Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 247
Auton takakonttiin heitettävää potkulautaa etsimässä, jolla lähinnä "ilmaiselta parkkipaikalta" siirtyy 500m-3km ja toki takaisinkin päin vuoden ympäri. Eli ei kovin kummoiset vaatimukset, paitsi ois toki näppärä ladata välillä autosta käsin. Lieneekö moisia saatavilla jostain tai halvalla.
Itse valitsisin Ninebot E2 Pron, jos se mahtuu taitettuna takakonttiin.



Vaikkapa Voltesista

 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 909
Ilmeisesti nyt just äskettäin julkaistu. Näyttäis iha jeppis!
Tuon kohdalla kannattaa huomioida paino. Segway ilmoittaa omilla sivuillaan 18,8kg. Jos jatkuvasti nostat autoon ja pois, ehkä vielä joudut kantamaan kerrostaloon ladattavaksi niin jossakin kohdassa epäilen painon tuntuvan paljolta. Luonnollisesti, kuten edellä olikin mainittu, takaluukun koko ratkaisee.

Kokemuksia ei kovin kattavasti vielä ole mutta tuskin tuolla hinnalla ja laudalla pahasti muutoIn voi pieleen mennä jos painoon sopeutuu. Itse katselisin kevyempää jos käyttö on tosiaan jatkuvaa autossa kuljettamista ja lyhyttä ajoa.
Talvella ajo jäänee kyllä haaveeksi ainakin huonommilla keleillä tuollakin eli vaikka lautaa kysyt niin joku kokoontaittuva sähköfillari voi olla yksi vaihtoehto kun ajattelee talvikäyttöä. Tosin fillariryhmässä osaavat varmaan paremmin sanoa, tekeekö niillä mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Ohimennen tästä kysäsin OP:lta kun muissa vakuutusasioissa sinne soittelin.
Kyseinen nainen ei tiennyt mitään mistään lakimuutoksista tai liikennevakuutuksen vaatimuksesta jos potkulauta yli 25kg :)
Myönnän että olin pikkusen yllättynyt, mutta enpä jaksanut alkaa siinä opettamaan sitten sen enempää.
Mä kanssa kyselin toiseen vehkeeseen vakuutuksia, ja sain vastauksen et ei se vielä ookkaan tulossa se uudistus. Siirretty kesäkuulle vähintään, ja uskosin et vielä enemmänkin menee siitä koska tosta ei kirjaimellisesti mitään tietoa löydy mistään. Pelkkiä uutisia joissa puhutaan vähän vaihtelevasti termeillä "tulee" ja "mahdollisesti" sit johonkin väliin.

En kyllä vakuuttais 26kg painavaa laitetta. 29kg asti vetäisin riskillä. Jos joku pysäyttää ja kysyy et mikä laite nii vastaat et emmä tiiä. Käsin kokeillessa vaikea sanoa eroa ja epäilen et sieltä kaivettais vaakaa esille. Sit yli 30kg alkaisin miettimään.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Tuon kohdalla kannattaa huomioida paino. Segway ilmoittaa omilla sivuillaan 18,8kg. Jos jatkuvasti nostat autoon ja pois, ehkä vielä joudut kantamaan kerrostaloon ladattavaksi niin jossakin kohdassa epäilen painon tuntuvan paljolta. Luonnollisesti, kuten edellä olikin mainittu, takaluukun koko ratkaisee.
Tälleen Ninebot Max (G30D):n omistajana vahvasti komppaan tätä, sen laudan kantaminen ei oo välttämättä kivointa, jos se on tuon painoinen (~19.5KG).
Oispa hissi talossa... Mutta itse myös ajelen laudalla 10km/suunta aika usein ja hyvin toimii (ostanut sen vuonna 2022).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 860
Tietoa tulevasta laista liittyen vakuutuksiin: Sähköpotkulaudat kesäksi liikennevakuutuksen piiriin, hinnat nousevat myös Turussa - Sähköpotkulaudat - Turun Sanomat (ts.fi)

Eduskunnan täysistunto käsitteli viime torstaina ensimmäistä kertaa hallituksen esitystä, jonka mukaan operaattorit velvoitetaan vakuuttamaan käyttäjät mahdollisten sairaanhoitokustannusten osalta. Toinen käsittely on tämän viikon torstaina.

Lain odotetaan astuvan voimaan kesäkuussa. Alun perin sen piti tulla voimaan jo joulukuussa, mutta lain valmistelussa ilmeni ongelmia.
Hallituksen esityksessä vuokrattavat sähköpotkulaudat tulevat vakuutuksen piiriin niiden painosta riippumatta. Kysessä on Suomen kansallinen ratkaisu, sillä EU-direktiivi edellyttää ainoastaan yli 25 kiloa painaville laudoille vakuutusta.
Hallituksen esitys: HE 10/2024 vp (eduskunta.fi)
jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h tai suurin nettopaino on yli 25 kg, sekä kytkettyä ja irrallista perävaunua. Ajoneuvona ei kuitenkaan pidettäisi ajoneuvolain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää. Näin ollen ajoneuvon määritelmä rajaisi jatkossa liikennevakuutuslain soveltamisalan ulkopuolelle eräät kevyet ja hitaasti kulkevat ajoneuvot. Lisäksi esityksessä ehdotetaan, että ajoneuvolla tarkoitetaan vuokrattua sähköpotkulautaa. Tällaisella vuokratulla sähköpotkulaudalla tarkoitetaan sähkömoottorilla varustettua, astinlaudalla seisten ohjattavaa ja ohjaustangolla varustettua kaksipyöräistä ajoneuvoa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h, joka elinkeinotoiminnassa vuokrataan yleisön saataville henkilöiden kuljettamista varten. Liikennevakuutettaviksi tulisivat näin ollen kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudat riippumatta niiden painosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Kai näitä saa bussissa ja jossain julkisssa kuljettaa? Ettei mitää lisämaksua/paikkaa vaadi? Kyllä ite jaksan kannella vähä painavampaakin ja minnekkää korkealle ei tarttee kantaa. Kaks päällä ois plussaa toki joskus :p:.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 247
Kai näitä saa bussissa ja jossain julkisssa kuljettaa? Ettei mitää lisämaksua/paikkaa vaadi? Kyllä ite jaksan kannella vähä painavampaakin ja minnekkää korkealle ei tarttee kantaa. Kaks päällä ois plussaa toki joskus :p:.
Saa kyllä, kuljetusyhtiöstä riippuen joko ilmaiseksi tai sitten maksulla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kai näitä saa bussissa ja jossain julkisssa kuljettaa? Ettei mitää lisämaksua/paikkaa vaadi? Kyllä ite jaksan kannella vähä painavampaakin ja minnekkää korkealle ei tarttee kantaa. Kaks päällä ois plussaa toki joskus :p:.
Bussiin vähän ikäviä viedä. Rajannu ite oman julkisten käytön laudan kanssa junaan ja metroon. Bussin korvikkeekshan tää kuitenkin alunperin hommattiin.

Painosta vielä sen verran et lähtökohtasesti se kilomäärä ei oo useimmiten ongelma, vaan se et mistä saa fiksusti otteen ja miten sen otteen ottaa. Se 20kg lauta on yllättävän vittumainen kannettava jos tekniikka on päin seiniä. Oon nyt kohta reilu 2,5v kanniskellu omaa 35kg painon omaavaa lautaa yhet kierrerappuset alas ja eipä toi oikeastaan harmita ollenkaan kun ekaks vaan keksi et miten se on fiksuinta kantaa. Sitä enempää en kyl välttämättä lähtis kantamaan ku pari kertaa pitäny kaverin ylimpään kerrokseen roudata jonne ei oo hissiä.

Mut pitihän se omasta elämästä hankalempaa tehdä ja ostaa 44kg painava ykspyöränen jota nyt sit jatkossa kanniskelen ylös ja alas. Siinä on jo vähän haastetta ja yhtään enempää painoa ei kyllä sais olla, tai rappusia. Mut ratkasen ongelman sillä et seuraavassa kämpässä on se hissi aika korkeella vaatimuksissa. Lisäks jollakulla mua vahvemmalla vois olla helpompaa tuonkin kanssa, enhän mä paina kun karvan alle 70kg ja pituutta yli 180cm niin siitä voi sit jokanen laskeskella et normaalipainosella ei pitäis olla minkäänlaisia tekosyitä jonkun 20kg kukkakepin kantamisen suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 398
Bussiin vähän ikäviä viedä. Rajannu ite oman julkisten käytön laudan kanssa junaan ja metroon. Bussin korvikkeekshan tää kuitenkin alunperin hommattiin.

Painosta vielä sen verran et lähtökohtasesti se kilomäärä ei oo useimmiten ongelma, vaan se et mistä saa fiksusti otteen ja miten sen otteen ottaa. Se 20kg lauta on yllättävän vittumainen kannettava jos tekniikka on päin seiniä. Oon nyt kohta reilu 2,5v kanniskellu omaa 35kg painon omaavaa lautaa yhet kierrerappuset alas ja eipä toi oikeastaan harmita ollenkaan kun ekaks vaan keksi et miten se on fiksuinta kantaa. Sitä enempää en kyl välttämättä lähtis kantamaan ku pari kertaa pitäny kaverin ylimpään kerrokseen roudata jonne ei oo hissiä.

Mut pitihän se omasta elämästä hankalempaa tehdä ja ostaa 44kg painava ykspyöränen jota nyt sit jatkossa kanniskelen ylös ja alas. Siinä on jo vähän haastetta ja yhtään enempää painoa ei kyllä sais olla, tai rappusia. Mut ratkasen ongelman sillä et seuraavassa kämpässä on se hissi aika korkeella vaatimuksissa. Lisäks jollakulla mua vahvemmalla vois olla helpompaa tuonkin kanssa, enhän mä paina kun karvan alle 70kg ja pituutta yli 180cm niin siitä voi sit jokanen laskeskella et normaalipainosella ei pitäis olla minkäänlaisia tekosyitä jonkun 20kg kukkakepin kantamisen suhteen.
Kyllähän se paino kuitenkin on se merkittävin tekijä. Toisena tulee sit laitteen koko ylipäätään eli sen pituus ja leveys. Nostamistapaan on yleensä suhteellisen vähän vaikutusmahdollisuuksia ja sitä on hieman hankala arvioida etukäteen ennen kuin pääsee oikeasti skuuttia kantamaan. Pitkälti nostamistavan sanelee miten skuutin runko taittuu kokoon ja missä skuutin painopiste on. Kaikki näistä kuitenkin korreloi usein aika suoraan sen laitteen painon kanssa eli yleistäisin ihan surutta että painavampi laite on lähes aina myös fyysisesti isompi ja hankalammin käsiteltävissä. Pakko tosin samalla todeta että todellisestihan noi kevyimmät skuutit ovat luokkaa n. 12kg eli vaikea uskoa että olisi minkäänlaista merkittävää eroa tuommoiseen noin 14kg skuuttiin. Jos nyt jättää "erikoismallit" keskustelun ulkopuolelle kuten Ninebotin Air T15e, jonka valmistuskin on taidettu jo lopettaa. Itsellä lähinnä kokemusta M365 Pro 14,2kg vs. G2 Max 24,3kg ja ovat kyllä kannettavuudessa ja käsiteltävyydessä aika yö ja päivä. Kumpaankin kyllä nostelee tarpeen mukaan mutta on G2 huomattavasti hankalampi ja ärsyttävämpi.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Onkos Power.fi valikoimassa nyt potkulautaa, joka valita lyhyisiin siirtymiin ja takakontissa kuljetteluun? Pitkälle siirtymille on sähkikset, mutta sellaisiin hommiin missä pystyy sietämään noin 400e "varastamisen" vrt. sähkis ei kestä tappiota..
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Onkos Power.fi valikoimassa nyt potkulautaa, joka valita lyhyisiin siirtymiin ja takakontissa kuljetteluun? Pitkälle siirtymille on sähkikset, mutta sellaisiin hommiin missä pystyy sietämään noin 400e "varastamisen" vrt. sähkis ei kestä tappiota..
Kun nyt Powerin valikoimaa katson niin siellä on yksi Xiaomi, monta Segwayta ja monta Denveriä. Mä jättäisin Denverit koskematta.

Itseltä löytyy juuri tuo sama Xiaomin Mi Pro2 ja on kyllä kätevä peli.

Segway on tietysti toinen hyvä merkki. C-sarjan voi unohtaa koska se on lapsille (50kg painoraja), G-sarja on hyvä, mutta voi olla vähän kalliimman puoleinen. F-sarjasta voisi löytyä potentiaalisia vaihtoehtoja kisaamaan tuon Xiaomin kanssa hinta-laatu -akselilla.

Kumpaankin saa helposti varaosia ja ovat luotettuja merkkejä. Huomionarvoista on että nämä ovat 'Nordic' versioita eli ohjelmallisesti rajoitettu 20km/h vauhtiin vaikka laki tietääkseni sallii 25km/h. Bluetoothilla luurilla on äärimmäisen helppoa vaihtaa nopeus kuitenkin tuohon 25km/h rajaan MIKÄLI osia ei ole päivitetty liian uusiksi, jolloin homma menee jo sellaiseksi ettei ole vaivan arvoista.

Jos tuo vauhti on ok niin sitten ei mitään, mutta joku muu paikka saattaa myydä 'Global' malleja joissa vauhti on oletuksena jo säädetty 25km/h rajalle.

Kantamathan näistä vehkeistä saa aikuinen kyllä melkein puolittaa että saa sen todellisen elämän kantaman, eli sen mukaan kannattaa katsoa se laitteen kantama.

Itse mä olisin Xiaomin kannalla, tosin puolueellisesti koska se on tuttu laite. Itse maksoin omastani ~700€ pari vuotta sitten.

Segwayn Ninebot G2 Max on parempi kyllä, mutta myös kalliimpi.

Vastaavanlaisia vehkeitähän nuo ovat aika pitkälti. 10" rengas on kivampi kuin 8.5", mutta ihan pikkuisen verran kookkaampi lauta tällöin. Omassa autossa ei 10" mahdu poikittain konttiin mutta 8.5" menee ihan just ja just. Toki sit penkin kaatamalla menee. Geelikumirengas on parempi kuin ilmakuminen. Siihen ne todelliset erot melkein jäävätkin. Speksejä kun katselet (jos se Power on nyt se mistä se pitää ostaa) ja vertaat omiin kriteereihin niin ei noiden vaihtoehtojen välillä voi metsään mennä kovin pahasti.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Kun nyt Powerin valikoimaa katson niin siellä on yksi Xiaomi, monta Segwayta ja monta Denveriä. Mä jättäisin Denverit koskematta.

Itseltä löytyy juuri tuo sama Xiaomin Mi Pro2 ja on kyllä kätevä peli.

Segway on tietysti toinen hyvä merkki. C-sarjan voi unohtaa koska se on lapsille (50kg painoraja), G-sarja on hyvä, mutta voi olla vähän kalliimman puoleinen. F-sarjasta voisi löytyä potentiaalisia vaihtoehtoja kisaamaan tuon Xiaomin kanssa hinta-laatu -akselilla.

Kumpaankin saa helposti varaosia ja ovat luotettuja merkkejä. Huomionarvoista on että nämä ovat 'Nordic' versioita eli ohjelmallisesti rajoitettu 20km/h vauhtiin vaikka laki tietääkseni sallii 25km/h. Bluetoothilla luurilla on äärimmäisen helppoa vaihtaa nopeus kuitenkin tuohon 25km/h rajaan MIKÄLI osia ei ole päivitetty liian uusiksi, jolloin homma menee jo sellaiseksi ettei ole vaivan arvoista.

Jos tuo vauhti on ok niin sitten ei mitään, mutta joku muu paikka saattaa myydä 'Global' malleja joissa vauhti on oletuksena jo säädetty 25km/h rajalle.

Kantamathan näistä vehkeistä saa aikuinen kyllä melkein puolittaa että saa sen todellisen elämän kantaman, eli sen mukaan kannattaa katsoa se laitteen kantama.

Itse mä olisin Xiaomin kannalla, tosin puolueellisesti koska se on tuttu laite. Itse maksoin omastani ~700€ pari vuotta sitten.

Segwayn Ninebot G2 Max on parempi kyllä, mutta myös kalliimpi.

Vastaavanlaisia vehkeitähän nuo ovat aika pitkälti. 10" rengas on kivampi kuin 8.5", mutta ihan pikkuisen verran kookkaampi lauta tällöin. Omassa autossa ei 10" mahdu poikittain konttiin mutta 8.5" menee ihan just ja just. Toki sit penkin kaatamalla menee. Geelikumirengas on parempi kuin ilmakuminen. Siihen ne todelliset erot melkein jäävätkin. Speksejä kun katselet (jos se Power on nyt se mistä se pitää ostaa) ja vertaat omiin kriteereihin niin ei noiden vaihtoehtojen välillä voi metsään mennä kovin pahasti.
Mites toi IP suojaus? Tallissa kyl tulis pidetyä, ja sateessa vaanpakosta, mut jossain luki et kehno suojaus? Ei kuitenkaan hirmu paha hinta.. Lukitus ois kiva olla jonkinlainenn.

EDIT: Laitoin tilaten. 345e riiti perusteluksi. Ja sähköpyörä edelleen päätuote.. Niin xiamo mi pro nordc power siss..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
372
Mites toi IP suojaus? Tallissa kyl tulis pidetyä, ja sateessa vaanpakosta, mut jossain luki et kehno suojaus? Ei kuitenkaan hirmu paha hinta.. Lukitus ois kiva olla jonkinlainenn.
Sateessa ja lammikoiden yli mä oon itse ajanut ilman ongelmia. Pohjakansi on tullut avattua pariin kertaan ja ei se nyt ihan vesiä falskaa läpi, mutta parempikin tiiviste ehkä voisi olla. Toki sen voi halutessaan tiivistää itse tai ostaa ihan tiivistetymmän paremman kannen. Sellaisia muistaakseni myydään. Näytölle ja painikkeelle saa eurolla sellaisen kumisuojaläpän mikäli niin haluaa.

Kuitenkin nämä meidän sateet nyt eivät ole sellaisia poikittain saatavia rankkasateita. IP54 taisi olla tuon luokitus eli vesiroiskeet ja sade ei ole ongelma. Upotus ja syvät lammikot ovat eri asia. Itse kierrän sellaiset, mutta nimellisesti niihin se kyllä kyykkää.

Lukituksessa ei kannata luottaa noihin elektronisiin puhelimesta BT:llä lukittaviin juttuihin, kuten ei sähköpyörässäkään. Kiva fyysinen lukko niin se on siinä. Lautojen kanssa tietysti vähän eri homma kun ne voi usein ihan vain pujottaa pois lukituksesta rakenteensa vuoksi. Tarpeeksi kireälle vaijeri tai kettinki niin sitten ei onnistu, mutta on niitä itsekin tullut tehtyä joskus vahingossa että perheen kaksi skuuttia löin pyörätelineeseen kiinni vaijerilukolla ja palatessani nauroin että nämähän lähtevät nostamalla irti kun vaijeri oli sen verran löysä.

Jos vielä tuohon Poweriin tartun niin heillä ei välttämättä halvimmat hinnat näistä vehkeistä ole. Pari ulkomaan toimittajaa on joilta saa usein edullisemmin ihan yhtä laillisen pelin, tietysti parin päivän pidemmällä toimitusajalla. Jos mä 10-20% veikkaisin hintaeroksi niin olisi varmaan jotakin sitä luokkaa. Mutta jos tuonne Powerille on suhteita tai jotain lahjakortteja käyttämättä niin mikä jottei.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 758
Viestejä
4 205 854
Jäsenet
70 959
Uusin jäsen
Sallys

Hinta.fi

Ylös Bottom