Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 701
Hei! Keltanokka fossiili tarvitsee apuanne.

Xiaomi scooter 3:n näyttö otti itseensä vesisateessa. Näyttö pimeänä ja lauta piippailee.

Yritin googletella uutta displaytä, mutta minulla ei ole oikein kokemusta ebaystä, aliexpressistä yms.

Olisiko jollakin suositella verkkokauppaa tai suoraan linkkiä mistä saisi näytön? Toivotaan että mitään muita komponentteja ei ole laudasta vesivahingon vuoksi palanut.

Näytöstäis että tosta ylemmästä linkistä saa aika taskurahalla samanlaisen. Kato kuitenkin et liittimet on samat yms. Kosteusvaurioltahan toi näyttäis piirilevyllä tossa virtanapin ympärillä noin muuten.

Kannattaa se pohjasuoja myös irrottaa ja kattoa ettei sinnekin oo päässy vettä. Se ohjaustanko kuitenkin ainakin aikasemmissa malleissa oli suoraan yhteydessä sinne akkutilaankin, niin mahikset on et jos näyttö kastunu niin se vesi on päässy siitä alemmaskin sinne akkutilaan. Vanhemmissa malleissa tosin oli uretaanivaahtoa siinä poikkitangossa mikä yhdistää sen pystytangon dekkiin, niin melkeen luulis et tossakin olis, joka varmaan kyllä pienet vesimäärät ottaa vastaan ihan ok ilman et akkutilaan menee mitään. Mut parempi varmaan kuitenkin tarkistaa niin tietää pitääkö jotain muutakin vaihdella vaiko ei.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 970
Ottamatta kantaa, missä laitteessa jarru on, mutta näin yleisesti: Mekaaninen rumpujarru on perusteltu ratkaisu. Rakenne on yksinkertainen, sietää epäpuhtauksia, on itsestään tehostava ja lisäksi on helposti huollettavissa. Hydraulinen levyjarru myös on rakenteeltaan yksinkertainen, ei vaadi säätöä, mutta on herkempi epäpuhtauksille ja vaikkapa ulkopuolisille voimille. Mekaaninen levyjarru on keinotekoinen rakenne, josta en keksi konseptina hyvää. Lienee kehitetty, koska on helppo puutteellisella ymmärryksellä pitää jarruja jotenkin hyvinä vain, koska on "levyjarru". Hyvänä puolena voi pitää, että mekaaninen levyjarru on yksinkertaista korvata hydraulisella, koska levy on valmiina ja satulallekin on kiinnityspaikka.
Määrittele itseään tehostava? Ja ulkopuoliset voimat, jotka estävät levyjarrun toiminnan hydraulisessa muttei mekaanisessa?

Levyjä on tosiaan jokseenkin joka ainoassa paikassa. Ja kaikki ne toimivat. Fillarissakin on tuollainen mainitsemasi mekaaninen levyjarru, toisessa hydraulinen ja molemmilla saa etupyörän lukkoon jos haluaa. En siis vieläkään näe ongelmaa. Se taas ei ole jarrutyypin vika jos joku haluaa toteuttaa halvalla ja tinkii jostain. Aivan samaan tapaan rummun osalta voi tinkiä. Lisäksi, kun kerran painorajat niin kyllä laudoissakin levyt yleistyvät. Ihan jo puhtaasti painosyistä fillareissakin on levyjä rumpujen sijaan.

Ja koska lähtetään tälle "puutteellisella ymmärryksellä"-linjalle niin en tämän viestin jälkeen ota enää kantaa aiheeseen. Ottakoot jokainen, mitä haluaa mutta ehkä silti kannattaa avata silmät ja miettiä, laitetaanko niitä levyjä huvikseen liki joka paikkaan. Itse en rumpuihin palaa jos ei ehdoton pakko ole. Kivikautista, paremman puutteessa käytettävää tekniikkaa, hyödyt noin nolla ja kaikki ottaa liikaa aikaa vs levy.
Lisäksi huomioisin vielä sen, missä ja miten se rumpu on toteutettu. Levy on helppo ja halpa vaihtaa. Rumpu ei läheskään aina ole sitä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
942
Määrittele itseään tehostava? Ja ulkopuoliset voimat, jotka estävät levyjarrun toiminnan hydraulisessa muttei mekaanisessa?

Levyjä on tosiaan jokseenkin joka ainoassa paikassa. Ja kaikki ne toimivat. Fillarissakin on tuollainen mainitsemasi mekaaninen levyjarru, toisessa hydraulinen ja molemmilla saa etupyörän lukkoon jos haluaa. En siis vieläkään näe ongelmaa. Se taas ei ole jarrutyypin vika jos joku haluaa toteuttaa halvalla ja tinkii jostain. Aivan samaan tapaan rummun osalta voi tinkiä. Lisäksi, kun kerran painorajat niin kyllä laudoissakin levyt yleistyvät. Ihan jo puhtaasti painosyistä fillareissakin on levyjä rumpujen sijaan.

Ja koska lähtetään tälle "puutteellisella ymmärryksellä"-linjalle niin en tämän viestin jälkeen ota enää kantaa aiheeseen. Ottakoot jokainen, mitä haluaa mutta ehkä silti kannattaa avata silmät ja miettiä, laitetaanko niitä levyjä huvikseen liki joka paikkaan. Itse en rumpuihin palaa jos ei ehdoton pakko ole. Kivikautista, paremman puutteessa käytettävää tekniikkaa, hyödyt noin nolla ja kaikki ottaa liikaa aikaa vs levy.
Lisäksi huomioisin vielä sen, missä ja miten se rumpu on toteutettu. Levy on helppo ja halpa vaihtaa. Rumpu ei läheskään aina ole sitä.
Kaksikenkäisessä rumpujarrussa rummun pyörivä liike auttaa toista kenkää painautumaan vasten rumpua. Koska kenkiä liikuttaa sama nokka, lisää ilmiö voimaa molempien kenkien ja rummun välillä. En tarkoittanut, että mekaaninen levyjarru olis herkempi ulkoisia voimia kohtaan (joka sekin on vipu-, varsi- ja säätöviritysten takia totta), vaan levy helpommin vaurioituu esimerkiksi iskusta käyttökelvottomaksi kuin rumpu. Fillareissa ei rumpu- ja levyjarru ole ikinä kilpailleet keskenään. Levyjarru on tullut vannejarrun tilalle ja jopa mekaanisesta levyjarrusta voi keksiä jotain etuja verrattuna vanejarruun. Vannejarru on lähtökohtaisesti vastaava onneton mekaaninen viritys kuin mekaaninen levyjarrukin. Vannetta yritetään puristaa tasapuolisesti molemmilta puolilta ja jotenkin yritetään saada sama hajurako vanteen ja palan välille molemmille puolille levyö, kun ei jarruteta. Vastaava säätö ja viritys on mekaanisessa levyjarrussa. Ei riitä pelkkä vaijerin kiristys pitämään säätöjä kunnossa toisin kuin rumpujarrussa. Jos etupyörän lukkoon saaminen on jokin tae jarrun hyvyydestä, ei rakenteita kannata sen enempää murehtia. Harjateräksen pätkä vanteen puolien tai pinnojen välissä toimii silloin erinomaisena jarruna.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 970
Lupasin olla kommentoimatta mutta kommentoin silti koska ei liity tiettyyn edellä mainittuihin jarrutyyppeihin.
Vannetta yritetään puristaa tasapuolisesti molemmilta puolilta ja jotenkin yritetään saada sama hajurako vanteen ja palan välille molemmille puolille levyö, kun ei jarruteta.
Tämä nyt ei liity levyyn eikä rumpuun mutta keksit siis ongelmia?
Ei, näissä ei vaan ole ongelmia. Toimivat varsin varmasti ja jos rako vanteeseen on eri, se korjaantuu jarrua käytettäessä.
Harjateräksen pätkä vanteen puolien tai pinnojen välissä toimii silloin erinomaisena jarruna.
Tässähän se uskottavuus viimeistään katosikin. Asiallinen keskustelu keskustelematta muista keskustelijoista?
 
Liittynyt
01.07.2024
Viestejä
2
Laitoin Aliexpress hakuun " Xiaomi scooter 3 display". 1. hakutulos itselleni on varsin saman näköinen kuin valokuvassasi oleva.
En huomannut linkkiäsi, mutta viestistäsi motivoituneena tilasin vastaavanlaisen tuotteen. Kiitos. Laitan linkin tähän ja asennuksen jälkeen kokemuksia.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 776
Viestejä
4 292 678
Jäsenet
71 721
Uusin jäsen
Starshield

Hinta.fi

Ylös Bottom