuoli täytyy toki suojata kutistesukalla jossa liima (esim ekana paksumpi liitinrungon ympärille, kutistus, ja tämän jälkeen ohuempi jatkoksi jonka kutistumiskyky jo riittää kutistumaan myös johtojen ympärille. Koteloon sisäpuolelle juuri sopivan kokoinen reikä esim. päätyyn johon ruuveilla liitin kiinni niin silloin ei liitin käytännössä veisi yhtään säilytystilaa pois boxin sisältä.
Kiinalaiset ovat alkaneet valmistamaan näille latureita jossa bensamoottori. Onko joku hommannut näitä ja testannut? Miten tälläisen asennus esim. kakkosistuimen tilalle menee juridisesti? Jos moottori hoitaa vain latausta ja kruiseri liikkuu silti edelleen sähköllä 25kmt niin luokitellaanko tuo jo mopoksi? Kun itselle aiemmin mainitusta syystä on todella tärkeää se että tuota saa ajella ilman korttia ilman että virkavallalta tulee sanomista. Bensamoottorilla oleva laturi vaan antaisi paremman vapauden liikkua eri paikkoihin kun ei tarvitsisi pelätä että riittääkö akut. En muista tarkkaan mutta olisi muistikuva että nuo toimisi jopa automatiikalla että kun jännite laskee liikaa niin laturi starttaisi itsensä automaattisesti ja sammuttaa kun akut olisi täynnä. Taisivat mainostaa jopa 5000w lataustehoa eli voisi käytännössä ajaa tuon laturin varassa ja ladata samalla akkuja mutta kiinalaiset tuntien nuo ei ole yleisesti todellakaan realistisia teholukemia.
Jos tuollainen laturi olisi sellainen että sen voisi laillisesti asentaa ilman että kruiseri muuttuisi lain puolesta laittomaksi niin sitten voisi harkita myös sitä että laittaisi kruiseriin jänniteregun josta ottaisi virrat tupakansytkälle puhelimen latausta varten ja korvaisi alkuperäisen ajovaloksi kutsutun kynttilän esimerkiksi työvalolla (toki järkevän tehoisella joka ei häikäise vastaantulijoita) Nykyisin kun olen pyhittänyt akuston kaiken kapasiteetin itse ajolle ja pitänyt akkupankkeja mukana puhelinta yms. latausta varten.
Millaisia modifikaatioita te muut olette omille kruisereille toteuttaneet?
Ps: Pahoittelut jos jotain kielivirheitä ilmenee tai ei ole ulkoasu ihan se paras mahdollinen. Pikkujoulun jälkeisessä pöhnässä kun tämän kirjoittelin.