Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Tällä hetkellä joutuu irrottaan koko renkaan sähköjohtoineen, jotta menis pienempään pakettiin (jos ei ole korjaamoa lähellä). Koska koko potkulaudan lähettäminen jonnekkin on epäkäytännöllistä ja kallista.
Ratkaisuhan on tehdä pyörän, myös moottoroidun pyörän, irrottamisesta helpompaa.

Samoin renkaiden luotettavuusongelmaa kannattaa mieluummin pyrkiä korjaamaan laadukkailla ja oikein mitoitetuilla tubeless-ilmarenkailla eikä millään umpikumeilla. Niitä voi jossain määrin myös paikata irrottamatta rengasta vanteelta - ja tällöin myös irrottamatta pyörää ajoneuvosta.

Ei henkilöautoissakaan esiinny ilmiötä, jossa ihmiset laajasti toivoisivat umpikumeja tai haaveilisivat moderneista ilmarenkaan kaltaisista umpikumeista. Tässä näkyy ero kypsän ja kokeellisen tuotteen välillä. Sähköpotkulaudat ovat edelleen hiukan sellaista kokeellista puuhastelua, jopa ison volyymin mainstream-tuotteet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 232
Ei henkilöautoissakaan esiinny ilmiötä, jossa ihmiset laajasti toivoisivat umpikumeja tai haaveilisivat moderneista ilmarenkaan kaltaisista umpikumeista. Tässä näkyy ero kypsän ja kokeellisen tuotteen välillä. Sähköpotkulaudat ovat edelleen hiukan sellaista kokeellista puuhastelua, jopa ison volyymin mainstream-tuotteet.
Totta että potkulaudat on vielä kokeellista puuhastelua, mutta potkulaudoissa jousittamattoman massan vaikutus ei nopeuden takia ole kovin kriittinen joten niissä voidaan helpommin hyväksyä umpikumin huonot puolet.
Olisikohan edes mahdollista tehdä umpikumirengas 200+ nopeusluokkaan niin että minkään auton ripustukset kestäisivät niitä.
Lisäksi autossa on helppoa kuljettaa vararengasta mukana.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 632
Totta että potkulaudat on vielä kokeellista puuhastelua, mutta potkulaudoissa jousittamattoman massan vaikutus ei nopeuden takia ole kovin kriittinen joten niissä voidaan helpommin hyväksyä umpikumin huonot puolet.
Olisikohan edes mahdollista tehdä umpikumirengas 200+ nopeusluokkaan niin että minkään auton ripustukset kestäisivät niitä.
Lisäksi autossa on helppoa kuljettaa vararengasta mukana.

Ehkä joku päivä nähdään ilmattomat renkaat autosss, mutta syystäkin aloitus on keskusta-alueella liikkuvissa kotteroissa. Umpikumi ei oikein anna oikeaa kuvaa ja "airless" on hyvä kuvaus. Skoottereihinkin on jonkinlaisia joustavia umpikumirenkaita, mutta varmaan ostamisen kanssa on tarkkaa ja erot renkaissa suuria.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Ai se olikin ihan retyre nimellä mitä etsin, tätä innovaatiota tarkotin:


Ei taida vaan olla myynnissä tällä hetkellä tuota potkulautaversioo niin ei näe hintaa..

e: ja tais olla vaan Tierin lautoihin nämä muutenkin.

Luultavasti tuommonen vetoketju hajoaa tai ei ole paras mahdollinen renkaaseen. Jos vanteessa ois reiät pultille johon sais kettinki + kumi yhdistelmä niin ois varmaan huomattavasti parempi ratkaisu. Ja alle kun sais vielä tän Nasan renkaan niin ois huippu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2023
Viestejä
2
Hei!

Osaisiko joku viisaampi kertoa että mikähän mahtaa olla vialla sähköskootterissa?

Kyseessä tämä skootteri:

Kun skootterin nostaa esim penkille niin että molemmat renkaat on ilmassa ja painaa kaasua, niin pyörii aivan normaalisti kuten ennenkin, mutta kun pyörän laskee maahan ja istuu päälle niin ei lähde sitten millään eteenpäin.

Toinen vika on latauksessa tai laturissa, eli laturi vain vilkuttaa punaista valoa, kun normaalisti se ladatessa pysyy punaisena ja täynnä ollessa muuttuu vihreäksi.

Kaikki tämä alkoi ihan yhtäkkiä, ilman mitään kaatumisia tms.

Uudet akut vaihdettu, moottori vaihdettu, eli niissä tuskin vikaa. Kertokaa joku fiksumpi mitä seuraavaksi lähden koittamaan?

Iso kiitos jo valmiiksi kaikista vastauksista!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Toinen vika on latauksessa tai laturissa, eli laturi vain vilkuttaa punaista valoa, kun normaalisti se ladatessa pysyy punaisena ja täynnä ollessa muuttuu vihreäksi.
Voiko olla käynyt niin että se ainoa vika on laturissa? Miten akkujen varaustilaa on arvioitu? Sehän ei lyijyakuilla ole kai mikään ihme että jotakuinkin tyhjä akku jaksaa pyörittää nostettua pyörää mutta kuormitettuna mitään ei enää tapahdu.

Ainakaan ei kannata jatkaa umpimähkäistä osien vaihtamista halpislaitteeseen. Kierrättämistäkin kannattaa harkita vakavasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Uudet akut näyttää täyttä ja vanhat akut 2/3.
Laitetta tuntematta ja yleisesti: Ensimmäisenä kannattaisi mitata jännite yleismittarilla navoilta ja tutkia liitosten kunto. Lyijyakuissa(oletan mainosten puutteellisten tietojen pohjalta) lepojännite vaihtelee enemmän äskettäisten latausten kuin varaustason mukaan ja sitä tulee osata tulkita. Jos kuitenkin oletetaan että varaustila on melko korkea ja viimeisimmän latauksen jälkeen akkua sitä on lepuutettu ja/tai hieman kuormitettu, pitäisi kuusikennoisen akun näyttää luokkaa 12,5-12,7 volttia. Sellainen 11,5 tarkoittaa tyhjää ja vähemmän yleensä "rikki". Heti latauksen jälkeen voipi näyttää reilusti yli 13 vaikka ei olisi likimainkaan täysi.

Enkä nyt edes näkemättä tiedä onko kyseessä lyijyakusto mutta merkithän viittaavat siihen.

Jonkin verran ihmisille on jäänyt vara-akkuja nurkkiin siitäkin kun esimerkiksi auton laturivikaa lähdetään korjaamaan vaihtamalla sokkona käynnistysakku. ;)
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Unohtanut jakaa tän vinkin e-way potkulautaan monta kuukautta. Huomasin miten herkkää moottorirenkaan akselin mutterien säätö on, kun ihmettelin kun se moottorirengas ei pyöriny kunnolla. Kun laudan starttas niin vähä meni vaan eteenpäin ja sitten stoppas. (kun nämä laudat ovat niin fiksuja vekottimia että huomaavat kun joku ei ole kohdallaan ja pysäyttävät menon :)

Ei tarvinnut kun vähä pyörittää mutteria toiselta puolelta auki ja toiselta puolelta kiinni niin alko pyörä pyöriin vapaasti. Uskomatonta miten vähästä sekin oli kiinni ettei se ollu kohdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
27
Unohtanut jakaa tän vinkin e-way potkulautaan monta kuukautta. Huomasin miten herkkää moottorirenkaan akselin mutterien säätö on, kun ihmettelin kun se moottorirengas ei pyöriny kunnolla.
Ei tarvinnut kun vähä pyörittää mutteria toiselta puolelta auki ja toiselta puolelta kiinni niin alko pyörä pyöriin vapaasti. Uskomatonta miten vähästä sekin oli kiinni ettei se ollu kohdilla.
Huomasin itse saman kun modailin omaa e-wautsiwautani. Se on itseasiassa parempi jättää jopa vähän epäilyttävän löysälle jotta kulkee varmasti eteenpäin :-D Olen myös onnistunut saamaan oman yksilöni tekemään jarrutuksia kun päästää kaasukahvasta irti. Tämä saattanee liittyä jarrukahvan johtoon tai anturiin tms. En ole jaksanut tutkia kun lähtee "buutilla" pois. Nämä vaativat ihan säännöllistä huoltoa ja huolenpitoa jos haluaa pitää vuosia kulkukelpoisina.
Ovat nämä kyllä veikeitä laitoksia. Ehkä joskus vielä oppivat tekemään ihan oikeasti kunnollisia kulkineita - katse kohti tulevaisuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
250
Saako Suomessa muuten rakentaa omaa sähköpotkulautaa? Siis tuli vaan tässä työpäivän jälkeen mieleen, että jos saisi jonkun sähköpotkulaudan raadon jossa olisi akusto ja moottori kunnossa ja johdotukset niin mikä estää rakentamasta itselleen lautaa alle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Saako Suomessa muuten rakentaa omaa sähköpotkulautaa? Siis tuli vaan tässä työpäivän jälkeen mieleen, että jos saisi jonkun sähköpotkulaudan raadon jossa olisi akusto ja moottori kunnossa ja johdotukset niin mikä estää rakentamasta itselleen lautaa alle?
Ei mikään estä. Vaatimukset koskevat mittoja, moottoria, nopeutta ja tiettyjä piirteitä(valot jne). Valmistajasta tai tyyppihyväksynnästä ei ole sanottu mitään.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
435
eikös tuo liene fillareiden säännöksillä mene eli kunhan jarrut ja valot löytyy. Toki sähkömoottorin käyttö tuo mukanaan sen 25km/h nopeusrajoituksen.
Vakuutusyhtiöt ei tietysti hirveästi noista DIY rakennelmista tykkää, tämä siis jos tulee vahinkoja ajaessa
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
2 708
Vakuutusyhtiöt ei tietysti hirveästi noista DIY rakennelmista tykkää, tämä siis jos tulee vahinkoja ajaessa
Naa on semmoisia heittoja joita esiintyy aina DIY kanssa mutta ikina ei ole mitaan lahdetta naille. En ole esimerkiksi kuullut koskaan etta palovakuutus olisi ollut korvaamatta koska sahkot DIY.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
435
sillä sanoinkin ympäripyöreästi, pitkälti vakuutusfirmasta kiinni.
Käsittelijällä on huono päivä niin pikkukorvausjuttukin voi mennä helvetin hankalaks ihan vaan sen takia että oli tehty itse eikä jonkun firman toimesta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
eikös tuo liene fillareiden säännöksillä mene eli kunhan jarrut ja valot löytyy. Toki sähkömoottorin käyttö tuo mukanaan sen 25km/h nopeusrajoituksen.
Vakuutusyhtiöt ei tietysti hirveästi noista DIY rakennelmista tykkää, tämä siis jos tulee vahinkoja ajaessa
Ei se mitään lentoturmatutkintaa sentään ole. Aika paljon liikenteessä näkyy fillareitakin jotka eivät mielestäni ole asiallisessa käyttökunnossa ja on valmistettu ties koska ties missä ties kenen toimesta mistä sattuu osista. Jos niissä on jarrut ja valot olemassa niin sehän riittää. Kummallekaan ei aseteta kovin ihmeellisiä vaatimuksia vaan aika paskat kelpaavat. En ole nähnyt tai kuullut puhuttavan siitä, että vakuutusyhtiö eväsi korvauksen koska Jopossa oli itse hitsattu runko, tosi paska ajovalo ja toimimaton takajarrukin korvattu vaijerikäyttöisellä jarrukahvalla. Polkupyörässähän saa olla vaikka miten paskat renkaat, vaikka itse katajasta väännetyt kuten pula-aikaan jotkut tekivät. Ja tämän tasoisethan ovat ihan yleisiä kaupallisissa potkulaudoissa.

Suurempi ongelma vakuutusturvan kannalta olisi jokin kuljettajaan liittyvä seikka. Mitä jos ajoi kovasti päissään tai rikkoi todella piittaamattomasti TLL.

Mitä jos kyseessä ei ollutkaan polkupyörä tai siihen rinnastettava kevyt sähköajoneuvo, vaan jokin moottoriajoneuvo. Sittenhän asiaankuuluvaa vakuutusta ei ollut olemassa(kotivakuutus ei enää liity) ja muitakin vaatimuksia ja kovennettuja vastuita kuljettajalla olisi. Ei ole vakuutusyhtiötä jolta lähteä vaatimaan mitään, mutta nyt onkin liikennevakuutuskeskus joka on vaatimassa kuljettajalta. Siitä, että potkulauta tosiaan on edelleen oikeasti polkupyörään rinnastuva moottoriton ajoneuvo, on syytä olla omavalmisteiden ja virityksen kanssa erityisen tarkkana.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
389
Tässsä taas yhden vsett 9 renkaan vaihtaneena kyselisin mistä kannattaisi tilata siihen sellainen honeycomb rengas?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
389
Rengaspaine oli kyllä suositelluissa tasoissa, tosin kylmä ilma sattoi pudottaa sitä. En tiedä mitä rässiminen tarkoitaa, mutta ajelelen tuolla ihan perus asfaltoiduilla teillä. Joskus hyvin harvoin hiekkateillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Rengaspaine oli kyllä suositelluissa tasoissa, tosin kylmä ilma sattoi pudottaa sitä. En tiedä mitä rässiminen tarkoitaa, mutta ajelelen tuolla ihan perus asfaltoiduilla teillä. Joskus hyvin harvoin hiekkateillä.
Paljonko muuten "suositeltu taso" oli? Sehän on yleisesti parempimaineisissakin tuotteissa absurdin matala ja tarkoitettu lapsille.

Jos oikeasti haluat ostaa umpikumit, en usko että täällä on sellaisia käyttävillä jyrnyillä erityistä ammattitaitoa suositella juuri sen enempää kuin mustia pyöreitä, tai jos sattuu muun värisiä saamaan, niin niitä. Koko pitäisi olla tiedossa, joten jotain halpaa alibabasta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
389
Itseasiassa joku suositteli hyvää kauppaa tässä keskustelussa, mutta en vain sitä löydä enää vanhoista viesteistäni.
Löytyi kuitenkin eu aleelta kauppa, joka noita möi joten tilasin yhden kokeeksi.. Ei minun talous siihe kaadu vaikka se olisikin aivan paska

Edit: ja ne painesuositukset sain tästä keskustelusta. Jos nyt hajoaa jompkumpi ilmarenkaista, niin on ainakin vararengas. Jouduin viime kesänä odottelemaan 3 viikkoa uutta sisäkumia, kun suomesssa myytiin pelkkää "tuote loppunut"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
389
Scoootivihaajien ilkivaltaakaan en voi sulkea pois, kun renkaan kyljessä oli jälki, joka näytttäisi pienellä veitsellä tökätyltä. Ainakin täälläpäin nuo vuokrascootit potkitaan aina nurin, ja sitten valitaan, kun nitä ei ole pysäköitu kunnolla.

Edit. edellisillä kerroilla sisärengas oli revennyt liitoskohdista aivan totaalisesti, mutta nyt oli vain pieni pistojälki kyljessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Nimenomaan, tuon takiahan niitä täyskumirenkaita käytetään. Ei niitä ajomukavuuden takia käytetä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
389
Menee vrmaankin ensi kesänä kokeiluun. Tänä syksynä en enää vaihda yhtään rengasta mihinkään ajoneuvoon
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
435
Pitäis aloitella lumiketju - projektin jatkot, sääennuste vihjailee että kohta tulis lunta...
vielä auki millä ne kiinnittäis vanteisiin, 3D printatut osat ei varmaan kestä tärinää pakkasessa
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
359
Sai etsiä kauan, mutta löytyi viimein kuva melkein samanlaisista lumiketjuista jollaisia nuorena tuli käytettyä fillarissa.
th-409298676.jpg

Rakenne oli aika yksinkertainen, koostuen samanlaisista lenkeistä.

Erona käyttämiini oli noiden seuraavaan palaan kiinnittyvien lenkkien pituus. Ne kiertyivät pitemmälle ja muodostivat piikit, jolloin jäälläkin pystyi ajamaan. Piikit kuluivat asvaltilla ajaessa, joten ketjut eivät olleet niissä olosuhteissa kovin pitkäikäisiä ja varmaan siksi poistuivat myynnistä. Rengas piti tyhjentää asennettaessa ja poistettaessa ja olivat mitoitettu rengaskokoon.

Myöhemmin tuli malli jossa oli "lukko" (yhden kiinnityskohdan kiinnityslenkki ilman piikkiä, ollen hieman avoin lenkki), mutta niillä oli paha tapa pudota pois päältä jos rengaspaineet pääsivät alhaiseksi tai rengas tyhjeni. Tuolloin vaarana oli ketjujen pois päältä lähtiessä niiden sotkeutuminen ja pyörän lukittuminen. Näitä ei myöskään ollut myynnissä muistaakseni kovin pitkää aikaa, mahdollisesti johtuen em. sotkeutumisen aiheuttamasta vaarasta.

Edit: Typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113

Rekoissahan se on ratkaistu noin.
Ylipäänsä moottoriajoneuvoissa ja työkoneissa tavallisimmat ketjurakenteet ovat tuon tapaisia. Tämän miniatyrisointi skuuttiin on ongelmallista monesta syystä, mutta etenkin tarvittavien välysten takia. Myös pyörän sivulla, renkaan kyljessä on yleensä haarukka aika lähellä. Siitä kohdasta kiinni nappaava ketju aiheuttaa minipyörässä herkästi pyörän lukittumisen ja äkillisen kaatumisen. Isommassa mittakaavassa selvitään usein pienillä naarmuilla johonkin lokariin tai runkopalkkiin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
435
Myöhemmin tuli malli jossa oli "lukko" (yhden kiinnityskohdan kiinnityslenkki ilman piikkiä, ollen hieman avoin lenkki), mutta niillä oli paha tapa pudota pois päältä jos rengaspaineet pääsivät alhaiseksi tai rengas tyhjeni. Tuolloin vaarana oli ketjujen pois päältä lähtiessä niiden sotkeutuminen ja pyörän lukittuminen. Näitä ei myöskään ollut myynnissä muistaakseni kovin pitkää aikaa, mahdollisesti johtuen em. sotkeutumisen aiheuttamasta vaarasta.
Näissä oli myös ongelma että metalli hankasi itselleen sopivan kolon ulkokumiin

Ylipäänsä moottoriajoneuvoissa ja työkoneissa tavallisimmat ketjurakenteet ovat tuon tapaisia. Tämän miniatyrisointi skuuttiin on ongelmallista monesta syystä, mutta etenkin tarvittavien välysten takia. Myös pyörän sivulla, renkaan kyljessä on yleensä haarukka aika lähellä. Siitä kohdasta kiinni nappaava ketju aiheuttaa minipyörässä herkästi pyörän lukittumisen ja äkillisen kaatumisen. Isommassa mittakaavassa selvitään usein pienillä naarmuilla johonkin lokariin tai runkopalkkiin.
Viime talven ketju-projektissa kävi ilmi ettei G30 renkaiden ympärille mahdu mitään yli 5mm paksumpaa.

Tämän talven ketjut alkaa näyttää tältä:
IMG_20231031_151212.jpg
eli maastorenkaan päällyskumia ~6cm pätkissä tulee skootin kesärenkaiden päälle
nyt pitäis vaan leikata vielä 20kpl näitä(on muuten sitkeää tavaraa nää uudet renkaat, ei meinaa rautasaha purra)
:sdarra:
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
389
Noin nyt on Honeycomb mallinen vararengas tuohon Vsettiin. Onhan tuo aika painava, mutta kokeillaan sitten ensi kesänä. Kova tuo toki on, mutta eipä juuri jousta nuo ilmarenkaatkaan, kun on laitettu riittävästi painetta. Joutui ajamaan hajonnella eturenkaalla, joten voisi olettaa että tuo pelkkä varalla olleen sisäkumin vaihtaminen ei kovin pitkää ajomatkaa enää anna ennenkuin se hajoaa uudestaan.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Pitäis aloitella lumiketju - projektin jatkot, sääennuste vihjailee että kohta tulis lunta...
vielä auki millä ne kiinnittäis vanteisiin, 3D printatut osat ei varmaan kestä tärinää pakkasessa
Voi olla kyllä haastavaa saada kestämään.

Itse olen 3 vuotta ajellut kesät talvet täyskumirenkailla varustetulla pienemmällä kelkalla ja nyt tuli ajatus saada hieman turvallisempaa kyytiä talvikeleihin. Aihioksi tuli 4000km nähneet jo melko kuluneet täyskumirenkaat, joista tuli nyt sitten talvirenkaat. Renkaisiin asensin ruuvattavat nastat (80 kpl per rengas).

talvirenkaat_etwow.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Tämän talven ketjut alkaa näyttää tältä:
IMG_20231031_151212.jpg
eli maastorenkaan päällyskumia ~6cm pätkissä tulee skootin kesärenkaiden päälle
Eihän tuo ole ketju vaan kumia. Eikö kannattaisi vaihtaa talveksi ihan vaan karkeakuvioiset renkaat? Joo, pitää käytännön järkevyyden takia hankkia toiset vanteet eli käytännössä myös toinen moottori, mutta valitsisin sen aika nopealla harkinnalla noin ison askartelun sijaan.

En toki aja talvikelillä skuutilla koska minulla on kengät ja auto, mutta tarkoitan sellaista skenaariota jossa ajaisin.
Voi olla kyllä haastavaa saada kestämään.

Itse olen 3 vuotta ajellut kesät talvet täyskumirenkailla varustetulla pienemmällä kelkalla ja nyt tuli ajatus saada hieman turvallisempaa kyytiä talvikeleihin. Aihioksi tuli 4000km nähneet jo melko kuluneet renkaat, joista tuli nyt sitten talvirenkaat. Renkaisiin asensin ruuvattavat nastat (80 kpl per rengas).

Tietenkään ei saisi mitään olettaa kun rengaskoko ja ajoneuvoluokka on täysin aiemmista poikkeava, voihan kokeellinen tutkimus paljastaa myös aiemmasta poikkeavia tuloksia. En kuitenkaan odota kovin ihmeellisiä tuloksia nahkakaljuista kivikovista sileistä renkaista, joihin on asennettu järjetön määrä nastoja. Yllätyn mielelläni. Pahoin pelkään että nuo saattavat olla tappavan liukkaat jopa sulalla.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Renkaisiin asensin ruuvattavat nastat (80 kpl per rengas).

Toihan on oikeesti hyvä idea jos on ylimääräinen täyskumirengas vanteineen.

Itse en oo ajamassa talvella kun potkulaudassa vielä takuu jäljelllä ja en halua että akustoon tai muualle joutuu vettä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
435
Eihän tuo ole ketju vaan kumia. Eikö kannattaisi vaihtaa talveksi ihan vaan karkeakuvioiset renkaat? Joo, pitää käytännön järkevyyden takia hankkia toiset vanteet eli käytännössä myös toinen moottori, mutta valitsisin sen aika nopealla harkinnalla noin ison askartelun sijaan.
"Lumiketju" - termillä nyt tarkoitetaan jotain mikä tulee renkaan päälle pidon lisäämiseksi.
(viimetalven "ketjut" oli PE-narua, joka toimi muttei kestänyt kuin ~40km ajoa)

Kyllä katsoin talvirenkaitakin, mutta valinnanvara on aika nihkeä näissä kokoluokissa. Nastarenkaita kyllä löytyy, mutta ei niissäkään tahdo olla kuvioita lumella ajamiseen
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
2 708
Kyllä katsoin talvirenkaitakin, mutta valinnanvara on aika nihkeä näissä kokoluokissa. Nastarenkaita kyllä löytyy, mutta ei niissäkään tahdo olla kuvioita lumella ajamiseen
Jos tätä oikein tosissaan haluaa harrastaa niin Ebaystä löytyy kuvio leikkureita renkaisiin ja ruuvvattavia nastoja. Vaatii kyllä sitten sen kokokumi renkaan.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
En toki aja talvikelillä skuutilla koska minulla on kengät ja auto, mutta tarkoitan sellaista skenaariota jossa ajaisin.

Tietenkään ei saisi mitään olettaa kun rengaskoko ja ajoneuvoluokka on täysin aiemmista poikkeava, voihan kokeellinen tutkimus paljastaa myös aiemmasta poikkeavia tuloksia. En kuitenkaan odota kovin ihmeellisiä tuloksia nahkakaljuista kivikovista sileistä renkaista, joihin on asennettu järjetön määrä nastoja. Yllätyn mielelläni. Pahoin pelkään että nuo saattavat olla tappavan liukkaat jopa sulalla.
On minullakin kengät ja auto, mutta olen valinnut liikkumisvälineeksi kaupungin keskusta-alueella kelkan sen näppäryyden ja nopeuden vuoksi (myös talvella) :) Autolla liikkuminen keskustassa on hidasta, sekä aikaa vievää. Toistuvat ja säännölliset pienmatkat kesällä autolla olisivat x2 ajallisesti ja talvella lähemmäs x3 (lumipeitteiden poistot, parkkeeraukset + muut askareet).

Jos olet joskus ajanut täyskumirenkailla varustetulla kelkalla, niin tiedät ettei renkaan ajo-ominaisuudet ole lähelläkään ilmakumirengasta kesällä ja eikä varsinkaan talvella. Lyhyesti sanottuna siis, täyskumirengas on mielestäni huono kaikissa tilanteissa mikä liittyy ajettavuuteen :) Isommassa kelkassa minulla on ilmatäytteiset PMT:n ihan aidot kumirenkaat (suosittelen näitä) ja ero on sanoinkuvaamattoman suuri näiden välillä.

Etu täyskumirenkaissa on lähinnä ”huolettomuus”, sekä erittäin hyvä kestävyys. Nämä tuovat myös ne huonot puolet esiin eli renkaassa on huono pito kaikissa tilanteissa myös kesällä, liukkaat varsinkin kostealla pinnalla, huono ajettavuus / rengasta on vaikea tulkita, hallita ja käytöstä myös vaikea ennakoida, sekä renkaat ovat täysin kivikovat, jonka vuoksi meno on tärisevää/töyssyistä jousituksesta huolimatta.

Normaalisti ja tavallisesti laitteissa missä on sisäkumittomat ilmakumirenkaat, voidaan renkaan ajotuntumaa ja pitoon vaikuttaa kesällä/talvella rengaspaineilla. Alemmat tai sopivammat rengaspaineet asettamalla saadaan rengas paremmin mukautumaan vaihtelevaan maastoon mikä tässä tapauksessa talvioloissa tarkoittaa esim. parempaa pitoa.

Nastoittamalla sisäkumittomat ilmakumirenkaat ja asettamalla sopivat ilmanpaineet saadaan pitoa aivan eri tavalla, kuin täyskumirenkailla. Täyskumirengas ei mukaudu missään tilanteessa maaston tai ajopinnan mukaan. Tästä syystä se on ”aina liukas” oli sitten millainen ajoalusta kyseessä tai kuviointi renkaassa ja etenkin talvella.

Maastokuviointi tai nappulat eivät paljoa auta täyskumirenkaassa talvella, koska rengas ei mukaudu pintaan millään lailla renkaan kovuuden ja rakenteen vuoksi. Täyskumirenkaan ja alustan välinen pintapaine, painon jakautuminen alustaansa nähden on huonoin mahdollinen ja suurin osa renkaan pinta-alasta / pidosta jää näin ollen myös hyödyntämättä.

Tästä syystä täyskumirengas nastoittamalla älyttömällä määrällä nastoja on yksi vaihtoehto talvirenkaaksi, jolla luodaan jo kuluneen renkaan liukas/paljas pintarakenne ja kuviointi ”uudelleen”. Jos nastoitusta ei oltaisi tehty täyskumirenkaan pintaan kauttaaltaan, olisi täyskumirengas arvaamattomampi ja ajettavuus ei olisi niin ennakoitavissa. Tämän lisäksi vähäisempi nastojen määrä tarkoittaisi ”pomppuisampaa” kyytiä renkaan olemattoman joustavuuden vuoksi, koska nastojen ja renkaan alkuperäisen pinnan korkeuserot tuntuisivat ajossa tällöin helpommin (tämä toki myös nopeusriippuvainen tekijä millä nopeudella ajetaan milloinkin, sekä nastojen kuviointi vaikuttaa).

Kokemukset ovat nyt minulla nastoitetuilla täyskumirenkaila ajosta täysin paljaalla ja kuivalla asfaltilla 30km verran. Selvähän se on, että nastat tuntuvat ajossa ja varsinkin kuuluvat, mutta ei niin paljon kuin olettaa saattaa. Tuntuma on kuin ajaisi ”neulojen päällä”, jos sitä nyt voi tuntumaksi sanoa, mutta normaaleilla talveen sopivalla rauhallisella ajotavalla en näe mitään suurta tai merkittävää eroa ajettavuuteen vs ilman nastoja. Huippunopeus, sekä laitteen kiihtyvyys ovat toki kärsineet suuremman kitkan vuoksi.

Edelliset 3 talvea ajoin juuri näillä samoilla (nyt nastoitetuilla) liukkailla täyskumisilla ”nahkakaljuilla” ilman kuviointia lumella ja jäällä. Renkaat ovat äärettömän liukkaat, jollei ”tiedä mitä tekee/miten ajaa” ja ennakoida tämän mukaisesti.

Katsotaan nyt kuinka kauan nämä nastat kestävät renkaissa vai jäiköhän vain hetkelliseksi nastapinnan kestävyys. Siinä tapauksessa vaihdetaan uudet renkaat ja laitetaan alle autojen nastoja vastaavat nastat.

Varsinaisia jää ja lumiolosuhteita tässä nyt odotellaan……
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Toihan on oikeesti hyvä idea jos on ylimääräinen täyskumirengas vanteineen.

Itse en oo ajamassa talvella kun potkulaudassa vielä takuu jäljelllä ja en halua että akustoon tai muualle joutuu vettä.
Vanhat renkaat, jotka muuten olisi pitänyt vaihtaa, joten tein niistä talvirenkaat :)

Aika säälimättä olen itse ajanut omalla laitteella sateessa, lumessa ja loskassa 4000km ja mitään ongelmia ei ole tullut tai mitään osaa ei ole tarvinnut vaihtaa. Akut kestävät kyllä pakkastakin purkautumisen aikana (ladata ei saa), koska ajon aikana akku lämpenee. Eri asia on, jos jättää laitteen pakkaseen ja akku ehtii jäähtymään (jäätymään). Kelkan voi suojata läpivientien osalta esim. silikoonilla tai liimattavalla ohuella kumilla/tiivisteillä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
345
Tuli vielä mieleen tuosta täyskumirenkaiden nastoittamisisesta, että mitenkä jos siihen laittas pyörän (tai vastaavan) talvikumin päälle ja senhän sais pysymään siinä kun ruuvais sopivilla ruuveilla kauttaaltaan kiinni. Ja sitten kun tarvii vaihtaa uus niin saa ruuvattua myös irti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 232
Miksi siihen tarvis pyörän kumia?
Ruuvaa ruuveja täyskumirenkaisiin ja katkoo kannat dremelillä niin saa niin pitkät piikit kuin haluaa :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 232
Joo luin sen, mutta jos ruuveja käyttää kuitenkin sen kumin kiinnittämiseen niin miksei samalla vaan käyttäisi niitä ruuveja nastoina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 232
Oon samaa mieltä tosta, mutta mutulla uskoisin että jos umpikumiin ruuvaisi tarpeeksi ruuveja ja katkoisi niistä kannat niin voisi saada kohtuullisen pidon jäälle.
Testaisin tohon e600maxiin jos aikoisin ajaa sillä talvella.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Oon samaa mieltä tosta, mutta mutulla uskoisin että jos umpikumiin ruuvaisi tarpeeksi ruuveja ja katkoisi niistä kannat niin voisi saada kohtuullisen pidon jäälle.
Testaisin tohon e600maxiin jos aikoisin ajaa sillä talvella.
En suosittele käyttämään mitään normaaleja ruuveja, leikkailemaan niitä poikki tai esim. peltikattoruuveja nastojen sijasta. Ne eivät kestä siellä pyörässä asfalttia. Jäällä ja metsässä voi kestää jonkin aikaa, mutta hetken hurmos vs aidot nastakäyttöön tarkoitetut. Sitten kun ne ruuvit antaa periksi, niin ne hajoittaa myös renkaat usein samalla.

Oma erittäin vahva suositus on käyttää ihan oikeita ruuvattavia nastoja kelkkaan, polkupyörään, motocrossiin tai mönkkäriin, jos haluaa mokomaa kokeilla :)

Nastapituuttaa saa monenlaista, sekä erilaista nastakokoa. Kannattaa olla tarkkana, ettei osta liian isoa nastaa tai liian pitkää ja varsinkin, jos kyse ei ole täyskumirenkaasta.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
359
Taas on joillekin tullut yllätyksenä että jo ennen talvea voivat märät lehdet tuoda ylimääräistä liukkautta matkan varrelle.
Viime kauppareissulla loivaa alamäkeä alas varovaisesti ajellessani näki jäljistä, että joltain oli päässyt skuutti käsistä.
Paluumatkalla samassa paikassa muutaman metrin päässä näkyi joku toinen kokeneen saman kohtalon jo tuona lyhyenä aikana.
Jäljistä päättelin molemmilla olleen ollut jarrujen käyttö liian rohkeaa tilanteeseen nähden.
Toivottavasti kuskeilla ei tullut muita menetyksiä oppitunnista kuin kolaus ylpeyteen.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
255
Jihaa. Hyvät pannut tuli vedettyä viikonloppuna Bird laudalla. Ajoin alkuillalla tunneliin ja kaaduin jonkin syyn seurauksena. Maksimi vauhti ja vissiin kylki edellä maahan sekä pää perässä. Rillit solmuun, kuulokkeet saivat muutaman naarmun, kulmakarvojen kohdalla toisella puolella pari hyvää vekkiä ja toinen puoli kropasta helvetin kipeä. En mennyt lääkäriin ja ajattelin käydä tarkastuksessa alkuviikosta. Verenvuoto kasvoissa tyrehtyi nopeasti ja mutta aikamoinen henkinen pommi. Jatkoin matkaa kävellen mutta huomionarvoinen asia, että ajovalot olivat kehnot ja luultavasti kuskin vika. Taitaa ajot jäädä vähemmälle tulevaisuudessa. Kalliiksi tuli. Onneksi materiaalivahingot pieniä ja fyysinen toimintakyky luultavasti paranee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 113
Ongelmana oli väärä tilannenopeus, joka puolestaan yleensä seuraa tilannetajun hämärtymisestä. Skuutilla ei vaan voi ajaa hämärään tunneliin täysillä, oli keli mikä hyvänsä.
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
83
Jihaa. Hyvät pannut tuli vedettyä viikonloppuna Bird laudalla. Ajoin alkuillalla tunneliin ja kaaduin jonkin syyn seurauksena. Maksimi vauhti ja vissiin kylki edellä maahan sekä pää perässä. Rillit solmuun, kuulokkeet saivat muutaman naarmun, kulmakarvojen kohdalla toisella puolella pari hyvää vekkiä ja toinen puoli kropasta helvetin kipeä. En mennyt lääkäriin ja ajattelin käydä tarkastuksessa alkuviikosta. Verenvuoto kasvoissa tyrehtyi nopeasti ja mutta aikamoinen henkinen pommi. Jatkoin matkaa kävellen mutta huomionarvoinen asia, että ajovalot olivat kehnot ja luultavasti kuskin vika. Taitaa ajot jäädä vähemmälle tulevaisuudessa. Kalliiksi tuli. Onneksi materiaalivahingot pieniä ja fyysinen toimintakyky luultavasti paranee.
Vähällä pääsit ja hyvä toki niin:thumbsup: Jos ajelet kuvailemallasi tavalla "täysiä" päättömästi ilman näkyvyyttä ja ilman kypärää, niin ehkä on syytä jättää ajelut vähemmälle tai lopettaa kokonaan :hmm:
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
255
Vähällä pääsit ja hyvä toki niin:thumbsup: Jos ajelet kuvailemallasi tavalla "täysiä" päättömästi ilman näkyvyyttä ja ilman kypärää, niin ehkä on syytä jättää ajelut vähemmälle tai lopettaa kokonaan :hmm:
Ihan hyvä pointti. Kulkuneuvo tulisi myös tarkastaa ennen liikkeellelähtöä ja arpi ei ole kaunistus kasvoissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 431
Viestejä
3 973 599
Jäsenet
67 895
Uusin jäsen
maustepussi

Hinta.fi

Ylös Bottom