Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 704
Hei! Keltanokka fossiili tarvitsee apuanne.

Xiaomi scooter 3:n näyttö otti itseensä vesisateessa. Näyttö pimeänä ja lauta piippailee.

Yritin googletella uutta displaytä, mutta minulla ei ole oikein kokemusta ebaystä, aliexpressistä yms.

Olisiko jollakin suositella verkkokauppaa tai suoraan linkkiä mistä saisi näytön? Toivotaan että mitään muita komponentteja ei ole laudasta vesivahingon vuoksi palanut.

Näytöstäis että tosta ylemmästä linkistä saa aika taskurahalla samanlaisen. Kato kuitenkin et liittimet on samat yms. Kosteusvaurioltahan toi näyttäis piirilevyllä tossa virtanapin ympärillä noin muuten.

Kannattaa se pohjasuoja myös irrottaa ja kattoa ettei sinnekin oo päässy vettä. Se ohjaustanko kuitenkin ainakin aikasemmissa malleissa oli suoraan yhteydessä sinne akkutilaankin, niin mahikset on et jos näyttö kastunu niin se vesi on päässy siitä alemmaskin sinne akkutilaan. Vanhemmissa malleissa tosin oli uretaanivaahtoa siinä poikkitangossa mikä yhdistää sen pystytangon dekkiin, niin melkeen luulis et tossakin olis, joka varmaan kyllä pienet vesimäärät ottaa vastaan ihan ok ilman et akkutilaan menee mitään. Mut parempi varmaan kuitenkin tarkistaa niin tietää pitääkö jotain muutakin vaihdella vaiko ei.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 977
Ottamatta kantaa, missä laitteessa jarru on, mutta näin yleisesti: Mekaaninen rumpujarru on perusteltu ratkaisu. Rakenne on yksinkertainen, sietää epäpuhtauksia, on itsestään tehostava ja lisäksi on helposti huollettavissa. Hydraulinen levyjarru myös on rakenteeltaan yksinkertainen, ei vaadi säätöä, mutta on herkempi epäpuhtauksille ja vaikkapa ulkopuolisille voimille. Mekaaninen levyjarru on keinotekoinen rakenne, josta en keksi konseptina hyvää. Lienee kehitetty, koska on helppo puutteellisella ymmärryksellä pitää jarruja jotenkin hyvinä vain, koska on "levyjarru". Hyvänä puolena voi pitää, että mekaaninen levyjarru on yksinkertaista korvata hydraulisella, koska levy on valmiina ja satulallekin on kiinnityspaikka.
Määrittele itseään tehostava? Ja ulkopuoliset voimat, jotka estävät levyjarrun toiminnan hydraulisessa muttei mekaanisessa?

Levyjä on tosiaan jokseenkin joka ainoassa paikassa. Ja kaikki ne toimivat. Fillarissakin on tuollainen mainitsemasi mekaaninen levyjarru, toisessa hydraulinen ja molemmilla saa etupyörän lukkoon jos haluaa. En siis vieläkään näe ongelmaa. Se taas ei ole jarrutyypin vika jos joku haluaa toteuttaa halvalla ja tinkii jostain. Aivan samaan tapaan rummun osalta voi tinkiä. Lisäksi, kun kerran painorajat niin kyllä laudoissakin levyt yleistyvät. Ihan jo puhtaasti painosyistä fillareissakin on levyjä rumpujen sijaan.

Ja koska lähtetään tälle "puutteellisella ymmärryksellä"-linjalle niin en tämän viestin jälkeen ota enää kantaa aiheeseen. Ottakoot jokainen, mitä haluaa mutta ehkä silti kannattaa avata silmät ja miettiä, laitetaanko niitä levyjä huvikseen liki joka paikkaan. Itse en rumpuihin palaa jos ei ehdoton pakko ole. Kivikautista, paremman puutteessa käytettävää tekniikkaa, hyödyt noin nolla ja kaikki ottaa liikaa aikaa vs levy.
Lisäksi huomioisin vielä sen, missä ja miten se rumpu on toteutettu. Levy on helppo ja halpa vaihtaa. Rumpu ei läheskään aina ole sitä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
943
Määrittele itseään tehostava? Ja ulkopuoliset voimat, jotka estävät levyjarrun toiminnan hydraulisessa muttei mekaanisessa?

Levyjä on tosiaan jokseenkin joka ainoassa paikassa. Ja kaikki ne toimivat. Fillarissakin on tuollainen mainitsemasi mekaaninen levyjarru, toisessa hydraulinen ja molemmilla saa etupyörän lukkoon jos haluaa. En siis vieläkään näe ongelmaa. Se taas ei ole jarrutyypin vika jos joku haluaa toteuttaa halvalla ja tinkii jostain. Aivan samaan tapaan rummun osalta voi tinkiä. Lisäksi, kun kerran painorajat niin kyllä laudoissakin levyt yleistyvät. Ihan jo puhtaasti painosyistä fillareissakin on levyjä rumpujen sijaan.

Ja koska lähtetään tälle "puutteellisella ymmärryksellä"-linjalle niin en tämän viestin jälkeen ota enää kantaa aiheeseen. Ottakoot jokainen, mitä haluaa mutta ehkä silti kannattaa avata silmät ja miettiä, laitetaanko niitä levyjä huvikseen liki joka paikkaan. Itse en rumpuihin palaa jos ei ehdoton pakko ole. Kivikautista, paremman puutteessa käytettävää tekniikkaa, hyödyt noin nolla ja kaikki ottaa liikaa aikaa vs levy.
Lisäksi huomioisin vielä sen, missä ja miten se rumpu on toteutettu. Levy on helppo ja halpa vaihtaa. Rumpu ei läheskään aina ole sitä.
Kaksikenkäisessä rumpujarrussa rummun pyörivä liike auttaa toista kenkää painautumaan vasten rumpua. Koska kenkiä liikuttaa sama nokka, lisää ilmiö voimaa molempien kenkien ja rummun välillä. En tarkoittanut, että mekaaninen levyjarru olis herkempi ulkoisia voimia kohtaan (joka sekin on vipu-, varsi- ja säätöviritysten takia totta), vaan levy helpommin vaurioituu esimerkiksi iskusta käyttökelvottomaksi kuin rumpu. Fillareissa ei rumpu- ja levyjarru ole ikinä kilpailleet keskenään. Levyjarru on tullut vannejarrun tilalle ja jopa mekaanisesta levyjarrusta voi keksiä jotain etuja verrattuna vanejarruun. Vannejarru on lähtökohtaisesti vastaava onneton mekaaninen viritys kuin mekaaninen levyjarrukin. Vannetta yritetään puristaa tasapuolisesti molemmilta puolilta ja jotenkin yritetään saada sama hajurako vanteen ja palan välille molemmille puolille levyö, kun ei jarruteta. Vastaava säätö ja viritys on mekaanisessa levyjarrussa. Ei riitä pelkkä vaijerin kiristys pitämään säätöjä kunnossa toisin kuin rumpujarrussa. Jos etupyörän lukkoon saaminen on jokin tae jarrun hyvyydestä, ei rakenteita kannata sen enempää murehtia. Harjateräksen pätkä vanteen puolien tai pinnojen välissä toimii silloin erinomaisena jarruna.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 977
Lupasin olla kommentoimatta mutta kommentoin silti koska ei liity tiettyyn edellä mainittuihin jarrutyyppeihin.
Vannetta yritetään puristaa tasapuolisesti molemmilta puolilta ja jotenkin yritetään saada sama hajurako vanteen ja palan välille molemmille puolille levyö, kun ei jarruteta.
Tämä nyt ei liity levyyn eikä rumpuun mutta keksit siis ongelmia?
Ei, näissä ei vaan ole ongelmia. Toimivat varsin varmasti ja jos rako vanteeseen on eri, se korjaantuu jarrua käytettäessä.
Harjateräksen pätkä vanteen puolien tai pinnojen välissä toimii silloin erinomaisena jarruna.
Tässähän se uskottavuus viimeistään katosikin. Asiallinen keskustelu keskustelematta muista keskustelijoista?
 
Liittynyt
01.07.2024
Viestejä
2
Laitoin Aliexpress hakuun " Xiaomi scooter 3 display". 1. hakutulos itselleni on varsin saman näköinen kuin valokuvassasi oleva.
En huomannut linkkiäsi, mutta viestistäsi motivoituneena tilasin vastaavanlaisen tuotteen. Kiitos. Laitan linkin tähän ja asennuksen jälkeen kokemuksia.

 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
94
Ei täällä varmaan kukaan lähde suosittelemaan e-way:tä.
Eikä oikein missään muuallakaan. Eikä varsinkaan, jos kyseessä on nimenomaan vanha E600 eikä uudempi FRS-merkinnän lauta, jossa neljä numeroa mallikoodissa.

Noissa uudemmissa ei ole ollut ihan samanlaisia ongelmia kai kuin vanhoissa (ja vanhoissa niitä on ollut enimmäkseen juuri 600/600MAX -malleissa).

Itsellä oli toinen malli E-Waylta, siinä ei ollut vikoja. Syyt poismyyntiin olivat moninaiset ja itse en ikinä ostaisi käytettyä E-Wayta, tosin en ehkä muutenkaan käytettyä lautaa, jos ja kun sen käyttöhistoriasta ei tiedä yhtään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 704
tosin en ehkä muutenkaan käytettyä lautaa, jos ja kun sen käyttöhistoriasta ei tiedä yhtään.
Oon kyllä monen eri laudan käyttöohjeet nähny ja about jokasen kanssa päässy ihmettelemään samaa et niissä ei muuten mainita sanallakaan siitä et se akku pitäis balansoidakin joskus, eli pitää laturissa vielä täyteen lataamisen jälkeenkin. Sit porukka ihmettelee kun laudoista menee akut paskaks vuodessa tai kahdessa. Jossain ohjeissa oli kai kerrottu et säilytystä varten pitäis ladata täyteen ja käydä parin kk välein lataamassa uudestaan täyteen. Eli ihan silleen hyvät neuvot.

Ja tosta syystä en ite oikeastaan käytettyjä suostuis ostamaan, kaiken muun voi aika suurella varmuudella testata/kattoa, mut se akun kunto on vähän vaikeempi varmistaa ellei lataa täyteen ja kato mittarilla et onks se jännite lähelläkään sitä mitä sen täytenä pitäis olla.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
94
kaiken muun voi aika suurella varmuudella testata/kattoa
Periaatteessa kai niin. Itseä mietityttää akun lisäksi kuitenkin esim. edellisen kuskin ajotapa. Tietynlaiset tavat ajaa rasittavat pystytankoa enemmän kuin toiset. Se saattaa sitten johtaa siihen, että tanko katkeaa jossain välissä äkkiarvaamatta metallin väsyttyä lopullisesti. Sitä kuntoa ei välttämättä näe päällepäin mitenkään ennen kuin katkeaminen tapahtuu. Ja juuri näitä katkeamisia noissa E-Wayn laudoissa on noin muun muassa tapahtunut. Eli ehkä joku lievä alttius tällaiselle.

Tietty jos on kovin uusi lauta myynnissä, niin eipä sille ole paljon pahaa ehtinyt tapahtua millään sektorilla. Vaikka myytävä olisi takuunalainen, takuun siirtymisestä uudelle omistajalle ei kyllä ole varmuutta...

Ja sit on erikseen ne tilanteet jos ostaa jonkun raadon varaosiksi.
 
Liittynyt
17.12.2018
Viestejä
3
Ninebot max2 otettu käyttöön. Laitoin Amerikkalan käyttöalueeksi, niin 32km/h tuli max vauhdiksi. Appsi ilmoittaa, että kaksi päivitystä olisi saavilla. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuota lähteä päivittämään?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 977
Ninebot max2 otettu käyttöön. Laitoin Amerikkalan käyttöalueeksi, niin 32km/h tuli max vauhdiksi. Appsi ilmoittaa, että kaksi päivitystä olisi saavilla. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuota lähteä päivittämään?
Vakiovastaukset ovat:
Älä käytä valmistajan omaa softaa.
Älä päivitä.

Jos laudassa ei ole mitään ongelmia ja haluaa kustomoida firmistä millä tahansa tavalla, ei todellakaan kannata päivittää. Jos taas selkeää ongelmaa on, voi ajatella toisin mutta antaa muiden kokeilla ensin.
Muutoinkin, jos laitteeseen x on firmis muttei mitään muutoslogia olemassa niin miettisin useammankin kerran. Liian usein tällaisissa tilanteissa joku omnaisuus muuttuu / hajoaa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 977
Sen verran kommentoin, että näissä MAX kakkosissa oli jossain firmiksessä se bugi, että kaasu jäi pohjaan: Reddit - Dive into anything
Jos laudassa ei ole mitään ongelmia
Se on selkeä ongelma jos kaasu jää pohjaan ja peruste päivittää. Siksi erikseen maininta ongelmista. Muuta ei oikein voi sanoa, näissä päivittämistä koskevissa kysymyksissä ei juuri koskaan ole kerrottu käytössä olevaa firmistä.
 
Liittynyt
03.07.2024
Viestejä
1
Hei, näin uutena harrastelijana kyselisin hieman yleisluontoisia tipsejä E-way E-5045FS lautaan liittyen, kun tuli moinen tilattua Gigantista kun 399€ hintaan oli tarjolla - onkohan hitti vai ihan huti?

Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäinen oma lauta joka valikoitui hankittavaksi kun vaikutti ainakin kerrottujen speksien puolesta sopivalta ja hinta siedettävältä.
Mitä täältä olen lueskellut niin yleisesti E-wayn vehkeet tuntuu jakavan mielipiteitä suht paljonkin mutta ainakaan pienellä hakemisella en juuri kyseisestä pelistä löytänyt juttua..

Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan. Näin kokemattomana ja mistään mitään ymmärtämättömänä on kaikki asiallinen info erittäin tervetullutta.

Sanottakoon vielä että lauta tulossa rauhalliseen ja sääntöjen mukaiseen ajeluun päivittäisissä puuhissa taajama-alueella ja näin ollen haluan pitää homman mahd turvallisena & laillisena joten uskon 25km/h max nopeuden olevan käyttööni täysin riittävä joten siihen puoleen en ole neuvoja hakemassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 952
Hei, näin uutena harrastelijana kyselisin hieman yleisluontoisia tipsejä E-way E-5045FS lautaan liittyen, kun tuli moinen tilattua Gigantista kun 399€ hintaan oli tarjolla - onkohan hitti vai ihan huti?

Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäinen oma lauta joka valikoitui hankittavaksi kun vaikutti ainakin kerrottujen speksien puolesta sopivalta ja hinta siedettävältä.
Mitä täältä olen lueskellut niin yleisesti E-wayn vehkeet tuntuu jakavan mielipiteitä suht paljonkin mutta ainakaan pienellä hakemisella en juuri kyseisestä pelistä löytänyt juttua..

Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan. Näin kokemattomana ja mistään mitään ymmärtämättömänä on kaikki asiallinen info erittäin tervetullutta.

Sanottakoon vielä että lauta tulossa rauhalliseen ja sääntöjen mukaiseen ajeluun päivittäisissä puuhissa taajama-alueella ja näin ollen haluan pitää homman mahd turvallisena & laillisena joten uskon 25km/h max nopeuden olevan käyttööni täysin riittävä joten siihen puoleen en ole neuvoja hakemassa.
Kaikille laudoille sopivat ohjeet, eli alkuun kaikkien ruuvien ja nippelien läpikäyminen heti alkuun ja väliajoin. Ohjaustankoon ei tarvitse juuri kohdistaa voimaa, kun ottaa jaloilla kiihdytykset, jarrutukset ym.

Näillä ohjeilla olen itse neljä vuotta e-wayn laudoilla ajellut (E-600MAX ja E-6075FRS )
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
99
Ninebot max2 otettu käyttöön. Laitoin Amerikkalan käyttöalueeksi, niin 32km/h tuli max vauhdiksi. Appsi ilmoittaa, että kaksi päivitystä olisi saavilla. Kysymys kuuluukin, kannattaako tuota lähteä päivittämään?
Useimmiten on totta on että älä päivitä jos toimii, älä korjaa jos ei ole rikki.

Täällä sama lauta ja uusimmat päivitykset latasin ja asensin (kuitenkin...). Kaikki toimii uusimmilla firmiksillä kuten ennenkin. Viimeksi päivittyi Bluetooth.

Edit. Lisätään että tuikkasin sen "ohitusjohdon" kiinni samantien kun laudan paketista kasasin. Maa US (jos tuolla on mitään väliä). Nopeus uusimmillakin firmiksillä 35 km/h max. Lainkuuliaisena kansalaisena kuitenkin poiston johdon ja nopeus 25 km/h. max.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
94
Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan.
Mulla oli tämän edeltäjämalli E500.

1. Jos ajat sateella, laita jotain (vaikka muovipussi) näytön suojaksi.

2. Älä nojaa ohjaustankoon ajaessa ja ota töyssyt yms. vastaan jaloilla, älä tankoon nojaten kuten tuolla ylempänä sanottiin. Siten vältät pystytangon katkeamisen parhaiten.

Kovin pitkää matkaa sillä ei kannata ajatella pääsevänsä. Ilmoitettu kantama (45km) on erittäin optimistinen riippuen elopainostasi ja maastosta. Minä pääsin omalla E500:lla just ja just sen 15km täydellä vauhdilla ajaen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 704
Hei, näin uutena harrastelijana kyselisin hieman yleisluontoisia tipsejä E-way E-5045FS lautaan liittyen, kun tuli moinen tilattua Gigantista kun 399€ hintaan oli tarjolla - onkohan hitti vai ihan huti?

Kyseessä siis allekirjoittaneen ensimmäinen oma lauta joka valikoitui hankittavaksi kun vaikutti ainakin kerrottujen speksien puolesta sopivalta ja hinta siedettävältä.
Mitä täältä olen lueskellut niin yleisesti E-wayn vehkeet tuntuu jakavan mielipiteitä suht paljonkin mutta ainakaan pienellä hakemisella en juuri kyseisestä pelistä löytänyt juttua..

Eli tosiaan, jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia E-5045FS:stä tahi yleisiä vinkkejä mitä E-way vehkeen kanssa ottaa huomioon, erityisesti tarkkailla tai jopa varoa kun kyseisen laitteen kanssa alkaa liikkumaan. Näin kokemattomana ja mistään mitään ymmärtämättömänä on kaikki asiallinen info erittäin tervetullutta.

Sanottakoon vielä että lauta tulossa rauhalliseen ja sääntöjen mukaiseen ajeluun päivittäisissä puuhissa taajama-alueella ja näin ollen haluan pitää homman mahd turvallisena & laillisena joten uskon 25km/h max nopeuden olevan käyttööni täysin riittävä joten siihen puoleen en ole neuvoja hakemassa.
Aiemmilta tulikin jo ihan hyvät neuvot. En tiiä onko eway laittanut ohjekirjaan edelleenkään tästä mainintaa, mut näissähän on halvat ja tyhmät BMS:ät jotka balansoi kennoja vasta täyteen ladattuna. Eli lataile suht säännöllisin välein täyteen et laturin valo muuttuu vihreeks ja anna olla siinä vielä pari tuntia et se tasaa kennojen jännitteet. Se et kuinka tiheesti tota haluaa tehä on vähän itestä kiinni, mut voi halutessaan vaikka joka latauskerralla balansoida kun ei siitä haittaakaan oo. Jotkut vannoo sen nimeen et joka kymmenes latauskerta, jotkut joka viides ja yms. Mut tärkeintä et edes joskus tota tekee.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 977
Oon kyllä monen eri laudan käyttöohjeet nähny ja about jokasen kanssa päässy ihmettelemään samaa et niissä ei muuten mainita sanallakaan siitä et se akku pitäis balansoidakin joskus, eli pitää laturissa vielä täyteen lataamisen jälkeenkin. Sit porukka ihmettelee kun laudoista menee akut paskaks vuodessa tai kahdessa.
Virallisten tahojen linjahan on meillä se, että ladataan valvonnassa ja otetaan irti kun on täynnä. Se kävelee monella yli manuaalin.
Mutta se taas on vain ja ainoastaan surkeaa suunnittelua jos lauta ei osaa sanoa "jätä laturiin, balansoin kennoja".

Normin käyttäjän ei pidä tarvita tietää mitään muuta kuin samat vs kännykän lataus. Jos on jotain spesiaalia niin siitä kerrotaan. Ei ohjeessa vaan kyseisessä tilanteessa.

Jossain ohjeissa oli kai kerrottu et säilytystä varten pitäis ladata täyteen ja käydä parin kk välein lataamassa uudestaan täyteen. Eli ihan silleen hyvät neuvot.
Jos haluaa hukata akkunsa elinikää niin kannattaa tätä noudattaa. Ei missään nimessä täyteen eikä mitään latauksia koska yleensä silloin vedetään miettimättä täyteen.
Eli täysin järjettömät neuvot.

Ja tosta syystä en ite oikeastaan käytettyjä suostuis ostamaan, kaiken muun voi aika suurella varmuudella testata/kattoa, mut se akun kunto on vähän vaikeempi varmistaa ellei lataa täyteen ja kato mittarilla et onks se jännite lähelläkään sitä mitä sen täytenä pitäis olla.
Aika kärjistettyä on omasta mielestäni. Laudasta riippuen siihen pääsee softalla kiinni ja näkee niin kennojen erot kuin latauskerratkin. Ja monta muuta asiaa. Ja se softapohjainen nyt vaan on parempi vs mittarilla suoraan akun lähdöstä.
 
Liittynyt
17.12.2018
Viestejä
3
Se on selkeä ongelma jos kaasu jää pohjaan ja peruste päivittää. Siksi erikseen maininta ongelmista. Muuta ei oikein voi sanoa, näissä päivittämistä koskevissa kysymyksissä ei juuri koskaan ole kerrottu käytössä olevaa firmistä.
Sorry, en huomannut laittaa firmiksiä. Tuossa kuitenkin sreenshot.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 704
Virallisten tahojen linjahan on meillä se, että ladataan valvonnassa ja otetaan irti kun on täynnä. Se kävelee monella yli manuaalin.
Mutta se taas on vain ja ainoastaan surkeaa suunnittelua jos lauta ei osaa sanoa "jätä laturiin, balansoin kennoja".

Normin käyttäjän ei pidä tarvita tietää mitään muuta kuin samat vs kännykän lataus. Jos on jotain spesiaalia niin siitä kerrotaan. Ei ohjeessa vaan kyseisessä tilanteessa.


Jos haluaa hukata akkunsa elinikää niin kannattaa tätä noudattaa. Ei missään nimessä täyteen eikä mitään latauksia koska yleensä silloin vedetään miettimättä täyteen.
Eli täysin järjettömät neuvot.


Aika kärjistettyä on omasta mielestäni. Laudasta riippuen siihen pääsee softalla kiinni ja näkee niin kennojen erot kuin latauskerratkin. Ja monta muuta asiaa. Ja se softapohjainen nyt vaan on parempi vs mittarilla suoraan akun lähdöstä.
En oo vielä törmänny lautaan joka sitä osais sanoa ite et jotain balansois, voi olla et sellanen on olemassa, en tiiä ku en varsinaisesti enää näiden markkinoita seuraa. Enkä lähtis sotkemaan näitten akkujen lataamista kännykän akkuihin oikeestaan mitenkään, kännyköiden akkujen kanssa toimii se 20-80% sääntö jos haluaa venyttää elinikää, mut kokeile näitten akkujen kanssa samaa jos ei oo fiksumpaa BMS:ää joka alkaa balansoimaan ennen 100% lataamista, niin sulla on kohtalaisen nopeasti paskana oleva akku käsissä kun kennot ei oo mitenkään balanssissa ja sieltä joku ennemmin tai myöhemmin purkautuu liian alhaseks ja se on siinä sit taputeltu. Oishan se kiva jos nää laitteet ite näistä ilmottelis, mut en näkis huonona juttuna et ohjekirjaankaan edes laitettais jotain. Tai vaikka jälleenmyyjät osais tässä opastaa, varsinkin ns. alan liikkeet. Akkujen kanssa turvallisuus on vähän sellanen mistä ei mun mielestä tulis luistaa oikeestaan ollenkaan, etenkään ottaen huomioon et kuinka paljon näitä säilytetään kerrostaloissa asuntojen sisällä.

No, se oli vähän pointtikin tossa et parhaimmillaan näkyny haitallisia neuvoja ihan virallisissa ohjekirjoissa.

Joo toki jos lauta tukee tollasta ominaisuutta että voit vilkasta jokasen kennon yksittäisen jännitteen ja niitten erot niin kannattaahan sitä hyödyntää. Kaikissa tota ei vaan ole, mut muistaakseni Xiaomissa jopa tollanen ominaisuus ollu aika pitkäänkin. Plussaa jos lataussyklitkin näkee niin ei paljoa jää arvailtavaa enään. Se Xiaomin softapuolen lukema tais muistaakseni olla jopa suht paikkaansa pitävä, ne ei kuitenkaan aina sitä oo riippuen merkistä, jos sellasta pystyy softan avulla kattomaan ollenkaan, et ei se ihan jokasessa tapauksessa se parempi vaihtoehto ole. Mut joo, ehkä vähän kärjistettyä, mut en mä kyllä käytettyä vehjettä ostais ellen pystyis olemaan ihan täysin varma siitä et se akku on kunnossa ja siitä on pidetty huolta just miten pitääkin. Fiksummat BMS:t tekee tosta yllättävän helppoa kuitenkin jos ne ilmottaa sen jokasen kennon jännitteen erikseen, voi sanoa ennen kauppoja et lataa täyteen ja balansoi kennot ja laittaa kuvan lukemista tai tarkistaa ite, jos vaan lukemat on tarkkoja niin ne kertoo sen totuuden kyllä heti.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 977
Enkä lähtis sotkemaan näitten akkujen lataamista kännykän akkuihin oikeestaan mitenkään, kännyköiden akkujen kanssa toimii se 20-80% sääntö jos haluaa venyttää elinikää, mut kokeile näitten akkujen kanssa samaa jos ei oo fiksumpaa BMS:ää joka alkaa balansoimaan ennen 100% lataamista, niin sulla on kohtalaisen nopeasti paskana oleva akku käsissä kun kennot ei oo mitenkään balanssissa ja sieltä joku ennemmin tai myöhemmin purkautuu liian alhaseks ja se on siinä sit taputeltu
Niin... Kirjoitit että säilytetään 100% ja laitaillaan säilytyksen välissä. Siihen otin kantaa, se on täysin väärä tapa toimia. Mistään kännykkämallista ei ole kukaan mitään puhunut.
Toisaalta onhan täällä niitä ollut, jotka miettivät, lataako lautaansa jos on vain vähän vajaa ja kovin tärkeänä pidetään heti pois laturista kun näyttää täyttä. Itse olen ladannut käytännössä jokaisen ajokerran jälkeen tai ainakin joka päivä. Ja koska ei tarvitse asuintiloissa säilyttää niin kyllä se lauta laturissa on. Ja ihan hyvässä kunnossa akku on vaikka laudalla on kuitenkin jo ikää ja viime kesän yli oli koskematta.

Joo toki jos lauta tukee tollasta ominaisuutta että voit vilkasta jokasen kennon yksittäisen jännitteen ja niitten erot niin kannattaahan sitä hyödyntää. Kaikissa tota ei vaan ole, mut muistaakseni Xiaomissa jopa tollanen ominaisuus ollu aika pitkäänkin. Plussaa jos lataussyklitkin näkee niin ei paljoa jää arvailtavaa enään. Se Xiaomin softapuolen lukema tais muistaakseni olla jopa suht paikkaansa pitävä
Xiaomissa on tosiaan tuollainen jos eivät ole sitä pois jättäneet. Valmistajan omalla softalla ihan turha kuvitella mutta muulla kyllä. Lukemien paikkaansa pitävyydestä en tiedä, en ole lähtenyt mittaamaan mitään kennokohtaisia ja vertaamaan mutta pieni virhe ei sinällään ainakaan kennojen välisissä haittaa. Heitto on kuitenkin luultavammin samaan suuntaan kaikissa joten tulos pysyy oikean suuntaisena.
Sitä oudoksun kyllä jos syklejä ei jossakin ns merkkilaudassa lasketa. Sanoisin laskettavan mutta on eri, saako tiedon ulos muu kuin valmistaja. Xiaomi laskee latauskerrat ja erikseen myös sen, monenko täyden syklin edestä on ladattu. Siitä en ole varma, kertooko lauta myös keskimääräisen latausprosentin per latauskerta vai laskeeko softa sen. Dataa irtoaa kuitenkin vähintään riittävästi. Päälläoloaika ja ajoaikakin löytyy molemmat joten voi vaikka halutessaan laskea keskinopeudet koko historian ajalta jne.

en mä kyllä käytettyä vehjettä ostais ellen pystyis olemaan ihan täysin varma siitä et se akku on kunnossa ja siitä on pidetty huolta just miten pitääkin
Kyllä se käytetty ostetaan riskillä mutta hinta pitää olla toki sen mukainen. Mitään täyttä varmuutta et kuitenkaan tule saamaan. Toki, jos kilometrejä on maltillisesti ja laudan ikä / kunto tukee niiden paikkaansa pitävyyttä niin vaikeasti sitä akkua huonoon kuntoon saa. Jos taas paljon ajettu niin voi olla mitä tahansa varsinkin jos on oikaisten toteuttu peli.

Mutta moniko laudan käyttäjistä miettii tällaisia? Ei varmasti kovinkaan suuri osa ja joku akun balansointi on täysin vieras asia.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 997
Laitoin tämmöisen tilaukseen ja saa nähdä onko siitä mihinkään.

On nimittäin aivan törkeän kalliita Ninebotin originaalit pikalaturit ja nyt laudan oma sisäinen laturi on ollut koko kesän ajan rikki.

Ollut hidasta ladata akkuja Xiaomi Pro 2 laudan laturilla, joka antaa ulos vain 1.7A.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 107
Perhetuttu anto tämmösen vehkeen velotuksetta: E-Scooter 1000W - schwarz - EveMotion GmbH

Sano, että akku on varmasti aika kaput(kuulemma akku ollut irti useamman vuoden ja sisällä säilöttynä) ja tuossa on kait lyijyakku. Ainaki se painaa ihan saatanasti. Voiko tuommosta lyijyakkua jotenkin "herätellä", että se pitäis varausta vähän paremmin? Eilen tuon hain ja löin laturiin ehkä 4h jonka jälkeen tuo kyllä liikkuu, mutta täydellä kaasulla pääsi ehkä 0,5km jonka jälkeen mentiin reipasta hölkkäily vauhtia. Yleismittarilla eilen mittasin liittimen navoista niin näytti jännitteeksi 39V ja akuissa luki 36V.

Uudet akut taitaa olla useamman 100€ kuitenkin jos ne pitää uusia? En ala tuohon rahaa laittamaan niin jos nuo akut ei toimi kunnolla laitan sen FB:n roskalavalle jollekkin haettavaksi(toki mainitten akun kunnosta).

E: Jaa no eipä nuo ihan mahottomia maksa ainakaan AE:ssä. 36V 10S4P 100Ah 18650 high-capacity power 42V750W 1000W lithium battery pack for ebike electric car bicycle scooter belt 30A BMS - AliExpress 44 Jos tuommosen hommaa niin luultavasti pitää olla sitten myös erilainen laturi tuolle?
E2: Silmä käteen... :facepalm: Linkin akussa tulee laturi matkassa
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 340
Perhetuttu anto tämmösen vehkeen velotuksetta: E-Scooter 1000W - schwarz - EveMotion GmbH

Sano, että akku on varmasti aika kaput(kuulemma akku ollut irti useamman vuoden ja sisällä säilöttynä) ja tuossa on kait lyijyakku. Ainaki se painaa ihan saatanasti. Voiko tuommosta lyijyakkua jotenkin "herätellä", että se pitäis varausta vähän paremmin? Eilen tuon hain ja löin laturiin ehkä 4h jonka jälkeen tuo kyllä liikkuu, mutta täydellä kaasulla pääsi ehkä 0,5km jonka jälkeen mentiin reipasta hölkkäily vauhtia. Yleismittarilla eilen mittasin liittimen navoista niin näytti jännitteeksi 39V ja akuissa luki 36V.

Uudet akut taitaa olla useamman 100€ kuitenkin jos ne pitää uusia? En ala tuohon rahaa laittamaan niin jos nuo akut ei toimi kunnolla laitan sen FB:n roskalavalle jollekkin haettavaksi(toki mainitten akun kunnosta).

E: Jaa no eipä nuo ihan mahottomia maksa ainakaan AE:ssä. 36V 10S4P 100Ah 18650 high-capacity power 42V750W 1000W lithium battery pack for ebike electric car bicycle scooter belt 30A BMS - AliExpress 44 Jos tuommosen hommaa niin luultavasti pitää olla sitten myös erilainen laturi tuolle?
E2: Silmä käteen... :facepalm: Linkin akussa tulee laturi matkassa
Avaa se laudan kassi minkä sisällä ne akut on niin näet niiden akkujen tyypin/mallin. Siellä on useampi 12v lyijyakku mitkä on sarjassa ja olikohan siellä vielä akkuja rinnankytkettynäkin. Olen tuommoiseen yhteen vastaavaan akut uusinut eikä ne nyt niin hirveän kalliit ole. Jos päätät antaa pois niin voin ottaa vastaan kyllä.

Tuo lauta on sitten jo niin painava, että tarvitsee nykyään vakuutuksen.
 
Liittynyt
11.04.2023
Viestejä
9
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 213
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?
Periaatteessa, jos se on kidelukittu systeemi, niin hitaampi kide sinne ja nopeus hidastuu, jos muuten ei onnistu..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 422
Viestejä
4 311 681
Jäsenet
71 821
Uusin jäsen
aeopt7

Hinta.fi

Ylös Bottom