Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282


Tuli error 21 maxissa - kaapelit kuumenee.. juu. Tulipalo ei kaukana varmaan ollut. 4200 km kesti.. voih.
Toihan tarvisi johonkin Tukesiin ilmoittaa, että pistävät myyntikieltoon. Aika moista kiinakamaa.
Jos siis lautaa ei ole viritetty ja palikat sulaa alle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Toihan tarvisi johonkin Tukesiin ilmoittaa, että pistävät myyntikieltoon. Aika moista kiinakamaa.
Jos siis lautaa ei ole viritetty ja palikat sulaa alle.
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, esimerkiksi itse voit sen tehdä.

Mutta onhan tuo kieltämättä huolestuttavaa, miten ns parhaana budjettilautana pidetyssä tuntuu näitä tulevan enenevässä määrin vastaan. Kaikki eivät varmasti ole edes saman vuoden tuotantoa joten ei taida paljon valmistajaa kiinnostaa tuotteensa laatu.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Muista sit et vaikka akku onkin tuplat isompi niin se ei kuitenkaan välttämättä ihan kauheasti lisärangea tuota. Kontion sivuillakin sanotaan et 15-35km
Joo, toivon saavani edes +50% matkaan ja oon tyytyväinen.

En tiedä mitkä tossa oli rengaspaineet, mutta muljui oudosti, aloin pumppaa ja olin jo pitkään pumppaillu kun vasta alkoi pumpun mittari värähtelee.

Maanantaina tietää pääseekö duuniin asti, mun tuurilla akku loppuu ja takarengas lukittuu :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Mutta onhan tuo kieltämättä huolestuttavaa, miten ns parhaana budjettilautana pidetyssä tuntuu näitä tulevan enenevässä määrin vastaan. Kaikki eivät varmasti ole edes saman vuoden tuotantoa joten ei taida paljon valmistajaa kiinnostaa tuotteensa laatu.
Pahempaa. Eihän se edes ole paras budjettilauta vaan paras yleisesti myyty keski- tai jopa premiumtason potkulauta. Yleensä kalliimmat ovat ihan eri tyypin tuotteita, jotka vertautuvat Maxiin yhtä hyvin kuin kaksitahtimopo tai moottorikelkka. Toki on olemassa eksoottisia kalliimpia kevyeksi sähköajoneuvoksi kelpaavia potkulautamallisia laitteita, mutta kaikkien muiden määrittely budjettilaudoiksi on väärää käsitteiden määrittelyä. Täytyy kuitenkin muistaa, että enimmäkseen Ninebot Max ostetaan, koska se on hyvä tuote luokassaan(sanotaan nyt vaikka laillinen, kokoontaittuva, alle 20kg), eikä siksi että se on halvempi kuin Mantis/Wolf/Kawasaki Ninja.

Ja kyllähän se keljuttaa että näitä ongelmia näyttää olevan. Toisaalta vaikea niiden esiintyvyydestä on yrittää tehdä arviota kun tuote on niin suosittu. Yhdyn silti siihen näkemykseen, että mutulla niitä ongelmia on ainakin liikaa. Onko pahasti paljon liikaa, vaikea sanoa. Sitäkin on vaikea sanoa, miten paljon niitä ongelmia esiintyy ilman virittämistä tai jatkuvaa painorajan ylitystä(johon syyllistyn itsekin).

Tässä on se syy miksi liittimet kannattaisi vaihtaa nopeasti kestävämpiin ja ei koske pelkästään viritettyjä lautoja.
Eikös noiden pitäisi kuitenkin vakiosäädöillä aivan kirkkaasti kestää - eikä ainakaan sulaa möykyksi kuten monessa kuvassa näkyy? Miten tästä tulee sellainen tunne, että kyseessä on jokin pahanlaatuinen kokoonpanovirhe, kuten väärällä työkalulla puristaminen. Liekö vaihtamisen etu kuitenkin(kun oletetaan vakiosäädöt) lähinnä se, että uudet ovat kunnolla kiinni kunhan tekee kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Kuinka kovaa käyttöä näissä pitäisi vanteet kestää? Ostin tänään Torista Zeron tehoskuutin. Kotona parin kilsan testilenkin lopulla kaupunkiolosuhteissa takavanne murtui ihan normitilanteessa. Ehkä pieni töyssy tiessä, täysin tavallinen, eli mitään mainittavaa. Nyt sitten jännitetään miten myyjä hoitaa osuutensa. Skuutti kuulemma ostettu noin vuosi sitten. Ei löytänyt kuittia kauppatilanteeseen, vaan sovittiin, että etsii jälkikäteen.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Kuinka kovaa käyttöä näissä pitäisi vanteet kestää?
Onhan se aika kammottavaa ylipäänsä, jos vanne halkeaa ihan vituralleen ajamalla. Luulisi että tuollaisen tapahtuessa olisi ainakin kaaduttu oikein pahasti.

Jos rajusti terävään reunaan ajaa vaikka niin, että rengas menee tuhannen paskaksi/muuten vaan putoaa vanteelta jolloin vannekin voi ymmärrettävästi mennä samalla pilalle, niin eri juttu. Ei sen silti ihan solmuun kuuluisi mennä. Liekö tuo aiemmin kolaroitu ja epäasiallisesti oikaistu? En suinkaan väitä etteivätkö voisi olla oletuksena alunperin niin huonoja.


Ei löytänyt kuittia kauppatilanteeseen, vaan sovittiin, että etsii jälkikäteen.
Muistiko sentään mistä oli ostanut? :whistling:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Onhan se aika kammottavaa ylipäänsä, jos vanne halkeaa ihan vituralleen ajamalla. Luulisi että tuollaisen tapahtuessa olisi ainakin kaaduttu oikein pahasti.

Jos rajusti terävään reunaan ajaa vaikka niin, että rengas menee tuhannen paskaksi/muuten vaan putoaa vanteelta jolloin vannekin voi ymmärrettävästi mennä samalla pilalle, niin eri juttu. Ei sen silti ihan solmuun kuuluisi mennä. Liekö tuo aiemmin kolaroitu ja epäasiallisesti oikaistu? En suinkaan väitä etteivätkö voisi olla oletuksena alunperin niin huonoja.



Muistiko sentään mistä oli ostanut? :whistling:
Ei tullut selvää vastausta. Netistä sanoi tilanneensa. Soitin heti myyjälle ja kerroin tilanteen. Sanoin ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, että etsii kuitin ja yritän hoitaa asian myyjäliikkeen kanssa. Jos ei ratkea, niin kakkosvaihtoehto kauppojen purku.

Lyödään nyt sitten faktat pöytään: Kaveri oli säätänyt skuutin kanssa aivan törkeästi. Yks hämmentävimpiä pelle pelottomia mitä olen nähnyt. Ajattelin kuitenkin, että saan tästä ostohintaan (puolet uudesta) hankinnan arvoisen pelin käymällä laitteen läpi ja tarvittaessa uudelleen asentamalla. Myynti-ilmoituksessa luki, että ajettu vain 200 km, mutta kunnosta ja jäljistä päätellen epäilin vahvasti kilsoja. Oli mm. asentanut tankorunkoputken tyven väärin päin. Huomasin kun tanko kallistui väärään suuntaan eteenpäin. Jarrusatulat oli kanssa asennellut aika pahasti vituralleen. Niitä korjailtiinkin siellä varmaan 1,5h ennen kauppoja, että pääs ajaa kotiin. Kotiin päästyä hain kaverin Facesta ja selvisi, että romani. Epäilin puhetyylistä ja luonteesta, vaikka näköä ei juuri ollut. En haluaisi olla ennakkoluuloinen. Teen johtopäätöksen sen perusteella miten hoitaa asian.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
...Eikös noiden pitäisi kuitenkin vakiosäädöillä aivan kirkkaasti kestää - eikä ainakaan sulaa möykyksi kuten monessa kuvassa näkyy? Miten tästä tulee sellainen tunne, että kyseessä on jokin pahanlaatuinen kokoonpanovirhe, kuten väärällä työkalulla puristaminen. Liekö vaihtamisen etu kuitenkin(kun oletetaan vakiosäädöt) lähinnä se, että uudet ovat kunnolla kiinni kunhan tekee kunnolla.
Paljon tapahtuu liittimien sulamista, mitä olen lukenut englanninkielisistä FB-ryhmistä ja tosiaan ihan vakiolaudoilla.

Niihin laudan vakiona oleviin omiin liittimiin kohdistuu liian suurta resistanssia, varsinkin jos kuljettajalla on paljon massaa, ajetaan mäkistä maastoa ja kers on säädetty korkealle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Pahempaa. Eihän se edes ole paras budjettilauta vaan paras yleisesti myyty keski- tai jopa premiumtason potkulauta. Yleensä kalliimmat ovat ihan eri tyypin tuotteita, jotka vertautuvat Maxiin yhtä hyvin kuin kaksitahtimopo tai moottorikelkka. Toki on olemassa eksoottisia kalliimpia kevyeksi sähköajoneuvoksi kelpaavia potkulautamallisia laitteita, mutta kaikkien muiden määrittely budjettilaudoiksi on väärää käsitteiden määrittelyä. Täytyy kuitenkin muistaa, että enimmäkseen Ninebot Max ostetaan, koska se on hyvä tuote luokassaan(sanotaan nyt vaikka laillinen, kokoontaittuva, alle 20kg), eikä siksi että se on halvempi kuin Mantis/Wolf/Kawasaki Ninja.

Ja kyllähän se keljuttaa että näitä ongelmia näyttää olevan. Toisaalta vaikea niiden esiintyvyydestä on yrittää tehdä arviota kun tuote on niin suosittu. Yhdyn silti siihen näkemykseen, että mutulla niitä ongelmia on ainakin liikaa. Onko pahasti paljon liikaa, vaikea sanoa. Sitäkin on vaikea sanoa, miten paljon niitä ongelmia esiintyy ilman virittämistä tai jatkuvaa painorajan ylitystä(johon syyllistyn itsekin).
Kieltämättä itseltä hieman huono maininta. Olisi pitänyt sanoa "ketjussa budjettilauta" koska halvempia täällä ei juuri suositella mutta kalliimpia kyllä.
Mutta oli miten oli niin olet oikeassa. Ja kaksi eniten suositeltua lautaa ovat tosiaan Max ja M365 Pro. Niitä myös näkee liikenteessä todella paljon joten sitä suurempi ongelma tuo on.

Painorajan ylittämistä en yhdistäisi tähän ollenkaan. Jos softaa ei ole pidelty, virtarajat ovat valmistajan puolesta säädetyt joten niiden tulisi olla turvallisia ja ihan kevyemmälläkin kuormalla riittävän jyrkässä mäessä rajat tulevat vastaan. Ja kun liittimissä on varaa valita laadukkaat, on jokainen mielestäni liikaa ja nythän niitä on jo useita täälläkin mainittuna.

Paljon tapahtuu liittimien sulamista, mitä olen lukenut englanninkielisistä FB-ryhmistä ja tosiaan ihan vakiolaudoilla.
Eli kyseessä ei ole mikään satunnainen vika vaan valmistajan puolelta puhdasta välinpitämättömyyttä.

Kyllä tällaiseen olisi tosiaan oikeasti tarve puuttua jos ongelma on maailmanlaajuinen. Monessa maassa lämpötilatkin ovat Suomea huomattavasti suuremmat joten ongelma korostuu.

Niihin laudan vakiona oleviin omiin liittimiin kohdistuu liian suurta resistanssia, varsinkin jos kuljettajalla on paljon massaa, ajetaan mäkistä maastoa ja kers on säädetty korkealle.
Resistanssi on lähes vakio mutta jos massaa on enemmän, virrat ovat pidempiä aikoja suurempia joten liittimeen häviää enemmän tehoa. Mutta jyrkkää mäkeä pienelläkin painolla noustessa ollaan virtarajojen maksimissa. Lyhyemmän ajan mutta siitä huolimatta.
Eli suomeksi on säästetty pari senttiä ja otettu se huonolaatuisempi tarjolla olevista liittimistä. Samalla jätetty riskit käyttäjälle.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
...Resistanssi on lähes vakio mutta jos massaa on enemmän, virrat ovat pidempiä aikoja suurempia joten liittimeen häviää enemmän tehoa. Mutta jyrkkää mäkeä pienelläkin painolla noustessa ollaan virtarajojen maksimissa. Lyhyemmän ajan mutta siitä huolimatta.
Eli suomeksi on säästetty pari senttiä ja otettu se huonolaatuisempi tarjolla olevista liittimistä. Samalla jätetty riskit käyttäjälle.
Juuri näin :thumbsup:

Alimitoitetut liittimet, jota asiaa ei varmaan oltu mietitty loppuun saakka laudan suunnittelussa. Tuskin nyt kuitenkaan tahalleen tai säästösyistä olisi laitettu alimitoitetuja liittimiä.

Liittimien vaihtoa ei varmaan tule niin herkästi mietettyä varsinkaan vielä takuunalaisessa laitteessa, mutta itse vaihtaisin heti jos tulisi tarvetta ostaa uusi.

Liittimien vaihto on melko helppo tehdä jos vähänkään pysyy juotoskolvi kädessä ja YouTubesta löytyy esimerkkivideoita esim. XT-150 liittimien tinaukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kuinka kovaa käyttöä näissä pitäisi vanteet kestää? Ostin tänään Torista Zeron tehoskuutin. Kotona parin kilsan testilenkin lopulla kaupunkiolosuhteissa takavanne murtui ihan normitilanteessa. Ehkä pieni töyssy tiessä, täysin tavallinen, eli mitään mainittavaa. Nyt sitten jännitetään miten myyjä hoitaa osuutensa. Skuutti kuulemma ostettu noin vuosi sitten. Ei löytänyt kuittia kauppatilanteeseen, vaan sovittiin, että etsii jälkikäteen.

Tää on valitettavasti ihan tyyppivika näissä vehkeissä. Näyttäs olevan Zero 10X tossa kuvassa, noissahan on ns. split-rimit, eli renkaanvaihto hoituu sillä et toi rengas käytännössä menee kahteen osaan ja ton ulomman reunan saa irrotettua. Olikohan se jollain kuudella pultilla kiinni. Näppärä renkaanvaihdossa, mut tosi tarkka siitä et renkaanpaineet on oikeat ja mitään järin suurta iskua ei tohon kohdistu, koska se on tunnettuun tapaan jotain chinesiumia joka kyllä antautuu aika herkästä.

Hyvänä puolena sit on se et noitahan saa netistä. Aliexpressistä 35€, laitan linkin tohon alas.

Siitä on sit paha sanoa et mitä myyjä on ite räpeltäny. Käsittääkseni noi Zerot tulee pitkälti täysin koottuina perille, niin aika vaikea kuvitella et miten sen tangon on saanu väärinpäin tai jarrusatulat asennettua vituiks. Toki jos sitä kuittia ei löydy tai myyntiliikettäkään osata juurikaan sanoa, niin onhan tossa sit suhteellisen korkea mahdollisuus et on pöllitty vehje, etenkin jos se on joskus muinoin ollut lukossa just siitä tangosta ja joku näppärä kaveri purkanu tangon saadakseen irti ja sit vahingossa räpeltäny sen takas väärinpäin...


Mut joo, tosiaan toi renkaan irrotettavan puoliskon murtuminen ei oo mitenkään ennenkuulumatonta tai aiheuta oikeastaan minkäänlaisia toimenpiteitä muuta kun sen vaihtamisen uuteen. Ei siitä juurikaan voi päätellä mitään et miten vehjettä itessään on kohdeltu. Jatkossa sit vaan pitää huolen rengaspaineista niin ei liian löysillä renkailla täräytä just johonkin kanttariin tota. Kannattaa kans kattoa joku asennusvideo, noi vaati mun muistaakseni jonkinlaista kikkailua sen suhteen et miten on fiksuinta kasata, noi paskat saattaa nimittäin pamahdella rikki ihan jo siitäkin et jätät renkaan tyhjäämättä ja alat avaamaan ruuveja -> liikaa painetta yhteen nurkkaan ja poks.

PS. Suosittelen tsekkaamaan samalla sen et laturi ja akku on samalla jännitteellä. Et ei vaan käy niin et 52v akku laudassa ja pojat nohevana tilanneet 60v akkuun käyvän laturin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Tää on valitettavasti ihan tyyppivika näissä vehkeissä. Näyttäs olevan Zero 10X tossa kuvassa, noissahan on ns. split-rimit, eli renkaanvaihto hoituu sillä et toi rengas käytännössä menee kahteen osaan ja ton ulomman reunan saa irrotettua. Olikohan se jollain kuudella pultilla kiinni. Näppärä renkaanvaihdossa, mut tosi tarkka siitä et renkaanpaineet on oikeat ja mitään järin suurta iskua ei tohon kohdistu, koska se on tunnettuun tapaan jotain chinesiumia joka kyllä antautuu aika herkästä.

Hyvänä puolena sit on se et noitahan saa netistä. Aliexpressistä 35€, laitan linkin tohon alas.

Siitä on sit paha sanoa et mitä myyjä on ite räpeltäny. Käsittääkseni noi Zerot tulee pitkälti täysin koottuina perille, niin aika vaikea kuvitella et miten sen tangon on saanu väärinpäin tai jarrusatulat asennettua vituiks. Toki jos sitä kuittia ei löydy tai myyntiliikettäkään osata juurikaan sanoa, niin onhan tossa sit suhteellisen korkea mahdollisuus et on pöllitty vehje, etenkin jos se on joskus muinoin ollut lukossa just siitä tangosta ja joku näppärä kaveri purkanu tangon saadakseen irti ja sit vahingossa räpeltäny sen takas väärinpäin...


Mut joo, tosiaan toi renkaan irrotettavan puoliskon murtuminen ei oo mitenkään ennenkuulumatonta tai aiheuta oikeastaan minkäänlaisia toimenpiteitä muuta kun sen vaihtamisen uuteen. Ei siitä juurikaan voi päätellä mitään et miten vehjettä itessään on kohdeltu. Jatkossa sit vaan pitää huolen rengaspaineista niin ei liian löysillä renkailla täräytä just johonkin kanttariin tota. Kannattaa kans kattoa joku asennusvideo, noi vaati mun muistaakseni jonkinlaista kikkailua sen suhteen et miten on fiksuinta kasata, noi paskat saattaa nimittäin pamahdella rikki ihan jo siitäkin et jätät renkaan tyhjäämättä ja alat avaamaan ruuveja -> liikaa painetta yhteen nurkkaan ja poks.

PS. Suosittelen tsekkaamaan samalla sen et laturi ja akku on samalla jännitteellä. Et ei vaan käy niin et 52v akku laudassa ja pojat nohevana tilanneet 60v akkuun käyvän laturin.
Myyjä sanoi, että on se 52V 18Ah versio. Tosin en tiedä mistä sen voi tietää, kun laitteessa ei ole ainkaan näkyvillä mitään ulkoisia logoja tai arvokilpeä. Tuollainen laturi tuli, eli onko väärä ja akku paahdettu paskaksi? Sanoi, että 4h kestää täyteen lataus, mutta laturi onkin 1,7A? Lisäksi matkamittari näytti nollaa. Sanoi, että näyttö vaihdettu takuuseen, muttei sitten kuitenkaan muistanut ostopaikkaa.

Jos tota on tosiaan käytetty liian isolla laturilla ja uusikin maksaa 90e, niin yritän varmaankin kaupan purkua, vai mitä suosittelette?

20220530_070059.jpg

Ainakin tossa löytyy 84V laturi, eli olisko sittenkin oikea?


Kyllä se vissiin näyttäis olevan oikea, kun tekee kuvahaun "zero 10x 52v charger".

Ps: Tuossa oli ilmeisesti todella alipaineiset renkaat ostettaessa. Kysyin paineiden tarkistusta ennen kotiin ajoa, mihin sanoi, ettei hänellä ole pumppua eikä ole tarkistellut paineita. Kotona huollon päätteeksi pumppasin renkaat vähän päälle 3 baariin, niin lähti mittarin mukaan ihan nollista. En nyt näppituntumalta kuitenkaan kait ihan tyhjillä renkailla ajellut.

Mitä sanotte, iskinkö käteni saveen? Maksoin 800e, eli puolet uudesta. Se vielä, että tuli vain yhdellä avaimella, vaikka kait pitäisi tulla 2. Kyselin asiaa jo matkalla kotiin, kun tuli mieleen. Totesi ettei tullut uutena kuin yksi.

Tuo räveltäminen johtui ilm.siitä, että oli yrittänyt kaikenlaista tuunia, peilejä lisävilkuilla, eteen oli vaiht.paremm.merkkijarrun, maalaillut rungon punaisia osia mustaksi jne. Se mikä huolestuttaa, niin on avannut akkutilankin, että mitä sieltä paljastuu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Jos tänään neukkaan myyjän kanssa, niin mitä suosittelette ratkaisuksi, kauppahinta huomioiden? Esim.50e hyvitys uutta vannetta varten, vai kaupan purkua?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Edestä taakse katsottuna akku -> kontrolleri -> sisäinen laturi.

Kontrolleria ei sitten kannata tilata eBaysta tai AliExpressistä. Väittävät alkuperäiseksi, mutta on 90% varmuudella kopio, jossa ei voi vaihtaa esim. firmwarea ja itselläni jarrun painaminen ei juurikaan vaikuttanut moottorijarrutukseen.

Pystyy kyllä ajamaan, mutta menee vaaralliseksi, kun käytänössä käytössä on vaan etujarru.

Joutuu maksamaan vähän jos meinaa ostaa varmasti aidon kontrollerin.

Otin noista kuvan vertailuksi ja ylhäällä on kopio ja alhaalla alkuperäinen kontrolleri.

controllers.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Ok. Jos korjaan ton niin mitä tarviin? Kontrollerin? Niitä näköjään saa.. Mikä toi boxi tossa kontrollerin vieressä? Mistä sellaisen saa?
Kontrollerin hinta on näköjään 55 e. Mitäköhän tuo boxi sen vieressä maksaa.. Jos korjaan ton niin varmaan lataan ulkona tästä lähtien..
Huom!
Nuo kannattaa aina ladata ulkona, tai ainakin palamattomalla alustalla.

Myyjä romani, epämääräinen tuote, ilman kuittia ja kauppojen peruminen tai hyvitys :rofl2:Noh, ainahan voi kysyä jos jotakin pientä hyvitystä saisi, mutta ei kannata liian toiveikas olla. Melkeinpä tyytyväinen voisi olla jos et myyjästä enää kuule ollenkaan, hyvässä tai pahassa. Pahimmillaan alkaa sulle soittelemaan perään ja saat pidempiaikaisen kaverin.

Suositukseni, laudan liittimet uusiksi ja uusi takavanne. Sitten vain ajoa ja katsoo josko jokin lahoaa käsiin ja sitä mukaa uutta osaa
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Huom!
Nuo kannattaa aina ladata ulkona, tai ainakin palamattomalla alustalla.

Myyjä romani, epämääräinen tuote, ilman kuittia ja kauppojen peruminen tai hyvitys :rofl2:Noh, ainahan voi kysyä jos jotakin pientä hyvitystä saisi, mutta ei kannata liian toiveikas olla. Melkeinpä tyytyväinen voisi olla jos et myyjästä enää kuule ollenkaan, hyvässä tai pahassa. Pahimmillaan alkaa sulle soittelemaan perään ja saat pidempiaikaisen kaverin.

Suositukseni, laudan liittimet uusiksi ja uusi takavanne. Sitten vain ajoa ja katsoo josko jokin lahoaa käsiin ja sitä mukaa uutta osaa
Otin yleiskuvat pelistä ja lisäsin tuonne vannerikkoalbumiin. Olen vasta pari viikkoa perehtynyt näihin sähköpotkulautoihin, joten kokemus ja tietotaito vielä alkutaipaleella. Mitä sanotte kuvien perusteella, kannattaako pitää 800€ hintaan, kunto ym. huomioiden? Minusta näyttää akkujen merkinnän perusteella siltä, että tämä paljastuikin pykälää paremmaksi keskimalliksi, eli LG 52V 23Ah, eli ainakin tämän vuoden kustantaa kaupassa 2200 €. Tiedä sitten mitä vuoden 2019 malli mahtanut maksaa, jos tämä onkin tosi asiassa vanhempi kuin myyjän sanoma 2021.

Tässä raakakuvat. Alussa ovat kuvat ennen kuin käänsin ton pystytolpan tyven oikein päin:

Akussa päivämäärä 29.3.2019. Myyjä sanoi ostaneensa tämän viime vuonna 2021. Se ei taida voida pitää paikkaansa? Akussa lisäksi merkinnät XH-03-110-52-23s ja LG-MH1-52V23Ah.

Myyjästä sen verran, että Tori-tunnus vuodelta 2013:

Modet editoitkoon linkin pois, jos eivät tykkää. Näköjään tullut eilisen jälkeen uusi 2kW skuutti myyntiin, mikä kyllä lisää epäilyksiä. Kaverista en osaa sanoa mitään varmaa selkeää mielipidettä pelkän omakohtaisen vuorovaikutuksen perusteella. Hyvin eläväinen tapaus, kovasti häsläävä ja touhuava, ja vaikuttaa siltä, että ensin tehdään ja sitten (ehkä) mietitään, eikä todellakaan tarvi mennä niin just. En nyt suoranaisesti saanut kuvaa valehtelijasta, mutta eihän näitä voi tietää.

Mutta suoraan sanottuna en ole uskonut pätkääkään siihen "noin 200km" ajoon siitä hetkestä lähtien, kun tuon näin omin silmin.

edit: Kuuluukos tuo kiinteää metallia oleva rungon etuosapalikka liikkua selvästi esim. etujarrutettaessa suhteessa tuohon seisontalautaan? Lisäsin tuonne albumiin viimeiseksi videoksi (4k@60Hz). Pahoittelut vertikaalista videosta. Lykin tuossa videolla ohjaustankoa etujarru pohjassa eteenpäin, mihin tosin yhdellä kädellä ei saa samaan aikaan kuvatessa paljonkaan voimaa:


Huomasin eilen testiajolla, että normijarrutuksissa liike on ehkä jotain 3mm luokkaa.

edit: Juuh. Pohjasta puuttuu 6 pulttia/ruuvia:

edit: Mikä funktio tolla pastalla on tuossa akkutilan pohjalla? Oli kuten akkutilan ensimmäisessä kolmessa kuvassa albumin lopussa, eli kaksi alumiinilevyä päällekkäin tahnan päällä:

Pitäiskö levyt olla vierekkäin pituus suunnassa ja pasta pitää ne öbaut paikoillaan/johtaa lämpöä, ja pitäiskö noi alumiiniset moottorien ohjausboksit olla levyjen päällä, kenties?
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Toisessa foorumissa sanottiin että vaihda vain toi liitin joka sulasi MT60 liittimeen.. Hmm. Se kuulemma on "compressed"
liitin joka voi tosiaan sulaa ihan itsekseen.

Näköjään kummatkin saa aika halvalla tosin:

Laturi 79 e (voltes):

Segway-Ninebot Kickscooter Max G30 Internal Charger | Voltes

Kontrolleri 56 e (fruugo):

https://www.fruugo.fi/controller-bo...jIF8O6BZU2MYxmz6VIdkpT6OZfBD7bbBoCzjsQAvD_BwE

Kai se pitää jossain vaiheessa fixata..
Katsoin tarkemmin tätä viestiäsi ja tosiaan tuo Fruugon linkissä oleva kontrolleri on kopio, eikä alkuperäinen.

Tunnistaa helposti vihreästä konkasta ja siitä, että piirilevyn päällä on säästetty silikonista, joka on kosteussuojana siinä päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Otin yleiskuvat pelistä ja lisäsin tuonne vannerikkoalbumiin. Olen vasta pari viikkoa perehtynyt näihin sähköpotkulautoihin, joten kokemus ja tietotaito vielä alkutaipaleella. Mitä sanotte kuvien perusteella, kannattaako pitää 800€ hintaan, kunto ym. huomioiden? Minusta näyttää akkujen merkinnän perusteella siltä, että tämä paljastuikin pykälää paremmaksi keskimalliksi, eli LG 52V 23Ah, eli ainakin tämän vuoden kustantaa kaupassa 2200 €. Tiedä sitten mitä vuoden 2019 malli mahtanut maksaa, jos tämä onkin tosi asiassa vanhempi kuin myyjän sanoma 2021.

Tässä raakakuvat. Alussa ovat kuvat ennen kuin käänsin ton pystytolpan tyven oikein päin:

Akussa päivämäärä 29.3.2019. Myyjä sanoi ostaneensa tämän viime vuonna 2021. Se ei taida voida pitää paikkaansa? Akussa lisäksi merkinnät XH-03-110-52-23s ja LG-MH1-52V23Ah.

Myyjästä sen verran, että Tori-tunnus vuodelta 2013:

Modet editoitkoon linkin pois, jos eivät tykkää. Näköjään tullut eilisen jälkeen uusi 2kW skuutti myyntiin, mikä kyllä lisää epäilyksiä. Kaverista en osaa sanoa mitään varmaa selkeää mielipidettä pelkän omakohtaisen vuorovaikutuksen perusteella. Hyvin eläväinen tapaus, kovasti häsläävä ja touhuava, ja vaikuttaa siltä, että ensin tehdään ja sitten (ehkä) mietitään, eikä todellakaan tarvi mennä niin just. En nyt suoranaisesti saanut kuvaa valehtelijasta, mutta eihän näitä voi tietää.

Mutta suoraan sanottuna en ole uskonut pätkääkään siihen "noin 200km" ajoon siitä hetkestä lähtien, kun tuon näin omin silmin.

edit: Kuuluukos tuo kiinteää metallia oleva rungon etuosapalikka liikkua selvästi esim. etujarrutettaessa suhteessa tuohon seisontalautaan? Lisäsin tuonne albumiin viimeiseksi videoksi (4k@60Hz). Pahoittelut vertikaalista videosta. Lykin tuossa videolla ohjaustankoa etujarru pohjassa eteenpäin, mihin tosin yhdellä kädellä ei saa samaan aikaan kuvatessa paljonkaan voimaa:


Huomasin eilen testiajolla, että normijarrutuksissa liike on ehkä jotain 3mm luokkaa.

edit: Juuh. Pohjasta puuttuu 6 pulttia/ruuvia:

edit: Mikä funktio tolla pastalla on tuossa akkutilan pohjalla? Oli kuten akkutilan ensimmäisessä kolmessa kuvassa albumin lopussa, eli kaksi alumiinilevyä päällekkäin tahnan päällä:

Pitäiskö levyt olla vierekkäin pituus suunnassa ja pasta pitää ne öbaut paikoillaan/johtaa lämpöä, ja pitäiskö noi alumiiniset moottorien ohjausboksit olla levyjen päällä, kenties?
On oikea laturi ja akkukin on se pykälää parempi, eli 23ah versio. Mitä nyt noita kuvia kattelin niin alko valottumaan, vaikuttais vaan yksinkertasesti siltä et äijällä on enemmän halua rassata mitä oikeasti taitoa olis. Tossa on taittomekanismissa parempi kiinnitysmekanismi mitä vakiona, ja sen kiinni laittamiseks pitää purkaa pikkasen. Mysteeri se mulle silti on et miten vitussa se on saanu ton taittomekanismin siltikin käännettyä ympäri. Jarrusatulatkin syystä x vaihtanut joka sit taas osaltansa selittää sen et miks nekin oli vähän miten oli.

Akun päivämäärästä huono vetää johtopäätöksiä. Jos se on suomalaisesta liikkeestä ostettu, niin ei se kovin kummallinen ajatus oo että noi +2000€ skootit makaa varastossa pikkasen pidempään. Tosta kilsamittaristakin on aika vaikea lähtee tekemään päätöksiä, koska jostain käsittämättömästä syystä sen voi nollata asetuksista jos ihan liikaa ei kilometrejä oo taulussa. Tai sit ostamalla vaan uuden joka maksaa ehkä jotain 70€.

Se pasta mikä siellä pohjassa löytyy on todennäkösesti lämpötahnaa. Ne on just tossa kontrollereiden alla sen lämmönjohdon takia. Omassa vehkeessä on kans yks aika paksu lämpötyyny siinä niiden päällä et pikkasen johtais lämpöä dekin päältäkin, en tiedä miten Zeron kanssa menee et kuuluisko olla vaiko ei.

En oikeen osaa sanoa et mitä kannattais tehdä. Kaikki merkit nyt viittaa siihen et ei tässä oo kun ollu vähän häslämpi omistaja, etenkin jos ei renkaitakaan olla koskaan pumpattu. Tykänny räpeltää ilman et välttämättä tienny mitä tekee. Jos siinä nyt ei muuten päällistä vikaa ole niin en nyt äkkiseltään keksi et muuta olis vikana kun puuttuvat ruuvit/pultit ja vanne, joka ymmärrettävästi meni paskaks jos koskaan ei oo pumpattu. Rautakaupasta saa pultit ja ruuvit ja vanteen aliexpressistä.

Ei toi 800€ hirveen huono hinta oo laitteesta, mut ei kyllä erityisen hyväkään jos historia vähintäänkin hämärä. Tärkeintä oikeastaan on se et tota on säilötty talven yli kunnolla, eli akussa pidetty ees jonkinlainen varaus yllä eikä annettu mennä liian matalaks. Sitä on vaikee tietää et onko vai ei, tiiät sen kyllä sit kun käyt kantamaa testailemassa et onks akku täydessä kondiksessa vaiko ei.

Mut eihän periaatteessa myyjälläkään mitään velvotetta oo kauppoja purkaa tässä vaiheessa et se varmaan vielä vähän hankaloittaa. Kannattaa tivata sitä kuittia niin tietää sit enemmän et millon oikeasti ostettu ja mitkä olis about realistiset kilometrit. Kovin paljoa se tuskin tolla on ajanu jos himassa ei pumppuakaan oo, et sinällänsä se 200km voikin olla ihan paikkaansa pitävä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 016
Taas on sisäkumi puhki Xiaomi M365 pro eturenkaasta, olikohan kolmas parin vuoden sisään. Noh, juuri pari päivää ennen puhkeamista tuli katsottua rengaspaineet useamman viikon jälkeen ja 0.9 baria oli, joten liekö ihme jos on puhjennut. Varmaan viikon verran saattanut noilla paineilla ajaa. Nyt voisi kokeilla heittää puhkeamisenestomömmöt renkaaseen ja yrittää kerran viikossa tarkistaa paineet. Silmämääräisesti yrittänyt katsella mutta eipä niitä pysty sanomaan. Vasta tuo alle 1 bar alkoi sormella painaessa tuntua renkaasta.

Tulipahan samalla vaihdettua rengas, alkoi olla keskeltä jo kuvio kokonaan kulunut ja sormilla kun molemmilts puolilta kokeili niin melko ohuelta tuntui kyllä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mullakin on muistaakseni MAX G30 laudan akussa ½ vuotta aikaisempi valmistuspäivämäärä siitä kun ostin sen.

Siinähä ei ole mitään ongelmaa jos akussa on sopivasti virtaa käyttöönotossa, ettei se ole ollut ilman ylläpitolatausta siinä välissä liian kauaa.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Onhan sun se pitänyt parittaa ensin sen kanssa. Et sä sillä Xiaomin softalla sitä auki saa ilman paritusta. Tottakai tollasen jollain kikkailuilla auki saa, mutta kuten todettu ni täällä lähinnä ainut tarve on ettei paikallinen nuoriso lähde kaupan ympäristössä rässimään sillä. Ei niinkään mikään varastaminen. En mä missään isommassa ympäristössä tuolla mitään tekis.
No, mutta pointti onkin siinä, että kun tuossa parituksessa ei ole minkäänlaista autentikointia eikä se "lukitus" tai sen avaus edes vaadi sitä Xiaomin omaa kökköappia, tulee eteen seuraavanlainen ongelma:
1. Omistaja "lukitsee" softalla kyydin ja poistuu hetkeksi näköetäisyydeltä.
2. Rosmo huomaa kyydin ja avaa lukituksen kolmannen osapuolen softalla (m365 Tools, m365 Dashbord, tjms. jossa on lukitukseen vipstaaki) ja hurauttaa tiehensä.
3. Omistaja palaa ja ihmettelee missä kyyti on, vaikka se oli "lukittu".

Eli ilman autentikointia mikään ei estä sitä, että joku toinen yhdistää luurillaan lautaan, avaa "lukituksen" ja ajaa pois!
Se Xiaomin softan "salasana" ei edes ole lukitusta varten, vaan softan omaan käyttöön ja tuo siksi väärää turvallisuudentunnetta.
Huomannet varmaan nyt mikä tekee tuosta autentikoinnin puutteesta niin ongelmallisen?

Jos olisi autentikointimahdollisuus ja esim. käyttöönoton yhteydessä määritettäisiin avain joko käyttäjän toimesta tai RNG:llä (samalla opastaen käyttäjää laittamaan sen avaimen muistiin!), niin satunnaisen ulkopuolisen olisi paljon vaikeampi pölliä sitä kyytiä. Jos avain hukkuisi, niin menisi sitten vaikka kortti vaihtoon... mutta se luonnollisesti olisi käyttäjän oma moka.

En nyt edes tässä yhteydessä mainitse mitä kaikkea muuta "kiusaa" (=haittaa) joku sivullinen voi tehdä, juurikin samaisen autentikoinnin puutteen takia.
Ihan hyviä lautoja nämä ovat, mutta on näissä pahoja puutteitakin.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Itse ehtisin pistämään jo viritettyä firmistä sisään, tosin päivitin jo takaisin ninepotin vakioon kun oli omaan makuun liian ärhäkkä lähtö modatulla. Kai sitäkin olisi saanut säädettyä erilaiseksi. Ylämäet kyllä kiipesi kivasti modatulla.
Pistin myös jakkaran tilaukseen ja täytyypi ensi viikolla asennella.
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
657
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
Maastorenkaat niin ei ongelmaa. Tällöin voi sanoa, että tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön. Jolloin saa istuin olla. Slikseillä pienillä renkailla tuskin menee läpi.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Pientä numeronäppäilyä ihan mielenkiinnon vuoksi, vinkiksi niille jotka ovat ekaa laitetta ostamassa.

Eli pelikoneena Xiaomi Pro2 jossa tuunattu softa (maksimivauhdit ja semisti lisää vääntöä yritetty laittaa) ja 8.5" -> 10" vaihdetut renkaat, mikä tietysti vaikuttaa heikentävästi vääntöön.

Maksimit on 38km/h ja mäki X jota ajan melkein täydellä akulla ylös 25km/h vauhdilla.

Äsken lähdin matkaan vajaalla akulla ~40% palkkien mukaan ja mäki X nousi ylös vauhdilla 7km/h. Repussa oli kyllä kolme kiloa kaljaa ja buffetravintolassa täyteen vedetty vatsa, eli painoa vähän normaalia enemmän. Silti tuo väännön tippuminen kun akun tason heikkenee on aika hurja. Tämä ihan harkinnan arvoisena seikkana niille jotka miettivät että riittääkö hankitun laudan kantama omiin ajoihin. Sitä extrakantamaa siis kannattaa olla. Vaniljakoneella ei ehkä näin paha tiputus ole, koska tuo oma rengasmodi varmasti tekee hurjan eron, mutta silti sellainen on sähkökoneissa aina olemassa. Esimerkiksi perinteinen autohan menee samalla teholla eteenpäin niin kauan kun löpöä riittää, jos nyt ei ihan viimeisestä lusikallisesta ole kyse.

Kyseisen mäen jälkeen maksimi tasaisella oli tippunut 25km/h:n ja myöhemmin 15% akulla juuri ennen kotiin pääsyä maksimit olivat jo 15km/h korvilla, tasamaalla.

Eli oma suositus näillä ajokokemuksilla on että jollekin 65-90kg kuskille kannattaa hankkia laite jonka kantama on tuplat siitä mitä haluaa ajaa yhdellä latauksella. Painavammalle ehkä vielä isompi kantama. Tämä siis jos haluaa ajella sellaista sopivaa kyytiä, eikä sitkuttaa kävelyvauhtia niitä viimeisiä kilometrejä.
Tuo vauhdin putoaminen tosiaan tapahtuu ihan pienessäkin ylämäessä. Heti jos on asteenkin verran alamäkeä niin että vapaallakin liukuu alaspäin niin moottori on paljon kevyemmällä rasituksella ja maksimit paranee.
Oletko kokeillut eri BMS-versioita? Niissä voi olla erilaisia profiileja, mutta harmittavasti kukaan ei taida olla noista kerännyt kattavammin tietoa.

Esimerkkinä oma M365, jonka kahdesta BMS-versiosta profiilien erot:
BMS 1.0.7: exploits 70% of the battery capacity and limits power/speed to less than 30% of the battery.
BMS 1.1.5: exploits 85% of the battery capacity and limits power/speed to less than 50% of the battery.

Itsellä käytössä tuo BMS 1.1.5, joka antaa käyttää akkua "tyhjemmäksi", eli tulee pitempi akun kesto. Toisaalta se myös vaihtaa harmittavasti aikaisemmin ECO-modeen. Huomasin kuitenkin käytössä itselleni kaikenkaikkiaan sopivammaksi. Jossain välissä pitäisi varmaan ottaa vähän enemmän tehoja irti, poistaa "KERS" ja vakionopeussäädin käytöstä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
Ehhh tää on jo nykyään sitä tasoa et ei ketään kiinnosta. Esimerkkinä vaikka noi Kontio Cruiserit. Ne ei oo sähköpyöriä koska ne ei oo max 250w, eikä niille oo pakollista liikennevakuutusta niin ne ei myöskään sitä myöten saa olla max 1kw sähköpyöriä. Eli ne rinnastetaan samaan joukkoon mihin laudatkin, mut noista näkee nyt jo vilkasullakin et ei se maastokäyttöönkään ole. Silti en oo kuullu et ketään ois pysäytelty, saatika nähny.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Taas on sisäkumi puhki Xiaomi M365 pro eturenkaasta, olikohan kolmas parin vuoden sisään. Noh, juuri pari päivää ennen puhkeamista tuli katsottua rengaspaineet useamman viikon jälkeen ja 0.9 baria oli, joten liekö ihme jos on puhjennut. Varmaan viikon verran saattanut noilla paineilla ajaa. Nyt voisi kokeilla heittää puhkeamisenestomömmöt renkaaseen ja yrittää kerran viikossa tarkistaa paineet. Silmämääräisesti yrittänyt katsella mutta eipä niitä pysty sanomaan. Vasta tuo alle 1 bar alkoi sormella painaessa tuntua renkaasta.

Tulipahan samalla vaihdettua rengas, alkoi olla keskeltä jo kuvio kokonaan kulunut ja sormilla kun molemmilts puolilta kokeili niin melko ohuelta tuntui kyllä.
Itsellä kesti yli pari vuotta, mukaanlaskien huolettomat ajot sepelillä jne.

Sitä tuli aikoinaan ihmeteltyä monien kohtaamia hankaluuksia renkaanvaihdossa, koska olin itse ehtinyt muiden pariin takarenkaaseen ja yhteen eturenkaaseenkin kumit uusimaan
En ihmettele enää, sillä oman kyydin takarenkaan sisäkumin vaihto osoittautui noin n+1*z kertaa hankalammaksi kuin aiemmat kokemukset.
Siispä nöyrästi pyydän anteeksi, jos joku kuvitteli minun vähättelevän asiaa.

Aiemmat kokemukset oli luokassa "eihän tämä ole paljon vaikeampaa kuin polkupyörän kohdalla". Oma renkaan vaihto puolestaan osoittautui kaikin puolin painajaiseksi.
Vastaisuuden varalle, pitää jaksaessaan värkätä joku jigi tuohon hommaan, niin säästyy hermot. :rofl:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
...
Akussa päivämäärä 29.3.2019. Myyjä sanoi ostaneensa tämän viime vuonna 2021. Se ei taida voida pitää paikkaansa? Akussa lisäksi merkinnät XH-03-110-52-23s ja LG-MH1-52V23Ah.
...
Moottorien ohjausyksiköissä onkin leimat 24.7.2020 ja 27.8.2020, eli myyjän sanoma ostovuosi -21 näyttää paljon mahdollisemmalta. Jännän suuri ero tuohon akkuun.


Toi LG:n akkupaketti taitaa olla parhaasta ja turvallisimmasta päästä? Tällaisen käsityksen sain lukemani perusteella, mitä tässä asiaa selaillut sieltä sun täältä. Eli voi vähän rauhallisemmin mielin säilyttää ja latailla menopeliä sisällä asuintiloissa. :)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Ehhh tää on jo nykyään sitä tasoa et ei ketään kiinnosta. Esimerkkinä vaikka noi Kontio Cruiserit. Ne ei oo sähköpyöriä koska ne ei oo max 250w, eikä niille oo pakollista liikennevakuutusta niin ne ei myöskään sitä myöten saa olla max 1kw sähköpyöriä. Eli ne rinnastetaan samaan joukkoon mihin laudatkin, mut noista näkee nyt jo vilkasullakin et ei se maastokäyttöönkään ole. Silti en oo kuullu et ketään ois pysäytelty, saatika nähny.
No, max. 1kW Kontiothan ovat sähköpotkulautoja jotka nimenomaan käyttävät tuota "maastossa tai päällystämättömällä tiellä" porsaanreikää mm. noiden leveiden renkaidensa kanssa sivuuttamaan istuinpykälän. Ninebot MAXit sun muut eivät samasta porsaanreiästä mahdu.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
Tämä riskihän siinä on olemassa. Selkeästi kuitenkin koen oman turvallisuuteni paranevan jakkaran käytöllä ja välillisesti muidenkin tienkäyttäjien joten tällä mennään.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Tämä riskihän siinä on olemassa. Selkeästi kuitenkin koen oman turvallisuuteni paranevan jakkaran käytöllä ja välillisesti muidenkin tienkäyttäjien joten tällä mennään.
Tätä istuinkorkeuden rajaamista olen itsekin ihmetellyt! Tuntuisi esim. syksyisin (lehdet) ja talvisin (jää) turvallisemmalta, jos istuessaan saisi äkkiä jalat maahan, sen sijaan että seisaaltaan olisi ensimmäisenä eturivin legot ottamassa asvattiin. Olisi sitten siinä samalla painopistekin alempana.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Itsellä kesti yli pari vuotta, mukaanlaskien huolettomat ajot sepelillä jne.

Sitä tuli aikoinaan ihmeteltyä monien kohtaamia hankaluuksia renkaanvaihdossa, koska olin itse ehtinyt muiden pariin takarenkaaseen ja yhteen eturenkaaseenkin kumit uusimaan
En ihmettele enää, sillä oman kyydin takarenkaan sisäkumin vaihto osoittautui noin n+1*z kertaa hankalammaksi kuin aiemmat kokemukset.
Siispä nöyrästi pyydän anteeksi, jos joku kuvitteli minun vähättelevän asiaa.

Aiemmat kokemukset oli luokassa "eihän tämä ole paljon vaikeampaa kuin polkupyörän kohdalla". Oma renkaan vaihto puolestaan osoittautui kaikin puolin painajaiseksi.
Vastaisuuden varalle, pitää jaksaessaan värkätä joku jigi tuohon hommaan, niin säästyy hermot. :rofl:
Täällä kerrottiin myös itselleni, miten onnistuu alle vartissa tien päällä. No, totuushan ei ole kyllä sitä, kuten itsekin mainitsit.

Omalla M365 Prolla ajelin eturenkaalla joku pari tonnia, siinä kohdassa vähän omaa tyhmyyttä liian terävää sepeliä ja siinähän tuo meni. Tosin oli kyllä varsin kalju joten ihan aiheestakin tuli vaihto. Ja kyllähän se vaihto eteen olikin sitten aivan jotain muuta vs taakse. Alkaen siitä, ettei koko pakettia saa ihan helposti mihin tahansa koska moottori ja johdotus.
Ja ainakin omalla kohdallani oli pakko avata koko paketti koska venttiiliä ei yksinkertaisesti saanut muuten paikoilleen. Oikein kiva feature.

Takarenkaitahan on mennyt useampi jo vaikka paineet onkin pidetty kunnossa. Syytä en lähde arvailemaan mutta vaihto onnistuu eturengasta paljon helpommin varsinkin muutaman harjoittelukerran jälkeen. Suosittelen kuitenkin lämpimästi hankkimaan parit pitkäleukaiset lukkopihdit. Auttavat melkoisesti tuossa hommassa, varsinkin eteen. Taakse menee kyllä ilmankin. Ja Maxin tapauksessa sama toki toiseen suuntaan.
Ja kyllä se rengas kannattaa mikrottaa / keittää ennen asennusta. Sekin helpottaa vaikka kokeiltu on, menee muutoinkin paikalleen. Tosin riippuu renkaasta. Alkuperäinen oli todella pehmeä vs korvaava.

Ostin ennen alvipakkoa varastoon vielä pari joten en tiedä tämän hetken hintaa. Mutta ainakin aikaisemmin olivat niin halpoja nuo renkaat, että sovinnolla olen laittanut aina sekä päälli että sisärenkaan kun on ollut tarvetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Moottorien ohjausyksiköissä onkin leimat 24.7.2020 ja 27.8.2020, eli myyjän sanoma ostovuosi -21 näyttää paljon mahdollisemmalta. Jännän suuri ero tuohon akkuun.


Toi LG:n akkupaketti taitaa olla parhaasta ja turvallisimmasta päästä? Tällaisen käsityksen sain lukemani perusteella, mitä tässä asiaa selaillut sieltä sun täältä. Eli voi vähän rauhallisemmin mielin säilyttää ja latailla menopeliä sisällä asuintiloissa. :)
Joo, LG:n kennot on laadukkaita ja about just niitä mitä lautaan haluaakin Panasonicin ja Samsungin ohella. Tais joku muukin merkki olla mikä ei nyt nopeasti tuu mieleen. Kantamaakin tosta laitteesta pitäis löytyä, 52v23ah akku on sen 1196wh. Toki riippuu miten ajelet, talla pohjassa kolmosvaihteella niin jää kyllä aika vähäseks varmaan mut jos ns. sääntöjen mukaan 25kmh niin voi pidempääkin reissua rundata.
No, max. 1kW Kontiothan ovat sähköpotkulautoja jotka nimenomaan käyttävät tuota "maastossa tai päällystämättömällä tiellä" porsaanreikää mm. noiden leveiden renkaidensa kanssa sivuuttamaan istuinpykälän. Ninebot MAXit sun muut eivät samasta porsaanreiästä mahdu.
Nooo kyllähän ton aika moni hiffaa et vaikka on leveet renkaat niin noi kontioitten renkaat on sen verran sileät et ei ne nyt oikeasti mihinkään maastokäyttöön sovellu. Mut jos maastokäytön kriteerit on jousitus ja leveät tai nappirenkaat niin voihan tota kiertää miten lystää sit.
Tämä riskihän siinä on olemassa. Selkeästi kuitenkin koen oman turvallisuuteni paranevan jakkaran käytöllä ja välillisesti muidenkin tienkäyttäjien joten tällä mennään.
Mmmm no venaa et saat sen istuimen käyttöön ja kerro sit kokemukset. Ite oon huomannu sen et näitä on mukavempi ajaa ilman sitä istuinta, ihan puhtaasti sen takia et se ajofiilis muuttuu niin oleellisesti siinä kun yhtäkkiä istutaankin siellä takana, samontein se painopiste on about just niin takana kun olla ja voi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Tätä istuinkorkeuden rajaamista olen itsekin ihmetellyt! Tuntuisi esim. syksyisin (lehdet) ja talvisin (jää) turvallisemmalta, jos istuessaan saisi äkkiä jalat maahan, sen sijaan että seisaaltaan olisi ensimmäisenä eturivin legot ottamassa asvattiin. Olisi sitten siinä samalla painopistekin alempana.
Rajaamisen syystä on toki vaikea sanoa, kiinnostaisi kyllä kuulla syy. Mutta varmasti tuotakin voi ajatella monella eri tavoin.
Itsellä kun laskettelu ja lumilautailutaustaa niin jotenkin suhtautuu näihinkin vermeisiin samaan tapaan. Eli ajatus istumisesta tuottaa vähän eri tyylisiä ajatuksia vs kirjoittamasi. Mutta oli sitten istuin tai ei niin kyllä siinä on riski sattua suurempaakin vahinkoa, jos kulkupeli lähtee alta. Eikä luonnollisesti auta, jos huiput on tuplattu sallitusta ja promilleja reilusti ajellessa. Eli kyllä se oma varovaisuus on tärkein joka tapauksessa.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Rajaamisen syystä on toki vaikea sanoa, kiinnostaisi kyllä kuulla syy. Mutta varmasti tuotakin voi ajatella monella eri tavoin.
Itsellä kun laskettelu ja lumilautailutaustaa niin jotenkin suhtautuu näihinkin vermeisiin samaan tapaan. Eli ajatus istumisesta tuottaa vähän eri tyylisiä ajatuksia vs kirjoittamasi. Mutta oli sitten istuin tai ei niin kyllä siinä on riski sattua suurempaakin vahinkoa, jos kulkupeli lähtee alta. Eikä luonnollisesti auta, jos huiput on tuplattu sallitusta ja promilleja reilusti ajellessa. Eli kyllä se oma varovaisuus on tärkein joka tapauksessa.
Ja lisäisin vielä kypärän käytön osaksi varovaisuutta.

Joo näistä varmaan on mielipiteitä kuten Dirty Harry sanoisi ”Opinions are like assholes..” ja niin poispäin. Itse koen, että kahdesta pahemmasta laudan viritys ja seisominen tai stokkifirmis ja istuin, jälkimmäinen olisi pienempi paha. Tosin näyttää, että valmistaja itse on tehnyt sen kaikkein vaarallisimman tikittävän pommin noilla sulavilla liittimillään.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Itse koen, että kahdesta pahemmasta laudan viritys ja seisominen tai stokkifirmis ja istuin, jälkimmäinen olisi pienempi paha. Tosin näyttää, että valmistaja itse on tehnyt sen kaikkein vaarallisimman tikittävän pommin noilla sulavilla liittimillään.
Tuossa vertaat kahta varsin eri tyyppistä asiaa.
Oletuksena näillä laitteilla ajetaan valmistajan firmiksellä ja lain sallimissa rajoissa. Loppu on jo muuta. Mutta riippuu siitä käyttäjästä, mikä muodostaa eniten vaaraa. Tosin tottakai myös käyttäpaikat jne joten enpä lähtisi yleistämään. Suurin riski on kuitenkin se käyttäjä, joka ei osaa ennakointia.

Liittimistä kommentoinkin jo aikaisemmin. Ei varsinainen riski toisaalta ajossa mutta heikkoa suunnittelua ja jossakin laudassa vastaava voi olla enemmänkin vaaraa aiheuttava. Toivottavasti emme näe sellaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Ehhh tää on jo nykyään sitä tasoa et ei ketään kiinnosta. Esimerkkinä vaikka noi Kontio Cruiserit. Ne ei oo sähköpyöriä koska ne ei oo max 250w, eikä niille oo pakollista liikennevakuutusta niin ne ei myöskään sitä myöten saa olla max 1kw sähköpyöriä. Eli ne rinnastetaan samaan joukkoon mihin laudatkin, mut noista näkee nyt jo vilkasullakin et ei se maastokäyttöönkään ole. Silti en oo kuullu et ketään ois pysäytelty, saatika nähny.
Toisaalta se on hyvin selkeästi nimenomaan maastokäyttöön soveltuva. Eihän maastokäyttö tarkoita automaattisesti umpimetsässä ajelua, hyppimistä tai esimerkiksi motocrossia. "Maastossa" ajetaan paljon mm. ihan tavallisilla henkilöautoilla joista osa soveltuu siihen muita paremmin olematta maastoautoja tai edes avustavasti nelipyörävetoisia. Laajentaakseni ajatusta maastoautolla ei pääse sinne minne moottorikelkalla, moottorikelkalla ei pääse samaan paikkaan kuin joillakin maastoautoilla. Usein myös vähän viritellymmälläkin offroad-autolla jää ilman vinssiä menemättä yli sellaisten esteiden jotka voidaan tavallisella maataloustraktorilla ongelmitta ylittää, ja vastaavasti sillä traktorilla ei hypitä tai nousta yhtä korkealle kalliolle kuin sillä maasturilla. Maastokelpoisuuden määritelmänä ei siis voida pitää sitä, että joka paikkaan ei pääse(millään ei pääse) tai että jokin muu ajoneuvo on paljonkin maastokelpoisempi(ja siinäkin on eri asteikkoja). Murskaavasti suurin osa maastoliikenteestä on melko helppoa ajoa, johon ei tarvita mitään sotilas- tai kilpakalustoa sun muita isoja, kalliita ja viritettyjä vehkeitä.

Tätä tulkintaa vahvistaa myös se, että maastokäytön ohessa mainitaan ikään kuin maastolle rinnasteisena tilanteena "ajo päällystämättömällä tiellä". Isot matalapainerenkaat siis hyvinkin viittaavat siihen, että ajoneuvo on suunniteltu juurikin ajettavaksi "maastossa", soratiellä tai hiekkapintaisella polulla. Jos vieläpä huippunopeus on 25 tai peräti 20 km/h, niin ei jousituksen puutteestakaan voi alkaa mitään päätellä. Jos istuinkin on hyvin pehmustettu, niin onhan se Kontio selkeästi juuri määritelmän mukainen, jota ei penkinkorkeussääntö koske.

Astetta kovapintaista polkua vaikeampiakin "maastoja" voi kuvitella taitettavan juuri niiden leveiden matalapainepyörien avulla. Kaikissa skenaarioissa ei tule ensimmäisenä vastaan pito vaikka pitkittäisurallista/sileää rengasta käytettäisiin vaan uppoaminen kuivassakin säässä. Esimerkiksi aktiivisessa viljelykäytössä olevalla peltomaalla pystyy ajamaan eräissä viljelyn vaiheissa kapeammilla ja kovapaineisemmilla katurenkailla kevytsähkövehjettä painavammalla mopolla(kohtuullisen kokoisella moottoripyörällä) yllättävän kätevästi, kontiolla kokeilematta varmasti paremmin. Enkä nyt tarkoita pelkästään sänkipeltoa tai muuta hyvin helppoa vaan myös tilanteita, joissa ajo tavanomaisella sähköpotkulaudalla olisi toivoton ja typerä yritys, ja nopein vaihde kantaen.

Tai sitten voidaan tosi lyhyesti sanoa, että sehän on maastokäyttöä kun ajetaan muualla kuin tieliikenteessä/hoidetuilla piha-alueilla.
Rajaamisen syystä on toki vaikea sanoa, kiinnostaisi kyllä kuulla syy.
Jonkinlainen suhteellisuusperiaate ja ristiriidan luomisen välttäminen siinä lienee taustalla. Kun kerran on päädytty siihen, että sähköpotkulautojen(sun muiden "kevyt sähköajoneuvo") tulee olla laillisia polkupyörään rinnastuvina(ja silti sallittu tehoa 1 kW), syntyisi jo aiemmin reguloidun sähköavusteisen 250 watin polkupyörän kanssa vielä pahempi ristiriita ilman tätä istuinkorkeussääntöä. Silloinhan se sama fillarirunko saisi periaatteessa käyttää 250 watin moottorin sijasta 1 kW moottoria ihan sillä, että polkimet poistetaan ja ajetaan kaasukahvalla. Pitää siis varmuuden vuoksi määrätä että penkkikin poistetaan, jotta kukaan tervejärkinen ei voisi hyödyntää tätä. Seuraava kysymyshän olisi muussa tapauksessa se, miksi avustetun fillarin nimellistehorajaa ei nelinkertaisteta, ja vastaushan olisi että pakko muuten toteuttaa.

Selkeiden määritelmien puutteessa joku voisi tietysti sanoa, että onhan se modattukin polkupyörä - etenkin täysjousitettu läskirenkailla, mutta periaatteessa tulkinnasta riippuen mikä tahansa jäykkä maasturikin - yhtä paljon maastopoikkeuksen mukainen kuin Kontio. Eikä olisi ihan väärässä jos ns. logiikka ja järkiperusteet kelpaavat. Etenkin jos sen itse valmistaa ja pääsee silloin omakätisesti sanomaan, mihin käyttöön laite on suunniteltu.

Joo näistä varmaan on mielipiteitä kuten Dirty Harry sanoisi ”Opinions are like assholes..” ja niin poispäin. Itse koen, että kahdesta pahemmasta laudan viritys ja seisominen tai stokkifirmis ja istuin, jälkimmäinen olisi pienempi paha. Tosin näyttää, että valmistaja itse on tehnyt sen kaikkein vaarallisimman tikittävän pommin noilla sulavilla liittimillään.
G30:n moottoripiuhaongelma on kyllä paha juttu, mutta taitaa olla lähinnä kaupallisesti tai kuluttajansuojamielessä paha. Käsittääkseni paloturvallisuutta ja liikenneturvallisuutta merkittävästi pahemmin vaarantavia vikoja riittää erinäisissä potkulaudoissa aika pitkä lista jos turvallisuusasioita aletaan vertailla. Myös G30:n vikaantumismekanismeja tiedetään sellaisia, jotka voivat olla vähän vaarallisempia. Alkaen sähköjarrun itsestään aktivoitumisesta ajon aikana - joka ei sekään varmaan koske vain juuri sitä yhtä ajoneuvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
373
Oletko kokeillut eri BMS-versioita? Niissä voi olla erilaisia profiileja, mutta harmittavasti kukaan ei taida olla noista kerännyt kattavammin tietoa.

Esimerkkinä oma M365, jonka kahdesta BMS-versiosta profiilien erot:
BMS 1.0.7: exploits 70% of the battery capacity and limits power/speed to less than 30% of the battery.
BMS 1.1.5: exploits 85% of the battery capacity and limits power/speed to less than 50% of the battery.

Itsellä käytössä tuo BMS 1.1.5, joka antaa käyttää akkua "tyhjemmäksi", eli tulee pitempi akun kesto. Toisaalta se myös vaihtaa harmittavasti aikaisemmin ECO-modeen. Huomasin kuitenkin käytössä itselleni kaikenkaikkiaan sopivammaksi. Jossain välissä pitäisi varmaan ottaa vähän enemmän tehoja irti, poistaa "KERS" ja vakionopeussäädin käytöstä...
Pitää vilkaista, tosin talven aikana on käynyt jotakin kun ei enää pysy BT:llä yhdistettynä lautaan kuin sen yhden vilauksen ajan. Eli ei pääse enää softalla käsiksi lautaan.
Mutta kyllä mä viime kesältä muistelisin tuon 115 BMS:n nähneeni, ellei sitten 113, mutta ainakaan ei 107.
Ja tuo KERSsi tosiaan ei taida oikeasti hyödyttää ketään muuta kuin 90% alamäkiä ajavaa tyyppiä. Enemmän on tainnut lautoja paskoa tuo toiminto, mitä on juttuja lukenut.

Pitää viikonloppuna katsoa jos jaksaa laudan kanssa värkätä ja selvitellä että mikä tuossa BT:ssä mättää. Joku puhui aiemmin että älykello sotkee homman, mutta itse kokeilin kello sammutettuna samaa hommaa ja lisäksi vielä kauempana kotoa ettei mikään talouden BT yritä väliin. Kun nyt ei olisi rikki mennyt laudan puolelta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
373
Jopas tuli lauta vastaan. Kaveri näkyy tällaisen hankkineen kun oli FB:n päivittänyt ihan kuvan kanssa.
Cityway Pro 500W 8.5", hinta 369€.
Ei ole kyllä hinnalla pilattu siihen nähden että kantamaa luvataan 45km (13Ah) ja painoakin kestää 120kg, mikä on vähän harvinaisempaa näissä vehkeissä. Naurahduksen kirvoitti tuo kohta missä kerrotaan renkaiden olevan puhallettavat. xD
Suurin nopeus 30km/h oli aika yllättävä. Vissiin ei tuota pääse sitten edes rajoittamaan sallittuun nopeuteen, olettaen ettei tuohon yhdistetä kännykällä softaa muokatakseen.
En mä nyt hyväksi lähde kehumaan mutta tosiaan tuo hinta yhdistettynä kohtuulliseen kantamaan ja painorajaan, niin ei tuo välttämättä aloittelevalle vähän isommalle työmatkakulkijalle välttämättä paskin ensilauta ole. Mitä nyt se että se on laiton.

Kenelläkään kokemuksia merkistä ennestään?


Digitaalinen ohjauspaneelin näyttö; Mukavat kahvat; Pyörän halkaisija: 8,5” (21,6 cm), puhallettavat renkaat; Skootterin paino: 14,2 kg; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 114 cm; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 49 cm; Suurin nopeus: 30 km/h; Moottorin nimellisteho: 500 W; Moottorin suurin teho: 850 W; Suurin kaltevuus: jopa 25 °; Kosteuden, lian, pölyn kestävyys: IP54; Akun kapasiteetti: 36V 13Ah; Kuljettu matka täyteen ladatulla akulla: jopa 45 km, riippuen ajonopeudesta ja tien maastosta; Akun latausrajajännite: 42V; Laturin nimellistulojännite: 100 - 240 V ~, 50/60 Hz; Suositeltu korkeus: 120 - 200 cm; Suurin kuorma: 120 kg; Käyttölämpötila: -10 ° C - 40 ° C; Varastointilämpötila: -20 °C - 45 °C; Kaksoisjarrujärjestelmä: rumpujarru edessä ja E-ABS-tekniikka takana.

Edit: Näköjään niille on oma kännyappsi, joten voi olla että softahommat onnistuvat jotakin kautta. Ja nyt kun katsoo koko listaa noista Cityway-vehkeistä niin on ihan mielenkiintoisen näköistä peliä, noin paperilla siis.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
24
Moottorien ohjausyksiköissä onkin leimat 24.7.2020 ja 27.8.2020, eli myyjän sanoma ostovuosi -21 näyttää paljon mahdollisemmalta. Jännän suuri ero tuohon akkuun.


Toi LG:n akkupaketti taitaa olla parhaasta ja turvallisimmasta päästä? Tällaisen käsityksen sain lukemani perusteella, mitä tässä asiaa selaillut sieltä sun täältä. Eli voi vähän rauhallisemmin mielin säilyttää ja latailla menopeliä sisällä asuintiloissa. :)
Tällä vantaalaisella, joka varmaankin sulle myi on nyt myynnissä ilman akkua oleva moottoriviallinen 10X "raato". Eli tuo sulle myyty on ehkä kasattu useammasta laudasta, että on saatu jokseenkin toimiva yksilö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2022
Viestejä
20
Moikka kaikille. Olen hankkimassa lautaa työmatkoja varten. Paljon mäkiä ja pitkä range tosi tärkeä. Menin laittamaan tilaukseen tämmöisen. Vähän huolettavaa minkälaista laatua tulossa kun tuosta ei pahemmin mitään testejä laajemmin vielä löydy. Meniköhän ihan metsään? :D E4 V2 Max 2022
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Pitää vilkaista, tosin talven aikana on käynyt jotakin kun ei enää pysy BT:llä yhdistettynä lautaan kuin sen yhden vilauksen ajan. Eli ei pääse enää softalla käsiksi lautaan.
Mutta kyllä mä viime kesältä muistelisin tuon 115 BMS:n nähneeni, ellei sitten 113, mutta ainakaan ei 107.
Ja tuo KERSsi tosiaan ei taida oikeasti hyödyttää ketään muuta kuin 90% alamäkiä ajavaa tyyppiä. Enemmän on tainnut lautoja paskoa tuo toiminto, mitä on juttuja lukenut.

Pitää viikonloppuna katsoa jos jaksaa laudan kanssa värkätä ja selvitellä että mikä tuossa BT:ssä mättää. Joku puhui aiemmin että älykello sotkee homman, mutta itse kokeilin kello sammutettuna samaa hommaa ja lisäksi vielä kauempana kotoa ettei mikään talouden BT yritä väliin. Kun nyt ei olisi rikki mennyt laudan puolelta.
Yhdistä BT ja paina virtanappia kerran. Mulla oli samaa ongelmaa, mut tolla ratkes. Jotkut applikaatiot osaa neuvoa ton ihan puhelimen kauttakin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
373
Yhdistä BT ja paina virtanappia kerran. Mulla oli samaa ongelmaa, mut tolla ratkes. Jotkut applikaatiot osaa neuvoa ton ihan puhelimen kauttakin.
Joo, mulla neuvoi samaa mut ei tuntunut auttavan. Yritän uudestaan jahka pääsen kotiin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
No, mutta pointti onkin siinä, että kun tuossa parituksessa ei ole minkäänlaista autentikointia eikä se "lukitus" tai sen avaus edes vaadi sitä Xiaomin omaa kökköappia, tulee eteen seuraavanlainen ongelma:
1. Omistaja "lukitsee" softalla kyydin ja poistuu hetkeksi näköetäisyydeltä.
2. Rosmo huomaa kyydin ja avaa lukituksen kolmannen osapuolen softalla (m365 Tools, m365 Dashbord, tjms. jossa on lukitukseen vipstaaki) ja hurauttaa tiehensä.
3. Omistaja palaa ja ihmettelee missä kyyti on, vaikka se oli "lukittu".

Eli ilman autentikointia mikään ei estä sitä, että joku toinen yhdistää luurillaan lautaan, avaa "lukituksen" ja ajaa pois!
Se Xiaomin softan "salasana" ei edes ole lukitusta varten, vaan softan omaan käyttöön ja tuo siksi väärää turvallisuudentunnetta.
Huomannet varmaan nyt mikä tekee tuosta autentikoinnin puutteesta niin ongelmallisen?

Jos olisi autentikointimahdollisuus ja esim. käyttöönoton yhteydessä määritettäisiin avain joko käyttäjän toimesta tai RNG:llä (samalla opastaen käyttäjää laittamaan sen avaimen muistiin!), niin satunnaisen ulkopuolisen olisi paljon vaikeampi pölliä sitä kyytiä. Jos avain hukkuisi, niin menisi sitten vaikka kortti vaihtoon... mutta se luonnollisesti olisi käyttäjän oma moka.

En nyt edes tässä yhteydessä mainitse mitä kaikkea muuta "kiusaa" (=haittaa) joku sivullinen voi tehdä, juurikin samaisen autentikoinnin puutteen takia.
Ihan hyviä lautoja nämä ovat, mutta on näissä pahoja puutteitakin.
Niinku sanoin ni täällä keskellä korpea tuon tarkoitus on vähän joku muu kuin se et joku vie koko laudan mennessään, joten en näe tota täällä isona ongelmana. Isossa kuvassa toki, mutta ei meidän käytössä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Täällä kerrottiin myös itselleni, miten onnistuu alle vartissa tien päällä. No, totuushan ei ole kyllä sitä, kuten itsekin mainitsit.

Omalla M365 Prolla ajelin eturenkaalla joku pari tonnia, siinä kohdassa vähän omaa tyhmyyttä liian terävää sepeliä ja siinähän tuo meni. Tosin oli kyllä varsin kalju joten ihan aiheestakin tuli vaihto. Ja kyllähän se vaihto eteen olikin sitten aivan jotain muuta vs taakse. Alkaen siitä, ettei koko pakettia saa ihan helposti mihin tahansa koska moottori ja johdotus.
Ja ainakin omalla kohdallani oli pakko avata koko paketti koska venttiiliä ei yksinkertaisesti saanut muuten paikoilleen. Oikein kiva feature.

Takarenkaitahan on mennyt useampi jo vaikka paineet onkin pidetty kunnossa. Syytä en lähde arvailemaan mutta vaihto onnistuu eturengasta paljon helpommin varsinkin muutaman harjoittelukerran jälkeen. Suosittelen kuitenkin lämpimästi hankkimaan parit pitkäleukaiset lukkopihdit. Auttavat melkoisesti tuossa hommassa, varsinkin eteen. Taakse menee kyllä ilmankin. Ja Maxin tapauksessa sama toki toiseen suuntaan.
Ja kyllä se rengas kannattaa mikrottaa / keittää ennen asennusta. Sekin helpottaa vaikka kokeiltu on, menee muutoinkin paikalleen. Tosin riippuu renkaasta. Alkuperäinen oli todella pehmeä vs korvaava.

Ostin ennen alvipakkoa varastoon vielä pari joten en tiedä tämän hetken hintaa. Mutta ainakin aikaisemmin olivat niin halpoja nuo renkaat, että sovinnolla olen laittanut aina sekä päälli että sisärenkaan kun on ollut tarvetta.
Eka vaihto (takarengas) vei ensikertalaisena vajaa puoli tuntia hommaa opiskellessa. Toinen (takarengas) meni suunnilleen vartissa, eli kuin elokuvissa. Alkoi olla suuret kuvitelmat taidoistani tuossa vaiheessa. Kolmas (eturengas) tuntui myös hoituvan tosi nopeasti, mutta niin siinäkin kellon mukaan taas meni puolisen tuntia. Neljäs oli sitten tuo oma, joka osoittautui painajaiseksi. Olin vasynyt ja pikku stressiä päällä, kuvitellen että homma oli hanskassa. Joko onnistuin siinä hätäillessäni jotenkin uuden renkaankin rikkomaan tai oli maanantaikappale. Tuossa vaiheessa oli kaupat menossa kiinni, joten jätin suosiolla seuraavaan päivään vaihdon ja silloinkin siihen tuhraantui melkein tunti! Päällysrengas oli se suurin haittaava tekijä, joten pitää ensi kerralla esilämmitystä harkita myös.

Eturenkaasta otan aina jatkossakin sen moottorin "kannen" irti, sillä se helpottaa huomattavasti venttiilin pujotusta paikalleen. Takarenkaan vaihdossa nippusiteistä ei ollut paljoa apua, mutta 3x lukkopihdit toimivat jo paremmin.

Itselläni on niin sisäkumeja kuin päällysrenkaita tulevia rengasrikkoja odottamassa, kun eivät maltaita maksa. On vähän muutakin varaosaa valmiiksi tullut hankittua, joten ei pitäisi ihan helposti lauta joutua pois liikenteestä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Jopas tuli lauta vastaan. Kaveri näkyy tällaisen hankkineen kun oli FB:n päivittänyt ihan kuvan kanssa.
Cityway Pro 500W 8.5", hinta 369€.
Ei ole kyllä hinnalla pilattu siihen nähden että kantamaa luvataan 45km (13Ah) ja painoakin kestää 120kg, mikä on vähän harvinaisempaa näissä vehkeissä. Naurahduksen kirvoitti tuo kohta missä kerrotaan renkaiden olevan puhallettavat. xD
Suurin nopeus 30km/h oli aika yllättävä. Vissiin ei tuota pääse sitten edes rajoittamaan sallittuun nopeuteen, olettaen ettei tuohon yhdistetä kännykällä softaa muokatakseen.
En mä nyt hyväksi lähde kehumaan mutta tosiaan tuo hinta yhdistettynä kohtuulliseen kantamaan ja painorajaan, niin ei tuo välttämättä aloittelevalle vähän isommalle työmatkakulkijalle välttämättä paskin ensilauta ole. Mitä nyt se että se on laiton.

Kenelläkään kokemuksia merkistä ennestään?


Digitaalinen ohjauspaneelin näyttö; Mukavat kahvat; Pyörän halkaisija: 8,5” (21,6 cm), puhallettavat renkaat; Skootterin paino: 14,2 kg; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 114 cm; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 49 cm; Suurin nopeus: 30 km/h; Moottorin nimellisteho: 500 W; Moottorin suurin teho: 850 W; Suurin kaltevuus: jopa 25 °; Kosteuden, lian, pölyn kestävyys: IP54; Akun kapasiteetti: 36V 13Ah; Kuljettu matka täyteen ladatulla akulla: jopa 45 km, riippuen ajonopeudesta ja tien maastosta; Akun latausrajajännite: 42V; Laturin nimellistulojännite: 100 - 240 V ~, 50/60 Hz; Suositeltu korkeus: 120 - 200 cm; Suurin kuorma: 120 kg; Käyttölämpötila: -10 ° C - 40 ° C; Varastointilämpötila: -20 °C - 45 °C; Kaksoisjarrujärjestelmä: rumpujarru edessä ja E-ABS-tekniikka takana.

Edit: Näköjään niille on oma kännyappsi, joten voi olla että softahommat onnistuvat jotakin kautta. Ja nyt kun katsoo koko listaa noista Cityway-vehkeistä niin on ihan mielenkiintoisen näköistä peliä, noin paperilla siis.
Hinta olikin jo pompsahtanut 429 euroon. Aiemmalla alemmalla hinnalla ei specsit tuntuneet ollenkaan pahoilta.

Tuotteen kuvauksessa mm. kohdat " Hyödynnä uusi sähköposti. skootteri Cityway Pro 500W ..." ja " Heti kun suljet silmäsi, lähetä sähköpostia." saivat aikaa hervottomia palleanseudun lihasten kouristuksia. :rofl:

Tosin tuota Hobby Hallia ostopaikkana yritän välttää, sillä yrittävät joskus vängätä mm. palautuksien ja joskus takuunkin osalta ihmeellisesti.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
373
Yhdistä BT ja paina virtanappia kerran. Mulla oli samaa ongelmaa, mut tolla ratkes. Jotkut applikaatiot osaa neuvoa ton ihan puhelimen kauttakin.
Onnistuihan se vihdoin. En tiedä oliko ongelma siinä että olin vaihtanut ohjelmallisesti valon ja nopeusmoodin klikkausten määrän päikseen vai jostakin muusta mutta tarpeeksi kauan virtanäppäintä naputeltuani se onnistui yhdistämään.
BMS olikin 128. Pitänee katsastaa mitä nuo eri versionumerot tuosta tuovat tullessaan josko sieltä löytyisi jotakin kivaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 879
Tää vantaalainen K.M. (koko nimi saatavana yvnä), joka varmaankin sulle myi tuon 10X:n trokaa näitä lautoja ihan urakalla. Esim juuri nyt myynnissä ilman akkua oleva moottoriviallinen 10X "raato". Eli tuo sulle myyty on varmaan kasattu useammasta laudasta, että on saatu jokseenkin toimiva yksilö.
Voitko kuvitella tarjos mulle sitä ostettavaksi varaosiks, että oisin saanu siitä vanteen siltä ostamaani lautaan, mistä se hajosi ekana iltana ekalla testilenkillä. Toisilla ei ole toiminnassaan sellaisia tavanomaisia rajoittavia seikkoja, kuten esim. häpeä.

Tänään sitten irtoaa vaihteeksi näköjään 500 euron iPhonea.


Käynyt nyt tuota lautaa läpi eilen ja toissapäivänä. Ekaksi putsasin laudan kunnolla ennen remppaa. Sit purin ja tyhjensin koko akkutilan. Käänsin ympäri ja irrotin etu ja takapäät keskirungosta, mistä kiinnityksistä taisi puuttua yhteensä joku 6 pulttia, eli karkeasti jotain 30% (ei ihme pieni periksi antaminen etupään ja dekin kiinnityskohdan välillä). Putsasin tyhjänä olleet pulttien reiät mönjästä ja liasta, ja täydennän kaikki noi puuttuvat kiinnitykset, lisäksi käyttäen keskilujaa kierrelukitetta. Hajonutta takavannetta koskien takarenkaan irrotus ei ole vielä edennyt, kun ei ollut 18mm hylsyä. Sellainen pitäisi saada huomenna, joten saa renkaan irti ja vanteen purettua, niin näkee homman nimen. Seuraava steppi siitä toivottavasti pelkkä vanteen tilaus (ettei mitään muuta pahempaa hajonnut), minkä toimituksessa toivon, että päästäisiin alle kuukaudella Aliexpressistä.

Kannattaisko vanteen toinenkin puolikas tilata samalla, ja varoiksi yksi sisärengas? Toinen puoli vaan näyttäisi murtuneen.

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 968
Viestejä
4 215 765
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom