Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Täytyy laittaa tilaukseen ja mulla on kaulalla semmoinen putkihuivi, jota käytän samalla kun menen kauppaan.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
617
Niin sitä minäkin kokeilin vielä pakkasillakin ajaa FLJ T11 laudalla. Rengas puhkesi, paikkasin paikkausaineella... paikka lakkasi tänään pitämästä. Laitoin saman videon FLJ asiakaspalveluun, saa nähdä pääseekö uuden renkaan asennushommiin.
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Ite olen FLJ:tä kinunut kesäkuusta kieron jarrulevyn vaihtoa. Laittavat vaan linkkiä uuden levyn tilaussivulle. Mallikasta jälkihoitoa!
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
617
FLJ'n vastaus:

"Dear friend,

tire is not on warranty. :)

But this tire can make up by the tire glue, Pls clean it ,and use the tire glue to make up the tire, the inflate it . the tire is tubeless. :)"

Tästä voisi äkkiä päätellä, että näillä ei ole minkäänlaista takuuta. Mainostavat kuitenkin puhkeamattomina renkaina.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
359
Itse käytän kirkkailla linsseillä kasvojen myötäisiä muovisia kevyitä suojalaseja. Harkitsin skimbalasejakin, mutta näyttää mun makuun aika spedeltä ajella sellaiset päässä. Ohuemmat vastaavat kun skimbalasit jostain saisi kirkkailla laseilla:hmm:
Etsiskelin itse sellaisia tiiviitä laseja, jota estäisivät ajoviiman pääsyn silmiin. Saa muutoin pysähdellä usein kuivaamaan kovin helposti viimasta vetistyvää vasenta silmää. Ongelmaksi muodostuivat silmälasit, sillä en löytänyt niiden päälle edes välttävästi istuvia ajolaseja. Pitää varmaan koittaa keksiä joku patentti joka toimisi, eikä olisi ihan sikaruma.


Fiksuja ehdotuksia? Toki laskettelu- yms. lasitkin kelpaisivat, kunhan eivät rivon räikeät ole ja voisi ihan aikuisten oikeasti silmälasien kanssa käyttää. Tarkoituksena siis silmien suojaus ajoviimalta.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
359
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Mahtuu varmasti, mutta se tärkein pointti eli ajoviiman esto ei toimi. Ilmavirta kun pääsee kierätämään ehkä vähemmän sivuilta, mutta varsinkin alta.
Harmi kun ei piilaritkaan ole sopivat omille silmille. Löytäisi sopivat paljon helpommin.
Hakuun OTG-laskettelulasit ja lähimmästä sopivasta liikkeestä nouto matkaan.
Osa on tottakai varsin värikästä mutta esimerkiksi: Bolle Y6 Otg aikuisten laskettelulasit (musta) Ja osaan saa ihan kirkastakin linssiä jos pimeitä kelejä varten haluaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
409
Onnistuin sähläämään G30 poikki sen vivun millä varmistetaan että se ohjaustangon taitoskohta pysyy kiinni. Millähän nimellä sitä varaosaa löytyisi Aliexpressiltä? Kenelläkään hajua?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Oli muuten liukasta täällä Vantaalla ajaa loskalumessa.

Muuten pääsi ihan hienosti eteenpäin, mutta mutkat piti ottaa hiljaa ja moottorijarrutella tienylityksiin.

Onneksi on takaveroinen kampe :thumbsup:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Oli muuten liukasta täällä Vantaalla ajaa loskalumessa.

Muuten pääsi ihan hienosti eteenpäin, mutta mutkat piti ottaa hiljaa ja moottorijarrutella tienylityksiin.

Onneksi on takaveroinen kampe :thumbsup:
Juuri mietein, uskaltaakohan sitä lähteä kokeilemaan M365 Pron kera. Vähemmän tuo lumi haittaa vs musta jää. Tosin kun tallaantuu ja jäätyy epätasaiseksi, siinä voi olla jo aika tekemätön paikka jos ei laita nastarenkaita tilaukseen. Sitäkin jo mietein. Jos saadaan järvet jäähän, nastojen kera voisi sinnekin lähteä.
Tai jos vaan jättää osan päivistä suosiolla väliin. Kunnon pakkasella ja lumikelillä taas ajelee sujuvasti jos itse tarkenee.

Mutta onko tuolla vetotavalla lopulta niin merkitystä? Molemmissa tavoissa näkisin itse puolensa suuntaan ja toiseen.
Moottorijarrulle saisi joka tapauksessa olla talviaikaan se saksatyylinen vipu, muuten varsinkin etuvetoisessa pois päältä. Ja toisaalta taas normi jarru takapyörässä on edessä olevaa turvallisempi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
MAX-G30 etujarrun painaminen antaa myös käskyn takarenkaan moottorille jarruttaa ja yksi liikennevaloihin pysähtyminen meinasi mennä ajotielle saakka liukumisen takia.

Hyvin tuolla pystyy ajamaan kunhan menee tarpeeksi rauhallisesti ja osaa arvioida jarrutusmatkat.

Keskitalvella auratuilla tieosuuksilla muutaman asteen pakkasessa tuskin tulee samanlaista ongelmaa kuin nyt liukkaassa loskalumessa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
MAX-G30 etujarrun painaminen antaa myös käskyn takarenkaan moottorille jarruttaa ja yksi liikennevaloihin pysähtyminen meinasi mennä ajotielle saakka liukumisen takia.

Hyvin tuolla pystyy ajamaan kunhan menee tarpeeksi rauhallisesti ja osaa arvioida jarrutusmatkat.

Keskitalvella auratuilla tieosuuksilla muutaman asteen pakkasessa tuskin tulee samanlaista ongelmaa kuin nyt liukkaassa loskalumessa.
Saman tuo oma lauta tekee jarrua käyttäessä paitsi tosiaan ovat päinvastaisessa järjestyksessä. En vain erityisemmin pidä talvikeliä ajatellen ajatuksesta laudan jarruttelevan sähköllä kuten parhaaksi näkee. Varsinkin eturenkaan osalta on enemmän kuin suotavaa olla omassa hallinnassa.
Eipä muuten olisi vaikea toteuttaa absia siihen sähköjarruun. Jarruvoimien ollessa vielä aika maltillisia, ei taida silti tarvetta juuri muuten kuin talvella olla.

Omassa laudassa on talvikäyttöä ajatellen "ominaisuus" joka ei välttämättä ole paras mahdollinen. Jos käytät jarrua nopealla syklillä useamman kerran edestakaisin, lisää lauta reilummin sähköisen jarrun tehoa. Talvikelillä aivan varmasti lukkoon asti.
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Kellään kokemusta LG30Ah akun talvikäytöstä? Miten nopeasti kylmä viä 'potkun' tai mikä paras tapa ladata kylmille säille?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
Kellään kokemusta LG30Ah akun talvikäytöstä? Miten nopeasti kylmä viä 'potkun' tai mikä paras tapa ladata kylmille säille?
Minkä akun? Tuo ei kerro vielä mitään.

Potkulaudan litiumioniakku kyllä antaa tehoa ulos ihan nätisti "talvikäytössä" kuten nollakelissä, kovilla pakkasilla epäilemättä huonommin. Akkukennojen valmistaja antaa datasheetissä jotain määreitä, kiinalaisen akkupaketin valmistaja luultavasti yleensä niistä vähän lipsuu tai muuten soveltaa omiaan, pahimmillaan käyttää kennotukseen mitä sattuu linglongeja luvatun sijaan.

Nollaan asteeseen saakka kaikki on melkein kuin kesällä, pienessä pakkasessa kaikki akut kestävät purkaa, kovassa kuormituksessa lämmittävät kivasti itseään, vähän tätä viileämmässä ja oikein kylmässä kai hyötyisivät eristeestä, kunhan ei vaan pääse käymään niin että kuumenevat liikaa. Pääasiassa voisin uskoa, että ongelmia ei tule jos akku säilytetään ennen käyttöä huoneenlämmössä tai edes peruslämpimässä tallissa ja otetaan suoraan ajoon. Jos se taas jätetään kovassa pakkasessa parkkiin, ongelmia on odotettavissa. Ihan tosi fantsua on, jos systeemi edes näyttää akkupaketin sisälämpötilan ja rakenne on sellainen, että voisi olettaa sen olevan melko tasainen kauttaaltaan.

Lataamista pääosin ei suositella tai sallita akun ollessa miltään osin alle 0 celsiusasteen lämpötilassa. Se on jossain määrin mahdollista, mutta halvan kuluttajaelektroniikan latauspiiriä ei ole suunniteltu siihen eikä se ole välttämättä edes kovin käytännöllinen idea kevyissä sähköajoneuvoissa muutenkaan.

Kai se paras tapa ladata kännimopojen akkuja kylmille säille on ottaa ne ennen latausta toviksi sisätiloihin ja ladata siellä niin korkeaan varaukseen kuin laturi antaa myöden. Niinikään niitä kannattaa tällöin aina purkaa vain välittömän tarpeen verran ja ladata taas täyteen.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
359
Hakuun OTG-laskettelulasit ja lähimmästä sopivasta liikkeestä nouto matkaan.
Osa on tottakai varsin värikästä mutta esimerkiksi: Bolle Y6 Otg aikuisten laskettelulasit (musta) Ja osaan saa ihan kirkastakin linssiä jos pimeitä kelejä varten haluaa.
Nuo olisivat ihan siistin ja hillityn näköiset, mutta pitää jossain liikkeessä päästä testaamaan, ettei silmälasien sangat haittaa. Kiitti vinkistä. :thumbsup:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Projekti alustavalot aloitettu ja pitäisi vielä jaksaa nitkuttaa taltalla kahdelle lednauhalle raot reunoille.

130804330_10158974651934295_6637023864551057152_o.jpg
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
26
Pojalle on tulossa joululahjana max g30p sähköpotkulauta, tuossa taitaa olla rajoitin nyt 30km/h. Saako sen saa muutettua 25km/h niin, että poika ei saa sitä muutettua takaisin :)
Lukko pitää myös hankkia, u-rauta taitaa olla paras ratkaisu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
Pojalle on tulossa joululahjana max g30p sähköpotkulauta, tuossa taitaa olla rajoitin nyt 30km/h. Saako sen saa muutettua 25km/h niin, että poika ei saa sitä muutettua takaisin :)
Jos nyt ei oleteta, että ryhdyt rakentamaan koko ajoneuvoa uusiksi vaan aiot vain konfiguroida sen uudelleen; riippuu siitä, minkä ikäinen poika on ja/tai onko hän nörtti vai sählyjonne.

Muutos on hyvin helppo tehdä Xiaoflasherilla älylaitteen avulla ja lopputuloksena ajokki on ihan yhtä helposti tai vaikeasti viritettävissä kuin paketista otettu 25 km/h rajoitettu "eurooppamallinen" G30. Tai siis oikeastaan se on silloin käsittääkseni de facto sama tuote. Ero lienee myyntipakkauksessa, painatuksissa ja tarroissa. G30D eroaa tämän lisäksi fyysisiltä varusteiltaan.
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
26
Latasin tuon xiaoflasherin mutta sitä ei voi vielä käyttää kun potkulauta ei ole yhdistettynä.
Vaatiiko sovellus salasanaa tms. kirjautumista potkulautaan ennen konfigurointia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
Latasin tuon xiaoflasherin mutta sitä ei voi vielä käyttää kun potkulauta ei ole yhdistettynä.
Vaatiiko sovellus salasanaa tms. kirjautumista potkulautaan ennen konfigurointia?
Itse tein ensin normaalin käyttöönoton Ninebotin omalla sovelluksella, johon muistaakseni pitää ensimmäisenä tehdä myös yksi turhaketili. Tällöin älylaite tätä poropietarisovellusta käyttäen ottaa yhteyden laitteeseen ja se aktivoituu käyttöön; paketista otettaessa se on aluksi tavallaan deaktivoitu eli kulkee vain nusutehoilla kävelyvauhtia. En voi varmaksi sanoa mutta luulisin, että ongelma johtuu nyt siitä, ettei xiaoflasherin käyttö onnistu ennen aktivointia.

Saattaa myös olla, että laitteen bluetoothin saaminen paritettavaan tilaan vaatii virran kytkemisen lisäksi jonkun lyhyen painalluksen, jolloin bluetooth-symboli mittaristossa vilkkuu. En ihan tarkkaan muista, mutta pitäisi rävellyksellä onnistua. Tämä itse käyttöönotto muistaakseni neuvotaankin käyttöohjeessa tai paketissa, paljon muuta ohjeista ei kai irti saanutkaan paitsi vinkkejä miten välttää telomasta itseään. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
420
Houh, tuli tossa black fridayna sitten ostettua herätteenä Elisalta Unagi potku pöykylä ja ehkei olis tarvinnut valvojais whikeytä ottaa mut.. Saako tohon edes varaosia? Etiskelin jotain googlesta mut eipä löytänyt mittään tämä henkilö.

Sen verran ehdin testata että varmaan tohon käyttöön mitä ajattelin niin varmaan toimis. Mäen menee ylös hyvin ja putoo takas paremmin mutta..

Mut tekeekö mitään jos ei voi huoltaa tai jottai muuta konnan koukkuja, takuuta kait 2v on tossa.

Täs kyselee 45v ikuinen lapsi tai jtn...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Latasin tuon xiaoflasherin mutta sitä ei voi vielä käyttää kun potkulauta ei ole yhdistettynä.
Vaatiiko sovellus salasanaa tms. kirjautumista potkulautaan ennen konfigurointia?
Eikö se nopeus mene automaattisesti alueen mukaan kun rekisteröi laitteen ja sen mukaan maks. nopeus 25km/h?

Saksassa taisi olla vaan 20km/h mitä saa ajella.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Morjesta! Tässä selailin vähän tuota geekbuyingia suunnitelmissa ostaa semmonen kugoo mutta osu silmään tämmönen youping 02 (YOUPING Q02 Folding Electric Scooter 500W Motor 48V/18Ah Battery 10 Inch Tire Containing Seat - Black) osaiskohan kukaan sanoa, että uskaltaako/kannattaako ottaa mieluummin tommonen ku kugoon 1s pro. Paperilla ainaki näyttäs olevan aikas vahva.
Katso ennen ostamista, onko miten hyvin varaosia saatavilla.

Voi kuullostaa tyhmältä, mutta jos varaosia ei ole, mitä tekee laudalla?
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
26
Eikö se nopeus mene automaattisesti alueen mukaan kun rekisteröi laitteen ja sen mukaan maks. nopeus 25km/h?

Saksassa taisi olla vaan 20km/h mitä saa ajella.
Hyvä jos menee, en tiedä vielä. Laite on tosiaan vielä tiukasti paketoituna niin ei pääse kokeilemaan appeja ja asetuksia. Eiköhän tuo aattona selviä
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Myös Window 10 Storesta löytyvällä Ninebot-Flasher sovelluksella voi fläshätä jonkun muun firmwaren ja löytyy myös nettisivu, mistä voi itse säätää omanlaisen firmwaren eri ominaisuuksilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
Eikö se nopeus mene automaattisesti alueen mukaan kun rekisteröi laitteen ja sen mukaan maks. nopeus 25km/h?

Saksassa taisi olla vaan 20km/h mitä saa ajella.
Ainakin G30D kulki Suomesta ostettuna ja Suomessa aktivoituna 20 km/h.

Lisäksi teho taisi kasvaa pelkällä serialin vaihdolla. Vaikea sanoa varmaksi kun tein vain hyvin vähäisen pihakoeajon aktivoinnin jälkeen ennen xiaoflasheria ja muutosta global/30 km/h vaihtoehtoon. Ja en siis ainakaan tietoisesti valinnut mitään muuta kuin markkina-alueen/sarjanumeron muutoksen. Myös valologiikka muuttui eli pakotettu ajovalo hävisi ja toimii kuten kuuluu, mutta asiallinen takalyhdyn toiminta vaihtui samalla vilkkuvaksi pellevaloksi.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
68
Joku täältä on varmaan tilannut laudan aliexpressistä? Kiinnostaisi miten kävi verojen ja tullimaksujen kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
560
Joku täältä on varmaan tilannut laudan aliexpressistä? Kiinnostaisi miten kävi verojen ja tullimaksujen kanssa?
Myyjän ilmoituksen mukaan hinta oli kaikkine kuluineen. Lauta tuli junalla eurooppaan ja siitä rekalla Suomeen. Toimituksessa meni melkein kaksi kuukautta, mutta ilmeisesti yleensä menee kuukausi.
Ei ylimääräisiä kuluja tullut maksettavaksi.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
68
Myyjän ilmoituksen mukaan hinta oli kaikkine kuluineen. Lauta tuli junalla eurooppaan ja siitä rekalla Suomeen. Toimituksessa meni melkein kaksi kuukautta, mutta ilmeisesti yleensä menee kuukausi.
Ei ylimääräisiä kuluja tullut maksettavaksi.
Kiitos!
Tosiaan vähän tuota itsekin nyt tutkin. Taidan tilata Euroopan varastosta laudan, ei tullia ei ALV
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Juu usealla Aliexpress -myyjällä varasto eu -alueella, josta toimitus. Näin välttyy veroilta ja alvilta. Näin itel, kun skuutin tilasin ja toimitettiin hollanista.
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
26
Mitenkähän ninebot g30 maxin saa laitettua bt pairing tilaan? Ensimmäisen kerran virrat päälle ja silloin paritin sen omaan luuriin. Nyt pitäisi saada pojan luuriin yhteys mutta eipä onnistukaan, kun ei keksitä miten saa uudelleen pairingin päälle :D
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
68
Lisätään nyt ensikokemukset ominaisuuksista.

gear 1: max 28km/h gear 2: max 45km/h gear 3: en kokeillu :D. Eco moodi rauhottaa laudan kiihtymistä niinkun vois olettaakin ja hieman heikommin jaksaa maksimeja vetää, mut ero loppupeleis hyvin pieni. Single dual motor napista tulikin sitten tärkein, singlellä hiihtelee hienosti tasasella, alämäkeen ja loivaan ylämäkeen, mutta ehdottomasti näillä läskeillä pitää laittaa dual päälle isompiin mäkiin ja sitten kyl kulkeekin ylämäkeen sen mitä tasasellakin. Villinä veikkauksena sanosin, että käyttäytyy kuin xiaomi m365 pro gear 1, single motor ja eco asetuksilla, siitä kaikki ylöspäin.

12km reissu tuli laudan mukaan ja yhtään palkkia ei kadonnu latausta.
Negat jarrut kitisee miten millonkin kun jarruttelee, regenerative braking piti ottaa heti pois päältä, suorastaan vaarallisesti töksäytteli menoa, etuiskarit on enemmän koriste kun toimiva laitos, sanosin et jotain vaimentaa, mutta kyl tienylityksiin pitää kävelyvauhtiin hidastaa ettei hajoo lauta tai sälli. Takaiskari toimii kuten pitääkin.
Yleiskokemuksena alkuun oli sillain että hyi saatana eihän tällä uskalla yli 25km/h mitenkään ajaa mut paluumatkalla hiihtelin jo 35-40km/h. yllättävän äkkiä tottuu laudan epävakaaseen luonteeseen.
Ihan hemmetin hyvä ostos kyl.

Muoks, laudan kyytiläisenä 100kg sälli. Merkki ja malli: FLJ T11

Muoks2, Kävin vielä ilokseni kaukajärven kiertämässä niin että endomondo oli päällä:


Matkamittari näyttää nyt 40km, ettei ei ainakaan tarkka ole tai sekos jollain tavalla matkalla. Jokatapauksessa kokonaisuudessaan nyt noin 22km ja 4/5 palkkia akkua jäljellä.
Ps. P2 magnetic pole logarithmic oli 10 kun manuaalin mukaan pitää olla 16. Se nyt korjattu, luultavasti mittarikin tarkentuu.

Korjaantuiko matkamittari? Onko nopeusmittarille joku oma säätö vai vaikutaako tuo asetus myös siihen? T11 tulossa ensi viikolla ja olis kiva säätää suoraan asetukset kuntoon.
Myös muut vinkit tervetulleita :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
68
Korjaantuiko matkamittari? Oliko nopeusmittarille joku säätö vai vaikutaako tuo asetus myös siihen? T11 tulossa ensi viikolla ja olis kiva säätää nää heti kuntoon. Myös muut vinkit tervetulleita :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
Yleiskokemuksena alkuun oli sillain että hyi saatana eihän tällä uskalla yli 25km/h mitenkään ajaa mut paluumatkalla hiihtelin jo 35-40km/h. yllättävän äkkiä tottuu laudan epävakaaseen luonteeseen.
Ihan hemmetin hyvä ostos kyl.
Tämä lienee vähän jokaisen sähköpotkulaudan (ja toki aloittavan käyttäjän) kokemus. Hirveän epävakaa ja huono kyyti on ensikokemus, tottuminen nopeaa ja hyvin äkkiä nopeuden tunto katoaa tai siis muuttuu melkein samaksi kuin mopolla. Silti ajetaan liikennemerkin päähän naulatulla haravan varresta ohjailtavalla postilaatikolla, joka lentää jontkaan ensimmäisestä kunnon töyssystä eikä siinä tehdä mitään. Tietyllä tavalla siis ajokki on petollisen turvallisen tuntuinen.

Tietysti laudan ja pyörien kokoluokasta riippuen tämä tapahtuu eri nopeuksissa ja voin kuvitella, että superkompaktilla kovakumipyöräisellä 20-25 jo tuntuu melkein rässimiseltä(jos lauta edes kulkee yli 20 km/h), kun taas raskaammalla "kevytmoottoripyörällä ilman penkkiä" 60 km/h köröttely hyvällä päällysteellä lienee rennon tuntuista. Augment 10:llä ja G30 taas tottuu hyvinkin ajamaan 25+ jos ja kun se sattuu kulkemaan*, vaikka huonommalla väylällä rytinän tiedostaa ja varsinaisiin vaurioihin ei houkuta ajaa täysillä. Oli kulmarauta mikä hyvänsä, voin kuvitella että 25-30 km/h nopeuksissa kaatuminen sattuu aika paljon kovemmin kuin alle 15, vaikka ajotuntuma kesäsäässä hyvällä pätkällä on jokseenkin sama. Puhumattakaan jos ajattelisi kaatuvansa moposkootterivauhdista ilman ajovarusteita(lasit, hanskat ja pottakypärä on pitkälti sama), eikä saa edes sitä lowsider-suojavaikutusta kuin normaalilla kaksipyöräisellä useimmissa kaatumistapahtumissa saisi.

*Tässä ei siis tarkoiteta tuhmaa laitonta ajoa, vaan ilmiötä jossa kuplavolkkarikin kulkee yli kahtasataa jos sillä ajetaan rotkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
68
Tämä lienee vähän jokaisen sähköpotkulaudan (ja toki aloittavan käyttäjän) kokemus. Hirveän epävakaa ja huono kyyti on ensikokemus, tottuminen nopeaa ja hyvin äkkiä nopeuden tunto katoaa tai siis muuttuu melkein samaksi kuin mopolla. Silti ajetaan liikennemerkin päähän naulatulla haravan varresta ohjailtavalla postilaatikolla, joka lentää jontkaan ensimmäisestä kunnon töyssystä eikä siinä tehdä mitään. Tietyllä tavalla siis ajokki on petollisen turvallisen tuntuinen.

Tietysti laudan ja pyörien kokoluokasta riippuen tämä tapahtuu eri nopeuksissa ja voin kuvitella, että superkompaktilla kovakumipyöräisellä 20-25 jo tuntuu melkein rässimiseltä(jos lauta edes kulkee yli 20 km/h), kun taas raskaammalla "kevytmoottoripyörällä ilman penkkiä" 60 km/h köröttely hyvällä päällysteellä lienee rennon tuntuista. Augment 10:llä ja G30 taas tottuu hyvinkin ajamaan 25+ jos ja kun se sattuu kulkemaan*, vaikka huonommalla väylällä rytinän tiedostaa ja varsinaisiin vaurioihin ei houkuta ajaa täysillä. Oli kulmarauta mikä hyvänsä, voin kuvitella että 25-30 km/h nopeuksissa kaatuminen sattuu aika paljon kovemmin kuin alle 15, vaikka ajotuntuma kesäsäässä hyvällä pätkällä on jokseenkin sama. Puhumattakaan jos ajattelisi kaatuvansa moposkootterivauhdista ilman ajovarusteita(lasit, hanskat ja pottakypärä on pitkälti sama), eikä saa edes sitä lowsider-suojavaikutusta kuin normaalilla kaksipyöräisellä useimmissa kaatumistapahtumissa saisi.

*Tässä ei siis tarkoiteta tuhmaa laitonta ajoa, vaan ilmiötä jossa kuplavolkkarikin kulkee yli kahtasataa jos sillä ajetaan rotkoon.
Joo näin se on, kaikkeen tottuu eikä ota kyllä moiset laudat paljon vastaan vaan itse kuski jos kaatuaa. Tarkoitus ei tosiaankaan ole ajaa viittäkymppiä ja vaarantaa liikeennettä/perseillä. Tietysti kovaakin voi ajaa vaikka lähimetässä. Enemmänkin vääntöä kaivataan. Xiaomi M365 Pro puhti loppuu mäissä jonkin verran kesken, tehoa ei vain ole yhtään reservissä vaan pakko vetää kaasu pohjassa kokoajan, ei kiva. Ja sit ku siinä joku kyrpä vetää vielä fillarilla ohi onhan se nyt perseestä, ei se vaan käy.

Kokemusta kaksipyöräisistä on kyllä crossipyöristä lähtien, joten ei nyt hirveesti vielä pelota. Tarkkana ja suojavarusteet lähes aina kuitenkin päällä jo xiaomilla ajaessa.

Pahuksen talvi tulee vaan tielle
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Sain vasta tänään kimmokkeen ja lyhensin ledinauhat oikeaan mittaan, porasin/viilasin johtojen läpiviennit ja liimasin nauhat pohjapanssariin kiinni.

Ruuttasin vielä loputkin muoviliimat nauhojen päälle, että tulee kunnon kiinnitys ja vesitiiviys.

1.JPG


2.JPG
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 522
Pari lyhyttä videota alustavalojen testauksesta.

Pitää käydä tänään hakemassa lisää tarvikkeita, että saisin kasattua systeemin paikoilleen.



 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
90
Onkos porukalla kuinka kokemuksia noista "harrikka" mallisista sähköhärpäkkeista,itelle vaan jotenkin ainakin omaan silmään näyttää ihan veikeiltä ja sellasta vois jopa tässä kevään aikana harkitakkin kun niissä ainakin näyttäs toi kantavuus olevan 180+kg ...kaikki kun ei ole niitä kevyitään.
mopo.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
Aika paljon kehtaamista tuollainen ainakin vaatisi. Ilman muuta fiksu ajoneuvo tiettyyn käyttötarpeeseen - kävisi minulle jos olisi helppo säilytysmahdollisuus. Onhan tuollainen määränpäässä ulos jätettynä vaikeampi nussia kuin potkulauta, tavarankuljetusmahdollisuuksia on jne. Joka tapauksessa vähän hillitymmän näköinen olisi minulle se valinta. Lisäksi avoin runko on oleellinen ominaisuus, jonka menettäminen nololla mainostelineellä ei oikein miellytä.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
90
tuohan tuo "Moottoripyörämäinen" runko siihen tukevuutta ,kaikki kun ei ole niitä alle80 kilosia,ja mitäs kehtaamista toi vaatii,ajaahan jotku niillä blingblong pakoputki tuunatuilla kinnereilläkin joissa on jättimäiset lintulaudat takaluukun päällä ja kuvittelevat että desibelit on hevosvoimia ;-)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 099
tuohan tuo "Moottoripyörämäinen" runko siihen tukevuutta ,kaikki kun ei ole niitä alle80 kilosia,
Juu, teoriassa samaan tapaan kuin umpiauto on cabriota kiertojäykempi. Oikeasti tämä on suunnittelukysymys eikä kilo lisää rautaa haittaa tuon kokoisessa siinä missä potkulaudassa haittaisi. Ei avorunkoinen skootteri tai moposkootterikaan oletuksena läskin alta hajoa.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
90
Oletus on aina oletus kun tosiaan kaikki ei ole niitä 60-80 kiloisia..suomessa kun on paljon myös miehiä joilla elopainoa on reilustikkin yli 100kg.Ja mitä tollasta muutaman satkun potkulautaa kävin kokeileen niin ,se oli kuin olis trampoliinin päällä ollut.Jätetään noi omat teoriat oletukset ihan sinne omaan "tietoon"vaan .
Ja ei tuollainen kehtorunko tuo sitä jäykkyyttää vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
300
Ei omakohtaisia kokemuksia (itsellä potkulauta), mutta kaverilla ollut jonkun aikaa tommonen vastaavan näköinen vehje, toskin huomattavast leveämmillä renkailla. Voisin kuvitella että siinä kohtaan kun potkulaudasta loppuu kantokyky niin loppuu Suomen tehoilla myös..tehot. Tuommoinen laitos painaa kymmeniä kiloja ja siihen päälle vaikka se 100kg+ kuski, ja 500-1000w tehoja niin hyytyy kivasti jo pienessä ylämäessä. Ehkä jokuu sähköfillari olisi toimivampi ratkaisu?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 051
Viestejä
3 964 854
Jäsenet
67 821
Uusin jäsen
Vueroeruko

Hinta.fi

Ylös Bottom